شماره: 1732 / ۱۴۰۰ بيست و يکم شهريور
تعداد بازدید : 0
دناپلاس توربوشارژ با گیربکس شش سرعته به تولید آزمایشی رسید
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از قرار گرفتن محصول دناپلاس توربوشارژ مجهز به گیربکس شش سرعته دستی در برنامه تولید روزانه خبر داد.
فرشاد مقیمی ارتقای محصولات را از راهبردهای اصلی ایران خودرو خواند و گفت: بهمن سال گذشته، گیربکس شش سرعته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو به تولید رسید و رانا پلاس به عنوان نخستین محصول مجهز به این گیربکس نیز عرضه شد. وی ادامه داد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در استراتژیهای کلان ایران خودرو، تجهیز دناپلاس توربوشارژ به گیربکس شش سرعته در دستور کار قرار گرفت که این محصول در حال حاضر به خط تولید آزمایشی رسیده است.مقیمی نظارت های کیفیت در فرآیند تولید این محصول را از جمله موضوعات مهم در خطوط تولید ایران خودرو دانست. وی کاهش دو و نیم درصدی مصرف سوخت در سیکل ترکیبی را از جمله مزایای استفاده از گیربکس شش سرعته خواند و گفت: استفاده از موتور EF7 با توان و گشتاور بالا نیز بر بازدهی خودرو تاثیرگذار بوده و جزء نیازمندیهای استانداردی و زیست محیطی و همچنین انتظارات مشتریان به شمار میآید. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با تاکید بر تولید محصولات با کیفیت و تیراژ بالاتر، از افزایش ظرفیت تولید تارا خبر داد و گفت: از ابتدای هفته گذشته تولید این محصول به روزانه 50 دستگاه رسید و از هفته جاری به 75 دستگاه افزایش خواهد یافت. وی افزود: تارا اتوماتیک نیز در مرحله کالیبراسیون قرار دارد و به زودی آماده ورود به بازار خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
محصولات بهمن دیزل
در اوج کیفیت قرار گرفته اند
بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) ، خودروهای سنگین تولیدی بهویژه کامیونها و کشندهها در اوج کیفیت هستند و در این میان خودروهای تجاری بهمن دیزل مانند ماه های گذشته توانسته اند پیشتاز در حفظ کیفیت برتر تولید باشند.
بر اساس ارزیابی صورت گرفته، در گروه خودروهای باری در بخش کامیونتها از محصولات گروه خودروسازی بهمندیزل، کامیونت ایسوزو NMR85E و کامیونت ایسوزو NPR75K تمام پنج ستاره کیفی را از آن خود کرده و پس از آن کامیونت شیلر بهمن دیزل چهار ستاره شده است.
در بخش کامیونها نیز طبق ارزیابی صورت گرفته، کامیون ایسوزو NPR75M بهمندیزل چهار ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است.
در دسته کشندهها نیز خودرو FAW J6 سیباموتور چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.
گزارش ارزیابی خودروهای ساخت داخل وزارت صمت و کسب پنج ستاره کیفی کامیونت های بهمن دیزل در حالی منتشر می شود که براساس آمار ارائه شده توسط بهمن دیزل، تولید محصولات این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد 70 درصدی بوده است.
عمده رشد تولید بهمن دیزل در سال 1400 تا کنون در کامیون شیلر صورت گرفته است که از تولید 110 دستگاه در سال گذشته به 540 دستگاه رسیده است.
در کنار رشد کامیون شیلر، مینی باس پگاسوس دیگر محصول بهمن دیزل نیز شاهد رشد تولید 66 درصدی بوده است.
در حوزه تولید محصولات کاربری نیز با توجه به آمار ارائه شده، تولید بهمن دیزل در مقایسه با سال گذشته 142 درصد افزایش یافته است.
