شماره: 1244 / ۱۳۹۸ يازدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
معامله یک میلیون بشکه نفت خام سبک
در بورس انرژی
نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت: میزان فروش نفت از اردیبهشت ماه تا کنون، حدود یک میلیون بشکه نفت خام سبک و۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در رینگ بینالمللی بورس انرژی بوده، اما خریداری برای میعانات گازی وجود نداشته است.
«امیرحسین تبیانیان» با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه، وزارت نفت مکلف شده تا در سال ۹۸، ماهانه ۶ میلیون بشکه انواع نفت و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه کند، با این حال میزان مشخصی برای فروش نفت و کسب درآمد در بودجه در نظر گرفته نشده، زیرا نخستین سالی است که نفت خام به این شیوه در بورس عرضه میشود.
وی افزود: براساس بودجه مصوب، وزیر نفت شیوهنامه معاملات نفت خام در بورس انرژی را ابلاغ کرد و بر اساس قانون، چنانچه مشتری در بورس انرژی برای نفت خام وجود نداشته باشد، باید برای رعایت حجم عرضه هر هفته اینکارانجام شود.
به گفته تبیانیان، شیوه قیمتگذاری نفت خام برای عرضه در رینگ بینالمللی بورس انرژی به این شیوه است که با توجه به قیمت نفت برنت، مبنای قیمتگذاری را پایینترین مدل آن یعنی مقصد مدیترانه در نظر می گیرند، اما منظور این نیست که نفت خریداری شده باید حتما به مدیترانه منتقل شود.
وی اضافه کرد: این روش قیمت گذاری به عنوان پایه است و تاکید کرد: بر اساس تقاضا تخفیف هایی نیز روی تابلومعاملات به خریداران داده میشود.
نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی توضیح داد: بالاترین میزان تخفیف در ماه میلادی آگوست برای معامله نفت خام در بورس انرژی در نظر گرفته شد تا آنجا که نفت خام سبک بیش از پنج دلار پایین تر از قیمت برنت و نفت خام سنگین نیز ۸.۸ دلار پایین تر از قیمت این نفت شاخص قیمتگذاری شد.
وی افزود: نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، موجب می شود تا هر ماه قیمتها به روز شود و در عین حال دو شیوه تحویل نفت به مشتریان بورس انرژی مشخص شده که یک روش تحویل در بندر خارک به عنوان اصلیترین پایانه نفتی ایران است و روش دیگر انتقال کشتی به کشتی نفت خریداری شده در آبهای خارک است که میتوان بر اساس خواسته مشتریان، نفت خام را با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل در هر نقطه دیگری تحویل داد.
بر اساس قانون بودجه سال ۹۸،این هفته نیز نفت خام سنگین در بورس انرژی عرضه خواهد شد. این هشتمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بینالملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. بعد از آنکه دهم اردیبهشت در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد، هنوز خریداری برای نفت خام سنگین بورسی پیدا نشده است.
براساس اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین در رینگ بینالملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۰ دلار و ۵۴ سنت برای هر بشکه منتشر شد. عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در چارچوب تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت و استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی بهمنظور صادرات نفتخام در دستور کار قرار گرفته است.
از آبان ماه صورت میگیرد:
صفر شدن تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران
اواخر خردادماه وزیر نیرو از نهایی شدن قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا در مجلس شورای اسلامی خبر داد، اتفاقی که طبق آخرین اخبار در آبان ماه به مرحله اجرا میرسد و بر اساس آن تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران صفر خواهد شد.
تیرماه امسال قانون پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط رئیسجمهور ابلاغ شده و هفته گذشته نیز در محل دبیرخانه کمیسیون مشترک همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو یادداشت رسمی میان ایران و دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا مبادله شده است که طبق آن ظرف ۶۰ روز این موافقتنامه عملیاتی خواهد شد.
در این راستا رضا اردکانیان - وزیر نیرو - که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و روسیه انتخاب شده است، در ۲۶ خردادماه، در در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین دومین همایش چشمانداز همکاریهای تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با اشاره به انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا، اعلام کرد: طبق این قرارداد بیش از ۸۰۰ قلم کالا مشمول کاهش تعرفه قرار میگیرند و موجب توسعه روابط خواهد شد.با پیگیریهایی که مسئول جدید کمیسیون مشترک از سمت ایران یعنی وزارت نیرو به عمل آمد مراحل نهایی شدن موافقتنامه به ثمر رسیده و منتظر ابلاغ آن بعد از تأیید شورای نگهبان هستیم.
بر اساس اعلام وزارت نیرو، اردکانیان در آخرین اظهار نظر خود درمورد موافقت نامه مذکور با تاکید بر اینکه از اوایل آبان امسال ایران رسما وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد، گفت: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد.
