شماره: 1486 / ۱۳۹۹ شانزدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
معاون وزیر نیرو:
هشت میلیون روستایی به آب سالم و پایدار دسترسی دارند
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: اوایل دولت یازدهم آبرسانی پایدار شامل 900 هزار نفر در روستاها بود، اما امروز بیش از هشت میلیون نفر از آب پایدار و سالم برخوردار شده اند.بهگزارش روز شنبه پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو، «قاسم تقیزاده خامسی» افزود: وزارت نیرو در بخش آب ساخت تصفیهخانه آب در 30 روز و اتصال هر هفته 30 روستا به شبکه آبرسانی پایدار در کشور را اجرایی سازد.وی پیشرفت خدمات حوزه آب و برق را نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی 10 برابر ذکرکرد و گفت: ابتدای انقلاب 19 سد وجود داشت، امروز این عدد به 190 سد در کشور رسیده است.معاون آب و آبفای وزیر نیرو درباره حل مشکل روستاهای دچار تنش آبی افزود: 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی میشود، اما از نظر توانایی فنی و اجرایی، چنانچه اعتباری در اختیارباشد، میتوان 700 روستای خوزستان را به شبکه آبرسانی پایدار متصل کرد.تقی زاده خامسی تغییر مکانیسم آبیاری فضای سبز شهر تهران را پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و شهرداری تهران بیان کرد و خاطرنشان ساخت: فضای سبز شهر تهران در یک سال حدود 180 میلیون متر مکعب یعنی ظرفیت تمام دریاچه کرج آب مصرف میکند.وی، تفاهمنامه مزبور را حرکتی مثبت در مسیر توسعه فضای سبز دانست وافزود: قبل از این پیشنهاد شهرداری تهران 3.5 درصد از پساب را استفاده داشت، اما بعد از اجرای این تفاهمنامه این رقم به 60 درصد خواهد رسید.
دلیل افزایش غلظت آمونیاک
در پساب پروژه در آستانه افتتاح اوره لردگان
مدیرعامل پتروشیمی لردگان با تایید افزایش مقطعی غلظت آمونیاک پساب خروجی از این مجتمع که در مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی غیرطبیعی نیست، گفت که استفاده تعداد انگشت شماری از کشاورزان از این پساب علی رغم نصب تابلوهای هشدار دهنده موجب اتفاقی شده که برخی اقدامات تخریبی علیه شرکت را در پی داشت و این اتفاق همانطور که پیش از این سابقه نداشته، بعد از این هم با تمهیداتی که به کار برده میشود تکرار نخواهد شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، محسن محمودی با بیان اینکه این مجتمع در آستانه راهاندازی است، اظهار داشت: به دلیل انجام مراحل پیش راهاندازی و راه اندازی و همچنین رسیدن پساب آب آمونیاکی به آب بارانی، دریکنوبت غلظت آمونیاک در پساب خروجی از مجتمع افزایش یافت. وی ادامه داد: این اتفاق در مراحل پیش راهاندازی که هنوز تولید به استاندارد موردنظر نرسیدهاند و دستگاهها در حال آزمایش هستند، ممکن است پیش آید و امری غیرطبیعی نیست که متاسفانه این اتفاق رخ داد. مدیرعامل شرکت کودشیمیایی لردگان تصریح کرد: ما تابلوهای هشداردهنده درباره آشامیدنی نبودن آب در اطراف این لاگون نصب کرده بودیم اما پساب ورودی به این لاگون خاکی، نوعی کود ارزشمند برای درختان و زمینهای کشاورزی به شمار میرود و تعداد انگشت شماری از کشاورزان و باغداران بعضاً با تغییر مسیر پساب ورودی به این لاگون، از پساب مجتمع برای آبیاری درختان و زمینهای کشاورزی خود استفاده میکردند. محمودی افزود: همزمانی افزایش غلظت پساب و راهیابی این پساب به مخزن بارانی و تکرار چندباره تغییر مسیر پساب ورودی به این لاگون توسط تعداد معدودی از باغداران و کشاورزان برای آبیاری درختان و مراتع و استفاده یک گله گوسفند از این آب، موجب شد تا 30 راس گوسفند تلف شوند که اگر این افزایش غلظت و استفاده از این پساب برای آبیاری رخ نمیداد یا حداقل استفاده این گوسفندان از این پساب، دو ساعت بعد از خروج از مسیر لاگون، به دلیل تبخیر شدن آمونیاک انجام میشد، این مشکل به وجود نمیآمد. مدیرعامل شرکت کود شیمیایی لردگان با تاکید بر اینکه از ابتدای ساخت این مجتمع، لحاظ کردن بالاترین استانداردهای محیطزیستی مدنظر بوده و مهندسان و کارشناسان ایرانی در زمان تحریم با بالاترین استانداردها موفق به ساخت و تکمیل این پروژه شدند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
مدیرعامل توانیر اعلام کرد: طرح «برق امید»، فرصت صرفهجویی برای همه مشترکان
مدیرعامل توانیر گفت: طرح «برق امید»، فرصت خوبی را برای توسعه صرفهجویی در کشور ایجاد می کند و میتواند باعث رونق صنایع و بکارگیری برق صرفهجویی شده حاصل از این طرح، در استخراج رمز ارز شود.
