شماره: 1488 / ۱۳۹۹ هجدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
442 هزار ملک دولتی
شناسایی شد
آمار و اطلاعات جمعآوری شده در وزارت اقتصاد نشان میدهد تا مرداد ماه امسال حدود 442 هزار ملک دولتی در سامانه جامعه اطلاعات دستگاههای اجرایی ثبت شده است.
گزارش عملکرد وزارت اقتصاد نشان میدهد در بخش مدیریت داراییهای دولتی تا مرداد ماه سال 99 بالغ بر 441 هزار 754 ملک دولتی ثبت شده که از این تعداد بیش از 23 هزار ملک آن در یک سال اخیر شناسایی و ثبت شد.
در بخشی از این گزارش آمده است: برای شناسایی اموال غیرمنقول دولت با ایجاد سامانه جامع اطلاعات دستگاههای اجرایی (سادا) و ایجاد حساب کاربری و ابلاغ آن به دستگاههای اجرایی تا مرداد سال 1399 تعداد 441754 ملک دولتی ثبت شده که از این تعداد 23754 ملک در یک ساله اخیر شناسایی و ثبت شده است.
جزئیات این گزارش حکایت از آن دارد که طی یک سال منتهی به پایان مرداد ماه سال جاری 907 فقره گواهی برای مستند سازی اموال غیرمنقول دولتی به منظور تثبیت مالکیت دولت صادر شده است.
طراحی سند مالکیت دولتی متمایز از اسناد عادی در حوزه اموال منقول، با اجرای نظام نوین اموال منقول غیرمصرفی و شیوه نامه شناسایی اموال دولت، اقدامات لازم به عمل آمد و از مرداد سال 98 تا مرداد سال 99 تعداد 7.5 میلیون قلم اموال منقول شناسایی و ثبت گردیده است.در حوزه خودروهای دولتی، با هدف سیاست انقباضی برای کاهش تعداد خودروهای دولتی، در یک سال گذشته تعداد 1247 خودرو کاهش یافته است.
وزارت اقتصاد اعلام کرد در راستای شناسایی اموال دستگاههای اجرایی بالغ بر 634 ملک مازاد شناسایی و مجوز فروش آن صادر شده است.پیش از این فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفته بود که دارایی دولت 7 میلیون میلیارد تومان تخمین زده میشود که بیش از 2.8 هزار هزار میلیارد تومان شرکت دولتی ارزیابی و به روز شده داریم که قابلیت واگذاری دارند. اگر 20 درصد مازاد داراییهای دولت را عرضه کنیم مانند داراییهای پروژه امید شهر میتوان رونق ایجاد کرد.
یارانه نقدی
پنج شنبه واریز میشود
یارانه نقدی در حالی پنجشنبه 20 شهریور ماه، به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود که سومین قسط وام یک میلیون تومانی کرونا به مبلغ 35 هزار و 100 تومان از سرجمع یارانه خانوار کسر خواهد شد.یکصد و پانزدهمین مرحله از یارانه نقدی 45500 تومانی مربوط به شهریور ماه، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت 24 روز پنج شنبه 20 شهریورماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.بر این اساس، با توجه به شیوع ویروس کرونا، دولت تصمیم گرفت در کنار حمایت از بنگاهها و افراد بیکار شده، وام یک میلیون تومانی به حساب تمامی 23 میلیون خانوار یارانه بگیر واریز کند که در مجموع 23 هزار میلیارد تومان وام به حساب یارانه بگیران نقدی واریز و مقرر شد اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی از یارانه افراد کسر شود.آغاز کسر اقساط این تسهیلات از تیرماه بود و این ماه سومین قسط کسر خواهد شد.گفتنی است؛ مقرر شده هر ماه مبلغ 35 هزار و 100 تومان از سرجمع یارانه هر خانوار کسر شود و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز 30 ماه در نظر گرفته شده است.
