شماره: 1380 / ۱۳۹۹ هفدهم فروردين
تعداد بازدید : 0
ضد عفونی شدن تمامی تجهیزات و خطوط تولید پارس خودرو
تمامی سطوح خطوط تولید، تجهیزات، ماشین آلات و ... در پارس خودرو به صورت کامل ضد عفونی شد.
عباس حق نظر معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی پارسخودرو گفت: تمامی سطوح خطوط تولید، تجهیزات، ماشین آلات و ... در پارس خودرو برای شروع فعالیت در سال جدید و قبل از ورود پرسنل به صورت کامل ضد عفونی شد.
حق نظر تاکید کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا از ماه قبل در شرکت صورت گرفته و از همان زمان ابتدایی شیوع کرونا در کشور تمامی سرویس ها، ورودی و خروجی های شرکت، سالن های تولید، اتاق های ستادی و ...به صورت مستمر ضدعفونی می شود و مواد شوینده، ژل های ضد عفونی و ... به مقدار لازم تهیه و در اختیار تمامی کارکنان قرار می گیرد.
وی با اشاره به برنامه ریزی جامع برای کاهش تراکم نیروی انسانی در محیط کار برای حفظ سلامت پرسنل گفت: با تاکید مدیرعامل محترم شرکت حفظ سلامت نیروی انسانی در اولویت اول قرار گرفت و بر این اساس تمامی پرسنل ستادی و ایستگاه های تولید با کاهش تراکم نیروی انسانی تا پایان کنترل بیماری کرونا در کشور به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی پارس خودرو خاطر نشان کرد: اقلام مورد نیاز برای ضدعفونی محیط کار و استفاده شخصی به مقدار لازم تهیه و ذخیره شده و ژل های ضدعفونی و ... در بدو ورود به تمامی پرسنل شرکت اهدا خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
اعلام مشخصات تیپ های مختلف
دنا پلاس توربو اتوماتیک
سال 1390 بود که ایرانخودرو با معرفی محصولی جدید به نام دنا، دوباره بر سر زبانها افتاد. این محصول بعد از رونمایی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت و همین موضوع مدیران گروه خودروسازی ایرانخودرو را بر آن داشت تا با بروزرسانی این خودرو، آپشنهای کاربردیتری به آن اضافه کنند. سال 96 خط تولید آزمایشی خودروی دناپلاس توربوشارژ دنده ای با حضور مسئولین کشوری و مدیران ایران خودرو رسما آغاز بکار کرد و حال قرار است اولین سری دنا پلاس توربو اتوماتیک در تابستان سال 1400 به دست مشتریان برسد. بر اساس اطلاعات رسیده از ایران خودرو دنا پلاس اتوماتیک با 3 تیپ L2، L1، و L3 به بازار عرضه شده که این تیپ ها هر کدام آپشن های خاص خود نیز را دارند و فول ترین مدل آن نیز مربوط به تیپ L3 است.
تمامی تیپ ها از موتور ایی اف 7 توروبو شارژ 1700 سی.سی که 150 اسب بخار نیرو تولید کرده و دارای استانداردهای آْلایندگی یورو 5 است بهرمند بوده و گیربکس تمامی مدل ها نیز از نوع اتوماتیک 6 سرعته خواهد بود. نمای ظاهری خودرو در مدل های مختلف تغییرات زیادی ندارد و بیشتر تفاوت های مربوط به نوع آپشن های نصب شده در دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک خواهد بود.
تیپ L1
مدل پایه دنا پلاس توربو شارژ که مدل L1 آن را شامل می شود هرچند که با عنوان مدل پایه ذکر شده اما از امکانات مناسبی برخوردار است.
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک از یک جعبهدنده 6 سرعته DAE برخوردار بوده که این گیربکس برای اولین بار بر روی این خودرو نصب خواهد شد که در ادامه محصولات دیگر و جدید ایران خودرو نیز از همین گیربکس استفاده خواهندکرد.
ما یکی از تفاوتهای اصلی این خودرو نسبت به دنا پلاس معمولی علاوه بر جعبه اتوماتیک، اضافه شدن یک آپشن کاربردی به عنوان فرمان کمکی برقی (EPS) است که با اضافه شدن آن کیفیت رانندگی افزایش می یابد.