محمدحسن متولیزاده، با بیان اینکه در تمام دنیا برای مشترکان برق سیاستهای تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته میشود، گفت: در وزارت نیرو بر اساس تجربه سالهای گذشته، سیاستهای تشویقی بکار گرفته شد و در همین راستا برای صنایع و کشاورزان پاداشهایی اختصاص یافت که در صورت جابهجایی بار مصرفی خود (در ساعتهای گرم 4 ماه خرداد تا شهریور)، از این پاداشها بهرهمند میشوند.
وی با بیان اینکه در قالب همین سیاستهای تشویقی، سال گذشته 350 میلیارد تومان پاداش به صنایع اختصاص یافت و کشاورزان نیز در این طرح با عدم استفاده از برق در 4 ساعت گرم روز، از 20 ساعت برق رایگان بهره مند شدند، اضافه کرد: با اجرای همین طرحها، پیک مصرف برق در دو سال متوالی تنها با یک درصد رشد و بدون مشکل سپری شد.
مدیرعامل توانیر همچنین به طرح برق امید پرداخت و گفت: این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد خود مردم در سالهای گذشته استخراج شده است. به طور متوسط در کل کشور حدود 30 درصد از مشترکان برق در محدوده کم مصرف، 15 درصد پرمصرف و 55 درصد در محدوده خوش مصرف هستند، اما این تقسیم بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه درطرح برق امید برای مشترکان کم مصرف تخفیف صد درصدی بهای برق در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: به طور معمول بیشترین میزان مصرف برق در خانوارها به یخچال، سیستم روشنایی و وسایل صوتی و تصویری تعلق دارد و در صورتی که خانوارها نحوه استفاده بهینه از این وسایل را رعایت کنند، میتوانند در گروه کم مصرفها قرار گرفته و از تخفیف مذکور بهره مند شوند.
این مقام مسئول میانگین مصرف برق مشترکان خانگی کل کشور را 157 کیلووات ساعت در ماه عنوان کرد و گفت: مشترکانی با این میزان مصرف در گروههای خوش مصرف طبقه بندی میشوند اما مشترکانی که تا 100 کیلووات ساعت مصرف داشته باشند، میتوانند از تخفیف صد درصدی بهای برق بهرهمند شوند.
متولی زاده در عین حال برق امید را طرحی برای همه طبقههای مصرف برق دانست و گفت: با توجه به اینکه تعرفه های برق پلکانی است، حتی مشترکان پر مصرف نیز میتوانند با رعایت نکات مدیریت مصرفی، از افزایش مصرف برق جلوگیری کنند و با ورود به طبقه خوش مصرفها، بهای کمتری برای برق بپردازند.
مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه در طرح برق امید تا زمانی که مشترکان مصرف خود را در حد الگوهای تعیین شده حفظ کنند، مشمول تخفیف صد درصدی بهای برق خواهند شد، افزود: تا پایان مهرماه برای مشترکان پیامکهایی ارسال خواهد شد که نسبت به گروه مصرفی که در آن قرار گرفتهاند، آگاهی پیدا کنند و البته با آموزشهای مستمر، سعی خواهد شد راهکارهای تغییر و کاهش پله مصرفی هم ارائه شود.
وی در عین حال طرح برق امید را فرصتی برای فعال شدن شرکتهای استارتاپی و استخراج کنندگان رمز ارز دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین و مصوبههای جدید، شرکتهای استارتاپی میتوانند با سرمایهگذاری در کاهش برق مصرفی مشترکان خانگی، از میزان برق صرفهجویی برای استخراج رمز ارز بهره بگیرند که باعث کاهش هزینههای استخراج این نوع ارز نیز خواهد شد. با همکاری وزارت آموزش و پرورش، شبکههای شاد و تلویزیون بتوانیم ضمن آموزش نکات و راهکارهای بهینه سازی مصرف برق، از طریق آنان خانوادهها را نیز برای رسیدن به این اهداف کمک کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
یک میلیون خودرو LPG سوز، پاسوز تصمیم غلط وزارت نفت
وزیر نفت در حالی برای استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین اصرار دارد که چهار دلیل برای ارحجیت استفاده داخلی LPG وجود دارد که عایدی دو برابری برای دولت نسبت به صادرات خواهد داشت.
سالانه 14 میلیون تن LPG در کشور تولید میشود که از این مقدار تنها 6 میلیون تن به عنوان مصرف داخل و صادرات است. 8 میلیون تن باقیمانده نیز احتمالاً یا در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق شده یا در فلرها می سوزد.
این مقدار گازمایع در حالی در فلرها سوخته یا در خط لوله تزریق میشود که در بسیاری از مناطق دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا و … گازمایع به عنوان سوخت اول جایگزین بنزین مطرح است. از طرفی در ایران حدود یک میلیون از صاحبین خودروها بنا به دلایلی از جمله پیمایش زیاد و مقرون به صرفه بودن LPG، آن را به عنوان سوخت جایگزین بنزین برگزیدهاند.
