شماره: 1727 / ۱۴۰۰ پانزدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
خبری از کاهش قیمتها در خودروهای پرتیراژ نیست
با وجود روند کاهشی قیمت ارز در بازار دیروز، خرید و فروش خودروهای پرتیراژ همچنان راکد بوده و خبری از کاهش قیمتها در این خودروها نیست.
بازار دیروز خرید و فروش خودرو همانند روزهای گذشته در کسادی معاملات به سر میبرد و کمتر خرید و فروشی صورت میگیرد. البته نوسانات نرخ دلار نیز بر بلاتکلیفی بازار خوردو اضافه کرده است چرا که در روز جاری همزمان با روند نزولی قیمتها در بازار ارز قیمت خودرو نیز شاهد کاهش قیمت بوده است.نکته قابل تامل اینجاست خودروهای پرتیراژ همچنان در مقابل کاهش قیمتها مقاومت میکنند و قیمتها در این بخش نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است.
درحال حاضر پژو206 تیپ دو با کاهش دومیلیون تومانی با قیمت 250 میلیون تومان، پژو 206تیپ پنج 288 میلیون تومان، سمند ال ایکس 242 میلیون تومان، سمند سورن 265 میلیون تومان و پژو206 صندوقدار 281 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.
همچنین پژو 207 اتوماتیک 421 میلیون تومان، پژو پارس 274 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 232 میلیون تومان، رانا پلاس 265 میلیون تومان، تیبا 147 میلیون تومان، ساینا 158 میلیون تومان، کوئیک آر 172 میلیون، تیبادو پلاس 171 میلیون تومان و سایپا 111 با قیمت 149 میلیون تومان به فروش میرسد.علاوه بر این سایپا 151 با قیمت 152 میلیون تومان، دنا پلاس 372 میلیون تومان، سمند ای اف سون 270 میلیون تومان و پژو پارس دوگانه سوز 292 میلیون تومان به فروش میرسد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
جهش 202 درصدی درآمد
فروش خودرو در سایپا
شرکت سایپا در پنجماهه نخست سال 1400 توانست از محل فروش محصولات خود، رشد 202 درصدی درآمدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند.شرکت سایپا از ابتدای امسال تا پایان مردادماه توانست 13 هزار و 319 میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 202 درصدی را نشان میدهد.باتوجه به برنامه موفق سایپا در افزایش تولید خودرو در 5 ماهه نخست سال جاری، پیشبینی میشود با هدایت نقدینگی به چرخه تولید و رونق فعالیتهای زنجیره تأمین و صنایع قطعهسازی، برنامه کلان دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا محقق شود.
مدیر عامل بهمن موتور خبر داد:
شتاب در تولید خودروهای جدید
شرکت بهمن موتور که در اسفند سال گذشته خودرو دیگنیتی و از ابتدای امسال هم محصول فیدلیتی را به به بازار عرضه کرده و این دو خودرو با توجه به مشخصات فنی و سطح کیفی و ایمنی محصولات و همچنین قیمت مناسب آن با اقبال مواجه شده است، از شتاب در تولید این دو خودرو موفق خبر داد.
محمد ضرابیان مدیر عامل شرکت بهمن موتور در این رابطه گفت: بر اساس سیاست گذاری شرکت بهمن موتور ایجاد تعهد بر اساس توان تامین و تولید صورت می گیرد و سعی در ارائه محصولات با کیفیت هستیم. بهمن موتور جزء معدود شرکت های خودرو ساز داخلی است که هیچگونه تعهد معوق حتی از سنوات قبلی که ناشی از تحریم ها است ندارد و اصل رضایت مشتریان از فرآیند فروش در بهمن موتور جزء اساسی ترین فعالیت ها است.
مهندس ضرابیان ضمن اشاره به مشکلات فراوان در حمل و نقل بین المللی طی چند ماه اخیر و کمبود کانتینر در سطح بین الملل و خطوط کشتیرانی جهت حمل به بنادر ایران و نیز افزایش بی سابقه هزینه حمل دریایی (به عنوان مثال کانتینر 40 فوت HQ که می تواند قطعات برای تولید 2٫2 دستگاه خودرو را در خود جای می دهد از 2800 دلار در سال گذشته به 8500 دلار افزایش یافته است)، اظهار کرد: این شرکت اقدامات لازم در جهت حمل قطعات برای تولیدات سفارش گذاری شده را به عمل آورده تا برنامه های تولید سال جاری را محقق نماید. همچنین به دلیل مواجه با موج جدید کرونا در کشور از مرداد ماه و حفظ سلامت پرسنل و به جهت همراهی با تصمیمات ستاد کرونا در تعطیلات سراسری تهران طی هفته آخر مرداد ماه، شرکت برنامه افزایش تولید در شهریور ماه را در دستور کار قرار داده است.
