جلوگیری از تحویل خودروهای «تک ایربگ»
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از نظارت بر توزیع خودروها در طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی خبر داد و گفت: صلاح نمیدانم خودروهای تک ایربگ تحویل مردم شود.
نیره پیروزبخت گفت: براساس مصوبه دولت، تنها بخش محدودی از خودروها اجازه تولید با تک ایربگ را دارند و بر این اساس، صلاح نمیدانم که این خودروها در قالب پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو به مردم عرضه شوند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: این سازمان بررسی های لازم بر روی تحویل خودروها در قالب طرح خرید اعتباری خودرو صورت خواهد داد تا خودروهای این طرح به صورت تک ایربگ عرضه نشوند. وی تصریح کرد: همچنین نظارت کافی بر اجرای طرح خرید اعتباری لوازم خانگی هم صورت خواهد گرفت تا مردمی که از این کارتها استفاده می کنند، لوازم خانگی استاندارد بخرند.
طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی به مدت شش روز و با ثبت نام ۱۱۰ هزار متقاضی، از سوی دولت برای تحریک تقاضا و فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان از هجدهم ابان ماه آغاز شد.
همچنین طرح خرید اعتباری کالاهای بادوام با وام تا سقف ۱۰ میلیون تومانی نیز قرار است از اواسط هفته آینده اجرایی شود.
هنوز دولت هیچ آماری مبنی بر تعداد متقاضیان حضور در این طرح ارایه نکرده و به صورت رسمی، زمان آغاز توزیع این کارتها اعلام نشده است.
این طرح قرار است در فاز اول با توزیع کارت اعتباری میان کارمندان دولت و بازنشستگان از سوی دولت اجرایی شود.
در مهرماه امسال؛
تولید سه مدل وانت متوقف شد
تولید سه مدل وانت در خودروسازان داخلی متوقف شد. براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهرماه امسال تولید وانت باردو تولیدی ایران خودرو تبریز با کاهش صد درصدی از 6221 دستگاه در مهر 1393 به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید وانت مزدا تک کابین تولیدی گروه بهمن با افت صد درصدی از 61 دستگاه در مهر 1393 به صفر کاهش یافت. مهر ماه امسال تولید وانت کاپرا تولیدی گروه بهمن نیز با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در مهر 1393 به صفر کاهش یافت.
نسل جدید فیات 124 اسپایدر رونمایی شد
فیات کرایسلر اتوموبیل نسل جدیدی از فیات 124 اسپایدر که تولید آن 30 سال قبل متوقف شده بود را در نمایشگاه خودروی لس آنجلس رونمایی کرد. فیات تقریبا نیم قرن قبل نخستین مدل این خودرو را معرفی کرده بود و با معرفی مدل جدید، تعداد مدلهای مورد عرضه این خودروساز در آمریکا افزایش پیدا میکند. مدل 2017 فیات 124 اسپایدر یک کروکی دو صندلی است که در تورین ایتالیا طراحی شده و بر مبنای پلتفرم مزدا ام ایکس-5 در کارخانه مزدا در هیروشیمای ژاپن تولید میشود. اولیویه فرانسوا، مدیر جهانی برند فیات اظهار کرد: برای گرامیداست 50 سالگی فیات 124 اسپایدر هیچ راهی بهتر از بازگرداندن مجدد این رودستر نمادین به بازار وجود نداشت با اینهمه مدل جدید با ظاهر جذاب، عملکرد پیشرفته و فناوری روز دنیا عرضه میشود. بر اساس گزارش بلومبرگ، این خودرو با یک جعبه دنده شش سرعته دستی یا اتوماتیک موجود خواهد بود و به امکانات امنیتی مانند تشخیص نقاط کور و دوربین بکاپ عقبی مجهز است. همچنین موتور توربوشارژ 1.4 لیتری با قدرت 160 اسب بخار دارد.
