شماره: 2347 / ۱۴۰۳ دوازدهم ارديبهشت
تعداد بازدید : 0
اخبار
پیشنهاد ۵ ساله شدن
سقف قراردادهای موقت
به دولت رفت
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تقدیم لایحه پیشنهادی به دولت با عنوان تعیین سقف ۵ سال در قراردادهای موقت کار خبر داد و گفت: با تصویب این پیشنهاد قرارداد همه کارگران چه در کارهای با ماهیت مستمر چه در کارهای با ماهیت غیرمستمر بعد از ۵ سال باید دائمی شود. احمد غریوی درباره تاکید مقام معظم رهبری بر ثبات امنیت شغلی کارگران و اقدام وزارت کار در این باره اظهار کرد: یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری بحث امنیت شغلی بود که در دیدار با جامعه کارگری مطرح فرمودند لذا پیرو فرمایشات ایشان و تاکیدات رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی، اساتید دانشگاهی، قضات دیوان عدالت، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل دادیم و در این کارگروه به موضوع امنیت شغلی ورود کردیم.وی ادامه داد: در این کارگروه موادی از قانون کار که مربوط به بحث امنیت شغلی و ساماندهی قراردادهای کار بود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پیش نویس ۵ ماده مورد بازنگری واقع و در قالب لایحهای تقدیم دولت شد.غریوی اصلاح ماده ۷ قانون کار را از جمله مواد پیشنهادی به دولت نام برد و گفت: با تصویب هیأت وزیران مقرر شده بود افرادی که در فعالیتهای غیر مستمر مشغول به کار باشند تا سقف ۴ سال می توانند به صورت قرارداد مدت موقت ادامه کار بدهند و بعد از ۴ سال قرارداد آنها باید دائمی شود و تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار هم در خصوص فعالیتهای مستمر بود که تاکنون هیچگونه محدوده یا سقفی برای آنها پیش بینی نشده بود لذا ما خواستیم هر ۲ تبصره ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار را با هم تلفیق کنیم و نهایتا پیشنهاد سقف ۵ سال را برای کارگرانی که هم در کارها و فعالیتهای مستمر و هم غیر مستمر مشغول کارند ارائه کردیم که قرارداد موقت آنها بعد از ۵ سال باید به دائم تبدیل شود و کارفرما قرارداد دائم با نیروی کار ببندد.
ازبکستان، علاقمند به
همکاری با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس
معاون وزیر انرژی ازبکستان برای همکاری کشورش با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام آمادگی کرد.معاون وزیر انرژی ازبکستان در رأس هیئتی ۱۳ نفره از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ بازدید و از همکاری با این شرکت بهمنظور رفع نیازهای کشور ازبکستان به محصولات پتروشیمی ابراز علاقه کرد.هیأت ازبکستانی در این بازدید ضمن انجام مذاکرات لازم برای توسعه همکاریها با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از این شرکت برای حضور در نمایشگاههای این کشور دعوت کرد.نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ با حضور ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری و عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
بازدید مدیرعامل شرکت ملی مس از روند اجرای بزرگترین پروژه صنعت مس در خاورمیانه
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی، با حضور در مجتمع مس سونگون از روند اجرای پروژه احداث کارخانه فاز سه تغلیظ این مجتمع به عنوان بزرگترین پروژه صنعت مس در خاورمیانه بازدید کرد.مجری طرح احداث کارخانه فاز سه تغلیظ مجتمع سونگون در جریان بازدید دکتر مدرس خیابانی، گزارشی جامع از آخرین وضعیت و پیشرفت فیزیکی پروژه ارایه و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران را در جریان روند فعالیتها قرار داد.دکتر مدرس خیابانی در این بازدید با تاکید بر تلاش برای تسریع هرچه بیشتر در اجرای پروژههای توسعهای، برنامهریزی برای اجرا و بهرهبرداری از دیگر طرحهای توسعهای مانند فاز 4 کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون را یک اولویت برشمرد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه این بازدید، با جمعی از کارگران مشغول به کار در این پروژه دیدار کرد و با اهدای دسته گل، ضمن خداقوت، روز جهانی کارگر را به این عزیزان تبریک گفت.کارخانه تغلیظ کنسانتره فاز 3 مس سونگون به ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن کنسانتره مس از فرآوری 21 میلیون تن سنگ سولفور مس، به عنوان بزرگترین پروژه تغلیظ کشور و خاورمیانه در منطقه سونگون آذربایجان در حال اجراست.
