شماره: 1537 / ۱۳۹۹ اول آذر
تعداد بازدید : 0
درآمدهای گازی کشور چگونه توزیع میشود؟
درآمدهای ناشی از صادرات و فروش داخلی گاز طبیعی بین دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی گاز ایران تقسیم میشود ولی کل درآمد ناشی از صادرات و فروش داخلی گاز مایع و اتان به این شرکت میرسد.
یکی از مهمترین نتایج بررسی صورتهای مالی سه شرکت دولتی اصلی زیرمجموعه وزارت نفت یعنی شرکتهای ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شفاف شدن شیوه توزیع درآمدهای نفتی و گازی کشور است.
در این گزارش می خواهیم با استفاده از منابع مذکور و همچنین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره رابطه مالی شرکتهای ملی نفت و گاز با دولت، به بررسی شیوه توزیع درآمدهای گازی (گاز طبیعی، گاز مایع و اتان) کشور در سال 97 و مبانی قانونی این موضوع بپردازیم:
براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 97، مجموع صادرات گاز طبیعی توسط این شرکت به کشورهای ترکیه و عراق، 30.7 میلیون متر مکعب در روز و درآمد شرکت ملی گاز ایران از این محل در سال مذکور، 18 هزار و 229 میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر، میزان واردات گاز طبیعی از ترکمنستان توسط شرکت ملی گاز ایران در سال 97، 2.8 میلیون متر مکعب در روز بوده و هزینه این شرکت بخاطر واردات 550 میلیارد تومان بوده است.در نتیجه، درآمد این شرکت از محل «خالص» صادرات گاز طبیعی (درآمدهای صادرات گاز پس از کسر هزینه های واردات گاز) در این سال، بالغ بر 17 هزار و 589 میلیارد تومان بوده است. 66.1 درصد از این رقم یعنی حدود 11 هزار و 633 میلیارد تومان، سهم دولت (دولت و صندوق توسعه ملی) بوده است.
همچنین فروش گاز توسط شرکت ملی گاز ایران و شرکت های فرعی آن به مشترکین داخلی در این سال حدود 567.2 میلیون متر مکعب در روز بوده و درآمد این شرکت از این محل در سال مذکور هم حدود 8 هزار و 436 میلیارد تومان بوده است.
شیوه توزیع درآمدهای ناشی از صادرات و فروش داخلی گاز مایع و اتان
براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 97، میزان صادرات گاز مایع توسط این شرکت در سال مذکور 2.757 میلیون تن بوده و درآمد شرکت ملی گاز ایران از این محل، 9 هزار و 692 میلیارد تومان بوده و کل این درآمد متعلق به این شرکت بوده است.
همچنین میزان فروش داخلی گاز مایع و اتان توسط شرکت ملی گاز ایران در سال 97، 5.934 میلیون تن بوده و درآمد این شرکت از این محل، 9 هزار و 749 میلیارد تومان بوده و کل این درآمد متعلق به این شرکت بوده است.بر اساس این گزارش، نکته مهم در مورد تقسیم درآمدهای ناشی از صادرات گاز طبیعی این است که تا قبل از قانون بودجه 1398 شرکت ملی گاز از صادرات این ماده هیدروکربوری سهمی نداشت و منابع حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی بین دولت و صندوق توسعه ملی تقسیم میشد، اما در بند «الف» تبصره 1 قانون بودجه سال1398 ، برای اولین بار مقرر گردید که شرکت ملی گاز هم از «خالص» صادرات گاز طبیعی، سهمی 14.5 درصدی داشته باشد. گفتنی است مبنای منطقی انتخاب رقم 14.5 درصد برای سهم شرکت ملی گاز مشخص نیست. جالب اینجاست که شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 هم بدون وجود قانون، حدود یک سوم از این درآمدها را به عنوان سهم خود برداشته است.
