رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای حفاظت از آثار تاریخی نیازمند استفاده از فناوری های جدید بویژه فناوری هسته ای هستیم.
مسعود سلطانی فر در حاشیه سمینار کاربردهای فناوری هسته ای در پژوهش های میراث فرهنگی که در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد،، افزود: ایران از سابقه و هویت فرهنگی و تاریخی و تمدنی حدود 10 هزار ساله برخوردار است و باستان شناسان کشور پیش بینی می کنند حدود 800 هزار تا یک میلیون بنا، سایت و محوطه تاریخی در کشور وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه آثار به جا مانده از حوزه فرهنگی ایران در خارج از مرزهای ایران خیلی بیشتر است، ادامه داد: در 85 سال گذشته و از زمان تصویب اولین قانون حفظ و حراست از بناهای تاریخی و عتیقه جات تا کنون حدود 130 تا 140 هزار مکان، بنا و محوطه شناسایی شده و تاکنون توانستیم 32 هزار اثر را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم.
به گفته معاون رئیس جمهوری، با پنج موردی که در خلال فعالیت این دولت در یونسکو ثبت شده، تاکنون 21 اثر از ایران در فهرست میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.
سلطانی فر افزود: البته بضاعت فرهنگی ما خیلی بیشتر است اما با توجه به اینکه از سال 2007 هر کشور سالانه می تواند یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی را به ثبت برساند، بیش از 60 بنای ما در فهرست انتظار یونسکو قرار دارد؛ در حالیکه می توانیم سالانه 10 اثر را به عنوان میراث جهانی به ثبت برسانیم و رتبه ایران به رتبه های بالاتر ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه ایران دارای بضاعت فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی است، تصریح کرد: شهر سوخته در شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان از جمله مناطق تاریخی است که سابقه حیات در این منطقه به 5200 سال قبل باز می گردد همچنین در این منطقه آثار و نشانه های یافت شده که حکایت از اولین عمل جراحی چشم و با کارگیری چشم مصنوعی دارد.
معاون رییس جمهوری افزود: در کاوش هایی که تاکنون در این منطقه انجام شده، کمتر آلات و ادوات جنگی کشف شده است و موزه ای که بنا شده بیشتر با زندگی اجتماعی مردم و ارتباطات بین انسانها مرتبط است، همچنین از شهر سوخته که 151 هکتار وسعت دارد تاکنون فقط پنج درصد مورد کاوش قرار گرفته و 95 درصد از این محوطه دست نخورده باقی مانده است.
وی ادامه داد: آثار و نشانه های کشف شده از این منطقه به اندازه ای باارزش است که یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده و به گفته باستان شناسان، کاوش و حفاری در این شهر 90 تا 130 سال زمان نیاز دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تخت جمشید به عنوان یکی از مهمترین آثار فرهنگی و تاریخی شناخته می شود و محوطه ای که در حال حاضر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد، مجموعه محدودی از 5.12 هکتار محوطه تخت جمشید است که البته این مجموعه با حریم و حاشیه آن 25 هکتار وسعت را در بر می گیرد، این محوطه دارالحکومه شهر پارسه بوده است که مساحتی معادل 300 تا 600 هکتار داشته است.
وی اضافه کرد: دیوار گرگان نیز از دیگر آثار تاریخی مهم کشور است که از ساحل دریا آغاز می شود، این دیوار 200 کیلومتر بوده و در طول سالیان گذشته بخشی از آن تخریب شده است.
معاون رئیس جمهوری به محوطه شمی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این محوطه همانند تخت جمشید و چه بسا بزرگتر و ارزشمندتر است.
سلطانی فر با بیان اینکه برای کاوش های مختلف و تعیین سن اشیای تاریخی باید از فناوری جدید استفاده کنیم، افزود: سازمان میراث فرهنگی و سازمان انرژی اتمی از دهه 60 در زمینه سال یابی و تعیین سن اشیا و مکان های تاریخی همکاری می کنند.