تیم استقلال، گوهری برای هلدینگ خلیجفارس است
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس تأکید کرد که این مجموعه حامی جدی تیم استقلال ایران است.دکتر علی عسکری بعد از پایان نخستین جلسه هیئتمدیره تیم استقلال تهران بعد از خرید ۸۵ درصد سهام این تیم توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس، در گفتوگویی کوتاه، اظهار داشت: خدا را شاکریم که تیم استقلال جزو خانواده هلدینگ خلیجفارس شد و به این تیم خوشامد میگوییم.وی با بیان اینکه تیم استقلال گوهری برای هلدینگ خلیجفارس است، اظهار داشت: امیدواریم که این تیم بتواند علاوه بر اینکه در ابعاد ملی و منطقهای میدرخشد، در ابعاد جهانی هم بدرخشد و دستیابی به این مهم، احتیاج به وحدت، همدلی، انضباط، همیت و برنامهریزی است.نایبرئیس هیئتمدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس با تأکید بر اینکه در صورت موفقیت استقلال در ابعاد جهانی، فرهنگ، تمدن، باورها و توانمندیهای ملت ایران به جهانیان نشان داده خواهد شد، تصریح کرد: ما از خدا میخواهیم این تیم در این راه موفق شود و در این مسیر اخلاقمداری، توکل بر خدا و توسل مؤثر است.علی عسکری خاطرنشان کرد: ما حامی جدی تیم استقلال هستیم و امیدواریم این تیم با حمایت هواداران و مدیریت فنی خوب و حرفهای بتواند، در طراز جهانی بازی کند و قلههای موفقیت را فتح کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: حجم تجارت ایران و کوبا در سالهای اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بوده است
صمد حسنزاده رییس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.
وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.
حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سالهای اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.
رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.
وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا میتوانند از تجارب هم در مقابله با تحریمها استفاده کنند.
وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب میتواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.
رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.
وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران میتواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
برگزاری میز تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در سراسر کشور
رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از دایر بودن میز خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت، آخرین روز مهلت قانونی تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، درسراسر کشور از جمله در بازار بزرگ تهران و چند ایستگاه مترو خبر داد.
آقای سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: میزهای خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در ایستگاههای مترو تجریش، امام خمینی (ره)، ۱۵ خرداد، امام حسین (ع)، میدان ولی عصر (عج) راه اندازی شده و تا ۲۵ اردیبهشت دایر است.
رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: دارندگان مجوزهای کاغذی تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند از طریق درگاه ملی مجوزها، مجوزهای کاغذی خود را تبدیل به شناسه یکتا کنند.
آقای سیاح افزود: فعالان اقتصادی اگر در مهلت باقی مانده شناسه یکتا دریافت نکنند از دریافت خدمات دولتی شامل تسهیلات بانکی به تدریج محروم خواهند شد.
بر اساس قانون همه دارندگان مجوزهای کاغذی باید مجوزهای خود را تبدیل به شناسه یکتا کنند و از ۲۵ اردیبهشت مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و سامانههای دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمیدهند.
آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در «qr.mojavez.ir» نیست میتوانند با گوشی همراه خود و یا با مراجعه به میزهای خدمت فقط با ورود ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه / کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها «mojavez.ir»، به سرعت و رایگان مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.
وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از وفور کالاهای اساسی همچون شکر، روغن و برنج در بازار خبر داد و گفت: برخی به بهانه تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده دست به تخلف میزنند و سلیقهای عمل می کنند.
