در حال حاضر پروژه آزادراه تهران – شمال ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه یک این آزادراه دارای ۷۰ درصد پیشرفت است و بنا بر وعده وزیر راه، بهار ۱۳۹۶ قطعه اول افتتاح میشود.
روز سهشنبه عباس آخوندی و علیاکبر ناطق نوری به همراه رییس بنیاد مستضعفان، از روند عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران – شمال شامل تونل البرز تالون بازدید کردند.
در جریان این بازدید عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - روند پیشرفت کار را بسیار خوب دانست و گفت: در «قطعه یک» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار میبریم.
وی افزود: اسناد مناقصه قطعه دوم نیز امروز باز میشود و عملیات اجرایی قطعه سوم نیز به زودی آغاز میشود و قطعه چهارم نیز در حال حاضر زیربار است.
آخوندی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری برای آزادراه انجام شده است، اظهار کرد: طراحیها به دقت انجام شده و تلاش میشود با توجه به طولانیبودن تونلها، معماری خوب و چشمنوازی داشته باشیم.
همچنین علیاکبر ناطق نوری در جریان این بازدید با اشاره به اینکه سالیان سال است که پروژه آزادراه تهران – شمال ادامه دارد و به نوعی تبدیل به جک و طنز شده است، گفت: با آمدن دولت یازدهم و به خصوص آقایان آخوندی و سعیدی کیا شاهدیم که روند کار بسیار سریع شده است، زیرا هر دو با توجه به کمبود بودجه دولت خوب کار کردند.
وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است اینکه در این پروژه ۳۱۰۰ نفر مشغول کار هستند و در بخش اشتغال جانبی نیز در بخش سیمان، فولاد و برخی صنایع دیگر اشتغال خوبی ایجاد شده است.
ناطق نوری ادامه داد: نکته جالبتر اینکه در روند کار از متخصصان ایرانی استفاده شده و امیدواریم در آینده نزدیک اسناد مناقصه قطعات دوم و سوم باز شود.
سعیدیکیا نیز با اشاره به کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بنیاد مستضعفان در اجرای این طرح، ادامه داد: هزینهها به صورت ۵۰ – ۵۰ از سوی هر دو دستگاه تامین میشود و الحمدالله روند کار به خوبی پیش میرود.
وی اظهار کرد: اگر از پیمانکاران سوال کنیم متوجه میشوید که هزینهها به موقع پرداخت میشود.
در ادامه مدیر اجرایی پروژه آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: در حال حاضر آزادراه دارای ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. البته هماکنون از هفت درصد از برنامه عقب هستیم که سعی میکنیم این کاستی را جبران کنیم. در ابتدای سال ۱۳۹۴ این رقم ۱۸ درصد بود که نشان میدهد درصد پیشرفت ماهانه از دو درصد طی ۱۷ سال ماهیانه ۳.۳ درصد رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: در منطقه یک آزادراه از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ شیب پیشرفت بسیار ملایم بود، اما از سال ۱۳۹۰ تا الان شیب تقریبا به حالت قائم درآمده است.این پیمانکار گفت: شرکت چینی که قرار بود شش قسمت کار را انجام دهد تا یک ماه دیگر کار را تکمیل میکند.
پیمانکار پروژه آزادراه تهران – شمال با اشاره به روند پیشرفت منطقه دو، تصریح کرد: در این قسمت تونلی وجود دارد که باTBM در حال حفاری آن هستیم روزی ۲۵ تا ۳۰ متر پیشرفتی داریم. چهار قطعه دیگر از سه راهی شهرستانک تا پیچ سرهنگ نیز به چهار پیمانکار واگذار میشود.
وی با بیان اینکه طراحی، زیبایی و ایمنی مسیر برای اولینبار در کشور به شکلی منحصربه فرد انجام میشود، ادامه داد: در مسیر با تونلی پنج کیلومتری روبهرو هستیم که ۲۱۰۰ متر با سطح دریا ارتفاع دارد به همین منظور لازم است استانداردهای لازم از نظر ایمنی، آرامش و آسودگی خاطر رانندگان فراهم شود و معماری جاده در این مسیر بهطور مطلوب صورت میگیرد.
