شماره: 1495 / ۱۳۹۹ بيست و هشتم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
صادرکنندگان بزرگ میتوانند به صرافیهای غیربانکی ارز بفروشند
همتی:نرخهای فعلی ارز دوام نخواهد داشت
رئیس کل بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی در راستای تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمیها، فولادیها و معدنیها اعلام کرد که آنها نیز میتوانند ارز حاصل از صادرات خود را، علاوه بر صرافیهای بانکی، مستقیماً به صرافیهای مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.
عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: از چند هفته پیش دولت آمریکا با طرح لغو تمام معافیتهای تحریمی و راهاندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانههای وابسته آخرین تلاشهای خود را برای ایجاد التهاب در بازار ارز کلید زد.
به نظر نمیرسد اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقیمانده باشد. آمریکاییها از این کار بیشتر هدف تبلیغاتی دارند. طبیعی است که نوسانگیران و سودجویان در بازار ارز برای بهرهگیری از فضای تبلیغاتی، تلاش لازم به عمل بیاورند.
همانگونه که قبلا گفتم، ثبات بازار برای بانک مرکزی اولویت دارد و لذا در حاشیه نرخ بازار نسبت به عرضه سنگین اقدام و اجازه آربیتراژ و نوسانگیری نخواهد داد.
بانک مرکزی ضمن افزایش عرضه در بازار ثانویه (نیما)، در راستای تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمیها، فولادیها و معدنیها اعلام کرد که آنها نیز میتوانند ارز حاصل از صادرات خود را، علاوه بر صرافیهای بانکی، مستقیماً به صرافیهای مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.
قبلا هم گفتم، نرخهای ارز در بازار، نرخهای اقتصادی نیستند و دوام نخواهند داشت. امیدوارم مردم عزیز دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.
کسبوکارهای اقتصادی
نیازی به دریافت شماره اقتصادی ندارند
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: بنابر هدف تسهیل فضای کسب و کار اشخاص حقوقی، شناسه ملی به عنوان شماره اقتصادی تلقی شده و بنگاههای اقتصادی برای اخذ مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار، نیازی به شماره اقتصادی ندارند.
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، محمود علیزاده با اشاره به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر روانسازی و تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد پنجره واحد شروع کسب و کار، گفت: براساس همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، زمینه سهولت شروع کسب و کار بنگاههای اقتصادی و تسهیل در اخذ مجوزهای لازم از جمله شماره اقتصادی فراهم شد.
وی ضمن یادآوری حفظ گام 45 راستیآزمایی در سامانه مالیاتی افزود: اکنون با اجرای بخشنامه سازمان که در همین ارتباط صادر شد، اشخاص حقیقی به محض اخذ مجوز یا پروانه کسب و کار از اصناف و اتحادیهها و همچنین اشخاص حقوقی و بنگاههای اقتصادی به محض ثبت در اداره ثبت شرکتها، در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز ثبت نام شده تلقی میشوند. علیزاده اضافه کرد: شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی برای آغاز کسب و کار قلمداد می شود و فعالان اقتصادی از همان زمان ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت، از نظر سازمان امور مالیاتی کشور، «مودی» تلقی شده و شماره اقتصادی آنها بدون نیاز به طی مراحل راستیآزمایی صادر خواهد شد و نیاز به هیچ استعلام دیگری نیست.
دبیر انجمن صنایع قطعهسازی ادعا کرد:
قاچاق حدود ۲ میلیارد دلاری
قطعات خودرو به کشور
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور گفت: بررسیهای مشترک این انجمن با همکاری سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از قاچاق نزدیک به دو میلیارد دلاری قطعات خودرو به کشور در سال ۹۸ است.«آرش محبینژاد» افزود: این آمار در مقایسه با متوسط سالهای گذشته که حدود ۱.۳ میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری را نشان میدهد.وی تاکیدکرد: صرفه اقتصادی، سهولت قاچاق و قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی، از جمله دلایل رشد قاچاق در حوزه قطعات خودرو است.
این مقام صنفی، به نیاز ارزی سالیانه حدود چهار میلیارد دلاری صنایع خودروسازی و قطعهسازی اشاره کرد و گفت: با استمرار فعالیتها در حوزه تعمیق داخلیسازی قطعات، این نیاز ارزی هر روز در حال کاهش است.
