وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه راهبردی خود راهکارهایی را برای تامین مالی صنعت خودرو پیشبینی کرده است.وزارت صنعت اخیرا ویرایش دوم «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیشبینی شده است.بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به «برنامه راهبردی صنعت خودرو» است که در بخشی از آن نیز راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مالی شرکتهای خودروسازی تعیین شده است.در این زمینه در بخشی از برنامه راهبردی صنعت خودرو با عنوان «تنوع بخشی به روشهای تامین مالی»، راهکارهای زیر برای این منظور پیشبینی شده است:» اعطای تسهیلات بانکی مناسب جهت ایجاد کارگاههای دارای اولویت سرمایهگذاری، اعتبار خرید به سازندگان برای خرید تجهیزات، اعمال بخشودگیهای مالیاتی به میزان هزینههایی که در فعالیتهای پژوهشی و و نوآوریها منجر به تجاریسازی شدهاند، انتشار اوراق مشارکت یا صکوک، پذیرش و تسهیل ضمانت انواع دارایی نظیر مالکیت صنعتی، اعتبار بنگاه، افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی داراییها، اختصاص سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانهها، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنایع خودرو با تخصیص سرمایه مناسب، حمایت از شرکتها در جهت تامین مالی، اعطای تسهیلات بانکی برای خرید خودرو (با اولویت اعطای تسهیلات به خودروهای تجاری) و به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده و حمایت از سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو شامل حوزههای تاسیس مرکز تحقیق و توسعه در داخل کشور، ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات و اولویت تامین قطعات از شرکتهای داخلی».
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تسهیلات کم بهره
به دارندگان خودروهای فرسوده
به گزارش خبر خودرو ، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور می گوید : بر اساس مصوبه لایحه هوای پاک ، دولت موظف گردیده از محل صرفهجویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت، ساز و کارهایی را فراهم نماید تا تسهیلاتی با نرخ 4 درصدو باز پرداخت 10 ساله جهت جایگزینی خودروها و موتورسیکلت های فرسوده اختصاص یابد.
مهدی نیکدار در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : بر همین اساس و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، تعرفه گمرکی و سود بازرگانی واردات خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین موتورسیکلت برقی صفر خواهد شد ، که قطعا حرکت بسیار خوبی برای کمک به کاهش آلودگی هوا و نوسازی خودروها خواهد بود.
وی تصریح کرد : در حالی مقرر شده تا خودروهای برقی - بنزینی، موتورسیکلتها و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند که هم اکنون تسهیلات و مشوقهای قانونی برای حمایت از خودروهای پاک و عمدتا هیبریدی کافی نیست.
وی اظهار داشت : خوشبختانه تصمیمات خوبی در جریان مصوبات لایحه پاک مطرح است که امید است در اجرا با مشکلاتی مواجه نشود. وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی ها برای جریان خروج خودروهای فرسوده در سال جاری تصریح کرد : در حال حاضر بزرگترین مشکل در مسیر نوسازی خودروها ، عدم انگیزه کافی دارندگان خودروهای فرسوده برای ورود به جریان نوسازی است.
وی با توجه به کاهش توان مالی به عنوان مشکل عمده اکثر دارندگان خودروهای فرسوده ، تاکید کرد : برای تشویق مالکین خودروهای فرسوده باید شرایط و تسهیلاتی برای اسقاط خودروهایشان در نظر گرفته شود.به گفته وی امروز ارزش لاشه و گواهی اسقاط رقمی نیست که موجب تشویق دارندگان این خودروها برای ورود به جریان نوسازی شود.
پروتون Iriz مدل 2017 رونمایی شد
پروتون Iriz مدل 2017 در فستیوال خودروی DRB-Hicom رونمایی شد و گمان می رود به زودی وارد نمایندگی های فروش مالزی شود.به گزارش خبرخودرو، به روز رسانی این خودرو تغییراتی را در بدنه این رقیب هوندا بریو ایجاد کرده است. پروتون Iriz مدل 2017 دارای تزئین مشکی براق روی جلوپنجره، قاب آینه های کناری، سقف و اسپویلر عقب در نسخه 1.6 Premium است. نشانه های پروتون جدید روی جلوپنجره و در صندوق عقب این خودرو قرار دارند در حالی که رنگ بدنه جدید قرمز Ruby جایگزین رنگ قرمز آتشین آن شده است.
در کابین پروتون Iriz مدل 2017 روکش نیمه چرم با دوخت قرمز و نوارهای قرمز و آبی در مرکز تعبیه شده است. دیگر نسخه های این خودرو نیز دارای صندلی هایی با همین طرح اما با روکش تمام پارچه ای هستند.
