معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: در دولت یازدهم تعداد واحدهای تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور از 20 درصد به 14 درصد کاهش یافت.
علی یزدانی افزود: کاهش تعداد واحدهای تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی با وجود مشکلات پیش روی دولت، نشانگر مثبت بودن برنامه های دولتمردان برای رشد و توسعه صنعت در کشور است.
وی اظهار کرد: تلاش داریم با بهره گیری از همه ظرفیت های کشور، تعداد واحدهای تعطیل و راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی را بازهم کاهش داده و میزان بهره وری در واحدها را نیز افزایش دهیم.
** رشد 47 درصدی سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی در 2 ماه گذشته
وی در ادامه از رشد 47 درصدی سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان در 2 ماهه امسال به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این موضوع نشان می دهد قطار توسعه کشور در بخش صنعت روی ریل قرار دارد و با سرعت به جلو حرکت می کند.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: در سال گذشته نیز چهار هزار و 31 فقره قرارداد برای سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور منعقد شد که به لحاظ تعداد نسبت به سال 94، بیست درصد رشد داشت.
وی همچنین به برنامه های سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی 25 زیر پروژه تعریف شده که یکی از مهم ترین آنها تکمیل زیرساخت های صنعتی است.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: در همین رابطه به طور مستمر از شهرک ها و نواحی صنعتی کشور بازدید می کنیم تا مشکلات و موانع اجرای طرح های نیمه تمام از میان برداشته شود و برای تکمیل زودتر طرح های صنعتی به ویژه با پیشرفت بالای 60 درصد تصمیم گیری شود.
** پیش بینی بهره برداری از 3400 طرح در شهرک های صنعتی طی سال 96
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور گفت: امسال پیش بینی می کنیم تا شاهد بهره برداری و راه اندازی سه هزار و 400 طرح صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور باشیم.
وی اظهار کرد: امسال همچنین پیش بینی می کنیم 130 هزار شغل جدید در واحدهای تولیدی مربوط به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد شود.
یزدانی خاطرنشان کرد: با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت باید شاهد ایجاد شغل های پایدار در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور باشیم.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: نوسازی واحدهای تولیدی با حمایت های مختلف از جمله کمک های اعتباری از دیگر برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت است که آنرا با جدیت دنبال می کنیم.
** واحدهای کوچک و متوسط تولیدی امسال باید 2 میلیارد دلار صادرات داشته باشند
وی در ادامه تکلیف برای صادرات 2 میلیارد دلاری واحدهای کوچک و متوسط در سال جاری را از دیگر برنامه های اقتصاد مقاومتی حوزه صنعت نام برد و گفت: تلاش داریم تا با توانمندسازی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط شاهد افزایش تولید و صادرات این دسته از واحدها باشیم.
یزدانی یادآور شد: میزان صادرات کالاهای تولید شده در بنگاه های کوچک و متوسط در سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود.
وی، بهره وری در میزان مصرف آب و بازچرخانی آب استحصالی از تصفیه خانه های صنعتی برای استفاده واحدهای تولیدی را از دیگر برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت نام برد که در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار دارد.
** برجام، دریچه ای برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی در بخش صنعت
وی در ادامه با مثبت خواندن آثار برجام در حوزه صنعت،گفت: عقد این قرارداد موجب شده است تا شاهد تقویت جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش صنعت باشیم.
این مسئول همچنین گفت: عقد قرارداد و تفاهم نامه برای جذب هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که تاکنون پنج میلیارد دلار آن نهایی شده است،از دیگر آثار برجام می باشد.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار کرد: ایجاد ارتباط و زمینه همکاری با کشورهای صنعتی اروپایی از دیگر فواید و دستاوردهای برجام بوده است که آثار آنرا در آینده بیشتر خواهیم دید.
وی در بخش پایانی صحبت خود از قزوین به عنوان استانی با ظرفیت های بالای صنعتی یاد کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید بویژه از سال گذشته تاکنون اتفاق های مبارکی در حوزه شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین رخ داده است که از جمله آن باید به حل مشکل 30 ساله پارک صنعتی لیا و ادغام آن با شهرک صنعتی لیا، رشد قابل توجه سرمایه گذاران و توسعه زیرساخت ها در نواحی و شهرک های این استان اشاره کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: با توجه به تقاضای بالای سرمایه گذاران برای فعالیت در شهرک صنعتی کاسپین تلاش داریم تا 300 هکتار از اراضی محدوده این شهرک را برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید اختصاص دهیم تا با این کار شاهد رونق هرچه بیشتر تولید و اشتغال در استان قزوین باشیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رییس صندوق توسعه چای ایران گفت: ۴۷ درصد از مطالبات چایکاران تاکنون پرداخت شده است که مهمترین دلیل آن افزایش مصرف چای ایرانی در داخل کشور است.
