شماره: 2345 / ۱۴۰۳ دهم ارديبهشت
تعداد بازدید : 0
شاسیبلند تمام الکتریکی تویوتا در راه است
تویوتا ۱.۴ میلیارد دلار برای تولید یک شاسیبلند تمام الکتریکی دیگر در ایالات متحده سرمایهگذاری میکند.تویوتا موتور با سرمایهگذاری ۱.۴ میلیارد دلاری در کارخانهای در ایندیانا، برنامههای خود را برای تولید و فروش خودروهای الکتریکی بیشتر در ایالات متحده پیش میبرد که دومین اعلامیه این خودروساز ژاپنی در سال جاری است.این شرکت اعلام کرد که کارخانه پرینستون، ایندیانا که در حال حاضر چهار مدل گازی و هیبریدی تولید میکند یک شاسیبلند تمام الکتریکی و سه ردیفه بدون نام را به خط تولید خود اضافه میکند. این امر به دنبال افشای برنامه های تویوتا در فوریه مبنی بر هزینه ۱.۳ میلیارد دلاری آمریکا در کارخانهای در کنتاکی برای ساخت یک شاسی بلند سه ردیفه و کاملاً الکتریکی جداگانه است.
هر دو خودرو از باتریهای لیتیوم یونی استفاده خواهند کرد که کارخانه جدید این خودروساز در کارولینای شمالی تولید خواهد کرد و انتظار میرود تولید آن در سال ۲۰۲۵ آغاز شود.
تویوتا نسبت به سایر خودروسازان بزرگ در استقبال از خودروهای برقی کندتر عمل کرده است و ترجیح میدهد با فروش مدلهای محبوب هیبریدی بتواند توسعه بیشتری پیدا کند. تویوتا همچنین میخواهد با خودروهای برقی رقبا که از یارانههای دولت ایالاتمتحده برای تولید داخلی سود میبرند، رقابت کند. تصمیم برای تولید خودروهای برقی در ایالات متحده بخشی از تلاشهای این کشور برای انطباق با استانداردهای سختتر آلایندگی ایالات متحده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
قلک پورشه خالی شد
پورشه کاهش سود ۳ ماهه اول را به دلیل افزایش هزینهها اعلام کرد.
شرکت خودروسازی پورشه از کاهش ۳۰ درصدی سود عملیاتی در سه ماهه اول خبر داد و به سرمایهگذاری بیشتر در آنچه که این خودروساز لوکس آلمانی بزرگترین سال عرضه محصولات خود در تاریخ نامیده است، اشاره کرد.
سود عملیاتی در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱.۲۸ میلیارد یورو (۱.۳۷ میلیارد دلار) رسید، در حالی که فروش برای این دوره به ۹.۰۱ میلیارد رسید که از ۸.۷۷ میلیارد پیش بینی شده بود.اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه در بیانیهای گفت: «ما در وضعیت چالشبرانگیز، در مسیر خود باقی میمانیم و با قاطعیت راهبرد خود را دنبال میکنیم.»
خودروسازان آلمانی در تلاش هستند تا تقاضای چین را احیا کنند، به طوری که تحویل به بزرگترین بازار آنها در مقابل رقبای بی ام و و مرسدس کاهش یافته است و پورشه ۲۴ درصد کاهش در تحویل سه ماهه ثبت کرده است. مدیر مالی پورشه، اظهار کرد در حالی که تقاضا در چین همچنان به چالش کشیده می شود، این شرکت با دوری از جنگ قیمتی که بازار محلی را در بر گرفته است، حاشیه سود را به خطر نمی اندازد.این گروه چشم انداز سال ۲۰۲۴ خود را برای حاشیه سود ۱۵ تا ۱۷ درصدی در سال ۲۰۲۴ حفظ کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
شهردار تهران : در قرارداد با چینیها ۲۵ میلیون یورو به نفع کشور عمل شد
هیئت امنای محلات پایتخت، صبح روز- یکشنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲- همزمان با دویست و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران آغاز به کار کرد.
زاکانی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ مردم از بین طرح های اولویت دار، طرح هایی را انتخاب و بر آن نظارت کردند که عمده این طرح ها به اتمام رسیده است. سال قبل مردم پروژه هایی را نیز پیشنهاد دادند و ما پاسخگوی مردم بودیم. صدها طرح در محلات به ما معرفی شد و طرح هایی که منطق کارشناسی داشت، برای اجرا انتخاب شدند.