مدیر اجرایی پروژه آزادراه تهران – شمال در خصوص تونل البرز نیز توضیح داد: این تونل ۶۴۰۰ متر طول دارد که سه راهی سرهنگ را پل زنگوله متصل میکند. در این مسیر ۱۳۵۳ متر حفاری صورت گرفته و ۱۸۴۸ متر باقیمانده است.
پیمانکار پروژه آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: طول مسیر آزادراه تهران – شمال ۱۲۱ کیلومتر است که با افتتاح آن سالیانه ۶۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی در سوخت انجام میشود.
وی منابع مورد نیاز برای تکمیل آزادراه تهران – شمال را ۷۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تعداد جبهههای فعال در آزادراه ۱۳۰ جبهه، تعداد نیروی انسانی ۳۰۸۸ نفر، تعداد ماشینآلات ۹۲۳ دستگاه و تعداد قالب موجود ۳۰ دستگاه است.
بنابراین گزارش در جریان این بازدید بیان شد که بیش از ۹۵ درصد تونلهای منطقه یک حفاری شده و هماکنون منطقه یک آزادراه آماده احداث خدمات زیربنایی از جمله برقرسانی و غیره است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریل پایه، با یکپارچه کردن ایستگاه های ریلی در کشور آغاز شده و در دست اجراست.
مهرداد تقی زاده بهجتی روز سه شنبه در حاشیه همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در زنجان در جمع خبرنگاران افزود: ایستگاه های متروهای داخل شهرها باید یکپارچه شود، فردی که از تاکسی پیاده می شود با کمترین پیاده روی به ایستگاه های تاکسی و اتوبوس های شهری دسترسی داشته باشد.
وی با تاکید کرد: ایستگاه های مترو در داخل شهرها باید به مراکز علمی نیز نزدیک تر باشد و تفکر شهرسازی ریل پایه، باید نهادینه شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: قطارهای حومه ورامین، کرج، هشتگرد و پرند روزانه تعداد زیادی مسافر جابجا می کنند و ظرفیت برخی از این قطارها صد درصد پر می شود.
تقی زاده بهجتی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به وضع مطلوب باید شهرسازی ریل پایه در بین مسئولان، تصمیم گیران، تصمیم سازان، دانشگاهیان، مدیران اجرایی، مشاوران و پیمانکاران نهادینه شود به نحوی که همه به این سو حرکت کنند.
وی تاکید کرد: برای مرتفع کردن مشکلات ریلی کشور باید همه کنار هم جمع شویم و مشکلات را حل کنیم.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رسیدن به وضعیت مطلوب در شهرسازی ریل پایه زمانی محقق می شود که تصمیم ها و برنامه های مقطعی کوچک را به عنوان چند حرکت موضعی داشته باشیم و این مقوله تبدیل به جریان شود.
تقی زاده بهجتی به لایحه مدیریت شهری یکپارچه اشاره کرد و افزود: وزارت کشور این لایحه را از مدتی قبل برای تصویب به دولت داده است.
وی ادامه داد: فرض بر این بوده که اگر مدیریت یکپارچه در شهرها اجرا شود، باید سازمان های مختلف داخل شهری از جمله آب، برق و مخابرات زیر نظر شهرداری قرار گیرد تا مشکل حل می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: راه حل این مشکل رفتن شرکت های خدمات رسان زیر نظر شهرداری نیست، بلکه راه حل آن احداث تونل مشترک تاسیسات شهری است که در همه کشورهای پیشرفته اجرا شده است.
تقی زاده بهجتی اظهارکرد: تمام تاسیسات شهری از داخل این تونل بزرگ عبور می کند که ارتفاع آن از قد افراد بلندتر است، نیروهای تاسیساتی به راحتی برای انجام فعالیت های فنی و تعمیر خرابی ها در داخل تونل تردد می کنند و علاوه بر این با موتور سیکلت غیر برقی ماموران اشکالات فنی را رفع می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در کشور، تونل تاسیسات شهری وجود ندارد و خیابان ها کنده کاری می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تونل مشترک تاسیسات شهری به طور معمول توسط شهرداری ها ساخته و اداره می شود و بقیه سازمان ها نیز در هزینه های آن مشارکت می کنند.
