شماره: 2346 / ۱۴۰۳ يازدهم ارديبهشت
تعداد بازدید : 0
اخبار
توسعه همکاریهای معدنی ایران با کشورهای آفریقایی
رئیس هیئت عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران از چهار محور همکاریهای ایران با کشورهای آفریقایی خبرداد.آقای موثقی نیا گفت: اولین زمینه همکاری ایران با کشورهای دیگر در زنجیره کامل صنایع فولاد ومس است.وی افزود: کشور ایران هم توان صادرات مواد معدنی اش را دارد و هم میتواند وارد کننده آنها باشد.رئیس هیئت عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: در بحث سرمایه گذاری هم برای پذیرش سرمایه گذاری کشورهای آفریقایی در همه زنجیرههای معدنی اعلام آمادگی میکنیم.موثقی نیا همکاری آموزشی را نیز چهارمین محور همکاریهای فی مابین دانست و گفت: با توجه به ظرفیتهای دانشگاهی و مراکز تحقیقات و پژوهشی موجود ایران برای هرگونه همکاری آماده است. ایران ۸۱ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد.
صادرات محصولات شیلات
به ۲۱۰ هزار تن رسید
معاون وزیر جهاد گفت: سال گذشته صادرات ۲۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی با ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را به ۶۷ کشور داشتیم. سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: نمایشگاه اکسپو یکی از نمایشگاههای مهم در زمینه ظرفیتهای صادراتی است.به گفته او، در سالهای اخیر ایجاد زنجیرههای ارزش در دستور کار استاندارها قرار گرفته و زنجیره ارزش آبزیان در تیپ الگویی زنجیره ارزش در ۱۵ استان در حال اجرا است.حسینی ادامه داد: صنعت شیلات یکی از ظرفیتهای بی بدیل در حوزه سرمایه گذاری و ارزآوری بوده و از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، سال گذشته ۱۹ همت جذب سرمایه گذاری در بخش شیلات داشتیم که ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شده است. در سال ۱۴۰۱، ۱۱.۸ همت سرمایه گذاری در این بخش انجام شده بود که نشان دهنده آن است که ظرفیتهایی بالایی در این صنعت وجود دارد.او در رابطه با صادرات در حوزه شیلات افزود: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی با ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را به ۶۷ کشور داشتیم و تنوع محصولات صادراتی شامل تخم چشم زده ماهی، غذای آبزیان و خاویار پرورشی میشود.معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خاویار صادراتی ما از محل پرورش ماهی خاویاری در ۲۲ استان کشور و حدود ۲۰۰ مزرعه تامین میشود که بالغ بر ۲۱ تن استحصال خاویار داشته ایم.او در رابطه با جهش تولید ماهیان گرمابی در سال گذشته افزود: میزان تولید ماهیان گرمابی در سال گذشته از ۵ هزار تن به ۳۷ هزار تن افزایش یافته است.حسینی ادامه داد: با وجود بروز بیماری در مزارع میگو در سال گذشته بالغ بر ۵۰ هزار تن تولید داشتیم و محصولات دیگر آبزی پروری کاهش صادرات میگو را در سال گذشته جبران کرد و از ۱۸۰ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن صادرات آبزیان در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برنامه سازمان شیلات برای افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۳ گفت: ما رجیستری کردن کل محصولات شیلاتی، رهگیری و شناسنامه دار کردن محصولات صادراتی استاندارد را در دستور کار داریم و امیدواریم با این روند بتوانیم تسهیلگری در راستای افزایش صادرات داشته باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاکهای فرسوده تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : بیش از ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی ۱۳هزار پلاک فرسوده تحویل داده می شود. محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران آغاز شده است گفت: مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غرب تهران قرار دارند به طوری که ۱۳ هزار پلاک فرسوده در این مناطق قرار دارند که بخش عمده ای از آنها واحد های مسکونی کوچک و ریز دانه هستند.وی افزود: بافت های فرسوده این مناطق در سال های گذشته امکان نوسازی و ساخت را نداشتند که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، موانع برطرف شده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: با آزادسازی این اراضی ۱۳ هزار پلاک واقع در بافت فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ در مسیر راهآهن در مدار نوسازی قرار میگیرند که خود میتواند ۳۰ هزار واحد مسکونی را وارد مدار ساخت و ساز کند.