محمد ولی روزبهان رییس صندوق توسعه چای ، در خصوص میزان برداشت چای در پایان چین نخست برگ سبز اظهار کرد: در صنعت چای سال خوبی را آغاز کردیم. کارخانجات و چایکاران سال قبل را سال آماده سازی، برنامه ریزی و زمینه سازی برای تولید محصول خود قرار دادند و به خوبی در این مقوله ورود کردند که اقدامات خوبی هم انجام دادند.
او در ادامه افزود: تا کنون حدود ۴۴ هزار تن برگ سبز چای را از چایکاران استان گیلان و مازندران خریداری کردیم که از این مقدار، حدود ۹ هزار تن چای خشک سالم و بهداشتی تولید شده است. ارزش ریالی چای تولیدی خریداری شده از چایکاران حدودا ۱۰۳ میلیارد تومان است که با وجهی که تا به امروز واریز شده ۴۸ میلیارد تومان را پرداخت کردیم که بالغ بر ۴۷ درصد از مبلغ برگ سبز چای پرداخت شده است.
روزبهان با اشاره به تسویه به موقع با چایکاران در سال جاری تصریح کرد: این میزان واریز و مساعدت در این موقع سال برای چایکاران تازگی خواهد داشت، لذا در سالهای قبل معمولا تاخیر بیشتری انجام می گرفت که امسال به جهت همکاری خوب کارخانهجات در پرداخت به موقع سهم ۴۰ درصدی خود این پرداخت ها در زمان خود میسر شد که آنهم به علت استقبال خوب مصرف کننده ایرانی از چای داخلی است.
او در رابطه با بهبود دید مصرف کننده داخلی نسبت به چای ایرانی خاطر نشان کرد: مصرف کننده با چای داخلی انس بیشتری گرفته و به خواص آن پی برده است و کارخانجات هم چای تولیدی را بهتر به فروش رسانده اند همین امر باعث شد که ۴۷ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شود همچنان هم این پرداخت در روزهای آتی ادامه خواهد داشت. سهم دولت هم که ۶۰ درصد است توسط سازمان برنامه و بودجه زودتر از سالهای گذشته دریافت شد و این امر نیز باعث تسهیل در پرداخت شد. به غیر از سال گذشته که ما شرایط پرداخت نسبتا خوبی داشتیم، در سالهای گذشته اوایل تیر موفق به پرداخت این میزان پول به چایکاران می شدیم.
رییس صندوق توسعه چای میزان تولید چای در سال جاری را بیشتر از سال گذشته عنوان کرد و در این رابطه تاکید کرد: با وجود اینکه امسال را سال کیفیت بهتر برای صنعت چای نامگذاری کردهایم و تمام تلاش ما بر این است که علاوه بر کمیت به کیفیت چای بهای بیشتری بدهیم اما میزان تولید افزایش داشته است. چای محصولی است که ارتقا کیفیت بخشی از رشد کمی آن را میگیرد اما صندوق توسعه چای تا کنون با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مانند طرح اجرای بخش بهزراعی و پرداخت وام های بدون بهره یا کم بهره به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان به کارخانجات و چایکاران برای انجام هرس کف بر، هرس کمر بر، نگهداری و تغذیه باغات چای و تامین هزینه های مختلف، همچنین در بعد کارخانجات برای تامین و خرید دستگاه های مدرن چای سازی و بهداشتی کردن فرایند تولید و بهینه سازی مصرف انرژی سعی در بهبود کیفیت چای داخلی داشته است اما تا کنون ۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم.
او درخصوص فروش چای در داخل کشور بیان کرد: در دو سه سال اخیر ما با پدیده مثبتی در فروش چای مواجه شدیم که آن اقبال مجدد مصرف کننده ایرانی به تولیدات داخلی است. در چند سال قبل به دلیل انتظارت غیر واقعی و عدم شناخت کافی از چای خوب، در تولید داخلی تنها بخش کمی از چای مصرف می شد اما در سال گذشته با ۶۰ درصد افزایش محصول نسبت به سال ۹۴ تقریبا تمام محصول به فروش رسید. ما در سال ۹۴ ، ۱۹۶۰۰ تن تولید داشتیم اما در سال ۹۵،۳۱۴۰۰ تن افزایش محصول داشتیم اما همه چای تولیدی کارخانجات به مصرف رسید و چیزی باقی نماند. این نشان می دهد مصرف کننده داخل کشورمان با چای داخلی آشنا شده است.