“محمد محمدی” مدیرعامل شرکت بهمن دیزل اردیبهشت ماه در نشست خبری از توسعه محصولات و تولید کامیون و کشنده در سال جاری خبر داد و گفت: دستیابی به داخلی سازی 60 درصدی در شیلر، ارتقاء سطح کیفی محصولات، افزایش صد درصدی تولید و صادرات از اهداف امسال بهمن دیزل است.
با همت انجمن قطعه سازان خودرو تهران؛
اتمام دوز اول واکسیناسیون 130 قطعه ساز
تا هفته آینده
انجمن قطعه سازان تا کنون شش هزار نفر از پرسنل قطعه سازان را واکسینه کرده است.
با تلاش انجمن قطعه سازان استان تهران، دو هفته ای است فرآیند واکسیناسیون اعضای این انجمن آغاز و تا امروز بیش از شش هزار دوز واکسن به پرسنل مجموعههای قطعهسازی تزریق شده است. در مجموع 15هزار نفر از 130 قطعه ساز این انجمن واکسینه خواهند شد و تا هفته آینده فرآیند واکسیناسیون دوز اول به پایان میرسد.این انجمن از اوایل مهر تزریق دوز دوم واکسن را آغاز می کند.از آن جایی که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به تجاری سازی خودروهای ناقص تاکید ویژه دارد، یکی از موانع پیش روی تولید، ویروس کرونا بود که امسال لطمه هایی را به این صنعت وارد کرد. با توجه به اهمیت تعطیل نشدن شرکت های قطعه سازی، با این اقدامات انجام شده به نظر میرسد بخشی از موانع مرتفع شده و امید است حداکثر تا هفته آینده همه پرسنل در شبکه تامینکنندگان انجمن قطعه سازان تهران واکسینه شوند تا با خیالی آسوده و جلوگیری از تعطیلی مراکز تولیدی، قطعات مورد نیاز خودروها تامین و خودروهای کف تجاری سازی شود و بدین منظور انجمن حداکثر تلاش خود را برای حل این بحران خواهد کرد.
گفتنی است انجمن قطعه سازان استان تهران در راستای شتابگیری روند واکسیناسیون فعالان صنعت قطعه سازی با پیگیری و برگزاری جلسات متعدد از هفته نخست شهریور فرآیند واکسیسناسیون را آغاز کرده است و در این راستا حدود 10 هزار نفر از کارکنان 130 شرکت های قطعه سازی واکسینه خواهند شد. دوز نخست فرآیند واکسیناسیون اعضای این انجمن با همکاری گروه خودروسازی سایپا و در فضای ایمن در محل شرکت بهمن موتور در حال انجام است که تا یک ماه آینده همه پرسنل قطعه سازی دو دوز واکسن خود را دریافت خواهند کرد.
پورشه با تقاضای زیاد مشتریان برای مدل «تایکان» مواجه شده است
اما تقاضا برای خانواده تمام الکتریکی پورشه تایکان به طور قابل توجهی از انتظارات اولیه و ظرفیت تولید فراتر رفته است.
مدیر عامل شرکت الیور بلوم در نمایشگاه خودرو IAA در مونیخ اعلام کرد که هدف فروش 20 هزار واحد در نیمه اول سال 2021 است (از جمله بیش از 5 هزار واحد مربوط به ایالات متحده) محقق شد. با نرخ فعلی، این شرکت می تواند در مجموع 40 هزار واحد در سال 2021 با پتانسیل بیشتر بفروشد.
این نشانه واضحی از عرضه موفق پورشه های الکتریکی در بازار است. در اواخر این دهه، احتمالاً اکثریت عمده فروش کل پورشه تمام الکتریکی خواهد بود.
به نظر می رسد BEV ها برای برند پورشه کاملاً مناسب هستند، زیرا قیمت آنها مسئله بزرگی نیست، در حالی که خودروی الکتریکی عملکرد فوق العاده و تجربه رانندگی آرام را ارائه می دهد.
