طبق هدفگذاری صورت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان اشتغالزایی مستقیم صنعت خودرو و قطعه در سال ۱۴۰۴ باید به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
به گزارش ایسنا، صنایع خودرو و قطعهسازی از صنایع پرپتانسیل برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید و رشد اشتغال در کشور است.
به همین دلیل در شرایطی که دولت تدبیر و امید یکی از اهداف اصلی خود را در دوره جدید فعالیت، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری اعلام کرده است توجه ویژهای نیز به صنعت خودرو برای تحقق این هدف صورت گرفته است.
در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» پیشبینی کرده که در سال ۱۴۰۴ میزان اشتغالزایی مستقیم صنعت خودرو و قطعه به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
این هدفگذاری در حالی است که طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان اشتغالزایی مستقیم صنعت خودرو و قطعه در سال ۱۳۹۴ برابر با ۳۵۰ هزار نفر بوده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا ویرایش دوم «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیشبینی شده است.
بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به «برنامه راهبردی صنعت خودرو» است. در این برنامه راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزههای مختلف پیشبینی شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ایمنی سرنشینان، اولویت اول
ام وی ام ایکس22
شرکت خودرو سازی چری چین در حالی بیستمین سال تاسیس خود را پشت سر میگذارد که با عرضه جدیدترین محصولات مفهومی در رویدادهای بینالمللی همچون نمایشگاه خودرو فرانکفورت حضور خود را بعنوان یکی از قدرت های خودروسازی بزرگ و جهانی تثبیت کرده است.
بیشک پیشرفت سریع چری حاصل یک برنامه ریزی دقیق و دور اندیشانه مدیران این شرکت است. بکارگیری مجموعه ایی از بهترین مهندسان و طراحان که سابقه فعالیت در برندهای مطرح دنیا همچون BMW، GM، FORDدر کنار تاسیس لابراتورها و مراکز تحقیق و توسعه گوناگون سبب گردیده تا چری به عنوان خودروسازی مستقل راه پیشرفت و توسعه را به سرعت بپیماید. وجود بزرگترین مرکز تست ایمنی و بسیاری لابراتورهای تست و شهرک های صنعتی در داخل مجموعه چری همگی حکایت از قدرت و اراده این مجموعه خودرو سازی دارد. خودرو های چری در بیش از 80 بازار بین المللی حضور دارد و توانستهاند شرایط تست گوناگون را با موفقیت و بر اساس نیاز بازهای گوناگون بپیماید.
در سال های اخیر استراتژی چری تمرکز بر روی خودرو های شاسی بلند و جوان گرا قرارداده شده است. خودرو تیگو 3 ایکس که در بازار ایران با نام ایکس22 عرضه شده است اولین ایده چری برای جذب جوانها به یک شاسی بلند جمع و جور و پرنشاط بود. حاصل سالها تجربه در ساخت خودرو های هاچبک و شاسی بلند همانند مدل تیگو3 ( ایکس33 اس) در ایکس22 بروز و ظهور کرد تا یک شاسی بلند زیبا، کارا و ایمن به بازار عرضه گردد. ام وی ام ایکس 22 نیز بعنوان یک محصول موفق این سیستم در کشورهای مختلف در حال تولید و عرضه است. محصولی که حاصل تفکر سیستم تحقیق و توسعه و نیازسنجی بازارهای گوناگون بوده و تحت آزمایش های مختلف با شرایط آزمایشگاهی و تست های مختلف در شرایط واقعی و طبیعی، شامل تست با سرعت بالا، تست دوام، تست انحراف، تست در دمای غیر معمول بالا، تست در دمای غیر معمول زیر صفر درجه و ... واقع شده و در مجموع پیمایش 1/1 میلیون کیلومتر را ثبت کرد تا نتیجه آن دریافت بیش از 100 گواهی نامه و تاییدیه کیفیت در عملکرد از موسسات و استانداردهای مختلف بوده است. در طول کمتر از یک سال از زمان عرضه این شاسی بلند کوچک، استقبال بی نظیر و فروش بسیار بالای آن گواه این موفقیت بوده است.