تقی زاده بهجتی یادآورشد: قرار گرفتن سازمان های مختلف داخل شهری از جمله آب، برق و مخابرات زیر نظر شهرداری، موجب خطر از دست دادن انسجام و مدیریت شرکت های خدمات رسان می شود چرا که این شرکت ها هر کدام دارای عملکرد تخصصی مربوط به خود هستند.
وی تاکید کرد: سعی برای برگرداندن لایحه مدیریت شهری یکپارچه است چرا که قرار گرفتن شرکت های خدمات رسان زیر نظر شهرداری راه حل نیست.
همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در دانشگاه زنجان با حضور همه دستگاه های ذی ربط در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای و دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در شرایطی که به نظر میرسد ترکیه در آینده ترانزیتی منطقه نقش خود را از دست خواهد داد و ایران برای ارتباط با اروپا به همسایههای شمالی خود فکر میکند، قبل از نهایی شدن کار در ترانزیت جادهای نخستین گام در این زمینه از سوی مسئولان ریلی کلید خورد.پس از آنکه ترکیه با سیاستهای متناقض خود جایگاهش را در ترانزیت منطقهای با تهدیدات جدی روبرو کرد و البته اتفاقات سیاسی نیز به این موضوع سرعت بخشید، حالا به نظر میرسد ایران با همراهی کشورهای اروپایی فکرهای ترانزیتی خود را با جدیت بیشتری دنبال میکند. با نهایی شدن طرح کریدور خلیج فارس تا دریای سیاه که تفاهمنامههای ابتدایی آن امضاء شده و در آینده نزدیک در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت، این بار مسئولان ریلی ایران نیز طرحی را کلید زدند که نامی از ترکیه در آن به چشم نمیخورد.در جریان مذاکراتی که در طول روزهای گذشته در تهران میان ایران و مقامات چند کشور منطقه کلید خورده، طرفین بر راهاندازی جدی مسیر ترانزیتی ریلی میان شرق و غرب با محوریت ایران به توافقاتی مهم دست یافتند.پس از آنکه بنا شد طرح راهآهن هند – ایران – روسیه به شکلی جدی پیگیری شود، اینبار با مقصد آلمان طرح ریلی جدیدی در دستور کار قرار گرفته است. این طرح که در حضور مقامات ایران، آذربایجان، گرجستان و مسئولانی از شرکتهای آلمانی مورد بررسی قرار گرفته، ترانزیت ریلی را از کشورهای شرقی آغاز میکند سپس با عبور از ایران به سمت همسایههای شمال غربی حرکت میکند و پس از آن به دریای سیاه و اروپای غربی با مقصد آلمان خواهد رسید.هرچند هنوز در این زمینه مبدأ ترانزیتی خاصی مشخص نشده، اما به نظر میرسد با توجه به تلاش هند برای بازآفرینی نقش اقتصادی خود در منطقه و البته حضور پرقدرت چین در این زمینه این دو کشور اصلیترین مبدأهای این خط ترانزیتی به شمار میروند. این موضوع در حالی وارد فاز اجرایی شده که هنوز مسیر ریلی ایران تا آذربایجان بهطور نهایی تکمیل نشده است. با این وجود طرح اتصال ریلی دو کشور که با پل آستارا – آستارا اجرایی خواهد شد میتواند شروعی بر این تفکر ترانزیتی مهم باشد. البته با پیگیریهای انجام شده راهآهن ایران در آیندهای نزدیک به رشت خواهد رسید و سپس با خط های اعتباری که آذربایجان و حتی روسیه در اختیار کشور قرار خواهند داد از رشت به آستارا میرسد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