گام بزرگ بعدی برای پورشه، ماکان تمام الکتریکی آینده خواهد بود که بر اساس پلتفرم (PPE) با قابلیت پشتیبانی از 800 ولت، برای سال 2023 برنامه ریزی شده است. با تایکان و ماکان، پورشه باید 100 هزار خودروی BEV در سال تولید کند و شروع به حذف مدل های معمولی یا هیبرید از خط تولید خود کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
احتمال سقوط آزاد قیمت خودروهای وارداتی
در پی طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو، پیشبینی میشود علاوه بر متعادل شدن بازار خودرو، کاهش قیمتهای 50 تا 80 درصدی برای خودروهای وارداتی هم شکل خواهد گرفت.
در پی طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو، پیشبینی میشود علاوه بر متعادل شدن بازار خودرو، کاهش قیمتهای 50 تا 80 درصدی برای خودروهای وارداتی هم شکل خواهد گرفت. فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو باکیفیت، متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصتها از جمله مواردی است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو فحوای ماده 4 به گوش میرسد.
همچنان بحثها بر سر آزاد شدن واردات خودرو مطرح است؛ موضوعی که اخیرا از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح و در انتظار تصویب است. مجلس در تلاش است با تصویب طرح واردات خودرو، رانت موجود در این بازار را حذف، بازار را ساماندهی و موج قیمتها را آرام کند.
در شرایط ممنوعیت واردات، خودروهای چینی تنها گزینه افراد طالب خودروهای خارجی است اما قطعا با برداشته شدن این ممنوعیت، پای بسیاری دیگر از شرکتها و خودروها به بازار ایران باز خواهد شد.
این طرح مجلس که با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است و از آن با عنوان «شوک جدید به بازار خودرو» یاد میشود، در اصلاحیه ماده 4 آن ذکر شده است که «هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی، هیبریدی یا بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود، اقدام کند. «
شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر، این ماده را با بندهای 8 و 9 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر با بند 1 اصل 110 قانون اساسی خواند و طرح را برای دومین بار به مجلس عودت داد. در نهایت پس از ایراد وارده، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» تایید کرده است. بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش در ازای صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز اقدام کند.
در این رابطه روح الله ایزدخواه - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معقد است که موضوع واردات خودرو در دستور مجلس قرار دارد و در قالب واردات خودرو پیگیری میشود. این آزادسازی قطعا از بسیاری از رانتها جلوگیری خواهد کرد اما به شکلی صورت خواهد گرفت که داخلیسازان ما دچار مشکل نشوند و در حقیقت بیشتر در جهت کنترل بازار و کاهش محسوس قیمتها خواهد بود.
به گفته وی، در این طرح هر شخص حقیقی و حقوقی امکان واردات داشته و خودروهای وارداتی باید از یک تراز کیفیتی برخوردار باشد. همچنین تعداد خودروهای وارداتی از طریق کمبود عرضه و با کمک شورای رقابت تعیین خواهد شد. شورای رقابت هر شش ماه یکبار وضعیت بازار را بررسی کرده و اعلام میکند کمبود عرضه چه میزان خواهد بود و متناسب با آن اجازه واردات میدهد. در این طرح شروطی که دولتها گذاشته بودند و زمینهساز ایجاد رانت (از بابت اینکه تنها واردات از سوی نمایندگی انحصاری خودروساز خارجی انجام شود) بود، حذف شده است. تاکید بر آن است که این واردات فشار ارزی به کشور وارد نکرده و از محل صادرات یا با ارز بدون منشا انجام شود.
نوید فرصت دستیابی به خودرو با کیفیت و متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصتها
در این رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نوید فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو متناسب با درآمد و کیفیت استانداردهای 85گانه و همچنین توزیع عادلانه فرصتها برای داشتن یک خودرو مناسب و روز آمد از فحوای ماده 4 به گوش میرسد؛ اما باید دید نمایندگان واقعاً قصد دارند انحصار مطلق بازار را بشکنند یا در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟!