از منظر قانونی، درباره قواعد مالی تسهیم منافع سایر محصولات صادر شده توسط شرکت ملی گاز از جمله گاز مایع(LPG) ابهام وجود دارد. با این وجود، شرکت ملی گاز (بدون وجود مبنای قانونی) 100 درصد این منابع را جزو درآمدهای شرکت شناسایی کرده و منابع عمومی هیچ سهمی از این درآمد ندارد که بهنظر میرسد باید این مسئله مورد بازبینی قرار گیرد. از آنجا که از منظر ماهوی این منابع انفال محسوب میشوند، حتی در صورت مسکوت بودن قانون در قبال انفال، براساس مبانی حقوق عمومی منافع حاصل از آن در اختیار حاکمیت است و دلیل بهرهبرداری شرکت ملی گاز از این منابع مشخص نیست.براساس این گزارش، فارغ از اینکه شرکت ملی گاز ایران، گاز را برای مصارف مختلف (مانند مصرف خانگی، سوخت و خوراک پتروشیمی، صنایع و نیروگاهها) به چه قیمتی می فروشد، بابت هر مترمکعب گاز تحویلی در سال 1397 معادل 39 تومان گازبها بهعنوان سهم خود دریافت میکرده است و مابقی منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به گروههای مختلف مصرفکننده، سهم سازمان هدفمندی و همچنین مالیات و عوارض خواهد بود. لازم است که فرایند و معیارهای تعیین قیمت در نظر گرفته شده بهعنوان سهم گازبهای شرکت ملی گاز بهروشنی در مقررات مربوطه مشخص شود.
از سوی دیگر، قوانین درباره روابط مالی مربوط به سایر محصولات فروش داخلی توسط شرکت ملی گاز از جمله اتان و گاز مایع از شفافیت لازم برخوردار نیستند یا ساکت هستند. در این بخش هم بهنظر میرسد درست آن است که قاعده کلی واریز منابع حاصل به منابع عمومی باشد. با این وجود، شرکت ملی گاز (بدون وجود مبنای قانونی) 100 درصد منابع مذکور را به خود اختصاص داده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
روشنگری درباره یک اقدام
ماجرای افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران و دفاعی که از حقوق سهامداران جزء و مردم منطقه شد
افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران و عدم افزایش سرمایه چند شرکت سهامدار پتروشیمی گچساران در ماههای اخیر، دستمایه جوسازی رسانهای عدهای علیه هلدینگ خلیج فارس شده است. روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در یک اقدام روشنگرانه، نکاتی مهم در رابطه با فرآیند قانونی افزایش سرمایه را در راستای اطلاعرسانی به افکار عمومی و همچنین اطمینان بخشی به سهامداران برای دفاعی که از حقوق آنها صورت گرفت، منتشر کرد.به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیش از پنجاه میلیون سهامدار، نقشی بیش از 40 درصدی در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران را بر عهده دارد و در ردهبندیهای جهانی نیز بین چهل شرکت برتر شیمیایی جهان قرار دارد.
این شرکت که با تکمیل طرحهای بزرگی چون پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی ایلام و پتروشیمی لردگان نقشی مهم در جهش دوم صنعت پتروشیمی ایفا میکند، سهامدار طرحهای توسعهای مهم دیگری چون پتروشیمی گچساران است و با افزایش سرمایه اخیر انجام شده تبدیل به سهامدار عمده این شرکت شده است.اما توضیحاتی درباره افزایش سرمایه صورت گرفته در پتروشیمی گچساران ضروری به نظر می رسد:
1- هلدینگ خلیچ فارس علیرغم سهم 10٫65 درصدی در پتروشیمی گچساران تا پیش از افزایش سرمایه اخیر، بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده و رسیدن این پروژه به پیشرفت 74 درصدی تا حد زیادی مرهون همین منابع تزریق شده توسط هلدینگ خلیج فارس، فراتر از تعهدات خود به این پروژه است ، همین اقدام موجب شده این هزینهها به عنوان مطالبات وصول نشده در صورتهای مالی فارس، مورد سوال حسابرسان قرار گیرد، مشارکت حداکثری فارس در این افزایش سرمایه و روشن شدن وضعیت مطالبات فارس از گچساران و برخی سهامدارانش در همین راستا بوده است.
2- افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم، اصرار و پیشنهاد هلدینگ خلیج فارس برای افزایش سرمایه سه شرکت پتروشیمی دهدشت، کازرون و ممسنی به عنوان سهامداران شرکت سهامی خاص گچساران به سازمان بورس بود؛ این پیشنهاد علیرغم جلسات متعدد و قولهای مساعدی نظیر طرح در هیات مدیره سازمان بورس برای صدور مجوز به مرحله عملیاتی نرسید. دلیل این پیشنهاد فارس، هزینه شدن منابع افزایش سرمایه این شرکتها برای تکمیل این پروژهها و بخصوص پتروشیمی گچساران و نه هزینه شدن آن بابت خرید حق تقدم استفاده نشده بود.
3- هلدینگ خلیج فارس، همچنین آمادگی خود را به سازمان بورس برای عدم شرکت خود و شرکتهای زیرمجموعهاش در این افزایش سرمایهها با هدف مشارکت همه مردم ایران در این افزایش سرمایه که موجب کاهش سهام هلدینگ خلیج فارس در این شرکتها میشد، اعلام کرد. تصمیمی که میتوانست به نفع چند هزار نفر از سهامدار فعلی این سه شرکت تمام شود و شیرینی تکمیل و راهاندازی پتروشیمی گچساران را نصیب تعداد بیشتری از ایرانیها کند.
4- افزایش سرمایه صورت گرفته در شرکت سهامی خاص پتروشیمی گچساران، طبق مصوبه مجمع عمومی این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت به 5200 میلیارد تومان، مطابق مواد قانون تجارت انجام شده و تنها در این مرحله از 490 میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان افزایش یافته و مرحله دوم و اصلی افزایش سرمایه 4200 میلیارد تومانی آن در دستور کار است و سهامدار عمده کنونی گچساران، همچنان تاکید بر پیشنهاد افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و با شرط عدم وجود متعهد پذیره نویس و امکان مشارکت آحاد ملت در تامین مالی و مشارکت در احداث پروژه ملی گچساران دارد.
5- این افزایش سرمایه که نتیجه نهایی آن افتتاح و تولید و درنتیجه کسب درآمد و سود این مجتمع است، نه تنها موجب ارزشمندتر شدن سهام، پتروشیمی گچساران میشود که موجب منتفع شدن سهامداران پتروشیمیهای ممسنی، کازرون و دهدشت خواهد بوده و موجب اشتغال زایی بیشتر و توسعه شهرستان گچساران خواهد شد.
لازم به ذکر است امروز نیروی کار این شهرستان، سهم بیش از 70 درصدی در میان 2 هزار نفر نیروی شاغل مستقیم در این پروژه دارد.
این اقدام همچنین مانع از هزینه شدن منابع افزایش سرمایه شرکتهای سهامدار به نفع عدهای خاص و صرفا برای خرید حق تقدم استفاده نشده آنها؛شد.
6- هلدینگ خلیج فارس با توجه به اینکه حدود 5 هزار میلیارد تومان از این پروژه مطالبات داشت، معادل سهم خود در این افزایش سرمایه شرکت کرد، اما به دلیل عدم شرکت بقیه سهامداران در این افزایش سرمایه، سهم فارس در این شرکت افزایش یافت که این اتفاق میتواند موجب تزریق منابع بیشتر از سوی این هلدینگ برای اتمام پروژه گچساران شود.