وی ادامه داد: از هر امکانی استفاده می کنیم تا مشخصه کامل مربوط به زمان ساخت مصالح، بناها و نحوه حراست از آنها را مشخص کنیم.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال های اخیر بویژه بعد از جا به جایی پژوهشگاه میراث فرهنگی که از تهران به شیراز منتقل شد و بعد از دو سال متوجه شدند اشتباه کردند و به تهران بازگرداندند، بسیاری از اشیا و تجهیزات از بین رفته بود و تلاش کردیم این تجهیزات را جایگزین کنیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم را متناسب با امکانات و منابعی که داریم در پیش می گیریم و به سمتی می رویم که به عنوان کشور صاحب تکنولوژی اقدام کنیم.
به گفته وی، ایران از طرف سازمان یونسکو کارهای کارشناسی کشورهای منطقه را انجام می دهد و قرار است در زمینه حفظ، بازسازی و نجات بخشی بناهای کشور های همسایه مثل سوریه و عراق که در اثر جنگ دچار صدمات جدی شده اند، نقش جدی داشته باشیم.
سلطانی فر گفت: برای این منظور، هم از جهت نیروی انسانی و هم تجهیزات، خود را آماده می کنیم تا نقش آفرینی مناسبی داشته باشیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فیلم مستند»دستهای هگمتانه» با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و محمدرضا اصلانی کارگردان این فیلم ، مهندس «محمدرضا جعفریجلوه» (رئیس شبکه دوم سیما)، « سید سلیم غفوری» (مدیر شبکه مستند سیما) ، آقای رجبی معمار رییس خانه هنرمندان و جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان عصر روز گذشته ساعت 18در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران رو نمایی شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این مراسم با بیان این مطلب که باید در مورد این فیلم و آنچه با آن سروکار داریم تفکر کنیم، باید دید چه چیز باعث شده است تا مولفان به خلق این اثر دست بزنند گفت: در این فرصت از واژگان فنی باید در مورد این فیلم استفاده کرد، هر فرهنگی وقتی غالب می شود که سلطه پیدا کندباید به این موضوع اندیشید. مولفه ها نگاه مارا به متن و پیرامون آن تغییر می دهد، فرهنگ ما بسیار متن محور شده یعنی متن زده شده به این معنا که ما به بقیه عناصر خلق یک اثر توجه کمتری کرده ایم.باید به پیشامتن ها و فرا متن ها نگاه بیشتری داشت.
وی با تاکید بر جلوگیری از تکرار در هنر گفت: نقد ما را از تکرار دور می کند، نقد موجب رهایی ما از تکرار و پویایی و خلق می شود. بنابراین باید به پیرامتن هایی چون بسته بندی ، تبلیغات نیز توجه کرداگر پیرامتن نباشد متنی صورت نمی گیرد و اگر متن نباشد گفتمان سازی هم معنا پیدا نمی کند. وی ادامه داد: انسان موجودی پیشامتنی و فرامتنی است او خود را تغییر می دهد و پویاست.اگر به این نکته که یک اثر پیش از خلق چه خاطره ای داشته توجه کنیم به موضوع اصلی یک اثر دست یافته ایم.وی یادآور شد: کاری که آقای اصلانی و سماواتی یار کردند پیشامتن های اثر را تعریف کردند، امکان پیشامتنی و پیرامتنی را برای ما بوجود آوردند. بهترین شکل سخن گفتن از هنر خود هنر است که این دوستان خوبی با روایتی هنری از یک اثر هنری انجام دادند.وی گفت: این دوستان از نگاه زیبایی شناختی غافل نشدند و به خوبی از آن بهره بردند. در این فرصت از اقای اصلانی و سماواتی یار بخاطر سبک هنری روایت شناسانه ای که در فیلم داشتند بسیار تشکر می کنیم.
در ادامه این مراسم اصلانی کارگردان فیلم مستند دست های هگمتانه نیز با تشکر از حمایت های صورت گرفته برای تولید این فیلم گفت: برای تولید این فیلم دوستان زیادی ما را همراهی کردند، معتقدم هر استان ایران دنیایی از هنر را در خود نهفته دارد نباید تنها به تولید یک فیلم اکتفا کرد بایدبه دیگر شهرها نیز پرداخت و ذات هنری آنها را نیز به تصویر کشید.
