بیستونهمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در حالی امروز شنبه 5 اسفند برگزار شد که نظارت آنلاین بر عرضه خدمات با استفاده از سیستم ویدئوکنفرانس یکی از مهمترین دستورکارهای این جلسه بود.
به گزارش اخبار صنعت، در این نشست که در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برگزار شد، محمد محبخدایی معاون گردشگری این سازمان با تشریح راهاندازی اتاق مانیتورنیگ در ستاد مرکزی خدمات سفر گفت: «قصد داریم یک ارتباط آنلاین داشته باشیم و از ویدئو کنفرانس در نظارت بر عرضه خدمات به گردشگران استفاده کنیم و هر زمان که مسافر به یکی از تأسیسات گردشگری وارد شد بتوانیم بر نحوه عرضه خدمات به او نظارت داشته باشیم.»
او افزود: «خوشبختانه در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری این امکان وجود دارد که در هر ادارهکل یک اتاق مانیتورینگ ایجاد شود و افراد نیز میتوانند از طریق گوشی تلفن همراه به این سامانه دسترسی داشته باشند.»
محبخدایی افزود: «راهاندازی این سامانه آنلاین نظارتی میتواند باعث تقویت نظارت و افزایش کیفیت عرضه خدمات شود.»
او اضافه کرد: «این یک اقدام نو است و اجرای آن نتایج خوبی را بهدنبال دارد و در این میان تجربه خوبی که از اجرای این سامانه در سایر حوزهها وجود دارد، ما را به اجرای این طرح امیدوارتر میکند.»
محبخدایی تصریح کرد: «در این سیستم آنلاین، گیرنده خدمات، عرضهکننده خدمات و اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر بهصورت آنلاین حضور دارند و موضوعات مرتبط با عرضه خدمات به گردشگران به صورت آنلاین بررسی و در صورت بروز مشکل در همان لحظه رفع میشود.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در ادامه گفت: «راهاندازی این سیستم آنلاین قبل از هرچیز بار روانی مثبت دارد و به گیرنده و عرضهکننده خدمات این پیام را میدهد که نظارت دقیق بر نحوه عرضه خدمات وجود دارد.»
او ادامه داد: «دنیا به سمت نظارتهای سیستمی رفته است و نظارت سایه بر نظارت فیزیکی غالب شده است؛ بهعنوان مثال در برخی از کشورها هیچ پلیسی در خیابانها وجود ندارد، اما نظارت به صورت آنلاین است و نظارت آنلاین بار روانی بهتری نسبت به حضور فیزیکی پلیس دارد. از این رو باید بهسمت نظارتهای آنلاین حرکت کنیم.»
محبخدایی با اشاره به سیستمهای موجود نظارتی در حوزه گردشگری افزود: «برای نظارت هرچه بهتر باید از روشهای سنتی عبور کنیم و از تجربهها و روشهای آنلاین استفاده کنیم.»
او افزود: «با بهرهگیری از سیستمهای آنلاین و تکنولوژیهای روز بهدنبال این هستیم تا سرعت اطلاعرسانی و کیفیت عرضه خدمات را افزایش دهیم.»
در ادامه این جلسه نحوه راهاندازی این سیستم نظارتی آنلاین در حضور اعضای ستاد مورد بررسی قرار گرفت و با رأی گیری از اعضای ستاد، کلیات راهاندازی این سیتم آنلاین مورد موافقت گرفت.
بررسی شعار سال 97
در ادامه این جلسه، تعیین شعار برای سال 1397 مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان هر یک از دستگاهها در این خصوص به ارائه نظرات خود پرداختند.
محبخدایی در این نشست ادامه داد: «یکی از برنامههایی که سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در حوزه سفر و گردشگری دنبال میکند این است که نوروز امسال سفرهای ما همراه با نگاه جهانی باشد از این رو برای نوروز امسال با توجه به خلوت بودن تهران در نوروز، بستههای سفر ارزانقیمت برای سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان برنامهریزی شده است تا از این طریق بتوانیم شاهد افزایش گردشگران خارجی باشیم که در این میان برای مسافران این تورها سفر به همدان و تبریز نیز برنامهریزی شده است و این تورها برای هفت شب برنامهریزی شده است و اقامت مهمانان در هتلهای 4و5 ستاره است که جمع این تورها 440 دلار است و یک فرصت بسیار مناسب برای توسعه گردشگری خارجی است.»