وی تصریح کرد: طرح مجلس در صورت تصویب میتواند به خوبی بازار خودرو را کنترل کرده و آن را از انحصار خارج کند. این مصوبه یکی از مترقیترین و مردمیترین مصوبات مجلس شورای اسلامی است که میتواند التهابات بازار خودرو را تسکین بخشد. این طرح واردات را برای همه به رسمیت شناخته و انحصار قائل نشده است. از سوی دیگر تاکید شده است که هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد نکند و واردات با استفاده از منابع ارزی خارج از کشور را هم به رسمیت میشناسد.
کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای خارجی در سایه آزادسازی واردات
دادفر تصریح کرد: آنچه که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با واردات خودرو به تصویب رسیده، بسیار مطلوب است و نتیجه آن افت 50 تا 80 درصدی قیمتها در بازار خودروهای خارجی است. ضمن اینکه واردات خودرو علاوه بر کاهش شدید قیمت در بازار خودروهای خارجی، به راه افتادن نهضت مدیریت هزینه در خودروسازهای داخلی و متعادل شدن قیمت خودروهای تولیدی آنها را در پی خواهد داشت. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی به شدت از قیمت خودروهای تولید داخل فاصله گرفته است و قیمت این خودروهای خارجی را میتوان با دلار 70 یا 75 هزار تومانی تطبیق داد، در صورتیکه نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.
این مقام صنعتی تاکید کرد: واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی را به قیمت خودروهای داخلی نزدیک خواهد کرد. همچنین خودروسازان داخل هم تلاش خواهند کرد تا نهضت مدیریت هزینه را در پیش گیرند که نکته بسیار مهمی است و بازار رقابتی خواهد شد. انتخاب در دست مردم و مشتری است تا متناسب با سلیقه و درآمد خود خودرو انتخاب کنند.
به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، سیاستگذاران دولتی موظف هستند که راههای اقتصادی و تجاری را باز بگذارند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و موضوع خودرو به تحوی مدیریت شود که هر خانواده ایرانی بتواند بدون دخالت دولت خودروی مورد نظر خود را بدون نوبت و قرعهکشی و در صف ماندن خریداری کند.
دادفر خاطرنشان کرد: تنها نکته مبهم باقیمانده این طرح، تبصره 2 آن مبنی بر تعیین تعدادی واردات است که به شورای رقابت سپردهشده است. عملکرد شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در دورهای باطل طی سالهای اخیر، عملکرد منفی خود را با قیمتگذاری دستوری و سر ریز کردن رانت به جیب عدهای مکرر نشان داده است که نتیجه آن زیان انباشته خودروسازان بوده است.
افزایش رقابت و محدود شدن حاشیه سود واردکننده
در این رابطه همچنین فربد زاوه- فعال صنعت خودرو نیز معتقد است که اعلام کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات، موجی متضاد از خوشحالی و نگرانی ایجاد کرده است. هرچند که احتمالا منظور از این کاهش برای خودروهای موجود در بازار هست و مختص واردات جدید نیست اما دقت و توجه به برخی نکات خالی از لطف نیست. در پیشنویس جدید این مصوبه، واردات خودروهای دست دوم تا سه سال کارکرد آزاد شده بود اما بعدا حذف شده است. همچنین واردات برای همه ایرانیها آزاد است و وزارت صمت مجاز به محدود کردن به بهانه نمایندگی و خدمات نیست. ضمن اینکه نیاز به خرید ارز از شبکه بانکی نیست و با ارز اشخاص هم قابل اجراست!
وی تصریح کرد: واقعیت این است اگر تنها شرط اول اجرایی شود، خودروهای میلیاردی بازار با کاهش بیش از 50 درصدی مواجه میشوند. بایستی دقت کرد که نرخ برابری محاسبه تعرفه همچنان 4200 تومان است و تعرفه موثر گمرکی واردات هیچ کالایی عملا به نرخ خرید واقعی ارز بیشتر از 15 درصد نیست؛ لذا سقوط قیمت خودروهایی همچون لندکروز یا کمری 2008 در صورت نبود محدودیت حجم موتور و واردات دست دوم قطعی است.
