شماره: 1539 / ۱۳۹۹ سوم آذر
تعداد بازدید : 1
سایپا: 2 هزار پراید ناقص تکمیل و تحویل داده می شوند
مجید باقری قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا درباره تحویل خودورهای ناقص به مشتریان و شایعه ادامه دار بودن تولید پراید، گفت: همانطور که همه می دانند مراسم رسمی برای پایان تولید پراید، اواخر تیرماه برگزار شد و پس از آن خودروی پراید از خط تولید کنار رفت. قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: در آن مراسم آخرین پراید تولیدی شرکت سایپا به نمایش گذاشته شد و بعد از آن خطوط تولید این خودرو به طور کامل جمع شد. وی تاکید کرد: تعدادی خودرو ناقص داریم که پراید، تیبا، ساینا و کوییک جزو آن ها هستند و در نتیجه آن دسته از خودروها باید تکمیل می شد و تحویل مشتریان داده می شد.باقری با تاکید بر اینکه خودروهای ناقص پراید در حال تحویل به مشتریان است، گفت: خودروهای ناقص به دلیل اینکه از مجموع قطعاتی که دارند یک یا 2 قطعه ناقصی داشتند، در پارکینگ نگه داشته می شد و قرار بود هر زمانی قطعات تامین شد، خودرو تکمیل و تحویل مردم شود، بنابراین پراید هم از این قائده مستثنا نبود.
قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: یک سری خودرو ناقص پراید داشتیم که به مرور قطعات آن به دستمان رسیده و وقتی کامل شود به کسانی که تعهد داشتیم خودرو را تحویل می دهیم. اکنون کمتر از 2 هزار خودرو پراید ناقص وجود دارد که پس از تکمیل قطعات به مشتریان تحویل خواهیم داد. او در خصوص افزایش سود مشارکت در تولید خودروهای پیش فروش، گفت: طرح مشارکت در تولید خواهیم داشت با بازه تحویل زمستان که سود مشارکت خواهیم داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
رییس مرکز ساخت داخل وزارت صمت:
قطعه سازی کروز در زمینه ی کیفیت، عمق ساخت داخل و کمیت بسیار توانمند است
رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از سایت شماره دو شرکت کروز، فعالیتها و خطوط تولید و مراکز طراحی و تولید دستگاههای صنعتی این بنگاه اقتصادی بازدید به عمل آورد. در این بازدید که با توضیحات مدیران بخشهای متفاوت همراه بود، هادوی با نحوه فعالیتها و مدیریت بهره وری و نظارت بر کیفیت در این شرکت آشنا شد. سید محمد مهدی هادوی رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به افزایش عمق ساخت داخل به عنوان یکی از بحث های جدی در کشور گفت: هرچه تولید داخل را افزایش دهیم، اشتغالزایی، اعتماد به نفس و موارد مربوط به رشد و رونق اقتصادی بسیار پررنگ تر می شود. هادوی اظهار کرد: مجموعه کروز عملکرد بالایی در تولید داخل داشته است و حتی ماشین آلات هایتک که نیاز به خرید خارجی دارد، در کروز ساخته می شود و این نشان دهنده اعتقاد و باور مجموعه به ساخت داخل است. وی ادامه داد: از طرف دیگر مدیریت صحیح، نیروی انسانی توانمند و تحقق خودکفایی برای تامین قطعات خودرو که یکی از صنایع پیشرفته و تحول آفرین کشور است، نشان می دهد شرکت کروز می تواند این صنعت را حمایت و پشتیبانی کند. هادوی در خصوص برنامه های وزارت صمت برای برون رفت از مشکلات قطعه سازان تصریح کرد: مجری قانون تصویب شده ی «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» که بسیاری از آیین نامه های آن به قطعه سازی باز می گردد، وزارت صمت است و ضمن تاکید به حمایت از تولید داخل، یکی از مهمترین آن ها تعیین عمق ساخت داخل کالاهای تولیدی کشور است، یعنی باید بیابیم عمق ساخت داخل محصولی به نام خودرو به چه میزان است. وی افزود: همه ی این ها به قطعه سازی بازمی گردد که چه میزان از قطعات مربوط به خودرو به عنوان محصولی پیچیده با چه ارزش افزوده ای ساخت داخل شده است. رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: قطعه سازی یک صنعت پیشرو است، چرا که با راه افتادن چرخ قطعه سازی می توان قطعات پیشرفته با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کرد.