برنامهریزی برای
گشایش بازارهای آفریقا
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه این صندوق، صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی میکند و اولین هدف صادراتی، گشایش قاره آفریقاست، گفت: حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند. سید امیر برهانی نایینی دیروز در نشست خبری، با بیان اینکه اولین برنامه وزارت صمت متحول سازی مقاصد صادراتی است، اظهار کرد: یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیتهای ایران باخبر شوند؛ چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تاکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه گذاری ویژه کنیم. در همین راستا صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی میکند. بنابراین اولین هدف صادراتی، گشایش قاره آفریقاست.
برهانی با بیان اینکه کل پوشش بیمه نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تا امروز ۲۲ میلیارد یورو بوده است، گفت: سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.
برهانی با بیان اینکه بسته ویژه دانش بنیان تدوین و به شرکتهای دانش بنیان ارایه شده، تصریح کرد: بر اساس این بسته حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اهمیت بازاریابی برای دانش بنیانها، گفت: امکان سنجی و اعطای ظرفیتهای تجارت خارجی به شرکتهای دانش بنیان به منظور بازاریابی در این بسته دیده شده است.
همچنین به گفته این مقام مسئول بسته ویژهای هم ویژه نمایشگاه دیده شده که در صورت حضور شرکتهای دانش بنیان در این نمایشگاه و اعلام اینکه قرار است صادرات انجام دهند، اعتبارسنجی خارجی، بدون دریافت هزینه انجام می دهیم. فردا و پس فردا نیز با اتاقهای بازرگانی و تجار مالزی و کامرون تفاهم نامه تجاری امضا خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تاکید وزیر اقتصاد بر توسعه ابزارهای نوین تامین مالی اسلامی
وزیر اقتصاد کشورمان در چهل و نهمین نشست مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی پیشنهاد کرد که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه راه حلهای نوین تأمین مالی اسلامی برای بهبود دسترسی به خدمات مالی و تسهیل مبادلات مالی بین اعضا مورد توجه قرار گیرد.
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنانی در چهل و نهمین نشست مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی افزود: میخواهم از برگزار کنندگان رویداد باشکوه اجلاس سالانه ISDB تشکر کنم و از این فرصت استفاده کنم که افکار و ایدههای خود را با همکاران برجسته ام به اشتراک بگذارم تا گذشته خود را گرامی بداریم و آینده خود را ترسیم نماییم.
وی ادامه داد: بسیار قدردانم که میبینم گروه ISDB در پنجاهمین سالگرد تاسیس خود یک موسسه مالی معتبر در سطح جهانی است که نقشی محوری در شکوفایی و همبستگی امت اسلامی و منطقه ایفا کرده است.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: با توجه به مسیر آینده قبل از هر چیز با مردم مظلوم غزه که در غیر انسانیترین شرایط زندگی میکنند در برابر رژیم نامشروع اشغالگر مقاومت میکنند و تلاش میکنند که کشور خود را بازیابند و در صلح و عزت زندگی کنند صمیمانه ابراز همدردی و پیشنهاد می کنم در بیانیه پایانی این مراسم ظلم و رفتار غیر انسانی رژیم صهیونیستی را محکوم نموده و کمکهای بلاعوض فوری به برادران و خواهران مسلمان آسیب دیده مان اختصاص داده شود تا از رنج آنها بکاهیم و به آنها کمک کنیم تا خانهها و زیر ساختهای خود را بازسازی کنند؛ این پیشنهاد به خوبی با موضوع جلسات همبستگی و کامیابی مطابقت دارد.
خاندوزی همچنین گفت: علاوه بر مسائل ژئوپلیتیکی کل جهان و در قلب آن کشورهای عضو ISDB با چالشهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعددی احاطه شدهاند. در این زمینه من میخواهم از همسویی مجدد ۲۰۲۵-۲۰۲۳ استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی قدردانی و تأکید کنم که گروه بانک توسعه اسلامی باید جهت گیری استراتژیک خود را مجدداً طوری تنظیم کند تا به طور مؤثر به چالشهای توسعهای مختلف پیش روی کشورهای عضو توجه نماید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: نسخههای اصلاح شده آتی استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی مانند همیشه باید سیاستهای اصلاحی مؤثر را مجدداً فرموله کنند و اصل حکمرانی و تضمین پایداری مالی اقتصادی و زیست محیطی را به گونهای که بر چالشها غلبه کنند، تقویت نمایند.