از دیگر امکانات دیگر تیپ پایه دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک مدل L1 می توان به سنسو دنده عقب، صندلی راننده 2 حرکته برقی همراه با 4 حرکت دستی و سیستم مالتی مدیا 7 اینچی اشاره کرد.
تیپ L2
مدل دیگر دنا پلاس توربو که بر روی خط تولید ایران خودرو می رود مدل L2 است که سطح امکاناتی بیشتری از مدل پایه دارد.
آن طور که ایران خودرو اعلام کرده است تفاوت این مدل با مدل پایه اضافه شدن آپشن هایی مانند دوربین عقب، ترمز عقب دیسکی،ایربگ های جانبی، صندلی راننده 6 سرعته برقی به همراه 2 حرکته دستی و کروز کنترل است.
همچنین سیستم نمایشگر اخطار فشاد تایر، سانروف ، شیشه دودی ، روکش صندلی چرم و پارچه و صندلی سرنشین با 4 حرکته برقی به همراه 4 حرکت دستی نیز از جمله تفاوت های مدل پایه L1 با مدل L2 است.
تیپ L3
اما فول ترین نسخه تولیدی این خودرو مدل L3 آن است که امکانات بیشتری نسبت به مدل L2 دارد. این مدل که آن را می توان مجهزترین مدل دنا پلاس توربو شارژ دانست نسبت به مدل L2 امکانات بیشتری مانند ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه ای (کیلس- استارتر) صندلی راننده 10 حرکته برقی، تزئینات داخلی لوکس، مالتی مدیا 10 اینچی سنسور نور و باران ، صندلی سرنشین 6 حرکته برقی و 10 حرکته دستی ، زیر پایی 3 بعدی، سنسور نور و باران و اسپویلر یا بال عقب دارد.دنا پلاس توربو شارژ اولین محصول تولیدی ایران خودرو خواهد بود که به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته تجهیز می شود و آنگونه هم که معاون ایران خودرو عنوان کرده این گیربکس با 60 درصد داخلی سازی در ایران تولید می شود.
این خودرو خصوصا در نوع فول آپشن با امکانات کاملی تولید خواهد شد و در صورتیکه ایران خودرو بتواند در زمینه حفظ کیفیت آن به خوبی عمل کند با توجه به آپشن های زیاد و به روزی که در آن استفاده شده اگر با قیمتی منطقی روانه بازار شود می تواند رکوردی در زمینه فروش داشته و رقیب جدی برای خودروهای چینی شود.
بی ام و X5 هیدروژنی به صورت آزمایشی ساخته می شود
سال ها بود که بی ام و با ایده خودرویی هیدروژنی مشغول بود و این خودروساز در اواسط دهه 2000 یک سری 7 پیل سوختی را آزمایش کرد.این خودروساز کاری مشابه را با نسل کنونی X5 انجام خواهد داد چرا که این شاسی بلند لوکس متوسط در سال 2022 یک نسخه لیمیتد هیدروژنی به عنوان بستر آزمون خواهد داشت. i Hydrogen Next ماه سپتامبر سال قبل در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی شد و اکنون بی ام و تمایل دارد جزئیات بیش تری در مورد این نسخه نوین از X5 ارائه دهد.
توان کلی نیرومحرکه این خودرو در حدود 369 اسب بخار خواهد بود. سیستم پیل سوختی این خودرو به تنهایی 125 کیلووات انرژی الکتریکی را در نتیجه واکنش شیمیایی هیدروژن و اکسیژن تولید می کند و آلایندگی آن تنها بخار آب خواهد بود. دو مخزن با ظرفیت 6 کیلوگرم هیدروژن برای این خودرو تعبیه می شود که می توانند در عرض 3 تا 4 دقیقه پر شوند که زمانی مشابه زمان سوخت گیری خودروهای بنزینی و دیزلی است.
در حالی که اگر i Hydrogen Next مبتنی بر X5 در سال 2022 عرضه شود تنها به صورت آزمایشی در تعداد کم ارائه می شود، بی ام و تصمیم دارد تکنولوژی پیل سوختی خود را با معرفی یک مدل تولیدی پس از سال 2025 در مقیاس وسیع تری عرضه کند به شرط آن که تقاضای کافی و موقعیت بازار چنین اجازه ای را بدهد. تویوتا نیز در این پروژه سهیم است چرا که هر دوی این خودروسازان از سال 2013 روی سیستم های نیرومحرکه پیل سوختی و قطعات مدولار پیل سوختی هیدروژنی کار می کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
هوندا سیتی مدل 2020 پنج ستاره شد
هوندا سیتی مدل 2020 در تست های تصادف انجام شده توسط ASEAN ان کپ موفق به کسب امتیاز پنج ستاره ایمنی شد.