زاوه افزود: همچنین این کار رقابت را به شدت بالا خواهد برد و براین اساس حاشیه سود واردکننده همچون سال 1385 در حدود سه تا پنج درصد محدود خواهد بود و قیمت خودروهای جدید وارداتی احتمالی بین 15 تا 25 درصد کمتر از انواع دست دوم موجود در بازار خواهد شد اما این کاهشها به معیار قیمت امروز است. تورم در بازار خودرو از ابتدای امسال بیش از 30 درصد بوده و احتمالا این روند تا انتهای سال ادامه دارد.
این فعال صنعتی تاکید کرد: حتی با فرض اجرایی شدن واردات و عدم سوءاستفاده شورای رقابت از قدرتی که این قانون به آن میدهد، خودرویی زودتر از تابستان سال آینده به بازار نمیرسد و اجرای این قانون نه قدرمطلق قیمت بلکه قیمت نسبی تابستان سال آینده را متاثر میکند و در بهترین حالت مشتری ایرانی وجه بیشتری پرداخت نخواهد کرد. در واقع تاثیر رهایی بازار از بند فساد قطعهسازان و خودروسازان کشور با سوءمدیریت پولی و کسری بودجه کشور جبران میشود و نهایتا فقط تورم بخشی خودرو بسیار کمتر از تورم عمومی خواهد شد؛ همانطور که این اتفاق پیش از این در سالهای 1368 و 1384 هم افتاده بود که بعد از آزادسازی واردات، قیمت خودروهای موجود به شدت کاهش پیدا کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آیا بازار خودروهای خارجی به دست چینی ها میافتد؟
تعداد بازدید : 0
اما و اگرهای آزادسازی واردات خودرو
طرح «آزادسازی واردات خودرو» بهتازگی با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته، این در حالی است که شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو، مبنیبر واردات محصولات هیبرید با تعرفه صفر ایراد گرفته و آن را مغایر با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرده بود. به این ترتیب، طرح به مجلس برگشت و کمیسیون صنایع مجلس، ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» دوباره به شورای نگهبان ارجاع داد، طرحی که مورد تایید شورا هم قرار گرفت. اما سپس، مرکز پژوهشهای مجلس دوباره به همین طرح ایراداتی وارد کرد که عمدتا به نگرانیها در مورد کمبود ارز در کشور برمیگردند. این در حالی است که حتی با فرض آزادسازی واردات خودرو، به نظر میرسد نباید انتظار واردات خودروهای آلمانی، فرانسوی یا کرهای به بازار ایران را داشت و این بازار، به احتمال بسیار زیاد به دست شرکتهای چینی خواهد افتاد.
واردات خودرو به شیوههای جدید
اما این طرح مشتمل بر چه مواردی است؟ براساس طرح مجلس، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگزار» طراحی شده است. به عبارت ساده، باتوجه به کمبود ارز در کشور، سیاستگزار قصد داشته است زلف واردات خودرو را به بحث ارزی گره نزند.در اصلاحیه ماده 4 کمیسیون صنایع آمده است: «هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمامبرقی، دو نیرویی (هیبرید) یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سهستاره یا بالاتر بر اساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.» دو رخداد جدیدی که در مورد این شکل از واردات به وقوع پیوسته، نخست؛ حذف انحصار واردات خودرو از طریق نمایندگی هاست و دوم اینکه واردات در ازای صادرات انجام خواهد شد. این در حالی است که در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سهسال ساخت نیز مجاز در نظر گرفته شده بود.
