شماره: 1335 / ۱۳۹۸ بيست و سوم دي
تعداد بازدید : 0
تکمیل 100 هزار دستگاه خودرو ناقص با همت شرکت «کروز»
در آبان و آذر سال جاری، بیش از 100 هزار دستگاه خودرو ناقص درکارخانههای خودروسازان بزرگ کشور وجود داشت که باهمت قطعهسازانی همچون شرکت کروز قطعات مورد نیاز تامین و بهصاحبانش تحویل داده شد که این امر کمک زیادی بهبهبود بازار خودرو کرد و از التهاب آن کاست.
علی یوسفی، مدیرفروش شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره بهعملکرد این بنگاه اقتصادی درزمان تحریمهای ظالمانه آمریکا برای تامین قطعات خودروهای درکف مانده کارخانههای خودروسازی گفت: «با شروع تحریمها، بهدلیل قطع همکاری شرکای خارجی و ایجاد محدودیت درتامین قطعات، کروز گامهای موثری درمسیر پویش داخلیسازی برداشته و هنوز این حرکت جهادی ادامهدار است. این اصل سبب داخلیسازی بسیاری از قطعات پیشرفته خودرو، کاهش ارزبری و میزان وابستگی بهخارج از کشور شده است.»
یوسفی با اشاره بهمیزان قطعات تامینشده توسط کروز اظهار کرد: «کسری قطعات مربوط بهخودروهای تجارینشده درکارخانههای خودروسازی که گاه حتی درتعهدات تامین شرکت کروز نبودند و قرار بود توسط سورسهای دیگر خودروسازان تامین شود، ولی بهدلیل مشکلات ایجادشده پس از تحریمها برای آنان تحقق نیافت، در دستور کار این شرکت قرار گرفت و درهمینراستا کروز با توفیق درعمق داخلیسازی قطعات و با زحمات شبانهروزی انجامشده توانست طی چندماه اخیر حتی بیش از سهم توافقشده با خودروسازان بهدلیل عدمامکان تامین توسط سایر تامینکنندگان و سازندگان طرف قرارداد دوخودروساز بزرگ کشور، کسری قطعات را تامین کند.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مدیرعامل گروه سایپا در گردهمایی زنجیره تامین محصول جدید سایپا:
تولید پراید 132 متوقف شد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید132 متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید 111 و پراید 131 هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته میشوند.
به گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی در گردهمایی زنجیره تامین محصول جدید سایپا (رهام) که باحضور مدیران عامل و فعالان صنایع قطعهسازی و شرکتهای دانشبنیان برگزار شد، افزود: تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده، آغاز میشود و در فاز نخست، 12 هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهیم کرد.
به گفته وی سایپا طبق برنامهریزی، در سال 1400، حدود 70 هزار دستگاه و در سال 1401، حدود 100 هزار خودرو رهام تولید خواهد کرد.
وی ادامه داد: دو محصول جدید دیگر در سال آینده و پنج محصول نیز در سالهای 1400 و 1401 به بازار عرضه خواهیم کرد تا سبد محصولات سایپا کامل شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این مطلب که تمام فرایند طراحی این محصولات توسط محققان و متخصصان فعال در این گروه و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده است، افزود: دانش فنی طراحی خودرو در گروه سایپا تکمیل شده و ما بدون هرگونه نیاز به خارج، اهداف خود را در این زمینه دنبال میکنیم.
سلیمانی با اشاره به هدایت 95 درصد درآمدهای گروه سایپا به چرخه تولید، گفت: با اجرای برنامه تجدید ارزیابی داراییها تا پایان امسال و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینههای تولید، گروه سایپا سال آینده از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد.
وی تصریح کرد: در یکسال گذشته باوجود همه مشکلات و محدودیتها، تولید خودرو از روزانه کمتر از 700 دستگاه به 2000 دستگاه رسیده که بیانگر استفاده حداکثری از ظرفیتها است.
وی با بیان اینکه سایپا قصد دارد از توانمندیهای موجود در کشور برای تعمیق داخلیسازی محصول رهام استفاده کند، گفت: در حال حاضر حدود 92 درصد از قطعات این خودرو داخلیسازی شده و ما آماده هستیم برای 8 درصد باقیمانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان فراهم کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خواستار همکاری شرکتهای دانشبنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک شد و گفت: سایپا آماده مشارکت در اجرای این پروژه مهم برای صنعت خودرو کشور است.سلیمانی از داخلیسازی قطعات انژکتور و کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نیز خبرداد و افزود: خوشبختانه این دو قطعه جزو مهمترین و پیچیدهترین قطعات بودند که توانستیم با همکاری طرفهای ایرانی، تولید آنها را نهایی کنیم.
