شماره: 1564 / ۱۳۹۹ هفتم دي
تعداد بازدید : 1
اخبار
رکورد انتقال گاز در کشور شکست
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از ثبت رکوردی تازه در تاریخ انتقال گاز کشور خبر داد و اعلام کرد که این مقدار به بیش از 818 میلیون مترمکعب گاز در روز رسید.
«مهدی جمشیدیدانا» در بازدید از تاسیسات تقویت فشار گاز و مرکز بهرهبرداری خطوط لوله اردبیل گفت: برای نخستینبار با انتقال روزانه بیش از 818 میلیون مترمکعب گاز، مقدار انتقال گاز شیرین ایران رکود زد که در مقایسه با رکورد ثبت انتقال گاز سال 98، افزایش سه درصدی نشان میدهد.
وی با اشاره به نگهداری و تعمیرات برنامهریزیشده در 86 تاسیسات تقویت فشار و بیش از 37 هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی که سه برابر طول قطر کره زمین است، ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال،163 میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده است که در این بخش نیز شاهد افزایش چهار درصدی نسبت به پارسال بودیم.مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، در ادامه به تمهیدهای زمستانی با وجود محدودیتها و شرایط خاص بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: بیش از هشت هزار و 300 کیلومتر پیگرانی هوشمند در مراحل مختلف، سه هزار و 200 کیلومتر پیگرانی تمییزکننده، 29 هزار و 218 کیلومتر نشتیابی خطوط لوله و 15 هزار و 500 مترمربع تعویض پوشش خط لوله، از جمله اقدامهای مهم در این زمان بوده است.
جمشیدیدانا درباره مقدار ذخیرهسازی گاز کشور، گفت: مخازن ذخیرهسازی در فصل سرما و در زمان مصارف حداکثری به پایداری شبکه انتقال گاز کمک میکند که در هشت ماهه امسال شاهد افزایش 17 درصدی مقدار تزریق گاز به مخزن سراجه و افزایش 26 درصدی ذخیره گاز به مخزن شوریجه بودیم.
وی از نیروی انسانی به عنوان سرمایههای ارزشمند سازمان یاد کرد و افزود: نزدیک به 11 هزار نیروی متعهد و متخصص وظیفه نگهداری، تعمیرات و حفاظت خطوط لوله فشار قوی گاز را بهعهده دارند که حدود یکهزار بهرهبردار به صورت 24 ساعته انتقال گاز را در تاسیسات و خطوط لوله پایش میکنند تا هیچ خللی در پایداری انتقال گاز به ویژه در فصل سرما بوجود نیاید.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان از همه مردم خواست تا با مصرف بهینه گاز طبیعی، این مجموعه را در تامین پایدار گاز به مبادی مصارف خانگی, تجاری و نیروگاهی یاری کنند.
به گزارش ایرنا، میزان مصرف گاز در هفته گذشته در کشور به دلیل کاهش دما با افزایش همراه شد. همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،ایرانی ها، 10 میلیارد متر مکعب گاز بیشتری سوزانده اند که بخشی از آن به دلیل افزایش تعداد مشترکان و مقداری نیز به دلیل شیوع کرونا و افزایش مصرف آب گرم در کشور بوده است.
راهاندازی پارک علم و فناوری صنعت آب و برق
راه اندازی پارک علم و فناوری با هدف تسهیل و تسریع فعالیت شرکتهای دانش بنیان و پژوهش محور در صنعت آب و برق، با چشمانداز حمایت از ساخت داخل و توسعه صادرات، توسط «شرکت ساتکاب» انجام شد.توسعه فناوری و حمایت از کسب و کارهای فناورانه در «صنعت آب و برق» و فراهمسازی بستری مناسب برای برآورده کردن نیاز شرکتهای دانش بنیان و پژوهش محورِ بخش خصوصی در «صنعت آب و برق»، از جمله اولویتهای تعریف شده برای شرکت ساخت و تهیه کالای صنعت آب و برق(ساتکاب) است.
فراهم آوردن بستر لازم برای تسهیل و تسریع فعالیتهای پژوهش محور شرکتهای دانش بنیان، از پارامترهای مورد توجه این شرکت به شما میآید که همزمان با احیای مجدد این شرکت، به طور جدی به آن توجه شده است.بر اساس این گزارش، پارک علم و فناوری با هدف حمایت از شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی در «صنعت آب و برق» با هدف توسعه فعالیت این شرکتها، حمایت از اقدام های پژوهش محوری، تقویتِ ساخت داخل، ارائه تسهیلات زیرساختی به شرکتهای دانش بنیان با حمایتهای ویژه «شرکت ساتکاب» راهاندازی شده است.