وی بیانداشت: گرچه بانک مرکزی از کانالهایی همچون ارز نیمایی، ارز حاصل از صادرات و ارز تهاتری به تامین بخشی از ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی پرداخته، اما تزریق اندک ارز به خودروسازان و قطعهسازان سبب شده تا تولید به اندازه کفایت در کشور انجام نشود و همچنین با انباشت کالا در گمرکات مواجه باشیم.
محبینژاد، یکی از مشکلات فراروی واردکنندگان قطعات خودرو و مواد اولیه تولید را ممکن نبودن واردات قطعه و مواد اولیه بهویژه از کشورهایی که بهطور مستقیم ما را تحریم کرده و امکان تبادل ارز تهاتری یا ارز حاصل از صادرات با آنها وجود ندارد، عنوان کرد.
وی گفت: در عین حال تشدید اقدامات قهری در برخورد با قاچاقچیان و کنترل مرزها و مبادی رسمی واردات انتظار میرود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور یادآورشد: نظام توزیع و نظارت کیفی بر قطعات در بازار نیز اقدامات کافی نبوده، به طوری که با کاهش قدرت خرید مردم از قطعات ارزانتر بیکیفیت موجود استفاده میکنند.
وی در عین حال خاطرنشانکرد: استفاده از قطعه قاچاق در خودروها که بهطور عمده قطعات هندی و چینی است، در صورت معیوب بودن قابل ردگیری نیست، این در حالی است که خودروسازان و قطعهسازان معتبر، قادر به شناسایی قطعات اصلی از بیکیفیت هستند.
محبینژاد، خواسته این انجمن و فعالان و تولیدکنندگان قطعهسازی را اجازه واردات یک میلیارد دلاری بدون ذکر منشا برای کاهش مشکلات و تحقق «جهش تولید» عنوان کرد و ادامهداد: این رقم، نیمی از آمار قاچاق در این حوزه را تشکیل میدهد.
«وحشت از پرواز» تمام امیدها را نابود کرد
شرکت بریتیش ایرویز، اعلام کرد مجبور است برای عبور از بحران پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا اقدامات جدی انجام دهد چرا که این بحران تمام امیدها برای بهبود اوضاع را نابود کرده است.
به گزارش رویترز، الکس کروز، مدیرعامل شرکت بریتیش ایرویز، طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس انگلیس، گفت که این شرکت انگلیسی هم اکنون تنها 25 تا 30 درصد ظرفیت پرواز خود را فعال کرده که این مسئله باعث شده تا به فکر اخراج هزاران نفر از کارمندانش بیفتد.وی افزود مجبوریم برای عبور از شرایط زمستان اقدامات بسیار جدی در کاهش هزینهها انجام دهیم چرا که ترس از پرواز تمام امیدها برای بازگشت اوضاع به شرایط عادی را نابود کرده است.
کروز ادامه داد تعداد پروازهای کمتر یعنی به تعداد کمتری آدم نیاز است تا خدمات رسانی انجام شود.
مدیرعامل بریتیش ایرویز میگوید بحران کرونا بدترین شرایطی است که این شرکت انگلیسی در طول تاریخ 100 ساله خود روبرو شده و ما هنوز در حال تقلا برای نجات خود هستیم.
کروز ادامه داد ما در حال اجرای هر اقدام ممکنی هستیم تا مطمئن شویم میتوانیم از زمستان پیش رو عبور کنیم.
ما هیچ نشانهای نسبت به بازگشت مسافران نمیبینیم. تمام بازخوردهایی که میگیریم هنوز نشان دهنده روند آهسته بهبود اوضاع است.بریتیش ایرویز به خاطر اخراج 13 هزار نفر از کارمندان و تغییر در قرارداد بسیاری دیگر از کارمندان که باقی ماندهاند به شدت از سوی مقامات دولتی و اتحادیههای کارگری مورد انتقاد قرار گرفته است.
این شرکت میگوید راه دیگری نداشته چرا که برای فعالیت خود روزانه 20 میلیون پوند باید هزینه کند و شرکت مادر آن با مشکلات مالی جدی مواجه است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
وزیر راه خبر داد: ساماندهی حاشیهنشینی تا ۳ سال آینده
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش سرعت حاشیهنشینی در سالهای اخیر ابراز امیدواری کرد که با ورود بنیاد مسکن به حل مشکل حاشیهنشینی بتوان تا سه سال آینده محلات حاشیهنشین را در استانهای مختلف ساماندهی کرد.