چابکی و انعطاف پذیری سازمان های توسعه ای باید افزایش یابد
عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به روحیه همدلی و دغدغه جدی مجلس برای تحقق راهبرد جهش تولید افزود؛ کمیسیون صنایع و معادن خود را در کنار نهادهای توسعهای برای رفع قانونی چالشهای آنها می داند.به گزارش ایدرونیوز؛ عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به روحیه همدلی و دغدغه جدی مجلس برای تحقق راهبرد جهش تولید افزود؛ کمیسیون صنایع و معادن خود را در کنار نهادهای توسعهای برای رفع قانونی چالشهای آنها می داند.اکبری افزود: در جمهوری اسلامی که علاوه بر سرمایهگذاری مسئله عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی در چارچوب توسعه متوازن و محرومیتزدایی مدنظر است ،کارکرد و رسالت این سازمانها نقش فراتری دارد.اکبری اظهار داشت: بر مبنای مطالعات کارشناسی می توان ادعا کرد همچنان که در عرصه های پیچیده ای چون نانو ،بیو و.. کشور توانسته است به موفقیت های بین المللی چشمگیر دست یابد در عرصه صنعت و معدن نیز با مدیریت بهینه ، هم افزایی دلسوزانه و با اتکا به توان منابع و ظرفیتهای غنی داخلی از جمله منابع انسانی متخصص می توان به پیشرفت های بسیار بزرگ دست یافت که در این مسیر نقش سازمانهای توسعهای به طور متمایزی جدی تر خواهد بود.نخستین نشست الزامات تقنینی سازمان های توسعه ای در تحقق جهش تولید با حضور روسا و کارشناسان ایمیدرو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ،سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت به میزبانی ایدرو برگزار شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
تعاونیها 767 هزار
مسکن مهر ساختند
برابر با تفاهمنامه منعقد شده، قرار بود تعاونیها 840 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل دهند که طی 13 سال گذشته، از این تعداد 767 هزار واحد تحویل شده و 73 هزار واحد دیگر باقی مانده است.طرح مسکن مهر مطابق با بند د تبصره ج قانون بودجه سال 86 آغاز و بنا شد 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر برای ساماندهی تولید و عرضه مسکن کشور، تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی و تعاونیهای مسکنساز ساخته شود.در همین راستا نیز مقرر شد که تعاونیهای مسکنساز 38 درصد از کل واحدهای طرح مسکن مهر یعنی 840 هزار واحد را احداث و به متقاضیان تحویل دهند.بر این اساس، حدود 6500 تعاونی مسکن مهر برای ساخت واحدهای مذکور ساماندهی و با انعقاد قرارداد مستقیم با پیمانکار اقدام به ساخت واحدهای مسکونی خود کردند.بررسی عملکرد تعاونیها در حوزه مسکن مهر نشان میدهد که از سال 86 تا 92، 117 هزار واحد و از سال 92 تاکنون 767 هزار واحد مسکن مهر ساخته و تحویل شده است و پس از گذشت 13 سال از آغاز اجرای طرح، 73 هزار واحد دیگر باقی مانده که باید تحویل شود.آنطور که معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میگوید تعاونیها در حال ساخت واحدهای باقی مانده هستند تا هر چه زودتر پرونده مسکن مهر بعد از گذشت 13 سال بسته شود.در مجموع نیز با همکاری تعاونیها و وزارت راه و شهرسازی (انبوهسازان) 2 میلیون و 30 هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است.از سویی دیگر با توجه به مشکلاتی که در برهههایی از زمان تعاونیهای مسکنساز برای متقاضیان ایجاد کرده بودند، طی سالهای گذشته 73 هزار پرونده حقوقی تشکیل شده بود که برابر با آخرین آمار، با حل مشکل 59 هزار پرونده، 14 هزار پرونده حقوقی دیگر باقی مانده است.
