شماره: 1376 / ۱۳۹۸ بيست و ششم اسفند
تعداد بازدید : 0
پارس خودرو از شمولیت ماده 141 خارج شد
با خروج پارس خودرو از ماده 141 چرخه نقدینگی در مسیر افزایش تولید قرار گرفت. بعد از اخذ مجوز نهایی از سازمان بورس، این شرکت از شمولیت ماده 141 خارج شده و تولید در مسیر برنامهریزی شده قرار میگیرد.
بنابراین گزارش شرکت پارس خودرو در نظر دارد با مدیریت هزینهها و ادامه عملیات اقتصادی منضبط در سال آتی، چرخه نقدینگی را در مسیر افزایش تولید محصولات خود قرار دهد.
سال جاری یکی از سختترین و پیچیدهترین دوران در صنعت خودرو کشور بوده که با تلاش کارکنان و اجرای برنامههای کارشناسی شده تا حد مطلوبی تولید در پارس خودرو بهبود یافته است.
گفتنی است براساس مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو مورخ 27/04/1398 مبنی بر خروج این شرکت از شمولیت ماده 141 از طریق تجدید ارزیابی و فروش سرمایهگذاریها، با توجه به اقدامات انجام شده و با حمایت و پشتیبانی سهامدار اصلی (شرکت سایپا)، شرکت پارس خودرو عملیات واگذاری سرمایه گذاری های خود را با جدیت دنبال کرد و در نهایت در اسفند ماه سال جاری پس از طی فرآیندهای اداری و قانونی سهم الشرکه خود را در شرکت های سایپا سیتروئن، سایپا یدک، طیف سایپا و مگاموتور واگذار کرد.
با توجه به سود شناسایی شده حاصل از واگذاری سرمایهگذاری های مذکور و کاهش مانده زیان انباشته، شرکت عملاً از شمولیت ماده 141 خارج شد و کلیه مراحل عملیاتی و مستندات مربوطه در هر مرحله از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
افتتاح خط تولید ماسک تنفسی
در شرکت مهرکامپارس
در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و کمک به شبکه سلامت کشور در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، خط تولید روزانه 10 هزار ماسک تنفسی بهداشتی در شرکت مهرکام پارس راهاندازی شد.ایکوپرس – در مراسم راه اندازی خط تولید ماسک بهداشتی در شرکت مهرکام پارس از شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو، آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام، صادقی نیارکی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت، فرشاد مقیمی مدیرعامل و وفادار نایب رئیس هیات مدیره ایرانخودرو حضور داشتند.به دنبال اعلام نیاز کمبود ماسک در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، شرکت ایران خودرو در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، یکی از خطوط تولید شرکت مهرکام پارس از شرکت های زیرمجموعه خود را که در تولید تجهیزات پلیمری فعال است، برای تولید ماسک بهداشتی تجهیز کردت روزانه 10 هزار ماسک تولید و به شبکه سلامت کشور برای مبارزه با کرونا تخصیص دهد.آقامحمدی عضو تشخصیص مصلحت نظام در حاشیه افتتاح این خط تولید اقدامات پیش گیرانه ایران خودرو در مقابله با ویروس کرونا در راستای ارتقای سلامت کارگران را ستود و گفت: امروز مردم باید مراقب باشند که در معرض این ویروس قرار نگیرد اما آنها که وظیفه اداره کشور و خدمات دهی دارند وضع شان فرق می کند و باید با حفظ شرایط بهداشت فردی و اجتماعی به وظایف خود مشغول باشند.عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو نیز گفت: در کنار تلاش برای رونق خودروسازی، باتوجه به نیاز کشور به ماسک و اقلام بهداشتی، اگر پارچه مورد نیاز تامین شود می توانیم گان مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی را هم تولید و تامین کنیم.