او افزود: «از این رو به دنبال تبیین شعاری هستیم که جنبه جهانی و بینالمللی نیز داشته باشد.»
برنامههای جذاب برای مانور خدمات سفر
برگزاری مانور خدمات سفر و تعیین دقیق زمان و مکان برگزاری این مانور دستور بعدی بیستونهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بود که این موضوع نیز با حضور اعضا مورد بررسی قرار گرفت و محبخدایی بعد از شنیدن گزارش پلیس در اینباره گفت: «این مانور، نماد آغاز سفر و عرضه خدمات به گردشگران است و پیشنهاد من این است که مکان این رویداد جایی باشد که عموم مردم نیز بتوانند در این مانور حضور داشته باشند.»
او افزود: «برگزاری این مانور باید متفاوت باشد و کارهای نو در این مانور انجام شود. بهعنوان مثال در این مانور به گونهای برنامهریزی شود که کودکان و دانشآموزان حضور داشته باشند تا موضوع سفر و گردشگری به صورت ریشهای در بین کودکان نهادینه شود.»
محبخدایی افزود: «برگزاری هنرهای آیینی اقوام ایرانی، برگزاری موسیقی سنتی، اجرای برنامههای فرهنگیهنری و... از جمله برنامههای پیشنهادی برای برگزاری هرچه بهتر این مانور است.»
سامانه جمعآوری اطلاعات، ساماندهی سرویسهای بهداشتی بینراهی، ساماندهی نمازخانهها، بررسی نقاط حادثهخیز، راهکارهای تقویت همکاری تمام دستگاههای عضو ستاد برای عرضه خدمات هرچه بهتر به گردشگران و... از دیگر موضوعاتی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون میراثفرهنگی خوزستان از پاکسازی و ساماندهی مجموعه تاریخی سرمسجد در شهرستان مسجدسلیمان خبر داد.
بهگزارش اخبار صنعت، مرجان شوشتری معاون میراثفرهنگی خوزستان با اعلام این مطلب گفت: «بهمنظور پاکسازی و ساماندهی بخشهای آسیبدیده مجموعه سرمسجد بر فراز صفه مقدس که پیشتر ازسوی گیرشمن کاوش و معرفی شده بود، هم اکنون طی قراردادی با هماهنگی پژوهشگاه باستانشناسی، تحت عنوان پاکسازی و ساماندهی صفه سرمسجد ازسوی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان عقد شد و مقدمات اجرایی لازم فراهم آمد.»
او ادامه داد: «بهمنظور رعایت کامل اصول فعالیت در محوطههای تاریخی، دقت حداکثری در شناخت بقایای معماری موجود، بهرهگیری کامل از اسناد منتشرشده ازسوی کاوشگران اولیه مجموعه و انجام نظارت مستمر بر جمعآوری بقایای فروریخته معماری با مشورت استادان و پیشکسوتان امر، قرار شد در وهله اول در محلهای مشخصشده پیش از هرگونه اقدام در راستای پاکسازی، تیم باستانشناس اقدام به جمعآوری بقایای فروریخته، پاکسازی محیطی و فراهم آوردن مقدمات لازم کند.»
معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان تأکید کرد: «بر این اساس طرح اولیه آماده و مجوز لازم با عنوان برنامه پاکسازی و جمعآوری بقایای معماری فروریخته معبد بزرگ و معبد شمال شرقی مسجدسلیمان ازسوی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری صادر شد. درحال حاضر عملیات مستندسازی میدانی اولیه با رعایت تمام اصول علمی، اقدامات اولیه برای پاکسازی محیطی و گردآوری بقایای آواری فروریخته در دو بخش مشهور به معبد مرکزی و بنای مشهور به شمال شرقی صورت گرفته و فضاهای لازم برای انجام اقدامات پاکسازی با هدف ساماندهی و حفاظت مشخص شده است.»