«محمد اسلامی» افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب بوده که تشکیل آن مزین به فرمان حضرت امام (ره) است.
وی ادامه داد: بنیاد مسکن خاکریز اول حوادث طبیعی و بازسازی پس از وقوع حوادث است که با ضوابط دقیق وارد صحنه بازسازی میشود و به دلیل وقوع سیلهای مکرر، رکوردی را که در این سالها در حوزه بازسازی به ثبت رسانده، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
اسلامی با اشاره به تلاش دولت برای حل مشکل حاشیهنشینی و با اعلام این خبر که در چند سال گذشته مجدداً حاشیهنشینی افزایش یافته است، گفت: در این دوره از بنیاد مسکن خواستیم که همانگونه که بعد از سیل و زلزله ورود میکند در موضوع حاشیهنشینی هم وارد شود که مصادیق آن رفع حاشیهنشینی استانهای خراسانرضوی، سیستان و بلوچستان و خوزستان است که بنیاد به این استانها ورود کرده است و ما امیدواریم حاشیهنشینی را سه ساله جمع کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: در دورهای که وارد وزارت راه و شهرسازی شدم، با دیدگاههای سیاستی مختلف در بخش مسکن مواجه شدم یک سیاست مبتنی بر مسائل آماری بود و با مقایسه آمار نفوس و مسکن میگفت که دولت نباید در ساختوساز مداخله کند. این دیدگاه مباحثی را هم درباره مسکن مهر مطرح میکرد و خط اعتباری آن را تورمزا میدانست. دیدگاه سیاستی دیگر این بود که نتیجه آن این شد که شاهد بودیم که ساختوساز کاهش یافته و به ۳۰۰ هزار واحد در سال رسیده است.
اسلامی ادامه داد: در حالی که سالانه به ساخت ۷۰۰ هزار واحد جدید نیاز داشتیم اما ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده و ۴۰۰ هزار واحد کسری مسکن داشتیم، و عمده متقاضیان این ۴۰۰ هزار واحد اقشاری بودند که قدرت خرید مسکن نداشتند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تکلیف ذاتی ساختوساز بر دوش ما است و باید به آن ورود کنیم.
وی ادامه داد: از این رو با وجود کاستیها، طرح اقدام ملی مسکن را راهاندازی کردیم؛ با این حال تعیین ضوابط و ایجاد هماهنگیها میان دستگاهها برای شروع این طرح، یک سال طول کشید.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اکنون ساخت ۱۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن بر عهده بنیاد مسکن است و بیشتر واگذاریها از طریق عرضه زمین به متقاضیان انجام خواهد شد؛ امیدواریم با همت استانها، ساخت مسکن برای جامعه هدف را محقق کنیم. ما حتی در مناطق سیلزده که فاقد مسکن دولتی بودیم، از مردم زمین خریدیم و به این طرح واگذار کردیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
توسعه مبادلات تجاری در دستور کار ایران و افغانستان
رییس کل گمرک گفت: تسهیل تجارت، تبادل اطلاعات گمرکی، حل مشکلات مرزی و توسعه ترانزیت در دستور کار ایران و افغانستان قرار گرفته است.
«مهدی میراشرفی» در گفتوگوی ویدیو کنفرانسی با رییس عمومی گمرکات جمهوری اسلامی افغانستان با تاکید بر تسهیل تجارت، تبادل اطلاعات گمرکی، حل مشکلات مرزی و توسعه ترانزیت، تصریح کرد: با توجه به اراده دو کشور بر همکاری های راهبردی و در راستای تصمیمات هیات های عالی رتبه، مقررشد تا سند جامع راهبردی اقتصادی تنظیم شود.
وی با اشاره به فعال سازی آزمایشی کریدور ترانزیتی سه جانبه ایران، افغانستان و ازبکستان و کریدور چهار جانبه کتای، خاطرنشان کرد: این روند نشان دهنده عزم جدی گمرک ایران به ارائه تسهیلات برای سهولت در ترانزیت از مسیر افغانستان و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های بین المللی از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) است.
