شماره: 1536 / ۱۳۹۹ بيست و هشتم آبان
تعداد بازدید : 0
دیگنیتی در بیلبوردهای شهر تهران به نمایش درآمد
گروه بهمن که چندی پیش از عرضه محصولی جدید با نام دیگنیتی خبر داده بود، امروز به طور رسمی این محصول را در بیلبوردهای شهر تهران نمایان و معرفی کرد.چند زمانی شاهد تبلیغات و معرفی خودرویی با نام دیگنیتی به عنوان محصول جدید گروه بهمن در بیلبوردهای سطح شهر تهران بودیم و اکنون در طرح جدیدی تصویر کامل این خودرو به طور رسمی نمایان شد. دیگنیتی ضمن حمایت از تولید داخل و داخلی سازی، به عنوان یک نوع خودروی اس یو وی با ابعاد ویژه شناخته شده و حاصل مشارکت تیمی از مهندسان و طراحان داخلی شرکت بهمن موتور است که به زودی به بازار عرضه می شود و همچنین تلاش مستمر در قطعه سازی کشور برای تولید داخل قطعات این خودرو در حال انجام است.
نصب این بیلبوردها در سطح شهر نویدبخش محصول جدیدی از این گروه خودروسازی است که توانسته در سایه بهره مندی از ظرفیت و استعداد ارزشمند داخلی، تحقق بخش مهمی از برنامه هایی را که طرح ریزی کرده، رقم زند.
محصولات گروه بهمن از نظر کیفی در همه زمان زبان زد خاص و عام بوده و با کسب مقام برتر خدمات فروش و پس از فروش در حوزه خودروهای سواری و تجاری آرامش خاطر برای مشتریان را به ارمغان آورده است. خدمات پس از فروش گروه بهمن نیز همواره قطعات اصل، طرح های متفاوت در ایام سال و به ویژه در راستای مقابله با ویروس کرونا، خدمات مطمئن در محل را به مشتریان ارائه کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
معاون مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه سایپا:
اجرای 81 پروژه مشترک داخلیسازی قطعات با صرفهجویی سالیانه 94 میلیون یورو با همکاری نیروهای مسلح
معاون مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا گفت: این مجموعه 81 پروژه بومیسازی قطعات خودرو را با سه نهاد نظامی یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد.
داریوش گلمحمدی درخصوص این پروژهها گفت: 28 پروژه مشترک بومیسازی با شرکتهای زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف شده و 7 قطعه پیچیده و دارای فناوری پیشرفته تاکنون به تولید انبوه رسیده است.
وی ادامه داد: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تاکنون برای تولید 26 قطعه پیشرفته از محصولات گروه سایپا اعلام آمادگی کرده که بسیاری از این قطعات در حال نمونهسازی اولیه و انجام مراحل پیش از تولید انبوه است.
به گفته معاون مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه سایپا تعداد 27 پروژه مشترک داخلیسازی نیز میان گروه سایپا و نیروی هوایی ارتش تعریف شده که طراحی اولیه این قطعات نیز در حال اجراست.
گلمحمدی گفت: تولید قطعات پیشرفته خودرویی نظیر ECU، مدولاتور، انژکتور، ایربگ، مالتیمدیا، موتورهای DC، انواع سنسورهای الکتریکی، جلوآمپر دیجیتال و فرمان برقی با هر سه نهاد و مجموعه نیروهای مسلح در حال اجراست و قصد داریم با تکیه بر توان داخلی، ارزبری محصولات و وابستگی خود را در این بخشها به حداقل برسانیم.
وی با اشاره به استفاده از سامانه موقعیتیاب، سیستم رادار و سنسورهای الکتریکی در خودروهای برقی، خودروهای متصل و خودران و فراگیری این سیستمها، گفت: با توجه به اینکه نیروهای مسلح در طراحی و تولید این سامانهها توانمند بوده و اقدامات ارزشمندی را انجام دادهاند، تفاهم همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و مجموعههای نیروهای مسلح برای ساخت و به کارگیری این سیستمها صورت پذیرفته است.