متقاضیان مسکن مهر پردیس که از قیمتهای اعلامی در ماه گذشته دلخور هستند، ممکن است با کمک ۱۳۰ میلیارد تومانی دولت برای تسریع در تکمیل، آمادهسازی، محوطهسازی و تحویل مسکن مهر این شهر مقداری خوشحال شوند. با اینکه دولت با مشکلات مالی دست به گریبان است، قصد دارد ۱۳۰ میلیارد تومان به مسکن مهر پردیس کمک کند. این خبر که از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اعلام شده شاید بتواند روند احداث و تکمیل ۸۵ هزار واحد مسکونی این شهر را تسریع کند.روز یکشنبه ساختمان وزارت راه و شهرسازی بجز الکساندر دوبرینت - وزیر حمل و نقل آلمان - مهمانان ناخوانده ای هم داشت؛ معترضانی که برای چهارمین بار نسبت به تاخیر در واگذاری مسکن مهر پردیس، مقابل ساختمان دادمان تجمع کرده بودند. این تعداد که حدود ۳۰۰ نفر بودند و نماز ظهر را مقابل وزارت راه و شهرسازی اقامه کردند خواستار تحویل واحدهای مسکن مهر خود بدون محاسبه هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی، محوطهسازی و آمادهسازی بودند.اعتراضها نسبت به تاخیر واگذاری مساکن مهر پردیس از زمانی که سعید غفوری مدیرعامل جدید این سایت قیمت فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ را اعلام کرد شدت گرفت. برخی رسانه نیز هیزم به این آتش ریختند تا غفوری بگوید از بی تقوایی یک عده تعجب می کند و «همان عزیزانی که اعلام کردند ۱۸ ماهه می توان پروژه هایی با این عظمت و در این شرایط سخت توپوگرافی را به اتمام برسانند باید قیمتهای سال ۱۳۹۲ را به متقاضیان عزیز اعلام می کردند». کارشناسان شرکت عمران در ماه گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد فنی قیمت نهایی کلیه فازها یعنی ۱۱، پنج، ۹جدید، ۹ قدیم و هشت را استخراج کردند. مبلغ نهایی آورده متقاضی در فاز ۱۱ حدود ۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، فاز ۵ و ۹ جدید حدود ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان بر حسب متراژ واحدها، فاز هشت به دلیل متراژ بالاتر و متغییر بودن متراژ واحدها بین ۶۵ تا ۷۹ میلیون تومان و تعداد محدودی از واحدهای این فاز به دلیل شرایط خاص تا ۸۴ میلیون تومان (که این واحدها زیر پنج درصد کل فاز ۸ هستند) استخراخ شده است. اعتراض به قیمتهای جدید، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت تا دستورالعملی مبنی بر تجدید نظر در قیمتها را صادر کند و قرار شد تا پایان مهرماه قیمتهای نهایی ابلاغ شود؛ وعده ای که هنوز به طور رسمی محقق نشده است. البته گمانه هایی از سوی برخی رسانه ها زده می شود مبنی بر اینکه در فاز ۸ قیمتها از ۶۵ تا ۸۴ میلیون به ۵۸ تا ۶۹ میلیون تومان رسیده، فازهای ۵ و ۹ جدید پردیس باید حدود ۴۶ میلیون تومان پرداخت کنند، قیمت نهایی واحدهای فاز ۸ نیز بسته به متراژ بین ۶۵ تا ۸۱ میلیون تومان خواهد بود. اما این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
همخوانی پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران شمال
با گزارش کار ارایه شده
مسئول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به انجام فعالیت جهادی در آزادراه تهران-شمال گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه با گزارش کار ارایهشده، همخوانی دارد.
