شماره: 1666 / ۱۴۰۰ هفدهم خرداد
تعداد بازدید : 1
انتشار طراحی فورد موستانگ الکتریکی کوپه مدل 2030
طبق برخی شایعات، فورد نسل دیگری از ICE موستانگ خود را در حدود سالهای 2022 - 2023 به بازار عرضه خواهد کرد.
با توجه به روندی که امروز با سرکوب موتورهای درونسوز توسط دولت ها پیش می رود، تقریباً می توان گفت که فورد موستانگ مدل 2030 یک خودروی اسپرت کاملاً الکتریکی خواهد بود. فورد هیچ اشاره ای به نام موستانگ پلاگین آینده نکرده است.
با این حال، فورد مجموعه ای از طرح ها را حمایت کرد که یک از آنها طراحی مجدد موستانگ به عنوان یک خودروی الکتریکی اسپرت و قرار دادن آن در یک بخش جدید بود. یکی از طراحانی که چالش انجام آن را به عهده گرفت، تایلر کوون بود که با الهام گرفتن از موستانگ آن را به صورت یکپارچه با سیستم عامل کاملاً الکتریکی ارائه داد.
او آن را موستانگ E1 2030 می نامد و عالی به نظر می رسد. او الهام زیادی از اصل موستانگ کانسپت 1 گرفت. او نه تنها برخی از نشانه های طراحی کانسپت 1 را طراحی مجدد کرد، بلکه موستانگ خود را نسبت به نسل فعلی مدل کوچکتر کرد.
این یک طرح ترکیبی عالی از ایده های یکپارچه سازی و آینده نگرانه است و تلاشی کاملاً معتبر در راستای تولید یک موستانگ الکتریکی در آینده نزدیک است و از آنجایی که تایلر اشاره کرد این خلاقیت توسط فورد حمایت می شود، مشخص است که تولید کننده ایده های تازه ای را می خواست تا ببیند خودروی اسپرت موستانگ کاملاً الکتریکی می تواند چگونه باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
بهای خودرو کاهش می یابد یا افزایش؟
طی چندهفته گذشته همواره تحلیلگران و کارشناسان بازار خودرو دراینباره بحث کردهاند که قیمت محصولات در این بخش درطول چندماه آینده کاهش خواهد یافت یا افزایش
درپاسخ بهاین سوال باید گفت هرگونه پیشبینی در این زمینه بهمولفههای گوناگونی ارتباط دارد. اما با توجه بهاوضاع سیاسی فعلی پیشبینی دراینباره نمیتواند چندان دقیق باشد. درعین حال اگر بخواهیم بهطور درصدی ونسبی دراین خصوص نظر داده و بهنوعی وضعیت این بازار را در آینده نزدیک پیشبینی کنیم، باید گفت بهنظر میرسد در تابستان پیش رو احتمالا با افزایش قیمت در این بخش مواجه میشویم و در تیرماه این امر تا حدی رخ خواهد نمود. مگر آنکه تا قبل از این تاریخ، در روند مذاکرات با موفقیت و گشایش محسوسی مواجه شویم که بهرفع تحریمها بینجامد.
پورشه یک سدان الکریکی ارزان تر
طراحی می کند
گروه بین الملل: پلتفرم PPE که در اصل بیش از سه سال پیش اعلام شده بود، پلتفرم اختصاصی خودروهای الکتریکی است که به طور مشترک توسط پورشه و آئودی ساخته شده است.
اولین مدل های تولیدی که از ای پلتفرم استفاده می کنند، Q6 E-Tron در سال 2022 و نسل بعدی ماکان (منحصراً با قدرت الکتریکی) تأیید شده برای سال 2023 خواهند بود.
در حالی که ظاهراً آئودی در حال کار بر روی A4 E-Tron بدون موتور درونسوز برای قرار گرفتن در زیر E-Tron GT است، گفته می شود پورشه نسخه خود را به عنوان جایگزین ارزان تری برای تایکان طراحی می کند.