خاندوزی پیشنهاد کرد که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه راه حلهای فین تک (فناوری مالی) تأمین مالی اسلامی برای بهبود دسترسی به خدمات مالی و دستیابی به بستری برای تسهیل مبادلات مالی بین کشورهای اسلامی به دلیل مزایای زیاد آن به صورت جدی مورد توجه بانک قرار گیرد.وی ادامه داد: بی تردید گروه بانک توسعه اسلامی به عنوان یک بانک پیشرو در امت اسلامی قادر خواهد بود که نقش اساسی ایفا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود آمادگی خود را برای همکاری با بانک و کشورهای عضو اعلام میدارد.
وزیر اقتصاد و دارایی در پایان با قدردانی از رفتار حرفهای گروه بانک توسعه اسلامی ابراز امیدواری کرد که بانک با استفاده از ابتکار و حسن نیت کارکنان و کشورهای عضو به اهداف ارزشمند خود یعنی همبستگی و شکوفایی دست یابد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
پیشبینی انعقاد
۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری در ایران اکسپو
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیشبینی شده در نمایشگاه ایران اکسپو حدود ۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری منعقد شود.
مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفتوگوی ویژه خبری اظهار کرد: بیش از ۲۲۰۰ تاجر برای ایران اکسپو ۲۰۲۴ وارد کشور شدند و هنوز حضور هیأتها ادامه دارد. همچنین در دو روز اول نمایشگاه بیش از ۵۰۰۰ جلسه تجاری برگزار شده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ شرکت ایرانی در این نشستها حاضر بودند و نشستهای تجاری و اقتصادی با سایر شرکتها برای افزایش صادرات در جریان است، تصریح کرد: تمرکز تجارت همیشه بر کشورهای منطقه، همسایه و اوراسیا بوده است. اما در این دوره بر کشورهای آفریقایی و شرق آسیا هم تمرکز داشتیم.
این مقام مسؤول همچنین با بیان اینکه در یک فرایند یک تا دو ساله این توافقها منجر به قرارداد و ایجاد فرصت تجاری میشود، گفت: برآورد ما انعقاد حدود ۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری در این دوره نمایشگاه است.
ضیغمی با بیان اینکه تمرکز بر توسعه صادرات دانشبنیانها و صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر است، اظهار کرد: البته دولت صرفاً تسهیلگری میکند تا بخش خصوصی و تجار با کشورهای هدف ارتباط بگیرند و این فرآیند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ گروه کالایی در نمایشگاه بود که امروز به شش گروه کالایی تقلیل داده شده تا بر صادرات گروههای کالایی اصلی تمرکز شود. در تلاشیم گروههای کالایی صادراتی تنوع پیدا کند و به سمت کالاهای ارزآور و دارای ارزش افزوده بیشتر برویم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: فضای این دوره از نمایشگاه ۵۰ هزار متر مربع بود، در حالی که نیاز به بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع برای برگزاری نمایشگاه داریم.
وی همچنین گفت: در حال استفاده از روشهای مالی و شبه سوئیفت برای تجارت با برخی کشورها هستیم. همچنین ایجاد خطوط کشتیرانی برای تقویتهای زیرساختهای تجاری در دستور کار قرار گرفته است.
رویداد (چادرو) بازار شرکتهای دانشبنیان را گسترش میدهد
دکتر احمدرضا فقیه خراسانی، با توجه به اهمیت و جایگاه نوآوری در بخش معدن و صنعت، ایجاد بستر مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانش ضرورت داشت.
با توجه به اهمیت و جایگاه نوآوری در بخش معدن و صنعت، ایجاد بستر مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانش ضرورت داشت. دکتر احمدرضا فقیه خراسانی، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه یزد، رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد و از داوران رویداد چادرو با اعلام این مطلب گفت: مسیر توسعه نوآوری در چادرو ایجاد شده است، اما باید این مسیر تداوم داشته باشد. این رویداد مسیری برای توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان است و تنها از این طریق میتوان به استخر دانش کشور متصل شد و مسیر توسعه نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی را تقویت کرد و به سطح جدیدی از نوآوری رسید.
رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، یک رویداد ارزشمند و یادماندنی برای کسانی است که تمایل دارند ارتباط خود را با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گسترش دهند و با طرحهای پژوهشی و مطالعاتی در قالب شرکتهای دانشبنیان و مراکز پژوهشی با این مجموعه همکاری کنند. این شرکت از طریق مرکز نوآوری نوچاد نیاز خود را به طرحهای فناورانه و نوآورانه مطرح میکند که این مسئله به منزله تحول عظیمی است که در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال وقوع است و امید میرود که مسیر ایجادشده به سمت توسعه نوآوری و فناوری ادامهدار باشد.