ایراد دوباره به طرح از دلِ مجلس
اما آیا این طرح میتواند ایرادهایی هم داشته باشد؟ چندی پیش مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک خبر داده بود در سال 1398 حدود 1300 دستگاه خودرو به ارزش 5.7میلیون دلار که از انواع محصولات ایرانخودرو و سایپا بودهاند، به سایر کشورها صادر شدهاند. در آخرین آمار که به 5 ماه سال جاری مربوط میشود، خودروسازان تنها 500 دستگاه از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دادهاند. بنابراین واردات در ازای صادرات شاید نتواند در کوتاهمدت به تسهیل واردات خودرو کمک کند، چراکه خودروسازان نهتنها صادراتی ندارند، بلکه تمام تولیدات خود را به بازار داخلی عرضه میکنند، بازاری که دلالان و واسطهگران گردانندگان اصلی آن هستند.
ازآنسو، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش کارشناسی ضمن تایید ضمنی آزادسازی مشروط واردات خودرو، برخی ایرادهای این طرح را پیش از ارجاع به صحن علنی به کمیسیون صنایع و معادن گوشزد کرد. براساس نظر مرکز پژوهشهای مجلس، «ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامهریزی برای ارتقای کیفیت و رقابتپذیری در تولید» و «اصلاح و تقویت همهجانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی اقتصاد»، ازجمله بخشهایی هستند که در طرح مجلس موردغفلت قرار گرفتهاند.
این در حالی است که براساس نظر بازوی پژوهشی مجلس، واردات خودرو بدون انتقال ارز به معنای عدم امکان رهگیری و شناسایی منشأ ارز خارجی مورداستفاده برای واردات خودرو توسط بانکمرکزی است، بنابراین شناسایی عبارت «واردات بدون انتقال ارز» نخست، بسترساز عدم نظارت بانک مرکزی در شیوه تامین مالی واردکنندگان کالا خواهد شد و دوم، موجبات ورود ارز با منشأ غیرشفاف به چرخه اقتصاد کشور را فراهم میکند.
خودروهای خاکخورده در آستانه ورود به بازار
اما ظاهرا سیگنال آزادسازی واردات خودرو، حتی پیش از آنکه قطعیت پیدا کند، به بازار خودرو و فعالان آن رسیده است. آقای پ. رحیمی، نمایشگاهدار خودرو در خیابان شریعتی تهران، در گفتوگوی تلفنی با خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» در مورد وضعیت بازار خریدوفروش خودروهای خارجی در هفته های اخیر گفت: «بسیاری از کسانی که خودروهای خارجی داشتند و منتظر مشخص شدن اوضاع نرخ ارز و مسائل سیاسی بودند، حالا با زمزمه آزادسازی واردات خودرو شروع به عرضه خودروهای خود کردهاند.» او ادامه داد: «جدیدترین خودروهای خارجی که به بازار عرضه میشوند، مربوط به سال 2018 هستند، یعنی زمانی که هنوز ممنوعیت واردات خودرو در ایران وجود نداشت. البته عمده خودروهای موجود، خودروهای دستدوم و کمکارکرد هستند، ولی حتی خودروهای نو یا بسیار کمکارکرد نیز در بازار هستند که صفرشویی و در نمایشگاهها عرضه میشوند. حتی خودروهایی هم هستند که به اصطلاح «اسپرت» شدهاند و چون کمکارکرد محسوب میشوند، چندان افت قیمت نداشتهاند. اما موضوع این است خودرو صفر کرهای، ژاپنی یا آلمانی اکنون به معنای واقعی در بازار وجود ندارد و فقط برخی خودروهای چینی بهدلیل ارتباط اقتصادی ایران و چین در بازار موجود هستند.» او ادامه داد: «به هر حال اگر بحث واردات خودرو به کشور هم دوباره مطرح شود، به احتمال بسیار زیاد خودروهای چینی بازار را قبضه خواهند کرد.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
تارا پیشرفته ترین سیستم الکترونیک در میان خودروهای ایرانی را دارد
مدیر قمی مدیر طراحی الکترونیک تارا در گفتگو با خبرنگار عصر خدمات در خصوص پلت فرم الکترونیکی خودروی تارا بیان کرد: سیستم برق و الکترونیک تارا در عین ساده سازی یا بهینه سازی که بر روی آن انجام شده می تواند سیستم های متنوع برق و الکترونیک از جمله سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، سامانه های هوشمند گیربکس اتوماتیک و موتور و سامانه فشار باد تایر را پشتیبانی نماید.
