پشتیبانی از دولت برای خروج
از نظام قیمتگذاری
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه بخش خصوص نیاز به شفاف سازی قوانین دارد، گفت: از دولت برای خروج از نظام قیمتگذاری پشتیبانی میکنیم.
سید حسن موسوی نژاد در مراسم صبحانه کاری فعالان اتاق بازرگانی ایران با وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شفاف سازی قوانین و مقررات از موضوعات مهمی است که بخش خصوصی به آن نیاز دارد، گفت: بخش خصوصی نیاز دارد که مقررات ثابت و شفاف باشد تا در این شرایط بتواند سیاستهای درستی را اجرایی کند. وی با بیان اینکه موضوع دوم، رعایت قوانین موجود است، اظهار داشت: بخش دیگر این است که وزارت راه و شهرسازی سیاستگذاری متمرکز انجام دهد، چرا که برخی رده های پایین تر از وزارتخانه سیاستگذاری همسو با وزارت راه و شهرسازی ندارند.
کاهش گردش مالی از عوامل ناپایداری اقتصادی است
رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت : یکی از عوامل ناپایداری اقتصادی کاهش گردش مالی در کشور است. حسام عقبایی تاکید کرد:عمده تولیدکنندگان ساختمان به دلیل نبود مشتری یا بودن مشتری که توانایی ندارد، دچار رکود شده اند و ما تسهیلات ویژه ای را برای این بخش در نظر گرفته ایم. عقبایی با بیان اینکه این تسهیلات در دو بخش برنامه ریزی شده است، تصریح کرد : یکی تسهیلاتی است که سازندگان در اختیار خریداران با حفظ منافع خریدار قرار می دهند و در بخش دیگر نیز در حال رایزنی با بانک های عامل بر ای ارائه تسهیلات ویژه هستیم. عقبایی اظهار داشت : در تهران انبوه سازان اعلام آمادگی کرده اند400 مجتمع مسکونی را که دارای یک واحد تا 100 واحد است با تخفیف و به صورت اقساطی برای فروش ویژه ارائه دهند که از ویژگی های نمایشگاه امسال املاک است. رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت : در نمایشگاه املاک و مستغلات برخی از مسئولان پروژه های مسکونی واحدهای خود را با تخفیف ویژه عرضه می کنند. عقبایی درباره برگزاری نمایشگاه املاک و مستغلات گفت: سومین نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات 4 تا 7 اسفند ماه در نمایشگاه بین المللی برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: به دلیل رکود در 30 سال گذشته شاهد چنین رکودی در بازار مسکن نبودیم و در 2 سال و نیم گذشته رکود سنگینی در بازار مسکن حکم فرما شده است و این نمایشگاه با نگاه عملی در جهت رونق در این بازار برگزار می شود. وی تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری روند معاملات افزایش خوبی داشته اما حجم معاملات در مهر ماه کاهش داشته است. عقبایی تصریح کرد: مسکن به عنوان صنعت مادر می تواند برای خروج از رکود سایر صنایع دیگر را تحریک کند. وی تصریح کرد:این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 8 هزار و 500 مترمربع و با حضور 130 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی از جمله ترکیه، مالزی، دبی، اروپا، کانادا و ... برگزار می شود. عقبایی تصریح کرد: این نمایشگاه با هدف یکپارچه سازی چرخه اقتصاد و تجارت و افزایش ارزش افزوده از طریق ایجاد مزیت رقابتی و معرفی برترین های صنعت مسکن و مشاوره املاک، ارتقای کیفیت روش های فروش و بهره گیری از روش های نوین در این بخش از اقتصاد کشور برگزار می شود. وی گفت : مشاوران املاک و مستغلات سرمایه گذاری در املاک و پروژه های ساختمانی موسسات تامین سرمایه در املاک و مستغلات اتحادیه ها ،تشکل ها و تعاونی های مسکن، فناوری اطلاعات در بخش های املاک و متسغلات ، املاک و مستغلات در مناطق آزاد