او افزود: «پس از مشخص شدن فضاها و بقایای معماری، اقدامات لازم بهمنظور حفاظت و تثبیت وضع موجود و در صورت لزوم بازچینی و تکمیل بخشهای فروریخته با استفاده از مصالح خود مجموعه انجام شد.»
شوشتری تصریح کرد: «گمانهزنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه سرمسجد، طراحی سایت موزه، بازچینی برخی جدارههای فروریخته، پژوهشهای منظر فرهنگی بهمنظور تکمیل نقشه عرصه و حریم پیشنهادی محوطهی سرمسجد و عملیات سال جاری با هدف مرمت و ساماندهی مجموعه، از دیگر طرحهای اجراشده ازسوی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای شناخت، حفاظت و معرفی این اثر تاریخی ارزشمند است.»
صفه تاریخی سرمسجد مشرف بر شهر مسجدسلیمان و در جوار بافت مسکونی محله نصیرآباد واقع شده است و در سال 1316 با شماره 300 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بیشترین پژوهشهای میدانی در این مجموعه را رومن گیرشمن انجام داده است. پیش از او کسانی چون ژاک دومرگان، آندره گدار و سراورل اشتاین نیز به آثار تاریخی این منطقه اشاراتی داشتهاند.
گیرشمن پیش از آغاز کاوشهای باستانشناختی، تاریخ پیشنهادی بنای اولیه این نیایشگاه را برمبنای پیش فرض تقارن مسجدسلیمان کنونی با پارسوماش باستان به نخستین زمانهای حضور پارسیان در این منطقه (حدود سده هفتم پ.م) دانسته و از صفههای سرمسجد، بردنشانده و پاسارگاد بهعنوان نخستین استقرارهای پارسیان در عصر هخامنش و چیشپش و پیش نمونه ساختارهای معماری شاخص عصر هخامنشی چون تخت جمشید یاد میکند.
گیرشمن و گروه همراه او در سالهای 1964-1967 اقدام به کاوشهای باستانشناختی بر صفه سرمسجد و بردنشانده کردند و نتایج آن را در دو شماره اختصاصی نشریه MDP به چاپ رسانده است. او بقایای مکشوف از مسجدسلیمان و به ویژه معبد مرکزی را در سه فاز اصلی معماری از عصر سلوکی تا ساسانی معرفی کرد که در نهایت بخش عمده آن با گورستانی از دوره متأخر اسلامی پوشانده شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«مکان احداث سازهی هواکش مترو در مقابل ورودی موزه ملی فرش ایران، مورد تائید شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نیست و باید مکانیابی جدیدی انجام شود، اما هنوز شورای فنی استان تهران برای این بررسی تشکیل نشده است!»
به گزارش اخبار صنعت، ۳۰ آبان امسال بود که برای نخستین بار و به صورت رسمی آن هم از سوی میراث فرهنگی استان تهران اعلام شد که «به دلیل لزوم احداث ورودی خط ۶ متروی تهران در معبر موزه فرش، طرحی مناسب با این محوطه تاریخی برای این نقطه، به تائید اداره کل میراث فرهنگی تهران رسید.»
هر چند این اظهارنظر نشان از تائید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به احداث هواکش مترو در معبر ورودی موزهی فرش داشت اما به دنبال آن،اعتراضها و تاکیدها از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر و فعالان رسانهای و میراثی این تائید را زیرسوال برد، به حدی که نخست در ۱۳ آذر امسال، خلیلآبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش «از بررسی ویژه نصب هواکش در مقابل موزه ملی فرش در شورای شهر» خبر داد.
و در ادامه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین حضورش در جمع هنرمندان فرش و اهالی رسانه، که از قضا در موزهی فرش برگزار شد، مخالفتاش را نسبت به این اقدام شرکت مترو رسما اعلام کرد، او ۲۷ آذر تاکید کرد؛ «میراث فرهنگی به مترو اجازه نمیدهد سازهی هواکش خود را در محدودهی این موزه احداث کند، آنها نخست باید با میراث فرهنگی هماهنگ کنند.»