پروتون نسخه های این خودرو را از هشت به چهار مورد کاهش داده که شامل 1.3 Standard 5MT، 1.3 Standard CVT، 1.3 Executive و 1.6 Premium CVT است. نسخه Executive این خودرو اکنون با ورودی بدون سویچ و دکمه استارت استاپ ارائه می شود.
هنوز پروتون تغییرات فنی در این خودرو را اعلام نکرده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور با توجه به پتانسیل بسیار خوب تولید قطعات در کشور ، معتقد است که مزیت هایی که در حوزه تامین مواد اولیه ،انرژی و نیروی انسانی ارزان در ایران وجود دارد می تواند شرایط خوبی برای تولید قطعه سازان در کشور فراهم نماید.
احمد رضا رعنایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : با چشم انداز موجود در همکاری های اخیر خودرویی ، پیش بینی می شود وضعیت تولید داخل روند رو به رشدی را طی کرده و سهم قطعات تولیدی توسط قطعه سازان داخلی افزایش یابد.
وی تاکید کرد : بی تردید قطعه سازان داخلی با توانمندی های فعلی و با جوینت شدن با قطعه سازان خارجی می توانند با سرعت بیشتری به ارقامی بیش از 40 درصد و حتی 80 درصد ساخت داخل دست یابند.
وی گفت : امروز بهترین زمان برای قطعه سازان و خودروسازان است تا خطوط تولید را به روزرسانی نموده و منطبق با جریان استانداردهای تولید در دنیا حرکت نمایند.
وی تاکید کرد : البته قطعه سازان داخلی به لحاظ استانداردهای تولید در شرایط خوبی به لحاظ انطباق با استانداردهای جهانی قرار دارند و این موضوع را در سالهای گذشته و در همکاری که با شرکتهای خارجی به خوبی ملموس بوده اما بی شک رشد کیفی قطعات در کشور مستلزم حرکت در مسیر توسعه استانداردهاست.
وی گفت : توسعه و ارتقاء استانداردها علاوه بر ارتقای کیفی قطعات و کاهش هزینهها منجر به بهرهوری در تولید خودرو می شود.
این فعال در صنعت قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد : بی تردید با حرکت در این مسیر و بکارگیری استانداردها ، قابلیت لازم برای توسعه و جذب بازارهای داخلی و همچنین زمینه رقابت در بازارهای بین المللی برای محصولات تولیدی و صنعتی فراهم خواهد شد.
رعنایی همچنین به روند ورود قطعات بی کیفیت در جریان تولید پرداخت و اظهار داشت : هر چند در سالهای گذشته روند ورود قطعات بی کیفیت به جریان تولید دغدغه جدی را بوجود آورد اما خوشبختانه از سال گذشته این جریان بهبود یافته چنانچه حضور موثر قطعه سازان اصلی و تلاش برای تولید قطعات در داخل ، مانع واردات قطعات به کشور شده است.
وی گفت : البته هم اکنون ورود قطعات بی کیفیت به کشور به صفر نرسیده ، اما روند ورود این قطعات به تدریج کاهش یافته و این ناشی از توجه بیشتر دستگاههای نظارتی بر جریان واردات بوده است.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری برای تولید قطعات با کیفیت و استاندارد در داخل تصریح کرد : امروز قطعه سازی در ایران برای تولید قطعات به روز و با کیفیت نیازمند سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی جدید و ماشین آلات به روز است.وی حضور سرمایه گذار خارجی و بهبود فضای کسب و کار را بستری مهم برای توسعه در این صنعت دانست و گفت : متاسفانه هم اکنون رتبه ایران به لحاظ فضای کسب و کار ، رتبه خوبی برای حضور سرمایه گذار خارجی نیست از این رو باید تحولی در این زمینه برای حضور موثر سرمایه گذاران صورت گیرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رییس سازمان ملی استاندارد پیشبینی کرد تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمیتوانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقاء و پلتفرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.
نیره پیروزبخت درمورد توقف خط تولید خودروهایی که نتوانند استاندارد خود را از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی ماه سال ۱۳۹۷ ارتقاء دهند، بیان کرد: برنامه تدوین شده برای ارتقای استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی ماه سال ۱۳۹۷ کاملا بررسی شده و اگر خودرویی نتواند تا آن زمان این مساله را رعایت کند خط تولید آن متوقف خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه مسوول تصمیمگیرنده در خصوص توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد در صورت عدم رعایت استانداردها تا آن موقع کیست؟ اظهار کرد: در مجموع ستاد سیاستگذاری خودرو مسوول تصمیمگیرنده در خصوص مسائل مرتبط با خودروهاست و ستاد مذکور در همین رابطه تصمیمگیری خواهد کرد تا اگر خودرویی نتواند استانداردهای مربوطه را تا زمان اعلام شده رعایت کند، خط تولید آن متوقف شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در ستاد سیاستگذاری خودرو مصوب شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ استاندارد خودروها باید از ۵۲ به ۸۳ مورد افزایش یابد و اگر خودرویی نتواند آن را رعایت کند خط تولیدش متوقف خواهد شد.