حضور شرکتهای مختلف با طرحهای متنوع نوآورانه برجستهترین ویژگی رویداد چادرو به شمار میآید و در واقع از این مسیر، ارتباط شرکتهای دانشبنیان با مدیران ارشد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تسهیل میشود. با برگزاری این رویداد اغلب شرکتها موفق شدند تا طرحها و ایدههای خود را به این مجموعه بزرگ ارائه دهند. کیفیت طرحها و ایدهها در سطح بسیار مناسبی قرار داشت. به علاوه ایدههای ارائهشده طیف گستردهای از موضوعات روز در بخش معدن و صنعت را پوشش میدهند. برخی از این طرحها، ایدههایی در مقیاس آزمایشگاهی بودند که پتانسیل اجرا شدن در مقیاس صنعتی را داشتند. در حالی که برخی شرکتهای دانشبنیان با بیش از ده سال سابقه فعالیت در بازار نیز با محصول جدیدی برای ارائه به فعالان بخش معدن و صنعت در این رویداد حضور داشتند. در مجموع طیف وسیع طرحهای نوآورانه، حضور گسترده تیمهای دانشبنیان و کیفیت بالای طرحها و ایدههای ارائهشده توجه داوران را به خود جلب کرد.
هنوز قضاوت و اظهار نظر کردن درباره تحقق این هدف بزرگ امکانپذیر نیست، اما مرکز نوآوری نوچاد به تنهایی قادر به تحقق این مهم نیست. با این حال، باید در نظر داشت که این مرکز یک مجموعه تازه متولدشده است و باید از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو حمایت شود. در واقع برای تحقق اهداف فناوری و نوآوری در مجموعه چادرملو باید اکوسیستم نوآوری در این مجموعه شکل بگیرد و روند جذب و استفاده عملی از ایدهها تداوم یابد تا در سالهای آینده این هدف مهم محقق شود. به عبارت دیگر، اگر مرکز نوآوری نوچاد بتواند با حمایت مدیران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، موجب اتصال شرکتهای فناورمحور به مجموعه شرکتهای دانشبنیان و «Knowledge Pool» (استخر دانش) شود، یعنی موفق شده است تا هدف بزرگ خود یعنی شرایط جذب ایدههای نوآورانه و فناورانه را محقق کند.
مهمترین قسمت از داوری در حوزه فناوری این است که یک ایده بتواند نیاز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را برطرف کند و نباید یک ایده به سرعت به بخش معدن و صنعت تحمیل شود. بنابراین برطرف کردن نیاز این شرکت در اولویت داوری قرار گرفته است. اگر طرح و ایدهای نیاز یک شرکت را برطرف میکند، شرکتهای نوظهور و نوپا در اولویت دوم داوری و بررسی قرار میگیرند. در برخی موارد، یک شرکت دانشبنیان بازار و فروش محصول دارد، اما از طریق رویدادهای فناوری فرصتی در اختیار دارد که بتواند آن را گسترش بدهد، اما اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بتواند با کمک مرکز نوآوری نوچاد بتواند پیوندی را با اعضای هیئت علمی دانشگاهها و پژوهشگران که در حوزه شرکتداری وارد شدند و نوپا محسوب میشوند، برقرار کند، با منتورینگ مناسب، مسیر بزرگتر کردن شرکتهای دانشبنیان را فراهم میکند. در واقع، اولویت دوم در داوری این بود که کدام شرکتها واقعا نوپا هستند و قابلیت «Scale Up» دارند. اگر داور بتواند امتیاز خوبی را به شرکت نوپا بدهد و آن را به مرکز نوآوری نوچاد معرفی کند، رسالت خود را انجام داده است.