لزوم هماهنگی مترو و میراث فرهنگی برای هواکش خط ۶ مترو
بعد از گذشت حدود سه ماه، اکنون محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این زمینه به ایسنا توضیح میدهد: در پیگیریهایی که از سوی معاونت میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی انجام شده است، توضیح دادیم که باید حتما همه مسائل را با ما چک کنند و نمیتوانند طرح خود را اجرا کنند، مگر اینکه موقعیت قرارگیری هواکش به طور کامل چک و بررسی شود.
او بر لزوم هماهنگ شدن مترو با میراث فرهنگی برای قرار گرفتن برجکهای هواکش مترو نیز تاکید میکند.
به گفتهی او، عملیات ایجاد تونل برای نصب هواکش در منطقه در فضای بسته شده مقابل ورودی موزه و تونل زیرزمین آن ادامه دارد، اما بررسیها و برگزاری جلسات نهائی نیاز به برگزاری جلسه شورای فنی استان دارد.
طرح هواکش مترو در ورودی موزه فرش به میراث فرهنگی رسید
سپیده سیروسنیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفتوگو با ایسنا میگوید:طرح هواکش از سوی مترو به میراث فرهنگی ارائه شده است، که در قدم نخست باید آن را بررسی کنیم.
او بررسی این طرح را نیازمند برگزاری جلسه شورای فنی میراث فرهنگی میداند، با این وجود میگوید: این جلسه از زمان حضور مدیر کل جدید میراثفرهنگی استان هنوز تشکیل نشده است.
اسکندر مختاری طالقانی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که موظف به بررسی کارگاه هواکش در ورودی موزه فرش و منطقهی آن برای نصب این سازه شده است، در این زمینه به ایسنا توضیح میدهد: مکان قبلی آن - که هنوز سازهی فلزیاش در مقابل ورودی موزه ملی فرش ایران، وجود دارد- مورد تائید شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نیست و قرار است تا مکانیابی جدیدی در این زمینه صورت گیرد.
او ادامه میدهد: قرار بود محل را ببینم و در جلسه بعدی شورای فنی، نظر خود را دربارهی احتمالات و مکانهای مورد نظر برای نصب سازهی هواکش مترو بگویم. اگراعضای شورای فنی میراثفرهنگی با طرحهای بعدی موافقت نکنند، شرکت مترو باید یک ساختمان خریداری کرده و هواکش مترو را در آن مستقر کند.
وی دربارهی مکانِ احتمالی بعدی که میراث فرهنگی برای نصب هواکش مترو قرار است مطرح و ان را بررسی کند، اظهار میکند: به نظر میرسد خیابان کارگر، نرسیده به بازارچه خوداشتغالی صنایعدستی میتواند یکی از گزینههای مورد نظر باشد، با این وجود نظر قطعی و رد یا تائید آن را باید اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران اعلام کنند.
مدیر سابق محور فرهنگی تاریخی تهران اضافه میکند: تا زمانی که شورای فنی تشکیل جلسه ندهد، نمیتوانیم در این زمینه اظهارنظری قطعی داشته باشیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی آذربایجان شرقی از تداوم و بررسی مراحل پایانی ثبت ملی سیلوی گندم تبریز خبر داد.
بهگزارش اخبار صنعت، محمد فتحی معاون میراثفرهنگی این استان درباره اهمیت ثبت ملی آثار تاریخی و معرفی این آثار در سطح ملی و بینالمللی، گفت: «قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ خورشیدی، نخستین قانونی است که وجوه مختلف میراث فرهنگی را مورد توجه قرار داده است. این قانون قدمت اثر را بهعنوان یک ارزش ذاتی موجود و همچنین نشانهای برای شناخت اثر تعیین کرده است، اما در تعیین مقطع زمانی موردنظر از اصول مورد اتفاق پیروی نکرده و تحت تأثیر شرایط سالهای 1309، تأسیس سلسله پهلوی و انقراض سلسله قاجاریه، آثاری را تحت حفاظت و نظارت دولت اعلام کرده است که تا پایان سلسله زندیه، سال ۱۱۷۳ خورشیدی، در ایران احداث یا ایجاد شده است.»او ادامه داد: «معیار زمانی تا اختتام سلسله زندیه سبب شده است بسیاری از بناها و اماکن تاریخی ایران که در دوران قاجار و پهلوی احداث شده و بعضاً دارای ارزش هنری و تاریخی برجستهای است از تحت نظارت و حفاظت دولت خارج شود. متأسفانه بنای تاریخی سیلوی تبریز نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بهدلیل اینکه پس اتمام جنگ جهانی اول احداث شده، در لیست آثار ملی جای نگرفته است.»
معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ساختمان سیلو بهعنوان یک میراث صنعتی و مدرن تبریز، نیازمند توجه و حفاظت بیشتری است، افزود: «با توجه به اینکه تبریز بهلحاظ جغرافیایی همواره در مسیر ارتباطی کشورهای مترقی و پیشرفته اروپا قرار گرفته، در حوزه صنعت و بازرگانی در کشور پیشرو بوده است، این بنا نیز به واسطه ارتباط متخصصان تبریزی و اروپایی بنا نهاده شده و بهعنوان یکی از نمادهای انقلاب و پیشرفت صنعتی آذربایجان و حتی ایران محسوب میشود، لذا آثاری نظیر این بنا که بیانگر قدمت صنعت و بکارگیری علم روز در کشور است، نیازمند توجه و صیانت بیشتری است.»
او با اشاره به اینکه در دهه اخیر اقداماتی ازسوی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای ثبت این بنای تاریخی و فاخر در فهرست آثار ملی انجام پذیرفته است، ادامه داد: «سیلوی تبریز بهعنوان اولین سیلوی گندم ایران، مورد توجه ویژه ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان و همچنین سازمان مرکزی قرار دارد، طبق پیگیریهای مالک این بنا در سال 1390، برای ثبت ملی این اثر فاخر صنعتی، نخستین اقدامات ادارهکل استان آغاز شد، اما به دلیل اینکه این بنا تحت نظارت بخش خصوصی قرار گرفته است، نتیجه مطلوبی بدست نیامد.»
فتحی ادامه داد: «ادارهکل میراثفرهنگی استان پیرو رایزنیهایی که با بخش خصوصی فعال در این بنا و همینطور شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت تبریز داشته است، برای حفظ این اثر تاریخی و صنعتی، درخواست استفاده از این بنا صرفا بهعنوان سیلوی گندم را داشته و هرگونه کاربری غیر را، عاملی بر آسیبرسی و تخریب این اثر تاریخی دانسته است.»
او بیان کرد: «شایسته است که این بنا بهصورت کامل مورد حفاظت قرار گیرد و اگر بنا بر تغییر کاربری آن باشد، به شکل موزه صنعتی یا در غالب کاربری فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد.»
معاون میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان با بیان اینکه معاونت میراثفرهنگی استان در تاریخ 23 بهمن 96، مجددا ثبت بنای تاریخی سیلوی تبریز را از سازمان مرکزی میراث فرهنگی کشور درخواست کرده است، اظهار کرد: «معاونت میراثفرهنگی با همکاری انجمن دوستداران میراثفرهنگی استان، مجددا ثبت بنای سیلو تبریز را درخواست کرده و منتظر نتیجه نهایی این درخواست تا پایان اسفند 96 خواهد بود، خوشبختانه با توجه به موافقت مصرانه سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، میتوان گفت که نتیجه مطلوبی در ارتباط با ثبت سیلوی تبریز در فهرست آثار ملی کشور، تا پایان اسفند 96 بهدست خواهد آمد.»سیلوهای گندم تبریز یکی از بناهای عظیم و منحصربهفرد ایران در دستهبندی میراث صنعتی است که بهعنوان نخستین سیلوی گندم در ایران پس از اتمام «جنگ جهانی اول» با طرح آلمانیها برای اولینبار در «تبریز» ساخته شد. این بنا نمادی از توانمندی مهندسی، دور اندیشی صنعتگران تبریزی و همچنین نمادی از آمیختگی دانش و علم روز با تجربه کهن مردان آذربایجان است. فعالیت مداوم و پایدار سیلوی تبریز پس از گذشت 80 سال از نخستین روزهای تأسیس آن، نشان از طراحی تخصصی و بینظیر این بنا دارد، ساختمان ساده تخلیه گندم با ظرافت و پیچیدگی بسیار در صنعت بکارگیری چوب، تا پلکان فلزی زیبای بالای اتاق ژنراتور، بیانگر قدمت صنعت و هنر فلز کاری در این دیار پرآوازه است.
