شماره: 1528 / ۱۳۹۹ هجدهم آبان
تعداد بازدید : 0
آغاز ریزش قیمت خودرو
یک فعال بازار خودرو میگوید: چنانچه بایدن به عنوان گزینه نهایی ریاست جمهوری آمریکا اعلام شود، کاهش قیمت خودرو ادامهدار است. به نظر میرسد از این پس قیمت خودروهای داخلی تا دو ماه آیند روند کاهشی را به خود بگیرد. یک فعال بازار خودرو از تاثیر انتخابات آمریکا و کاهش چشمگیر قیمت خودرو خبر داد. شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده اما گفته میشود بایدن در یک قدمی پیروزی نهایی است. با این پیش فرض اما بازار خودرو ایران نیز نسبت به این اتفاقات سیاسی واکنش نشان داده است.
به طوری که قیمت برخی خودروهای پر تقاضا همچون پراید و تیبا بین هفت تا 13 میلیون تومان ارزان شد. فعالان بازار خودرو علت کاهش قیمت خودروها در بازار را عقبنشینی خریداران، کاهش قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در حوزه بینالملل میدانند.
خریداران از بازار خودرو عقبنشینی کردند
به گفته یک فعال بازار خودرو، قیمت خودرو از انتخابات آمریکا تاکنون تغییر چشمگیر داشته است. خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشتهاند و عدهای هم از این بازار عقبنشینی کردند؛ به طوریکه به نظر میرسد روز جمعه در بازار خودرو خرید و فروشی صورت نگرفته است. یعنی عملا تقاضا برای خرید خودرو به صفر رسیده است.
فیروز نادری درباره آینده قیمت خودرو میگوید: پیشبینی میشود چنانچه بایدن به عنوان گزینه نهایی ریاست جمهوری آمریکا اعلام شود، کاهش قیمت خودرو ادامهدار است. به نظر میرسد از این پس قیمت خودروهای داخلی تا دو ماه آیند روند کاهشی را به خود بگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
حمایت مجلس از طرح های توسعه قوای محرکه ایران خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی از طرح های بومی سازی ایران خودرو به خصوص تولیدمحصولات مطابق با ذائقه مصرف کنندگان با قوای محرکه جدید درراستای کاهش وابستگی ، ایجاد فرصت شغلی و صرفه جویی ارزی حمایت می کند.سید جواد حسینی کیا گفت: مجلس شورای اسلامی از طرح های بومی سازی ایران خودرو به خصوص تولید محصولات مطابق با ذائقه مصرف کنندگان با قوای محرکه جدید در راستای کاهش وابستگی ، ایجاد فرصت شغلی و صرفه جویی ارزی حمایت می کند.عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: طراحی و تولیدنخستین گیربکس شش دنده با دانش فنی بومی در شرایط سخت تحریمی گامی در جهت تحقق اقتصادمقاومتی است و اقدامی نوآورانه درصنعت خودروی کشور محسوب می شود .وی افزود: با روحیه نوآوری و خلاقیت موجود درایران خودرو و نهادینه شدن نهضت داخلی سازی قطعات ، تحریم ها هیچ اثری درصنعت خودروی کشور ندارد.حسینی کیا گفت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی درسال جهش تولید برای بومی سازی تولید ، توسعه صادرات و استفاده از توان شرکت های دانش بنیان دراولویت مجلس قرار دارد .نماینده مردم سنقرو کلیائی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی کشور رشد مناسبی داشته است، گفت: تولید قطعات حساس و استراتژیک در داخل کشور همگام با تکنولوژی برتر روز دنیا نشان دهنده پیشرفت صنعت قطعه سازی است.عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور با تاکید بر اینکه خودروسازان باید با تولیدپلتفرم های خودرو روز دنیا با همراهی قطعه سازان انتظارات مردم را برآورده سازند، اظهار کرد: صنعت قطعه سازی به واسطه تاکید بر تولید داخلی در سال جهش تولید باعث اشتغال هزاران نفر در شرایط نابسامان اقتصادی حال حاضر شده و این از برکات خودباوری و تعهد در کشور است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
قرعهکشی خودرو در حالهای از ابهامات
قرعه کشی شرکت های خودروساز این روزها با ابهامات مختلفی همراه است که می توان به نامشخص بودن تعداد خودروهای قابل عرضه و همچنین شفاف نبودن فرآیند انتخاب برندگان اشاره کرد.
در حال حاضر مردم برای خرید خودرو با نرخ های کارخانه راهی جز شرکت در قرعه کشی خودروسازان ندارند و در این فرایند ضمن ثبت نام و ارائه اطلاعات شخصی باید منتظر روز اعلام نتایج قرعه کشی مانده و با ورود کد پیگیری در سایت شرکت های خودروساز، از برنده شدن یا نشدن خود باخبر شوند.
