ارتقای کیفیت، باور مردم را به مصرف کالای ایرانی افزایش می دهد. اینکه به مردم توصیه کنیم برای حمایت از تولید ملی هر کالای ساخت داخل را خریداری کنند، به معنای حمایت از تولید ملی نیست. تولید ملی یعنی «تولید با کیفیت و قیمت مطلوب و بازاریابی درست».
به گزارش اخبار صنعت، سال های طولانیست که کشور از واردات بی رویه و یا قاچاق کالا رنج می برد، گرچه این رویه در دولت یازدهم اصلاح شد و این راهبرد در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد. اما ورود هر کالای بی کیفیت به عنوان کالای خارجی و قرار گرفتن در زنجیره مصرف هزینه های چند باره ای را به مردم تحمیل کرده است.
اقتصاد ایران همواره بر مدار فروش نفت چرخیده است، اما اقتصادی می تواند راه پویایی را طی کند که بر مسیر تولید گام بردارد، زیرا در کنار تولید روابط واقعی شکل می گیرد و رانت و سودجویی باید جای خود را به روابط واقعی کار و تولید بدهد.
برخی از تولیدکنندگان توانمند ایرانی با اراده برتری تولید ملی در عرصه اقتصادی نشان خود را بر روی کالای با کیفیت ایرانی می گذارند.
وضعیت تولید دارو در دولت یازدهم رشد قابل توجهی کرد، به طوری که بیش از 100 قلم داروهایی که قبلا وارد کشور می شد، در دولت تدبیر و امید داخلی سازی شد.
میزان واردات دارو از حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در دولت های قبل به حدود یک میلیارد دلار در دولت یازدهم کاهش یافت.
«هاله حامدی فر» مدیرعامل یک گروه دارویی از آن دسته تولیدکنندگان ملی است که دارای نشان است. نشانی از برند کالایی ایرانی که نه تنها در داخل بلکه در سایر کشورها به عنوان کالای مرغوب ایرانی توانسته است جای خود را در آن بازارها باز کند.
سیناژن شرکتی دانش بنیان با بیش از 20سال تجربه در زمینه تولید داروی بیماری های صعب العلاج است که هم اکنون یکی از برندهای شناخته شده در کشور در زمینه تولید دارو است.
صنعت بیوتکنولوژی پزشکی و به طور خاص بیوتکنولوژی دارویی در سال های گذشته به عنوان یکی از صنایع به کار گیرنده مرزهای دانش مطرح شده است. این صنعت با به کارگیری پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا همواره در حال نوآوری و خلاقیت است. این شرکت به عنوان پیشرفته ترین مجموعه این حوزه در کشور همواره سعی کرده است جدیدترین فناوری های علمی و تحقیقاتی جهان را به کار گیرد تا درد و رنج بیماران را کمتر کند.
این شرکت در این مسیر موفق شده است جوایز متعددی را در حوزه های تحقیق و توسعه، حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خلاقیت و نوآوری کسب کند.
گفت و گوی زیر ماحصل یک ساعت مصاحبه حضوری با مدیرعامل این کارخانه تولیدکننده داروست.
وضعیت تولید ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
حامدی فر:به طور اساسی کشور ما تولید محور نبوده زیرا عمده اقتصاد کشور مبتنی بر نفت است و ادبیات تولید در ایران چه از سوی مصرف کننده و چه از سوی تولیدکننده درست جا نیفتاده است.
با شعار حمایت از تولید داخل موافق هستید؟
حامدی فر: هر بار از یک سو به افراط می رویم. من با شعار ‹حمایت از تولید داخلی› به طور عام خیلی موافق نیستم، چرا که تولید در کنار خود موضوع مهمی بنام کیفیت دارد که بسیار مهم است. نباید به صرف شعار حمایت از تولید داخل استفاده از هرکالایی را به جامعه تحمیل کنیم، که بی تردید اثر عکس دارد.
متاسفانه فرهنگی در جامعه شکل گرفته که کالای ایرانی، کالایی بی کیفیت است که مردم از سر اجبار آن را می خرند.