ساختمان تاریخی سیلو تبریز که در خیابان امام خمینی واقع شده است، بهلحاظ قدمت فعالیت صنعتی و طراحی خود، جزو آثار پراهمیت تاریخی تبریز محسوب میشود، در نتیجه برای حفظ و صیانت از این میراث کهن، تلاش و استمرار بر ثبت ملی این اثر جزو اولویتهای مهم ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پای هنرهای دستی به جام جهانی ۲۰۱۸
باز میشود
مدیرکل صادرات صنایعدستی از رایزنی با اعضای کارگروه فرهنگی فدراسیون فوتبال برای پیشکشی صنایعدستی بهعنوان هدیه در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خبر داد.
بهگزارش اخبار صنعت، پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری امروز شنبه 5 اسفند 96 گفت: «طبق دعوتی که معاونت صنایعدستی از اعضای کارگروه فرهنگی فدراسیون فوتبال داشت، نمایشگاهی از برخی رشتههای فاخر صنایعدستی در ساختمان شماره یک سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تشکیل شد تا با بازدید از آن بتوان از صنایعدستی بهعنوان هدایایی که قرار است در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به رئیسان و معاونان فیفا پیشکش شود، استفاده کرد.»
او ادامه داد: «نمایشگاهی در هشتی معاونت صنایعدستی برپا کردیم تا اعضای کارگروه فرهنگی فدراسیون فوتبال درباره اینکه کدام رشته صنایعدستی را میتوانند هدیه دهند، انتخاب کنند. همچنین بعد از بازدید، نشستی با اعضا برگزار شد تا در این زمینه به تعامل برسیم.»
مدیرکل صادرات صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با بیان اینکه مدیرکل دیپلماسی وزارت خارجه، مشاور بینالملل رئیس فدراسیون فوتبال و بسیاری از مسئولان فوتبال کشورمان در این نشست حضور داشتند، افزود: «در جلسه بعدی که قرار است در اواخر اسفند 96 در فدراسیون فوتبال برگزار شود، تصمیم نهایی برای این موضوع گرفته میشود. در این زمینه گزینههای بسیاری به عنوان هدیه از جمله آثار استاد فرشچیان و کتاب مطرح شد که در نهایت توانستیم دوستان را ترغیب کنیم که صنایعدستی کشورمان را برای پیشکش به مسئولان کشورهای دیگر انتخاب کنند.»
او همچنین بیان کرد: «قرار است همزمان با مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نمایشگاه صنایعدستی در مسکو برپا شود. این اتفاق برای معاونت صنایعدستی بسیار ارزشمند است زیرا پیشبینی شده در زمان برگزاری این رویداد ۲۰ هزار ایرانی ساکن کشورهای مختلف از مسکو بازدید داشته باشند.»
محمودیان گفت: «جام جهانی فرصت خوبی است تا از آن برای معرفی صنایعدستی و هنرهای سنتی کشورمان استفاده کنیم. ما نیز سعی کردیم از تمام فرصتهای پیش رو برای معرفی و شناخت این هنرصنعت در دنیا استفاده کنیم تا بازار خوبی برای این کالای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم.»
پیش از این نیز محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال، قبل از شروع مراسم قرعهکشی جام جهانی ۲۰۱۸ میناکاری، صنایعدستی ایران را به اینفانتینو رئیس فیفا، فاطما سامورا دبیرکل فیفا و ویتالی موتکو رئیس فدراسیون فوتبال روسیه هدیه داده بود
تخریب دو بنای قاجاری
در بافت تاریخی شیراز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از تخریب دو بنای تاریخی «سلیمی» و «یدالله منتصری» باقیمانده از دورهی قاجار در بافت تاریخی شیراز خبر داد.