به گفته میراشرفی، با استقبال رییس عمومی گمرک افغانستان برای اجرای حمل و نقل ترکیبی و تیرالکترونیک مقرر شد موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از موضوعات مورد مذاکره بود، اظهار داشت: بندر چابهار برای افغانستان، بندری مهم و حیاتی در حوزه ترانزیت کالا از مسیر ایران است و بر همین اساس، کاهش هزینه ویزا و عوارض ترانزیتی و تجدیدنظر در جرائم تخلف اداری در مسیر ترانزیتی کشور ایران از مطالبات طرف افغان بود.
به گفته میراشرفی، در خصوص نحوه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مقرر شد هماهنگی های لازم فنی با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی بین دو کشور بررسی شود.
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: موضوع مساحت زمین اختلافی بین گمرک دوغارون خراسان رضوی و اسلام قلعه افغانستان و آسفالت آن که یک شرکت ایرانی هزینه ساخت آن را متعهد شده و نقشه اجرای آن نیز از مجاری دیپلماتیک به طرف افغانی داده شده است نیز از سوی گمرک ایران مطرح شد که رییس عمومی گمرکات افغانستان قول مساعدت برای پیگیری موضوع از مقامات دولت مرکزی این کشور را اعلام کرد.
وی افزود: با توجه به کمبود باسکول و ایکس ری کامیونی در گمرک اسلام قلعه افغانستان، رییس عمومی گمرکات افغانستان از فراهم شدن مقدمات لازم برای استقرار این دستگاه ها و تجهیز گمرکات رسمی مشترک خبر داد.
میراشرفی تصریح کرد: پیشنهاد افزایش گذرگاه های مرزی بین دو کشور را برای تسریع مبادلات تجاری به ویژه بازگشایی بازارچه یزدان در خراسان جنوبی و تبدیل آن به گمرک رسمی، به طرف افغان ارایه شد که رییس عمومی گمرکات افغانستان نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و استقرار گمرک طرف مقابل در مرز یزدان را منوط به حصول توافق دانست که بر اساس سیاست های دولت مرکزی افغانستان خواهد بود.
میراشرفی با تاکید بر اشتراکات دو کشور، ابراز امیدواری کرد: افغانستان و ایران دو کشور با ریشه های مشترک تاریخی، زبانی، فرهنگی و مذهبی هستند و با تنظیم سند جامع راهبردی تجاری و گسترش تعاملات دو ملت شاهد رشد و شکوفایی و افزایش صلح و ثبات در منطقه باشیم.
بازار سهام کماکان در سراشیبی
جمال رزاقی-رئیس اتاق بازرگانی شیراز: در هفته گذشته بازارهای دارایی داخلی (سکه و دلار) روند افزایشی داشته اما بازار سرمایه که بسیاری چشم امید به بهبود آن دوخته بودند همچنان نزولی بود. این در حالی است که بازارهای جهانی از جمله نفت و فلزات اساسی نزولی بوده و سایر بازارها نیز روند نوسانی داشته اند.
دلار در هفته منتهی به ۲۱ شهریور تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و رشد ۴.۳ درصدی را به ثبت رساند. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که در اولین روز هفته گذشته کماکان عرضه سنگین بازار ساز در بازار نیما و آزاد ادامه داشت. معامله گران با پیش بینی افزایش قیمت دلار در روزهای آتی اقدام به خرید نموده و قیمت ها در این هفته افزایش یافته است. یکی از دلایل رشد بهای دلار افزایش نرخ حواله درهم بوده به طوری که در روز چهارشنبه از مرز ۷ هزار تومان نیز گذشت. همچنین وجود شکاف بیش از ۲ هزار تومانی در بازار آزاد و صرافی های بانکی باعث افزایش تقاضای آربیتراژی این ارز گردیده که خود به افزایش قیمت دلار منجر شده است. بانک مرکزی بایستی برای اثرگذاری عرضه ارز، قیمت های بالاتری را ارائه دهد. همچنین ریزش شاخص سهام و ورود تقاضاهای جدید به بازار ارز و همچنین نگرانی ها از بازگرداندن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بر صعودی بودن روند نرخ ارز موثر بوده است. با توجه به تداوم روند افزایشی نرخ دلار از ابتدای شهریور امکان کاهش قیمت آن متصور نیست.