مشکل تولید در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
حامدی فر: تولیدکننده داخلی در دو موضوع ضعف دارد. یکی بحث بازاریابی که جزء لاینفک تولید است و هر تولیدکننده ای باید بازاریابی را بداند و موضوع دیگر کیفیت است.
شرکت های مختلف داروسازی داریم که با نگرش های مختلف کیفی فعالیت می کنند. برای مثال برخی توجهی به این موضوع ندارند که ماده اولیه درجه اول یا بسته بندی مناسب تهیه کنند و تنها به صرف قیمت پایین یا جوایزی که برای داروخانه ها در نظر می گیرند و در نظر نگرفتن علایق و نیاز بیمار و پزشک که هر دو مصرف کننده هستند، دارو را تولید می کنند و می فروشند.
آیا هر کالایی که در داخل تولید می شود به منزله تولید ملی است؟
حامدی فر: به نظر من هر کالایی به صرف اینکه در داخل کشور تولید می شود تولید ملی نیست. شاخص اصلی تولید ملی کیفیت است. باید کالایی تولید شود که قابل رقابت با محصولات مشابه بین المللی خود باشد و در حقیقت مصرف کننده ما بخواهد محصول را مصرف کند.
متاسفانه برخی فقط روی تولید داخلی تاکید دارند و کیفیت و چگونگی بازاریابی کالا را در نظر نمی گیرند.
تولیدکننده داخلی باید برای مشتری مزایا ایجاد کند تا مصرف کننده رغبت به خرید داشته باشد. برخی از شرکت ها می گویند چون بازار ایران حمایت می شود داروی ارزانتر مشتری خودش را دارد و ما هم چنین کالایی را تولید می کنیم. اما برخی از تولیدکننده ها استاندارد های بین المللی را مد نظر قرار می دهند. ما می خواهیم چیزی را ارائه دهیم که مردم دنیا استفاده می کنند، ما به مردم حق انتخاب می دهیم. در چنین شرایطی برند جا می افتد و مورد انتخاب قرار می گیرد.
به طور مثال هم اکنون سس های مختلفی در بازار ایران از خارجی تا داخلی عرضه می شود .سس های داخلی با ذائقه ایرانی جور است، زیرا مردم استفاده کرده اند و با مذاقشان آشنا است. برای همین من نوعی، می خواهم سس تهیه کنم به سس های خارجی در فروشگاه ها نگاه هم نمی کنم. در رشته های تخصصی هم همین اتفاق می افتد. با ارتقای کیفیت می توانیم به سمت تولید ملی برویم. اینکه انتظار داشته باشیم همه شرکت های ما می توانند تولیدکننده باشند که محصولاتشان مورد اقبال قرار گیرد، توقع ناممکنی است و بی تردید چند بنگاه می توانند به شکل برند متمایز شوند.
باید به سوی کیفیت بالا برویم و راهی جز این نداریم به ویژه وقتی کالا سلامت محور باشد باید به این سمت برویم.به طور مثال زمانی می خواهیم کالایی نظیر مبل تهیه کنیم با امتحان آن در فروشگاه می توانیم به کیفیت کالا پی ببریم اما در مورد دارو چنین نیست.در زمینه دارو نمی توانیم امتحانی انجام دهیم و تمام مسئولیت بر عهده سازنده است.
نمی توانیم فرض کنیم که تمامی یک صنعت با کیفیت یا بی کیفیت است.
یک صنعت از بنگاه های اقتصادی تشکیل شده که راهبردها و اهداف کیفی آنها با هم متفاوت است از بین هر صنعتی چند شرکت می توانند در جایگاه ملی و تولید ملی قرار بگیرند. آنها که خط مشی،اهداف کیفی و راهبرد درست داشته باشند.
نه باید روی تولید ایرانی خط قرمز کشید و نه با شعار حمایت از تولید ملی در سبزی را باز کرد که هر چه تولید ملی است مردم باید مصرف کنند، چرا که بخش عمده ای از مردم هوشیار و کیفیت گرا هستند.
کمی درباره فعالیت مجموعه خودتان توضیح دهید.