10 هزار مشتری نهایی چهار محصول فروش فوقالعاده ایران خودرو مشخص شدند
با انجام قرعه کشی در حضور نمایندگان نهادهای ناظر، 10 هزار مشتری نهایی برای چهار محصول عرضه شده در هشتمین مرحله فروش فوق العاده ایران خودرو به همراه 50 درصد ظرفیت ذخیره مشخص شدند.ایکوپرس- اسامی منتخبان پس از تایید فرآیند قرعه کشی توسط نهادهای ناظر در سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir قرار خواهد گرفت. پیامک اطلاع رسانی به نفرات منتخب نیز ارسال خواهد شد. با این حال و برای اطمینان بیشتر، متقاضیان نتایج را از طریق سایت فروش دنبال کنند. پذیرفته شدگان این طرح فروش به مدت پنج روز مهلت خواهند داشت تا نسبت به پرداخت وجه کامل خودرو مطابق با بخش نامه فروش اقدام کنند. در صورت عدم واریز وجه، نفرات دیگر از فهرست ذخیره جایگزین خواهند شد. گفتنی است، در هشتمین مرحله فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو، چهار خودروی پارس بنزینی، پارس با موتور تییو5، پژو 206 تیپ دو و دناپلاس عرضه شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ریشه یابی یک تفاوت «از زمین تا آسمان» !
تعداد بازدید : 1
خودروهای داخلی چهاربرابر خودروهای کلاس جهانی ایراد دارند
60 درصد مشکلات کیفی خودروهای داخلی به بخش قطعات و مابقی به بخش های مونتاژی یا طراحی اولیه خودروها بازمیگرددازجمله صنایعی که کیفیت تولیدات آن همواره زیر ذرهبین مشتریان قرار دارد، صنعت خودرو است. این موضوع ویژه ایران نیست بلکه مشتریان در سراسر دنیا نسبتبه کیفیت خودروها حساسیت ویژهای دارند، پس میتوان گفت در هیچ صنعتی تا این حد شاخصهای کیفیت، مقایسههای سطوح کیفی و ردهبندیهای مختلف آن بهراحتی در دسترس همگان قرار ندارد. اما صنعت خودرو ایران بهرغم همه اقدامات و برنامههای کیفی و توسعهای مختلفی که دنبال کرده، جزو صنایعی است که همواره مورد انتقاد مصرفکنندگان قرار داشته و محفلی نیست که بحث از کیفیت شود اما سخن از نقد یا مقایسه محصولات این صنعت با خودروهای خارجی به میان نیاید. هرچند در برخی موارد اهالی این صنعت معتقدند آسمانِ کیفیت در دیگر صنایع داخلی اگر تیرهتر نباشد، بههمین رنگ است و فقط چون مبنای مقایسهای وجود ندارد یا حساسیتها کمتر است، کسی درباره آنها بهسادگی حرفی نمیزند. بلکه این سوال را مطرح میکنند مگر در بخشهایی مانند آموزش، گردشگری، هواپیمایی، لوازمخانگی، ارتباطاتسیار، مواد غذایی یا پوشاک سطوح کیفی محصولات و خدمات با استانداردهای بینالمللی قابلرقابت است؟ که البته پربیراه هم نمیگویند.