بکارگیری تجربه و دانش فنی قطعه سازان مطرح و موفق بینالمللی همانند بوش، ولوو، اِدشا، والِئو، لوک، مگنتمارلی و ... از دیگر نقاط قوت ایکس22 است. جهت اطمینان از عملکرد مناسب قطعات مختلف یک خودرو در شرایط مختلف شاخص های متفاوتی در نظر گرفته میشود. بطور مثال برای یک قطعه سادهایی همانند پدال گاز، استانداردهایی از جهت کیفیت، روشهای تولید، و همچنین الزامات حفظ ایمنی و سلامت سرنشینان تدوین و اجرا میشود. برای مثال استاندارد ECE R494 اتحادیه اروپا اشاره مستقیم به حفظ ایمنی و سلامت در قسمت مچ، ساق پا و زانوی راننده دارد و از این بابت شکل تولید و شرایط لازم برای عکسالعمل لازم پدال گاز را تشریح میکند، بطوری که در صورت نیاز در زمان بروز تصادف و نیاز به شکستگی این اتفاق رخ داده تا از آسیب به راننده جلوگیری شود. همچنین تاییدیه های تست تصادف و ایمنی در سطح استانداردهای C-NCAP و E-NCAP AOP شکسته شدن این قطعه در زمان تصادفات احتمالی را ضروری دانسته است. لذا بخش تحقیق و توسعه خودرو سازی چری با در نظر گرفتن اولویت های ایمنی به عنوان یک اصل در طراحی و تولیدات خود همواره این مهم را اجرا میکند، هرچند ارتقاء و بهبود پیوسته کیفیت قطعات نیز از جمله فرآیندهای در حال اجراء این بخش است. بخش های تضمین کیفیت نیز در همین راستا جهت اطمینان از تولید با کیفیت خودرو در کنار حفظ الزامات ایمنی از چهارچوب های تعیین شده استاندارد QC/T977 پیروری میکند. در این استاندارد تحمل نیرو تا 900 نیوتن ( وزنی معادل 90 کیلوگرم) بر پدال گاز مجاز اعلام شده است، پدال گاز بطور پیش فرض تا این میزان متحمل نیروهای ناگهانی و فشارهای وارد شده است ، اما به محض وارد شدن نیرویی بیش از این نیرو را بعنوان یک نیروی حاصل از تصادف و عامل بخطر افتادن سلامت و ایمنی راننده تلقی کرده و در این وضعیت قطعه را از چرخه عمل خارج میکند( پدال خواهد شکست). این حد مجاز و یا آستانه تحمل بعنوان یکی از ضروری ترین وظایف مهندسان طراح مطرح است. نکته ایی که در طرحی و تعیین میزان مقاومت و چقرمگی تحمل و شکست پذیری تمام قطعات خودرویی در نظر گرفته میشود. شرکت چری با توجه به آخرین معیارهای و استاندارد های تعیین شده جهانی ، سیستم های تولید خود را همسو ساخته و سعی در حفظ ایمنی و ارگونومی محصولات خود دارد. اتفاقی که در آخرین محصولات مفهومی چری بعنوان دستاورد های تحقیاتی و محصولات آتی این برند مطرح شده است.
فروش فورد فیستا در ایالات متحده متوقف شد
طرفداران آمریکایی فورد فیستا باید نسل کنونی خودروهای خود را حفظ کنند چرا که تیم آمریکای شمالی این خودروساز اعلام کرده که هیچ نسخه ای از این هاچ بک کوچک حتی مدل ST آن در ایالات متحده عرضه نخواهد شد.
به گزارش خبرخودرو، مدیر فورد پرفورمانس اروپا، Leo Roeks در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانکفورت اظهار داشت تقاضای پایین در آمریکا دلیل این تصمیم گیری است.
وی گفت: «دلیل این امر صرفا کاهش تقاضا در کلاس B در آمریکا است. از نظر اقتصادی منطقی نیست که یک نسخه تک (ST) و یا یک نسخه ممتاز را وارد یک بازار کرد.»