قبلاً با ارائه فرمان چهار چرخ و سیستم تعلیق هوا، PPE به عنوان پیچیده تر از MEB توصیف شده است، نیازی به گفتن نیست که از شارژ سریع 350 کیلووات و شارژ سریع و گشتاور استفاده می شود. در مورد پورشه بالقوه الکتریکی، به ترتیب نسخه های تک موتوره و دو موتوره با پیشرانه عقب و چهار چرخ وجود دارد.
این شرکت می تواند پلاک «کاجون» را که در ابتدا یک علامت تجاری است یک دهه پیش است را احیا کند، اما در حال حاضر هیچ چیز رسمی نیست. از آنجایی که مدل ساب تایکان حتی توسط مدیران پورشه نیز تأیید نشده است، به نظر می رسد نسخه تولیدی آن قبل از سال 2025 به شرط دریافت مهر تأیید، وارد بازار شود.
این می تواند در کارخانه شرکت لایپزیگ ساخته شود و باید قبل از هرگونه مشوق قابل استفاده، قیمت سیستم چرخ عقب موجود در ایالات متحده را از حدود 80 هزار دلار کاهش دهد. همچنین صحبت از یک کاین الکتریکی وجود دارد، اما غرضه این یکی احتمالاً در اواخر دهه پیش بینی شده است.
گام های خوب ایران خودرو در راستای بومی سازی تولید و عرضه محصولات جدید
عزت الله اکبری تالارپشتی سیاست تولید خودرو با کیفیت ، نهضت داخلی سازی قطعات و عرضه محصولات جدید در شرکت ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت : توسعه همکاری این خودرو ساز با شرکت های دانش بنیان موجب توسعه استقلال صنعتی کشور می شود .
سال جدید شروع بسیار تعیین کننده ای برای صنایع مولد با ارزش افزوده بالا بود. محور موانع زدایی در شعار سال جاری اهتمام جدی مدیران این بخشها را می طلبد تا با اراده ای بیش از گذشته هر آنچه را که طی این سالها به عنوان تجارب مدیریتی به دست آورده اند به کار برند تا بتوانند آنچه که مد نظر هست را به گونه ای که قابل توجه باشد انجام دهند. صنعت خودروسازی کشور نیز از این حیث نیازمند پویایی جدی است.
تحولات مدیریتی درایران خودرو باعث شد تا انتظارات از سایر بخشهای مرتبط با صنعت خودروسازی افزایش پیدا کند. آمدن فرشاد مقیمی به ایران خودرو و پس از آن اتفاقاتی که در حوزه تولید و تنوع محصولات و نیز گامهای قابل توجه در زمینه ارتقاء کیفی محصولات برداشته شد توجه منتقدین به حوزه خودروسازی را جلب کرد.
عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار پارلمانی رصد روز با بیان این مطلب گفت: مدیریت ایران خودرو در حوزه افزایش تیراژ تولید و توسعه قوای محرکه ، ارتقاء کیفی محصولات ، گام های مثبتی برداشته است
عزت الله اکبری تالارپشتی سیاست تولید خودرو با کیفیت ، نهضت داخلی سازی قطعات و عرضه محصولات جدید در شرکت ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت : توسعه همکاری این خودرو ساز با شرکت های دانش بنیان موجب توسعه استقلال صنعتی کشور می شود .
رئیس کمیسیون صنایع همچنین گفت: ظرفیتهای این بخش قابل تأمل است اما آنچه که بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد مهره چینی درست در صنعتی است که ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد. در چندسال گذشته شاهد تحولاتی در حوزه خودروسازی بودیم که جا دارد ضمن تقدیر از تلاشگران این حوزه یادآور شد که شناسایی ظرفیتهای بیشتر مورد انتظارست.