«رضا کنگری» درباره وضعیت بازار مواد غذایی، افزود: در پی تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده کالاهایی همچون چای و حبوبات و ماکارونی برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و کسبه دست به تخلفاتی میزنند که باعث به هم ریختگی بازار میشود.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: پیش از این مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد و سایر کالاهای مواد غذایی ۹ درصد بوده است که اکنون برخی کالاها از ۹ درصد به ۱۰ درصد و برخی از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کردهاند.
وی تصریح کرد: اخیراً مالیات ارزش افزوده چای از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کرده، بنابراین در این کالا شاهد افزایش قیمت خواهیم شد؛ زیرا علاوه بر تغییر نرخ ارزش افزوده با تورم سال جدید نیز روبرو هستیم.
کنگری با بیان اینکه چای محصول پرمصرف در سبد خانوار ایرانی است گفت: با وجود تغییر قیمت چای، این محصول بهوفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: در بازار شکر نیز برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه مالیات ارزش افزوده، قیمت را افزایش دادهاند، به طوری که تولیدکنندگان به دلیل شفاف نبودن موضوع ارزش افزوده برای کالاهای اساسی چک ۱۰ درصدی دو ماهه از خریداران دریافت میکنند تا جایی که قیمت شکر در بازار به ۴۰ هزارتومان نیز رسید.
وی از آرامش در بازار برنج خبر داد و بیان کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در بنکداریها به ۱۱۶ هزار تومان، برنج فجر به ۷۰ هزارتومان و شیرودی به ۷۵ هزار تومان رسیده است.
کنگری درباره قیمت حبوبات نیز گفت: همچنان حبوبات در بازار بلاتکلیف است؛ زیرا برخی تجار حبوبات را با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد میکنند و در سامانه جامع تجارت با نرخ کیلویی ۵۲ هزار تومان به ثبت میرساند، اما در نهایت با نرخ کیلویی ۷۷ هزارتومان به شکل غیررسمی در بازار عرضه میکنند.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: اکنون لوبیا چیتی با قیمت ۵۲ هزار تومان در سامانه جامع تجارت توسط تجار ثبت میشود، اما با نرخ ۷۷ هزار تومان به بنکداری و در بازار مصرف ۹۰ هزار تومان به فروش میرسد؛ همچنین هر کیلوگرم عدس نیز با قیمت ۴۹ هزار تومان ثبت میشود به بنکداران ۶۹ هزار تومان فروخته میشود و در بازار کیلویی ۹۰ هزار تومان است.
وی اعلام کرد که حبوبات با ارز دولتی تامین و وارد میشود؛ اما در نهایت با سندسازی با نرخهای بالا در بازار به فروش میرسد که تخلف است.
واگذاری سه هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت به واجدان شرایط
مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور گفت: ۱۲ هزار قطعه زمین در بخشهای انفرادی و جمعی در طرح نهضت ملی و سه هزار قطعه زمین نیز در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرهای جدید کشور به واجدان شرایط واگذار شد.
«سید مهدی میرجوادی» در شهر جدید امیرکبیر افزود: ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی در شهرهای جدید کشور جریان دارد.
وی در خصوص طرح مسکن مهر نیز گفت: ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید کشور باقی مانده بود که دارای نواقصی بودند و رفع نواقص در دستور کار قرار گرفت تاکنون نواقص ۷۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید کشور رفع شده است و تنها ۳۰ هزار واحد باقی مانده که مشکلات آنها هم در اسرع وقت حل میشود.
مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور با بیان اینکه، عملکرد شهرهای جدید با گذشته قابل قیاس نیست، ادامه داد: ایجاد شهرهای جدید بر اساس سیاست کلان کشور برای ساماندهی سرریز جمعیت کلانشهرها از دهه ۶۰ در دستور کار قرار گرفت و اکنون بعد از گذشته سه دهه برخی از شهرها به اهداف خود نزدیک و برخی دیگر با اهداف خود فاصله دارند.
میرجوادی افزود: ساختار شهرهای جدید کشور بسیار منظم است و بر اساس طرح جامع و اصول مهندسی شکل گرفته است.
وی بیان کرد: مکان یابی ۲۷ نقطه شهرکهای ساحلی در کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که در ماههای اخیر نخستین شهرک ساحلی در بندر عباس گلنگ زنی شد.
مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور گفت: شهر جدید مهاجران امروز یک شهر شکل گرفته است بنابراین نگاه ما به این شهر باید به عنوان منبع خوب و اقتصاد محور باشد اما شهر امیرکبیر با نقطه مطلوب فاصله دارد و برای شکل گیری شهر باید زیرساختها فراهم شود.میرجوادی افزود: یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر در شهر مهاجران توسط شرکت عمران ساخته شد اما در طرح نهضت ملی مسکن انتظار بیشتری از شهرهای جدید وجود دارد.
وی عنوان کرد: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی در سال جدید هر ماه افتتاح واحد مسکونی خواهیم داشت و ماه گذشته در سهند یک هزار واحد تحویل شد و در پردیس، هشتگرد و غیره به زودی افتتاح پروژههای نهضت ملی را خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور گفت: دولت شیوههای مختلفی از جمله انبوه سازی، واگذاری انفرادی و گروهی و غیره را برای اجرایی شدن طرح نهضت ملی به کار گرفته است.
میرجوادی افزود: وزارت راه و شهرسازی میداندار کار است اما انتظار میرود دستگاههای خدمات رسان برای تکمیل زیرساختها در شهرهای جدید همکاری داشته باشند.
وی بیان کرد: ظرفیت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد اما باید همکاری و مشارکت دستگاههای خدمات رسان به حداکثر ممکن برسد.
مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور با بیان اینکه امسال سال خوبی در حوزه مسکن خواهد بود، بیان کرد: در چند سال اخیر تا حدودی در کنترل قیمتها موفقیت کسب شده است.
میرجوادی افزود: سیاستهای مختلفی در حوزه مسکن توسط دولت سیزدهم دنبال میشود تا مسکن به عنوان مهمترین بخش سبد خانوار، تامین شود.وی بیان کرد: سیاست رشد مسکن در دولت سیزدهم دنبال شده و در تمام شهرهایی که امکان تامین زمین وجود داشته باشد، واگذاری زمین انجام شده است.مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور گفت: شهرهای پردیس، بهارستان و پرند با مشکل زمین مواجهاند اما در دیگر نقاط کشور این مشکل وجود ندارد و بر همین اساس ساخت مسکن به شکل ویلایی برنامهریزی شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «اخبار صنعت» در مورد روشهای بهسازی تکنولوژی خودروهای تولیدی؛
تعداد بازدید : 1
آیا ایران آمادگی لازم برای خودروهای برقی را دارد؟
اخبار صنعت-مژگان خداداد: از سال ۲۰۱۸ به این سو، بازار خودروهای برقی بهسرعت توسعه پیدا کرده است. اولین نقطهعطف عمده فروش تجمعی یک میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۱۸، بیش از هشتسال پس از معرفی اولین خودروهای برقی بازار انبوه در اواخر سال ۲۰۱۰ به دست آمد. کمتر از سهسال بعد، نقطهعطف فروش انباشته ۲میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۱ حاصل شد. مشتریان همچنان به خرید خودروهای برقی با تعداد بیسابقه ادامه میدهند و شرکتهای برق و دیگر ذینفعان در تلاش هستند تا امکان استفاده از خودروهای برقی را برای همه رانندگان فراهم کنند.
چرا خودروهای برقی؟
ایران در حال حاضر با چالشهای بزرگی در مصرف سوخت و آلایندگی روبروست. دولت قصد دارد تا با استفاده از ابزارهای کنترلی چون کارت سوخت و محدودیت در سهمیه سوخت یا با افزایش قیمت، میزان مصرف سوخت را با میزان تولید هماهنگ کند. بااینحال به دلایل مختلفی که مهمترین آن، تکنولوژی پایین و از رده خارج خودروهای تولیدی است و همچنین تأثیرات تورمی غیر قابل کنترل افزایش بهای سوخت، تاکنون به موفقیتی در این زمینه دست نیافته است. میزان هدررفت منابع و ثروت ملی توسط خودروهای بنزینی به حدی است که تقریباً تأثیر آن روی اقتصاد همه کشور بهوضوح قابل مشاهده است. با کنترل مصرف سوخت از طریق بهسازی تکنولوژی خودروهای تولیدی میتوان به چه میزان چشمگیری بر درآمدهای عمومی افزود. حال بخشی از این صرفهجوییها میتواند به سمت ایجاد زیرساختهایی برای خودروهای برقی برود و بخش دیگری برای رفع مشکلات کشور و فقر استفاده شود.