قیمت سکه مطابق معمول از روند دلار پیروی کرده و مانند هفته منتهی به ۱۴ شهریور، رشد ۴.۴ درصدی را در هفته گذشته به ثبت رسانده و در روز پایانی معاملاتی از مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد. بهای جهانی طلا که در هفته منتهی به ۴ سپتامبر به دلیل تقویت ارزش دلار و افزایش بازدهی اوراق قرضه آمریکا روند کاهشی را آغاز کرده بود تا روز سه شنبه هفته گذشته نیز به این سیر نزولی ادامه داد. رشد تولید ناخالص داخلی اروپا، کاهش نرخ بیکاری آمریکا و رشد تولیدات صنعتی این کشور از عوامل عمده افت قیمت طلا در هفته منتهی به ۱۱ سپتامبر بوده است. اما در روز چهارشنبه با انتشار اخباری مبنی بر واکنش منفی نسبت به واکسن کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ مجددا بهای جهانی طلا افزایش یافت. بر اساس پیش بینی برخی تحلیل گران، سیاست های هدف گذاری نرخ تورم بالای ۲ درصد و تداورم سیاست های انبساطی پولی احتمال افزایش قیمت طلا در هفته های آتی را بیشتر می نماید. شاخص جهانی دلار نیز که در اواخر هفته گذشته روند افزایشی در پیش گرفته بود این مسیر را تا روز سه شنبه ادامه داد و در این هفته وارد کانال ۹۳ واحدی شد.
شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۱۴ شهریور ۵.۱ درصد کاهش یافته بود در هفته اخیر نیز ۴.۶ درصد افت داشته و در هفته گذشته بیش از ۹۱ هزار واحد ریزش نموده است. هر چند در دو روز ابتدایی هفته منتهی به ۲۱ شهریور رشد ۱۵ هزار واحدی را به ثبت رسانده بود. پیش بینی می شد با اعلام حمایت دستوری حقوقی هاو همچنین جمع شدن صف های فروش شرکت های بزرگ، شاخص کل سهام روند مثبتی را طی کند که واقعیت نتیجه دیگری را رقم زد. به اعتقاد برخی تحلیل گران چون این حمایت ها از چند سهم شاخص ساز صورت گرفته برای بازگشت روند صعودی بازار کافی نبوده است. پیش بینی می شود نتایج اقدامات انجام شده در هفته گذشته و همچنین انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار در صعودی شدن بازار در هفته آینده موثر باشد. همچنین رشد نرخ دلارو عبور از کانال ۲۶ هزار تومانی نیز بر رشد بازار سرمایه موثر خواهد بود.
بهای انواع نفت که در هفته منتهی به ۴ سپتامبر روند ملایم نزولی داشته در هفته گذشته به شدت این مسیر کاهشی را ادامه داده است. نفت خام آمریکا، برنت و اوپک به ترتیب ۹.۸، ۹.۱ و ۸.۱ درصد افت قیمت داشته اند. کاهش واردات چین و کاهش مصرف سوخت آمریکا، شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و ادامه تنش های چین و آمریکا از جمله عوامل مهم کاهش بهای نفت می باشد. بر اساس برخی پیش بینی ها حتی با توزیع گسترده واکسن کرونا، سه سال طول می کشد تا تقاضای نفت کاملا بازیابی شود.
بیت کوین در هفته منتهی به ۱۱ سپتامبر در بالاتر از مرز ۱۰ هزار دلار در نوسان بوده و برای تعیین روند آتی آن بررسی سیگنال های جدید ضروری است. اگر چه تقویت شاخص دلار مهم ترین عامل افت بیت کوین بوده است اما با توجه به نگرانی ها مبنی بر تداوم رکود اقتصادی جهانی و گسترش شیوع بیماری کووید ۱۹ و افزایش تمایل به خرید دارایی های امن، پیش بینی می شود ارزش بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۰ هزار دلار برسد.
قیمت فلزات اساسی در هفته گذشته تحت تأثیر تقویت شاخص دلار، تشدید تنشهای میان آمریکا و چین و افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا کاهشی بوده و تنها مس و آلومینیم رشد مثبت بسیار اندک (کمتر از ۱ درصد) را به ثبت رساندند. سرب با رشد ۴.۵- درصدی بیشترین کاهش را داشته است.
جزئیات ساخت 3 آزادراه در کریدور ترانزیتی کشور
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه با اشاره به تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی، از آمادهشدن آزادراه غدیر در دهه فجر امسال و تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز در نیمه اول سال 1400 خبر داد.
محمدحسین میرشفیع درباره آخرین وضعیت پروژههای آزادراهی کشور، اظهار داشت: مهمترین پروژه آزادراهی کشور که امسال افتتاح میشود، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است که به آزادراه غدیر تغییر نام یافته است.