معاون مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه سایپا از برنامهریزی این گروه خودروسازی برای استفاده حداکثری از توانمندی و پتانسیلهای فناورانه نیروهای مسلح خبر داد و گفت: با اجرای پروژههای مشترک بومیسازی با نیروهای مسلح، سالیانه 94 میلیون یورو صرفهجویی خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در سطوح مدیریتی و کارشناسی میان گروه سایپا و مجموعههای مربوط به نیروهای مسلح که با نظارت و راهبری مقامات عالی نیروهای مسلح و گروه سایپا و همچنین نظارت عالی ستاد مشترک نیروهای مسلح صورت میپذیرد گفت: با توجه به نیازهای موجود در سایپا تلاش میکنیم با همکاری نیروهای مسلح، قطعات خودرویی مد نظر را هر چه سریعتر در خط تولید انبوه قرار دهیم تا اهداف کشور در زمینه جهش تولید و قطع وابستگی به بازارهای خارجی محقق شود.
ایران خودرو در هشتمین ماه سال 99 محقق کرد
افزایش 21 درصدی تحویل خودرو به مشتریان
گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده از ابتدای امسال تا بیست و پنجم آبان ماه بیش از 262 هزار دستگاه خودرو وارد بازار کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 21 درصدی را نشان می دهد.
به گزارش ایکوپرس؛ این خودروساز بزرگ کشور، در کنار افزایش قابل توجه تولید، میزان عرضه خودرو به بازار را نیز افزایش داده است، به گونه ای که از ابتدای سال تا بیست و پنجم آبان ماه، بیش از 262 هزار خودرو تحویل مشتریان داده است. سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 216 هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده بود.
کاهش قابل توجه تعهدات معوق به مشتریان نیز از نتایج حاصل از برنامه ریزی های دقیق در تولید و فروش محصول است، به طوری که تعهدات معوق 200 هزار دستگاهی سال گذشته به 26 هزار دستگاه رسیده است که این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.
بخشی از محصولات تولیدی به دلیل تحریم های ظالمانه به صورت خودروی دارای کسری در انتظار تامین برخی از قطعات دارای تکنولوژی بالای ساخت است که با تکمیل و عرضه آن به بازار، تعداد فروش نیز فزونی خواهد گرفت
تولید داخلی باتری های لیتیوم یونی توسط فورد
مدیر عامل جدید فورد، با آشکار کردن اینکه این شرکت در حال بررسی تولید سلول باتری است صنعت را غافلگیر کرد (تصور می کنیم به احتمال زیاد با یک شریک سرمایه گذاری مشترک).طی 10 سال گذشته، وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی با باتری شد، فورد فاصله زیادی داشت و خوشحال بود که سلول ها را از تامین کنندگان خارجی خریداری می کند. مدیر عامل قبلی، جیم هاکت، همچنین گفت که ساخت باتری های خود «هیچ مزیتی» ندارند.با این حال، جیم فارلی خاطر نشان کرد که بازار باتری انعطاف پذیری زیادی را ارائه نمی دهد:«ما فکر می کنیم اکنون زمان مناسبی است زیرا حجم تولیدی ما واقعاً در حال افزایش است. آنچه که ما کشف کردیم این است که اگر باتری های خود را از شخص دیگری بخرید، انعطاف پذیری زیادی وجود ندارد و دلایل بسیاری فراتر از هزینه وجود دارند. این چیزی است که ما در داخل شرکت در مورد آن بحث می کنیم.»به نظر می رسد هر زمان که یک خودروساز از مرحله آزمایشی خارج می شود و می خواهد سالانه ده ها هزار یا صدها هزار دستگاه تولید کند، باید تا حدی نسبت به تولید سلول باتری خودکفایی داشته باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ال90 ایرانی چه زمان وارد بازار میشود؟
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ال90 بومیسازی شده و منطبق با استانداردهای 85گانه توسط گروه خودروسازی سایپا طراحی، تولید و تا 18 ماه آینده وارد بازار خواهد شد.
سید جواد سلیمانی درباره تولید خودروی ال90 بومی سازی شده در گروه خودروسازی سایپا، تصریح کرد: تا قبل از شروع تحریم های جدید صنعت خودرو (در سال 97) در تولید ال90 تا حدود 45 درصد به قطعات شرکت رنو فرانسه وابسته بودیم، بنابراین زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت و شرکت های خارجی همکاری های خود را قطع کردند، تولید ال90 نیز متوقف شد.وی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش توان داخل، تنوع بخشی به محصولات خود و استفاده بهینه از خطوط تولید، تصمیم گرفت نسبت به داخلیسازی خودروی ال90 اقدام کند از این رو با تلاش مهندسان داخلی تا 18 ماه آینده ال90 جدید وارد بازار خواهد شد.