حامدی فر: سیناژن یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه داروهای بیماران خاص و صعب العاج فعالیت می کند. ما توانستیم دانش فنی مورد نیاز تولید خودمان را بومی کنیم. ما از سال 1373 فعالیت را شروع کردیم. ابتدا در زمینه تولید کیت های تشخیصی و بیوتکنولوژی کار می کردیم، اما در ادامه پیشنهاد شد روی داروهای بیوتکنولوژی کار شود.
حجم داروهای تولیدی این شرکت بسته به نوع دارو و تعداد بیماران مبتلا متفاوت است. ظرفیت تولید برای کل منطقه خاورمیانه را داریم و می توانیم نیازهای کل کشور را تامین کنیم.
فناوری خود را از چه کشوری گرفته اید؟
حامدی فر:همکاری مشترک با شرکت آلمانی داشتیم که منجر به ایجاد یک زیرساخت شد و بر آن اساس دارورهای دیگر را به دنبال این همکاری، تولید کردیم.
نخستین داروهایی که تولید کردیم برای بیماری ‹ام اس› بود ، اما هم اکنون برای بیماری های سرطان،خود ایمنی، پوکی استخوان، ناباروری، هموفیلی و نارسایی کلیه هم دارو تولید می کنیم.
کیفیت داروهای تولیدی تان چگونه است؟
حامدی فر: هدف اصلی ما ارائه محصولی بود که به لحاظ کیفیت مشابه برند اصلی باشد. همه موارد از جمله کیفیت دارو، عوارض جانبی، اثر بخشی،بسته بندی،خدمات پس از فروش و خدمات پرستاری در تولید دارو مورد توجه قرار گرفت .تلاش کردیم کالایی تولید کنیم که قابل رقابت با محصول خارجی مشابه باشد حتی از آنها هم جلو بزنیم به همین دلیل استاندارد بین المللی را مدنظر قرار دادیم.
چه میزان تولید می کنید؟
حامدی فر: 30درصد کل صادرات داروهای کشور را ما در اختیار داریم . داروهای ما در بازار جهانی نظیر بازار سخت گیر روسیه وارد شد و هیچگونه مشکل کیفی گزارش نشد.
به کدام کشورها صادرات دارید؟
حامدی فر: دارو به کشورهای روسیه،ارمنستان،آذربایجان،قزاقستان،عراق،سوریه و پاکستان صادر می کنیم .صادرات به اروپا مستلزم ثبت است که روند گران قیمتی است. هر دارو 25 تا30 میلیون یورو هزینه ثبت دارد که بر اساس بودجه شرکت دو داروی «ام اس» و «هموفیلی» را انتخاب کردیم که در حال گذران مراحل ثبت هستند تا دو سال دیگر مجوز ورود به بازار اروپا را بگیرند.
هم اکنون درهای بازارهای منطقه دارد به روی ما باز می شود. هنوز مشکلات بین المللی بانکی حل نشده است. هنوز شرکت های ایرانی نمی توانند در بانکهای خارجی حساب باز کنند، به نظرم ربطی به برجام ندارد بلکه بانک های خارجی خواستار شفافیت در سیستم بانکی ایران هستند.
شرکت ها و یا دولت هایی که می خواهند داروی ما را بخرند باید از طریق بانک های بین المللی بخرند و این برای ما مشکل ایجاد کرده است.
کارخانه تولید دارو کجا قرار دارد و میزان اشتغالزایی شما چه میزان است؟
حامدی فر: محل کارخانه در شهرک صنعتی سیمین دشت کرج است. ماده اولیه تولید دارو را از نخستین مراحل کشت سلول تا بسته بندی نهایی خودمان تولید می کنیم.
در گروه دارویی سیناژن 2500 پرسنل با متوسط سنی 32سال و میانگین تحصیلات فوق لیسانس فعالیت می کنند. این گروه دارویی متشکل از هفت شرکت ایرانی و یک شرکت ترک است.در این هفت شرکت چهار شرکت تولید دارو،یک شرکت تجهیزات خطوط دارویی،یک شرکت پخش و یک شرکت هم بازاریابی است که در مجموع 2500 پرسنل دارد.
تحریم ها مشکلی برای شما ایجاد نکرد؟
حامدی فر:در سال 1391 که تمام اقلام دارویی دچار مشکل شدند بیماران مصرف کننده ما به هیچ مشکلی بر نخوردند.