شهرداری تهران با بیان اینکه امروز دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس دائما فعال هستند، گفت: بنده از سوال ناراحت نمی شوم و یک عمر سوال کردم و پاسخ شنیدم و امروز هم پاسخ می دهم. آنچه شورا برای ما مصوب کرد پنج هزار میلیارد تومان نقد و دو هزار میلیارد تومان غیرنقد بود که هزینه تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس است و ما قرارداد پنج هزار دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم. اینکه تولیدکننده تأمین نکرده مشکل ما نیست. ما تسهیلات و منابع نقد و غیرنقد شرکت عقاب را تأمین کرده ایم و عمده منابع شرکت اسنا نیز تأمین شده است.
زاکانی با بیان اینکه شرکت شتاب اعلام کرده تا پایان سال می تواند ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل دهد، اظهار کرد: بنده بارها اعلام کرده ام که مردم را اسیر دست این و آن قرار نمی دهم. مدیریت شهری دوره ششم همت کرد که مسیری را پیش ببرد که در کشور بی سابقه است. ما نوع منابع را به گونه ای تجهیز کردیم که رشد فزاینده داشته باشد.
وی همچنین تصریح کرد: تحقق منابع ما تحقق بی نظیری است و در ۱۰۰ سال اخیر کسی نمی تواند بگوید شهرداری و شورا این میزان بودجه محقق کرده است. منشأ این منابع انضباط مالی، مولدسازی و پیگیری و مشارکت است و این منشأ شرایطی را فراهم کرد تا به جای هزار دستگاه اتوبوس دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خریداری شود.
شهردار تهران با بیان اینکه رقم پرداختی ما به حوزه حمل و نقل ۳۴ همت است، یادآور شد: در سرفصل ها ۳۲ همت پیش بینی شده بود اما ما ۳۴ همت پرداخت کردیم. ما تلاش کردیم با تکیه بر شرایط تولید داخلی، توسعه حمل و نقل را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه پرسش تعدادی از اعضا در مورد سفر به چین بود، گفت: این اقدام جزء افتخارات جمهوری اسلامی است. برخی دوستان علاقه ندارند بشنوند. برای اولین بار است که قراردادی برای انتقال تکنولوژی به این معنا انجام می شود. ما طرف ماجرا نیستیم و طرف بانک شهر است. بزرگترین شرکت ها توسط بانک شهر در چین گردهم آمدند. بانک شهر زیر بار ریسک برای ما نمی رود و قوی ترین شرکت وارد عمل شد.
زاکانی با اعلام اینکه کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن ما نیستیم، گفت: وزارت کشور در سال ۱۳۹۶ کارفرمای دو هزار دستگاه واگن شد. دولت ناتوان قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند و دولت انقلابی به میدان آمد و همه دست به دست هم دادند. این کار نشدنی بود و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز در صحن شورا گفت که اگر همین یک موضوع را به نتیجه برسانید، دیگر نیاز نیست کاری کنید.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: ۵۵ درصد داخلی سازی تجهیزات شامل لوازم داخلی و بدنه و برخی سیستم ها بود. ما در چین چند کار انجام دادیم و اولین کار این بود که از ۲۳ تا ۲۷ ماه زمان قرارداد را به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش دادیم. دومین خاصیت سفر این بود که توافق کردیم که بوژی داخلی سازی شود.
وی افزود: در داخل کشور هیچ گاه بوژی به این شکل ساخته نشده و مپنا به تازگی وارد ساخت بوژی شده است. ما با چینی ها قرارداد بستیم که اعتبار در نظر گرفته شده را انتقال تکنولوژی هزینه کند. ۲۵ میلیون یورو به نفع کشور عمل شد و ایران به عنوان بوژی ساز مطرح شد.
زاکانی با بیان اینکه ماحصل این اقدام برد بزرگی حاصل شد، خاطرنشان کرد: بررسی ها صورت گرفت و چینی ها در خردادماه نمونه یک در یک را تحویل خواهند داد. بنده اعلام کردم که دهه فجر، اولین واگن وارد خواهد شد و هیچ گاه نامی از نیمه اول سال نبردم. لذا در تأمین ۷۹۱ واگن و ۲۸۰ واگن در قرارداد جدید و ۱۱۳ واگن داخلی پیگیری ها انجام شد.
وی با بیان اینکه هشت رام قطار هفت واگنه به طور کامل، ۱۰ رام تجهیزات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد می شود، خاطرنشان کرد: این اقدام یک افتخار ملی است. از این پس هرکسی سیاه نمایی کند بنده با عدد و رقم صحبت خواهم کرد و مردم می توانند قضاوت کنند.