اصلانی دراین مستند کوشیده است با زبانی گویا واثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، برگذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید. دست های هگمتانه، نگاه جوینده و کاشف زنی است که دست هایش به درون گِلِ وجود می رود و از آن نقشها برمیآورد برای جهان مدرن؛ و در دور دستهای شهر چندهزار ساله ی همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقشها را میبیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کردهاند
گفتنی است، در این مراسم معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از محمدرضا اصلانی کارگردان فیلم، سماواتی یار تهیه کننده و محمدرضا جعفریجلوه ناظر فنی این فیلم مستند تجلیل کرد.
یادآور می شود، نمایش مستند یاد شده عصر روز 27مهرماه ساعت 18 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«سائوراب کومار»، سفیر هند در ایران با حضور در مجموعه تاریخی مسعودیه تهران، با مدیرعامل صندوق احیاء دیدار و گفتوگو کرد.
به نقل از روابط عمومی صندوق احیا؛ محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیاء در این دیدار گفت: شاید هیچ دو کشوری را در دنیا پیدا نکنیم که به اندازه ایران و هندوستان دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی باشند.
وی افزود: همه معتقدند که روابط دو ملت ایران و هند بسیار پایدار و قدیمی است و امیدواریم که با علاقمندی آقای سفیر، شاهد ارتقاء همکاریهای صندوق احیاء با مراکز ذیربط در کشور هند باشیم.
رئیس هیاتمدیره صندوق احیاء ادامه داد: بررسیها نشان میدهد که ایران و هند ۵ تفاهمنامه در حوزه هنری و میراث فرهنگی با یکدیگر امضا کردهاند و ما در چارچوب این تفاهمنامهها میتوانیم اقدامات جدیتری انجام دهیم.
پوینده تاکید کرد: صندوق احیاء در گذشته در یک پروژه مرمت انستیتو زبان فارسی «علیگر» در هند فعالیتهایی انجام داده است. این پروژه مربوط به ۹ سال قبل است و کار آن در همان زمان به پایان رسید.
وی توضیح داد: ما اعلام آمادگی میکنیم که با توجه به ظرفیت صندوق احیاء و تجربه ۱۰ ساله گذشته برای احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی در حوزه «باغ ایرانی و بناهای تاریخی هندوستان»، یا پروژههای سرمایهگذاری که در کشور ایران و به ویژه در استان هرمزگان و بندر چابهار وجود دارند، همکاریهای دو جانبهای را آغاز کند.
تمایل داریم در پروژه باغ «حیدرآباد» هند همکاری کنیم
مدیرعامل صندوق احیاء گفت: پروژه باغ ایرانی «حیدرآباد» هند یکی از پیشنهادات ما برای همکاری است که آمادگی داریم تا در این زمینه برای مذاکره بیشتر میزبان مرکز مطالعات باستان شناسی هند باشیم تا از این طریق تفاهم بر سر پروژههای موردی امکان پذیر باشد.
پوینده افزود: ما رسما از نماینده مرکز مطالعات باستانشناسی هند دعوت میکنیم که با حضور در ایران و آشنایی با ظرفیتها و تجارب ما، زمینههایی برای همکاری دو جانبه را کلید بزنند.
وی تاکید کرد: نزدیکی و قرابت فرهنگی میتواند باعث جذب سرمایهگذاران هندی در بناهای تاریخی استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان شود و همچنین در حوزه «مالی و سرمایهگذاری» این آمادگی را داریم که همکاریهایی را آغاز کنیم.
مدیرعامل صندوق احیاء در پایان اظهار کرد: اگر سفارت هند در ایران بتواند بستر را برای ارتباط بیشتر صندوق احیاء با مراکز باستانشناسی و میراث فرهنگی هندوستان مهیا کند، بستر بهرهبرداری از این روابط در صندوق احیاء فراهم است.