جهش تولید در زرشوران
با برنامهریزی انجام شده از اردیبهشت ماه ضمن استمرار اقدامات اصلاحی، میزان تولید در 5 ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد و همچنین نسبت به برنامه مصوب (پوینتر 1399) 8 درصد افزایش داشته است.به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، محسن نادری؛ سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران با بیان این مطلب گفت: زرشوران توانست در مردادماه سال جاری جهش فزاینده ای در راستای تحقق شعار سال بردارد و به آمارها و نتایج مطلوبی در حوزه عملکردی دست یابد. وی در ادامه با اشاره به آمارهای عملکردی و برنامه های پیش رو در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: بهبود ریکاوری تولید به میزان بیش از 75 درصد با رشد 30 درصدی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش مواد مصرفی در هر تن خاک ورودی، بهبود فرآیند آبگیری در مرحله فیلتراسیون و افزایش ظرفیت فیلتراسیون و شکل گیری مدیریت کنترل کیفی بخشی از اقدامات صورت گرفته در بخش تولید این شرکت است. سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در ادامه به عملکرد بخش استخراج اشاره کرد و گفت: در 5 ماهه سال جاری اقدامات مهمی از قبیل انجام برخی اصلاحات در جادههای معدنی و طرح استخراجی، دستیابی به استخراج 430 هزار تن کانسنگ طلا (با تحقق برنامهای 339 درصدی)، انجام مناقصه اکتشافی به میزان 20 هزار متر انجام شده و برای ماه های آتی سال برنامه های عملیاتی این شرکت از قبیل تکمیل مطالعات پایداری شیب و هیدروژئولوژی معدن، شروع عملیات زهکشی، خشکه اندازی و ایمن سازی پلهها، اقدامات تکمیل طراحی و استخراج طبق برنامه ششم معدن، تکمیل اکتشافات تفصیلی محدوده معدنی فعلی و انجام مطالعات اکتشافی سایر محدودههای معدن زرشوران و سایر موارد در دست اقدام است.
نقش گرهگشای مجلس در اثر گذاری بهینه سازمانهای توسعهای
امیر بیات گفت ایدرو به عنوان نخستین و پر تجربه ترین سازمان توسعه ای کشور در کنار ایمیدرو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ترکیب تیم پیشران توسعه کشور را تشکیل میدهند و همگی دارای چالشهای مشترک در فضای فعالیتهای خود هستند .به گزارش ایدرونیوز؛ امیر بیات گفت ایدرو به عنوان نخستین و پر تجربه ترین سازمان توسعه ای کشور در کنار ایمیدرو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ترکیب تیم پیشران توسعه کشور را تشکیل میدهند و همگی دارای چالشهای مشترک در فضای فعالیتهای خود هستند .وی افزود مجموعه چالشها از سوی این سازمان ها احصا شده و حل بخش زیادی از آنها با پشتیبانی و گرهگشایی مجلس در بازنگری برخی قوانین محدودیت زا و نیز نظارت بر اجرای برخی مواد قانونی مغفول ، میسر میباشد.بیات با اشاره به نیاز کشور به اقدامات محرومیتزدایی و سرمایهگذاری های بنیادی در عرصه های توسعه آفرین که بخش خصوصی به تنهایی امکان و توجیه حضور در این زمینه ها را ندارد ضرورت تقویت و پویایی سازمان های توسعه ای در سال جهش تولید را بیش از پیش ارزیابی کرد.در این دیدار همچنین خداداد غریب پور رئیس ایمیدرو ،محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صالحی نیا مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و فلاحتیان معاون وزارت نفت به تشریح دیدگاههای خود مبنی بر لزوم تقویت سازمانهای توسعهای با استفاده از تمام ظرفیتهای قانونی و همافزایی بیش از پیش پرداختند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بررسی وضعیت اشتغال در 7 سال گذشته نشان داد؛
تعداد بازدید : 0
تثبیت نرخ بیکاری در رقم 10 درصد
براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در بازه زمانی 7 سال گذشته نزدیک به سه میلیون نفر (2 میلیون و 997 هزار و 203 نفر) وارد بازار کار شدند و نرخ بیکاری در این دوره در رقم 10 درصد تثبیت شده است.
مساله اشتغال و بیکاری همواره دغدغه دولتها است و رییس جمهوری نیز از قبل از به دست گرفتن سکان قوه مجریه بالابردن رونق تولید، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار را اساسیترین سیاست و برنامه دولت تدبیر و امید بیان کرد. در این گزارش میزان ایجاد اشتغال و مهار بیکاری در 7 سال گذشته بررسی شده است.
بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی شده است تا نرخ بیکاری هر سال 0.8 درصد کاهش یابد. براین اساس دولت هفت برنامه کلی «توسعه کسب و کارهای پراشتغال»، «برنامههای فعال بازار کار»، «ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود»، «اصلاح نظام آموزشی و مهارت و توسعه کارآفرینی»، «اشتغال حمایتی و خرد»، «استفاده از ظرفیتهای خارجی» و «نهادسازی و اطلاعات بازار کارو نظارت بر طرحها و برنامهها» را تدوین کرد.
خلاصه اقدامات و طرحهای اشتغالزایی
در قالب «برنامههای فعال بازار کار» چهار طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، معافیت بیمه کارفرمایی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و یارانه دستمزد در دستور کار قرار گرفت. در مجموع در قالب سیاستهای فعال بازار کار تا کنون 2 میلیون و 726 هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده است و زمینه اشتغال 90 هزار نفر ایجاد شده است. میانگین هزینه برای هر فرصت شغلی 30 میلیون ریال است.
یکی از راهکارهای موثر و کوتاه مدت در توسعه اشتغال توام با مهارتآموزی دانشآموختگان دانشگاهی اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی است. جامعه هدف این طرح نیز دانش آموختگان دانشگاهی تمام رشتههای تحصیلی دانشگاهها، کارفرمایان بنگاههای اقتصادی اعم از خصوصی و تعاونی است.
مقرر شد با تخصیص 40درصد از اعتبارات موضوع طرحهای اشتغالزای وزارت تعاون مبلغ 670 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار زمینههای لازم برای آموزش شغلی به 70 هزارنفر فارغالتحصیل دانشگاهی فراهم شود.
تا پایان سال گذشته 36 هزار و 122 نفر کارفرما در سامانه کارورزی ثبت نام کردهاند و خواهان بهرهمندی از مزایای این طرح بودند که 17 هزار و 663 بنگاه (نیمی از بنگاههای ثبت نام کننده)، شرایط دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی را داشتهاند. هر بنگاه مشارکتکننده در طرح بطور متوسط 2.2 نفرکارورز جذب کرده و این سرانه از یک تا 4.8 نفرکارورز در استانهای مختلف متغیر است.
طرح یارانه دستمزد با هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاههای خرد، کوچک و متوسط و ایجاد بستر لازم برای استغال دانشآموختگان مقطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقای مهارت، انتقال دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی و ارتقای سطح تولید و سرمایهگذاری یکی دیگر از طرحهای فعال بازار کار است. با اجرای این طرح 6 هزار و 750 فرصت شغلی تا کنون ایجاد شده است.
بخش معافیت بیمه کارفرمایی از جمله برنامههای فعال بازار کار در ایجاد اشتغال است و جامعه هدف آن دانش آموختگان دانشگاهی شغل اولی دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر است که دوره کارورزی را طی کرده باشند. با اجرای آن برای هشت هزار و 831 فارغ التحصیل دانشگاهی اشتغال ایجاد شد.
در چارچوب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی 120 هزار نفر از خدمات آموزشی بهرهمند شدند. در این طرح خوشه صنعت بیشترین استقبال را داشتند. همچنین گروه سنی 21 تا 30 سال و افراد با تحصیلات دیپلم بیشترین استقبال را از این طرح داشتند.
همه این طرحها تلاش دولت برای کاهش نرخ بیکاری بوده است. در حالی نرخ بیکاری در سال 1398 برابر 10.7 درصد رسید که در دولت پیشین (سال 1398) برابر 13.5 درصد بود. همچنین طی 7 سال گذشته (سال 192 تا 1398) نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر تثبیت شده و تنها افزایش 0.2 واحدی داشته و از رقم 10.5 سال 92 به 10.7 درصد رسیده است.
جمعیت شاغلان نیز در این 7 سال 2 میلیون و 997 هزار و 203 نفر به جمعیت شاغلان افزوده شده یعنی به طور میانگین سالیانه 428 هزار و 171 نفر وارد بازار کار شدند و تعداد بیکاران از سه میلیون و 200هزار نفر به 2 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
یک کارشناس بازار مسکن تشریح کرد
راهکار اصلی کاهش قیمت مسکن در شرایط کنونی
یک کارشناس بازار مسکن، با بیان اینکه «بیش از 70 درصد قیمت واحدهای مسکونی مربوط به هزینه های تامین زمین مورد نظر برای ساخت است»، از تامین زمین ارزان قیمت توسط دولت به عنوان راهکار اصلی در کاهش قیمت مسکن نام برد.