همزمان با بازدید مدیرعامل گروه سایپا صورت گرفت؛
راهاندازی جهادی دو سایت تولید ماسک بهداشتی در سایپا
بهزودی توزیع رایگان ماسک در سراسر کشور آغاز میشود
راهاندازی و تولید ماسک بهداشتی همزمان با بازدید سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دو سایت مختلف این گروه آغاز شد.به گزارش سایپانیوز، این سایتهای تولیدی در شرکتهای سایپاآذین و یکی از شرکت های زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا مستقر شده و در فضایی ایزوله با نظارت و مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه 15 هزار عدد ماسک تولید خواهند کرد.این سایت ها به صورت جهادی و در کمتر از سه روز از دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا راه اندازی شده اند و محصولات آن ها غیرقابل فروش بوده و با هماهنگی نهادهای ذی ربط و مسئول، جهت کمک به شبکه سلامت کشور توزیع خواهند شد.دو شرکت مذکور که وظیفه تولید قطعات با زمینه نساجی برای محصولات گروه خودروسازی سایپا را برعهده دارند، بخش زیادی از ظرفیت خود را به تولید ماسک بهداشتی اختصاص داده اند.گروه خودروسازی سایپا در یک اقدام جهادی پیشتر نیز اعلام کرده بود شرکتهایی که توانایی و امکان تولید ماسک و سایر اقلام مورد نیاز در مقابله با بیماری کرونا را دارند، می توانند در قالب قرارداد فیمابین با این گروه همکاری کنند.
آمادگی سایپا برای کمک به وزارت بهداشت در تجهیز کاروانهای سلامت
دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با ارسال نامهای به سیدجواد سلیمانی از اقدامات صورت گرفته در گروه خودروسازی سایپا برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت کارگران و کارکنان در این گروه قدردانی کرد.به گزارش سایپانیوز، دکتر حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نامه ای به سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تمجید از اقدامات مبتکرانه و ارزشمند این گروه در زمینه مقابله با شیوع کرونا ویروس و بیماری کووید-19، از اتخاذ سیاست های این مجموعه در اجرای برنامه های بهداشتی و پیشگیرانه در مقابله و کنترل اپیدمی این بیماری قدردانی کرد.دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین خواستار همکاری گروه خودروسازی سایپا در ارسال کاروان های مجهز به امکانات بهداشتی در مناطق بحرانی کشور برای کمک به شهروندان و بیماران و همچنین کنترل تهدیدهای سلامتی ناشی از شیوع ویروس کرونا شد.گروه خودروسازی سایپا نیز در راستای مسئولیت های اجتماعی خود و تعهد ملی نسبت به کمک به هموطنان و همکاری با نهادهای مسئول در دوران بحران شیوع ویروس کرونا، آمادگی خود را برای هرگونه کمک و همیاری به ویژه در زمینه خدمات تله مدیسین و تجهیز کاروانهای سلامتِ وزارت بهداشت و درمان جهت اعزام به سراسر کشور اعلام کرده است.
فورد اندیور 2021 شکار دوربین ها شد
نسل سوم فورد اندیور که در نوامبر 2014 معرفی شد در سال 2021 جایگزین خواهد شد.به تازگی تصاویری از فورد اندیور 2021 برای اولین بار در حال تست منتشر شده است.به نظر می رسد چین نقش مهمی در ساخت نسل بعدی فورد اندیور داشته باشد چرا که نمونه آزمون آن در این کشور دیده شده است. نسل بعدی این خودرو همچون فورد اندیور قدیمی دارای ابعاد یک شاسی بلند سنتی است. البته این خودرو از چراغ های جلوی مجزا بهره می برد که یک ویژگی طراحی ترند شده در بازارهای جهانی است. رینگ های آلیاژی نقره ای 18 اینچی پره دوقلو، آنتن shark fin و سانروف پانورامیک بزرگ نیز در تصاویر درز کرده از این خودرو دیده می شوند.کابین فورد اندیور 2021 دارای طراحی مجلل تر است که بیش تر از یک شاسی بلند شبیه به مدل های سواری است. فرمان نوین و داشبورد این خودرو هر دو کوچک تر به نظر می رسند. کنسول کف جدید این خودرو نیز بلندتر به نظر می رسد و دریچه های تهویه هوای مرکزی آن ظریف تر و به صورت افقی هستند. به نظر می رسد این شاسی بلند جدید دارای پانل تجهیزات دیجیتال و ترمز پارک الکتریکی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
تولید نسل جدید پژو 2008 در فرانسه
در حالی هنوز ایران خودرو در تولید پژو 2008های قدیمی مشکل دارد که نسل جدید 2008 روی خطوط تولید شرکت پژو رفته است. محصولی که ما در ایران به عنوان پژو 2008 می شناسیم، در حقیقت فیس لیفت نسل اول این خودرو بوده که باید گفت فروش نسبتاً موفقی در بازار اروپا داشته است. حال نسل دوم این خودرو معرفی شده و شاهد تغییرات زیادی در طراحی این فرانسوی هستیم. چهره جلوی این خودرو بسیار شبیه به نسل جدید پژو 208 است که اخیراً معرفی شده و چراغ های جدید LED پژو روی این خودرو نیز کار گذاشته شده است.