تجاری و صنعتی ، موسسات آموزشی در زمینه املاک و مستغلات زمینه فعالیت مشارکت کنندگان در این نمایشگاه است. وی ادامه داد : تسهیلات ویژه ای در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان وجود دارد. عقبایی افزود : در تهران بیش از 400 مجتمع مسکونی برای فروش اعلام آمادگی کردند. عقبایی اظهار داشت : بازار مسکن در شرایط رکود است و تبیین اهمیت موضوع مسکن و جایگاه نخست آن در رشد ، رکود و توسعه اقتصادی کشور، معرفی پهنه وسیع جذب سرمایه و فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های مسکن و مستغلات در داخل کشور- جذب و هدایت سرمایه های داخلی و خارجی ،معرفی توانمندی انبوه سازان و شرکت های بزرگ فعال در صنعت ساختمان، کمک به شفاف سازی گردش کار و عملکردهای مورد استفاده در بازار ساخت و ساز،- ایجاد توازن و پایداری در قیمت ها و کمک به کنترل نرخ املاک و مستغلات کشور- معرفی روش های صنعتی سازی و توانمندی آن در ارتقاء کیفیت ، افزایش سرعت و کاهش هزینه تمام شده،- معرفی ابزار و روش های نوین فروش در بخش املاک و مستغلات و.... نیز از اولویت های برگزاری نمایشگاه است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر راه و شهرسازی انتقاداتی را نسبت به اندیشه سوسیالیست در اقتصاد ایران، سازمان حمایت، ممانعت از توسعه اقتصادی و انفعال اتاق بازرگانی مطرح کرد.
عباس آخوندی در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: من برای صحبتهای امروزم عنوان «جانسختی اندیشه سوسیالیست و سرگردانی بازار» را انتخاب کردهام. اصلیترین جانمایه بحث من این است که برای رسیدن به یک اقتصاد پویا رویکرد جامع در امور سیاسی و اجتماعی لازم است. یکی از مورخان میگوید برای توسعه ایران باید برای ورود تجدد و مدرنیته بازنگری شود.
وی خاطر نشان کرد: بعد از شکست ایران در جنگ روس بستر ایجاد اندیشه سوسیالیست در ایران فراهم شد و با توجه به فقر دانش و فقر مادی در ایران بیشترین زمینه برای توسعه اندیشههای سوسیالیستی فراهم آمد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سال 1305 تا امروز که 90 سال میگذرد هنوز مسالهی قیمتگذاری حل نشده است، گفت: اصول بخش عمدهای از انقلاب سفید، سوسیالیستی است در آن زمان بازار فاقد هیچ حس واقعی بود و تا حسی نسبت به این مسائل نداشته باشیم، امکان توسعه ملی وجود ندارد.
آخوندی با اشاره به صحبت عالیخانی راجع به شاه مخلوع یادآور شد: عالیخانی راجع به محمدرضاشاه میگوید اگر او شاه نبود احتمالا یک مهندس کشاورزی با گرایش سوسیالیستی میشد.
وی با بیان اینکه اندیشه سوسیالیستی در ایران تاکنون ادامه یافته تصریح کرد: دو اتفاق در دهه گذشته در کشور رخ داد یکی ابلاغ سیاستهای اصل 44 بود و همزمان با آن سهام عدالت مطرح شد که در جهت کم اثر کردن اصل 44 بود. مجموع سهام عدالت بیش از 30 میلیارد دلار قیمت داشت که در واقع 30 درصد انباشت سرمایه کشور محسوب میشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانهها برای این بود که اصلاح قیمت انرژی را در جهت بالابردن بهرهوری انجام دهیم، اما بهرهوری به اینجا رسید که ما پول در بیاوریم و توزیع کنیم، لذا هدفمندی یارانهها از همان سال اول با کسری مواجه شد. آخوندی موضع اتاق بازرگانی را در قبال هدفمندی یارانهها منفعلانه دانست و گفت: موضع اتاق این بود که یارانه تولید بخش خصوصی را بدهید این یعنی وابسته کردن کل اقتصاد ایران به دولت. ما دلمان لک زده که بازار یک بار بگوید ما یارانه نمیخواهیم شما بگذارید در قیمتگذاری، آزادانه عمل کنیم، اما چنین چیزی از جامعه بازرگانان ندیدیم.