مزایا و چالشهای گسترش تحرک الکتریکی در شهرها
خودروهای الکتریکی که انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ بخش اعظمی از بازار خودرو را از آن خود کنند دارای مزایای بسیاری هستند که مهمترین آنها شامل:
به طور متوسط، رانندگان هنگام رانندگی خودروهای برقی، سالانه حدود ۷۰۰ دلار در هزینه سوخت صرفهجویی میکنند.
رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی میزان انتشار CO2 را بیش از ۱۷۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۰۴ کیلوگرم کاهش دادهاند.
خودروهای الکتریکی دارای قطعات کمتری هستند که منجر به آسیب کمتری نسبت به یک وسیله نقلیه غیر الکتریکی سنتی میشود و به این معنی است که در هزینههای عملیاتی صرفهجویی چشمگیری میشود.
خودروهای برقی نه تنها سبکتر هستند، بلکه شتاب بیشتری نیز دارند
با گسترش مداوم خودروهای الکتریکی، مسائل پیشبینی نشده متعددی به وجود آمده است که پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود و در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره میشود.
آسیبپذیری در برابر سیل
هرچند فناوری باتری در خودروهای الکتریکی بسیار ایمن است اما پیامدهای ناشی از بروز بلایای طبیعی مانند طوفان، بهویژه با جاری شدن سیل آب شور در نظر گرفته نشده است. در فلوریدا، پس از اینکه ۲۱ وسیله نقلیه الکتریکی خودبهخود و در نتیجه جاری شدن سیل آب شور در سال ۲۰۲۲ دچار آتشسوزی شدند، اقداماتی اتخاذ شده است که از رانندگان میخواهد خودروهای برقی خود را در طول دورههای آبوهوایی مستعد وقوع سیل، از مناطق ساحلی دور نگه دارند.
خطوط اتوبوس شلوغ
دولت نروژ برای تشویق به خرید خودروهای برقی، رانندگان این خودروها را مجاز به استفاده از خطوط اتوبوسرانی دانست اما مدتی بعد در سال ۲۰۱۵، مجبور شد این اقدام را ابتدا در اسلو و سپس در سایر نقاط کشور به دلیل ترافیک و شکایت رانندگان اتوبوس اصلاح کند.
نگرانی در مورد مسئله شارژ خودروهای الکتریکی
شاید مهمترین مشکل پیشبینی نشده خودروهای الکتریکی در شهرها این است که فروش در حال افزایش است، اما زیرساخت شارژ عمومی هنوز وجود ندارد و این امر منجر به پدید آمدن مشکلات متعددی شده است. بهعنوان مثال، در بعضی شهرها، بسیاری از مستاجرانی که EV دارند، جایی برای شارژ آن ندارند. ایالات متحده سعی میکند با تنظیم مقرراتی در مورد حق شارژ با این موضوع مقابله کند.
یکی دیگر از پدیدههای نوظهور، تقاضا برای ایستگاههای شارژ سریع است که در بعضی مناطق نروژ دیده میشود. استفاده انبوه از وسایل نقلیه الکتریکی در این مناطق بهقدری افزایش یافته است که حتی بعضی از نقاط شارژ سریع نیز نمیتوانند پاسخگوی تقاضا و صفهای منتظر شارژ باشند.
تهدید بعضی از اصول اساسی شهرهای پایدار
اگرچه ارزش الکتریکی شدن وسایل نقلیه در راستای نیل به اهداف کربنزدایی و پایداری غیرقابل انکار است، اما این موضوع بر سایر اولویتها تأثیر میگذارد، به عنوان مثالی در این زمینه میتوان به بیعدالتی در سالهای اخیر به دلیل نبود تعادل در یارانهها یا دسترسی به مناطق کمانتشار اشاره کرد. موضوع متعارض دیگر مربوط به اشغال فضاهای شهری است و به نظر بعضی از برنامهریزان و مدافعان مدلهای شهری انسانیتر، ترویج خودروهای الکتریکی یک روش ناکارآمد برای حملونقل بهخصوص در شهرهای شلوغ است.