هرچند قرعه کشی خودروسازان با حضور ناظرانی از وزارت صنعت، سازمان حمایت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهادهای ذیربط انجام می شود اما همچنان برخی ابهامات برای گروهی از ثبت نام کنندگان وجود دارد که شاید دلیل اصلی آن بالابودن تعداد متقاضیان خرید در مقایسه با برندگان قرعه کشی و ظرفیت فروش خودروها است اما گاهی برخی اتفاقات نیز باعث تشدید این ابهامات شده که می توان به عدم ارسال پیامک برای برخی برندگان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اشاره کنیم، به طوری که در یکی از مراحل ثبت نام برای فروش محصولات این شرکت خودروساز، برخی از متقاضیان با این پیغام مواجه شدند که چون در مرحله قبلی قرعه کشی، برنده شده اید ولی برای تکمیل وجه اقدام نکرده اید، امکان ثبت نام و شرکت در قرعه کشی جدید را ندارید. این اتفاق باعث شد تا گروهی از مشتریان این شرکت برای اعلام اعتراض خود مقابل ساختمان وزارت صنعت تجمع کنند.
* ابهام در قرعه کشی K132
یکی دیگر از این ابهامات به عدم اعلام تعداد برندگان قرعه کشی برخی خودروها مربوط می شود که می توان به موضوع پیش فروش یک ساله محصول پروژه K132 ایران خودرو اشاره کرد.
در فرایند قرعه کشی این محصول، تعداد ثبت نام کنندگان 80 هزار نفر اعلام شد و ظرفیت تعیین شده برای عرضه آن 16 هزار دستگاه عنوان شد. در عین حال، برخلاف سایر خودروها، تعداد رزروهای خرید این خودرو اعلام نشد و البته برخی منابع نیز از بازنگری در ظرفیت فروش این خودرو در پی تذکر وزارت صنعت به شرکت خودروساز خبر می دهند.
در مورد فروش محصولات سایپا نیز برخی ابهاماتی مانند عدم درج مبلغ پیش پرداخت و موعد تحویل خودرو در پیش فروش محصولات این خودروساز و یا درج عنوان «فروش فوق العاده» به جای «پیش فروش» بر روی سایت مطرح بود که البته اصلاح شد.
* اعلام عمومی فایل اکسل ثبت نام کنندگان پیش از قرعه کشی
برخی ثبت نام کنندگان برای خرید خودرو معتقدند برای شفاف شدن فرایند قرعه کشی خودروسازان بهتر است پیش از انجام قرعهکشی، فایل اکسلی که در آن ثبتنامکنندگان با عدد یک تا ... به ترتیب ردیف شده اند در دسترس همگان قرار گیرد و هر کس از شماره ردیفی که در آن قرار گرفته، مطلع باشد. یا اصلا به جای شماره پیگیری که موقع ثبتنام به ثبتنامکننده می دهند به ترتیب از عدد یک، شماره ردیف بدهند و مردم قبل از قرعهکشی بدانند نفر اولی که شماره ردیفش از گویها خارج میشود، به علاوه چه عدد ثابتی میشود تا نفرات بعدی برنده مشخص شوند. ضمناً اعداد و قرعه کشی به صورت زنده نمایش داده شود.
به گفته این افراد در روش فعلی، شرکت خودروساز بدون شفافسازی، ثبتنامکنندگان خودرو را در فایل اکسلی ردیف میکند که ما از آن بیاطلاع هستیم و هر لحظه امکان جابهجایی ردیفها با توجه عدد خارج شده از گویها حتی به صورت سهوی وجود دارد.
* ترغیب به خرید خودرو و بخت آزمایی
قرعه کشی برای فروش خودرو روشی بود که هرچند با هدف کنترل تقاضا و مدیریت بازار از سوی مسئولان وزارت صنعت در زمان سرپرستی مدرس خیابانی مطرح شد اما به اعتقاد برخی کارشناسان باعث ترغیب بیشتر مردم به خرید خودرو و حضور در یک فرآیند هیجانی بخت آزمایی شد و به این ترتیب بخشی از تقاضای خاموش را برای خرید خودرو فعال کرد.
صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت در این مورد با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقیتر و واقعیتر است، گفته بود: روش قرعه کشی خودروها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.
اگرچه به گفته مدیران وزارت صنعت با ادامه فرایند قرعه کشی، تعداد ثبت نام کننده ها در مراحل بعدی روندی کاهشی داشته اما مشخص نیست که دلیل این کاهش تقاضا به طور مشخص چیست و ناامیدی مردم از برنده شدن در این فرایند چقدر باعث کاهش استقبال آنها شده است؟
* ابهام در تعداد خودروهای فروش فوق العاده
بر اساس مصوبه وزارت صنعت در زمان سرپرستی سرقینی مقرر شد ماهانه 25 هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به روش فروش فوق العاده عرضه شود. حالا هم ایران خودرو و سایپا اخبار مختلفی در مورد فروش فوق العاده محصولاتشان منتشر می کنند ولی مشخص نیست که چه تعداد خودرو در این فروش ها عرضه می شود و این اخبار تا چه میزان جنبه شو و تبلیغ دارد؟ چرا که اگر تعداد این عرضه ها در حد پایینی باشد نمی تواند چندان بر کنترل تقاضا اثرگذار باشد. از این رو ضروری است تا ناظران فرایند قرعه کشی خودروسازان نسبت به شفاف سازی فرایندها و تعداد خودروهای قابل عرضه نظارت دقیق تری داشته باشند و مردم را نیز در جریان جزئیات این نظارت ها قرار دهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.