شهردار تهران با اعلام اینکه دو روز در سفر به چین، ابعاد مختلف حقوقی بررسی شد، گفت: طرف چینی مجاب شد که رویه جدیدی برای ما در نظر بگیرد و بنا شد تکنولوژی و پول چین مبتنی بر نیاز ما مسیری جدیدی را باز کند. ابتدا یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو قرارداد تأمین مالی منعقد شد. در ۱۱ روز ۱۰ شهر را بازدید کردیم و صبح تا شب مشغول به کار بودیم و بعد از این سفر تفاهم در حوزه واگن ها و یک تفاهم تأمین مالی نیز منعقد شد.
وی همچنین تصریح کرد: از اتوبوسرانی و تاکسیرانی افرادی به چین سفر و نمونه ها را بررسی کردند و بعد از آن بنده برای نهایی کردن قراردادها به چین سفر کردم. چرا برخی ناراحتند که ما می خواهیم خودروی با کیفیت ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهیم. پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ما ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد.
زاکانی با بیان اینکه طرف حساب ما بانک شهر با تمام امکانات خود است، یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی پیگیری شد. عیب ما این است که پا در کفش کسانی می کنیم که می خواهند کل معادلات را به هم بریزند. قرارداد ما در چین کاملا مشخص است و کسی که احتمالا کلاه بر سرش رفته است باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح شده ۱۰۰ درصد غلط بود.شهردار تهران گفت: مدتی است که آن فرد اعلام کرده که می گوید اما چه چیزی گفت. وزارت صمت، وزارت کشور و بانک مرکزی همه صفر تا صد موضوع را می دانند. موضع ما شفاف و افتخار این دوره است. چهارماه زمان تحویل تعهد چینی هاست که پس از دریافت پیش پرداخت، تحویل می دهند.وی با بیان اینکه نمی دانیم چرا برخی ناراحتند، گفت: هیچ کس جز ضد انقلاب، آمریکا و اسرائیل از موفقیتها رنج نمی برد زیرا مردم به دنبال گشایش هستند.
زاکانی با بیان اینکه قراردادهای دیگر را دستگاه های دیگر دنبال می کنند، یادآور شد: عده ای می خواهند کار در شهر انجام نشود اما انجام شد. وزرا از منطقه ۱۷ و ۱۸ بازدید کردند و باور نداشتند که تا این اندازه کار انجام شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: فرمایشات برخی اعضا هزار و یک نکته داشت و عدم انعکاس درست واقعیت ها بود. تقاضای ما از معاون حمل و نقل این است که موارد را در جلسه هم اندیشی مطرح کند اما برخی اعضا به جلسه هم اندیشی نمی آیند و صحن علنی را نیز ترک می کنند و نمی خواهند چیزی بشنوند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
سرمایهگذاری میلیاردی هوندا
در خودروهای برقی
هوندا ۱۱ میلیارد دلار برای راهبرد خودروهای برقی در کانادا هزینه میکند.شرکت خودروسازی هوندا موتور ۱۵ میلیارد دلار کانادا (۱۱ میلیارد دلار آمریکا) را برای تولید زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی خود در کانادا با میلیاردها دلار کمک مالی دولتی هزینه خواهد کرد زیرا این خودروساز ژاپنی به دنبال افزایش تقاضای بلندمدت در منطقه است.
هوندا اعلام کرد که این رقم شامل سرمایه گذاری شرکای جوینت ونچر است و هدف شروع تولید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۸ است. این شرکت سالانه ۲۴۰ هزار وسیله نقلیه در این مرکز تولید خواهد کرد، در حالی که یک کارخانه باتری در آلیستون انتاریو که در حال حاضر مدلهای هوندا CR-V و سیویک با موتور بنزینی تولید میکند.
برای هوندا، این بخشی از یک شرط طولانی مدت بر روی تقاضای مصرف کنندگان برای خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی است و آن را به سمت هدف خود سوق میدهد که تا سال ۲۰۴۰ خودروهای برقی ۱۰۰ درصد از فروش را به خود اختصاص دهند. این شرکت در حال حاضر خودروهای هیبریدی را در ایالاتمتحده تولید میکند و گفته است که قصد دارد سال آینده تولید اولین خودروهای تمام الکتریکی ساخت ایالات متحده را در مریسویل، اوهایو آغاز کند.
سرمایهگذاریهای جدید هوندا همچنین قرار است اتکای آن را به تولیدکنندگان خارجی برای باتریها کاهش دهد و آن را به مواد خام حیاتی برای انتقال انرژی پاک نزدیکتر کند.