وی در خصوص چهره جدید ایران خودرو گفت: اتفاقات خوبی در این مدت افتاد که نیاز به تقویت دارد. در چند سال گذشته صنعت خودرو کشور ثابت کرد که می توان با ظرفیت سنجی از شرایط تحریمی اتفاقان خوبی را رقم زد. صنعت خودروی کشور سالها قبل باید در ریل فعلی قرار می گرفت اما به هر دلیلی این مسئله را شاهد نبودیم اما حالا که در مسیر توسعه قرار داریم باید با برنامه ای مؤثر آن را استمرار بخشید..
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
مشکل و گره ای که با
قرعه کشی خودرو باز نشد
یک سالی میشود که خودرو از طریق قرعهکشی به فروش میرسد، این در حالیست که این شیوه فروش نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرفکننده بوده و تنها دلالان سود سوداگری خود را بردهاند.
یک سالی است که شیوه فروش خودرو به صورت قرعهکشی، در کشور جریان دارد. اگرچه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفتهبازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضهشده در مقایسه با تعداد افراد ثبتنام کننده، بسیار کم است، نه تنها تأثیری در شرایط بازار نداشته بلکه بیشتر شبیه به شرکت در بختآزمایی شده است.
فروش خودرو از طریق قرعهکشی فقط لفظ ناکارآمد را به دنبال خود نمیکشد بلکه زمینه را برای بروز تخلفهای دیگر نیز فراهم میکند.
به عنوان نمونه با توجه به اینکه بسیاری از مردم عادی توانایی خرید خودروی صفر را ندارند، یکی از مهمترین مباحثی که مطرح شد مربوط به خرید و فروش کد ملی افراد برای ثبتنام توسط دلالان خودرو بود که بازار واسطهگری را رونق داد.
دلالان حوزه خودرو با استفاده از این فرصت، اقدام به خرید و فروش کد ملی این افراد بیبضاعت کرده و در قبال هر کد ملی، مبلغی ناچیز به این افراد پرداخت میکردند که همین مساله به تنهایی یکی از اصلیترین عوامل نرسیدن خودرو با قیمت مناسب به دست خریداران واقعی شده است.
در این رابطه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: قرعهکشی خودرو نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرفکننده است و فقط دلال و واسطه سود میبرد.
وی در توضیح چگونگی شکلگیری شیوه فروش خودرو بر اساس قرعهکشی، اظهار داشت: اصلاً نمی دانم چرا این اتفاق افتاد. در سال 97 زمان رحمانی وزیر وقت صمت که خیلی بازار آشفته شده بود اتاق فکری تشکیل شد که در آن اتاق فکر اصلاً نمیدانم این طرح قرعه کشی از کجا مطرح شد. تقریباً میتوانم بگویم 99 درصد جمع مخالفت کردند. رحمانی میگفت روی فروش خودرو مالیات سنگین بگذاریم من گفتم شما با این کار وجهه قانونی به کار میدهید مثل اینکه بگویید من قاچاق مواد مخدر را آزاد میکنم ولی از آن مالیات میگیرم طرف دارد کار خلاف قانون انجام میدهد و میخواهد روی آن خلاف مالیات از او دریافت کند تقریباً اکثریت مطلق جمع مخالف بودند یعنی واقعاً عجیب بود که این اتفاق افتاد. آن جلسه تمام شد.
وی افزود: به رحمانی گفتم که من مخالف صد درصدی شیوه قرعه کشی هستم اصلاً این کار را نکنید مگر دوران کمونیسم است که اینکار را کنیم، رحمانی گفت من نظر تو را شنیدم باید نظر بقیه را هم بشنوم و دو روز بعد دیدم قرعه کشی انجام شد. متأسفانه در در زمان جنگ سرد و شوروی و رومانی و… این چیزها را داشتیم.