در سیستم تولید ما یک سری رزین های خالص سازی و موادی که باید به محیط کشت سلولی اضافه کنیم یا فیلترها به واردات وابسته است اما این گونه نبود که ما را به شکل آنی با مشکل مواجه کند.
ما صنایع دانش بنیان هستیم و صنعت دانش بنیان نیاز به ارتباط بین المللی برای به روز شدن دارد، اما از تحریمها به اندازه برخی دیگر از صنایع متاثر نشدیم.
نشست یکساعته با یک تولید کننده ملی موجب غرور است.غرور ایرانی بودن و غرور گام برداشتن به سوی آینده ای بهتر.
به آینده ای بهتر ،آینده ای که هر ایرانی با غرور کالای ایرانی را مصرف کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: براساس برنامه، امسال ایجاد 136 هزار فرصت شغلی مستقیم در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور هدفگذاری شده است.
علی یزدانی چهارشنبه در گفت وگو با اخبار صنعت در اندیمشک افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته برای فعال شدن طرح های نیمه تمام و طرح هایی که قرار است در نواحی و شهرک های صنعتی کشور راه اندازی شود، امسال شاهد جهش خوبی در حوزه اشتغال و تولید در این نواحی خواهیم بود.
وی همچنین با بیان اینکه اکنون 794 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که دولت در راستای پویایی این شهرک ها و نواحی صنعتی تلاش می کند اظهار کرد:با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی برای تکمیل و کیفی سازی زیرساخت های شهرک های صنعتی کشور برنامه ریزی خوبی شده است.
یزدانی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب، از پساب فاضلاب های صنعتی برای برخی مصارف در شهرک ها استفاده خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، توسعه خوشه های صنعتی و به هم رسانی بنگاه های کوچک و بزرگ در قالب پیمانکاری های فرعی را از دیگر ماموریت های امسال این سازمان عنوان کرد.
علی یزدانی و هیات همراه صبح چهارشنبه در بازدید سه ساعته، وضعیت شهرک های صنعتی اندیمشک را بررسی کردند.
وی همچنین در نشست با صنعتگران اندیمشک با تاکید بر ضرورت تلاش واحدهای تولیدی برای فروش محصولات گفت: واحدهای تولیدی باید به دنبال بازار فروش در داخل و خارج از کشور باشند.
وی نخستین رمز موفقیت بنگاه های اقتصادی را اهلیت و مدیریت شایسته دانست و افزود: بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به نوع مدیریت بنگاه هاست لذا باید مسئولان واحدها با تلاش و برنامه ریزی بهتر برای رفع مشکلات همت کنند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به اهمیت بازار فروش مناسب برای دریافت تسهیلات از سوی بنگاه های اقتصادی گفت:تسهیلات به بنگاه هایی پرداخت می شود که بازار داشته باشند و از طرفی دادن تسهیلات به بنگاه های فاقد بازار فروش موجب بدهی بیشتر این واحدها می شود.
یزدانی اظهار کرد:دولت در راستای تحقق تولید و اشتغال به واحدهای صنعتی نگاه ویژه دارد و رییس جمهوری همواره بر رونق این واحدها تاکید دارند.
وی افزود:بهبود زیرساخت ها ، فضاسازی، زیباسازی ، آسفالت و ایجاد مبلمان مناسب در سطح شهرک ها باید جدی گرفته شود زیرا این مهم موجب جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی می شود.
وی وضعیت ظاهری و مبلمان شهرک های صنعتی اندیمشک را مطلوب ندانست و گفت: این وضعیت باید با همت متولیان مربوطه در استان رسیدگی و حل شود. یزدانی اظهارکرد: امسال 40 میلیارد ریال در 2 شهرک صنعتی اندیمشک در حال هزینه است و تلاش می شود در صورت نیاز از سایر منابع نیز برای رفع چالش های شهرک های صنعتی اندیمشک استفاده شود.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت:تلفن و اینترنت نیاز ضروری شهرک های صنعتی است و با توجه به اهمیت تجارت الکترونیک ، باید مشکل فیبر نوری شهرک های صنعتی شهرستان اندیمشک در کوتاهترین زمان حل شود.