ضرابیان در آخر ضمن تاکید به اینکه برنامه و زمان فروش محصولات و اعلام رسمی قیمت تنها از طریق وبسایت و صفحات اجتماعی رسمی شرکت بهمن موتور به اطلاع مشتریان محترم خواهد رسید، گفت: تا پایان سال برنامه ریزی کرده ایم سه محصول جدید در بهمن موتور نیز به محصولات اضافه شود و به تولید انبوه برسد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد؛
تعداد بازدید : 0
بررسی نوسانات بازار خودرو در مجلس با حضور وزیر صمت
مصطفی طاهری از بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون با حضور وزیر صمت خبر داد و گفت قرار است راهبردهای وزارت صمت برای مهار تکانههای افزایشی و بازگشت ثبات به بازار خودرو بررسی و در خصوص آن تصمیمسازی شود.
نماینده مردم زنجان در مجلس در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز در نوسانات اخیر بازار خودرو، گفت: هرچند برخی افراد و جریانات، افزایش قیمت خودرو را ناشی از افزایش قیمت ارز از یک طرف و گرانی فولاد از سوی دیگر ارزیابی میکنند، اما شخصا معتقدم که بیشتر سفته بازی و انتظارات تورمی است که این نوسانات را در بازار خودرو میآفریند.
طاهری با اشاره به اینکه اثرات واقعی نرخ ارز معمولا با یک بازه زمانی مشخصدر سایر بازارها ظاهر میشود، گفت: اینطور نیست که امروز یا این هفته، افزایش قیمت ارز رخ دهد و بلافاصله قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما متاسفانه این رویکرد اشتباه در اقتصاد ایران شکل گرفته که با وقوع کوچکترین نوسانی در نرخ ارز، مجموعه کالاها و خدمات در کشور با افزایش قیمت مواجه میشوند.
او افزود: وقتی بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید خودرو در داخل کشور تامین میشود، دلیلی وجود ندارد که قیمت خودرو با کوچکترین نوسان ارزی با تکانههای تورمی مواجه شود. به نظر میرسد شبکهای از سودجویان در حاشیه بازار خودرو وجود دارند که با توجه به منافع کلانی که از این بازار برداشت میکنند با کوچکترین بهانه ای، زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم میکنند.
طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که دولت جدید برای مقابله با این شبکه سوداگری چه راهکاری باید داشته باشد؟ گفت: بر اساس اصول اقتصادی، ثبات بلندمدت در هر بازاری تحت تاثیر نظام عرضه و تقاضا است. بنابراین ریشه اصلی نوسانات بازار خودرو در عدم توازن در عرضه و تقاضا است. یکی از مهمترین اقداماتی که وزارت صمت در دوره جدید باید در دستور کار قرار دهد، ظرفیتسازی برای افزایش تولید خودرو است.
او گفت: خوشبختانه افزایش تولید از جمله مهمترین وعدههای وزیر صمت دولت جدید، است. وقتی زمینه افزایش خودرو فراهم شود، بدون تردید بخش قابل توجهی از مشکلات بازار خودرو ساماندهی شده و امکان سوءاستفاده برای سوداگران مسدود میشود.
خودرو باید به کالای مصرفی بدل شود
نماینده زنجان در مجلس یادآور شد: اما حل مشکلات خودرو نیازمند مشارکت سایر ارکان اقتصادی کشور است. در نگاه عمومی خودرو یک کالای سرمایهای است، بنابراین هر اندازه که افزایش تولید صورت بگیرد، باز هم تقاضا برای خرید وجود دارد. بر اساس بررسیهای انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفتهبازی و سرمایهگذاری بوده و مصرفی نیست.