احیاء بناهای تاریخی برای تعمیق روابط فرهنگی ایده خوبی است
«سائوراب کومار»، سفیر هند در ایران در ادامه این دیدار گفت: امروز با بازدید از مجموعه بسیار زیبای مسعودیه روز خوبی برای من آغاز شد
وی با بیان اینکه «سفر نخست وزیر هند به ایران سفر مهمی بود که بعد از ۱۵ سال در این سطح اتفاق میافتاد» افزود: ما هرچند در سطوح عالی در سالهای گذشته ملاقاتها و دیدارهایی داشتهایم؛ اما این ملاقاتها اکثرا به صورت چند جانبه انجام میشد، ادامه داد: در حال حاضر ملاقاتهای عالی ما به صورت دو جانبه انجام میشوند و مطمئن هستیم این ملاقاتهای دو جانبه جدید باعث شروع فصل جدیدی در روابط دو جانبه ایران و هند خواهد شد.
این دیپلمات مقیم تهران ادامه داد: برای من بسیار جالب است که در کشور شما هر روز شباهتهای ایران و هند را میشناسم که نمونههای زیادی از آن در هنر و معماری و فرهنگ عمومی مردم متجلی شده و دولت هند هم مشتاق است تا روابط فرهنگی خود با ایران را بیش از این ارتقاء دهد. ما هم اکنون نیز با یکدیگر روابط فرهنگی داریم، اما پتانسیل این روابط بسیار بیشتر از این است.
از ایده همکاری دوجانبه استقبال میکنیم
سائوراب کومار بیان کرد: ایده همکاری دو جانبه برای احیاء بناهای تاریخی برای تعمیق روابط فرهنگی ایده خوبی است و اگر بشود در این زمینه پروژه مشخصی تعریف کرد قطعا میتواند به اتفاقات مثبتی منجر شود.
سفیر هند در ایران گفت: ما خوشحال میشویم که از ایدههای فرهنگی شما برای همکاری در حوزه بناهای تاریخی مطلع شویم. چون ما هم اکنون مشغول بررسی زمان سفر آقای روحانی به کشور خودمان هستیم و اگر پروژه خاصی در این مدت تعریف شود، در زمان سفر رئیس جمهوری ایران به هند میتوان در همان زمان این پروژه را آغاز کرد.
وی ادامه داد: ما در کشورمان مرکز تحقیقات باستان شناسی هند را داریم که متولی آثار تاریخی است و میشود با این مرکز زمینههای همکاری دو جانبه مورد بررسی قرار گیرند.
ایران و هند لغو روادید و صدور آن را بررسی میکنند
کومار اضافه کرد: مردم هند ارزش زیادی برای بناهای تاریخی قایل هستند و با توجه به وجود بناهای متعدد در ایران در صورت تسهیل شرایط سفر و از جمله لغو روادید قطعا بناهای تاریخی ایران مورد استقبال زیاد مردم هند قرار خواهد گرفت.
سفیر هند در ایران تاکید کرد: هم اکنون دولتهای ایران هند دو موضوع لغو روادید و یا صدور روادید در فرودگاه را در دست بررسی دارند که در این زمینه دولت ایران جلوتر از ما است، حتی پیشنهادهایی نیز به ما در این زمینه از سوی ایران ارائه شده که این پیشنهادها هم اکنون در دولت هند در حال بررسی هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حفاظت پیشگیرانه در موزه برادران امیدوار
به دنبال انجام مطالعات آسیب شناسی آثار موزه برادران امیدوار توسط واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری، برخی امور حفاظت پیشگیرانه بر آثار با ساختار آلی و معدنی توسط این واحد با همکاری مسئول، کارشناسان و همکاران این موزه صورت گرفت. به نقل از روابط عمومی سعدآباد؛ به علت قرار داشتن موزه برادران امیدوار در باغ سعدآباد، آثار این موزه مانند سایرموزههای این مجموعه، در معرض آسیبهای مختلف حاصل از تغییرات دما، رطوبت، آلایندهها و خصوصاً عوامل بیولوژیکی است. بنابراین در این پروژه، پس از شناسایی عوامل آسیبزا، بررسی کاتالیزورهای محیطی و داخلی موزه و دسته بندی ساختاری اعم از مواد آلی و معدنی، حفاظت پیشگیرانه در چند بخش شامل تصحیح روش و مواد پاکسازی و نظافت درون موزهای، حفاظت اضطراری برای توقف فوری روند آسیب در آثار فلزی، جابجایی آثاری که همجواری کاتالیزوری در ایجاد و بعضاً در روند آسیب بر یکدیگر داشتهاند، اجرای شیوه نمایش هر شیء بر اساس محاسبه بار با هدف ممانعت از تنش و فشار بر آنها، آمادهسازی و جانمایی مواد حفاظت پیشگیرانه برای آثار آلی دارای کراتین و غیره اجرا شد.براساس این گزارش، این پروژه با انجام عملیات شناسایی و مبارزه با آفات موزهای، تهیه و نصب دستگاههای پایش دما و رطوبت، استحکام بخشی آثار چوبی و بستن و فیلتر کردن منافذ و دریچههای ورود عوامل بیولوژیکی و گرد وغبار وآلایندهها در حال انجام است.