همچنین معافیتهای مالیاتی و در اختیار گذاشتن آب و برق رایگان به شرکتهای دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری، از جمله اقدام هایی محسوب میشود که با هدفِ حمایت از فعالیتهای پژوهش محور در «صنعت آب و برق» در این حوزه انجام شده است.
این گزارش می افزاید، تسهیلات مذکور به منظور حمایت از تولیدات داخلی در «صنعت آب و برق» و تضمین بازار برای آنها در دستور کار این شرکت مادر تخصصی قرار دارد. استفاده از منابع مالی صندوق پژوهش مالی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به منظور تامین منابع مالی ارزان و کم بهره، با حمایت «ساتکاب» صورت میگیرد تا این شرکتها حضوری موثر در بازار داخلی و خارجی، با هدف رفع نیاز داخلی و توسعه صادرات داشته باشند.شرکت سهامی مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) براساس بندهای «الف»، «ج» و «ﻫ» از ماده 4 اصلاحی اساسنامه شرکتهای برق منطقهای و بند «و» از ماده 4 اساسنامه سازمان آب و برق خوزستان در سال 1347 طی گواهی 12553 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران به ثبت رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیر مرکزملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر:
تعداد بازدید : 0
کاتالوگ ملی دریای خزر حاصل همکاری پنج کشور همسایه است
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: کاتالوگ دریای خزر حاصل همکاری پنج کشور همسایه این دریا و حاوی اطلاعات آبشناسی و هواشناسی آن است.
«سیده معصومه بنی هاشمی» افزود: همکاریهای پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و اشتراک اطلاعات محیطی دریای خزر در قالب کاتالوگ دریای خزر، براساس ضرورتی است که در دهه 70 و با پیشروی آب این دریا بوجود آمد.
وی ادامه داد: منابع آبی دریای خزر و اکوسیستم آن به شدت از تغییرات آب و هوایی تأثیر می پذیرد. از این رو مطالعه و نظارت بر شرایط آب و هواشناسی دریای خزر به جهت اثرات متعدد آن بر فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در پهنه دریا و مناطق ساحلی و همچنین حفاظت از اکوسیستم منحصر به فرد این دریا اهمیت بسزایی دارد.
بنی هاشمی گفت: با توجه به دامنه وسیع و فرامرزی فعالیت فرآیندهای جوی و هیدرولوژیکی، نظارت مطلوب بر وضعیت منابع آبی دریای خزر، مستلزم ایجاد و توسعه همکاریهای کشورهای ساحلی این دریا است.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر ادامه داد: باهمین هدف و برای نخستین بار در سال 1374، نشست نمایندگان 5 کشور حاشیه دریای خزر در ایران در قالب کمیتهای با عنوان «کمیته هماهنگی آبشناسی و هواشناسی دریای خزر ((CASPCOM» تشکیل شد و پس از 20 سال پیگیری و نشست سالانه، در نهایت در سال 1394، «موافقتنامه همکاری در خصوص آب و هواشناسی دریای خزر» به شکل قانون به تصویب مجالس 5 کشور حاشیه دریای خزر رسید.
وی افزود: یکی از اهداف مهم این کمیته و همکاریهای آن، ایجاد و توسعه یک سیستم منطقهای برای به دست آوردن و تبادل اطلاعات در مورد وضعیت دریای خزر است. بنی هاشمی گفت: با مشارکت سازمانهای ملی آب و هواشناسی کشورهای ساحلی دریای خزر، مطالعات آب و هواشناسی و نظارت بر وضعیت منابع آب دریای خزر و اشتراکگذاری اطلاعات در قالب کاتالوگ صورت می پذیرد.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: کشورهای عضو این کمیته، ضمن برنامهریزی اقدام های مطالعاتی و پایشهای محیطی در دریای خزر، نتایج مطالعات و اطلاعات خود را در جلسه های سالانه این کمیته به اشتراک میگذارند.
وی ادامه داد: از ظرفیتها و مزیتهای این همکاری، امکان تبادل اطلاعات و نتایج مطالعات به ویژه در ارتباط با پیشبینی وضعیت نوسانات آب دریای خزر و اثرات تغییرات اقلیمی موثر بر آن میباشد.