طاهری گفت: برای حل این مشکل، خودرو باید به عنوان کالایی مصرفی معرفی شود. مخاطب بازار خودرو باید مصرفکنندگان واقعی باشند. باید بررسی شود که چه میزان از قیمت فعلی خودرو واقعی است و افزایش تولید، تا چه اندازه میتواند نوسانات این بازار را مهار کند.
این نماینده در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا دلیل اصلی نوسانات اخیر قیمت خودرو همین عوامل بوده؟ گفت: این موضوعات، عوامل بنیادین نوسانات محسوب میشوند. اما به طور خاص، موضوع تغییر مدیریت در حوزههای صنعتی که به دلیل تغییر دولت رخ داده، باعث شده برخی افراد و جریانات از این فضا سوءاستفاده کرده و اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند.
او افزود: از سوی دیگر معتقدم هر شخصی نباید در خصوص بازار خودرو اظهارنظر کند. در واقع بازار خودرو نیاز به یک سخنگو دارد. بخشی از مشکلات این بازار به این دلیل است که افراد و جریانات مختلفی وجود دارند که به خود اجازه میدهند درباره این بازار اظهارنظر داشته باشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهارکرد: به عنوان نمونه شورای رقابت، تشکلهای بخش خودرو و سایر نهادها هر کدام اظهار نظرهای پراکندهای را درباره این بازار مطرح میکنند که بیشتر بر نوسانات این بازار میافزاید. این اظهار نظرهای متفاوت و در برخی موارد متضاد باعث نوعی آشفتگی در این بازار میشود و انتظارات تورمی را تقویت میکند.
طاهری در پایان خاطرنشان کرد: البته وزیر صمت و سایر وزرای اقتصادی کابینه قول دادهاند نهایت تلاش خود را برای ساماندهی و ثبات در بازار خودرو (و سایر بازارهای اقتصادی) به کار خواهند گرفت تا بازار در وضعیتی باثبات و روبه رشد قرار بگیرد. روز یکشنبه وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر میشود تا در خصوص نوسانات بازار خودرو و سایر موضوعات مورد نظر بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
کمبود تراشه چالش جدی در صنعت خودروسازی کشور
امروزه هر چند مولفه های خاص داخلی و شرایط ویژه ای به دلیل تحریم بر صنعت خودرو کشور حکمفرماست ولی به طور کل تابعی از صنعت جهانی است. در این راستا تغییرات قیمتی، مشکلات حمل و نقل و هر محدودیتی که در صنعت دنیا اتفاق می افتد بر روی صنعت داخلی نیز تاثیرگذار است.
یکی از مواردی که صنعت خودرو کشور را تحت الشعاع قرار داده، کمبود تراشه ها است. طی سالهای اخیر تقاضا برای تجهیزات فناوری کاهش یافته بود اما با شیوع ویروس کرونا به طور غیر منتظرهای تقاضا برای خرید دستگاههای الکترونیکی افزایش یافت و تولید کنندگان رایانههای شخصی، لپ تاپ و تبلتها نیز با انبوه تقاضا روبرو شدند. با توجه به اینکه تمام این دستگاهها نیازمند تراشههایی برای پردازش، تأمین گرافیک و قابلیتهای دیگر هستند، یکی از عللی شد تا دنیا با کمبود تراشه مواجه شود. البته نباید از این موضوع غافل شد برخی کارخانه ها نیز به دلیل همه گیری کووید 19 منجر به تعطیلی شدند که این موضوع نیز بی تاثیر نبوده است.
یکی دیگر از دلایل کاهش تراشه در بازار، قرار دادن شرکت SMIC در فهرست سیاه بازرگانی بود که سبب شد بسیاری از شرکتها خرید از تراشههای SMIC را متوقف کنند. این تراشه ساز چینی حدود 5 درصد بازار جهانی نیمه رساناها و حدود 10 درصد بازار تراشههایی را در اختیار دارد که با فناوریهای قدیمی تر ساخته میشوند.
از سال 2020 جهان با بحران کمبود تراشه های نیمه رسانا مواجه شد که اکنون این موضوع از کنسول های بازی تا خودروسازان را گرفتار کرده است و به نظر می رسد تلفن های هوشمند در لیست بعدی قرار دارند.