احتمالا این خودرو در ماه آوریل وارد بازار هند می شود. هوندا سیتی مدل 2020 در نسخه های S، V، SV و RS در تایلند ارائه می شود. مدل تست شده توسط ASEAN ان کپ نسخه V این خودرو بوده است. این خودرو برای ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز 44.83، برای ایمنی سرنشین کودک امتیاز 22.82 و برای تکنولوژی های کمک ایمنی امتیاز 18.89 را کسب کرده است. امتیاز کلی این خودرو 86.54 بوده است.
هوندا سیتی 2020 مخصوص تایلند که مورد ارزیابی قرار گرفته به چهار کیسه هوا، هشدار کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو و کنترل ثبات الکترونیکی و هم چنین کمک استارت در سراشیبی و دوربین دید پشت مجهز بوده است. بخش سرنشین جلوی این خودرو در تست تصادف جلو با ثبات بوده و هر دو آدمک در جلوی این خودرو از محافظت خوب برخوردار شده اند و تنها در بخش زیرین پای آن ها ایمنی کافی نبوده است.
گمان می رود هوندا سیتی مدل 2020 مخصوص هند به مجموعه ای از تجهیزات ایمنی استاندارد ارائه شده و در نسخه های کاملا مجهز ارائه شود. به زودیاطلاعات بیش تر در مورد این مدل منتشر خواهد شد.
فراخوان برای مدل هایی از بی ام و M6 گرن کوپه
بی م و استرالیا فراخوانی را برای 74 دستگاه از مدل های 2012 تا 2018 بی ام و M6 گرن کوپه اعلام کرده است.
این خودروهای فراخوان شده به چراغ ترمزی مجهز هستند که به خوبی نصب نشده است.
خودروهای فراخوان شده از 9 اوت 2012 تا 27 سپتامبر 2018 به فروش رفته اند.این نقص که در کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا به ثبت رسیده مربوط به سومین چراغ ترمز نصب شده روی سقف در پشت خودرو است که ممکن است شل شده و از جای خود جدا شود.بی ام و استرالیا گزارش کرده که اگر چراغ ترمز از جای خود جدا شود می تواند منجر به تصادف و آسیب به کاربران جاده شود.
بی ام و استرالیا با تمام مالکان خودروهای مشمول تماس می گیرد تا برای بازبینی و تعمیر به نمایندگی ها مراجعه کنند.مشتریان می توانند برای کسب اطلاعات بیش تر به وب سایت این خودروساز مراجعه و یا با شماره های اعلام شده تماس بگیرند.
قیمت هیوندای ورنا مدل 2020 درز کرد
بر اساس اطلاعات درز کرده، قیمت پایه هیوندای ورنا مدل 2020 در بازار هند از 12345 دلار شروع خواهد شد.قرار بود این خودرو در 26 مارس عرضه شود اما به خاطر بحران جهانی مربوط به ویروس کرونا فعلا به تعویق افتاده است. این سدان جدید احتمالا اواسط ماه آوریل ارائه خواهد شد.هیوندای ورنا مدل 2020 در نسخه های S، S+، SX، SX(O) و SX(O) توربو ارائه می شود. به طور کلی، 11 نسخه برای این خودرو قابل سفارش است. قیمت این خودرو از 12345 دلار برای مدل پایه S دستی شروع می شود اما هنوز قیمت مدل ممتاز SX(O) توربوی اتوماتیک آن اعلام نشده است.
هیوندای ورنا 2020 اکنون پیش فروش می شود و در گزینه های رنگ مشکی فانتوم، قرمز، سفید قطبی، نقره ای، خاکستری و Starry Night قابل عرضه است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در راستای حفظ سلامت مشتریان و مقابله با شیوع ویروس کرونا؛
تعداد بازدید : 0
تا اطلاع ثانوی امکان مراجعه حضوری به معاونت فروش سایپا وجود ندارد
معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا و نیز حفظ سلامت مشتریان محترم، پرسشها و درخواستهای مشتریان تا اطلاع ثانوی صرفاً به صورت تلفنی و اینترنتی پاسخ داده میشود و امکان مراجعه حضوری به معاونت فروش سایپا وجود ندارد.