وی ادامه داد: این آزادراه با مشارکت 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء و پیمانکاری قرارگاه در حال تکمیل است و یکی از مزیتهای ویژه پروژه این است که با تلاشهای پیمانکار، جلوتر از برنامهزمان بندی اجرا قرار دارد.
* تأثیر آزادراه غدیر در عملیات ترانزیت جادهای
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه اظهار کرد: آزادراه غدیر 158 کیلومتر طول دارد و در واقع کنارگذر استانهای تهران و البرز محسوب میشود، با تکمیل این آزادراه خودروهایی که از جنوب کشور قصد تردد به شمال، غرب و شرق کشور را دارند به محدوده تهران و کرج وارد نمیشوند.
میرشفیع افزود: آزادراه غدیر، آزادراه قم - گرمسار، آزادراه قم - تهران، آزادراه ساوه - تهران و آزادراه تهران - قزوین را به هم متصل میکند، بنابراین با تکمیل آن، ترافیک سنگین کنونی در آزادراه آزادگان و جنوبِ تهران نخواهیم داشت، همچنین زمان سیر برای کامیونها و سواریها کاهش مییابد و در عملیات ترانزیت جادهای بسیار مؤثر خواهد بود.
* امکان تردد با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در آزادراه غدیر
وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لحاظ کیفیت و ایمنی در رتبه بالایی قرار دارد، گفت: سرعت طرح (حداکثر سرعت خودروها) در آزادراه غدیر 130 کیلومتر بر ساعت است که البته باید مشخص شود، از نظر ایمنی سرعت مجاز این آزادراه، چه عددی تعیین خواهد شد، اما ما سرعت طرح را 130 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفتهایم.
* تکمیل آزادراه غدیر در دهه فجر 1399
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه درباره نحوه و مدل سرمایهگذاری در این آزادراه توضیح داد: در آزادهراه غدیر 70 درصد سرمایهگذاری توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و 30 درصد توسط دولت انجام شده است؛ در این پروژه بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است، از ویژگی مهم آزادراه غدیر این است که از نظر زمانبندی با تلاش قرارگاه خاتم در مدت کوتاهی اجرا و پنج ساله تکمیل شد.
میرشفیع درباره زمان افتتاح این پروژه گفت: تلاش این است تا آبانماه امسال عملیات آسفالت این آزادراه توسط قرارگاه خاتم به پایان برسد و پروژه در دهه فجر امسال آماده افتتاح خواهد بود.
* کاهش 30 کیلومتری طول پیمایش جنوب تا مرکز کشور با تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی
وی اظهار کرد: یکی دیگر از آزادراههایی که تقریبا آماده شده است، آزادراه شرق اصفهان است که به آزادراه سردار شهید سلیمانی تغییر نام یافته است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه افزود: عملیات احداث آزادراه شرق اصفهان از چندین سال پیش آغاز شده بود، اما به علت اختلاف دولت و سرمایهگذار، اجرای این پروژه چندین سال متوقف بود، اما عملاً از سه سال پیش عملیات احداث این آزادراه با سرمایهگذار دیگری آغاز شد.
میرشفیع تصریح کرد: قطعات یک و 2 به طول 63 کیلومتر حال حاضر تکمیل شده است، بدین ترتیب برای کسانی که از جنوب کشور و استانهای بوشهر و فارس قصد تردد به سمت مرکز کشور و شمال را دارند، طول پیمایش تا اصفهان 30 کیلومتر کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه این آزادراه موجب میشود خودروها از داخل محدوده شهری اصفهان عبور نکنند، گفت: خودروها پس از بهارستان وارد کمربندی شرقی اصفهان و سپس آزادراه شرق اصفهان میشوند و پس از طی 63 کیلومتر، مسیر این آزادراه، به آزادراه اصفهان - کاشان متصل میشوند، بنابراین این آزادراه از نظر کاهش زمان سیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی زیستمحیطی، کاهش سوانح رانندگی و کاهش تولید آلایندهها، اثرات مثبتی دارد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه با اشاره به ایمنی بالا در آزادراه سردار شهید سلیمانی گفت: در حال حاضر ارتباطی از جاده فرودگاه به آزادراه و در آینده از جاده اردستان تبادلی به این آزادراه خواهیم داشت، همچنین از جاده نائین هم تبادلی به این آزادراه داریم.