مذاکرات تسلا با آلمان برای ساخت کارخانه باتری
خودروساز برقی تسلا موتورز با دولت آلمان برای ساخت یک کارخانه باتری سازی در این کشور مشغول مذاکره است. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان اظهار کرد که الون ماسک، مدیرعامل تسلا با مقامات آلمانی تماس گرفته و درصدد جلب حمایت دولت برای این تسهیلات برآمده است. گابریل گفت: ما سرگرم گفت و گو با مدیرعامل این شرکت درباره ساخت کارخانه هستیم و به نظر میرسد وی اعتبار دولتی میخواهد. وزیر اقتصاد آلمان این اظهارات را در جریان یک مراسم در کارخانه خودروسازی مرسدس بنز عنوان کرد اما به جزییات کارخانه پیشنهاد شده یا زمان تصمیم گیری درباره آن اشاره ای نداشت. راه اندازی یک کارخانه در آلمان جبهه جدیدی را در رقابت تسلا با سهامدار سابقش و شرکت مادر مرسدس بنز و خودروساز لوکس ب ام و میگشاید. همچنین علامت گسترش تلاشهای تسلا است که مهیای گشایش کارخانه باتری سازی عظیم گیگافکتوری خود در رنوی نوادا میشود. تسلا آلمان را بازار مهمی برای سیستمهای ذخیره سازی باتری خانگی خود میداند با اینهمه سخنگوی این شرکت آمریکایی به بلومبرگ اظهار کرد تسلا در حال حاضر برنامه ای برای ساخت یک کارخانه باتری در آلمان ندارد.
ساختار مدیریتی دایملر تغییر میکند
دایملر ساختار مدیریتی خود را سال آینده بازبینی خواهد کرد و مدل مدیریت جدیدی را به منظور واکنش بهتر به تغییرات بازار و روبرو شدن با رقابت غولهای فناوری در صنعت خودرو طراحی میکند. در راستای این برنامه که «رهبری 2020» نام دارد، 150 نفر از مدیران دایملر از سراسر جهان در گفت و گوهای داخلی در مورد سیاستهای مدیریت و چگونگی تغییر این شرکت برای سرعت بخشیدن به نوآوری مشارکت خواهند داشت. دایملر در نامه ای که به امضای دیتر زتچه، مدیرعامل این خودروساز رسیده، اعلام کرده است ما شیوه ای مدیریت کارمندان، کسب و کار و اداره شرکت را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و در صورت لزوم از نو تعریف خواهیم کرد. هیچ نتیجه از پیش تعیین شده ای برای این پروسه که از ژانویه آغاز میشود و به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت، وجود ندارد. برند مرسدس بنز دایملر امسال به کمک مدلهای جدید شاسی بلند و سدان اس کلاس از آئودی فولکس واگن سبقت خواهد گرفت. هر دو برند در تلاشند تا سال 2020 از ب ام و پیشی گرفته و برند لوکس شماره یک جهان شوند. از سوی دیگر هر سه برند خودروی لوکس در شرایطی که خودروها همانند تلفنهای همراه به بخشی از زندگی دیجیتالی رانندگان تبدیل میشوند تلاش میکنند از قافله پیشرفت عقب نمانند. بر اساس گزارش بلومبرگ، مرسدس بنز پیش از این اقدام به بازنگری فعالیتش برای سودآوری بیشتر نموده است. این خودروساز که سالها از رقیبان آلمانی خود عقب بود، تنها برندی بود که در سه ماهه سوم امسال حاشیه سود دو رقمی داشت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معیار لوکس بودن خودرو عمدتا باید روی قیمت آن متمرکز شود که این موضوع در دستور کار کمیسیونهای اقتصادی دولت قرار دارد.
مجتبی خسروتاج ، اظهار کرد: در بسیاری از تقسیمبندیهای جهانی، قیمت خودرو معیار لوکس بودن آن در نظر گرفته میشود ولی در کشور ما بر اساس حجم موتور است.
وی ادامه داد: پیشنهادی به دولت ارائه دادیم و بر این اساس تعریف خودروی لوکس دوباره مورد بازنگری قرار میگیرد.