حسین کاظمی با بیان اینکه در اسفندماه گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان گروه خودروسازی سایپا روی بسترهای اینترنتی گسترش پیدا کرد، افزود: هدف از این اقدام، کاهش مراجعه هموطنان به سازمان فروش و نمایندگی های مجاز سایپا بود اما با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا پس از پایان تعطیلات نوروزی تمامی پرسش ها و درخواست های مشتریان سایپا فقط به صورت اینترنتی و تلفنی پاسخ داده خواهد شد و پاسخگوئی حضوری تا اطلاع ثانوی انجام نمیشود.کاظمی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا با هدف کاهش ترددهای بیرویه شهری و جلوگیری ازشیوع بیشتر بیماری کرونا، خدمات غیرحضوری خود را روی بسترهای اینترنتی گسترش داده تا مشتریان در سراسر کشور بتوانند از آن بهرهمند شوند.
به گفته وی مشتریان سایپا میتوانند تمامی درخواست های خدمات مربوط به فرآیندهای فروش و تحویل خودروی خود را در سایت اینترنتی سایپا به نشانی www.saipacorp.com ثبت و پیگیری کنند.
همچنین مشتریان میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی یادشده، ضمن دانلود و نصب نرمافزار موبایلی (اپلیکیشن) سایپا، درخواستهای خدمات فروش خود را ثبت و از همین طریق پیگیری کنند.مرکز امور مشتریان گروه سایپا نیز ساعات کار خود را افزایش داده و مشتریان سایپا میتوانند با شماره 096550 تماس گرفته و درخواستهای خدمات فروش و خدمات پس از فروش خود را با این مرکز مطرح کنند.گروه خودروسازی سایپا در پایان از همه مشتریان درخواست میکند، خدمات مربوط به خودروی خود را از مسیرهای مذکور پیگیری و برای حفظ سلامتی خود و دیگران، در جهت تحقق کاهش تردد در اماکن عمومی از مراجعه حضوری جداً خودداری کنند
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
خودروسازان کشور بر سر دو راهی تولید
صنایع خودرو و قطعه کشور هر سال پس از پایان تعطیلات نوروزی، فعالیت خود را از سر میگیرند، امسال با شرایطی متفاوت ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شدهاند؛ بهطوریکه خطرات و هزینههای اقتصادی-اجتماعی سنگین این بیماری، ازسرگیری تولید را با تردیدی بزرگ مواجه کرده است. از آن سو، تعطیل نگه داشتن خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی نیز تبعات اقتصادی سنگینی به دنبال دارد.
خطر گسترش کرونا از یکسو و اثرات اقتصادی-اجتماعی توقف تولید از سوی دیگر، تصمیم سازان را بر سر دو راهی بازگشایی خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی و ادامه تعطیلی موقت قرار داده است. بدون شک بازگشایی یا ادامه تعطیلی موقت خطوط تولید صنایع خودرو و قطعه کشور، در هر دو حالت تبعاتی به دنبال خواهد داشت که بررسی آنها میتواند به اتخاذ تصمیمی بهتر و کم خطرتر از سوی حاکمیت بینجامد. در حالت کلی، اگر تولید قطعه و خودرو در کشور از همین امروز از سر گرفته شود، با توجه به وجود نیروی انسانی حدودا 700 هزار نفری در خودروسازی و قطعهسازی، احتمال وقوع فاجعه بزرگ کرونایی و به خطر افتادن سلامتی و جان دهها و بلکه صدها هزار نفر وجود خواهد داشت.از سوی دیگر، تداوم تعطیلی خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان (حداقل تا پایان فروردین) نیز به قیمت خوابیدن کار و تولید در این صنایع تمام خواهد شد که تبعات اجتماعی-اقتصادی سختی به دنبال دارد.