**********
مرمت ایوان «عالی قاپو» تا پایان امسال تکمیل میشود
مدیر پایگاه جهانی مجموعه نقش جهان اصفهان از پایان مرمت ایوان عالی قاپو تا پایان امسال خبر داد.به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، فریبا خطابخش - مدیر پایگاه جهانی میدان امام (مجموعه نقش جهان اصفهان) - با اعلام خبر اتمام مرمت ایوان «عالی قاپو» در نوروز پیشرو پس از ۱۰ سال، گفت: درحال حاضر کارگاه مرمت عمارت «عالی قاپو» برای بازسازی و مرمت کف و نردهها دایر است؛ اما تزئینات سقف عمارت «عالی قاپو» تقریبا تمام شده و تا یک ماه دیگر به اتمام میرسد.او ادامه داد: در حال حاضر مرمت تزئینات دیواره شمالی ضلع شرقی ایوان «عالی قاپو» به پایان رسیده و امیدواریم با مرمت نردهها، عید نوروز امسال داربستها از ایوان «عالی قاپو» برچیده شود.خطابخش همچنین درباره برخی انتقاداتی که در رابطه با نخالههایی که به منظر «عالی قاپو» فضای ناخوشایندی بخشیده پاسخ داد و گفت: از آنجایی که کارگاه مرمت در ایوان «عالی قاپو» برپاست و الان هم پیک سفر در اصفهان است و «عالی قاپو» نیز مسیر تردد توریستها است شرایط را برای ما پیچیده کرده و ما نمیتوانیم هر روز نخالهها را تخلیه کنیم. مدیر پایگاه جهانی میدان امام (ره) همچنین اضافه کرد: ما اجازه داریم که هفتهای یک مرتبه نخالهها را پاکسازی کنیم، اما بهترین کار این است که نخالهها در داخل گونیهای همرنگ قرار گیرند و شرایطی را مهیا کنیم که گردشگرانی که برای بازدید میآیند از منظر بوجود آمده اذیت نشوند.
**********
آبگرم گاومیش گلی در فهرست آثار طبیعی در معرض خطر ملی کشور ثبت شد
آبگرم گاومیش گلی سرعین در فهرست میراث طبیعی در معرض خطر شورای عالی ثبت آثار طبیعی ثبت شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل مقدمات و مراحل ثبت این اثر که نزدیک یکسال به طول انجامید به دلیل ساخت و ساز موجود در فهرست در معرض خطر ثبت گردید و مهلت یکساله جهت احیاء و بازگرداندن این اثر طبیعی به شکل اولیه و حذف الحاقات معماری داده شد.اضافه می شود در صورت عدم اقدامات لازم در موعد مقرر جهت اجرای الزامات مذکور این آبگرم معدنی که از نظر دما و میزان فشار آب در دنیا کم نظیر است از فهرست آثار در معرض خطر نیز حذف و فرصتی طلایی برای حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند از دست خواهد رفت.