چرا مردم نسبت به کیفیت خودرو حساس هستند؟
آنچه باعث میشود صنعت خودرو در زمینه کیفیت و ایمنی بهراحتی مورد مقایسه و نقد قرار گیرد، این است که نخست؛ مردم بهدلیل سهم بالای قیمت خودرو در هزینههای خانوار و همچنین تاثیراتی که بر ایمنی و سلامت خانواده دارد، حساسیت ویژهای نسبتبه این محصول دارند. دوم؛ به دلیل واردات خودرو با برندهای معتبر بینالمللی در سالهای گذشته، مبنای مقایسه سطح کیفیت در کشور وجود دارد. سومآنکه اطلاعات گوناگونی درباره شاخصهای کیفیت تولیدات و خدمات در صنعت خودرو چه در سطح جهانی و چه در سطح بازار داخلی برای مصرفکنندگان در دسترس است. اما برای اینکه بتوانیم مقایسهای میان کیفیت خودرو در ایران و جهان داشته باشیم، باید آن را در دو بخش مورد بررسی قرار دهیم؛ اول اینکه خودروهای داخلی چقدر با خودروهای همرده خود بهلحاظ طراحی، تکنولوژی، امکانات و مواردی از این دست قابل مقایسهاند؛ دوم اینکه صرفنظر از سطح تکنولوژی و امکانات؛ این خودروها از زمان تحویل به مصرفکننده چقدر دچار عیب و مشکل میشوند.
طراحی و پلتفرمهای قدیمی
آمار تولید خودروسازان و تنوع آنها در نیمهاول سال 1399 نشان میدهد بخش زیادی از خودروهای پرتیراژ که بیشاز نیمی از تولیدات را شامل میشوند، دارای عمر طراحی بیشاز بیستسال هستند. هرچند در این سالها برخی امکانات و تجهیزات به این خودروها افزوده شدهاند و سطح استانداردهای ایمنی و آلایندگی آنها افزایش داشته است اما قدیمیبودن طراحیها و پلتفرمها باعث شده است هرچقدر شرکتها بر موضوعات کیفی تمرکز کنند اما رضایت مشتریان از حدی بالاتر نرود و انتظارات مصرفکنندگان برآورده نشود. ازسویدیگر، هرچند در سالهای اخیر هر دو شرکت بزرگ خودروسازی سعی در تنوعبخشی سبد محصولات خود با خودروهای جدید طراحیشده داخلی داشتهاند و درحالحاضر نیز برخی از این خودروها در حال تولید هستند اما همچنان بیشترین میزان تیراژ به خودروهای قدیمی اختصاص دارد.
مشکلات کیفی خودروهای موجود
موضوع دیگری که میتواند فاصله سطح کیفی خودروهای داخلی با سطوح بینالمللی را نشان دهد، شاخصهایی هستند که از ارزیابیهای کیفی متخصصان و مصرفکنندگان از کیفیت خودروها بهدست آمدهاند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به نمایندگی از وزارت صنعت، شاخصهای مختلفی را درباره کیفیت محصولات و خدمات در صنعت خودرو ارزیابی میکند.یکی از این شاخصها که مشابه آن در خارج کشور نیز توسط موسسات؛ ارزیابی و منتشر میشود، شاخص مطالعه کیفیت اولیه یا IQS است. این شاخص به معنی متوسط تعداد ایرادات مشاهدهشده توسط مشتریان در سهماه اول مالکیت خودروهای صفرکیلومتر است. پس هرچه عدد این شاخص پایینتر باشد، وضعیت کیفیت خودروها بهتر است. براساس ارزیابی شرکت ISQI، آخرین وضعیت این شاخص در ایران در نیمهاول نخست سال 99؛ عدد 3.5 ایراد به ازای هر خودرو بوده است، البته متوسط جهانی آن براساس اعلام موسسه J.D.POWER طی سال 2019 در بازار آمریکا عدد 0.9 ایراد را نشان میدهد.این بدان معناست که خودروهای داخلی بهطور متوسط 4برابر خودروهای کلاس جهانی ایراد دارند. البته این ارزیابی در سال 2020 نیز توسط موسسه مذکور منتشر شده است اما باتوجه به اضافهشدن بخشهای جدید به مدل ارزیابی بهدلیل مقایسه، نیاز به بررسی و تطابق بیشتر دارد.