بیگلو با بیان اینکه این شیوه فروش خودرو توهین به مصرف کننده است، تصریح کرد: من خودم بخاطر اینکه از سلامت این مکانیسم مطمئن شوم دو دوره ثبت نام کرده ام. من همان شب خدمت رحمانی وزیر وقت صمت عرض کردم که وقتی بی اعتمادی در جامعه است شما این قرعه کشی را اگر 100 درصد بر اساس مبانی قانونی و قوانین احتمالات هم برگزار کنید چون بی اعتمادی در جامعه حکمفرماست همه میگویند اینها قرعه کشی گذاشته اند که خودشان خودروها را برنده شوند.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: قرعه کشی بدترین اتفاقی است که میافتد و توهین به مردم است و به هیچ عنوان خود خودروسازها این شیوه را قبول ندارند و هر دو خودروساز مخالفت 100 درصدی هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تداوم سرنوشت نامعلوم 2 طرح قیمت گذاری خودرو
هر از چند گاهی فضای رسانه ای شاهد اظهار نظر برخی مسئولان در مجلس و دولت در خصوص اصلاح فرایند قیمت گذاری و عرضه خودرو است. با این حال، تاکنون اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده معلوم هم نیست که چه زمانی قرار است این معضل برطرف شود. در تازه ترین خبرها، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص فرجام طرح عرضه خودرو در بورس کالا گفته که: این طرح پس از گذشت هشت ماه از مطرح شدن آن در کمیسیون صنایع، همچنان در رفت و برگشت است.
یکی از طرح های جدی در خصوص اصلاح فرایند عرضه و قیمت گذاری خودرو، عرضه خودرو در بورس است. این طرح در آبان سال گذشته در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب اولیه رسید و بیان می کند که: عرضه همه خودروهای پرتیراژ باید در بورس کالا صورت گیرد. به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق خواهد گرفت و هر شخصی میتواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند در غیر این صورت باید 80 درصد از مابهالتفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند.
این طرح در ابتدا با مخالفت وزارت صمت روبه رو شد، با این حال پس از گذشت چند ماه و در 25 اردیبهشت، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از موافقت این وزارتخانه خبر داد مشروط بر این که قیمت پایه خودرو در بورس، توسط خودروسازان و نه سازمان حمایت (شورای رقابت) تعیین شود. با همه این اوصاف، به نظر می رسد این طرح همچنان تکلیف روشنی ندارد به طوری که کمیسیون صنایع نیز نسبت به آن گلایه مند شده است. «فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع، دیروز نکات جدیدی در این زمینه مطرح کرد و گفت: گلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون هشت ماه می گذرد، همچنان در رفت و برگشت است.
وی ضمن اشاره به فاسد بودن بخشی از این زنجیره، ورود مراجع قضایی به تخلفات در این حوزه را ضروری دانست. معلق بودن طرح عرضه خودرو در بورس در شرایطی اتفاق افتاده که کارشناسان از جمله «علی پناهی» معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران، آن را ایده ای بسیار خوب و موجب شفافیت و حذف تقاضاهای کاذب می دانند.
از سوی دیگر در هفته های اخیر، طرح آزادسازی واردات خودرو در ازای آزادسازی قیمت گذاری خودرو از جانب خودروسازان نیز مطرح شده است. بر این اساس خودروسازان در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، خواستار آن شده اند که خودروهای پرتیراژ، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی قیمت گذاری شوند. برای بقیه خودروها نیز قیمت گذاری آزاد شده و واردات خودرو نیز آزاد شود. با این حال، از فرجام این طرح که به نظر می رسد بیشتر در برگیرنده منافع خودروسازان هست، نیز تاکنون خبری در دست نیست.
طرح های مذکور در شرایطی مطرح شده اند که شورای رقابت همچنان بر اساس فرمول خود عمل و قیمت خودروهای مشمول قیمت گذاری را هر شش ماه یک بار و با توجه به مولفه هایی نظیر تورم بخشی، بهره وری و کیفیت تعیین می کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن؛ واردات خودرو در اسناد بالادستی منع قانونی دارد
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: با توجه به اهمیت بحث قیمت پایه خودرو و مرجع تعیین آن، نمایندگان تصمیم گرفتند پس از بررسی های بیشتر در خصوص ابعاد مختلف این طرح تصمیم گیری کنند.