از نظر ابعاد، پژو 2008 جدید بزرگ تر شده و حدود 14 سانتیمتر در فاصله بین دو چرخ نسبت به نسل کنونی تفاوت دارد. این بدان معنا است که نسل جدید این خودرو در داخل کابین فضای بیشتری برای سرنشینان دارد. فضای بار پژو 2008 دقیقاً 434 لیتر حجم دارد که نسبت به نسل کنونی نیز افزایش پیدا کرده است.
روی داشبورد، یک صفحه نمایش بزرگ در وسط کابین قرار داده شده و قسمت شمارنده های پشت فرمان نیز به صورت کاملاً دیجیتالی شده است. دکمه های زیر صفحه نمایش میانی نیز به صورت عمودی است که مشهور به طراحی پیانو است زیرا نوع قرارگیری کلید ها شبیه دکمه های پیانو است.
پژو 2008 جدید از نظر سطح امکانات رفاهی در 4 نسخه Allure، GT-Line، Active و GT عرضه می شود که تمام این نسخه ها می توانند به موتور بنزینی و یا دیزلی مجهز شوند. اما پژو 2008 یک نسخه دیگر نیز دارد که به صورت تمام برقی است و با نام e-2008 عرضه خواهد شد. موتور تمام برقی پژو 2008 می تواند حدود 136 اسب بخار و 260 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که از طریق باطری 50kWh تولید می شود. با این باطری و با هر بار شارژ کامل، پژو 2008 می تواند 312 کیلومتر مسافت را طی کند. شارژ سریع این باطری نیز تنها در 80 دقیقه انجام می شود.
اما اگر موتور بنزینی را انتخاب کنید، یک پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندری عرضه می شود که به تکنولوژی PureTech مجهز است. همین پیشرانه می تواند در سه مدل مختلف با توان خروجی 100، 130 و یا 155 اسب بخار عرضه شود. اما موتور دیزلی پژو 2008 چهارسیلندر است و 1.5 لیتر حجم دارد و می تواند 100 اسب بخار و یا در نسخه دیگر، 130 اسب بخار را تولید کند.
این خودرو در حال حاضر بین 16 تا 22 هزار یورو قیمت دارد.
فیس لیفت رنو کپچر مدل 2021 معرفی شد
رنو کپچر مدل 2021 به طور رسمی معرفی شده است.
این مدل فیس لیفت شده در نیمه دوم سال جاری راهی بازار روسیه خواهد شد.
رنو کپچر با این به روز رسانی دارای اصلاحات ظاهری اندکی خواهد بود. تاکنون تنها دماغه و نیم رخ این خودرو معرفی شده است. در قسمت جلوی این خودرو جلوپنجره V شکل کرومی معرفی شده است. البته این جلوپنجره شکل و طراحی مشابه قبل دارد و تنها تفاوت آن تزئینات کرومی است. در کناره های این خودرو نیز رینگ های آلیاژی نوین تعبیه شده اند.
فیس لیفت رنو کپچر مدل 2021 معرفی شد
رنو کپچر اصلی مبتنی بر پلتفرم B0 مشترک با رنو داستر است. رنو کپچر جدید از پلتفرم B0+ مشترک با رنو Arkana بهره می برد. نسل دوم رنو کپچر و حتی رنو Arkana مخصوص کره جنوبی مبتنی بر پلتفرم پیشرفته تر CMF-B هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ایساکو بر استفاده مشتریان از خدمات غیرحضوری برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد:
تعداد بازدید : 0
توزیع اقلام بهداشتی در تمامی نمایندگیهای خدمات پس از فروش ایران خودرو
شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو که همزمان با شیوع ویروس کرونا از مشتریان خود خواسته بود، تا حد امکان از خدمات غیر حضوری این شرکت بهرهمند شوند اعلام کرد: با توزیع ملزومات بهداشتی، پروتکل جدید پیشگیری از ویروس کووید 19 در نمایندگیهای این مجموعه در حال اجرا است.