اساسا باور و اعتقاد به توسعه نوآوری در کنار حمایت از ایدههای فناورانه میتواند بازار شرکتهای دانشبنیان را گسترش دهد. تجربه در حوزه فناوری نشان میدهد که بازار، بزرگترین مشکل شرکتهای فناوری است. به طور کلی مجموعهای از نهنگهای فناوری در کشور وجود دارند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از آنها است. به عبارت دیگر، اگر این شرکت بتواند یکی از متقاضیان و مشتریان بزرگ شرکتهای دانشبنیان کشور باشد، (مطابق با سیاست معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان) میتواند به این مهم کمک کند، زیرا در سالهای اخیر حمایت از شرکتهای دانشبنیان مطرح بوده، اما توسعه بازار این شرکتها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موجب شکلگیری و توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان شود به موفقیت بزرگی دست یافته است. با گسترش بازار هدف، شرکتهای دانشبنیان دیگر نیازی به ارائه تسهیلات ندارند و از طریق این بزرگ میتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. به بیانی دیگر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، از طریق مرکز نوآوری نوچاد در حال برقراری پل ارتباطی میان شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای معدنی و صنعتی است که این مسئله تحول بزرگی را در مجموعه اقتصاد دانشبنیان کشور و حمایت از آن به وجود میآورد.
به طور کلی، استان یزد، استان معدنخیزی است و چه در داخل این استان و چه در سایر استانها، معادن مختلفی وجود دارند، اما تفکرات در حوزه مدیریت معادن کشور سنتی است. بنابراین انتظار میرود که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با برگزاری رویداد فناوری بتواند تفکرات مدیریتی در این حوزه را متحول کند. در واقع بخش معدن و صنایع معدنی چارهای به جز حرکت به سوی فناوری و نوآوری ندارند و ادامه فعالیت با روشهای سنتی به معنای شکست فعالیت این بخش است. در واقع در چنین شرایطی نه فقط در حوزه معدن، بلکه تمامی صنایع محکوم به شکست هستند. اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بتواند به توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان کمک کند تا این شرکتها راه خود را به سوی بازار معدن پیدا کنند و آن را گسترش دهد، یک تحول بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی رخ داده است. بنابراین، به صورت خاص در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله فولاد و زنجیره ارزش شرکت معدنی و صنعتی چارملو نیاز دارد که از ایدههای نوآورانه و فناورانه حمایت کند.
در حال حاضر رویدادهای فناوری و نوآوری در سطوح مختلفی در کشور در حال برگزاری است، اما این مسئله به تنهایی کافی نیست. به بیانی دیگر، صرفا برگزاری رویداد به تنهایی به معنای ورود به توسعه نوآوری در کشور نیست. در حال حاضر مخاطبان و شرکتهای دانشبنیان در حال افزایش هستند و مراکز نوآوری و پژوهشی هر روز ایدههای جدیدی را پذیرش میکنند. بنابراین برگزاری رویدادها نباید محدود به مرحله اول باشد، زیرا افراد از این طریق میتوانند مسیر نوآوری در بخش معدن و صنعت را بیابند. علاوه بر این، برگزاری رویدادها ممکن است فقط برای تعدادی از افراد مفید باشد و پل ارتباطی را میان دانش و صنعت ایجاد کند. در حالی که شرکتهای دانشبنیان با حضور در رویدادهای نوآورانه تجربه کسب میکنند و با تجربه شکست در رویدادهای قبلی، به دنبال وسیلهای برای برقراری ارتباط دوباره هستند تا بتوانند به شرکتهای معدنی و صنعتی بزرگ متصل شوند. بنابراین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قطعا باید رویدادهای فناوری را به طور سالانه و مستمر برگزار کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» به بهانه رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 2
فرصت تحقق رویای25 میلیارد دلاری؟
اخبار صنعت-مسعود رحیمی: آنچه موجب می شود مجامع صنعتی در حوزه فعالیت خود حرکت رو به جلو و رو به رشد داشته باشند، طرح پرسش و بازشناسی موانع و مشکلات است. زوایای دید متفاوت و بررسی یک مشکل و مانع از جایگاههای اجرایی متفاوت، میتواند موجب گردد راهکارها خلاقانه تر و روشنگرانه تر باشند. امروزه صنعت گردشگری به عنوان یک تجارت پرسود و یک شاخه از اقتصاد جهانی در زمینه خدمات مورد توجه و در حال توسعه می باشد. توسعه گردشگری نقش مهم و اساسی را در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا میکند.اما پرسشی مهم مطرح است و آن اینکه تا چه میزان می توان اقتصاد یک کشور را به گردشگری وابسته کرد؟
کشور ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه با برخورداری از پتانسیل محیطی بالا و با داشتن پشتوانه تمدن، تاریخ و فرهنگی چند هزار ساله، از قابلیت ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است.