روزبهان در ادامه افزود: چای ایرانی تنها چای تولیدی جهان است که در پروسه تولید آن اصلا از سم استفاده نمی شود و این به این خاطر شرایط اقلیمی گیلان ومازندران با وجود زمستان های طولانی و سرد است که اجازه تولید آفات را نمی دهد، در نتیجه کشاورزان هزینه ای برای مبارزه شیمیایی انجام نمی دهد و طبعا باقی مانده سم هم در گیاه وجود ندارد و بیماری زا نیست. به همین دلیل مبلغ این چای مناسب است و تا کنون تقریبا تمام چای تولیدی بهار به فروش رفته است. در جلسهای که امروز با کارخانجات داشتیم مطرح شد که حتی پیش فروش محصولات تولید نشده هم انجام شده است و این برای صنعت چای در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بسیار مثبت بوده است. خرید چای ایرانی یعنی احیای بیشتر باغات و تولید بیشتر چای برای عرضه به مصرف کننده که این برای ما بسیار خوب و مثبت خواهد بود.
رییس صندوق توسعه چای در رابطه با صادرات چای ایرانی به اظهار کرد: در خصوص صادرات چای می توان گفت آن میزان از چای که دارای کیفیت بالایی باشد توسط مصرف کننده داخلی به صورت کامل خریداری می شود و به صادرات نخواهد رسید. چای خوب با قیمت بالایی در بازار و کارخانه فروخته می شود وتنها آن میزان که درجات کیفیت پایین تری دارد و مصرف کننده داخلی حاضر به خرید آن نیست را به خارج از کشور صادر می کنیم.
او ادامه داد: یک نوع چای سپید داریم که به میزان بسیار کم و حدود ۱۰۰ کیلوگرم تولید می شود و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. ضریب خودکفایی ما هنوز ۲۸ درصد است در حالی که تا سال ۹۲، ۱۶ درصد بوده است. این اختلاف ۱۲ درصدی نشان دهنده آن است که ما تنها در سال گذشته ۵۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کردیم و جلوی ورود چای را به داخل کشور گرفتیم و این دستاورد خوبی برای تولید داخلی و حمایت از آن است.
روزبهان گفت: در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۲، ۷۳ درصد افزایش تولید داشتیم. سطح زیر کشت باغات چای با احیای مجدد باغات رها شده ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است و تمام این آمارها نشان از بهبود شرایط تولید داخلی و حمایت از آن دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت قاره آسیا را مهمترین بازار صادراتی ایران دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کل بازار وارداتی کشوری چون افغانستان در اختیار ایران قرار دارد.
سید مجتبی موسویان ، اظهار کرد: در حال حاضر بازار واردات کشوری چون افغانستان حدود ۷.۵ میلیارد دلار است که از این رقم حدود ۲.۵ میلیارد دلار سهم کشور ایران بوده و به عبارتی میتوان گفت که ۳۰ درصد از واردات این کشور از طریق ایران تامین میشود.
وی در مورد کشور پاکستان هم توضیح داد: در مورد این کشور همسایه با وجود آنکه بازاری ۴۵ میلیارد دلاری برای واردات وجود دارد، تاکنون ایران توانسته ۷۵۰ میلیون دلار از این صادرات را به خود اختصاص دهد، به عبارت دیگر سهم ما از کالاهای وارداتی این کشور حدود سه درصد میشود که البته برنامهریزیهای متعددی برای افزایش این سهم صورت گرفته است.