خسروتاج در عین حال بیان کرد: این موضوع در دستور کار کمیسیونهای اقتصادی دولت قرار دارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس مقررات موجود، خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی به عنوان خودروی لوکس محسوب میشوند ولی آنچه در سطح جهانی مطرح است عمدتا تمرکز روی قیمت خودرو است.
همچنین چندی پیش هم رییس سازمان توسعه تجارت از ارائه پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن مبنای سنجش لوکسبودن خودرو فقط براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
براساس یک قانون جدید، مدت زمان توقف مازاد بر استاندارد خودروهای تحت گارانتی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو به مدت اعتبار گارانتی این محصولات اضافه خواهد شد.
طبق قانون خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند خودروهای عرضه شده از سوی خود را در دوران گارانتی به طور رایگان، تعمیر و رفع عیب کنند.
اجرای این قانون در حالی است که در بسیاری از موارد به دلیل نبود قطعات یدکی، خودروهای تحت گارانتی مدت زمان زیادی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف میشوند.
در این شرایط اگرچه شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف به پرداخت جریمهای تحت عنوان خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است، اما براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، شرکت عرضهکننده خودرو موظف است مدت زمان توقف مازاد بر زمان استاندارد خودرو در تعمیرگاه را به مدت اعتبار گارانتی خودرو اضافه کند.
در این زمینه ماده 35 این قانون ذکر شده است:» عرضهکننده خودرو موظف است معادل زمانی توقف خودرو (مازاد بر دو روز یا زمان استاندارد تعمیرات) را به دوره ضمانت خودرو مربوطه اضافه کند. این موضوع با ذکر جزئیات کامل باید از طریق سامانه شرکت به تمام نمایندگیهای مجاز و واسطههای خدمات پس از فروش ابلاغ شود».
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو هماکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مقامات آمریکایی درباره نقش شرکت قطعه سازی بوش آلمان در اقدام گسترده فولکس واگن برای تقلب در استانداردهای آلایندگی آمریکا تحقیق میکنند.
دادستانهای فدرال به همراه وزارت دادگستری آمریکا سرگرم تحقیقات هستند تا دریابند آیا بوش که بزرگترین قطعه ساز خودرو در جهان است درباره تلاشهای فولکس واگن برای تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی در آمریکا اطلاعی داشته یا در آن مشارکت کرده است یا خیر.
بوش قطعات اصلی را در موتورهای دیزلی مورد استفاده برای شش مدل فولکس واگن و یک مدل آئودی که تقلب آنها در تستهای آلایندگی محرز شده، تولید کرده است.
به گفته منابع آگاه، مقامات فدرال آمریکا همچنین درباره گستردگی ابعاد این طرح متقلبانه در سلسله مراتب فولکس واگن تحقیق میکنند.
تحقیقات هنوز در مرحله اولیه قرار دارد اما هنوز هیچ شواهدی از ارتکاب خلاف توسط بوش به دست نیامده است.
فولکس واگن اعتراف کرده نرم افزار غیرقانونی را در مدلهای دارای موتور دیزلی دو لیتری نصب کرده تا در زمان تستهای هوای پاک آمریکا، سیستمهای کنترل آلایندگی این خودروها غیرفعال شود.
این خودروساز در سپتامبر اعلام کرد حدود 11 میلیون خودروی دیزلی در سراسر جهان از جمله 482 هزار خودروی به فروش رفته در آمریکا چنین مشکلی دارند.
بوش ماژول کنترل موتور به نام EDC17 و نرم افزار اصلی را برای همه خودروهای دیزلی چهار سیلندر فروخته شده در آمریکای شمالی از جمله مدلهای فولکس واگن، ب ام و و مرسدس بنز فراهم میکند. این سیستمها تصفیه سوخت مصرف شده در خودرو پیش از اینکه به صورت دود خارج شود را تنظیم میکنند.