طغیان کرونا از خودروسازی
اگر فرض را بر بازگشایی خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی بگذاریم، هیچ بعید نیست کشور با طغیانی دیگر از کرونا مواجه شود. حتی اگر به واسطه رعایت سفت و سخت پروتکلهای بهداشتی در خطوط تولید، طغیان کرونایی رخ ندهد، باز هم نمیتوان نسبت به عدم گسترش این ویروس در صنایع خودرو و قطعه و انتقال آن از سوی کارگران و کارکنان به خانوادههای آنها یا دیگر شهروندان مطمئن بود. اتفاقا در نامههایی که اخیرا قطعهسازان به مسوولان دولتی نوشتهاند، بر خطر بروز فاجعه کرونایی در صورت بازگشایی خطوط تولید پس از تعطیلات نوروزی، تاکید شده است. هر دو انجمن قطعهسازی کشور (انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو و انجمن صنایع همگن قطعهسازی) در نامههایی جداگانه به مسوولان، بر ضرورت ادامه تعطیلی خطوط تولید خودرو و قطعه (حداقل تا پایان فروردین) تاکید کردهاند. ابتدا این انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو بود که اعلام خطر کرد و خواستار ادامه تعطیلی موقت شد. در نامه این انجمن به وزرای صنعت،معدن و تجارت و بهداشت و همچنین استاندار تهران، آمده که «با توجه به اشتغال بیش از 700 هزار نفر در خودروسازی و قطعهسازی کشور، ممکن است در خوشبینانهترین حالت 50 درصد این افراد به هر دلیل مسافرت کرده باشند و اگر حتی درصد کوچکی از این شاغلان ناقل ویروس کرونا باشند، با بازگشت به کار، خطر بسیار بزرگی را ایجاد خواهند کرد.» در ادامه این نامه تاکید شده بود که بهتر است دستورات لازم برای تعطیلی خطوط تولید خودروسازان (و به تبع آن قطعهسازی) تا اوایل اردیبهشت صادر شود تا فرصتی 15 روزه برای غربالگری افراد به وجود بیاید.هرچند ابتدا به نظر میرسید تعطیلی موقت خطوط تولید، خواست بخشی از قطعهسازان است نه همه آنها، اما با انتشار نامهای مشابه توسط انجمن صنایع همگن قطعه، مشخص شد تعویق تولید، موضع کل جامعه قطعهسازی است. در این نامه نیز قطعهسازان خواستار تمدید تعطیلی موقت خطوط تولید خودرو و قطعه کشور تا اول اردیبهشت شدهاند. آنها همچنین وعده دادهاند که توقف تولید در نیمه دوم فروردین را در ماههای بعد جبران خواهند کرد.
نکته مشترک بسیار مهمی که بین هر دو نامه موردنظر وجود دارد، احتمال بالای انتقال ویروس کرونا از سوی کارکنان خودروسازی و قطعهسازی به یکدیگر، خانوادههای آنها و همچنین سایر شهروندان است. در هر دو نامه تاکید شده که با توجه به مسافرت بخشی از نیروی انسانی 700 هزار نفری صنایع خودرو و قطعه و احتمال ابتلای آنها به کرونا، بازگشایی خطوط تولید پس از تعطیلات نوروز، میتواند به قیمت گسترش شیوع این ویروس تمام شود و صدمات جبرانناپذیری را به بار بیاورد. در واقع حرف قطعهسازان (والبته خودروسازان که به نظر میرسد به دلیل ماهیت دولتی شان، مستقیما حرفی از ضرورت تمدید تعطیلی موقت نزدهاند) این است که بازگشایی خطوط تولید، به احتمال فراوان منجر به طغیان کرونا در خودروسازی و قطعهسازی کشور شود و تبعات آن، دامان کل جامعه را خواهد گرفت. تردیدی نیست این پیشبینی، بحران کرونا را در ایران شدیدتر و عمیق تر خواهد کرد و نه تنها ضربهای بزرگ به صنایع خودرو و قطعه (از حیث از دست دادن موقت یا دائم بخشی از نیروی انسانی) وارد میشود، بلکه نظام سلامت کشور را با چالشی بسیارسختتر از آنچه هست، مواجه خواهد کرد. بر کسی پوشیده نیست که کرونا سرعت انتقال بسیار بالایی دارد. بنابراین خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی به دلیل آنکه اکثرا سربسته بوده و با تجمع انسانی روبهرو است و ارتباط فرد به فرد در آنها نرخ بالایی دارد، فضایی ایدهآل برای جولان این ویروس و تشدید سرکشی هایش خواهد بود. این در حالی است که تمدید تعطیلی موقت تا پایان فروردین، فرصتی مناسب را برای غربالگری نیروی انسانی صنایع خودرو و قطعه فراهم خواهد آورد و این موضوع نقش بسیار مهمی در کاهش خطر گسترش این بیماری خواهد داشت. اما با وجود هشدارهای جدی درباره خطر بازگشایی خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی، گویا اراده وزارت صنعت، معدن و تجارت بر از سرگیری تولید است. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این مورد به «دنیایاقتصاد» گفت: سایپا و ایرانخودرو طرحی را تدوین کردهاند مبنی بر اینکه نیروی انسانی به سه گروه کاری تقسیم و بهصورت نوبتی و هفتگی فعالیت کنند.