علی جدی در خصوص روند کلی بررسی های طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: موضوع کلیدی در هر بازاری از جمله خودرو، توازن بخشیدن به روند کلی عرضه و تقاضا است. مشکلاتی که در خصوص بازار خودروی کشور وجود دارد، غلبه کردن بحث تقاضا بر روند عرضه است. افزایش تقاضا در بازار خودرو نیز به این دلیل است که خودرو در کشورمان از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای بدل شده است. در این شرایط حتی در صورت افزایش تولید نیز تفاوتی در نوسانات این بازار به وجود نخواهد آمد.
نماینده مردم شیران در مجلس در تشریح مشکلاتی که در بازار خودرو وجود دارد، گفت: مشکلاتی مانند قیمت گذاری های دستوری و شفاف نبودن روند کلی عرضه خودرو باعث شده تا رانت نهفته ای در این بازار ایجاد شود. در چنین شرایطی هر فرد یا جریانی که بتواند سهم بیشتری در عرضه خودرو داشته باشد، سود بیشتری کسب می کند.
او با اشاره به بررسی های میدانی مجلس در این خصوص گفت: نمایندگان در طرح ساماندهی بازار خودرو تلاش کردند بخشی از این عدم توازنها را پوشش دهند تا از یک طرف روند عرضه خودرو کاملا شفاف و قابل ردیابی باشد و از سوی دیگر این محصول به عنوان کالایی مصرفی تثبیت شود. برای این منظور نمایندگان پیشنهاد داده اند تا روند عرضه خودرو تنها از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.
جدی در پاسخ به این پرسش اقتصادآنلاین که روند قیمت گذاری در این طرح مبتنی بر چه مکانیسمی صورت خواهد گرفت؟ گفت: در این طرح پیش بینی شده تا قیمت تمام شده خودرو احصا و پس از آن در بورس کالا عرضه شود تا به صورت رقابتی به دست خریدار واقعی برسد. در واقع در این طرح قیمت توسط بازار استخراج خواهد شد و پس از آن در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.
او افزود: یکی از محاسن مهم این طرح، حذف گروه های سوداگر و واسطه ای است. در حال حاضر تفاوت قیمت خودرو در درب کارخانه تا بازار آزاد باعث شده تا در هر خودروی رده پایینی و میانی ، بین 50 تا 100میلیون تومان رانت خالص نهفته باشد. طبیعی است که چنین رانتی باعث هجوم سوداگران و دلالان به این بازار خواهد شد.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: البته عرضه خودرو از طریق بازار سرمایه در مجلس موافقان و مخالفانی دارد. وزارت صمت به طور کلی موافق عرضه خودرو از طریق بورس است و تاکید میکند قیمت پایه خودرو باید توسط خودروساز تعیین شود. اما نمایندگان در راستای حمایت از منافع عمومی مردم معتقدند کشف قیمت پایه باید مبتنی بر ضوابط شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین شود.
جدی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به اظهاراتی که از سوی خودروسازان، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس در خصوص ضرورت واردات خودرو به کشور شنیده می شود، گفت: در مجموع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به اثراتی که واردات خودرو در بهبود شاخص های کیفی و قیمتی بازار دارد، مخالفتی با واردات ندارند. به هر حال رقابتی شدن بازار و کاستن از انحصارات در بازار در نهایت به نفع مصرف کننده است. البته روند واردات باید به صورت مدیریت شده و محدود صورت بگیرد تا آسیبی به تولید داخلی وارد نشود.