ضعف در نوآوری، طراحی و خلق محصول جدید
مواردی که در بالا به آن اشاره شد، درواقع ضعفهایی هستند که بر کسی پوشیده نیست و محل نقد صنعت خودرو است. اما ریشه این ضعفها در کجاست؟ آیا فقط به مسائل درون صنعت خودرو بازمیگردد یا آنکه شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر صنعت خودرو این اثرات را ایجاد کرده است؟
اقتصاد بنگاه
واقعیت این است وضعیت اقتصادی شرکتها در سنوات گذشته مجال سرمایهگذاری مناسب در بخش تحقیقوتوسعه را نداده است. در یکدهه گذشته و از سال 90 به بعد، فعالیت شرکتها با زیان مالی همراه بوده و در سهسال اخیر با شدت فزایندهای زیان انباشته شرکتها بیشتر شده است. ازسویدیگر قیمتگذاریهای بیمنطق و دستوری نیز باعث شدهاند تولید و فروش هر خودرو فقط زیان شرکتها را افزایش دهد که این امر صرفا منجربه سوءاستفاده دلالان میشود و نهتنها مصرفکننده نهایی از آن بهرهمند نیست، بلکه شرکتهای تولیدی را هم به ورطه ورشکستگی کشانده است.
سیاستگذاری، مالکیت و مدیریت بنگاه
متاسفانه نقشه راه مدون و متقنی برای صنعت خودور وجود ندارد و موقعیت صنعت خودرو در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی بهعنوانمثال در 10سال آینده بهطور دقیق ترسیم نشده است و مشخص نیست دولت بهطور کلی برای صنعت خودرو در آینده چه موقعیتی را در برنامه دارد، قرار گرفتن بهعنوان طراح خودرو با برند داخلی، مونتاژکاری، قطعهسازی یا بودن در جایگاه زنجیره تامین برندهای بینالمللی؟البته در سال 1384 برنامه 20سالهای تدوین شد تا در افق 1404 صنعت خودرو ایران به تولید 3میلیون دستگاه و یکمیلیون دستگاه صادرات دست یابد هرچند طی سالهای بعد و در دوره وزرای مختلف، بازنگریهایی درباره آن صورت گرفت. اما اکنون که فقط چهار سال تا پایان این برنامه باقی مانده است باید گفت از اهداف تعیینشده در آن اسناد فرسنگها فاصله وجود دارد. وضعیت ناشفاف سهامداری و مالکیت شرکتهای خودروسازی نیز از دیگر معضلات ساختار مدیریتی این صنعت است. هرچند به ظاهر دولت در هر دو شرکت خودروسازی کمتر از 20درصد سهام دارد ولی عملا سایر سهامداران در ترکیب مدیریت این بنگاهها نقشی ندارند و این دولتیها هستند که اداره این شرکتها را برعهده گرفتهاند. اینکه دولتها بهطور ذاتی در اداره بنگاههای اقتصادی موفق عمل میکنند یا خیر و همچنین عزلونصبهای دولتی چقدر کارآمد و موثر هستند را باید از وضعیت حالحاضر صنعت خودرو ارزیابی کرد.تغییرات مدام و دورههای کوتاه مدیریتی از دیگر آفتهای صنعت خودرو طی سالهای گذشته بوده است؛ در 40سال گذشته و قبل از دوره مدیریتهای فعلی، بهطور میانگین مدتزمان مدیریت مدیرانعامل در ایرانخودرو 4سال و در سایپا 3.5 سال بوده است، درحالیکه مطالعات نشان میدهند حداقل طول دوره ثبات مدیریتی مورد نیاز برای خلق ارزش و بلوغ مدیریتی در بخش مدیریت عملیات و تولید 3سال، مدیریت مشتریان 5سال، مدیریت طراحی و نوآوری 7سال و مدیریت مسئولیت اجتماعی 9سال است.بنابراین همانگونه که قابلملاحظه است؛ این تغییرات مدام اجازه رسیدن تیم مدیریتی به دوران مدیریت طراحی و نوآوری را نمیدهد و مدیران این شرکتها با صندلیهای لرزان بر افزایش تولید و سودآوری کوتاهمدت متمرکز میشوند.دخالتهای بیشاز حد دولت، مجلس و سایر دستگاهها و همچنین نهادهای نظارتی در جزئیترین فرآیندهای کاری این شرکتها بهگونهای است که به اذعان اهالی صنعت خودرو بیشتر وقت مدیران شرکتها بهجای تمرکز بر تدوین استراتژیهای توسعه محصول و نوآوری، به پاسخدهی به این نهادها سپری میشود و عملا قدرت تصمیمگیریهای جسورانه از مدیران سلب شده است.