وی در پایان گفت: تولید قطعات باکیفیت و برخوردار از قیمت رقابتی اولویت مهم سایپا در همکاری با قطعهسازان و شرکتهای داخلی محسوب میشود.
جزییات پیش فروش مشارکت
در تولید دناپلاس
پیش فروش دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ با موعد تحویل 18 تا 21 ماه از ساعت 11 صبح روز سه شنبه 24 دی ماه آغاز می شود.مبلغ پیش پرداخت در این طرح 80 میلیون تومان تعیین شده است، به خریداران تخفیف خرید محصول ایرانی اختصاص می یابد.سانروف برقی، رینگ آلومینیومی، ترمزهای عقب و جلو دیسکی، چراغ روز و مانیتور لمسی از جمله تجهیزات این خودرو است.ظرفیت ثبت نام برای هر کد ملی، یک دستگاه خودرو است.دریافت کد کاربری و کلمه عبور قبل از ثبت نام در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو الزامی است.تنظیم صلح نامه در این بخش نامه امکانپذیر نیست.قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل تعیین خواهد شد.دارا بودن سن بالای 18 سال و ارایه گواهینامه رانندگی نیز الزامی است.مشتریانی که در 18 ماه گذشته در شرکت های ایران خودرو و سایپا اقدام به ثبت نام کرده ند مجاز به مشارکت در این طرح نخواهند بود.متقاضیان می توانند از ساعت 11 صبح روز سه شنبه 24 دی ماه از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.
تسلا به هکرهای خودرو جایزه می دهد
تسلا قصد دارد به هکرهایی که بتوانند خودروهای این شرکت را هک کنند، جایزه بدهد. این جایزه یک خودروی تسلا مدل 3 و وجه نقدی تا سقف 500 هزار دلار است.به گزارش انگجت، خودروهایی که مانند تسلا به اینترنت متصل هستند، می توانند از مزایای زیادی استفاده کنند. آنها قابلیت استفاده از آپدیت های اینترنتی را دارند که دسترسی به ویژگی های جدید را فراهم می کند. اما این امر جنبه های منفی نیز دارد و وسیله نقلیه را در معرض خطر حملات دیجیتالی قرار می دهد.پیش از این گزارش هایی درباره هکرهایی منتشر شده بود که از راه دور خودروها را کنترل می کنند یا با کپی کردن کلید هایfob، خودرو را سرقت می کنند. درهمین راستا و برای ارتقای امنیت خودروها تسلا با همکاری Trend Micro در رویداد سالانه Pwn20wn به هکرهایی که بتوانند سیستم خودروی مدل3 را هک کنند،جوایز نقدی می دهد . Pwn20wn یک مسابقه هک رایانه است که هرسال برگزار می شود. این دو شرکت در ماه مارس جایزه نقدی و خودرو به هکرهایی می دهند که بتوانند به لایه اصلی امنیتی وسیله نقلیه نفوذ کنند. به برندگان یک خودروی مدل 3 و همچنین جایزه نقدی تا سقف 500 هزار دلار پرداخت می شود. در Pwn20wn 2019 که در ونکور کانادا برگزار شد، دو محقق امنیتی برای نفوذ به سیستم خودروی تسلا، برنده دو خودروی مدل3 این شرکت شدند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
کاهش تاثیر
وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص وام به خودروسازان، تاکید کرد: اگرچه تزریق منابع مالى به این شکل صرفا به تعویق انداختن مشکل اصلى است اما پرداخت با تاخیر نیز موجب صرف منابع با اثر بخشی کمتر خواهد شد.
محمدرضا نجفی به 7200میلیارد تومان تسهیلاتی که برای خودروسازان در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی قادر به بهرهبرداری مولد از منابع مالی دریافتی نیست و گرفتار چرخه استهلاکی در منابع و فرصت هاست اما در حال حاضر انجام این نوع حمایت ها نیز گریز ناپذیر است.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه تزریق منابع مالی به خودروسازان فقط مسکن موقتى است، اظهار کرد: حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند رویکرد و برنامه جامع و چند وجهی است و تزریق پول هر چند ضروری، صرفا بروز مشکلات اصلی این صنعت را به تاخیر می اندازد و در نهایت نیز ناچار به روبه رو شدن با چالشهای عمیقتری خواهد بود.
افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و بدهى صنعت قطعه به شبکه تامین
نجفی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چند ماه گذشته حجم بدهی خودروسازان به قطعهسازان و بدهی قطعه سازان به تامینکنندگانشان بیشتر شده که البته این یکی از دلایل اصلی آن، تکمیل خودروهای ناقص در کارخانه بوده است یعنی به نوعی قطعهسازان از این طریق منابع لازم برای تکمیل خودروهای ناقص را فراهم کرده اند و به این ترتیب میزان مطالبات آنها از خودروسازان و بدهی شان به تامین کنندگان شان بیشتر شده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به درخواست قطعهسازان مبنی بر اختصاص تمام مبلغ وام به مطالبات آنها، اظهار کرد: باید در نظر داشت که خودروسازان به غیر از مطالبات معوق قطعهسازان، مصارف و هزینه های دیگری نیز دارند؛ لذا ضرورت دارد که این منابع به صورت مدیریت شده به شرکت های خودروساز اختصاص یابد.
نجفی اضافه کرد: همچنین از آنجا که این وام از محل منابع محدود کشور تامین می شود، باید برنامه و نظارت دقیقی برای تخصیص آن اعمال شود تا تاثیر بیشتری در کاهش مشکلات زنجیره تولید داشته باشد و باعث راندمان بیشتر صنعت خودرو شده و همزمان ریسک عدم بازگشت این پول به بانکها نیز کاهش یابد.
نماینده مردم تهران با اشاره به تاخیر در تعیین تکلیف سازوکار پرداخت تسهیلات و نامشخص بودن زمان تخصیص آن، تاکید کرد: اگرچه در نظام پولی و بانکی کشور نیز ملاحظات خاصی وجود دارد اما حال که قرار بر اختصاص این وام است، تاخیر در آن باعث میشود نتایج مطلوب و حداکثری ممکن حاصل نشود.
نجفی در پایان گفت: اگر دلسوز صنعت خودروى کشور هستیم باید مشکلات آن را با جامعیت و آینده نگری حل کنیم زیرا در غیر اینصورت صرف تزریق پول با این سبک و سیاق، مشکلات را با ابعاد بزرگتری به آینده انتقال داده و باعث استهلاک شدید منابع مالی محدود کشور خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
خودروسازان باید عرضه را افزایش دهند
بازار خودرو کشور در چند سال گذشته کندتر از سایر بخشهای اقتصادی و مالی کشور واکنش از خود نشان میداد و تنها از نوسانات تغییر نرخ ارز و طلا متاثر میشد اما حدودا یک سال است که رویهای متفاوت در پیش گرفته و در حال حاضر با اخبار بینالمللی و اقتصادی، سریعا واکنش نشان میدهد.بازار خودرو کشور در چند سال گذشته کندتر از سایر بخشهای اقتصادی و مالی کشور واکنش از خود نشان میداد و تنها از نوسانات تغییر نرخ ارز و طلا متاثر میشد اما حدودا یک سال است که رویهای متفاوت در پیش گرفته و در حال حاضر با اخبار بینالمللی و اقتصادی، سریعا واکنش نشان میدهد. این واکنشها که در قالب تغییر قیمتها و میزان عرضه و تقاضا شکل میگیرد، در بازههای زمانی کوتاهمدت موجب شکلگیری و ایجاد حباب قیمتی چند میلیون تومانی در بازار میشود. این اختلاف قیمتهای میلیونی بین نرخ مصوب کارخانهها و بازار آزاد باعث شده است بسیاری از افراد سودجو بهمنظور کسب منفعت بیشتر اقدام به برهم زدن نظم کلی بازار کنند.
این در حالی است که اوایل پاییز ، انتشار آمار تولید خودروسازان نشان از کاهش تیراژ تولید داشت و همین موضوع به افزایش قیمتها در بازار دامن زد. اما رفتهرفته با افزایش تیراژ تولید و فرآیند تکمیل خودروهای ناقص مانده در کف کارخانهها، شاهد افزایش میزان عرضه به بازار بودیم که درنهایت منجربه تعدیل قیمتها و رسیدن به ثبات نسبی در ماه پایانی پاییز شد. این موضوع بهوضوح نشان میدهد ورود خودروسازان به بازار میتوانند تاثیر مستقیمی بر روند قیمتگذاری در بازار داشته باشند. حال با بررسی وضعیت بازار در هفتههای گذشته و تشدید نوسانات قیمتی بهواسطه افزایش نرخ ارز و بروز اتفاقات سیاسی در اقصی نقاط جهان، لزوم ورود هرچه سریعتر خودروسازان به بازار بیش از هر زمان دیگری مشاهده میشود.