مشکلات مربوط به نوسانات نرخ ارز، وثیقه سنگین بانکی ، زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی ، پرداخت تسهیلات، و بیمه های تامین اجتماعی از موارد مطرح شده از سوی متولیان واحدهای صنعتی اندیمشک در دیدار با معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت بود. همچنین با حضور معاون وزیر صنعت ، عملیات اجرایی احداث واحد بسته بندی و صادرات صیفی با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریال در شهرک صنعتی اندیمشک آغاز شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حسین زجاجی گفت: ظرفیت تولید شیشه کشور در سه سال آتی به طور تقریبی به 3 میلیون تن میرسد که باید حداقل یک میلیون تن از تولید را صادر کنیم. گروه اقتصادی ایلنا با هدف شنیدن مسائل و مشکلات موجود در صنعت صنف شیشه در کشور و تلاش در جهت رسانهای کردن این مسائل میزگردی در همین راستا برگزار کرد.حسین زجاجی دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : صنعت شیشه صنعتی است خصوصی و تمامی تولید کنندگان در این صنف به صورت خصوصی فعالیت میکنند.وی افزود: صنایع شیشه شاخههای مختلف دارد که در هر بخش شاهد مشکلات مربوط به آن هستیم. شاخههای صنایع شیشه به پنج بخش تقسیم میشود:
1. شیشه تخت
2. شیشه رو میزی( بلور)
3. شیشه های بسته بندی صنایع غذایی و دارویی(جار ،بطری)
4. صنایع جانبی شیشه تخت (شیشه اتومبیل، شیشه های نشکن ولمنیت ساختمان)
5. سایر صنایع شیشه: پوکه آمپول ، دانه های شیشه ای ، الیاف شیشه ، لوله )
ماهیت صنعت شیشه این است که یک کوره تا 10 سال مستهلک میشود این کوره حدود 60 درصد سرمایه صنعت شیشه است که نهایتا تا 10 سال از بین میرود.
وی تشریح کرد: تفاهمات تجاری امضا شده بین ایران و ترکیه باعث شده که این کشور با سهولت، کالای خود را با تخفیف وارد ایران کند ولی در مقابل ایران نمیتواند به آن کشور صادرات داشته باشد. در ایران فضای مناسبی برای حضور کالاهای خارجی ایجاد شده تا با ترفندهایی از قبیل جشنوراه جوایز ارزنده و ... سبب فروش کالای ترکیه شده و این کار باعث کم رنگ شدن کالای ایرانی را در پی داشته است.
وی ضمن اشاره به اینکه: ما 60 واحد فعال بزرگ و یکصد واحد کوچک در زمینه تولید شیشه داریم که حدود 3 درصد شیشه جهان را تولید میکنیم
وی با اعلام این که ظرفیت تولید شیشه کشور در سه سال آتی به طور تقریبی به 3 میلیون تن میرسد که باید حداقل یک میلیون تن از تولید را صادر کنیم، افزود: ما یک درصد جمعیت جهان را داریم. هر کالایی که بالای یک درصد تولید جهانی را داشته باشد مطلوب است. در حالی که ما 3درصد شیشه جهان را تولید میکنیم.
در مورد شیشه ها بسته بندی صنایع غذایی نیز 2 بحث اساسی است که باید بررسی شود:
1. ظرفیت تولید این محصول طی 2 سال آینده 2 برابر میشود.
2. فرهنگ مصرف و استفاده عمومی .
بیشتر مواد غذایی اسیدی در ظروف غیرشیشهای عرضه میشود که به غیر از مسائل اقتصادی، مسائل زیست محیطی، بهداشتی و سلامتی هم دچار مخاطره میشود. شیشه برگشت پذیر است ولی پلاستیک این قابلیت را ندارد.