زیرساختهای طراحی و نوآوری
ایجاد زیرساختهای لازم برای طراحی محصولات جدید مانند مرکز آزمون جادهای (Proving ground) بهدلیل عدمتامین منابع و نبود حمایتهای دولت و دستاندرکاران صنعت خودرو پس از سالها پیگیری عملا به تعطیلی کشیده شده است. همچنین تکمیلنبودن امکانات انجام تست و آزمونهای ایمنی و عملکردی خودروها، فضا را برای آزمونوخطاهای مرسوم طراحی و تحقیق فرآهم نمیآورد. در کنار این کاستیها؛ شاهد عدم توانایی تامینکنندگان مواداولیه داخلی در تحقق کیفیت موردانتظار خودروسازان نیز هستیم. بهعنوانمثال ورقهای فولادی موردنیاز برای افزایش ایمنی بدنه خودروها هنوز تولید داخلی ندارند، این در حالی است که از واردات آنها به بهانه وجود ورق مشـــــابه داخلی جلوگیری میشود. دانش تخصصی طراحی خودرو در کشور نیز بهدلیل قطع ارتبـــــاط با مراکز علمی و صنعتی معتبر پایین است.
مشکلات تحریم و شرایط سیاسی
تحریمهای ناعادلانه وضعشده علیه کشور، اثرات جدی بر صنعت خودرو داشتهاند و طراحی محصولات جدید باکیفیت و ایمنی بالا و همچنین قابلرقابت با خودروهای روز دنیا را تحتشعاع قرار داده است. تحریم؛ مانعی جدی بر سر راه همکاری مشترک با شرکتهای معتبر بینالمللی در حوزه خودروسازی، قطعهسازی، طراحی و مهندسی بهشمار میرود. این نکته از این جهت حائزاهمیت است که در هیچجای دنیا امکان طراحی و تولید محصولی مانند خودرو با این سطح تکنولوژی و دانش موردنیاز، بدون همکاری چند شرکت متخصص در کشورهای مختلف وجود ندارد. تحریمهای موجود؛ مهمترین دلایل دشواریهای فعلی در تامین مواد اولیه و برخی قطعات دارای تکنولوژی بالا و همچنین مشکلات تامین و انتقال ارز و خرید خارجی هستند. بهواسطه تحریمهای اعمالشده، انجام تستهای تحقیقاتی، طراحی و همولوگیشن در مراکز تست معتبر جهان امکانپذیر نیست.