بر این اساس ایران در یک موافقتنامه اقتصادی منطقهای به شکل فعال وارد میشود و از این طریق میتواند از مرزهای زمینی جمهوری ارمنستان و مرزهای آبی با روسیه و قزاقستان در بازارهای این اتحادیه حضور پیدا کند. پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفههای ترجیحی است و ایران میتواند آنها را صادر کند. همچنین تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران صفر خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
با بهره برداری از یک خط لوله امکانپذیر شد؛ انتقال مستقیم بنزین یورو ٥ ستاره خلیج فارس به تهران
با راه اندازی خط لوله نایین - کاشان - ری امکان انتقال مستقیم بنزین یورو ٥ ستاره خلیج فارس به تهران و کلان شهرهای نیمه شمالی کشور فراهم شد. مجتبی بشارتیان - مدیر خط لوله و نفت مخابرات منطقه تهران - در نشست خبری با اشاره به بهره برداری خط لوله نایین - کاشان - ری به طول ٤١٥ کیلومتر، اعلام کرد: با راه اندازی این خط لوبه امکان انتقال مستقیم بنزین یورو ٥ ستاره خلیج فارس به تهران و کلان شهرهای نیمه شمالی کشور فراهم شد.
وی درباره جزییات خط لوله نایین کاشان ری گفت: میزان سرمایه گذاری این طرح ٦٠٦ میلیارد تومان براورد شده است.
وی با اشاره به ظرفیت این پروژه گفت: انتقال ۲۰۰ هزار بشکه در روز از نایین به کاشان و تهران جزو برنامههای این پروژه است که برای این امر احداث ۴۱۵ کیلومتر لوله بیست اینچ، ۴۱۵ کیلومتر کابل فیبر نوری توسعه مرکز انتقال نفت، ولتر، برق ۶۳.۶ کیلو ولتر موجود و احداث 10 دستگاه مخزن جمعا به ظرفیت ۳۰۰ میلیون لیتر در نایین و احداث مرکز انتقال نفت، ولتر برق ۶۶.۶ کیلو وات و هر کیلومتر خط انتقال برق ۶۶ کیلو وات در کاشان و همچنین توسعه پایانه ریل جزو اهداف این پروژه است.
وی با بیان این که این خط لوله روزانه ۱۷۰ هزار بشکه معادل ۲۷۰ میلیون لیتر بنزین را که تولید ستاره خلیج فارس است منتقل میکند گفت: این خط لوله چهار ماه است که در سرویس بهره برداری قرار گرفته است.
او با اشاره به اقدامات شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: ۱۴ هزار کیلومتر خط انتقال در سراسر کشور وجود دارد که در حقیقت نزدیک به 5000 کیلومتر نفت خام و 9000 کیلو متر آن خطوط فرآوردههای نفتی است. این ۱۴ هزار کیلومتر در واقع ۱۲ منطقه را تحت پوشش قرار میدهد و انتقال نفت خام و فرآودههای نفتی صورت میگیرد که یکی از این مناطق تهران است.
وی با بیان این که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در دو بخش انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی و همچنین مخابرات صنعتی فعالیت دارد ادامه داد: در سال ۱۲۳ میلیارد لیتر توسط این ۱۴ هزار کیلومتر انتقال صورت میگیرد.
او با بیان این که به طور کلی ۸ خط ورودی و ۱۶ خط خروجی در منطقه تهران فعال است گفت: تهران شاهرگ اصلی انتقال نفت خام و فرآورده به شمال کشور است.
وی تاکید کرد: انجام فرآیند انتقال نفت خام و فرآورده نفتی نیاز به سیستم مخابرات صنعتی قوی دارد که در حال حاضر می توانم صراحتا اعلام کنم که سیستم مخابرات صنعتی ۹۹.۹۹ درصد قابلیت اطمینان دارد و به طور کلی امکان قطعی ارتباط وجود ندارد.
وی با اشاره به انتقالات صورت گرفته در پنج ماه گذشته گفت: حدود ۸۶ میلیون لیتر روزانه انتقال فرآورده نفتی داشتیم که میزان خروجی نیز همین مقدار بوده است. در بخش نفت خام ۳۶۰ هزار بشکه معادل ۵۷ میلیون لیتر انتقال صورت گرفته که از این میزان ۱۹ میلیون برای پالایشگاه تبریز و مابقی به پالایشگاه تهران تحویل داده شده است.
به گفته وی مجموع نفت خام و فرآورده اکنون انتقال مییابد، بالای ۱۴۵ میلیون لیتر است که این میزان معادل 5000 تانکر است و باید به این موضوع توجه کرد که این مسئله تاثیر زیادی در کاهش حجم آلودگیها دارد.
همچنین در این نشست میرسلطانی - مجری طرح خط لوله بیست اینچ فرآوردههای نفتی نایین، کاشان، ری و تاسیسات مربوط به آن - گفت: این پروژه یکی از پروژههای استراتژیکی است که در سال ۹۲ استارت آن زده شد و در سال ۹۷ فاز یک آن که در واقع احداث و راه اندازی خط لوله بود انجام شد.