نسل جدید فورد فیستا ST که از موتور 1.5 لیتری سه سیلندر اکوبوست توربوی جدید بهره می برد دارای قدرت 147 کیلووات و گشتاور 290 نیوتون متر است. فورد ادعا می کند این هاچ بک کوچک دارای شتاب صفر تا صد 6.7 ثانیه و مصرف سوخت 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با اشاره به رونمایی از محصول جدید ایران خودرو با عنوان «هایما اس 5» بیان کرد: این خودرو از دیگر کراس اوورها قدرت بیشتری دارد و قیمت آن در ردیف ارزشی بین 70 تا 100 میلیون تومان متفاوت خواهد بود.
مصطفی خان کرمی 28 شهریور ماه، در آیین افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی خودرو در پدیده شاندیز در جمع خبرنگاران با اشاره به آیین نامه بانک مرکزی مبنی بر الزام خودروسازان به پیش فروش خودرو بر مبنای سود 18 درصد اظهار کرد: ما تابع قوانین کشور هستیم، اما برای اینکه چرخه تولید ما حرکت متناسبی داشته باشد، نیازی مستمر و متوالی به منابع مالی ارزان داریم. به جهات مختلف این امکان که منابع مالی ارزان قیمت و مستمر به شرکت ها برسد، مهیا نبود و یا امکان فراهم شدن آن اندک بود که به همین جهت کفاف میزان تولید ما را نمیداد.
وی ادامه داد: سیاست گذاری ما این است که آنچه نیاز بازار است را جذب کرده و رضایت مشتری را کسب کنیم. با ابلاغ این بخشنامه از 16 شهریور ماه، ما بلافاصله تبعیت از آن را در دستور کار قرار دادیم و از 19 شهریور ماه سایت ما بسته شده و شرایط پیش فروش محدود به همین سود 18 درصد شد. منتها شرکتهای رقیب هنوز این مسیر را نرفته اند و سودهای ماهیانه تحت عناوینی چون کارت هدیه سود، هزینه های پرداخت سود و... به مشتریان ارایه می دهند.
خان کرمی خاطرنشان کرد: با این حال باید محصولات ما از جذابیت برخوردار باشد تا بتوانیم به فروش محصولات ادامه دهیم. به همین جهت ما از شرایط صلح نامه، تخفیفات تعهدی و سایر امکاناتی که می توان در فروش خودرو لحاظ کرد تا مشتری را به خرید خودروهایمان ترغیب کنیم، استفاده می کنیم.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو در خصوص میزان تاثیر ابلاغ این بخشنامه بر میزان فروش محصولات ایران خودرو عنوان کرد: به جهت مطلوبیتی که ایران خودرو در چند سال اخیر داشته، انتخاب اول بازار در فروش خودروهای داخلی بوده است.
وی یادآور شد: این مجموعه روندی که طی چند سال گذشته دنبال کرده و هدفی که برای خود تعیین کرده است، این بوده که نباید خودروهای ما تا مصرف کمتر از 10 هزار کیلومتر مراجعه ای به تعمیرگاهها داشته باشند. این هدفی بزرگ است که فاز به فاز دست یابی به این مهم ترسیم و از فرایند قطعه سازی تا کیفیت خودرو دنبال شد. این هدف به صورت آزمایشی برای محصول «رانا» اجرایی شد که شاید این اتومبیل در گذشته جزو محصولات خیلی خوب ما به شمار نمی رفت.
خان کرمی تاکید کرد: با این حال با تمرکزی که روی کیفیت این محصول صورت گرفت، رانا به حدی از کیفیت رسید که تا 50 هزار کیلومتر برای 3 سال از گارانتی برخوردار شد. در حال حاضر ستاره کیفی این محصول بالاتر از محصولات دیگر است. محصولات دیگر ما در این مسیر در حال حرکت است. این مسیر خوبی است که شرکت روی آن سرمایه گذاری کرده و پاسخ آن در عرضه و تقاضا نیز دیده می شود.