او در ادامه افزود: اما مشکل اساسی در خصوص واردات خودرو، ممنوعیت های قانونی است که در برنامه های بالادستی کشور مانند برنامه ششم توسعه وجود دارد. حتی در صورتی که نمایندگان تصمیم بگیرند، مصوبه ای در خصوص واردات مدیریت شده خودرو داشته باشند، شورای نگهبان به دلیل عدم تطابق با اسناد بالادستی آن را رد می کند.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای حل این مشکل در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه ، نمایندگان باید بر اساس رویکردهای کارشناسی، منعی که در خصوص واردات خودرو وجود دارد را بردارند تا محدودیت قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد. این موضوع طی هفته های آینده و بعد از انتخابات در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت و نمایندگان نظرات خود را در این زمینه مطرح خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
با هدف ایفای مسوولیتهای اجتماعی ایران خودرو
اضافه شدن 30 هزار تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور
مدیر عملیات فروش ایران خودرو از نوسازی و عرضه دست کم 30 هزار دستگاه خودروی تاکسی در سال جاری خبر داد.علیرضا اسگوئی افزود: با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در قرارداد با اتحادیه تاکسیرانی امسال دست کم 30 هزار دستگاه تاکسی نوسازی خواهد شد.وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از پنج هزار دستگاه خودروی سمند و پژو 405 با کاربری تاکسی تولید شده و در انتظار معرفی واجدین شرایط برای صدور پیش فاکتور است.اسگوئی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 600 متقاضی از سوی اتحادیه تاکسی رانی جهت ثبت نام و تحویل خودرو به ایران خودرو معرفی شده است.وی با بیان اینکه با اعلام قیمتهای رسمی فروش محصولات، ثبت نام آغاز شده، افزود: از ابتدای خرداد ماه ثبت نام خودروهای تاکسی بدون وقفه در حال انجام است و به منظور اجرای فرآیند نوسازی، فهرست نفرات به اتحادیه تاکسیرانی درون شهری کشور ارسال شده و پس از ایجاد کد رهگیری، امکان صدور پیش فاکتور در نمایندگیهای مجاز ایران خودرو میسر خواهد شد.اسگوئی گفت: روند ثبت نام به صورت مستمر توسط متولیان در حال انجام است و بهزودی صدور پیش فاکتور خودروهای تاکسی متقاضیان طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده آغاز خواهد شد.مدیر عملیات فروش ایران خودرو، با اشاره به تاخیر یک ماهه صورت گرفته در ثبت نام متقاضیان به دلیل تاخیر در اعلام قیمت فروش محصولات از سوی مراجع مربوطه گفت: طرح های فروش با یک ماه وقفه اردیبهشت، در خردادماه از سر گرفته شد.
رونمایی از «شتاب»، نخستین اتوبوس تمام برقی کشور
نخستین اتوبوس تمام برقی کشور با بهرهگیری از دانش و نیروی داخلی با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان تولید شده است.
«شتاب» که در طراحی خود از بدنه و شاسی یکپارچه بهره میبرد، بر بستر مهندسی مدیریت چرخه عمر محصول تولید شده است که در کشور بینظیر است.
علاوه بر ویژگیهای ساختاری ظاهری مانند نداشتن پله در راهرو و ورودی که تردد مسافران را تسهیل میکند، اتوبوس برقی شتاب ویژگیهای مهمی مانند هوشمندی، اتصال به مرکز داده، بازگشت انرژی، شیوههای شارژ سریع، سامانههای نمایشگر پیشرفته و سامانههای خنککاری بهروز طراحی شده بر اساس اقلیم ایران را دارا است. این اتوبوس قابلیت بکارگیری در خطوط مختلف اتوبوسرانی با پکیجهای متفاوت باتری را بر اساس تعداد سفارش دارا است. همچنین زیرساخت طراحی و توسعه این محصول به گونهای است که با برترین محصولات دنیا در این حوزه رقابت نموده و توان صادرات به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعهیافته را خواهد داشت.