وی در ادامه افزود: این سیستم بهینه شبکه برق الکتریک که در خودروی تارا توسعه یافته از نوع شبکه مجتمع در نود مرکزی میباشد که در عین بهینه سازی خدمات ویژه ای در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. این سیستم بهینه مجتمع خرابی ها و مشکلات کمتری دارد وهزینه نگهداری پایین تری در خدمات پس از فروش بهرمند است. مدیرقمی تاکید کرد: تجهیزات برقی این خودرو شامل سنسور نور باران، گیربکس اتوماتیک،کروز کنترل، سیستم ایمنی و آپشن های مختلف برای ورژن های گیربکس دستی و اتوماتیک است. ضمنا مدیای بهروز در این محصول ارایه شده و همه اینها مواردی است که ما توانسته ایم در این شبکه راه اندازی کنیم. در توسعه این محصول دانش فنی توسعه سیستم هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و دیگر تجهیزات الکترونیکی مربوط به گیربکس اتوماتیک به دست آمده که در آینده در توسعه دیگر محصولات ایران خودرو نیز به کارگرفته می شود. وی با اشاره به اینکه سیستم الکترونیک خودرو به بخش های مختلفی تقسیم می شود گفت: در شبکه برق و الکترونیک خودرو مدیریت هر المان الکترونیک را به یک نود محول می کنند. اما در خودروی تارا تمام المان برق و الکترونیک را در نود مرکزی مجتمع کردیم و در عین بهینه سازی فیچرهای محصول را به سطح بالاتری رساندیم که قابلیت رقابت با خودروهای روز دنیا را دارد. مدیر طراحی الکترونیک تارا تصریح کرد: ما از به روزترین سیستم مالتی پلکس در خودروی تارا استفاده کردیم که تحت شبکه CAN در دو شبکه low speed و high speed مدیریت می شود. مدیر قمی در خصوص اینکه کدام خودروها مشابه تارا در شبکه برق الکترونیک توسعه داشته اند گفت: تارا تنها محصول ایرانی که اخیرا توسعه پیدا کرده است، که مجهز به سیستم کنترل پایداری است که از الزامات محصولات صادراتی میباشد، این مهم در شرایط تحریم رخ دادهاست. پیچیدگی سیستم کنترل پایداری در ارتباط سیستم ترمز، سامانه مدیریت موتور و فرمان برقی جهت ایجاد پایداری خودرو میباشد، که میبایست این هماهنگی با رانندگی در پیست های مخصوص در سطوح مختلف اصطکاکی تنظیم شود. امکان توسعه آن در ایران وجود نداشت چون دانش فنی پیشرفتهای نیاز داشت و ما این مهم را با کسب دانش فنی در حین توسعه با هماهنگی تامین کنندگان به دست آوردهایم. مدیر قمی توضیح داد: کالیبراسیون مناسب گیربکس اتوماتیک ششسرعته با شرایط اقلیم ایران با موتور TU5P درهماهنگی با دیگر سیستم های الکترونیکی خودرو انجام شده است. وی در پاسخ به اینکه چه بخشی از این سیستم داخلی سازی شده گفت: شبکه برق و الکترونیک متکی به تامین کنندگان داخل توسعه پیدا کرده ولی هنوز در یک سری سیستم ها وابستگی داریم و از خارج وارد می شود که یونیت سیستم کنترل پایداری که هنوز در داخل کشور تولید نشده است از جمله آنهاست. اما در پایان باید تاکید کنم که خودروی تارا از پیشرفته ترین سیستم ها و تجهیزات برق و الکترونیک در میان خودروهای ایرانی بهرمند است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.