سلیمانی با بیان اینکه افزایش داخلیسازی ال90 در شرایطی محقق میشود که صنعت خودرو با شدیدترین تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا روبرو است، گفت: میزان ساخت داخل خودروی یاد شده به 85 درصد خواهد رسید و از طرفی این خودرو که در گذشته تنها با استانداردهای 55 گانه منطبق بود اکنون این قابلیت را پیدا خواهد کرد که استانداردهای 85 گانه را با موفقیت پاس کند.وی خاطرنشان کرد: با تغییرات جدید در موتور، گیربکس و قطعاتی که توسط رنو فرانسه تامین میشد گروه خودروسازی سایپا می تواند ال90 ایرانی را با شکل و نمای بیرونی جدید و بهروز تولید کند.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه با همت مهندسان داخلی گیربکس، موتور و برخی از قطعات ال90 که تا سال های پیش در تامین آن وابسته بودیم به تولید انبوه می رسد، تاکید کرد: در برخی از قطعات به دو دلیل، عدم توجیه اقتصادی و نبود مواد اولیه (نظیر مواد آلی برای تولید کاتالیست) امکان داخلیسازی وجود ندارد، از این رو، مجبور هستیم مانند سایر کشورها از طریق واردات روند تامین را پیگیری کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در راستای جلوگیری از خروج ارز، خودکفایی در صنعت خودرو و کنترل قیمت ها، تمام تلاش را برای ارتقاء سطح داخلیسازی خودروها انجام خواهیم داد و در این خصوص از توان مجموعه های دانشبنیان بهره خواهیم گرفت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
رتبه نخست خودروی تیگو 7 از نظر میزان ارزش نگهداری
خودروی تیگو7 یک کراس اوور جمع و جور است که توانسته در بازار پر رقابت برزیل رتبه نخست را در این سگمنت به لحاظ نرخ تعمیر و نگهداری در میان چندین کراس اوور معروف بدست بیاورد .این خودرو موفق گردید تا دارای کمتری میزان استهلاک -5.41 درصد شود که این درصد در مقایسه با خودروهای بنامی چون جیپ compass ، فولکس واگن تیگوان و هیندای توسان بدست آمده است .نشریه کواتروداس یکی از معتبرترین نشریات خودرویی در کشور برزیل میباشد ، که کسب این رتبه برای خودروی تیگو7 به لحاظ نرخ تعمیر و نگهداری برجسته است و قابلیت یک محصول قوی و اعتماد و شناخت برزیلی ها را به این خودرو نشان میدهد .یکی از عواملی که باعث شد تا خودروی تیگو7 در رتبه نخست این ارزیابی قرار گیرد کیفیت بالای این خودرو میباشد ، چراکه این خودرو با پلت فرم کاملا حرفه ایی ساخته شده که در آن از فناوری های شرکت لوکس ساز و معروف بریتانیائی تندرور استفاده شده است .شایان ذکر است که تیگو7 آزمایش های گوناگون زیست محیطی ،جاده ایی و 100 آزمایش تقریبی شامل دوام ،قابلیت اطمینان، و آزمون های مربوط به دمای هوا ، ارتفاع و... را با موفقیت گذرانده است.همچنین خودروی تیگو7 در سال 2017 در مسابقات رالی تاکلیماکان شرکت نمود و به عنوان یک خودروی تولید انبوه موفق به کسب رتبه نخست گردید .یکی دیگر از عوامل برتری خودروی تیگو7 در این ارزیابی ، حجم بالای فروش آن در بازارهای صادراتی میباشدهمچنین این نرخ پائین نگهداری و هزینه ها باعث شده تا این خودرو در کشور برزیل بازار دست دوم مناسبی را داشته و تصویر مناسبی را از برند خود ارائه دهد .در مجموع میتوان نشان داد که خودرو تیگو7 دارای کیفیت و قابلیت اعتماد بالا میباشد و توانسته مصرف کنندگان را راضی نگاه دارد و مشتریان بیشتری را در سرتاسر جهان به دست بیاورد .