با توجه به توصیه کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی توسط متولیان بهداشت جامعه و استفاده برخی مشتریان از خودروی شخصی، شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو اعلام کرده است، به منظور همکاری با هموطنان در خصوص رفع ایراد احتمالی خودروهایی که با خدمات غیرحضوری مرتفع نمیشود، با رعایت تمام اصول بهداشتی در نمایندگیها پذیرای مشتریان است.
شرکت ایساکو از روز های قبل توزیع لوازم بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و لوازم ضدعفونی را در نمایندگیهای مجموعه آغاز و پروتکل جدید رعایت موازین بهداشتی را به این نمایندگی های مجاز ابلاغ کرده است .
به گزارش روابط عمومی ایساکو، شرکت خدمات پس ازفروش ایران خودرو از هموطنان خواست، در صورت نیاز به خدمات پس از فروش ضمن تماس با مرکز پاسخگویی ایرانخودرو 096440 یا ثبت درخواست در اپلیکیشن ایساکو، از خدمات غیرحضوری این مجموعه بهرهمند شوند و مراجعه به نمایندگی را در اولویت آخر خود قرار دهند.
گفتنی است، خدمات پس از فروش این مجموعه با دارا بودن بزرگترین ناوگان امدادی در سراسر کشور، بهصورت شبانهروزی آماده است تا خدماتی همچون انجام سرویس های دورهای (تعویض روغن، شمع، فیلترها، لنت ترمز و ...)؛ تعمیرات سبک و سنگین قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ هیدرولیک، دینام و...؛ تامین و نصب باتری کمکی، تامین سوخت، بازکردن درب های خودرو، پنچرگیری و تنظیم باد، تعویض زاپاس و تامین رینگ و لاستیک؛ تعویض انواع شیشه و ... را درب منزل به مشتریان ارائه کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
واکنش دولت به پیشنهاد واردات خودرو
روزنه امیدی برای واردات خودرو در سال آینده با توجه به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه در ارتباط با واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای هیبریدی، ماشینآلات معدنی و راهسازی با ارز منشأ خارجی به وجود آمده است.از آنجا که لایحه بودجه 99 با حکم حکومتی مقام رهبری بدون بررسی در صحن مجلس به شورای نگهبان ارسال شده است، این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان با تصویب پیشنهاد برخی اعضای کمیسیون تلفیق برای واردات، راه را برای از سرگیری ورود خودرو به کشور به لحاظ قانونی هموار کند.
البته نباید از نظر دور داشت که دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس هیچ ردیف درآمدی از محل واردات خودرو در سال آینده در نظر نگرفته است و این به آن معناست که دولتمردان همچنان با ورود خودرو به کشور مخالف هستند.با توجه به اینکه دولت برنامهای برای واردات خودرو به کشور در سال آینده نداشته و بند الحاقی واردات خودرو به کشور به صلاحدید نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه 99 اضافه شده است این سوال پیش میآید که در صورتی که پیشنهاد ارائه شده از کمیسیون تلفیق از فیلتر شورای نگهبان بگذرد و واردات پشتوانه قانونی پیدا کند آیا دولت این بند از لایحه بودجه سال آینده را اجرایی خواهد کرد؟
کارشناسان در پاسخ به این سوال میگویند از آنجا که دولت بعد از بازگشت تحریمها به منظور مدیریت منابع ارزی در یک اقدام ناگهانی ورود خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد و در 20 ماه گذشته به دنبال این نبود که مسیر ترخیص خودروهای مانده در گمرک را تسهیل کند، بعید است در سال آینده حتی در صورت تصویب پیشنهاد مطرحشده توسط کمیسیون تلفیق در شورای نگهبان، تن به واردات خودرو دهد.