زجاجی در ادامه گفت: ما به اتفاق دوستان همراه طی جلسات متعدد با وزیر و معاونت های ایشان مشکلات خود را بیان کردیم با برخی از مطبوعات نیز در ارتباط بودیم ولی نتیجهای در جهت رفع مشکلات صادرات حاصل نگردید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت شیشه صنعت بزرگی است ولی برای حضور در نمایشگاه مراحل زیادی را طی کردیم. صدور مجوز نمایشگاه شیشه 4 سال طول کشید. محلی که در نمایشگاه برای اولین نمایشگاه شیشه تخصیص داده شد بسیار نامناسب بود ودر شان صنعت شیشه نبود به هر یک از دوستان برای حضور در نمایشگاه بیش از 100 میلیون هزینه کردند ولی هیچ یک از سوی مسئولین حمایت نشدیم و سالنی که در اختیار صنعت ما قرار دارد در شأن صنعت شیشه نبود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آغاز بسترسازی برای تجارت ایران و آفریقا
نایب رئیس انجمن دوستی ایران و کامرون از آغاز بسترسازی برای تجارت ایران و آفریقا خبر داد و گفت: اطلاعات کاربردی اقتصادی مورد نیاز بازرگانان ایران و آفریقا ارایه میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن دوستی ایران و کامرون، امیر عبداللهیان از برنامه ایران برای افزایش تجارت با آفریقا خبر داد و گفت: بر این اساس، همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقا ۷ آبان برگزار میشود که با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی، مقامات و مسئولان ایران و آفریقا برگزار می گردد.
نایب رئیس انجمن دوستی ایران و کامرون افزود: این همایش با هدف ایجاد ارتباط متقابل بین تجار ایران و آفریقا، ایجاد بستری مناسب برای ارتباط هر چه بیشتر میان تجار و مسئولان و ایجاد زمینه مبادلات تجاری و ارائه اطلاعات کاربردی اقتصادی مورد نیاز بازرگانان و کسب و کارهای ایران و آفریقا برگزار می شود که قرار است در حوزه های صنعت ،مدیریت ،گردشگری، خدمات بیمه ای، بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری، نهادهای متولی حوزه اقتصاد و بازرگانی رسمی ایران و آفریقا برگزار شود.
زعفران مرغوب ایرانی صادر میشود،
تقلبی آن وارد!
در پنج ماهه اول امسال واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب بیش از ۲۱۸ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، آمارهای منتشر شده از گمرک گویای آن است که در پنج ماه اول سال جاری واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب هشتمین رتبه جدول واردات کشور را به خود اختصاص داده است.
براین اساس، طی این مدت ۳۲۱ هزار و ۴۴۷ تن از این کالا به ارزشی بالغ بر ۲۷۵ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار وارد کشور شده است.
نکته جالب این که واردات در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۸.۴۱ درصد از نظر وزنی و ۱۸۶.۹۸ درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.
طبق آمارهای ارائه شده مجموع وزن وارداتی این بخش ۲.۲۶ درصد از کل واردات کشور بوده و ارزش آن نیز ۱.۴۲ درصد از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص میدهد.
گلرنگ گیاهی است رنگی که در زبان فارسی به آن زعفران کاذب یا گل زردک گویند. گل های این گیاه معمولا لوله ای شکل و به رنگ زرد مایل به قرمز یا نارنجی است که از نظر ظاهر و خواص شباهت هایی با زعفران دارد.
امروزه از این گیاه به جای زعفران برای رنگین کردن غذاهایی از قبیل انواع پلوها، بعضی خورش ها یا شله زرد و حلوا استفاده می کنند. البته این حجم از واردات زردک به ایران در شرایطی صورت میگیرد که ایران خود اولین صادرکننده زعفران به دنیا محسوب میشود.
استفاده از گوشت گربه در فرآوردههای گوشتی تکذیب شد
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تولیدکنندگان فرآوردههای گوشتی انتشار شایعاتی درباره استفاده از گوشت گربه در تولید فرآوردههای گوشتی و تعطیلی ۱۸ واحد تولیدکننده در این صنعت را تکذیب کرد و گفت: چنین شایعاتی هر چند وقت یک بار منتشر میشود که هیچ پایه و اساسی ندارد، چرا که حتی در صورت امکان پذیر بودن، استفاده از گوشت گربه برای این صنعت صرفه اقتصادی ندارد.