**********
تور گردشگری دوچرخه سواری در سیستان و بلوچستان برگزار می شود
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از برگزاری تور گردشگری دو چرخه سواری در این استان خبر داد.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، مجتبی میرحسینی با اعلام این خبر افزود: این برنامه از محل موزه منطقه ای زاهدان تا سایت جهانی شهر سوخته با همکاری و مشارکت هیات دوچرخه سواری استان وقهرمانان ملی و آسیایی روز پنج شنبه 29 مهرماه در این استان برگزار می شود.میرحسینی در این نشست با اشاره به اینکه دوچرخه سواری همیشه یکی از جذاب ترین بخش های سفر های کوتاه می باشد افزود: هدف از این همکاری ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و استان گردی و اجرای برنامه های تفریحی گردشکری یک روزه می باشد.
وی افزود: این تور با هدف آشنایی و معرفی هرچه بیشتر جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معرفی فرصتهای سرمایهگذاری صادرات صنایع دستی به هیأت سرمایهگذاری روسی
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از معرفی فرصتهای سرمایهگذاری حوزه گردشگری و صادرات صنایع دستی این استان به هیأت سرمایهگذاری امسک روسیه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد محمود باقری در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد برای معرفی و استقبال از هیأت تجاری امسک روسیه اظهار کرد: در سفر هیأت تجاری امسک روسیه ظرفیتهای استان در زمینه سرمایهگذاری گردشگری و صادرات صنایعدستی و دستبافتهای عشایری استان معرفی میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هرگونه سرمایهگذاری در حوزه گردشگری سودآور است.
باقری از معرفی 25 طرح گردشگری به هیأت هلدینگهای سرمایهگذاری در قالب طرحهای توجیهی و اقتصادی خبر داد و گفت: در دومین روز از سفر هیأت تجاری قرار است گروه ششنفره از این هیأت به همراه کارشناسان نخبه گردشگری از برخی مناطق گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری بازدید کنند.
وی افزود: نمایشگاهی از توانمندی استان در زمینه گردشگری تولیدات و دستبافتهای سنتی سوغات محلی برگزار و مورد بازدید هیأت تجاری قرار میگیرد.
**********
مرمت دو گنبد شاه اسماعیل و الله الله مجموعه جهانی شیخ صفی اردبیل
مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی از پایان عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل صفوی این مجموعه جهانی پس از یک ماه خبر داد.
«عبدالرحمان وهابزاده» با اعلام این خبر، گفت: هماکنون عملیات مرمتی گنبد شاه اسماعیل صفوی با کاشیهای خشتی و معقلی به وسعت 24 مترمربع به پایان رسیده است.
وی عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل را شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی کاشیها، تعویض کاشیهای شکسته و فرو ریخته، تثبیت و پاکسازی نهایی برشمرد.
مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با بیان اینکه کتیبههای کمربندی گنبد الله الله که براثر رطوبت و فرسودگی آسیب دیده بودند نیز مرمت شدند، افزود: عملیات مرمتی کتیبههای یاد شده شامل پاکسازی، تثبت کاشیها و بندکشی بوده که همچنان ادامه دارد.
وهابزاده اضافه کرد: بخش بالایی مقبره شاه اسماعیل به شکل برج استوانهای بوده و روی خروجی متصل به گوشه شمال غربی بنای حرمخانه قرار گرفته است. بدنه این بنا با آجر ساخته شده و دارای گنبد کوچک پوشیده شده از نره کاشیهای الوان و بدنه کتیبهای حاوی صلوات کبیره در بخش بالایی با خط رقاع سفید رنگ است که بین دو حاشیه از کاشی خشتی الوان برجسته نصب شده است.
وی بناهای اصلی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را شامل سردر، رواق یا قندیل خانه، بقعه شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرمخانه و چینی خانه واقع در سمت شرقی صحن بقعه توصیف و خاطرنشان کرد: درب ورود به تمام بناها در انتهای شمالی دیوار شرقی صحن متصل به گوشه شرقی دیوار نمای مسجد جنب سرا بوده و دارای سردر عالی مزین با کاشیها و کتیبههای معرق است.