فولکس واگن نرم افزار موتور را تغییر داده تا سیستم کنترل آلایندگی در زمان تستهای لابراتواری غیرفعال شود.
بر اساس گزارش رویترز، مقامات آمریکایی برای اینکه اتهامی علیه بوش مطرح کنند باید اثبات کنند که این شرکت اطلاع داشته فولکس واگن از فناوری این قطعه ساز برای فرار از مقررات آلایندگی استفاده کرده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر لزوم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برای خروج کشور از رکود تاکید کرد.
محمد بیاتیان اظهار کرد: دولت بعد از ارائه بسته خروج از رکود و کمک به خودروسازان اکنون باید موضوع ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهد چون تا زمانی که ارتقای کیفیت نداشته باشیم باز رکود باقی خواهد ماند. وی با انتقاد از وجود حجم زیاد خودروهای چینی در خیابانهای کشور گفت: مردم به دلیل وجود یکسری آپشنها و امکانات به سمت خودروهای بیکیفیت چینی رفتهاند که اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهایشان را قابل رقابت با بازارهای جهانی و مورد طبع جوانان و طبق سلیقه مشتریان کنند شاهد استقبال مردم از خودروهای داخلی خواهیم بود که تمامی این موارد منوط به سرمایهگذاری در حوزه خودروسازی است. بیاتیان با بیان اینکه «شرکتهای خودروسازی مشکلات عدیده مالی دارند» گفت: در حال حاضر شرکتهای خودروسازی با وامهای داده شده از محل فروش 110 هزار خودرو بدون هزینهای توانستند خودروهایشان را به فروش برسانند و به نقدینگی دست یابند. قبول داریم که این پول در برابر معضلات و مشکلات آنها ناچیز است ولی باز هم باید سیستم مدیریتی و فنی شرکتهای خودروسسازی به سمتی رود که نتیجهاش ارتقای کیفیت خودروهای داخلی از طریق پژوهش و نوآوری باشد. برای رسیدن به این مهم دولت باید در کنار اعطای کمک به خودروسازان شرط و شروطی در بحث ارتقای کیفیت مدنظر داشته باشد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن در توضیح راهکارهای ارتقای کیفیت گفت: در حال حاضر استانداردهای داده شده به خودروها درست نیست به طوری که در دنیا طبق قوانین مشخصی به خودروها استاندارد میدهند و بدون هیچ اغماضی با متخالفان برخورد میکنند حال اینکه موارد استاندارد در کشور ما به روز نیست از این رو لازم است دولت در وهله اول سرمایهگذاریهای لازم را برای به روز کردن استانداردها انجام دهد. بیاتیان سرمایهگذاری خودروسازهای مطرح دنیا از حیث ورود تکنولوژی و پیاده کردن استانداردهای آنها را از دیگر راهکارهای ارتقای کیفیت خودروی داخلی عنوان و اظهار کرد: دولت باید بدون اغماض و چشم پوشی نداشتن سهامی در شرکتهای خودروسازی الزاماتی را تعیین کند تا خودروسازان خود را ملزم به تولید کیفیت خودروهای قابل رقابت و با کیفیت با خودروهای خارجی کنند تا حداقل برای یک بار هم که شده خودرویی مطابق با استانداردهای دنیا تولید کنیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کنترل تورم سیاست های انقباضی خود را می طلبد ودر مقابل دولت برای جلوگیری از توزیع پول و انتشار اسکناس بسته خروج از رکود را ارائه داد این در حالی است که تعمیق رکود باعث می شود این دستاورد ارزشمند زیر سوال برود.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص ارائه وام از سوی دولت به کالاهای بادوام اظهار داشت: شرایط فعلی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کم سابقه است ، رکود عمیق همراه با تورم وضعیت را سخت تر کرده است . وی افزود: هر چند تورم کاسته شده اما همچنان میزان آن دو رقمی است اما همه کارشناسان اقتصادی به اتفاق معتقدند کنترل تورم از سوی دولت کار ارزشمند و موفقیت آمیزی بوده است و دولت موفق شد تورم را از 45 درصد به 15 درصد طی 2 سال برساند.