برنامه ریزی برای صادرات پنج میلیارد دلاری به پاکستان
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به جمعیت ۲۰۰ میلیونی کشور پاکستان و بازار خوبی که میتواند برای صادرات کشورهای دیگر فراهم کند برنامهریزیهایی صورت گرفته تا از طریق مذاکرات تجاری و افزایش اقلام لیست کالاهای تعرفه ترجیحی بتوانیم ظرف پنج سال صادرات به این کشور را تا حدود پنج میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی افزود: در حال حاضر پاکستان نهمین بازار صادراتی ایران به شمار میرود، اما همچنان این امکان وجود دارد که حجم صادرات به این کشور تا چندین برابر افزایش پیدا کند.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت در ارتباط با ترکیه نیز توضیح داد: حجم مبادلات میان ایران و ترکیه تا قبل از سال ۱۳۹۴ حدود ۱۵ میلیارد دلار بود، اما برای مدتی به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسید که این رقم در سال گذشته اندکی افزایش داشت، با این وجود همچنان در حال تلاش هستیم تا حجم مبادلات دو کشور بار دیگر به عدد ۱۵ میلیارد دلار بازگردد. بر همین اساس هماهنگیهایی نیز با طرف ترک انجام شده است تا از طریق رفع مشکلات و افزایش تعداد کالاهای اشاره شده در توافقنامه تجارت ترجیحی بتوانیم حجم این مبادلات را به ۱۵ میلیارد دلار برسانیم.
وی یادآور شد:حجم صادرات غیر نفتی ایران به ترکیه نیز در سال گذشته رقمی معادل سه میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار بوده است.
ایران چه صادر میکند؟
موسویان در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد کالاهایی که عمده صادرات ایران به کشورهای همسایه را تشکیل میدهند، اظهار کرد: در مورد کشور افغانستان محصولات غذایی و کشاورزی و مصالح ساختمانی بخش قابل توجهی از صادرات ایران را تشکیل میدهد که در کشور پاکستان نیز محصولات صادراتی مشابهت زیادی به افغانستان دارند. در کشور ترکیه نیز محصولات پتروشیمی، کشاورزی و تا حدی مواد غذایی از جمله محصولات کلان صادرات غیرنفتی به شمار میروند.
مدیر کل سازمان توسعه تجارت همچنین متذکر شد: کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه طی سالهای اخیر در اکثر موارد با افزایش میزان واردات خود از ایران مواجه بودهاند و در کشورهای مختلفی مانند ویتنام، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، هنگ کنگ و کره حجم واردات کالا از ایران افزایش داشته و تنها در کشور افغانستان طی سالگذشته ۱۹۰ میلیون دلار کاهش صادرات داشتهایم، با این وجود در مجموع حجم صادرات در این بخش افزایشی قابل توجه داشته است.
وی ادامه داد:در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات کالا در کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه رشدی بیش از هفت میلیارد دلار داشته و از ۱۵.۸ میلیارد دلار به ۲۳.۳ میلیارد دلار رسیده است. با این وجود همچنان امکان افزایش این ارقام وجود دارد و اگر چه ممکن است نتوان در مورد کشوری مانند افغانستان سقف صادرات را افزایش داد، اما در سایر کشورهای این حوزه پتانسلهای خوبی برای افزایش حجم صادرات وجود دارد و به عنوان مثال در کشوری مانند پاکستان برای رسیدن به سهم پنج میلیارد دلاری در تلاش هستیم.
موسویان در عین حال اظهار کرد:در حال حاضر در مجموع از ۴۳ میلیارد دلار صادرات کشور حدود ۲۳ میلیارد دلار یعنی نزدیک به ۵۴ درصد از صادرات به کشورهای آسیایی مربوط میشود.
وی ادامه داد:پیش از این به دلیل مشکلاتی مانند مسائل بانکی در گسترش روابط تجاری با پاکستان دشواریهایی وجود داشت که خوشبختانه این مشکلات تقریبا برطرف شده است و اگر ما بتوانیم هزینه حملونقل کالا را کاهش دهیم و با ایجاد شراکت بین شرکتهای منتخب وارد شبکه فروش این کشور شویم میتوان سهم بیشتری از بازار پاکستان داشت.
موسویان همچنین به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کراچی پاکستان اشاره کرد و افزود: برنامهریزیهای صورت گرفته در ارتباط با این کشور بدین قرار است که در میان مدت با تجارت آزاد و در کوتاه مدت با تعمیق و توسعه فهرست کالاهای موافقتنامه تجارت ترجیحی و افزایش تعداد بازارچههای مرزی حجم صادرات را افزایش دهیم.
وی در عین حال به وضعیت بازارهای صادراتی ایران در افغانستان اشاره کرد و افزود:سال گذشته در شهرهای مختلف افغانستان نیز شاهد برپایی نمایشگاههای متعددی همچون نمایشگاه دستگاههای خط تولید سبک در کارگاههای کوچک بودیم که این گونه اقدامات میتوانند گامی موثر در جهت معرفی توانمندیهای صادراتی کشور در بازار این کشور همسایه باشند.