پیروزبخت با اشاره به اینکه خودروسازی صنعت سادهای نیست که بخواهیم در رابطه با آن به یکباره تصمیمگیری کنیم، گفت: صنعت خودروسازی صنعتی است که نمیتوان شش ماهه یا یک ساله آن را دگرگون کرد و نیازمند ایجاد زیرساختهای منطقی است. اگر به یاد داشته باشید زمانی که در دولت آقای خاتمی، آقای جهانگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت بود زمان زیادی طول کشید تا پیکان از رده خارج شود و برای توقف خط تولید پیکان نیز جشن برگزار شد.
وی با بیان این که کشور ما به تازگی برجام را پشت سر گذاشته و مسائل تحریم به تدریج در حال پشت سر گذاشته شدن است، عنوان کرد: پس از برجام به تازگی قراردادها در حال انعقاد است و مذاکرات مختلف به منظور سرمایهگذاری انجام میشود. قطعا اگر بخواهیم خودرویی را از رده خارج کنیم باید جایگزین مناسب آن وجود داشته باشد، چرا که در غیر این صورت باید پاسخگو بود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه باید در سالهای تحریم به ویژه در مورد برخی سیاستها و مقررات دیگر از جمله مقررات راهنمایی و رانندگی بازنگریهایی صورت میگرفت، خاطرنشان کرد: بسیاری از خودروها که در سایر کشورها مورد استفاده قرار میگیرد، به اصطلاح خودروهای سبک و کوچک تلقی میشوند، در مسافتهای بینشهری مورد استفاده قرار نمیگیرند و در درون شهر با سرعت حداقلی حرکت میکنند. بنابراین توجه به این مساله از جمله تمهیداتی بود که میتوانستیم طی دوره تحریم در ارتباط با آن تصمیمگیری کنیم.
پس از تدوین افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد توسط سازمان ملی استاندارد در نهایت در ستاد سیاستگذاری خودرو که با حضور برخی نهادها از جمله وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد، خودروسازان، سازمان حمایت و ... برگزار میشود، مصوب شد که اگر تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ خودرویی نتواند تعداد استانداردهای مدنظر را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقاء دهد خط تولید آن متوقف خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید برنامه مدونی برای طراحی و تولید خودروهای جدید در دولت دوازدهم تدوین شود و بر مبنای آن، قراردادها و تفاهم نامه منعقد شود.
داریوش اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به عدم وجود برنامه ای مدون برای صنعت خودرو تصریح کرد : متاسفانه در این سالهای گذشته استراتژی مشخصی در صنعت خودرو دنبال نشده است در حالی که سوالی که امروز مطرح است اینکه مقصد صنعت خودرو ایران کجاست و در ادامه در چه مسیری قرار است حرکت شود؟
وی تاکید کرد : دولت دوازدهم باید برنامه مشخص و دقیقی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور تدوین نماید.
وی گفت : امروز نه تنها برای مجلس و اعضای کمیسیون صنایع بلکه به نظر می رسد برای دولت نیز به روشنی مشخص نیست که صنعت خودرو ایران در جه مسیری حرکت می کند ؟ موضوع تولید داخل برای خودروسازان تا چه میزان اهمیت دارد و این جریان تا کجا ادامه خواهد یافت.وی افزود : آیا برای تولید داخل قرار است تنها به توان نیروهای داخلی تکیه شود و یا این جریان با مشارکت خارجی ها صورت گیرد ؟ در صورت مشارکت ،درصد همکاری ها به چه نحو خواهد بود ، قطعا اینها مواردی است که باید در صنعت خودرو به خوبی تعریف شود.وی در ادامه یکی از ابهامات مطرح در روند خودروسازی را موضوع تولید خودروی ملی اعلام کرد و اظهار داشت : باید مشخص شود که برنامه دولت برای تولید خودرو ملی چیست و در چهار سال آینده قرار است این مساله به چه نحو دنبال شود.نماینده سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تفاهم نامه هایی که اخیرا برای تولید و طراحی پلت فرم داخلی منعقد گردیده اشاره کرد و گفت : سوالی که در این جریان مطرح است اینکه آیا این تفاهمات برای طراحی و تولید پلت فرم منجر به قرارداد قطعی شده است؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.