بهرامی تصریح کرد: این کنترل تورم سیاست های انقباضی خود را می طلبد ودر مقابل دولت برای جلوگیری از توزیع پول و انتشار اسکناس بسته خروج از رکود را ارائه داد این در حالی است که تعمیق رکود باعث می شود این دستاورد ارزشمند زیر سوال برود.وی با بیان اینکه دولت باید ضمن کاهش تورم اقدامی برای خروج از رکود می کرد افزود: بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد مشکلات به جا مانده از دولت نهم و دهم است بدهی های گسترده به شبکه بانکی و الزام به پرداخت یارانه که عدد کمی هم نیست و رقم آن حدود 2 برابر بودجه عمرانی کشور است همچنین 400 هزار پروژه نیمه تمام ، 80 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و تعطیلی 80 درصد بنگاهها در شهرک های صنعتی از آن جمله هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
استقبال آمریکاییها
از خودروی هیدروژنی تویوتا
بازار خودروی هیدروژنی میرای تویوتا موتور در کالیفرنیا رو به رشد است و طی 9 ماه اول از عرضه این خودرو، 22 دستگاه از آن به فروش رفته است.
تویوتا طرحهای بلندپروازانهای برای فروش جهانی دو هزار دستگاه خودروی هیدروژنی در سال آینده و 30 هزار دستگاه تا سال 2020 دارد. خودروهای هیدروژنی بخش مهمی از برنامههای این شرکت برای کاهش آلایندگی خودروها به صفر تا سال 2050 هستند.
بیل فی، مدیرکل برند تویوتا به انجمن ملی واسطههای فروش خودروی آمریکا اظهار کرد: این شرکت طرحهایش برای فروش میرای در آمریکا را تسریع خواهد کرد. تویوتا میرای را از طریق هشت واسطه فروش کالیفرنیا عرضه میکند و در نظر دارد عرضه میرای در این ایالت را به 40 واسطه فروش گسترش دهد.
نخستین میرای در 21 اکتبر به یک مشتری آمریکایی تحویل داده شد. تویوتا برای میرای بیش از 2000 درخواست خرید دریافت کرده است. کسانی که تمایل به خرید این خودرو دارند باید واجد شرایط لازم از جمله دسترسی به جایگاههای شارژ هیدروژن باشند.
این خودروساز ژاپنی با دو شرکت آمریکایی و فرانسوی برای گسترش جایگاههای شارژ هیدروژن همکاری میکند. بر اساس گزارش رویترز، میرای دسامبر سال گذشته در ژاپن به بازار عرضه شد و تویوتا از اروپا و کالیفرنیا هم برای این خودرو سفارش دریافت میکند.
فروش این خودرو سال آینده به پنج ایالت نیویورک، نیوجرسی، کانکتیکات، رود آیلند و ماساچوست آمریکا گسترش خواهد یافت. میرای که در ژاپنی به معنی «آینده» است یک سدان با ظرفیت چهار سرنشین است و با هر بار شارژ میتواند 300 مایل را طی کند و باک آن همانند خودروهایی که با موتور بنزینی کار میکنند، ظرف چند دقیقه پر میشود.
خودروهای باتری داری که از سوی خودروسازانی مانند تسلا موتورز و نیسان موتور تبلیغ میشوند، برق را در باتریهای یون لیتیومی بزرگ ذخیره میکنند اما در خودروهای هیدروژنی، پیلهای سوختی برق را از واکنش الکتروشیمیایی هیدروژن و هوا ایجاد میکنند و تنها بخار آب به عنوان محصول این واکنش تولید میشود. هیدروژن تجاری در فرآیندی که انرژی مصرف کرده و کربن منتشر میکند، از گاز طبیعی ساخته میشود.
هیدروژن فراوانترین عنصر موجود در جهان و همچنین سبکترین عنصر به شمار میرود که ذخیره و حمل آن را دشوار و گاهی خطرناک میکند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.