وی با بیان اینکه سهم ایران خودرو از تقاضای بازار خودروی کشور 54 درصد است، تصریح کرد: توسعه این بازار خیلی دشوار است، چون روز به روز به تعداد رقبا و محصولات جدید افزوده میشود. با این حال تلاش ما حفظ این سهم با تنوع و کیفیت بخشی به محصولات است. ما هر سال باید یک محصول جدید به بازار ارائه دهیم که سال پیش این اتفاق افتاد و امسال نیز تا دو سه روز آینده از اتومبیل «هایما اس 5» که در مشهد تولید می شود، رونمایی خواهد شد.
خان کرمی با اشاره به اینکه قیمت این خودروی جدید خیلی مناسب است، گفت: قیمت این محصول نسبت به محصولات رقبا مناسب است. چند فرهنگ در مهندسی فروش برای قیمت گذاری وجود دارد که یکی قیمت گذاری روی خود محصول است؛ دیگری نیز قیمت مبدا تولید و دیگری قیمت امکانات محصول است. در واقع این امکانات حایز تفاوتهایی در قیمت خواهد بود.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو بیان کرد: خودروی هایما اس 5 قدرتمندترین کراس اوور موجود در بازار است. البته شاید خودرو «جوک» کمی از آن قدرتمندتر باشد ولی اختلاف قیمت هایما اس 5 با این خودرو 3 برابر تفاوت دارد. این خودرو بیش از 50 اسب بخار از دیگر کراس اوورها قدرت بیشتری دارد. قیمت این خودرو بین 70 تا 100 میلیون تومان متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به اجباری شدن برخی از استانداردها در سال های آینده و الزامی شدن آن برای خودروها تصریح کرد: دو نوع استاندارد محدود کننده وجود دارد که یکی در مورد سوخت و دیگری نیز در مورد سایر استانداردها مانند نوع سوخت مصرفی و... است. زمان الزامی شدن این استانداردها مشخص بوده و توسعه محصولات ما نیز بر اساس همین استانداردها در حال پیشروی است. یکی دو مورد از محصولات ما از نظر مصرف سوخت در تناسب با این استانداردها در مرز خطر قرار دارد که این موارد یا باید به روز شود و یا باید از چرخه تولید خارج شود.
خان کرمی اضافه کرد: در این حوزه ما تابع مقررات مملکت هستیم و این فرایند در حال انجام است. خوشبختانه بخش تحقیق و توسعه ما فعال شده و به سرعت در حال سنجش نیاز بازار است. ما امروز در حال حرکت به سمت تولید خودروهای اتوماتیک، دارای سایز کوچک موتور و کم مصرف هستیم تا فرایند خود را به سمت صادرات توسعه دهیم.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اظهار کرد: در حال کار کردن روی حوزه صادرات هستیم؛ با این حال هم اکنون نیز روی بازارهای هدفی مانند اوکراین و کشورهای آفریقایی کار می کنیم. اگر یک محصول کیفی باشد و استانداردهای جهانی را دربر گیرد، قطعا متقاضی خواهد داشت.
وی با اشاره به حضور شرکتهای خودروسازی خارجی در کشور عنوان کرد: حضور شرکت های خارجی از یک جهت تهدید و از جهتی دیگر فرصت است. در واقع به جهت ایجاد یک رقیب جدید و سهم آن از تقاضای کشور، حضور چنین شرکت هایی تهدید محسوب می شود ولی از جهتی دیگر چنین امری یک فرصت است چون وقتی خودروی رقیب وارد بازار می شود، ما کیفیت و امکانات آن را ارزیابی میکنیم تا بتوانیم خود را با آن همسانسازی کنیم. این امر در قرارداد پژو با ایران خودرو نیز لحاظ شد.
خان کرمی افزود: در حقیقت بر طبق قرارداد این خودرو با ورود تکنولوژی به کشور ما به مرور زمان و بر اساس زمانهای قرارداد داخلی سازی آن فصل به فصل افزایش خواهد یافت. برای تولید این محصول از قطعه سازان داخلی با همان کیفیت و لیسانس پژو استفاده میشود. در این قرارداد مشخص شده 30 درصد محصولات تولیدی از شبکه خود پژو به بازارهای هدف صادر شود.