محمد گلاب کش، به جزئیات عقب ماندگی تولید مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که درحال حاضر با کمبود حدود 2میلیون واحدمسکونی مواجه هستیم و از طرف دیگر حدود یک میلیون واحد مسکونی نیز نیاز سالیانه کشور را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر برای جبران عقب ماندگی تولید مسکن و همچنین پاسخ متناسب به نیاز سالانه کشور در این بخش، ضرورت دارد که 3 میلیون واحد مسکونی در سال جاری ساخته شود.
وی، افزود: درصورتی که متراژ هرواحد مسکونی را یکصد متر مربع درنظر بگیریم، زیربنای مورد استفاده برای ساخت 3میلیون واحد مسکونی، 300 میلیون مترمربع می شود که عدد بسیار بزرگی است و هرگونه ضعف تصمیم گیری و عملکرد در این بخش، منجر به افزایش متراژ مذکور در پایان سال می شود. وی، افزود: بدون شک با حمایت دولت درجهت تامین زمین ارزان قیمت موردنیاز برای ساخت 300 میلیون مترمربع زیربنا، شاهد انقلاب بزرگی در عرصه ساخت و ساز کشور خواهیم بود که ماحصل آن ضمن جبران عقب ماندگی عرضه واحدهای مسکونی در کشور؛ همچنین، امکان تامین نیازهای مسکونی سمت تضعیف شده بخش تقاضای مسکن نیز فراهم می شود.
وی، افزود: درراستای عمل به مصوبات دومین جلسه شورای عالی مسکن اخیرا تفاهم نامه ای فی مابین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی منعقد شد که اجرای آن می تواند گام بزرگی درراستای عرضه مسکن ارزان قیمت محسوب شود.
به گفته وی، براساس اطلاعات منتشر شده و درراستای تفاهم نامه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی بخشی از زمین های حریم شهرها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت و این وزارتخانه می تواند این زمین ها را جهت ساخت مسکن ارزان قیمت دراختیار فعالان صنعت ساخت و ساز در بخش خصوصی قرار دهد.
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛
عدم انتخاب وزیر صمت در نوسان قیمتها و آشفتگی بازارها اثرگذار است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با گلایه از دولت بدلیل عدم معرفی وزیر پیشنهادی صمت، بخشی از مشکلات برآمده از رشد افسارگسیخته قیمت ها در بازار را ناشی از مشخص نبودن متولی رسمی صنعت و بازرگانی کشور و متعاقب آن، عدم نظارت کافی بر روند کلی قیمت ها ارزیابی می کند و از دولت می خواهد تا هرچه سریعتر نسبت به معرفی وزیر صمت اقدام کند.
حجت اله فیروزی با اشاره به وسعت و گستردگی موضوعات مرتبط با وزارت صمت می گوید: مجلس نسبت به تعلل دولت در معرفی وزیر صمت، حقیقتا گلایه های جدی دارد. در شرایطی که مردم با تورم روزانه و قیمت های فزاینده روبه رو هستند؛ اینکه مهمترین ساختار اجرایی مرتبط با تولید و بازرگانی کشورمان، هنوز متولی رسمی خود را نشناخته و بصورت سرپرست اداره می شود، قابل قبول نیست. فراموش نکنید، کل حوزه صنایع، کل حوزه معادن؛مجموعه بازرگانی داخلی و خارجی، تنظیم بازارها، اصناف و...از جمله حوزه های هستند که ماموریت هایشان در دل فعالیت های وزارت صمت قرار داده شده، ولی متاسفانه علی رغم این اهمیت، شاهد هستیم که وزیر معرفی نشده است، زمانی هم که معرفی می شود، رئیس دولت حاضر نیست از وزیرش دفاع کند.
نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم در ادامه افزود: با توجه به حساسیت های فعالیت های وزارت صمت و ماموریت هایی که این وزارتخانه مستقیما در تولید، صادرات و واردات کالا، تنظیم قیمت ها و... دارد، ضرورت دارد که هرچه سریعتر نسبت به انتخاب وزیر این وزارتخانه اقدام شود تا امور وزارتخانه و نظارت های ضروری در بازارها روند عادی بخود بگیرد. در نوبت قبل هم، دولت در روز آخر مهلت قانونی خود، وزیری را معرفی کرد و متعاقب رای عدم اعتماد نمایندگان، دولتی ها ناچار شدند حکم حکومتی بگیرند تا امور جاری وزارتخانه رتق و فتق شود. طبیعی است که با یک چنین سازوکار غیرسازمان یافته ای، وضعیت بازارها و قیمت ها اینگونه دچار نوسان و آشفتگی شود، چون راس هرم تصمیم سازی در وزارتخانه هنوز مشخص نیست.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در بخش دیگر از اظهاراتش در خصوص برنامه مجلس برای حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک طرح دوفوریتی در خصوص حمایت از دانش بنیان ها در حال بررسی است که می تواند تحولات مهمی در تولیدات دانش بنیان ها ایجاد کند.کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسیده اما جزئیات آن هنوز در دست بررسی نمایندگان قرار دارد تا بعد از چکش کاری نهایی راهی صحن شود.
او در ادامه افزود: همانطور که حتما مستحضرید، دانش بنیان ها، شرکت های نوپایی هستند که هنوز مثل شرکت های بزرگ، گریدهای بالا و رتبه های برتر ندارند که بتوانند در مناقصات وسایر فعالیت های اقتصادی و عمرانی شرکت کنند، یا توان مالی بالایی ندارند که بتوانند هزینه های اولیه پروژه و طرح ها را تامین کنند. یا از تضامین کافی برای شرکت در مناقصه یا پیش پرداخت ها و... برخوردار نیستند. از سوی دیگر این افراد، توانمندی های منحصر بفردی دارند که در بسیاری از حوزه ها که دیگران قادر به فعالیت نیستند، توانمندی دارند؛ بخصوص توانایی هایی که گروهی از این شرکت ها در حوزه ساخت برخی اقلام و قطعاتی که در صنایع پیشرفته و های تکنولوژی کاربرد دارد یا توانایی هایی که برخی از این شرکت ها در حوزه تامین قطعات مورد نیاز پتروشیمی ها و...دارند، بسیار کلیدی است.
نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: این افراد و شرکت های دانش بنیان که اغلب صاحبان آنها را جوانان تشکیل می دهند، معمولا در کاریابی مشکل دارند چرا که ساختار قانونی در کشور ما بگونه ای است که تنها برخی شرکت ها که رتبه و گرید بالایی دارند می توانند در پروژه ها و مناقصه ها و...شرکت کنند. از سوی دیگر هم شرکت های دولتی باید حتما پروژه های خود را از طریق مناقصات واگذار کنند و چون شرکت های دانش بنیان علی رغم توانمندی های خود رتبه های مورد نظر را ندارند و از اجرای پروژه های مهم عمرانی باز می مانند. در این طرح پیش بینی شده تا حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان در حوزه شرکت در مناقصات، در حوزه کارپذیری، در حوزه تضامین، در حوزه تسهیلات بانکی؛ بیمه ، مالیات و...انجام شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادل مجلس در پاسخ به این پرسش که طرح مجلس برای بازار خودرو در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: بررسی های طرح ساماندهی بازار خودرو بپایان رسیده و دیروز (دوشنبه) چکش کاری نهایی آن در کمیسیون صنایع و معادن انجام می شود تا در مرحله بعد راهی صحن برای تصمیم گیری نهایی نمایندگان شود. در جریان بررسی این طرح تلاش شده تا زنجیره کلی صنعت خودرو از تامین مواد اولیه، قطعه سازی، طراحی ها، استفاده از روش های فناورانه و...مورد بررسی قرار بگیرد. برای نیل به این منظور با فعالان هر بخش بصورت جداگانه مذاکره، بحث و تبادل نظرشده تا پس از گردآوری اطلاعات لازم، بهترین تصمیم ممکن در این زمینه با جامعیت کافی اتخاذ شود. بزودی اطلاعات تکمیلی در خصوص این طرح اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون وزیر راه خبر داد:
درخواست راه آهن از ستاد کرونا برای حذف سقف مسافرگیری در قطارها
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در پی حذف سقف ظرفیت 60 درصدی مسافرگیری در پرواز برای شرکت های هواپیمایی، شرکت های ریلی نیز درخواست کرده اند تا سقف 50 درصدی پذیرش مسافر ریلی حذف شود.