صنعت خودرو ایران طی سه سال اخیر به دلیل تحریم های بین المللی با کمبود قطعه دست و پنجه نرم می کرد و حالا نیز با مشکل جدید جهانی کمبود تراشه رو به رو شده است. کمبود تراشه در دو بخش بر روند تولید خودروهای داخلی تاثیر گذاشته که بخش اول مربوط به ایجاد اختلال در روند تولید و دیگری به کاهش سرعت تکمیل خودروهای ناقص مربوط است که این دو موجب مختل شدن برنامه تولید خودروسازان و انباشته شدن خودروهای ناقص در کف شده است.
در هر خودرو به طور معمول در 36 بخش آن بیش از 100 میکرو پردازشگر تراشه به کار میرود تا کنترل همه چیز از ایربگ، فرمان برقی و سیستم ضد قفل ترمز تا نمایشگرهای اطلاعات خودرو را فعال سازد.
از جمله این مشکلات زمان سفارش گذاری تا تحویل قطعات نیمه هادی است که از دی ماه 99 تا اردیبهشت 1400 حدود چهار برابر شده و متاسفانه این دیرکرد ادامه دارد. بر اساس گزارش ها میانگین زمان تامین میکروکنترل ها که در دی ماه سال گذشته برابر با 16 هفته بود، در اردیبهشت امسال به 44 هفته و در مرداد به 50 هفته رسیده است.
در ابتدای سال 2021 پیش بینی می شد کمبود عرضه تراشه باعث کاهش 61 میلیارد دلاری درآمد صنعت خودرو شود ولی پیش بینی های جدید نشان از شرایط وخیم تر و کاهش درآمد 109 میلیارد دلاری این صنعت دارد. شرکت فولکس واگن پیش بینی می کند شرایط تامین میکرو چیپ ها در سه ماهه سوم سال بدتر شود و کاهش درآمد بیشتری در انتظار صنعت خودرو باشد. تا کنون صنعت خودرو به دلیل توقفات ناشی از عدم دستیابی به قطعات نیمه هادی، 3 میلیون تولید را از دست داده و به نظر می رسد خودروسازان حداقل 5 میلیون تولید را در سال جاری به دلیل کمبود عرضه نیمه هادی ها از دست دهند.
شرکت تویوتا از ابتدای سال به طور متناوب خطوط تولید خود را متوقف کرده است. هم اکنون نیز تویوتا به دلیل عدم در دسترس بودن میکروچیپ ها از 20 آگوست تا انتهای سپتامبر (29 مرداد تا 8 مهر) چندین روز خطوط تولیدی خود را تعطیل خواهد کرد و تولید را معادل 40 درصد کاهش و در ماه سپتامبر 400 هزار تولید را از دست می دهد. شرکتهای فورد، هوندا، فیات کرایسلر و فولکس واگن نیز به دلیل کمبود تراشه با خساراتی چشنمگیر روبرو شدهاند.
علاوه بر صنعت خودرو، تولید کنسول های بازی نیز با کاهش مواجه شده و گیمرها برای دستیابی به سیستم های جدید Mi-crosoft Xbox Series X و Sony PlayStation 5 هم اکنون با چالش مواجه شده اند.
شرکت های تولید کننده تلفن های هوشمند به لطف تولیدکنندگانی مانند اپل و سامسونگ که اجزای مهم را انبار کرده بودند، تا کنون با کاهش تولید مواجه نشده اند، هر چند نشانه های مواجه این صنعت با کمبود تراشه ها مشاهده شده و پیش بینی کاهش تولید برای تولید کنندگان تلفن همراه را می توان متصور شد.
به گفته گارتنر، تقاضا و فروش برای گوشی های هوشمند در سال 2020 با شیوع ویروس کرونا 12٫5 درصد کاهش یافت، با این حال این تقاضا در سال جاری به سرعت در حال بازیابی است. گارتنر می گوید که فروش جهانی تلفن های هوشمند در سه ماهه اول امسال 26 درصد نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشته است.
پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال 2021 بازار جهانی خودرو با رشد 9 درصدی تقاضا به 83٫4 میلیون دستگاه افزایش یابد. در سال 2022 نیز با 5 درصد افزایش تقاضا به 86٫9 میلیون دستگاه و با 4 درصد افزایش تقاضای مجدد در سال 2023 به 89٫7 میلیون دستگاه افزایش یابد.