این امر نشان میدهد همزمان با افزایش عرضه ازسوی خودروسازان، باید انتظار داشت فعالان بازار به ناچار همسو با جریان ایجادشده توسط خودروسازان حرکت و با کمکردن فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، به بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو کمک کنند. از سوی دیگر با مروری بر وقایع هفته گذشته و همچنین پیامدهای آن در بازار خودرو درمییابیم بسیاری از فروشندگان و خریداران با واکنشهای احساسی و بهدور از منطق، به برهم زدن ثبات قیمتها دامن میزنند.
واقعیت امر این است در شرایط فعلی بسیاری از خریداران با شتابزدگی اقدام به خرید خودرو با قیمتهای غیرواقعی کردهاند و متحمل ضرر مالی قابلتوجهی شدهاند. ازسویدیگر همان فروشندگانی که با قیمتهای کاذب اقدام به فروش خودرو کردهاند، این فرصت را یافتهاند خودروهای گران فروختهشده را با قیمتی پایینتر مجددا خریداری و این سیکل دلالپروری را کامل کنند.بر این اساس انتظار میرود خودروسازان با تلاش مضاعف و اهتمام به افزایش تیراژ تولید تا پایان سال جاری، بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند و با به تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد، شرایطی مناسب و ثبات قیمتی را به این بخش از نظام اقتصادی کشور بازگردانند. بر این اساس میتوان انتظار داشت با عملیاتی شدن این فرضیات، قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال جاری روند نزولی در پیش بگیرد و بازار شب عید با ثبات نسبی همراه شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان تهران :
تعداد بازدید : 1
داخلی سازی قطعات صنعت خودرو در معرض رکود است
برنامه خودروسازان تا پایان سال جاری افزایش تیراژ تولید خواهد بود. از همین رو، اگر نقدینگی هم از سوی خودروسازان به صنعت قطعه تزریق شود، فقط صرف امور جاری خواهد شد و به احتمال زیاد نهضت و جنبش داخلیسازی قطعات برای مدتی دچار رکود میشودنهضت ساخت داخل قطعات خودرو از اواخر تیرماه امسال به منظور کاهش ارزبری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز و از پنج میز مقرر برای این برنامه تا پایان سال فقط سه میز برگزار شده و با توجه به سیاست خودروسازان برای افزایش تیراژ تولید و کمبود شدید نقدینگی قطعهسازان، به نظر میرسد اجرای این نهضت برای مدتی به تعویق بیفتد؛ موضوعی که امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن همگن و قطعهسازان تهران در خصوص آن در گفت و گویی توضیح میدهد.
بر اساس آخرین آمار بدهی میلیاردی خودروسازان به قطعهسازان به کجا رسید؟
خودروسازان همچنان حدود 23هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعهسازان دارند.
با این شرایط که وضعیت نقدینگی در صنعت قطعه چندان مطلوب به نظر نمیرسد، نهضت داخلیسازی قطعات خودرو در چه مرحلهای قرار داد؟
برنامه خودروسازان تا پایان سال جاری افزایش تیراژ تولید خواهد بود. از همین رو، اگر نقدینگی ازسوی خودروسازان به صنعت قطعه تزریق شود، فقط صرف امور جاری خواهد شد و به احتمال زیاد نهضت و جنبش داخلیسازی قطعات برای مدتی دچار رکود میشود.هرچند با وجود مشکلات متعدد ارزی باز هم تمام قطعهسازان علاقهمند هستند با استفاده از توان و امکانات داخلی میزهای داخلیسازی را پیش ببرند، اما همانطور که اشاره کردم به این دلیل که طلب معوق وجود دارد، سرعت از این کار گرفته شده است.
با این شرایط که هنوز بدهی خودروسازان به قطعهسازان پرداخت نشده است و اعتبارات واریزی هم قطره چکانی هستند، قطعهسازان با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟
قطعهسازان اکنون با چند مشکل مواجه هستند که بخشی از آن به مطلبات معوق آنها برمیگردد. البته مدیریت جدید شرکتهای خودروساز سعی میکند مقداری از ورودی مالی بهصورت عادلانه به همه قطعهسازان برسد. این ورودی از پیشفروش یا فروش فوری خودرو به دست آمده است.