خودرو ی برقی ، چالش ها در آینده
آیا ایران آمادگی لازم برای خودروهای برقی را دارد.پاسخ کوتاه به این سؤال این است که “بله، ایران آمادگی لازم برای خودروهای برقی را دارد، اما به برخی زیرساختها و حمایتهای دولتی نیاز دارد.”
شائبه غالب مردم در مورد عرضه خودروهای برقی در ایران به تأمین برق لازم، امکان سرویس و خدمات به این خودروها، هزینه بالای تعویض باتریها و قیمت بالای خود ماشینها خلاصه میشود. بر اساس پیشبینیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد خودروهای برقی در ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
در زمینه فناوری، ایران در حال حاضر در زمینه تولید خودروهای برقی در مراحل اولیه است. شرکتهای خودروسازی ایرانی مانند ایرانخودرو، کرمان موتور، مپنا و سایپا درحالتوسعه و برنامهریزی تولید خودروهای برقی هستند. وزیر جدید صنعت از مشوقان و طرفداران الکتریکیسازی است. علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱، شرکت مپنا با همکاری شرکتهای ایرانی و خارجی، خط تولید باتری لیتیوم یون را در شهر شیراز راهاندازی کرد. این خط تولید ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون سلول باتری لیتیوم یون در سال را دارد و برای تولید باتریهای مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی، تجهیزات الکترونیکی و ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است.
همچنین، شرکت نواسی در سال ۱۳۹۹ موفق به تولید اولین سلول آزمایشگاهی باتری فلز – هوایی با ظرفیت انرژی بالا شد. این باتریها که بر پایه لیتیوم هستند، میتوانند تا ۵ برابر انرژی بیشتری نسبت به باتریهای لیتیوم یون ذخیره کنند. با توجه به پتانسیل بالای بازار باتریهای لیتیوم یون در ایران و جهان، پیشبینی میشود که تولید این نوع باتری در ایران در سالهای آینده افزایش یابد.
بااینحال، ایران در زمینه زیرساختهای خودروهای برقی هنوز با چالشهایی روبرو است. تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران بسیار محدود است. این امر میتواند برای مالکان خودروهای برقی مشکلساز باشد. برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در ایران، ایجاد ۱۰ هزار ایستگاه شارژ تا سال ۱۴۰۴ است. این برنامه شامل احداث ایستگاههای شارژ عمومی در اماکن پرتردد مانند مراکز تجاری، پارکینگها و بزرگراهها، و همچنین توسعه ایستگاههای شارژ خانگی و محل کار است.
علاوه بر این، قیمت خودروهای برقی در ایران در ابتدا نسبتاً بالا خواهد بود. این امر میتواند مانعی برای پذیرش خودروهای برقی در ایران باشد.
با توجه به این چالشها، ایران برای گسترش استفاده از خودروهای برقی نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختها و حمایتهای دولتی دارد. دولت ایران میتواند با ارائه یارانههای دولتی، مالیاتهای کمتر، و حمایتهای مالی از شرکتهای تولیدکننده، به گسترش استفاده از خودروهای برقی کمک کند.
در صورت رفع این چالشها، ایران میتواند به یکی از قطبهای تولید و استفاده از خودروهای برقی در منطقه تبدیل شود.
مهمترین زیرساختها برای عرضه خودروهای برقی
ایجاد شبکهای از ایستگاههای شارژ: این امر برای اطمینان از اینکه صاحبان خودروهای برقی میتوانند بهراحتی و به سرعت خودروهای خود را شارژ کنند، ضروری است. دولتها میتوانند با ارائه مشوقهایی برای ساخت و راهاندازی ایستگاههای شارژ، به توسعه این زیرساخت کمک کنند. ایستگاههای شارژ باید در پارکینگها، مجتمعهای بینراهی، مجموعههای فرهنگی و تفریحی بزرگ، فروشگاههای بزرگ، پارکها و مناطق گردشگری و حتی پمپبنزینها تعبیه شوند.