میرشفیع اضافه کرد: قطعه سه این آزادراه از سه راه مبارکه در جاده شهرضا - اصفهان آغاز میشود و 30کیلومتر طول دارد که به این 63 کیلومتر متصل میشود.
* نحوه بازگشت سرمایه سرمایهگذار در آزادراه شرق اصفهان
وی درباره نحوه و مدل سرمایهگذاری در آزادراه غدیر اظهار کرد: این آزادراه در سه قطعه ساخته میشود که در قطعات یک و دو آزادراه، یک سرمایهگذار و در قطعه سه سرمایهگذار دیگری طبق قرارداد حضور دارد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه افزود: آزادراه شرق اصفهان ابتدا یک سرمایهگذار داشت که انصراف داد، با توجه به انصراف این سرمایهگذار، طبق مقررات، با استقرار سرمایهگذار جدید ابتدا اصل و سود سرمایه این سرمایهگذار جدید در قالب اخذ عوارضی مستهلک میشود و پس از خروج سرمایهگذار دوم، اصل و سود سرمایهگذار اول مستهلک خواهد شد.
میرشفیع با اشاره به اینکه سرمایهگذار این پروژه صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: درواقع با پایان یافتن پروژه، ابتدا سرمایه صندوق بازنشستگی مستهلک میشود و پروژه تحویل سرمایهگذار قبلی برای بازگشت سرمایه و استهلاک میشود.
* تکمیل آزادراه 220 کیلومتری اصفهان-شیراز در نیمه اول سال 1400
وی اظهار داشت: همچنین در ابتدای آزادراه سردار شهید سلیمانی از ایزدخواست تا اصفهان هم در دست سرمایهگذاری است و فراخوان سرمایهگذاری داده شده است و پس از آن در قالب 220 کیلومتر آزادراه به شیراز متصل میشود که جزو پروژههایی است سال 1400 به بهرهبرداری خواهد رسید که علاوه بر مرحله روسازی، پیشرفتهایی در اجرا داشته است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه افزود: آزادراه اصفهان-شیراز، بزرگترین پروژه آزادراهی کشور از نظر طول مسیر محسوب میشود.میرشفیع با بیان اینکه این آزادراه در نیمه اول سال 1400 افتتاح میشود، اضافه کرد: با احداث آزادراه اصفهان - شیراز طول مسیر شیراز تا اصفهان و مرکز کشور 30 کیلومتر کوتاهتر میشود.
ضرورت استفاده از توانایی نظارتی نظام مهندسی معدن در اکتشاف
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز اعضای این سازمان در بخش نظارت اکتشاف معدن حضور ندارد و ضروری است از این ظرفیت استفاده لازم به عمل آید.« تقی نبئی» افزود: اکنون بخش اکتشاف به منزله زیر بنای توسعه بخش معدن محسوب میشود و چنانچه طرح و سرمایهگذاری به درستی انجام نشود، ریسک فعالیتهای معدنی را به دنبال دارد.
دولتهای یازدهم و دوازدهم از سالهای ۹۸- ۱۳۹۳ توسعه فعالیت اکتشافی به وسعت ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع را در دستور کار قرار دادند که ۲۵۰ کیلومتر مربع در دولت یازدهم به مورد اجرا گذاشته شد و بقیه همچنان در حال اجراست.
ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۷ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است و کشورمان از این منظر در رتبه پانزدهم جهانی است.نبئی ضمن یادآوری سهم یک درصدی بخش معدن در تولید ناخالص داخلی، گفت: انتظار میرود این سهم ظرف یک تا یک ونیم سال آینده به ۱.۵ درصد برسد و چنانچه فرآیند های لازم انجام شود، بخش معدن ظرفیت رسیدن به سهم سه درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.
وی خاطرنشان ساخت: امروز نگاهها در بخش معدن، نسبت به گذشته متفاوت است، جلوگیری از خام فروشی و توجه به فرآوری مواد معدنی مورد تاکید قرار دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: امروز با وجود محدودیتهای ناشی از فروش نفت و پیامدهای بحران کرونا، بخش معدن میتواند در سال جهش تولید نقش تاثیرگذار در اقتصاد کشور را ایفا نماید، اما واقعیت اینکه دستورالعملهای لازم، زیر ساختها و ...در بخش معدن فراهم نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.