مشکلات کیفی خودروهای موجود
مشکلات و ضعفهای کیفی خودروهایی که درحالحاضر در کشور تولید میشوند نیز از جنبههای مختلف قابلتحلیل است. بخشهایی از موانع و مشکلاتی که تا بدینجا بهآنها اشاره شد، در این بخش نیز موثر و قابلتعمیم است. اما اگر بخواهیم بر مبنای شاخص کیفیت از دیدگاه مشتریان (IQS) به دستهبندی این عیوب بپردازیم، باید آنها را به دو گروه کلی عیوب قطعات و عیوب مونتاژی دستهبندی کنیم.براساس ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، حدود 60درصد مشکلات کیفیت خودرو که مشتریان درحین استفاده از خودروها با آن روبهرو میشوند، ناشیاز بخش قطعات است و مابقی به بخشهای مونتاژ یا طراحی اولیه خودروها بازمیگردند.
با بررسی وضعیت قطعهسازی در صنعت خودرو نیز شاید بتوان منشأ این ضعفهای کیفی را عواملی همچون سیاست ایجاد تامینکنندگان زیاد و گاه مقابله با بزرگشدن و تعدد قطعهسازان تراز اول، انتخاب تامینکنندگان ناکارآمد و گاه تحمیل بعضی شرکتهای قطعهسازی به خودروسازان دانست. همچنین نبود سرمایهگذاری مناسب طی یکدهه اخیر در صنعت قطعهسازی و فرسودهشدن ماشینآلات تولید از دیگر دلایل ضعف کیفی در بخش قطعات بهشمار میروند.
دانش صحهگذاری فرآیندهای قطعهسازی نیز با ضعف روبهرو است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده در ساخت قطعات بین خودروساز و قطعهسازان نیز اختلافنظر وجود دارد. به این عوامل باید موضوع فشار کنترل قیمت بر قطعهسازان و اجرای سیاستهایی مانند تامین قطعات با قیمت کمتر را نیز افزود که میتواند منجر به کاهش کیفیت مواد اولیه یا تولید شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
زمستان امسال بازار خودرو
با محصول جدید سایپا گرم می شود
رخ نمایی جدید سایپا
با شاهین
«شاهین» تازه وارد گروه خودروسازی سایپا که قرار است زمستان امسال تحویل مشتریان شود، بازار خودروی کشور را متحول خواهد کرد. این خودرو در سخت ترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی در سایپا طراحی و تولید شده است و با تمام چالش ها و عدم همکاری شرکت های خارجی، سایپا توانست خودروی شاهین را مطابق با استانداردهای 85 گانه داخلی و در سطح استانداردهای اروپایی، طراحی و به مرحله تولید انبوه نزدیک کند.
استقبال و اعتماد مشتریان
این خودرو نیامده به بازار، توانست متقاضیان خرید خودرو را به خود جذب کند. به گونه ای که در طرح اخیر پیش فروش محصولات سایپا بیش از 100هزار نفر برای این خودرو ایرانی ثبت نام کردند.
مدیران سایپا، استقبال برای ثبت نام خودروی جدید این گروه خودروسازی را اتفاقی مثبت برای صنعت خودرو ارزیابی کرده و اظهار داشتند مردم ضمن اعتماد به خودروی داخلی به این باور و یقین رسیدند که شاهین بر اساس سلایق و علایق مردم طراحی شده است و شاید بتوان گفت که شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده آل برای خانواده های ایرانی است.
از این رو گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده است که خودروی شاهین با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، تا فصلی نو از تولیدات ملی در بازار خودرو، آغاز شود.
یک محصول ایرانی
92 درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.
تامین بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که میتوان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول اینکه باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعهسازان داخلی توانستهاند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعهسازان داخلی شده است.
در نگاه دوم میتوان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامینکنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.
امکانات رفاهی، قابلیت های فنی
شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP100 است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود.
شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر روانه خیابان های کشورمان شود.
سدان شاهین آخرین مدل از تولید خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا نیست و قطعا در آینده نزدیک خانوادهای از پلتفرم SP100 تولید خواهد شد که این امر نشان از انطباقپذیری پلتفرم شاهین با سگمنتهای مختلف دارد؛ استراتژیی که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفتهاند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.