سعید رسولی درباره تأثیر شیوع کرونا بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: شیوع این ویروس در آستانه سفرهای نوروزی در کشور اتفاق افتاد؛ این در حالی است که ظرفیت همه شرکتها در ایام پیک سفرهای نوروزی کاملاً پر میشود و درآمد پایانی سال کمک میکند به شرکتهایی که در طول سال به سبب کمبود مسافر با ضرر گاهی اوقات حتی سیر میکنند.وی افزود: در همان زمان شرکتها مکلف شدند همه بلیتهای فروخته شده ایام نوروز را مسترد کنند آن هم در انتهای سال که شرکتهای حمل و نقلی به لحاظ اقتصادی در یک فشار خاصی قرار دارند، استرداد پول بلیتهای فروخته شده، فشار مضاعفی به این مجموعهها وارد کرد.رسولی بیان داشت: با این حال شرکتهای حمل و نقل ریلی موفق شدند تمامی بلیتهای فروخته شده را به طور کامل به مسافران برگردانند؛ حتی مبلغ 10 درصدی هم که طبق معمول بابت هزینه خسارت استرداد بلیت از مسافران کم میشد را در روزهای پایانی سال گذشته به مسافران برگرداندند.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، در مجموع نزدیک به 100 میلیارد تومان شب عید پول استرداد وجوه بلیت شد که شرکتهای ریلی به مسافران بازپس دادند.
رسولی با تأکید بر اینکه شرکتهای حمل و نقلی بلافاصله میبایست عملیات ضد عفونی را با کیفیت انجام میدادند، گفت: شرکتهای ریلی با احساس مسئولیت و تعهد از بهترین مواد و لوازم ضد عفونی کننده برای ضدعفونی واگنها، ایستگاهها و غیره استفاده کردند؛ البته این اتفاق، پس از آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز آغاز سفرهای ریلی را صادر کرد، رخ داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شرکت راه آهن هم همانند دیگر دستگاهها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بنابراین در این ستاد، دستور عدم سیر قطارها هیچ وقت به طور صریح صادر نشد بلکه شرکتهای بیشتر تابع تقاضا بودند.
رسولی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی سفر نمیکردند بنابراین تعداد سفرها کم شده بود لذا تعداد قطارهای در حال حرکت ما در این ایام، به کمترین تعداد در تاریخ راه آهن رسید؛ اما شرکتها کار ضد عفونی را انجام میدادند که این هم یک هزینه دیگری بر شرکتهای حمل و نقل ریلی تحمیل کرد؛ فارغ از آنکه مسافر وارد قطار میشد یا نه، ضد عفونی ها به طور کامل انجام میشد.
وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع کرونا، سفرهای ریلی در کشور کم و بیش شروع شد منتها نسبت به مدت مشابه در سال قبل بسیار کم بود.
رسولی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال قطارها 42 درصد است، اظهار داشت: برای مثال در روز تاسوعا 83 قطار مسافری در کل شبکه در حال سیر داشتیم این در حالی است که طبق معمول روزانه بیش از 120 قطار همیشه در حال سیر در شبکه بوده است.
وی اذعان داشت: این 83 قطار هم با ضریب اشتغال پایین و تعداد کم مسافر در شبکه در حال تردد بودند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کم شدن مسافران بخش حمل و نقل ریلی تأکید کرد: کمبود مسافران قطار دو دلیل دارد؛ اول عدم تقاضای سفر و دوم رعایت پروتکلهای بهداشتی؛ شرکتهای حمل و نقل ریلی همواره مقید به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی بودند.
رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات کرونایی، پاسخگوی زیانهای سنگین وارده به شرکتهای ریلی است یا خیر؟، گفت: درخواست ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که همان تصمیمی که برای شرکتهای هواپیمایی گرفته و اعلام شد که ایرلاینها میتوانند به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در پروازها، از کل ظرفیت هواپیما استفاده کنند، ما هم در بخش ریلی این درخواست را داریم که با توجه به اینکه پروتکلهای بهداشتی در قطارها به طور کامل رعایت میشود، شرکتهای ریلی بتوانند همه ظرفیت صندلی قطارها را به فروش برسانند؛ این در حالی است که شرکتهای ریلی تنها با 50 درصد ظرفیت قطارها در حال حاضر در شبکه سیر میکنند.
وی نحوه حمایت از شرکتهای ریلی در برابر آسیبهای اقتصادی شیوع کرونا را اعطای تسهیلات دانست و گفت: بنابراین باید شرایطی فراهم شود که شرکتهای ریلی بتوانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند؛ چون درآمد این شرکتها از محل فروش بلیت است و باید از این محل، اقساط تسهیلات را بازپرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره فروش بلیت همه صندلیهای قطارها با توجه به لغو مصوبه قبلی ستاد کرونا در خصوص شرکتهای هواپیمایی و فروش تا سقف 60 درصد ظرفیت هواپیما و تقاضای بخش مسافری ریلی برای لغو مصوبه این ستاد در زمینه فروش 50 درصد ظرفیت قطارها، گفت: توجیه ایرلاینها در این خصوص، این بود که هواپیما تهویه مرکزی و گردش هوا دارد؛ این در حالی است که کوپههای قطارها هم پنجره دارد و فضای سالن و کوپهها هم بزرگتر است ولی موضوع سقف 50 درصد ظرفیت قطار را رعایت کردهایم که تا کنون زیان زیادی به شرکتهای ریلی وارد کرده است.
وی با اشاره به بازرسیهایی که شخصاً از رعایت پروتکلهای بهداشتی در قطارها داشته، در خصوص امکان فروش بیشتر بلیت قطار در ایام بازگشایی دانشگاهها و افزایش سفرهای ریلی به خصوص با قطارهای حومهای افزود: باید منتظر بمانیم تا چه اتفاقی میافتد ما با ستاد ملی مبارزه با کرونا مکاتبه کردهایم اما با تغییر پروتکل موافقت نکرده است؛ شرکتهای ریلی تقاضا دارند تا این مصوبه 50 درصدی لغو شود؛ اگر ستاد مجوز دهد، این اتفاق رخ خواهد داد.
رسولی درباره تسهیلات کرونایی شرکتهای ریلی گفت: شرکتها فعلاً در کش و قوس بروکراسی اداری بانکها در خصوص ضمانت گذاری هستند؛ من شخصاً با مدیران عامل بانکها دیدار داشتهام و از آنها خواستهام تا پرداخت تسهیلات تسریع شود؛ بانکها با توجه به اینکه مسئول بازپس دادن منابع صندوق توسعه ملی هستند، مجبورند تا از شرکتهای ریلی ضمانتهای سنگینی بابت بازپس دادن تسهیلات کرونایی دریافت کنند.
به گفته معاون وزیر راه، برخی از بانکهای عامل، املاک شرکتهای ریلی را به عنوان ضمانت میپذیرند؛ اما برخی دیگر از بانکها، حاضر نیستند مالکیت واگن را به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت تسهیلات قبول کنند؛ استدلال آنها این است که ما از سوی بانک مرکزی برخی ضوابط را باید رعایت کنیم و پذیرش واگن قطار به عنوان وثاقت وام، در قوانین بانکی وجود ندارد.
وی درباره علت بالا بودن تأخیر قطارهای مسافری در مقصد، گفت: تأخیر از مبدأ تقریباً به حداقل ممکن رسیده است، اما در مقصد به خصوص در ایستگاه راه آهن تهران که با حجم بالای قطارهای حومهای در ساعات ابتدایی صبح مواجه بودیم، با تأخیراتی مواجه میشدیم که یکی از دلایل آن، ترافیک شبکه در ساعت صبحگاهی در ایستگاه راه آهن تهران بود؛ همچنین بخشی از مسیر نیز به دلیل تعمیرات مسدود بود که این خرابی به طور کامل رفع شد و کاهش سرعت مسیر را از بین برد. بیش از 10 روز است که روزانه قطارهای حومهای را چک میکنیم تا تأخیر در مقصد را حذف کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.