از بنز کلاس s 580 جدید رونمایی شد
خودروی جدید مرسدس نیرومندترین خودرو معرفی شده سری اس تاکنون بوده است.خودروی مرسدس بنز اس 580 ای جدید نیرومندترین خودروی پلاگین کلاس اس خواهد بود. این خودرو به یک موتور توربو سه لیتری مجهز است که در خودرو اس 500 نیز استفاده شده بود. این خودرو به مانند بیشتر خودروهای جدید بنز به صورت هیبریدی عرضه خواهد شد اما شتاب گیری خودرو در حالت الکتریکی در مقایسه با حالت بنزینی کاملا متفاوت است. طبق اعلام بنز این خودرو از یک باتری لیتیومی بهره می گیرد که به آن امکان می دهد با یک بار شارژ شدن مسافت 64 مایل را طی کند. این قابلیت در مقایسه با بسیاری از رقبای این رده بهتر است. برای مثال خودرو A8شرکت آیودی می تواند 29 مایل و خودرو مدل 745 بی ام و مسافت 36 مایل را با یک بار شارژ باتری طی کند. با توجه به تعهد مرسدس بنز در کاهش آلایندگی این خودرو، در حالت بنزینی نیز آلایندگی این خودرو بسیار کم است و به ازای پیمایش هر کیلومتر بین 18 تا 30 گرم کربن دی اکسید از خودرو خارج می شود. آن طور که بنز اعلام کرده است در طراحی این خودرو از شارژرهای AC 3.7 کیلووات استفاده شده است که به خودرو امکان می دهد ظرف نیم ساعت حدود 80 درصد ظرفیت باتری خودرو شارژ شود. از جمله اصلی ترین نقاط ضعف این خودرو می توان به وزن سنگین باتری، خطوط ایرودینامیکی کمتر در مقایسه با رقبای این کلاس و همچنین سیستم ترمز ضعیف تر اشار کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
رکود و سردی بازار خودرو و نرخ هایی که واقعی نیستند
هرچند ادامه روند کاهشی نرخ ارز باعث افت قیمت انواع خودرو در بازار و افزایش آگهی های فروش خودرو در فضای مجازی شد اما قفل بازار هنوز باز نشده و خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
در بازار هر دستگاه پراید (سایپا 131 سفید مدل SE) با قیمت 113 میلیون تومان عرضه می شود که البته نسبت به یک هفته پیش حدود 15 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
در حال حاضر در بازار هر دستگاه تیبا صندوق دار با قیمت 126 میلیون تومان عرضه می شود که در مقایسه با هفته گذشته حدود 8 میلیون تومان افت قیمت داشته است. قیمت تیبا هاچ بک نیز با افت 10 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، به 141 میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت پژو 405 در بازار به 195 میلیون تومان رسیده که 10 میلیون تومان پایین تر از قیمت این خودرو در هفته گذشته است. قیمت سمند ال ایکس نیز تقریبا بدون تغییر مانده و در حال حاضر این خودرو با قیمت 196 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت سمند سورن نیز در بازار 245 میلیون تومان است.
قیمت پژو پارس ال ایکس نیز در بازار به 245 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه رانا با قیمت 214 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 معادل 280 میلیون تومان و پژو 206 صندوق دار مدل V8 در بازار 278 میلیون تومان است. در مورد پژو 207 دنده ای نیز باید به قیمت 318 میلیون تومانی و در مورد پژو 207 دنده اتوماتیک به قیمت 460 میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم.
با وجود افت قیمت خودرو در بازار، نمایشگاه داران همچنان از سردی بازار و نبود مشتری حرف می زنند. در شرایط فعلی عدهای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کردهاند برای فروش دست نگه داشتهاند و منتظرند تا شاید قیمتها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمتها هستند.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس می گوید: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد اما فعلاً خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد و معاملات قفل است.
به گفته وی، خریداران خودرو فعلا برای خرید دست نگه داشته اند و منتظرند تا با ادامه روند افت قیمت دلار، قیمت خودرو نیز پایین تر بیاید.
هرچند بازار فعلا در شوک و سردرگمی به سر می برد اما یکی از کهکترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا است و تا زمانی که این گپ پر نشود نمی توان گفت که به تعادل قیمتی در بازار خواهیم رسید.