وی تاکید کرد: موضع اتاق بازرگانی با موضع فردی که میخواست 45 هزار تومان بگیرد یکی بود. حالا با چنین وضعی چگونه انتظار داریم ایران توسعه پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتقادهای روزهای اخیرش از سازمان حمایت از مصرفکنندگان گفت: بعضی میگویند انتقادات من از سازمان حمایت ناشی از ناراحتی من از قیمتگذاری راهآهن است در حالی که دغدغه من توسعه اقتصادی است.
آخوندی با بیان اینکه هنوز میزان بدهی دولت روشن نیست، اظهار کرد: معلوم است که در این عدم شفافیت عدهای منافع دارند. از این بدهی چرا فقط مبلغ 381 هزار میلیارد تومان اعلام شده و تنها بدهی پیمانکاران درشتنمایی میشود که بیش از 15 هزار میلیارد تومان نیست. بقیه بدهی کجاست؟ منافع چه کسانی در آن است؟ بیش از هفت سال در مورد میزان مطالبات معوق صحبت میشود که نسبت آن به سرمایه بانکها 1.7 است.
وی با طرح این سوال که چرا طی هشت سال گذشته مطالبات معوق به جایی نرسیده است، ادامه داد: این به همان جانسختی اندیشه سوسیالیست بر میگردد این منابع به صورت اداری توزیع شده و به این راحتی قابل حصول نیست.
به گفته وزیر راه و شهرسازی بنگاهداری در ایران بسیار پیچیده است. میزان بدهی برخی صنایع به بانکها از کل سرمایه صنایع بیشتر است در این حالت نمیتوان بخش خصوصی مبتنی بر رقابت داشت. این صدا باید از اتاق در بیاید؛ در حالی که میزان صحبتی که اتاق بازرگانی دربارهی میزان توزیع یارانهها کرده بسیار بیش از صحبت اتاق دربارهی رقابت بوده است.
وی میزان داراییهای بالقوه وزارت راه و شهرسازی را بسیار مطلوب دانست و اضافه کرد: این ظرفیت اقتصادی فوقالعاده هیچ وقت مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است. بهطور مثال ایستگاههای راهآهن ما فقط جای سرویسدهی و خدمات است در حالی که همه جای دنیا راهآهن منبع کسب درآمد است. هزاران میلیارد تومان از ثروت کشور بلااستفاده مانده است.
انعقاد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد مسکن مهر بدون مناقصه
وزیر راه و شهرسازی با ادعای اینکه در مسکن مهر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بدون مناقصه بسته شد، گفت: آزادی اطلاعات و رقابت موجب توسعه کشور میشود. عباس آخوندی در جلسه پرسش و پاسخ فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهارداشت: در این مدت کوتاه موضوع آزادسازی در صنعت هوانوردی را داشتیم که سالها منتظر اجرای آن بودیم.
وی با اشاره به اینکه تجدیدنظر در مدیریت آزادراهها هم در این مدت داشتیم، افزود: تجدیدنظر در نظام قیمتگذاری صنعت ریلی هم به تازگی انجام شده است و در بخش مسکن هم تلاش کردیم به سمت رقابت برویم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امنیت و حق را به کسی نمیدهند بلکه باید به دست بیاوریم، گفت: در جریان پروژه مسکن مهر، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد به امضا رسید و حتی یک مناقصه برگزار نشد و در آن زمان آقایان پروژه را گرفتند اما الان مدعی هستند.
آخوندی با اعلام اینکه بحث غیر رقابتی را در پروژه ها قبول ندارم، گفت: اگر نمونه ای از واگذاری پروژه ای بدون رقابت دارید، اعلام کنید و شخصاً به آن رسیدگی می کنم.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد از طریق آزادی اطلاعات انجام می گیرد، گفت: آزادی اطلاعات راهی برای مبارزه با فساد است؛ به همین دلیل تمامی اطلاعات را بر روی سیستمهای وزارت راه و شهرسازی قرار دادیم.