اتوبوس برقی شتاب، یک محصول کاملاً بومی است که با بهرهگیری از ابزارهای نوین مهندسی، منطبق با اصول طراحی در سطح بینالمللی توسعه یافته است؛ طراحی بدنه در گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان و پیشرانه الکتریکی در گروه مپنا انجام شده است و در شرکت «شتاب» به عنوان یک شرکت مشترک تولید میشود.
تجهیز ناوگان کشور به اتوبوس برقی شتاب، موجب حرکت به سمت برقیسازی حمل و نقل عمومی همگام با کشورهای توسعهیافته، بهرهمندی از هوای پاک با کاهش تولید آلایندهها، کاهش میزان وابستگی به لحاظ دسترسی به فناوریهای قابل دسترس در کشور، کاهش میزان مصرف سوخت دیزل، کاهش هزینههای بهرهبرداری ناوگان حمل ونقل عمومی، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و ایجاد اشتغال فناورانه و تولیدی در کشور خواهد شد.
بومیسازی تولید اتوبوس برقی توسط مپنا، جهش قابلتوجهی در تولید داخلی صنایع برقیسازی ایجاد میکند و پیشرفت بزرگی برای صنعت کشور محسوب میشود. بیش از 60 درصد این محصول در داخل طراحی و ساخته شده است و مپنا انتظار دارد که با توجه به سرمایهگذاریهای موازی در حوزههای سلول باتری و موتور که در مجموعه گروه مپنا در جریان است به 100 درصد برسد. استفاده از فارغالتحصیلان دانشگاهی و محققان در حوزههای برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، برنامهنویسی و نرمافزار، تحلیل داده، هوشمندسازی و مهندسی سیستم، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این پروژه ایجاد کرده است. با رشد زیرساخت تحقیقاتی امکان گسترش فناوری به حوزههای دیگر حملونقل همچون خودروهای سواری شخصی، خودروهای تجاری نیمهسنگین، سنگین و اشتراکی نیز فراهم میشود.
گروه مپنا در چشماندازی روشن برای صادرات این محصول در آینده برنامهریزی کرده است و خود را موظف به توسعه زیرساختهای برقیسازی در منطقه میداند.
هماکنون روندهای جهانی در عرصه حمل و نقل عمومی به سمت برقیسازی وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی است و گروه مپنا نیز در راستای کاهش مصرف سوختهای فسیلی و حفظ محیط زیست به ویژه در کلان شهرها، خود را متعهد به انجام فعالیتهای زیرساختی در حوزه برقیسازی دانسته و ضمن توسعه محصولات مختلف، زیرساخت و راهکارهای مورد نیاز خدمات شهری را آماده ارائه کرده است.
راهکارهای مپنا شامل مجموعهای از محصولات سختافزاری و نرمافزاری بوده و براساس استانداردهای بینالمللی و در لبه فناوری روز دنیا گسترش یافته است؛ به گونهای که برای فرهنگسازی، در پروژههایی به صورت پایلوت سرمایهگذاری شده و در میان مدت نیز کسب و کار جدیدی در حوزههای مختلف اعم از تولید و ساخت و گسترش خدمات شهری رقم میزند.این حرکت مپنا، موجبات ایجاد اشتغال در سطوح مختلف را فراهم میکند و نکته آن است که بخش عمده مشاغل ایجاد شده در این زمینه، فناورانه بوده و نخبگان و متخصصان متعددی از این طریق دعوت به کار میشوند.
در موضوع برقیسازی حمل و نقل، کاهش وابستگی فناوری در کلیه بخشهای مرتبط به این کسب و کار رخ میدهد؛ چرا که امروز کشور ما برای توسعه محصولات حمل و نقل برقی، فاصله بسیار کمی با دیگر کشورها نسبت به حمل و نقل بر مبنای موتور احتراقی دارد.
شایان ذکر است، شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان به نام تجاری “شتاب” با مشارکت گروه مپنا و مجموعه عقاب افشان، شهریور ماه سال 1399 و در راستای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه برقیسازی و هوشمند کردن حمل و نقل عمومی، تأسیس شد. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودروهای تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.