آیا با همین منابع مالی است که خودروسازان طی هفتههای گذشته توانستند تیراژ تولیدشان را افزایش دهند؟
بله. به همین دلیل خودروسازان در هفته گذشته توانستند رکورد تولید چندماه اخیر را بزنند. ایرانخودرو توانست به تیراژ تولید روزانه 2هزار 300 خودرو برسد و سایپا هم به تولید بالای 2هزار خودرو در روز رسیده است. این بدان معناست که هر دو خودروساز توانستهاند بالای 4هزار دستگاه خودرو تولیدکنند.
این رکوردی است که محقق نمیشد مگر اینکه قطعهسازان به آنها کمک کنند. این هم نتیجه آن است که خودروسازان توانستند منابع مالی هرچند اندکی را برای ادامه فعالیت به قطعهسازان تزریق کنند.
اعتبارات قطرهچکانی که به آن اشاره کردید، چند درصد از بدهی معوق خودروسازان به قطعهسازان را شامل میشود؟
این منابع مالی که به حساب قطعهسازان واریز شده، در ازای مطالبات آنها نبوده و فقط در راستای ادامه تولید قطعه برای خط تولید خودروسازان بوده است. بنابراین وقتی منابع مالی کمی به قطعهسازان تزریق میشود، بهسرعت تبدیل به کالای جدید و تحویل خودروسازان میشود. از همین رو، در اصل طلب تغییر بزرگی ایجاد نخواهد شد. فقط کمی گردش نقدینگی در این بخش ایجاد خواهد کرد.
قیمتگذاری صنایع مادر بهعنوان مشکل دیگری برای قطعهسازان مطرح است. آیا مسئولان راهکاری برای رفع این معضل در راستای افزایش توان قطعهسازان در نظر گرفتهاند؟
ما صنایع فولاد، پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره را که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه را تامین میکنند را هم بهعنوان قطعهساز میشناسیم، چراکه محصولات این صنایع در صنعت خودرو و قطعه مورد استفاده قرار میگیرد. با این تفاصیل، دلیل این موضوع را متوجه نمیشوم که چرا چنین بخشهایی میتوانند قیمت محصولاتشان را بهراحتی بهروز کنند و پیشاپیش هم محصولاتشان را به ما بهفروش برسانند و با فاصله سه ماهه تحویل دهند و قطعهسازان امکان افزایش قیمت نداشته باشند؟ متوجه این تناقض نمیشوم که چرا این اتفاق رخ میدهد. چطور بخشهایی که مدیریتشان دولتی است و دولت روی آنها نظارت دارد، آزاد هستند، اما مابقی قطعهسازان باید تحت فشار قرار بگیرند تا قیمت را افزایش ندهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
خودروسازان در پیچ واگذاری
کارشناسان میگویند در خصوصیسازی پول مطرح نیست، بلکه اهلیت داشتن خریدار و عمل به تعهدات از اهمیت بالایی برخوردار است تا آن صنعت از بین نرود. نبود چنین نگاهی در خصوصیسازی سبب شد تا شاهد از بین رفتن شرکتها و مجموعهها و حتی برخی برندهای قدیمی و بیکاری بسیاری از نیروهای شاغل در آنها باشیم.
در سطح جهان، وقتی واگذاری شرکتهای بزرگ دنبال میشود مجموعهای از مطالعات فنی، اقتصادی، بازاری و غیره به انجام میرسد، اما در سالهای گذشته شاهد بودیم برای خصوصیسازی فقط بر روی شرکتها قیمت گذاشته میشود.
در نتیجه شاهد بودیم برخی مجموعهها با قیمتهایی فروش رفتند که صاحبان آنها از محل اموال باقیمانده در شرکت توانستند بدهیهای خود را بپردازند.
هرچند در ماههای گذشته اعضای شورای نگهبان در نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی، واگذاری خودروسازان را مغایر با بند «ج» سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی دانسته و آن را غیرقانونی اعلام کردند، اما هفته گذشته سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت صنعت اعلام کرد که خودروسازان تا پایان سال 99 واگذار میشوند.
«افشار فتحالهی» اظهار داشت: واگذاری این شرکتها در سه مرحله تعریف شده است، که باید انجام شود.
وی تشریحکرد: مرحله نخست، واگذاری اموال غیرتولیدی آنهاست که اکنون آغاز شده و بخشی از آنها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی در حال انجام است.
سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت صنعت با بیان اینکه سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکتهای زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است، گفت: واگذاری این شرکتها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکتهای اولویتدار این کار شروع شده است.