ایران با توجه به امتیازات ویژه ای که از نظر تنوع آب و هوا، جاذبه های طبیعی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی و مذهبی، معماری، صنایع دستی، فرهنگی و جغرافیایی دارد، قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به قلب گردشگری جهانی را دارد.
ایران از جمله کشورهایی است که با تکیه بر درآمدهای نفتی و در واقع اقتصاد تک محصولی خود، اتکاء شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات آن دارد؛ این شرایط باعث شده متغیرهای کلان اقتصادی با دنباله روی از قیمت جهانی در طول زمان دچار نوسانات شدیدی شوند، بنابراین رهایی از درآمدهای نفتی در سایه افزایش صادرات کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت هایی چون صنعت گردشگری امکان پذیر است.
اما با وجود این پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری، گسترش و توسعه صنعت گردشگری از لحاظ شکوفایی به جایی که باید نرسیده و امکان بهره برداری مناسب از این پتانسیل ها هنوز محقق نشده است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را دارد که به دلیل عدم آماده سازی زیرساخت ها درآمد ایران از این صنعت چشمگیر نبوده است و سهم ایران از توریسم جهانی بسیار ناچیز است.
دلیل تأکید بر گردشگری طبیعی در ایران نیز به دلیل است که ایران جزو ده کشور نخست جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری میباشد.
براساس سالنامۀ آماری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1396، 5113524 گردشگر وارد کشور شده اند. که از این میزان 22 درصد با اهداف زیارتی یا گردشگری مذهبی و 20 درصد با هدف جهانگردی وارد ایران شده اند.
این در حالی است که براساس سند چشم انداز در افق 1404، جذب گردشگر در ایران باید 1/5 درصد و درآمد آن 2 درصد رشد داشته باشد. ایران تا 1404 باید پذیرای 20 میلیون گردشگر با درآمدی حدود 25 میلیارد دلار باشد.
صنعت گردشگری ایران ۲۱ درصد رشد کرد
شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: گردشگران ترکیهای در جایگاه دوم ورود به ایران پس از عراقیها قرار دارند.
شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۳.۲ درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این صنعت ۹.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۹.۹ تریلیون دلار افزایش یافته است.
در سال میلادی گذشته ۳۳۰ میلیون نفر در صنعت گردشگری دنیا مشغول فعالیت بوده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵.۵ درصدی داشته است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال دنیا در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰.۴ درصد بوده است.
بر اساس این گزارش، صنعت گردشگری ایران در حالی که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا طی سال ۲۰۲۱ رشد ۴۰ درصدی و در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۲۱ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا، صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵ درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود.
بر اساس جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز به ۴.۷ درصد افزایش یافته است. در سال پیش از آن سهم این صنعت از کل اقتصاد ایران ۴.۶ درصد گزارش شده بود. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران طی سال گذشته به ۷۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
اشتغالزایی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۰.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. تعداد افراد شاغل در این صنعت ۱.۶ میلیون نفر بوده است. سهم صنعت گردشگری در کل اشتغال کشور طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶.۶ درصد بوده است.
چالش های زیرساختی
یکی از چالش های مهم پیش روی صنعت گردشگری در ایران، زیرساخت های ناکافی است. نبود وسایل حمل و نقل مناسب، اقامتگاه و سایر امکانات لازم، بازدید و لذت کامل از این کشور را برای گردشگران چالش برانگیز کرده است. شبکه حمل و نقل کشور منسوخ شده است و بسیاری از جاده ها، فرودگاه ها و سایر امکانات حمل و نقل نیاز به ارتقاء قابل توجهی برای پاسخگویی به تقاضاهای صنعت گردشگری دارند.
علاوه بر این، کمبود امکانات اقامتی با کیفیت، به ویژه در مناطق روستایی، جایی که بسیاری از محبوب ترین مقاصد گردشگری کشور در آن قرار دارند، وجود دارد. زیرساخت های ناکافی تعداد گردشگرانی را که می توانند از این مناطق بازدید کنند محدود می کند و منجر به از دست رفتن فرصت های درآمدزایی و ایجاد شغل می شود.