اخیراً اما وزارت نفت در طرح سهمیه بندی LPG مناطق فاقد گاز طبیعی در بسیاری از استانها، صاحبین این خودروها را نادیده گرفته و در نتیجه برای آنها سهمیهای در نظر نگرفته است. به دنبال این تصمیم، این رانندگان با مشکلات زیادی برای تهیه گازمایع خودروی خود مواجه شدهاند. به گونهای که گاهی اوقات بیش از نصف روز خود را صرف انتظار در صفوف تهیه LPG میکنند. این اتفاق در صورتی رخ داده است که به دلیل تحریمهای ایران، امکان صادرات LPG به اندازه کافی برای وزارت نفت فراهم نیست ولی ظاهراً این وزراتخانه حاضر است سوخت گازمایع را در فلرها بسوزاند اما به خودروها ندهد. حال باید دید دلیل این کار چیست؟
عدهای از کارشناسان معتقدند تعارض منافع وزارت نفت، مانع اصلی طرح استفاده از LPG در خودروها است. زیرا در صورت صادرات LPG، صد درصد درآمد آن متعلق به وزارت نفت خواهد بود و در واقع برای جبران هزینههای یکی از شرکتهای ملی تابعه وزارت نفت یعنی شرکت گاز استفاده میشود. این درحالی است که اگر وزارت نفت گازمایع را برای مصارف داخلی کشور توزیع کند، طبق قانون برنامه ششم توسعه و طبق قانون الحاق (2) هیچ بخشی از منافع حاصل از فروش به وزارت نفت نمیرسد و کل درآمد حاصله به حساب هدفمندی یارانهها و خزانه دولت واریز میشود و در واقع از دست وزارت نفت خارج است.
چطور وزارت نفت راضی میشود؟
رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با اختصاص 4 میلیون تن LPG به سبد حمل و نقل و استفاده در خودروها، حتی اگر LPG با همین قیمت فعلی (هر کیلوگرم 230 تومان) در داخل عرضه شود، جمع درآمد حاصل از فروش داخلی LPG و صادرات بنزین معادل آزاد شده، عایدی دو برابر صادرات این مقدار LPG را نصیب دولت میکند، گفت: بنابراین حتی وزارت نفت نیز میتواند در این سود دو برابری سهیم شده و مانند صادرات سایر فرآوردهها سهم 14.5 درصدی از صادرات بنزین دریافت کند. به نظر میرسد تنها در این صورت است که وزارت نفت حاضر خواهد شد LPG را در سبد سوخت کشور به رسمیت بشناسد.
وی افزود: این پیشنهاد از این جهت مهم است که در وهله نخست از هدر رفت و فلرینگ مقدار زیادی از گازمایع تولیدی کشور جلوگیری میشود. از سویی دیگر خودروهای LPG سوز به صورت رسمی، مجاز و محترمانه از جایگاه عرضه اتوگاز سوخت دریافت میکنند که احتمال خطرات در حین سوخت گیری آنها را کاهش میدهد. از طرفی توزیع LPG در کشور سر و سامان مییابد. در نهایت نیز واحدهای پتروشیمی یا فازهای پارس جنوبی که به دلیل تولید اجتناب ناپذیر LPG و عدم وجود مخازن ذخیره سازی برای این ماده مجبور شدهاند ظرفیت تولید خود را کاهش داده یا حتی تعطیل شوند، مجدداً با ظرفیت کامل شروع به کار میکنند.
اختلاف 100 دلاری قیمت ال پی جی نسبت به بنزین
بر اساس گفتههای این کارشناس حوزه گاز دولت میتواند با توسعه زیرساخت استفاده از گازمایع در ناوگان حمل و نقل کشور و ایجاد جایگاههای رسمی و قانونی برای توزیع آن، زمینه صادرات بیشتر بنزین را فراهم کرده و به این طریق از ضرر 3 میلیارد دلاری معادل 60 هزار میلیارد تومانی در هر سال جلوگیری کند. این ضرر به دلیل عدم وجود محل مصرف مناسب داخلی برای LPG، بازار ضعیف صادراتی آن، کمبود وجود کشتیهای خاص صادرات LPG، تفاوت قیمت و ارزان بودن 100 دلاری LPG نسبت به بنزین در بازار فوب خلیج فارس و از طرف مقابل امکان صادرات آسانتر بنزین و عدم احتیاج به کشتیهای خاص برای صادرات بنزین به وجود آمده است و انتظار میرود ایران نیز مشابه روسیه به تنوع سبد سوخت بپردازد. به گونهای که روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی دنیا، 3 میلیون تن گازمایع و 3 میلیون تن گاز طبیعی را به طور تقریباً مساوی در جایگاههای LPG و CNG در صنعت حمل و نقل و خودرو استفاده میکند و این استدلال که سوخت اول و تنها سوخت جایگزین بنزین در ایران باید CNG باشد ظاهراً مبنای علمی ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.