فتحالهی ادامه داد: در نهایت نیز واگذاری شرکتهای اصلی است که طبق برنامه زمانبندی، تا پایان سال 1399 باید انجام شود و تا آن موقع همه این سه مرحله باید انجام شده باشد.
آخرین بار «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت واگذاری خودروسازیها، اظهارداشت: واگذاری خودروسازیها در قالب پروسهای انجام میگیرد؛ اصلاحات ساختاری در این صنعت شروع و زمینه واگذاری شرکتهای تو در توی در خودروسازیها در حال فراهم شدن است.
وی با بیان اینکه برای واگذاری خودروسازیها باید از ظرفیت افراد و گروههایی که توانایی و تجربه کافی دارند، استفاده کرد، افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری خودروسازیها کوتاه نمیآید.»
واگذاری خودروسازان به افراد اهلیتدار و دارای نقدینگی لازم
در این زمینه، «سعید مدنی» مدیرعامل اسبق سایپا به ایرنا گفت: خصوصیسازی خودروسازان مورد تایید و تاکید همه مسوولان است و اگر این واگذاریها انجام نشود، خودروسازان همچنان با مشکلات حال حاضر خود و توسعه نیافتگی مواجه خواهند بود و در نتیجه وقت و انرژی زیادی از مسوولان میگیرند.
وی بیانداشت: در این زمینه، باید با تدبیر عمل کرد تا به دور از تنگنظری، واگذاریها به افرادی که از اهلیت لازم برخوردار بوده و پول مورد نیاز را در اختیار داشته باشند انجام شود.
مدنی تاکیدکرد: مشکل عمده خودروسازیهای کشور خصولتی بودنشان است، زیرا همه مظاهر بد شرکتهای خصوصی و دولتی را در خود دارند؛ در این زمینه باید یک بار برای همیشه اینکه تکلیف دولتی یا خصوصی بودن آنها را مشخص کرد.
وی درخصوص اهلیتدار بودن افراد خاطرنشانکرد: اولویت با افراد و شرکتهایی است که در زمینه خودروسازی، قطعهسازی یا سایر صنایع سابقه فعالیت داشته باشند.
مدیرعامل اسبق سایپا تاکیدکرد: ترجیح بر این است که واگذاریها به صورت یکجا نیز انجام نشود و به طور مثال ابتدا پنجدرصد سهام خودروسازان واگذار شود و پس از آن در یک بازه زمانی چندماهه عملکرد آن فرد یا شرکت بررسی شود تا اگر مثبت بود، باقیمانده سهام بهتدریج واگذار شود تا به آفت خصوصیسازی هایی که در سالهای گذشته انجام شده دچار نشویم.
وی تاکیدکرد: این مساله بهویژه به دلیل اهمیت برنامههای ادامه تولیدات قبلی، اشتغالزایی، توسعه شرکتها و افزایش تولید خودروسازان، برایمان مهم است
مدنی اظهارداشت: در بسیاری خصوصیسازیها، مشاهده شده طرف از زمین و امکانات آن شرکت استفاده کرده و سپس آن را کنار گذاشته است و به همین دلیل نابودی بسیاری برندها را شاهد بودیم.
وی یادآورشد: مشکل دیگر در خصوصیسازیها در سالهای گذشته این بوده که وقتی کارخانهای را خصوصی کردیم، دولت آن را به امان خدا رها کرده است.
این کارشناس ارشد صنعت خودرو تاکیدکرد: حتی پس از اجرای خصوصیسازی، دولت باید نظارت، پایش و کنترلهای لازم را داشته باشد تا این صنایع پا بگیرند.
وی گفت: بنگاههای بزرگ از اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور تاثیرپذیرند و به هر دلیل اگر نوسانی در سطح کلان اتفاق بیفتد، شرکتهای خصوصی دچار مشکل خواهند شد.
خودروسازی ها را به صاحبان اصلی آنها بازگردانیم
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور در این زمینه می گوید: به شخصه با واگذاری خودروسازان موافق هستم، اما برخی اعضای این انجمن با آن موافق نیستند و ترس از تبدیل شدن به هپکویی دیگر را دارند، بر این اساس باید در وهله نخست با برگزاری نشست، به اجماعی در درون مجموعه خود برسیم.
«محمدرضا نجفیمنش» در توضیح این مطلب افزود: بسیاری افراد اهلیت دار خودروساز، قطعه ساز، ارائه کننده خدمات پس از فروش خودرو و غیره صاحب سرمایه در کشور داریم که موافق ورود به صنعت خودرو برای در اختیار گرفتن آن نیستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.