شینجی آیوما، معاون اجرایی این شرکت گفت ما میخواهیم از منابع و انرژی غنی کانادا استفاده کنیم تا بتوانیم یک زنجیره ارزش متمرکز بر خودروهای الکتریکی ایجاد کنیم. او افزود که هوندا انتظار دارد که بتواند با تولید باتری، هزینههای تولید باتری خود را ۲۰ درصد کاهش دهد.
مدلهای جدید نیسان و مزدا برای چین آمد
نیسان موتور و مزدا موتور خودروهای جدیدی طراحی شده برای رانندگان چینی را ارائه کردند که نشاندهنده تلاش جدید خودروسازان ژاپنی برای بازپسگیری جایگاه خود در بزرگترین بازار خودروی جهان است.
این مدلها از جمله خودروهای مفهومی، در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شدند و نشاندهنده تلاشی برای پاسخگویی بهتر به تقاضای مصرفکنندگان چینی هستند. بازیگران خارجی مانند نیسان، سهم بازار خود را در چین از دست دادهاند زیرا سازندگان محلی مانند بیوایدی بهتر توانستهاند سلیقه رانندگان جوان را هدف قرار دهند.
نیسان دو خودروی مفهومی برقی باتریدار و دو خودروی پلاگین هیبریدی را معرفی کرد که همگی با تلاش مشترک با شریک محلی دانگفنگ انجام شده است. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان گفت این خودروها بر تعهد این خودروساز به چین تاکید میکند.
مزدا یک سدان EZ-۶ را معرفی کرد که به عنوان خودروی کاملا الکتریکی یا پلاگین هیبریدی ارائه میشود. ماساهیرو مورو، مدیرعامل این شرکت همچنین در نظر دارد یک شاسیبلند به نام آراتا را در سال ۲۰۲۵ در چین معرفی کند. مورو گفت که نسخه الکتریکی باتری EZ-۶ برد رانندگی در حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد داشت، در حالی که نسخه پلاگین هیبریدی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت و آراتا احتمالاً برد مشابهی خواهد داشت.
برای سالها، خودروسازان ژاپنی چین را بازاری با پتانسیل رشد تقریبا نامحدود میدانستند، اما این دیدگاه تغییر کرده است. فروش نیسان در چین در سال گذشته با ۱۶ درصد کاهش به ۷۹۴ هزار دستگاه رسید.
نیسان قصد دارد از سال ۲۰۲۵ خودروهای خود را از چین صادر کند و در ابتدا حجم سالانه ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار خودرو را هدف قرار داده است. نیسان و هوندا ماه گذشته گفتند که در حال بررسی شراکتی برای همکاری در قطعات کلیدی خودروهای برقی و زمینههای دیگر هستند.
مزدا سهم بیشتری از بازار را از دست داده است. این خودروساز در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۵ هزار دستگاه خودرو در چین فروخت که ۷۲ درصد نسبت به اوج ۳۰۹ هزار خودرو در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تاثیر برگزاری رویداد ایران اکسپو 1403و نمایش توانمندیهای صادراتی کشور بر حوزه خودرو، گفت: امسال برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو برنامهریزی کردهایم و چون تنها خودروسازی در ایران هستیم که خودروی اقتصادی تامین میکنیم و این خودروهای اقتصادی در کشورهای آفریقایی بازار خوبی دارند، بنابراین میتوان انتظار صادرات به کشورهای آفریقایی را داشت.
جواد توسلیمهر، در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران در خصوص اصلیترین تاثیر برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران بر توسعه روابط تجاری کشور،اظهارداشت: یکی از محاسن این رویدادها این است که بازارهای صادراتی بیشتر شناخته میشوند؛ همچنین بازارهای هدف از محصولات ما اطلاعات بیشتری به دست میآوردند و تعامل خوبی میتواند برای صادرات محصولات ایجاد کند.
گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه مهم و استراتژیک، تازهترین دستاوردهای خود در زمینه تولید خودروهای سبک و تجاری، موتورهای تولید داخل، قطعات مصرفی خودروها و آخرین یافتههای تحقیقاتی و صنعتی خود را عرضه کرده است.