طی 7 ماهه امسال 550 هزار و 243 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.8 درصد افزایش داشت. در عین حال، در این مدت 573 هزار و 331 دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به 7 ماهه سال قبل 44.2 درصد رشد داشته است. با این وجود وضعیت تکمیل خودروهای تولیدی و تحویل آنها به مشتریان نیز باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
طبق آمار، از ابتدای امسال تا 9 آبان ماه 287 هزار و 131 دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که 240 هزار و 950 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل 56 هزار و 519 دستگاه است.
در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید 241 هزار و 520 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا 7 آبان ماه اشاره کنیم که 208 هزار و 284 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا 6 هزار و 102 دستگاه بوده و 40 هزار و 546 دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.
قطعاً تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد و با فروکش کردن تب خرید دلالان، شاهد اصلاح بیشتر قیمت ها خواهیم بود.
برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «با گرانی خودرو چه باید کرد؟» و «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ایران خودرو: رانا پلاس و دنا پلاس توربو با گیربکس شش سرعته میآیند
در فرآیند طراحی و تولید گیربکس ششسرعته، بیش از 135 قالب جدید با همکاری 85 سازنده ساخته شده است
مدیرعامل شرکت صنعتی نیرومحرکه با اشاره به اینکه در فرآیند طراحی و تولید گیربکس ششسرعته، بیش از 135 قالب جدید با همکاری 85 سازنده ساخته شده است، گفت: «تولید گیربکس داخلی حدود 87میلیون یورو صرفهجویی ارزی طی چهار سال به دنبال خواهد داشت.»داوود اسماعیلپور افزود: «پروژه راهبردی طراحی و توسعه گیربکسهای جدید برای خودروهای سواری در راستای توسعه بومیسازی، به شرکت نیرو محرکه واگذار شد تا در کنار سایر سازندگان داخلی و با بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان، پروژههای جدید طراحی و تولید گیربکس در سطح تکنولوژیهای روز دنیا در داخل کشور اجرا شود.»
راناپلاس پرچمدار ششسرعته ها میشود
بنابراعلام مدیرعامل شرکت نیرومحرکه، گیربکس ششدنده همراه با پیشرانه EC5 برای نخستینبار روی محصول راناپلاس نصب شده و به بازار عرضه میشود و بهتدریج روی محصولات دیگر ایرانخودرو نیز تعبیه خواهد شد.اسماعیلپور با بیان اینکه تولید و داخلیسازی این گیربکس در شرایط تحریمی کاری جهادی محسوب میشود، ادامه داد: «در طراحی گیربکس ششدنده از تکنولوژیهای روز استفاده شده است.»
وی اظهار داشت: «کاهش مصرف سوخت بهویژه در سرعتهای بالا، رانندگی در جادهها و اتوبانها، بهبود تعویض دنده و مطلوبیت بیشتر در رانندگی از مزایای این گیربکس است.»به گفته مدیرعامل شرکت نیرومحرکه، بر پایه این گیربکس ششسرعته، نوع نیمهاتوماتیک آن با نام تجاری AMT6 در دست توسعه است و تا پایان امسال تولید آزمایشی آن آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: «براساس نقشه راه قوای محرکه، قرار است ایرانخودرو تا سال 1404 نیمی از محصولات تولیدی خود را با گیربکس اتوماتیک و نیمی دیگر را با گیربکس دستی تولید و روانه بازار کند.»
قوای محرکه جدید در محصولات ایران خودرو
در زمینه عرضه آتی محصولات ایرانخودرو با نسل جدید قوای محرکه، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو نیز اعلام کرده است: «در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه ایرانخودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سهاستوانه و عرضه خودرو با گیربکسهای جدید در دستور کار قرار دارد.»
کیانوش پورمجیب افزود: «برای حرکت بهتر خودرو در سرعتهای بالا، کاهش مصرف سوخت و راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس ششدنده را در دستور کار قرار داده ایم و رانا با گیربکس ششدنده امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نقشه راه گیربکس نیمهاتوماتیک AMT را داریم که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.»
وی افزود: «دناپلاس توربو با گیربکس ششسرعته اتوماتیک و موتور EF7TC هم که اوایل سال جاری به تولید رسید، بهزودی به گیربکس ششسرعته دستی نیز مجهز خواهد شد. تا آخر امسال، 207 را هم با گیربکس ششسرعته اتوماتیک تولید خواهیم کرد.»