وی با بیان این که با اجرای این طرح توانستیم تنگناهای موجود در ستاره خلیج فارس را حل کنیم گفت: از این طریق توانستیم بنزین یورو پنج و چهار را به میزان ۳۰ میلیون لیتر انتقال دهیم. این خط لوله دارای دو تلمبه خانه در نایین و کاشان و یک ترمینال در ری است؛ این پروژه هم در فاز اول با ۱۸۰ بشکه در روز و در فاز دوم با ۲۵۰ بشکه در روز برای انتقال برنامه ریزی شد.او با اشاره به اعتبار در نظر گرفته برای این پروژه گفت: سرمایه در نظر گرفته شده ۶۰۶ میلیارد تومان بوده که به صورت ارزی و ریالی از محل منابع شرکت پالایش و پخش تامین شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریمها و موانع موجود برای تامین منابع ملی تصمیم گرفتیم تا به صورت فاز بندی این پروژه را عملیاتی کنیم که فاز اول آن ۴ ماه پیش راه اندازی شد.
وی با تاکید به این مسئله که این پروژه خط لوله ۲۰ اینچ است گفت: ۵۰ هزار تن وزن لولههای به کار برده شده در این پروژه است و باید گفت این پروژه اولین پروژه شرکت پالایش و پخش است که از پوشش سخت استفاده کرده است و ویژگی ممتاز آن هماهنگی بیشتر این لولهها با محیط زیست است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
آخرین خبرها از کارت سوخت
چند ماهی است که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام شده و از همان زمان تاکنون نیز شایعههای متفاوتی مبنیبر احتمال گران شدن و سهمیهبندی بنزین بهگوش میرسید اما وزیر نفت صراحتا اعلام کرد که برای سهمیهبندی و دونرخی شدن بنزین هنوز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده است.
اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و آنطور که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرد قرار بر این بود که ابتدا این طرح در بیستم مرداد ماه ابتدا در چهار کلانشهر و سپس در کل کشور اجرایی شود.
تاریخ اجرای این طرح بدون هیچ توضیحی از سوی شرکت ملی پخش به ۲۲ مرداد ماه تغییر یافت و از این تاریخ این طرح به طور رسمی آغاز بهکار کرد. با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم چراکه کارت سوخت جایگاهداران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی که تقاضا داشت میتوانست سوختگیری کند.
اما از اول شهریورماه به بعد تمام میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها در کل کشور در هر بار سوختگیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت و این در شرایطی است که هنوز تعداد زیادی از افراد نتوانستهاند کارت سوخت خود را دریافت کنند.
بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین صحبتهای خود در این باره اظهار کرد: حدود ۲۰ سال پیش و با فناوری آن زمان برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، ادامه داد: برای همه خودروهایی که در کشور شماره شدهاند، کارت سوخت صادر شده است.
وزیر نفت با اشاره به مفقود شدن کارت هوشمند سوخت برخی صاحبان خودروها، عنوان کرد: برای حل این مشکل اعلام کردیم افرادی که کارت سوختشان گم شده است، ثبتنام کنند که حدود ٣ تا ٣.٥ میلیون نفر ثبتنام کردند.
زنگنه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هم فعالسازی کارت هوشمند سوخت را تکلیف کرد، افزود: بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان حدود یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.
وی با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیهبندی مطرح باشد، گفت: برخی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات میتواند مفید باشد، اما به نظر میرسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمیارزد.
وزیر نفت این را هم گفت که اگر قرار به سهمیهبندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده شود. هم اکنون ٩٩.٩ درصد کارتهای هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارتهای هوشمند سوخت جایگاهداران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبهرو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیهبندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمیگیرند.
اما در همین رابطه عطاپور - نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت - اخیرا به ایسنا گفت تغییر و تحولات ایجاد شده در کارت سوخت نه تنها مردم را به استفاده از آن تشویق نکرده بلکه چالشهایی را نیز در مباحث دیگر به همراه داشته است. همچنین باید گفت که علیرغم اجرای این طرح، متقاضیان سوخت همچنان از کارت سوخت جایگاهداران استفاده میکنند و میتوان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوختگیری استفاده میکنند، چون هنوز زیرساختهای اجرای این طرح عملیاتی نشده است.
وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت جایگاهداران اظهار کرد: این مساله موجب شده تا مالکان وسائل نقلیه برای دریافت سوخت بیشتر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آنها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوختگیری مجدد از جایگاههای سوخت است.
نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت تصریح کرد: این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای جایگاهها به دنبال دارد، از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته است و به همین دلیل به نظر میرسد که باید این طرح مورد ارزیابی دقیقتر قرار گیرد.
در هر حال برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیتهایی در استفاده از کارت سوخت جایگاهها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوختگیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حقالزحمه استفاده از کارت سوخت جایگاهها ایجاد شود. به زعم آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزامآور نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.