کارشناسان دلیل این اقدام دولت را محدودیتهای ارزی همراه با اعمال تحریمهای پیش رو در سال آینده عنوان میکنند.آنها میگویند در حال حاضر از ناحیه تحریمها درآمدهای نفتی و به دنبال آن درآمدهای ارزی کشور تحدید شده است و چشمانداز روشنی برای افزایش درآمدهای ارزی کشور از این ناحیه در سال 99 وجود ندارد. کارشناسان بیان میکنند در کنار این موضوع شیوع ویروس کرونا درآمدهای ارزی از محل صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه را نیز محدود کرده است و مشخص نیست این ویروس که به جان صادرات افتاده، کی برطرف شود.آنها تاکید میکنند با توجه به تداوم چالش ارزی در سال آینده در صورت نظر مثبت شورای نگهبان درباره واردات خودرو، دولت این بند را اجرایی نخواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
کرونا خودروسازان کشور را تعطیل کرد
کرونا تولید خودرو را در برخی شرکتهای خودروسازی تعطیل کرد. دیروز گروه خودروسازی سایپا از توقف تولید خود و درعین حال، ادامه فعالیت تکمیل کاری خودروها تا پایان سال خبر داد. سایپا در اطلاعیهای اعلام کرد که به منظور پیشگیری از شیوع کرونا شرکتهای زیرمجموعه خود را از پنجشنبه 22 اسفند تا روز پایانی سال یعنی 28 اسفند تعطیل کرده است و در این مدت بیشتر خودروهای ناقص تکمیل میشود. این موضوع در شرایطی است که رسانهها برای تعطیلی یا شیفتبندی کارگران، کارخانهها را زیرفشار گذاشتهاند و این احتمال وجود دارد که سایر کارخانههای خودروسازی و مونتاژ خودرو در روزهای آینده تعطیل شوند اما کاهش تولید خودرو در روزهای پایانی سال چه تأثیری روی بازار آن دارد؟
بازار خودرو پس از کرونا
قیمت خودروهای داخلی از بهمنماه شروع به جهش کرد، بهطوری که نرخ پراید را به بالای 70میلیون تومان رساند. افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی رخ داد که مدیران وزارت صنعت بارها از افزایش عرضه خودرو به بازار و حتی افزایش تولید خودرو گفته بودند اما درنهایت افزایش تولید و عرضه نهتنها منجر به کاهش قیمتها نشد بلکه شیب صعودی بهای خودرو در ماههای پایانی سال ادامهدار شد و حالا با شیوع کرونا این بازار هم مانند سایر بازارهای ایران سوت و کور شده و همین مسأله منجر به کاهش قیمت خودرو شده است.
با وجود این، بسیاری از خریداران سردرگم شدهاند و نمیدانند که آیا ریزش قیمت خودرو در سال آینده ادامهدار خواهد بود و وقت مناسب خرید خودرو چه زمانی است؟
حالا سه هفته پس از شیوع کرونا بازار خودرو هم مانند سایر بازارها رکود سنگینی را تجربه میکند. این موضوع درحالی رخ میدهد که اوج فروش بازار خودرو در ماههای پایانی سال و قبل از شروع مسافرتهای نوروزی به شمار میآید.
آنطور که فعالان بازار میگویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمتها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمتهای اعلامی خود به فروش برسانند، حال آنکه هماکنون در بازار بیمشتری، این خریداران هستند که با چانهزنی قدرت بازار را به دست گرفتند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در این زمینه به تجارتنیوز گفته است، شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاهداران گرفت. این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود اما خالیشدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.
قیمت خودرو در سال 99
با وجود این، بسیاری از مشتریان بازار خودرو که با شیوع کرونا از بازار کناره گرفتهاند، نمیدانند که آیا روند ریزش قیمتها پس از سال نو ادامه خواهد داشت یا خیر؟
در همین زمینه، کارشناسان بازار خودرو از پیشبینیشان از بازار خودرو در سال 99 به رسانهها گفتهاند که تداوم کاهش تولید خودرو چشمانداز مثبتی برای کاهش قیمت خودرو ندارد.