مصیب امیری با بیان اینکه این دو بنای تاریخی در مرز محلهی تاریخی «اسحاقبیگ» قرار گرفتهاند، افزود: در حال حاضر در حال بررسی عوامل تخریب هستیم.
وی ادامه داد: پیش از این به مالکان بناهای تاریخی در خصوص حفاظت و جلوگیری از تخریب این بناها اعلام کرده بودیم و سازمان میراث بارها سعی کرده بود این بناها را مرمت کند، اما متاسفانه اجازهی ورود به آنها را نداده بودند.
او با تاکید بر آغاز اقدامات قانونی برای حفاظت از بناهای تاریخی قرارگرفته در بافت تاریخی شیراز بیان کرد: در سال ۸۲ با ارزشمند شمردن این بناها و ثبت ملی آنها نخستین قدمها را برداشتیم و اعلام کردیم که نباید تخریب شوند و حتی به مالکان تذکرهای مورد نیاز را داده بودیم.
امیری تاکید کرد: اقدامات قانونی برای این تخریب را از طریق مراجع قانونی پیگیری میکنیم.
صادرات بیش از 20 میلیون دلار
صنایع دستی خراسان رضوی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 20 میلیون و 900 هزار دلار از تولیدات صنایع دستی این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.
به گزارش اخبار صنعت ابوالفضل مکرمی فر اظهار کرد: ارزش این میزان صادرات صنایع دستی خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال سه برابر بیشتر شده است. پارسال هفت میلیون و 500 هزار دلار صنایع دستی از خراسان رضوی صادر شد.
وی بدون اشاره به آمار بیشتر ادامه داد: بافتهای سنتی، چرم دوزی و سنگهای قیمتی به ترتیب رتبه های نخست تا سوم اقلام صادراتی صنایع دستی خراسان رضوی طی امسال بوده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هم اکنون از مجموع 250 رشته صنایع دستی تعریف شده در کشور 90 رشته آن در خراسان رضوی جود دارد و تولید می شود.
وی افزود: تاکنون 11 هزار هنرمند در خراسان رضوی کارت صنعتگری دریافت کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان سال آتی این شمار به 30 هزار هنرمند افزایش یابد؛. همچنین سه هزار هنرمند صنایع دستی در این استان زیرپوشش خدمات بیمه هنرمندان قرار دارند.
رشته های گیوه دوزی، جاجیم بافی، شرع بافی، چلنگری، صحافی سنتی، برک بافی، قفل سازی، علامت سازی و دباغی سنتی در خراسان رضوی منسوخ شده و چادر شب بافی، پوستین دوزی، رنگرزی گیاهی، احجام سنتی، آیینه کاری، نمد مالی، مسگری، چارق دوزی و گره چینی نیز در شرف نابودی قرار دارند.
16 اثر منقول شاخص و ارزشمند گلستان
در راه ثبت ملی قرار گرفتند
معاون میراثفرهنگی گلستان خبر داد که 16 اثر منقول شاخص و ارزشمند استان گلستان در راه ثبت ملی قرار گرفتند.
بهگزارش اخبار صنعت، جاوید ایمانیان معاون میراثفرهنگی این استان با اعلام این خبر گفت: «با تلاش دفتر ثبت آثار استان پرونده ثبت 16 اثر منقول استان تهیه شد و با تصویب در جلسه شورای ثبت استان در مسیر ثبت ملی قرار گرفت.»
او تشریح کرد: «این آثار شامل اشیای سفالی و مسی شاخص حاصل از کاوشهای آقتپه گنبد کاووس، تپه بازگیر مینودشت، نرگس تپه گرگان متعلق به دوره نوسنگی جدید، مفرغ جدید، آهن و اشکانی و همچنین تعداد دو اثر منقول آثار چوبی استان با قدمت دوره تیموری است و بیشتر این آثار در موزه گرگان در معرض نمایش علاقهمندان است.»
معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: «پرونده این آثار پس از طی تشریفات لازم برای طرح در جلسه شورای عالی ثبت کشور به سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ارسال خواهد شد.»
او خاطرنشان کرد: «استان گلستان دارای بیش از 1500 اثر شناسایی شده است که تا به حال 750 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.