مدیر کل سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که با توجه به هدفگذاری رشد ۲۵ درصدی صادرات کشور در سال جاری، کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه چه تاثیری میتوانند داشته باشند، گفت:با توجه به این هدفگذاری کشورهای حوزه دفتر آسیا میتوانند نقشی مهم در تحقق این میزان رشد داشته باشند، چرا که در حال حاضر از میان ۱۰ کشوری که بازارهای بزرگ صادراتی ایران به شمار میروند هفت کشور در قاره آسیا هستند و در نهایت میتوان گفت آسیا مهمترین مقصد صادراتی ایران به شمار میرود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نعمت زاده: جدا شدن بازرگانی از صنعت بستگی به نظر رئیس جمهوری دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جدا شدن بازرگانی از بخش صنعت بستگی به کارشناسی و نظر رئیس جمهوری دارد ولی هنوز این مساله در دولت مطرح نشده است.
محمد رضا نعمت زاده در حاشیه جلسه دولت و در جمع خبرنگاران افزود وقتی دولتی عوض می شود بهترین وضعیت این است که برای تغییر ساختار اتفاقاتی بیفتد ولی ما معتقدیم صنعت، معدن و تجارت باید یکپارچه باشند ولی هر چه مجلس و دولت تصمیم بگیرند، نهایی خواهد شد.
وی درباره برنامه های این وزارتخانه به منظور ایجاد تحول در بخش صنعت در آینده اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه چشم انداز 10 ساله صنعت را تهیه و منتشر کرد و در حال حاضر در همین راستا عمل می کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود فکر نمی کنم تغییری در این سیاست ها با تغییر دولت اتفاق بیفتد و امیدواریم تسهیلاتی فراهم شود که بتوانیم این سیاست ها را با سرعت به پیش ببریم.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که برای 12 ماه گذشته اعلام شده است رشد صنعت مناسب بوده و در سال گذشته رشد صنعت بالای 6 درصد بوده است و امیدواریم همین روند در سال جاری حفظ شود و شاید بهتر نیز بشود.
وی گفت: در بخش رونق تولید به صنایع کوچک و متوسط در سال گذشته توجه ویژه ای شد و امسال نیز با تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی قرار است این موضوع تجدید شود.
وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد طی جلساتی که با بانک مرکزی داشته ایم مقرر شد واحدهایی که در اندازه واحدهای کوچک و متوسط هستند در جهت رفع مشکل کمبود نقدینگی آنها از طریق سیستم بانکی مساعدت شود.
نعمت زاده با بیان اینکه به آینده صنعت خوشبین هستم، گفت در زمینه پیش بینی صادرات نیز به گونه ای خواهد بود که 20 یا 25 درصد رشد از لحاظ مقدار طبق برنامه های ششم داشته باشیم.
ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی غیرکارشناسی است
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی و کوچک شدن سفره مردم در ماه مبارک رمضان را غیر کارشناسی دانست و از رصد مداوم وضعیت قیمت کالاها توسط کارگروه تنظیم بازار خبر داد.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به گزارشی با عنوان «سفره مردم ماه رمضان امسال 40 درصد گرانتر شد ! » که روز شنبه ششم خرداد ماه در خبرگزاری نسیم آنلاین منتشر شد، با ارسال جوابیه ای واکنش نشان داد. متن کامل این جوابیه که مطابق با قانون مطبوعات جهت آگاهی افکار عمومی برای انتشار در اختیار نسیم آنلاین نیز قرار گرفته است، به شرح زیر است:
الف: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، به صورت متمرکز و مستمر از سالیان گذشته نسبت به اخذ قیمت کالاهای مصرفی و سرمایه ای از 31 استان اقدام و پس از پردازش داده های مذکور گزارشهای لازم را جهت بهره برداری مسئولین و دستگاه های ذیربط ارائه می نماید. لذا بر اساس اطلاعات دریافتی و پردازش آن ادعای 40 درصد افزایش قیمت کالاهای مصرفی و کوچک شدن سفره مردم غیر کارشناسی بوده و قابل قبول نمی باشد. هر چند نافی افزایش قیمت برخی کالا و خدمات در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون از جمله افزایش تقاضا در برخی از ایام و نوسانات فصلی که هرساله با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و زمان برداشت محصول در استان های مختلف بروز می نماید از جمله در مورد کالاهای کشاورزی نظیر گوجه فرنگی، پیاز و ... نمی باشیم لیکن در تهیه گزارش های مورد نظر می بایست با دقت بیشتری اظهار نظر نمود.