علیاکبر ناطق نوری در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال گفت: این پروژه طی سه سال گذشته و با آغاز به کار دولت یازدهم، پیشرفت مناسبی داشته است؛ به نحوی که فاز ۱ آزادراه با وجود پیچیدگیهای موجود در این قطعه، پیشرفت ۷۱.۸درصدی دارد و این نکته قابل توجهی است.مسئول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: علاوه بر پیشرفت خوب پروژه آزادراه تهران- شمال، به کارگیری نیروی انسانی فنی و اشتغال تعداد بسیاری از جوانان ایرانی، امتیاز دیگر این پروژه است.همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان بازدید از پروژه آزادراه تهران- شمال گفت: برای اولین بار در کشور، برای ساخت تونل از فناوری تمام مقطع (حفاری و لاینینگ همزمان) بهره گرفته میشود؛ ضمن اینکه بر اساس برنامه قرار است تمام منطقه ۱ آزادراه تهران- شمال با کف بتونی اجرایی شود.وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ماهانه ۳درصد پیشرفت فیزیکی داریم و در تلاش هستیم که همزمان با اجرای قطعه یک و دو آزادراه تهران- شمال، ساخت قطعه ۳ را آغاز کنیم. این در شرایطی است که پروژه مذکور، یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور است؛ زیرا حجم سرمایهگذاری در این پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.وی ادامه داد: به علت اختلاف دمای ۲۰ درجهای بین بخشهای مختلف آزادراه، تمهیدات ویژهای برای معماری و ساخت آن در نظر گرفته شده است. آخوندی گفت: برای اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال، از دانش مشاور ایتالیایی استفاده میشود؛ البته اجرای ۹۵ درصد کار توسط ایرانیها انجام میشود و برای ۵درصد مابقی نیاز به بهرهگیری از دانش و تکنولوژی خارجی داریم.
وزیر راه و شهرسازی، آزادراه تهران- شمال را یکی از زیباترین کریدورهای کشور دانست و گفت: برای ساخت این آزادراه از سیستم مدیریت هوشمند بهرهگیری میشود، ضمن اینکه به معماری، استفاده از فناوریهای نوین، مسیرآرایی و سیستم امداد و نجات هم توجه شده است.
آخوندی افزود: در حال حاضر اجرای لاینینگ تونل البرز روزانه ۶۰ تا ۷۰ متر پیشرفت دارد.
**********
فعالیت بیش از 15خط کشتیرانی بین المللی در بنادر کشور
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از فعال بودن بیش از 15 خط کشتیرانی معتبر بین المللی در بنادر کشور خبر داد و افزود: شروع مجدد فعالیت شرکت مرسک در بنادر ایران را به فال نیک می گیریم و انتظار داریم پذیرش کشتی های این خط را به صورت لاینر در بنادر ایران داشته باشیم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، «جلیل اسلامی» با اشاره به اهمیت حضور مجدد مرسک در بنادر ایران در پسابرجام گفت: حضور این شرکت در بنادر کشور یک علامت مثبت است و مطلوب تر از آن، تردد لاینری این خط کشتیرانی است.وی افزود: مرسک بزرگترین خط کشتیرانی دنیا است که قبل از تحریم ها نیز در ایران فعال بوده و سال ها سهم قابل توجهی در حوزه کانتینری در بنادر ما داشته است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر با بیان اینکه کشتیرانی ایران سهم قابل توجهی در تجارت بنادر برعهده دارد، افزود: هر یک از خطوط کشتیرانی سهم مشخصی برای شرایط و میزان بازاریابی دارند.
اسلامی یادآور شد: ساختار تجاری کشور، مبدا و مقصد کالاها، میزان علاقه مندی و حضور شرکت ها در بنادر ایران تنوعی از سرویس های دریایی را در پی داشته است.
وی بیان کرد: الویت تجار و صاحبان کالاهای ایرانی نیز برخورداری از خطوط کشتیرانی متنوع در مبدا و مقصد است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اگر شرکتی اعلام کند، براساس دوره زمانی خاص حجم مشخصی از کالاها را به کشور می آورد مشمول تخفیفات تعرفه ای کشتیرانی می شود.
اسلامی افزود: هرچه کشتی بزرگتر باشد، شرایط ما برای ارایه خدمات نیز بیشتر و مناسب تر است.
وی افزود: هر خط کشتیرانی برای ورود به بنادر پس از رسیدن به شرایط استاندارد و فعال شدن تخلیه و بارگیری نسبت به انعقاد قرارداد، اقدام می کند.