چندی پیش هم دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به وضع تولید خودرو گفت که به دلیل تشدید تحریمهای بینالمللی، توقف خطوط خودروهای چینی و کاهش واردات قطعات چینی تیراژ تولید خودروها کاهش یافت. در گذشته میزان تولید خودروی خودروسازان به دوهزار دستگاه میرسید و این درحالی است که در ماههای پایانی سال میزان تولید خودروها به هزار و 600 دستگاه رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
واردات خودرو در سال 99 آزاد نمیشود
دبیر انجمن واردکنندگان اظهار کرد: قطعا در سال 99 واردات خودرو صورت نمیپذیرد و دولت به احتمال زیاد با این قضیه موافقت نمیکند. حتی با وجود این که اعلام شده واردات خودرو با منشا ارز خارجی انجام شود اما از نظر بانک مرکزی امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.
معمولا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به دلیل ممنوعیت واردات خودرو صحبتهایی در مورد آزادسازی برای سال بعد میشود. امسال نیز چنین شرایطی پیش آمد و به نوعی یک روزنه امید ایجاد شد که واردات خودرو در سال 99 آزاد شود. کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای هیبریدی، ماشینآلات معدنی و راهسازی البته با منشا ارز خارجی را اعلام کرد. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که قرار است شورای نگهبان آن را تایید کند و همچنان این مسئله به صورت کامل روشن نشده است. این نکته را نیز باید گفت که دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس هیچ درآمدی را برای خود از محل واردات خودرو در نظر نگرفته است. برای پیگیری بیشتر این وضعیت و همچنین روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک گفتوگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
دادفر ابتدا در پاسخ به این سوال که ترخیص خودروهای وارداتی به کجا رسید؟ به گسترشنیوز گفت: ترخیص خودروهای وارداتی به هنوز صورت کامل انجام نشده است و فعلا آنهایی که گواهینامه گمرکی داشتند و به علت نبودن مجوز ترخیص دولت گیر کرده بودند آزاد شدهاند. در حال حاضر بالغ بر 1500 الی 1600 دستگاه ترخیص شدهاند. مابقی منتظر ثبت سفارش هستند و این مورد را نیز با وزیر صمت مکاتبه کردیم تا ترخیص این تعداد نیز انجام شود. تعداد خودروهایی که هنوز ترخیص نشدهاند حدود 5100 دستگاه است.
وی در خصوص بحث آزادسازی واردات در سال 99 اظهار کرد: این اتفاق قطعا نخواهد یافت به این دلیل که دولت تصور میکند هرگونه آزادسازی واردات منجر به هجمه به فضای ارزی کشور میشود و قیمت ارز را بالا میبرد. زمانی که قیمت ارز بالا برود در حقیقت ما کاهش ارزش ریال را خواهیم داشت. این کار به همین دلیل انجام نمیشود و حتی اگر نیز این اتفاق بیفتد نتیجهای نخواهد داشت. با توجه به این که میزان تعرفهها، نرخ ارز، عوارض و سایر موارد بالاست در نتیجه نرخ خودروی وارداتی نیز بالا میرود. به عنوان مثال اگر مبلغ 30 هزار دلاری را برای یک خودروی وارداتی در نظر بگیریم با ارز 15 هزار تومانی، تعرفه 95 درصدی و عوارض 20 درصدی یک میلیارد تومان خواهد شد. هدف ما باید این باشد که هزینه مصرفکننده و قیمت خودرو کاهش یابد. حتی اگر منشا ارز خارجی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود این را نیز نمیپذیرند و بانک مرکزی اعتقاد دارد که چنین چیزی وجود ندارد.
دادفر در خصوص امکان واردات با منشا ارز خارجی گفت: قطعا امکان واردات خودرو با منشا ارز خارجی وجود دارد. شرکتهای معتبر واردکننده در ایران متوسط 10 سال است که در این زمینه کار میکنند و پرسنل مختلفی را نیز در این زمینه آموزش دادهاند. یک سرمایهگذاری کلان توسط این شرکتها در ایران صورت گرفته و حتی استراتژی تولید در ایران نیز داشتند اما یک شبه تعطیل شدند. بنابراین آنها برای حفظ این شغل دست به هر کاری میزنند.
وی در پایان اشاره کرد: شورای نگهبان بند مربوط به واردات خودرو در سال 99 را تایید کند تبدیل به قانون خواهد شد. اما مجدد همه چیز به تصمیم دولت باز میگردد. در سالهای قبل نیز که واردات ممنوع شد طبق قانون امکان واردات خودرو وجود داشت اما دولت تصمیم گرفت که واردات خودرو صورت نگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.