همچنین شنیده میشود دیگر طرح خودروسازان برای ازسرگیری تولید، لغو برخی شیفتهای کاری است. با توجه به این طرحها، گویا خودروسازان (با دستور وزارت صمت) قصد بازگشایی خطوط تولید خود را دارند، البته بهصورت محدود. در توجیه این اقدام احتمالی گفته میشود وزارت صمت نمیخواهد با توجه به تعهدات زیاد مربوط به خودروهای ثبتنامی، خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی غیرفعال باشد. همچنین وابستگی بسیاری از صنایع به خودروسازی و قطعهسازی، دیگر دلیل وزارت صمت برای بازگشایی خطوط تولید است تا به واسطه آن، جلوی ضرر و زیان اقتصادی در صنعت کشور گرفته شود. این البته در حالی است که گفته میشود رئیسجمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا به این موضوع ورود کرده و به زودی تصمیمات لازم مبنی بر ادامه تعطیلی موقت یا بازگشایی خطوط تولید (احتمالا بهصورت بسیار محدود) اتخاذ و ابلاغ خواهند شد. بازگشایی احتمالی خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی در شرایطی است که وزیر بهداشت در نامهای به رئیسجمهوری، از وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت اعلام این وزارتخانه مبنیبر از سرگیری فعالیت مشاغل و مراکز کسب و کار گلایه کرده است. سعید نمکی در این نامه تاکید کرده «اخیرا بدون اطلاع ستاد ملی مقابله با کرونا، نامهای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استانها ابلاغ شده که عملا دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی میشود؛ این شیوه با نقش، مسوولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.» وی در نهایت تاکید کرده که اقدامات نسنجیده و ناهماهنگ، میتواند زحمات و دستاوردهای مقابله با کرونا را به باد بدهد. با توجه به این نامه، به نظر میرسد وزارت بهداشت نیز موافق بازگشایی خطوط تولید خودروسازی و قطعهسازی (حداقل تا پایان فروردین) نیست، چه آنکه این ازسرگیری تولید در شرایط فعلی میتواند مدیریت کرونا را با چالش بزرگی مواجه کند.
کرونا و خودروسازان جهان
اگر تا سه ماه و نیم پیش، کرونا تنها بحران چین به شمار میرفت، حالا دیگر یک شر عالمگیر شده که گریبان حدود 200 کشور را گرفته است. در این بین، کشورهای صاحب صنعت خودرو نیز آلوده به این ویروس شدند و بسیاری از خودروسازان آنها هنوز با کرونا درگیرند. دامنه گرفتاری خودروسازان جهان ابتدا محدود به چین بود، چه آنکه سبب شد بسیاری از شرکتهای خودروساز و قطعهساز دنیا، خطوط تولیدشان را در برخی نقاط این کشور تعطیل کنند. در ادامه اما شرایط به شکلی پیش رفت که دامنه تعطیلیها به خاک آمریکا و اروپا و کشورهای آسیایی مانند کرهجنوبی نیز رسید. مروری بر رفتار خودروسازان و قطعهسازان جهانی در عصر کرونا نشان میدهد بسیاری از آنها با هدف جلوگیری از گسترش این ویروس و حفظ سلامتی پرسنل خود و خانوادههایشان و همچنین سایر شهروندان، خطوط تولید را بهصورت موقت تعطیل کردند. بهعنوان مثال، جنرال موتورز غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا که در شهر ووهان چین (کانون شیوع ویروس کرونا) پایگاه تولیدی دارد، بلافاصله پس از شیوع کرونا اقدام به تعطیلی خطوط تولید خود در این منطقه کرد. تسلا دیگر خودروساز آمریکایی نیز که مدل مشهور تسلا3 را در خاک چین به تولید میرساند، با وجود زیانی که بابت تعطیلی گریبانش را گرفت، سلامتی نیروی انسانی را در اولویت قرار داد.از سوی دیگر، تویوتای ژاپن، دیگر خودروساز بزرگ جهان نیز که در چین صاحب پایگاههای تولیدی عظیمی است و علاوه بر ساخت خودرو، قطعه نیز میسازد، از بیم کرونا، تمام خطوط تولیدش را در چین متوقف کرد. در کنار تویوتا، هوندا نیز سه کارخانه خود را در چین تعطیل کرد و در کنار آن، خطوط تولید موتورسیکلتهای خود را نیز به تعطیلی کشاند.