**********
گسترش روابط موضوع مذاکرات سفیر ایران و
وزیر حمل و نقل ارمنستان
واهان مارتیروسیان وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان و سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی در ایروان، گسترش روابط دو کشور به ویژه در عرصه حمل و نقلی، ترانزیتی و ارتباطات را بررسی کردند.مارتیروسیان در این دیدار با اشاره به اهمیت همگرایی و همکاری اقتصادی دو کشور، زمینه های گسترش روابط ایران و ارمنستان را بسیار وسیع و در برگیرنده حوزه های مختلف خواند. خبرگزاری آرمن پرس.ای ام روز سه شنبه در این باره نوشت: وزیر حمل و نقل ارمنستان در دیدار سفیر ایران تاکید کرد که انگیزه دو سویه برای گسترش همکاری های مستمر و سودمند وجود دارد و انتظار می رود، مناسبات هر چه بیشتر در سطح بالاتری قرار گیرد. سجادی سفیر ایران نیز در این دیدار با تبریک به مارتیروسیان برای انتصاب به سمت وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان گفت که عملی شدن توافق های نهایی شده، تاثیر زیادی در افزایش همکاری های دو کشور دارد.سفیر ایران همچنین بر اهمیت عملی شدن برنامه ریزی ها برای استفاده از توانمندی های دو کشور با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی به ویژه در حوزه مرتبط با حمل و نقل و ارتباطات تاکید کرد.سجادی گفت: ایران و ارمنستان از امکانات زیادی برای توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی برخوردارند که باید با همکاری و برنامه ریزی دولتی و بخش خصوصی در این زمینه اقدام کرد. ارزش روابط اقتصادی سالانه دو کشور معادل سه میلیون و 250 هزار دلار است که سهم ایران سه میلیون دلار و و سهم ارمنستات 250 هزار دلار می باد که قابلیت های بسیار زیادی برای افزایش دارد.ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
**********
واکنش به نابسامانی قیمت بلیت عتبات
سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به نابسامانی قیمت بلیت هواپیمای عتبات برای ایام اربعین از مردم خواست تا برای تهیه بلیت هواپیما جهت ایام اربعین فقط به آژانسهای هواپیمایی مجاز مراجعه کنند. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از اعلام اسامی دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز برای فروش بلیت عتبات عالیات در بازه زمانی ۲۳ آبان لغایت ۵ آذر ۹۵ مصادف با ایام اربعین حسینی خبرداد و گفت: به دنبال انتشار مطالبی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سفر به عتبات در ایام اربعین توسط بعضی دفاتر مجاز فروش بلیت، اسامی دفاتر خدمات مسافرات هوایی مجاز (دارای بند الف) بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت.وی از متقاضیان در خواست کرد تا برای تهیه بلیت هواپیما با نرخ اعلام شده (یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رفت و برگشت مسیر تهران- نجف- تهران و یا تهران- بغداد- تهران و یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان مشهد- بغداد- مشهد و مشهد- نجف- مشهد) به مراکز فروش شرکت های هواپیمایی و یا دفاتر مورد تایید آنها مراجعه کنند.
گفتنی است اسامی دفاتر مجاز روی پرتال سازمان www.cao.ir نیز قابل دسترس است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزارت راه برای ساخت ترمینال سلام قرارداد میبندد
با تصمیم هیات وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجاز شد نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت احداث و راهاندازی ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اقدام کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است:
۱- وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می شود مجاز است با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در قالب بند (ب) ماده (۲) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور و برای تامین مالی هزینههای تکمیل پروژه «ترمینال سلام» شامل مطالعات، طراحی، احداث، تکمیل، راهاندازی، اجاره به شرط تملیک و انتقال، نسبت به انعقاد قرارداد با «شرکت احداث و راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) « به سهامداری بنیاد مستضعفان که از این پس به اختصار «شرکت طرف قرارداد» نامیده میشود با رعایت ضوابط و مقررات جاری کشور، اقدام کند.