وی ادامه داد: توسعه این همکاری در بازه زمانی ایجاد تا حال حاضر بالاخص از سال 1394 با تعهدات رسمی کشورهای عضو، توانسته است ظرفیتهای اطلاعاتی در زمینه آب و هواشناسی در مقولههای دادههای نوسانات آب، دمای آب و هوا و همچنین دادههای آبدهی رودخانه های ورودی به دریای خزر را ارتقاء بخشیده و زمینه توسعه و گسترش مطالعات کاربردی پیرامون منابع آبی دریای خزر را فراهم کند.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: تهیه کاتالوگ ملی و اشتراکگذاری آن ذیل این موافقتنامه، از اقدام ها و وظایف سازمانهای آبشناسی و هواشناسی کشورهای عضو است.
وی گفت: این سازمان، در 4 کشور ساحلی آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در یک مجموعه متمرکز بوده و با عنوان سازمان آبشناسی و هواشناسی، ذیل یک وزارتخانه فعالیت دارند، لیکن در کشورمان موضوع آب شناسی در وزارت نیرو و هواشناسی در وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) پیگیری میشود.
بنی هاشمی افزود:این شرایط در کشورمان، ضمن ایجاد مزیت امکان توسعه بیشتر فعالیتهای تخصصی در هرحیطه، لزوم تقویت همکاریهای بین بخشی جهت حضور و همکاری مؤثر در عرصههای فراملی به ویژه مقوله مطالعات منابع آب دریای خزر را ایجاب میکند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
فضای کسب و کار شرکتهای خدمات انرژی (اسکوها)
اصل اصلاح الگوی مصرف و بهینهسازی مصرف انرژی بهعنوان یکی از شاخصهای مهم اقتصادی در هر جامعه موجب ارتقای شاخصهای زندگی و زیستمحیطی شده و الزام به رعایت آن علاوه بر خودشکوفایی علمی ناشی از ارتقای فنآوری بهبود کارایی تجهیزات و بهینهسازی فرآیندهای انرژیبر، فرصت توزیع مناسب منابع را برای تحقق اهداف توسعه پایدار فراهم میآورد.
محدودیت منابع فسیلی، رشد بالای مصرف سالانه انرژی و عدم کارایی فنی و اقتصادی مصرف بالای انرژی بهینهسازی مصرف انرژی را در کشور تبدیل به یک ضرورت کرده است. در این راستا شرکتهای خدمات انرژی به عنوان بازوی اصلی و اجرایی بهرهوری انرژی نقش عمدهای درخصوص حل مسائل فوق دارند.
شرکتهای خدمات انرژی شرکتی از نوع خدماتی مهندسی که در کلیه بخشهای مصرف کننده انرژی است که طرحهای مرتبط با بهبود کارآیی انرژی را طراحی، اجرا و تأمین مالی میکند و با تضمین حصول بخشی از کارآیی انرژی و برعهده گرفتن مخاطرات پروژه، سهم خود را از محل صرفهجویی انرژی تأمین میکند. شرکتهای مذکور از طریق انجام پروژه بر اساس میزان پیشرفت و قراردادِ مبتنی بر عملکرد از سایر شرکتهای ارائه دهنده خدمات انرژی متمایز میشوند و در مورد کاهش مصرف انرژی تضمینهای لازم را ارائه میدهند و ممکن است در تامین مالی پروژه نیز مشارکت داشته باشند.
مراحل اصلی فرآیند اجرای پروژههای شرکتهای خدمات انرژی شامل ممیزی انرژی با هدف سرمایهگذاری، تعیین روشهای امکانپذیر برای بهینهسازی مصرف انرژی، تضمین نتایج اجرای اقدامات بهینهسازی، بررسی و تضمین رعایت مقررات و استانداردها، تهیه تجهیزات و نصب آنها، مدیریت پروژه، تعمیر و نگهداری تجهیزات در طول مدت قرارداد و همچنین اندازهگیری صرفهجویی بطور پیوسته است.
تامین منابع مالی اقدامات بهینهسازی مصرف انرژی توسط شرکت خدمات انرژی و یا مشتری و با پشتوانه صرفهجوییهای انجام شده بعد از انجام پروژه صورت میگیرد. روش دیگر، تامین منابع به وسیله بانک یا موسسات اعتباری است که به شرکت و یا مشتری ارائه میشود.