ارتقای شبکه برق: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی به برق بیشتری نیاز دارند. دولتها میتوانند با سرمایهگذاری در شبکه برق، به اطمینان از اینکه میتواند از افزایش تقاضای برق ناشی از خودروهای برقی پشتیبانی کند، کمک کنند. مصرف برق در ایران در حال حاضر بیشتر از میزان تولید آن است و با ورود خودروهای برقی به شکل انبوه میتواند تبدیل به چالشی بزرگ شود. انتقال سرمایه از بخش تولید بنزین به تولید برق میتواند کمی از این گرهها را باز کند.
توسعه زیرساختهای تولید باتری: باتریها یکی از اجزای کلیدی خودروهای برقی هستند. دولتها میتوانند با سرمایهگذاری در توسعه و تولید باتریهای جدید، به کاهش هزینهها و افزایش عملکرد باتریها کمک کنند. دانش تولید باتریهای مدرن، باعث میشود تا تولید خودروهای برقی، وابستگی کاملی به تأمینکنندگان آنها ایجاد کند و در صورت هرگونه چالشی در تأمین مانند تحریم، برنامههای تولید خودروها مختل خواهد شد.
علاوه بر این، دولتها میتوانند با اتخاذ سیاستهایی برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، به گسترش استفاده از این خودروها کمک کنند. این سیاستها میتواند شامل موارد زیر باشد:
ارائه یارانههای دولتی برای خودروهای برقی: این امر میتواند هزینه خودروهای برقی را برای مصرفکنندگان کاهش دهد. دولت این یارانه پرداختی را بهآسانی از کاهش پرداخت یارانه سوخت، جبران میکند.
کاهش مالیات بر خودروهای برقی: این امر میتواند خودروهای برقی را برای مصرفکنندگان جذابتر کند. خودروهای الکتریکی، مشکلات عمومی کمتری نظیر آلایندگی دارند و این موضوع به میزان زیادی به دولت برای کنترل آلایندگی کمک میکند و هزینههای آن را میکاهد و بنابراین طبیعی است که انتظار کاهش مالیاتی برای چنین خودروهایی داشته باشیم.
ممنوعیت یا محدودیت استفاده از خودروهای بنزینی در مناطق شهری: این امر میتواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک کند. مزایای خودروهای الکتریکی برای حملونقل شهری باعث شده تا قوانین محدودکننده زیادی برای تردد درونسوزها در کشورهای پیشرو تا چند سال آینده وضع شود.
قیمت و هزینهها
خودروهای برقی بهواسطه گرانی باتریهای مدرن، در حال حاضر از مدلهای مشابه درونسوز گرانترند. دولتها با ارائه مشوقهایی این اضافه هزینه را برای مصرفکنندگان جبران میکنند. لازم است که دولت ایران نیز همان گونه که پیش از این تصویب شده بود، تعرفه واردات چنین خودروهایی را صفر نگاه دارد. البته به نظر میرسد با نمایش تعدادی خودروی چینی و ایرانی برقی شده که توسط خودروسازان اصلی کشور رونمایی شدهاند، این مصوبه، تغییر یابد و به بهانه حمایت از تولید خودروهای برقی داخلی، واردات این خودروها نیز مشمول تعرفه شوند؛ بنابراین با حضور خودروسازان داخلی در این حوزه، احتمال دسترسی عموم مردم با قیمت جهانی به چنین خودروهایی دورازذهن خواهد بود. این موضوع میتواند مزایای چنین خودروهایی را برای مردم و دولت به نفع منافع تولیدکنندگان از بین ببرد.
دولتهای بسیاری در سراسر جهان به سرعت در حال سرمایهگذاری در زیرساختهای خودروهای برقی هستند. این امر به گسترش استفاده از این خودروها و کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانهای کمک خواهد کرد و اهمال و ازدستدادن فرصت در این زمینه میتواند کشور ما را در این زمینه به شدت دچار خسران نماید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.