۲- تامین صددرصد منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل «ترمینال سلام» و تاسیسات جانبی مکانیکی و برقی مربوط تا مرحله تحویل دائم پروژه و تسویه حساب کامل، برعهده شرکت طرف قرارداد است.
۳- به وزارت اجازه داده میشود با رعایت مواد (۲۷) و (۲۸) قانون برگزاری مناقصات – مصوب ۱۳۸۳- نسبت به واگذاری انجام امور مطالعات، طراحی و پیمانکاری اجرای پروژه «ترمینال سلام» و تاسیسات جانبی مکانیکی و برقی آن، در صورت احراز صلاحیتهای مربوط، به شرکتهای واجد صلاحیت معرفی شده از سوی شرکت طرف قرارداد اقدام کند، مشروط به آنکه در هر مورد قبل از واگذاری، گواهی صلاحیت مشاوره و یا پیمانکاری شرکتهای معرفی شده از مراجع ذی ربط اخذ و مورد تایید وزارت قرار گیرد.
تبصره ۱- شرکت طرف قرارداد مکلف است، پیشنهاد قیمت اجرای ترمینال را به همراه تجزیه و تحلیل (آنالیز) قیمت مربوط بر اساس مطالعات مصوب وزارت و آخرین فهرست بهای ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ضرایب آن با اعمال ضریب بروزرسانی شاخص مبنای تعدیل فهرست بها (تا زمان ارایه پیشنهاد کتبی قیمت خود) و پیش بینی تعدیل دوره ساخت، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمههای سهم کارفرما و سایر هزینههای جانبی مرتبط با اجرای طرح را به وزارت تحویل کند.
تبصره ۲- حداکثر ضریب پیشنهادی سرمایه گذار (ضریب بالاسری پیمانکاری) معادل (۰۹/۱) تعیین میشود.
۴- دوران واگذاری معادل (۹۶) ماه مشتمل بر (۱۲) ماه دوره احداث و تکمیل و (۸۴) ماه دوره واگذاری منافع بهره برداری – دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) – به شرکت طرف قرارداد خواهد بود.
۵- سود سرمایه گذاری شرکت طرف قرارداد معادل نرخ های اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران - در زمان انعقاد قرارداد- برای سپرده های بلندمدت یک ساله بانک های دولتی به علاوه (۳%) درصد تعیین میشود.
تبصره – چنانچه دوره مطالعات، طراحی واحداث، بر اثر تعلل طرف مشارکت یا پیمانکاران معرفی شده بیش از مدت تعیین شده به طول انجامد، در دوره تاخیر هیچگونه سودی برای آورده طرف مشارکت منظور نخواهد شد و استیفای حقوق دولت در مدت تاخیر طبق بند (۹) این تصویب نامه انجام میشود.
۶- مرجع تایید هزینه های «احداث – تکمیل و راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) « و پرداخت کامل اقساط اجاره شرکت طرف قرارداد، حسابرس مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
۷- درآمد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جزو درآمدهای اختصاصی شرکت محسوب و پس از واریز به حساب تمرکز وجوه شرکت مذکور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با درخواست ذی حساب و سایر مقامات مجاز شرکت یادشده در چهارچوب بودجه مصوب مربوط (به میزان اقساط اجاره ماهیانه) از سوی خزانه به حساب ویژه وزارت نزد بانک عامل (قابل برداشت برای شرکت طرف قرارداد) واریز و صرفاً برای پرداخت اقساط مذکور به شرکت طرف قرارداد از آن استفاده میشود.
اضافه و یا کسری درآمدهای «ترمینال سلام» در هر ماه نسبت به مبلغ اجاره ماهیانه با توجه به زمان پرداخت و نرخ سود مصوب، بر طول اجاره با توجه به شرایط قرارداد تاثیر کاهنده یا فزاینده خواهد داشت.
۸- بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای پروژه تابع قوانین و مقررات طرح های عمرانی است.
۹- وزارت موظف است در قرارداد منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی شرکت طرف قرارداد در اجرای مفاد قرارداد پیش بینی کند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.