پورمجیب ادامه داد: «موتور EF7 توربوشارژ مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک بر روی محصول پروژه K132 هم به کار خواهد رفت. همچنین خردادماه سال آینده این محصول با موتور ارتقایافته TU5 و گیربکس ششسرعته اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. پژوپارس نیز در آینده مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک خواهد شد.»پورمجیب همچنین از آغاز طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT در سال جاری خبر داد و گفت: «ما با برنامهای کاملا روشن، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار داریم و در بازه زمانی دوساله به تمام نیازهای مشتریان خود پاسخ خواهیم داد.»
هم به نفع خودروساز، هم به نفع مصرف کننده
درحالحاضر حدود 95 درصد تولیدات ایرانخودرو با گیربکس دستی و 4 تا 5 نوع پیشرانه به بازار عرضه میشوند. در زمینه گیربکسهای دستی میزان ارزبری هر گیربکس بین 300 تا 400 یورو برآورد میشود. بدینترتیب، ایرانخودرو با داخلیسازی این گیربکس آن هم در نسخه ششسرعته جدید، صرفهجویی قابل توجهی را رقم خواهد زد.تعداد دندههای گیربکس در یک خودرو نشاندهنده طیف سرعتهای تعریفشده برای انتقال قدرت پیشرانه به چرخها است. بر این اساس، در شرایط مختلف میتوان دنده یا سرعت متناسب با جاده و شرایط را انتخاب کرد. خودروهای ایرانی طی بیش از 20 سال گذشته همواره از گیربکسهای پنجسرعته دستی استفاده میکردند که درخصوص محصولات ایرانخودرو بیشتر شامل گیربکس سری BE پژو میشود.
این گیربکس متدوال که در برخی خودروها با تغییرات اساسی همراه و عرضه شده، پنجسرعته است. اما دنده ششم در گیربکس جدید ایرانخودرو با پایین نگهداشتن دور موتور (RPM)، هم موجب کاهش محسوس مصرف سوخت به میزان حداقل 2.5 درصد میشود و هم فشار روی موتور در سرعت های بالا را کاهش میدهد.
در نتیجه هم عمر پیشرانه با بهرهگیری از این جعبهدنده افزایش خواهد یافت و هم این میزان کاهش مصرف سوخت در تیراژ 500هزار دستگاه خودرو با میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در 100 کیلومتر و پیمایش ماهانه 1500 کیلومتر، موجب صرفهجویی 18 میلیون لیتری در مصرف سوخت خواهد شد.
تفاوت رانندگی با گیربکس های شش سرعته
در خودروهای پنجسرعته با نزدیکشدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، معمولا از سبکترین دنده یعنی دنده پنجم استفاده میکنیم و در صورت افزایش سرعت به 120 کیلومتر در ساعت باز هم در یک جاده معمول یا بهاصطلاح کفی، دور موتور خودرو روی حدود 4000 دور در دقیقه باقی خواهد ماند. اما وقتی خودرو در مسیرهای طولانی برای چند ساعت در این وضعیت باقی میماند، اگر بهجای گیربکس پنجسرعته به گیربکس ششسرعته مجهز باشد؛ حدود 500 دور در دقیقه، دور موتور در سرعت 120 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا میکند.یعنی با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده ششم، سرعت پیستون در سیلندر کاهش پیدا میکند که نتیجه آن احتراق کمتر در هر دقیقه و کاهش 2.5 درصدی مصرف سوخت و نیز کاهش محسوس استهلاک پیشرانه است.
علاوه بر این، در سرعتهای پایینتری و مسیرهای شهری نیز با افزایش تعداد دنده یا سرعت در گیربکس، شتابگیری با فواصل زمانی کمتر میان دندههای یکم تا ششم انجام خواهد شد و سریعتر خواهد بود. بهویژه در بزرگراههای شهری که سرعت باید زیر 80 یا 90 کیلومتر در ساعت حفظ شود و راننده احساس میکند در دنده چهارم دور 3500 تا 4000 برای موتور بالا بوده و در دنده پنجم نیز باز هماهنگی خوبی میان دور موتور و سرعت خودرو وجود ندارد، دنده میانی کمک میکند تا از یکسو پیمودن بزرگراه با دنده سبکتری انجام شود و از سوی دیگر با کاهش فشار روی موتور، میزان مصرف سوخت و استهلاک آن پایین بیاید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.