طبق پیش بینی های صورت گرفته، مجموع افزایش قیمت تراشه ها طی سال های 2020 و 2021 بیش از 70 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تا سال 2023 صنایع متفاوت دنیا از جمله خودرو با کمبود عرضه تراشه ها مواجه خواهند شد. بر این اساس شرکت های تولیدی و به خصوص خودروسازان برنامه خود را بر این اساس تهیه کرده اند. صنعت خودروسازی کشور نیز در بحث تراشه کاملا وابسته واردات است. هم اکنون آمار دقیقی از خودروهای ناقص وجود ندارد ولی در آخرین آمار تعداد خودروهای ناقص از 100هزار دستگاه عبور کرده بود. برای برون رفت از این موضوع پیشنهاد می شود تا برنامه منسجمی با همکاری خودروسازان و قطعه سازان تهیه شود و موضوع تولید خودرو ناقص که منجر به ایجاد مشکلات کیفی و افزایش هزینه ها
می شود، از دستور کار خارج گردد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
نماینده مجلس:
قیمت خودرو با بهانههای مختلف افزایش مییابد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید خودروسازان هر دَم یکی از عوامل اثرگذار در بهای خودرو را بهانه کرده و قیمتها را افزایش دهند به طور مثال با رشد نرخ ارز بدون توجه به میزان ارزبری خودرو، بهای چهارچرخها را افزایش میدهند، این موضوع با گران شدن مواد اولیه مانند فولاد نیز صدق میکند.
حجت اله فیروزی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، گفت: از آنجایی که عوامل موثر در قیمت خودرو و میزان اثرگذاری آن تاکنون به درستی آسیبشناسی نشده، نمیتوان ادعا کرد که رشد نرخ ارز یا افزایش قیمت مواد اولیه دلیل اصلی گران شدن خودرو در بازار است، این شرایط موجب شده که خودروسازان هر دَم یکی از عوامل اثرگذار در بهای خودرو را بهانه کرده و قیمتها را افزایش دهند به طور مثال با رشد نرخ ارز بدون توجه به میزان ارزبری خودرو، بهای چهارچرخها را افزایش میدهند، این موضوع با گران شدن مواد اولیه مانند فولاد نیز صدق میکند.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با هر اتفاقی در حوزه اقتصادی قیمت خودرو افزایش مییابد و مرتبط کردن آن به رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و... کار همیشگی خودروسازان است، افزود: قیمت خودرو پس از گران شدن به دلایل مختلف مانند رشد نرخ ارز، حتی با رفع بهانههای مذکور نیز کاهش نمییابد.
وی اضافه کرد: هرچند کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسات متعددی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به منظور رفع مشکلات صنعت خودرو برگزار کرده و تصمیماتی اخذ شده اما کمیسیون اصل 90 مجلس نیز میتواند شکایت ها درباره گرانی افسارگسیخته این محصول را بررسی و با متخلفان برخورد کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید با برنامه کوتاه مدت به موضوع قیمت خودرو رسیدگی و علت افزایش قیمتها را مشخص کند زیرا بسیاری از قطعاتی که در حال حاضر برای تولید مورداستفاده قرار میگیرد، پیش از گران شدن توسط خودروسازان خریداری شده بود.
دولت با پیش بینی سازوکاری مناسب خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برساند
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دومین گام دولت باید با پیش بینی سازوکاری مناسب خودرو را به دست مصرفکننده واقعی رسانده و دست دلالان را از بازار کوتاه کند تا جوابگوی متقاضیان باشد.
فیروزی با اشاره به ضرورت همکاری مجلس و دولت به منظور ساماندهی صنعت و بازار خودرو، تصریح کرد: اجرای «طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو» که در کمیسیون تدوین و نهایی شده، میتواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند زیرا این طرح به موضوعات مختلف مانند عرضه و تقاضا، خدمات پس از فروش، توجه به بهبود کیفیت، ایمنی، واردات و... میپردازد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم واردات خودرو با ارز منشا خارجی را یکی از راهکارهای تنظیم بازار دانست و افزود: با تحقق این مهم میتوان بخشی از نیاز بازار را پاسخ داد و قیمتها شکسته میشود چراکه خودرو با قیمتهای متنوع در دنیا تولید میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.