وزیر راه و شهرسازی، مهمترین کمک بخش خصوصی به دولت را نظارت دانست و گفت: ما از بخش خصوصی میخواهیم بر کار تمام دستگاهها نظارت داشته باشد و هرکجا رقابتی نبود، آن را به ما اعلام کنند، چرا که توسعه کشور با رقابت و آزادی اطلاعات انجام میشود.
آخوندی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال است که در کشور ارجاع نظام مهندسی خارج از رقابت صورت می گیرد و جالب است هیچ کسی تاکنون اعتراضی نکرده است و تمام بحث من هم این است که چرا شما مطالبه گر نیستید؟
آخوندی در خصوص اعتراض یکی از نمایندگان بخش خصوصی در مورد عدم پرداخت مطالبات گذشته، گفت: ما امسال ۲ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر و بین پیمانکاران توزیع کردیم که همه برای مطالبات گذشته است. حتی مطالبات مسکن مهر را هم به عنوان بدهی های دولت قبول داریم و پرداخت کردیم.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هر کسی یک ریال مطالبات گذشته دارد، به ما مراجعه کند و تا آخر آن را می پردازیم، افزود: تنها دستگاه دولتی که تاکنون اسناد خزانه منتشر کرده، وزارت راه و شهرسازی است.
وی با تاکید بر اینکه اگر اعتبار عمرانی ابلاغ نشده باشد، نمیتوان قرارداد را امضا کرد، گفت: بخش خصوصی که بدون قرارداد کار کرده است، از نظر ما بخش خصوصی نیست، چرا که هر پروژه ای نیاز به قرارداد دارد.
آخوندی در مورد مشارکت در پروژه های ریلی اظهارداشت: تمام تلاش من در این مدت این بوده تا خطوط ریلی را به بخش خصوصی واگذار کنم و متعهدم که بر مبنای رقابت و صلاحیت در کشور کار کنیم. در همین راستا، ۶ هزار میلیارد تومان در این مدت در بنادر سرمایه گذاری شده است.
وی با اشاره به طرح توسعه بندر چابهار، گفت: بندر چابهار که مدتها فراموش شده بود، در این مدت با وجود کمبود منابع، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن انجام گرفته است.
همچنین در بخشی دیگری از این نشست محسن جلالپور - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران - اظهار کرد: شرایط کشور اینگونه بوده که دولتها تا جایی که توانستهاند تاختهاند و منابع را توزیع کردهاند و در جایی که حضور دولت بسیار پررنگ بوده، بخش خصوصی دستاش را بالا برده است؛ چرا که همه قوانین برخلاف قوت گرفتن و اوج گرفتن بخش خصوصی بوده و جای فعالیت نداشته است.
وی دیدگاه وزیر راه و شهرسازی را مطالبه غالب افراد در اتاق بازرگانی دانست و گفت: مطالبه بخش خصوصی این است که همواره خواسته نظام و حاکمیت حفظ شود و با کمک هم مسیر رقابتیکردن اقتصاد را طی کنیم. ما به دنبال یارانه نیستیم، بلکه به دنبال رقابت و جلوگیری از قاچاق هستیم.
جلالپور گفت: شرکتهای بخش خصوصی سرمایههای ملی هستند که هر موقع به مشکل یا مانع برخورد میکنند سرمایههای اصلی کشور به سمت نابودی میرود، لذا انتظار ما این است که نگاه جدیتری به زنده ماندن بنگاهها و مجموعه فعالین اقتصادی شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ظرفیت فنی مهندسی کشور را بسیار بالا دانست که به دلیل شرایط رکود چندان از آن استفاده نمیشود.