سید محمد موسوی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده از گوشت گربه در تولید فرآوردههای گوشتی به کلی تکذیب میشود و همه این مسائل مطرح شده شایعه است، چرا که به غیر از ناظر اداره کل نظارت بر مواد غذایی، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی، بازرسان اتحادیه نیز دائما از بازار نمونهبرداری و آزمایش میکنند.
وی افزود: تاکنون حتی یک مورد هم از این دست تخلفات نداشتهایم و امسال نیز هیچ واحد صنعتی تولیدکننده فرآوردههای گوشتی به دلیل تخلف تعطیل نشده است.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تولیدکنندگان فرآوردههای گوشتی با تاکید بر اینکه اگر تولیدکننده فرآوردههای گوشتی چنین تخلفی مرتکب شود، ضمن تعطیلی واحد صنعتی، مسئولانش را به دادگاه معرفی میکنیم تا به اشد مجازات برسند، تصریح کرد: چنین حقهبازیهایی که در فضای مجازی صورت میگیرد با هدف تشویش اذهان عمومی است و باید گفت که حتی در صورت امکان پذیر بودن انجام چنین تخلفی، استفاده از گوشت گربه از نظر اقتصادی صرفه ندارد و امکانپذیر نیست، چراکه حتی برای گرفتن آن باید یک واحد صنعتی هزینههای زیادی متحمل شود.
موسوی گفت: در این صنعت ۳۰۰ واحد تولیدکننده فرآوردههای گوشتی فعال هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن نقدینگی، ۱۰۰ واحد از آن از سال ۱۳۹۰ به بعد تعطیل شدهاند و برخی از آنها نیز با یک سوم ظرفیت به تولید خود ادامه میدهند که البته در سال ۱۳۹۳ با افزایش تعرفه واردات گوشت به ۲۶ درصد فشار بیشتری به صنایع وارد شد.
وی اظهار کرد: هیچ تخلفی در سال جاری از سوی واحدهای تولیدکننده فرآوردههای گوشتی صورت نگرفته و اگر چنین تخلفاتی صورت گیرد سازمان استاندارد نه تنها آن واحد را تعطیل خواهد کرد بلکه در رسانهها به صورت به عمومی و علنی اعلام خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، اخیرا شایعاتی مبنی بر «استفاده واحدهای تولیدکننده فرآوردههای گوشتی از گوشت گربه و یافتن لاشههای این حیوان در ماشین حمل فرآوردههای گوشتی در استان تهران منتشر و اعلام شد که سازمان استاندارد در بررسیهای خود ۱۸ واحد تولیدکننده فرآورده های گوشتی را به همین دلیل تعطیل کرده است».
توقیف ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد
مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد، در بازرسی از واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی استان، در شهریور ماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، مسلم بیات با اشاره به اینکه ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی متوقف شده است، بیان کرد: بازرسان استاندارد در جریان بازرسیهای منظم و متوالی خود از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان، چهار برند بتن آماده غیراستاندارد با نامهای تجارتی احرار اسرا (در واحد تولیدی در پیشوای ورامین)، سهندبتن (در واحد تولیدی در قرچک ورامین)، پارسا(در واحد تولیدی در محدوده تهرانپارس)، تکبتنپایدار (در واحد تولیدی در شهرری)، را به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف کردند.
وی ادامه داد: همچنین در این بازرسیها، چسب کاشی با نام تجارتی اورانوس (در یک واحد صنفی)، پروفیل چهارچوبی با نام تجارتی آریا افق پاسارگاد(در واحد تولیدی در شهرک صنعتی شمسآباد)، شیشه سکوریت ساختمانی با نام تجارتی سیلور استار (در واحدی در شهرک صنعتی نصیرآباد)، تیرچه با پاشنه بتنی و خرپای خام با نام تجارتی لایقی (در واحد تولیدی در شهرری)، موزائیک با نام تجارتی آریا (در واحد تولیدی در شهرک صنعتی موزائیکسازان)، را به علت نداشتن مجوز استاندارد، توقیف و از متخلفان به دادگاه شکایت کردند.
مدیرکل استاندارد استان تهران همچنین از ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد فراورده بتن آماده از واحد احمد شیروانی به علت تعطیلی واحد، در جلسات کمیته علایم شهریورماه این ادارهکل خبر داد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.