ب: بخش عمدهای از کالاهای اساسی مورد اشاره توسط بخش خصوصی و در شبکه خاص خود توزیع میشود. علیرغم تلاش بخش خصوصی برای تأمین مایحتاج مردم در زمان و با شرایط مناسب ، برای حصول اطمینان ، مجموعه دستگاههای مسئول در امر تنظیم بازار در مقاطع خاص که با افزایش تقاضا روبرو هستیم اقداماتی را به انجام می رسانند که از جمله قبل از ماه مبارک رمضان برای افزایش عرضه محصولات پر مصرف از جمله برنج، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز طرح ضیافت در دستور کار قرار گرفته که اجرایی شده است. با اجرایی شدن طرحهای در دست اجرای تنظیم بازار، برخی از قیمتهای افزایش یافته البته نه در سقف اعلامی ناشی از التهاب افزایش تقاضا در آستانه ماه مبارک رمضان به نرخ قبلی خود بازگشته و ثبات قیمت در بازار را در پی داشته و خواهد داشت.
ج: کارگروه تنظیم بازار به صورت هفتگی و روزانه با رصد وضعیت قیمت و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم و در جهت بهبود شرایط دسترسی مصرف کنندگان به اقلام اساسی مورد نیاز نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم اقدام می نماید که از جمله آخرین تصمیمات این کارگروه می توان به تامین و توزیع گوشت گرم وارداتی ، برنج ، شکر و ... از طریق شبکه های توزیع مورد اطمینان نظیر فروشگاه های زنجیره ای و بازارهای و میادین میوه و تره بار اشاره کرد که اثرات این تصمیم برای مردم شریف کشورمان ملموس خواهد بود .
د: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول برنامه ریزی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی آمار و اطلاعات توزیع این اقلام را در اختیار دارد و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های کشور و اتاق اصناف کشور با توجه به این اطلاعات نظارت لازم بر توزیع صحیح اقلام را اعمال می نمایند .
ایران چهاردهمین کشورتولید کننده
فولاد جهان در سال 2016
انجمن جهانی فولاد ، ایران را چهاردهمین کشور تولید کننده فولاد جهان معرفی کرد. جمهوری اسلامی ایران با افزایش تولید از 16 میلیون و 100 هزارتن فولاد در سال 2015 به 17 میلیون و 900هزار تن در سال 2016، توانست جایگاه خود را در رتبه چهاردهم جهان تثبیت کند.در این گزارش آمده است که مجموع تولید جهانی فولاد از هزار و 620میلون تن در سال 2015 به هزار و 629 میلیون و 600هزار تن در سال 2016 افزایش یافت.چین با تولید 808 میلیون و 400 هزار تن در رتبه نخست و هند و ژاپن نیز به ترتیب با تولید 104 میلیون و 800 هزار تن و 95 میلیون و 600 هزار تن در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
پیش از ایران ،ایالت متحده آمریکا، روسیه،کره جنوبی،آلمان،ترکیه،برزیل،اوکراین،ایتالیا ،تایوان و مکزیک به ترتیب در رتبه های چهارم تا سیزدهم قرار گرفتند.
در رتبه بندی شرکت های تولیدکننده فولاد جهان، آرسلورمیتال با تولید 95 میلیون و 450هزار تن فولاد خام در رتبه نخست و شرکت های بائو China Baowu Group و هبیس HBIS Groupبه ترتیب با تولید 63میلیون و 810هزار تن و 46میلیون و 180 هزار تن در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند.
ایمیدرو نیز پیش از این در سال 2015 با تولید 14 میلیون و 100 هزار تن فولاد در رتبه 27 ام قرار داشت که در سال 2016با رشد تولید به 14 میلیون و 200 هزار تن رتبه 25 ام را در بین 50شرکت برتر فولاد ساز جهان کسب کرد.
در این گزارش سرانه مصرف فولاد ایران حاکی از کاهش مصرف از 265.2کیلوگرم در سال 2010به 238.7کیلوگرم در سال 2016است.
در سال گذشته میلادی مجموع تولید آهن سفنجی جهان 64 میلیون و 200هزارتن به ثبت رسیده که از این میزان 16 میلیون تن مربوط به ایران بوده که نسبت به سال گذشته (تولید 14 میلیون و 500هزارتن)با رشد تولید همراه بوده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.