جلالپور تاکید کرد: در برنامه ششم انتظار داریم که وزارت راه و شهرسازی در جهت خصوصیسازی و کوچکسازی دولت عمل کند.در ادامهی این نشست انصاری - نایب رییس اتاق بازرگانی - گفت: نگاه قاطبه بخش خصوصی با اندیشه وزیر راه و شهرسازی همسو است، ولی ما تعجب میکنیم که چطور تفکرات آقای آخوندی در وزارتخانه پیاده نمیشود. همچنین امیرینژاد - رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران - خطاب به آخوندی گفت: شما باید طوری عمل کنید که اگر صحبتی از طرف یکی از افراد بخش خصوصی از معاونان شما شد و برای آن فرد مشکل ایجاد شد، جنابعالی حمایت متعصبانه خود را از معاونان خود بردارید.
وی اظهار کرد: برای احیاء مجدد بنگاههای نابود شده فرصت لازم است، چرا که در خصولتیها 15 درصد استعداد در جهت شکوفایی اقتصادی نهفته است ولی بخش خصوصی 85 درصد استعداد در جهت توسعه اقتصادی دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از نیاز سالانه کشور به یک میلیون واحد مسکونی خبر داد.
حامد مظاهریان گفت : با توجه به مطالعات طرح جامع مسکن تا افق 1404سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم و برنامه پیش روی تولیدکنندگان مسکن در دهه آینده روشن و شفاف است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تلاشهای دولت برای خروج بخش مسکن از رکود با استفاده از ظرفیتهای قانونی و اقتصادی کشور و تدوین برنامهای جامع برای دستیابی به این مهم گفت: سیاستهای خروج مسکن از رکود وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه عرضهمحور و تقاضامحور متمرکز شده است. وی به تشریح سیاستهای عرضهمحور بخش مسکن پرداخت و تاکید کرد: افزایش تسهیلات تا 100 میلیون تومان ، استفاده از سرمایهگذاری خارجی در دوره پسابرجام، احیای داراییهای بانک مسکن به منظور افزایش قدرت وامدهی، تقویت شرکتهای پسانداز منطقهای و همچنین راهاندازی صندوقهای زمین و ساختمان از مهم ترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمایت از سمت عرضه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامههای این وزارت در زمینه تحریک طرف تقاضای مسکن بیان کرد: یکی از مهمترین برنامههایی که دنبال میکردیم، افزایش مبلغ وام 35میلیون تومانی مسکن (تسهیلات حساب سپرده ممتاز بانک مسکن) به 60 میلیون تومان بود که این مهم نیز با همکاری شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عملیاتی شد و در حال حاضر در تهران سقف این تسهیلات 60، در شهرهای بالای 200هزار نفر و مراکز استانها 50 و سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: دیگر برنامه حمایتی وزارت راه و شهرسازی از تقاضای مسکن، حمایت از توسعه صندوق پسانداز مسکن یکم بانک مسکن و تسهیلات80، 60 و 40 میلیون تومانی این بانک است؛ همچنین افزایش سقف وام جعاله و دریافت مجوز لیزینگ مسکن از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاینها منتظر اجرای برجام برای واردات هواپیما هستند، گفت: درخواستی برای ورود هواپیماهای روسی به کشور نداشتهایم. علی عابدزاده در خصوص واردات هواپیما به کشور اظهارداشت: در برنامه شرکتهای هواپیمایی است که هواپیما به کشور وارد شود و هم اکنون ایرلاینها در حال مذاکره با شرکتهای تولید کننده و یا لیزینگهای هواپیما هستند. وی با بیان اینکه اغلب شرکتها منتظر روز اجرای برجام هستند تا بتوانند مذاکرات خود را به سرانجام برسانند، گفت: شرکتهای هواپیمایی اقدامات خود را در این زمینه انجام دادهاند و فقط در انتظار این هستند تا با رفع تحریمها، هواپیماها را به کشور وارد کنند.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ورود هواپیماهای روسی به کشور، تصریح کرد: همه کشورها به دنبال این هستند که بازار ایران را به دست بیاورند اما هنوز درخواستی در این زمینه از سوی ایرلاینها به ما ارجاع نشده است.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خبرهایی که از سوی منابع روسی مبنی بر خرید هواپیماهای توپولف و سوخو از سوی شرکتهای ایرانی منتشر میشود، افزود: هنوز درخواستی در خصوص خرید این هواپیماها به سازمان هواپیمایی نیامده است اما اگر به ما اعلام کنند، رسیدگی میکنیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مذاکرات چند ماهه جواب داد؛
غول آلمانی پای دو پروژه بزرگ ایرانی
در شرایطی که به دلیل محدودیتهای منابع اعتباری دولت نمیتوان انتظار داشت در سال آینده نیز اتفاق چندان مثبتی در تامین مالی راهآهن از طریق منابع دولتی در دستور کار باشد و به نظر میرسد لغو تحریمها کار خود را کرده و اینبار خارجیها را به بازکردن گرههای ریلی ایران گمارده است.
پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی موافقت دو شرکت بزرگ اروپایی را برای حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) جلب کرد و مذاکرات خود را با دیگر کشورها تداوم بخشید به نظر میرسد در آستانه لغو قطعی تحریمها قدری فضای مذاکره و عقد قراردادهای جدید بیشتر شده است.
پس از آنکه یک شرکت مطرح فرانسوی نوسازی و بازطراحی سه ایستگاه راهآهن ایران را پذیرفت اینبار نوبت یک شرکت مشهور آلمانی بود تا با نهایی کردن قراردادش با شرکت راهآهن تاثیری مهم در آینده این طرحها باقی بگذارد.
براساس توافقنامهای که میان مدیران شرکت زیمنس و مدیرعامل شرکت راهآهن ایران منعقد شد، شرکت آلمانی در سه حوزه خاص به فعالیت خواهد پرداخت که در این بین دو پروژه مهمی که تنوعی جدی در صنعت ریلی ایران به وجود خواهد آورد به چشم میخورد.
براساس این توافقنامه شرکت زیمنس در حوزه برقیکردن خط ریلی تهران – مشهد در حوزههایی مانند تجهیزات و لوکوموتیو برقی، واگن مسافری و سرویس و نگهداری خط فعالیت خواهد کرد.
همچنین در خط پرسرعت تهران – اصفهان نیز زیمنس بناست تا بر روی یک پیشنهاد فنی و مالی کار کرده که قادر به ارائهی پیشنهاد سیگنالینگ و قطار مسافری سریعالسیر در این حوزه باشد.
همچنین بنا شده 500 دستگاه سالن مسافری به انضمام بررسی امکان تامین فاینانس و تامین و نگهداری آن از سوی زیمنس برای راهآهن اجرایی شود. توسعه و بهروزرسانی سیستمهای راهآهن ایران، آموزش و انتقال تکنولوژی نیز بخش دیگری از قرارداد راهآهن ایران با این غول آلمانی را میسازد.
هرچند تا لغو قطعی تحریمها هنوز فرصت باقی است و بسیاری از شرکتهای اروپایی ترجیح میدهند تا زمانی که این مساله قطعی نشده، نسبت به نهایی کردن قراردادهایشان دست نگه دارند، اما ورود شرکتهای در سطح زیمنس به ایران نشان از این امید دارد که در آینده و در شرایطی که دولت با مشکلات جدی اعتباری روبهروست خارجیها توسعه زیرساختهای حملونقل ایران را پیگیری کنند.
۴۰۰ مجتمع مسکونی اقساطی فروخته میشوند
۴۰۰ مجتمع مسکونی با تخفیف و بصورت اقساطی در نمایشگاه املاک و مستغلات به فروش میرسند.
حسام عقبایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه املاک و مستغلات، گفت: مهمترین هدف از برگزاری این نمایشگاه، توجه به بازار مسکن در شرایط رکود و شرایط اقتصادی کشور است.