در این نمایشگاه نمونه هایی از خودروهای شاهین پلاس اتوماتیک، سهند، وانت نیسان اکستند چپ فرمان، وانت نیسان راست فرمان، پادرا پلاس کمپرسی و نیسان لانگ به نمایش در آمده است. از گروه خودروسازی سایپا، شرکت سایپا(خودروساز) به همراه هفت شرکت تحت پوشش خود، پارس خودرو(خودروساز)، زامیاد(خودروساز)، سایپا یدک(تامین کننده قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش)، مالیبل سایپا(تولیدکننده قطعات ریختهگری و انواع مصنوعات فلزی)، فنرسازی زر سایپا (تولیدکننده انواع فنر، میل موجگیر و تورشن بار) و رادیاتور ایران (از بزرگترین تولیدکنندگان رادیاتور خودرو و مبدلهای حرارتی در خاورمیانه)، دستاوردهای خود در زمینههای مختلف را در معرض دید عموم قرار دادند.گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران؛ از روز گذشته کار خود را آغاز کرد و در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایهگذار و تاجر خارجی از ۸۵ کشور جهان حضور دارند. نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳، مورد استقبال گسترده و منحصر به فرد تولیدکنندگان،تجار و بازرگانان خارجی قرار گرفته است. نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران تا 12 اردیبهشت ماه برپا است و بازدید برای عموم مردم، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از ساعت 9 تا 16 فراهم است.نمایشگاه توانمندیهای صادراتی، در ۱۷ سالن نمایشگاهی در متراژ ۵۰ هزار متر با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در حالی آغاز به کار خواهد کرد که پیشبینی میشود در آن سه هزار و ۵۰۰ جلسه بی تو بی با حضور ۵۰ هیات عالی رتبه برگزار شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش میدهد
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با توجه به تفاوت ارزش زمین در شهرها و هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور نحوه نرخ گذاری معاینه فنی نیازمند بازنگری است.
سید محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از عدم افزایش سالانه تعرفههای معاینه فنی گفت: امسال تعرفههای معاینه فنی تغییری نکرده است و این در حالی است که هزینههای مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینهها به صورت چشمگیری افزایش داشته است.
میرزایی قمی با بیان اینکه افزایش تعرفهها در سال ۱۴۰۲ پس از سه سال تناسبی با هزینه های جاری مراکز نداشته و این خدمات را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، اظهار کرد: عدم تغییر سالانه تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینه ها و نرخ تورم به صورت عمومی مراکز معاینه فنی کشور را با مشکلات جدی در بخش نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در شرایط استاندارد مواجه کرده و با توجه به اینکه در وضعیت کنونی نوع تعرفهها به گونهای است که هزینهها را پوشش نمیدهد لذا امکان این که مراکز معاینه فنی در سطح کشور به سمت کاهش کیفیت کار و تخطی از ضوابط دستورالعمل های ابلاغی دولت در این ارتباط سوق داده شوند و از کیفیت خدمات خود بکاهند وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران با تخصیص بودجه بخشی از هزینه مراکز معاینه فنی تحت تملک خود را تامین می نماید، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط شهرداری تهران حمایت و بودجه دریافت می نمایند و البته مراکز معاینه فنی تهران تحت این شرایط توانسته اند به فعالیت خود بدون هیچگونه تخطی از ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی دولت ادامه دهند.شایان ذکر است بخش بزرگی از مراکز معاینه فنی در کشور متعلق به بخش خصوصی بوده و این مراکز با مشکلات متعددی روبهرو هستند و عدم افزایش تعرفهها می تواند موجب کاهش دقت و صحت آزمون های معاینه فنی و یا عدم تجهیز و به روز رسانی دستگاه های مربوط به آزمون های معاینه فنی شود.
سرپرست ستاد معاینه فنی با تاکید بر اینکه به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفه ها متناسب با هزینه خدمات افزایش یابد، ادامه داد: براساس محاسبه ریز هزینه های مراکز معاینه فنی نرخ صدور گواهی معاینه فنی حداقل ۳۲۰ هزار تومان برای مراجعه نخست خودروهای سبک ارزیابی می شود که این نرخ در حال حاضر ۹۲ هزار تومان است و تنها حدود یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می دهد.امیدواریم با ابلاغ تعرفه جدید در آغاز سال شرایطی فراهم شود که مراکز معاینه فنی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته این موردی است که می بایست توسط وزارت کشور به دولت پیشنهاد شود.
وی با اشاره بدین موضوع که تعرفه معاینه فنی توسط دولت تعیین می شود، گفت: براساس قانون هوای پاک نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین و در نهایت توسط هیات وزیران تصویب می گردد که این فرایند و طی مراحل قانونی آن موجب می گردد این افزایش با تاخیر انجام شود .
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.