**********
مدیرکل میراث فرهنگی یزد استعفا کرد
استعفای مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد سرانجام پس از بارِ چندم پذیرفته شد
«محمدمهدی شرافت» با تائید این مطلب گفت: از سال گذشته چندینبار استعفای خود را تقدیم کردم، تا اینکه اینبار پذیرفته شد، چون معتقدم میراث فرهنگی، شهر تاریخی، صنعت گردشگری و صنایع دستی یزد نیازمند نیرو و انرژی جوانتری است.
به گفته وی، در حال حاضر «سید مصطفی فاطمی»، معاون گردشگری این اداره کل به عنوان سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده است.
او تاکید کرد: تا امروز برای میراث فرهنگی یزد در این سمت باقی ماندهام. اطمینان صددرصد دارم که بحث ثبت جهانی یزد با سرعت تمام پیش میرود ، اگر یک در هزار شک داشتم که این اتفاق رخ نمیدهد، با وجود همهی سختیها میماندم تا این اتفاق رخ دهد.
مدیر کل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: حتی اطمینان دارم که اتفاق جهانی شدن میبد به عنوان «شهر جهانی زیلو» نیز به نتیجه میرسد.
این استعفا در حالی از سوی مسئولان میراث فرهنگی یزد پذیرفته شده است که مرداد ماه امسال محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسما اعلام کرد که «ایران در چهلویکمین اجلاس یونسکو، شهرتاریخی یزد را سال آینده به یونسکو میبرد.»
او در آن زمان با تاکید بر قطعی بودن پرونده شهر تاریخی یزد برای حضور در چهل و یکمین اجلاس یونسکو به عنوان پرونده تاریخی - فرهنگی ایران اظهار کرد: خوشبختانه این شهر تاریخی از وضعیت مناسبی برخوردار است و قصد داریم یزد را به عنوان نخستین شهر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانیم.
حتی ارزیابان یونسکو یک ماه بعد یعنی اوایل شهریور ماه در سفری چند روزه به یزد این شهر تاریخی را بررسی کردند که نتیجهی آن تیرماه ۹۶ در اجلاس یونسکو اعلام میشود.
**********
توقف ساخت توقفگاه طبقاتی دزفول در پی آسیب به مسجد تاریخی
در پی گودبرداری غیراصولی در توقفگاه طبقاتی در دزفول که منجر به وارد آمدن خسارت جدی به مسجد قدس (معروف به دروازه) از مساجد تاریخی و ثبت ملی شده این شهرستان، سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری این شهرستان از ادامه ساخت این توقفگاه جلوگیری کرد.
مسجد قدس (دروازه( دزفول مربوط به اواخر دوره قاجار واقع در خیابان طالقانی غربی، گذر اصلی محله قلعه دزفول واقع شده است.
این مسجد تاریخی اردیبهشت 1382 با شمارهٔ 8388 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول روز چهارشنبه گفت:عملیات ساخت توقفگاه طبقاتی محله قلعه در دزفول از چند سال پیش توسط پیمانکار و بخش خصوصی آغاز شده که گودبرداری غیراصولی در اجرای این طرح موجب تخریب بخشی از مسجد دروازه و خسارت به چند خانه تاریخی شده است.
حجت اله آریایی نیا با اشاره به دیدار اخیر معاون بافت های کشور از این طرح شهری در دزفول گفت:تخریب این مسجد تاریخی و چند خانه تاریخی مجاور آن باعث شد با دستور سازمان متبوع و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عملیات ساخت این توقفگاه طبقاتی متوقف شود.
وی با اشاره به اینکه مسجد تاریخی دروازه دزفول با گودبرداری غیراصولی دچار خسارت جدی شده است گفت:پیمانکار مربوطه موظف است ضمن پرداخت خسارت وارده و مرمت این مسجد و خانه های تاریخی با نظارت میراث فرهنگی مقررات میراث فرهنگی را رعایت کند در غیر این صورت اجازه ادامه کار داده نخواهد شد.
آریایی نیا اظهار کرد:مرمت این مسجد و خانه های تاریخی نیز باید با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود تا زیبایی و اصالت بافت قدیم منطقه حفظ شود.
بیش از 200 هکتار بافت قدیم دزفول به لحاظ وجود بناهای آجری از ارزش تاریخی بالایی برخوردار هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.