وی افزود: تبیین اهمیت موضوع مسکن و جایگاه نخست آن در رشد، رکود و توسعه اقتصادی کشور، معرفی پهنه وسیع جذب سرمایه و فرصتهای سرمایه گذاری در پروژههای مسکن و مستغلات در داخل کشور، جذب و هدایت سرمایههای داخلی و خارجی، معرفی توانمندی انبوه سازان و شرکتهای بزرگ فعال در صنعت ساختمان، کمک به شفاف سازی گردش کار و عملکردهای مورد استفاده در بازار ساخت و ساز، ایجاد توازن و پایداری در قیمت ها و کمک به کنترل نرخ املاک و مستغلات کشور، معرفی روشهای صنعتی سازی و توانمندی آن در ارتقای کیفیت، افزایش سرعت و کاهش هزینه تمام شده، معرفی ابزار و روشهای نوین فروش در بخش املاک و مستغلات نیز از اولویتهای برگزاری نمایشگاه است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه در این نمایشگاه مالکان و مدیران پروژههای سرمایهگذاری با معرفی بهترین فرصتهای سرمایهگذاری در املاک شرایطی برای عرضه مطلوب املاک با امکان ارزیابی و مقایسه بهتر را فراهم میکند، گفت: یکی از عوامل ناپایداری اقتصادی عدم گردش مالی در کشور است و عمده تولیدکنندگان ساختمان در فروش به دلیل نبود مشتری یا بودن مشتری که توانایی ندارد، دچار رکود شده اند، از این رو تسهیلات ویژه ای را برای این بخش در نظر گرفته ایم.
عقبایی با بیان اینکه این تسهیلات در دو بخش برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: یکی تسهیلاتی است که توسط سازندگان در اختیار خریداران با حفظ منافع خریدار قرار میگیرد، در بخش دیگر نیز در حال رایزنی با بانکهای عامل برای ارائه تسهیلات ویژه هستیم.
به گفته وی، در تهران انبوه سازان اعلام آمادگی کردهاند ۴۰۰ مجتمع مسکونی که بین یک واحد تا ۱۰۰ واحد هستند را با تخفیف و به صورت اقساطی برای فروش ویژه ارائه دهند که این از ویژگیهای نمایشگاه امسال است.
وی با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و چین در این نمایشگاه، اظهار داشت: سومین نمایشگاه املاک و مستغلات از چهارم تا هفتم اسفند ماه سال ۱۳۹۴ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار میشود.
آغازطرح ملی برآورد میزان آبزیان کفزی
طرح ملی برآورد میزان توده زنده آبزیان کفزی خلیج فارس در استان بوشهر آغاز شد.
محمدجواد شعبانی مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور اظهار داشت: این طرح با عنوان برآورد میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس و دریای عمان هر سال در استانهای جنوبی کشور اجرا میشود و حدود دو ماه طول میکشد.
وی گفت: کشتی فردوس برای اجرای این طرح از بندر گواتر در سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرد که پس از گذشت از آبهای هرمزگان اکنون وارد آبهای بوشهر شده است.
مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور افزود: این طرح در استان بوشهر در حدفاصل نایبند در جنوب تا گناوه در شمال این استان اجرا و میزان ذخایر آبزیان در اعماق 10 تا 50 متر برآورد میشود.
شعبانی با بیان اینکه طرح در 45 ایستگاه اجرا میشود، افزود: تعیین میزان تراکم و مدیریت بهتر ذخایر آبزیان از مهمترین اهداف اجرای طرح ملی برآورد میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس و دریای عمان است.
وی از صیادان بوشهری خواست در 10 روزی که این طرح اجرا میشود، ادوات صید خود به ویژه گرگورها (قفسهای سیمی) را در محدوده اجرای طرح جمع آوری کنند. شعبانی بیان کرد: پژوهشگران برای اجرای این طرح، از روش ترال یا کف روب استفاده میکنند، روشی که فقط برای پژوهش مجاز است و صیادان اجازه ندارند با آن صید کنند.
به گفته مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، پنج نیرو در این طرح مشارکت دارند و آنها پس از انداختن تور در دریا، آن را یک ساعت در مسیری مستقیم میکشند و سپس همه آبزیانی را که در تور افتادهاند، بررسی میکنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.