از خودروسازان آمریکایی و ژاپنی که بگذریم، غول خودروسازی فرانسه نیز در زمینه مقابله با کرونا اقداماتی انجام داده است. پژوییها ضمن تعطیلی خطوط تولیدشان در چین، کارکنان و خانوادههای آنها را نیز از این کشور خارج کردند. همچنین هیوندایی کره جنوبی با توجه به انتشار ویروس کرونا در کره جنوبی، مجبور شد خطوط تولید خود در شهر اولسان را بهطور موقت تعطیل کند. گویا یکی از کارکنان این شرکت به کرونا مبتلا شده بود و هیوندایی تصمیم گرفت برای حفظ سلامت دیگران، در آن مقطع خط تولیدش را بخواباند. در کنار خودروسازان اما شرکتهای قطعهساز نیز از شر کرونا در امان نمانده و مجبور به تعطیلی موقت شدند. در این بین، بوش آلمان غول قطعهسازی جهان، از جمله قربانیان این ویروس بود که مجبور شد خطوط تولید خود را در چین (کشوری که بیشترین نیروی کار بوش را در خارج از آلمان به خود اختصاص داده است) تعطیل کند.اینها تنها چند نمونه از اقدامات صورت گرفته در جهان خودروسازی پس از شیوع ویروس کرونا است، چه آنکه در ادامه، بسیاری از شرکتهای خودروساز و قطعهساز دنیا مجبور شدند در خاک کشور خود نیز اقدام به تعطیلی خطوط تولید کنند. در حال حاضر نیز با وجود آنکه گفته میشد طی هفته جاری تعطیلی موقت خودروسازی و قطعهسازی به پایان خواهد رسید، بسیاری از شرکتها هنوز نسبت به بازگشایی خطوط تولید تردید دارند. بهعنوان مثال، تویوتا پیشتر اعلام کرده تمامی کارخانههایش تا 20 آوریل (دو هفته دیگر) تعطیل خواهند بود. یا مثلا فیات کرایسلر حداقل تا هفته آینده خطوط تولید خود را فعال نخواهد کرد.مواضع خودروسازان و قطعهسازان بزرگ جهان در قبال بحران کرونا نشان میدهد آنها با وجود زیان هنگفتی که بابت تعطیلی موقت گریبانشان را گرفته، ریسک نکرده و سلامتی و جان نیروی انسانی و شهروندان را در اولویت قرار دادهاند.
دوراهی تولید و سلامت
هرچه هست، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت حالا در معرض آزمونی بزرگ قرار دارند، چه آنکه اتخاذ هرگونه تصمیم ناصحیح و عجولانه در قبال خودروسازی (و قطعهسازی) ریسک بزرگی به دنبال خواهد داشت. بدون شک، در هر دو حالت تمدید تعطیلی موقت صنایع خودرو یا بازگشایی خطوط تولید، سود و زیانهایی نهفته است که باید منتظر ماند و دید از نظر تصمیم سازان، کفه ترازو به سمت کدام یک از این دو سناریو سنگینی میکند. بازگشایی خطوط تولید اگرچه از جنبه اقتصادی بسیار مهم است و میتواند از جنبههای مختلف از جمله تحویل خودروهای ثبتنامی موثر باشد، اما با ریسک بسیار بالایی از جنبه سلامتی و جان نیروی انسانی و سایر شهروندان برخوردار است.از آن سو، تمدید تعطیلی خطوط تولید، میتواند ریسک شیوع گسترده کرونا در خودروسازی و قطعهسازی را به حداقل برساند و کمک کند تا زحمات دولت، مردم و کادر درمانی کشور برای مدیریت این بیماری و کنترل آن در آیندهای نه چندان دور، هدر نرود. این سناریو البته خالی از ضرر و زیان اقتصادی برای این صنایع نخواهد بود و بر خلاف میل وزارت صنعت، معدن و تجارت به سقوط آمار تولید میانجامد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.