دو مدل اصلی برای قراردادهای مبتنی بر کارایی انرژی وجود دارد که شامل مشارکت در صرفهجویی و تضمین صرفهجویی است. در روش مشارکت در صرفهجویی تامین مالی توسط اسکو صورت پذیرفته و تمامی ریسکهای تامین مالی بر عهده اسکو میباشد. ریسکهای فنی، صرفهجویی انرژی و بهرهبرداری به صورت مشترک بین اسکو و مشتری تقسیم میگردد. در روش تضمین صرفهجویی منابع مالی مورد نیاز توسط مشتری تامین میشود و اسکو، مشاورههای تخصصی و دانش فنی و مهندسی را در اختیار مشتری قرار داده و از محل صرفهجوییها، آورده خود را دریافت مینماید. مشتری ریسکهای سرمایهگذاری را تقبل نموده و ریسکهای فنی و صرفهجویی انرژی به هر دو وارد میشود.
آسیب شناسی فضای کسب و کار شرکتهای خدمات انرژی
در کشور ما از سالهای گذشته فعالیت شرکتهایی تحت عنوان شرکتهای مشاور انرژی آغاز شد. شروع فعالیت این شرکتها نه براساس نیاز بازار که براساس سیاستگذاریها و فعالیتهای حاکمیتی و دولتی در چارچوب اهداف بهینهسازی مصرف انرژی در وزارت نیرو و پس از آن وزارت نفت بوده است. براین اساس به طور عمده اقدامات ذیل انجام شده است: پیگیری و تشویق تأسیس این شرکتها، آموزش کارکنان و کارشناسان مربوطه، تأمین تجهیزات و امکانات سخت افزاری و رتبهبندی شرکتها.
اما چنانچه اشاره شد، فعالیت این شرکتها عمدتاً به صورت دستوری و بدون شکلگیری تقاضای حقیقی و مؤثر متقاضیان انجام میشد. بنابراین این شرکتها از اهداف اولیه خود منحرف شده و کارنامه قابل قبولی ارائه ندادهاند. در گذشته فعالیت این شرکتها منحصر به ممیزی انرژی آن هم عمدتاٌ براساس پروژههایی با بودجه سازمانهای دولتی بود. برخی از این شرکتها نیز به مشاور تغییر ماهیت داده و کمتر مشاهده شده که به صورت عملیاتی راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی ارائه و به اجرای آن بپردازند.
عدم بلوغ شرکتهای اسکو و نبود پایداری و انحلال بسیاری از این شرکتها در سال های اول تاسیس، ضعف دانش فنی و فناوری شرکتهای فعال در کشور، ضعف بنیه مالی شرکتهای داخلی و عدم توانایی در جذب سرمایه، ناتوانی در تامین اطمینان خاطر مشتریان از بابت خدمات قابل ارائه، عدم حضور شرکتهای بزرگ EPCF در این بخش، عدم وجود اسکو واقعی در کشور، عدم آشنایی بانکها با مکانیزم اسکو و عدم مشارکت آنان در تامین مالی پروژههای مرتبط، تغییر مداوم مدیران دولتی و عدم امکان ثبت قرارداد بلندمدت، عدم آشنایی موسسات بیمه با مکانیزم اسکو و عدم مشارکت فعال بیمه در این بخش، عدم وجود بسترهای لازم از جمله قرارداد تیپ، ساز و کار اندازهگیری و صحهگذاری M&V، عدم وجود برنامه جامع بهینهسازی مصرف انرژی در کشور، وجود تحریم ها و تاثیر آن بر روند معمول واردات فنآوری، سرمایه و دانش فنی و همچنین عدم قطعیت درآمد این شرکتها از جمله مشکلات شرکتهای خدمات انرژی در کشور است.
با واقعی شدن قیمت انرژی در کشور به نظر میرسد تقاضای حقیقی بازار برای خدمات این گونه شرکتها ایجاد خواهد شد اما مسأله اصلی عدم وجود بسترهای حقوقی و قانونی مناسب فعالیت این شرکتها است. براین اساس میتوان گفت در شرایط کنونی حتی با وجود تقاضا، مکانیزم بازار قادر به تأمین شرایط داد و ستد این خدمت ارزشمند که دارای منافع ملی نیز می باشد نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.