7- با توجه به برخی مطالب مطرح شده در خصوص این افزایش سرمایه و ارائه اطلاعات دروغ به مردم، هلدینگ خلیج فارس ضمن اعلام آمادگی برای پاسخگویی به ابهامات هر کدام از سهامداران محترم در قالب گفتوگو یا پاسخ به سوالات، حق قانونی خود را برای پیگیری حقوقی و قضایی ادعاهای غلط منتشر شده که با هدف تشویش اذهان عمومی توسط برخی افراد و از طریق برخی بسترهای اطلاعرسانی انجام شده محفوظ میداند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
برداشت آب از سدهای تهران جیره بندی شد
یک مقام مسئول گفت: با تداوم کاهش بارندگیها در تهران برای مدیریت مناسب ذخایر آبی، سیاستهای تأمین آب در تهران انقباضی میشود.محمد شهریاری با اشاره به کاهش بارندگیهای تهران از ابتدای سال آبی تا کنون افزود: از ابتدای سال آبی 99-1400 در مهرماه تاکنون ورودی سدهای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.وی گفت: در حال حاضر سد امیرکبیر 120 میلیون مترمکعب، سد لتیان 49 میلیون مترمکعب، سد لار 85 میلیون مترمکعب، سد طالقان 271 میلیون مترمکعب و سد ماملو نیز 170 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند.شهریاری ادامه داد: ذخایر فعلی سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال گذشته با 98 میلیون متر مکعب کاهش مواجه است.مدیر بهره برداری و نگهداری سازههای برق آبی و آبی شرکت آب منطقهای تهران با اشاره به تأمین آب شرب شهر تهران و کرج به صورت روزانه از سدهای تهران گفت: برای تأمین آب شرب شهر تهران و کرج روزانه 8/5 مترمکعب بر ثانیه آب از سد کرج، 9/7 مترمکعب بر ثانیه از سد لتیان، 7 مترمکعب بر ثانیه از سد لار، 4/5 متر مکعب بر ثانیه از سد طالقان و 2/5 مترمکعب بر ثانیه نیز از سد ماملو آب برداشت میشود.
با اجرای پروژههای رفع تنگناهای تولید
ثبت رکورد جدید تولید محصولات پلیاتیلن ترفتالات در پتروشیمی شهید تندگویان
شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، در سال جهش تولید، با اجرای پروژههای رفع تنگناهای تولید، آماده ثبت رکورد جدید تولید محصولات «پلیاتیلن ترفتالات» شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، در سال «جهش تولید» و در راستای برنامه تولید پایدار، مطمئن و حداکثری ابلاغی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس پتروشیمی شهید تندگویان آماده تولید حداکثری شده است.
بر این اساس، در هفت ماهه نخست امسال و با وجود اجرای یکی از بزرگترین پروژههای تعمیرات و رفع گلوگاههای تولید، 700 هزار تن محصول در پتروشیمی شهید تندگویان تولید شده که پیش بینی میشود تا پایان امسال با توجه به عدم انجام برنامه تعمیراتی و برطرف نمودن تنگناهای تولید در فاز دوم این مجتمع پتروشیمیایی با ثبت رکوردی جدید امکان تولید بالغ بر یک میلیون تن محصولات میانی و نهایی فراهم شود.
گفتنی است، آبان ماه امسال با توجه به اجرای موفق پروژه تعمیراتی؛ بیش از 100 درصد برنامههای تولید محقق شده و در چهار ماهه پایانی سال هم پیش بینی بر تحقق بالغ بر 100 درصدی برنامههای تولید از سوی پتروشیمی شهید تندگویان وجود دارد.
در کنار تولید پایدار و مستمر، پتروشیمی شهید تندگویان در راستای تکمیل زنجیره ارزش و متنوع سازی سبد تولید از ابتدای امسال تاکنون به همت واحدهای پژوهش و فن آوری و شرکتهای دانش بنیان ایرانی اقدام به طراحی و تولید آزمایشی، نیمه صنعتی و تجاری چند گرید جدید کرده که عرضه این محصولات منجر به صرفه جویی ارزی و کاهش وابستگی کشور به محصولات وارداتی در شرایط جنگ اقتصادی شده است.
در پایان تاکید میشود، در شرایط فعلی نیاز فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی در داخل کشور به محصولات زنجیره «پلیاتیلن ترفتالات» به طور کامل تامین شده و نه تنها نیازی به واردات محصولات نبوده، بلکه پتروشیمی شهید تندگویان پس از تامین نیاز بازار داخلی، آمادگی صادرات مازاد محصولات به بازار جهانی را دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.