برای غلبه بر این چالش ها، دولت ایران باید گام های مهمی برای مقابله با چالش های زیرساختی و سیاسی پیش روی صنعت گردشگری بردارد. دولت باید برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل کشور از جمله ارتقاء فرودگاه ها، ساخت بزرگراه های جدید و سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کند. دولت همچنین باید بر تبلیغ و بازاریابی جاذبههای گردشگری کشور تمرکز کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند و امکانات و خدمات کافی را برای اقامت راحتتر و لذتبخشتر فراهم کند.
زیرساخت های ناکافی از چالش های مهم پیش روی صنعت گردشگری در ایران است. برای غلبه بر این چالشها، دولت ایران باید گامهای مهمی برای بهبود زیرساختهای حملونقل کشور، رفع تنشهای سیاسی و ارائه تسهیلات و خدمات کافی برای جذابتر کردن کشور برای بازدیدکنندگان بردارد.
چالش های فرهنگ، اقتصادی و زیست محیطی
چالش های فرهنگی نیز مانع مهمی بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران است. ایران کشوری با تاریخ، فرهنگ و سنت های غنی است، اما برخی از این سنت ها و آداب و رسوم فرهنگی ممکن است توسط برخی از بازدیدکنندگان محافظه کارانه یا محدودکننده دیده شوند.
برای مقابله با این چالش ها، دولت ایران باید برای ارتقای تفاهم فرهنگی بیشتر بین ایران و سایر کشورها تلاش کند. این امر می تواند با ارائه اطلاعات و آموزش به بازدیدکنندگان در مورد فرهنگ، تاریخ و سنت های ایرانی محقق شود. دولت همچنین می تواند با صنعت گردشگری همکاری کند تا ضمن احترام به فرهنگ و سنت های ایرانی، نیازها و انتظارات بازدیدکنندگان برآورده شود.
یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی صنعت گردشگری در ایران، چالش های اقتصادی است. این کشور در سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی مواجه بوده است که به تورم و گرانی منجر شده و سفر گردشگران را گرانتر کرده است. کاهش ارزش پول ایران همچنین منجر به گرانی کالاهای وارداتی از جمله مواد غذایی و سوخت شده است که بر هزینه خدمات گردشگری تاثیر می گذارد.
برای مقابله با این چالش ها، دولت ایران باید بر بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق ترویج سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تمرکز کند. این امر می تواند با ارائه انگیزه به سرمایه گذاران خارجی، کاهش بوروکراسی و تشریفات اداری و حمایت از توسعه کسب و کارهای مرتبط با گردشگری محقق شود.
علاوه بر این، دولت همچنین میتواند برای توسعه و ترویج گردشگری داخلی تلاش کند که میتواند منبع درآمد پایدار و ایجاد اشتغال باشد. با ترویج گردشگری داخلی، ایرانیان می توانند زیبایی ها و میراث کشور خود را کشف کنند و در عین حال اقتصاد را نیز تقویت کنند. چالش های فرهنگی و اقتصادی از موانع مهم رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران هستند. برای غلبه بر این چالش ها، دولت ایران نیاز به ارتقای درک فرهنگی بیشتر، ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و تمرکز بر توسعه و ترویج گردشگری داخلی دارد.
یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت گردشگری در ایران چالش های زیست محیطی است. این کشور دارای طیف متنوعی از جاذبه های طبیعی از جمله کوه ها، جنگل ها و بیابان ها است، اما بسیاری از این مناطق در معرض تخریب و آلودگی محیط زیست قرار دارند. به عنوان مثال، کمبود آب و آلودگی بسیاری از مناطق را تحت تاثیر قرار داده است و استفاده بی رویه از منابع طبیعی منجر به بیابان زایی و فرسایش خاک شده است.
اهداف توسعه گردشگری
هدف اصلی گردشگری در زمینه اقتصادی بالا بردن سطح درآمد ساکنان و پایین آوردن بار تکفل، ایجاد فرصت های شغلی، رونق مشاغل محلی، استفاده از نیروی کار محلی در اداره مراکز گردشگری میباشد که میتواند به پویایی اقتصادی منجر شود.
در زمینه اجتماعی با ایجاد کاربری های گذران اوقات فراغت و جلب مشارکت مردمی میتوان ناهمگونی های اجتماعی را از بین برد.
از جمله اهداف فرهنگی در برنامه ریزی های گردشگری عبارتند از اجرای ارزش های کهن، شناساندن ارزش های تاریخی فرهنگی به گردشگران.
در نهایت توسعه گردشگری باید به ایجاد محیطی مطلوب برای ساکنان و گردشگران تبدیل شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.