وی تاکید کرد: ما دنبال این هستیم که درآمد مردم را ارزیابی کنیم تا بتوانیم خودروهای خود را با آن تطبیق دهیم تا مردم بتوانند از این خودروها استفاده کنند.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی خودرو در پدیده شاندیز اظهار کرد: ما به جهت تقویت شبکه نمایندگی های خود، درصدد بودیم خود این نمایندگیها در نمایشگاهها نیز حضور یابند. با این سیاست ایران خودرو در بسیاری از نمایشگاههای استانی شرکت نمیکند و نمایندگیهای داخل استانها به صورت متمرکز این نمایشگاهها را برگزار می کنند و ما نیز از لحاظ تخفیفات نمایشگاهی از آنها حمایت خواهیم کرد. در حال حاضر بیش از 40 کلاس خودرو در ایران خودرو تولید می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آمدن مرسدس بنز دستاورد برجامی دولت است
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: عقد قرارداد با شرکت مرسدس بنز و حضور این خودروساز مطرح آلمانی در ایران جدیدترین دستاورد برجامی دولت تدبیر و امید در صنعت خودرو است.
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت مرسدس بنز از شرکای قدیمی و استراتژیک صنعت خودروی ایران در طول نیم قرن گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه در دهه ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی شرکت بنز با همکاری شرکت ایرانی خاور حضور پر رنگی در تولید خودروهای تجاری و سنگین در ایران داشت، خاطرنشان کرد: در آن زمان زیرساختهای کشور در این حوزه و کیفیت خودروهای بنز تولیدی در ایران در سطح جهان زبانزد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با وجود این سابقه همکاری با شرکت مرسدس بنز در اواخر دهه ۸۰ قطع شد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرایی شدن برجام مذاکره برای بازگشت این خودروساز مطرح جهان به صنعت خودروی ایران آغاز شد.
وی افزود: این مذاکرات اخیرا به نتیجه رسیده و قرارداد همکاری مشترک با شرکت مرسدس بنز در زمینه تاسیس شرکت مشترک برای طراحی و تولید خودروهای تجاری و ارائه خدمات پس از فروش این خودروها در سطح استانداردهای جهانی در ایران، منعقد شد.
کاکایی با بیان اینکه با قرارداد منعقد شده با شرکت مرسدس بنز زیرساختهای تولید خودروهای تجاری در ایران متناسب با تکنولوژی فعلی صنعت خودروی جهان بهروز و بهینه خواهد شد، تصریح کرد: دولت دوازدهم میتواند با تداوم رویکرد فعلی در چهار سال آینده صنعت خودرو را به صنعتی در حد استانداردهای جهانی تبدیل کند.
جنسیس نیازی به ساخت زیر برند عملکرد بالا ندارد
ممکن است جنسیس، برند لوکس کره ای، برخی موتورهای بنزینی متمرکز بر عملکرد را در طیف مدل های خود ارائه دهد اما مدیر این خودروساز اظهار داشته که نیرومحرکه بنزینی پاسخی برای نهایت عملکرد نیست.
به گزارش خبرخودرو، معاون ارشد جنسیس، Manfred Fitzgerald در زمان معرفی جنسیس G70 در کره اظهار داشت که معتقد است برقی سازی می تواند ایده سنتی در مورد خودروهای عملکرد بالا را از بین ببرد.
Fitzgerald گفت: «من این گونه فکر می کنم. اگر امروز به ارزش عملکرد یک خودروی برقی نگاه کنیم، موتورهای احتراق داخلی بسیاری هستند که از نظر عملکردی به خوبی قابلیت مقابله با آن ها را دارند.
اکنون چیزهای دیگری هست که برای ساخت یک خودروی عملکرد بالا باید در نظر گرفت و بزرگ ترین دشمن یک خودروی برقی وزن بالا است. بنابراین نسبت مناسب قدرت به وزن، چالش اصلی مهندسان در آینده خواهد بود.»
وی تاکید کرد: «البته من مطمئنم که یک روز این کار انجام می شود و خودروهای بسیاری را در این بخش خواهیم دید که عملکرد بالایی دارند.»
Fitzgerald هم چنین اعلام کرد که حس می کند نیازی نیست این برند لوکس کره ای تیمی عملکرد بالا همچون مرسدس AMG، بی ام و M یا آئودی اسپرت داشته باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.