شماره: 1464 / ۱۳۹۹ سيزدهم مرداد
تعداد بازدید : 0
اخبار
روزگار فرسایشی نفت خام
در محدوده 43دلار
روز جمعه هفته گذشته قیمت نفت درحالی واپسین معاملات هفته را پشت سرگذاشت که برای ششمین هفته متوالی در محدوده 43 دلار متوقف شد.
در این بین شاخص برنت که کار خود را در ابتدای هفته در محدوده 43 دلار و 5 سنت آغاز کرده بود در پایان هفته با 50 سنت افزایش به رقم 43 دلار و 53 سنت رسید.
اما شاخص وست تگزاس هفته را منفی سپری کرد و در حالی که کار خود را در محدوده 41 دلار شروع کرده بود، در پایان هفته در رقم 40 دلار و 27 سنت به کار خود پایان داد.
از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در هفته گذشته، افزایش خوشبینیها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جهان در روزگار فرسایشی کرونا بود.
البته در میانههای هفته نیز قیمت نفت پس از آنکه دادههای گروه صنعتی مؤسسه نفت آمریکا (API) نشان داد ذخیرهسازیهای نفت خام ایالات متحده برخلاف انتظارها کاهش یافته است، افزایش یافت و در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان روند افزایشی داشته، سبب بهبود شرایط بازار شد.
استفان اینز، استراتژیست ارشد بازار مؤسسه آکسیتریدر در این باره گفت: این مسئله به طور موقت برخی نگرانیها درباره ضعف تقاضا را کاهش خواهد داد.
از سوی دیگر اما روز گذشته خبری از اوپک منتشر شد که نشان داد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، زیرا عربستان و دیگر اعضای حاشیه خلیج فارس این سازمان به کاهش عرضه مازاد داوطلبانه خود فراتر از توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس پایان دادند و دیگر اعضای اوپک افزایش پایبندی محدودی به سهمیه کاهش تولید خود داشتند.
همچنین در روز جمعه، رویترز گزارشی منتشر کرد که برآورد نظرسنجی از 43 تحلیلگر و اقتصاددان نشان میدهد میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال 2020 بهطور میانگین 41 دلار و 50 سنت برای هر بشکه باشد که تا حدی بیش از برآورد 40 دلار و 41 سنتی اجماع شده در بررسی ماه گذشته و کمی با پیشبینی حدود 42 دلاری برای اواخر سال جاری میلادی متفاوت است.
پیشرفت 50 درصدی گازرسانی به روستاهای کوهستانی گرگان
مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان اعلام کرد که عملیات گازرسانی به سه روستای شهرستان گرگان در مجموع با 54 کیلومتر شبکه، در حال اجراست و این پروژه تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش شرکت ملی گاز ایران، محمدرحیم رحیمی در این باره گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و شرایط سخت مسیر عملیات، اجرای کار مشکلتر و کندتر است، بنابراین بهمنظور پیشبرد این پروژه، راهکارهای پیشرفت پروژه ارزیابی و پیشنهادهای مؤثری ارائه شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه که بیشک در چند ماه آینده با ورود به ایام سرد سال و بارش برف و باران، فرآیند اجرای پروژه مشکل خواهد شد، به شرکت مجری تأکید شده با افزایش اکیپهای اجرایی تلاش شود پیش از فصل سرما لولهگذاری مسیر به اتمام برسد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تا پایان سال 1400 محقق می شود؛
تعداد بازدید : 0
افزایش 20 هزارمگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
وزیر نیرو گفت: علیرغم اینکه درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت کاهش پیدا کرده اما تا پایان همین دولت 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار میکنیم.
به گزارش وزارت نیرو، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری گفت: البته کمکهای بودجه عمومی دولت، تسهیلات بانکی، منابع ارزی و فرصتها هم هست اما در مقایسه با خیلی از دستگاههای خدماتی بخش عمدهای از بار گردش این صنعت وسیع بر عهده خود مصرف کنندگان است و احساس نزدیکی فراوانی با خود مردم داریم.
وی با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف آب و برق بهویژه در شرایط کرونایی اظهار داشت: سعی کردیم همکاران خاموش کادر درمانی کشور در تأمین آب و برق مطمئن باشیم؛ با توجه به نقش اساسیای که آب در بهبود شرایط بهداشتی دارد و ضرورت رعایت ملاحظاتی که از ناحیه تیم درمانی و بهداشتی کشور توصیه میشود و نیز برق که هم همه جا مهم است بویژه در شرایطی که بیمارستانها و مراکز درمانی نیازمند برق مطمئن و پایدار برای ارائه خدمت هستند و اگر همراهی مردم و ارتباط خوبی که برقرار شد، نبود و نقشی که رسانهها در تحکیم این ارتباط داشتند تابستان امسال باید مشکلات جدی تری میداشتیم. چرا که تابستان زودرسی بود و از اواسط خرداد با دمای بالا تابستان شروع شد اما متکی به تجربه خود در دو سال گذشته بودیم.
به گفته این مقام مسئول اگر آمار حدود 15 سال اخیر را نگاه کنیم هر سال به طور متوسط اوج بار ما نسبت به سال ماقبل آن 5 درصد افزایش داشته است و این به معنای چند هزار نیاز به ظرفیت ساخت نیروگاه جدید است. برای اینکه فقط زمان اوج بار را پاسخگویی کرده و خاموشی نداشته باشیم، در نخستین تابستان (تابستان 97) موفق شدیم این میزان رشد را به زیر 3 درصد کاهش دهیم و در تابستان سال گذشته این رقم هم به یک درصد کاهش داده شد. یعنی تابستان 98، برنامه صفر 98 ما یعنی خاموشی صفر در تابستان 98 با اوج باری که رشد آن فقط یک درصد نسبت به سال قبل بود سپری شد.
هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید برق داریم
اردکانیان گفت: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به اینها برق بدهیم. سال جهش تولید است و طبیعتاً واحدهای تولیدی کشور فعالتر به میدان میآید، شرایط تحریم است و همه به دنبال فعال سازی همه ظرفیتهای کشور هستیم که این نیازمند انرژی است که هدف نخست ما افزایش عرضه انرژی و در قبال آن امکان صادرات و انجام تعهداتی است که در قراردادهای تبادل انرژی داریم و منبع ارزی برای صنعت برقی است که در شرایط تحریم بخش عمدهای از نیازهای ارزی خود را باید از این راه تأمین کند و کاهش اوج بار یعنی به گونهای که در تابستان نه تنها خاموشی ندهیم بلکه بتوانیم بدون لطمه به تولید با افزایش عرضه انرژی، برقراری صادرات با اوج بار کمتری داشته باشیم.
امسال به نقطهای نرسیدیم که رسماً اعلام کنم اوج بار 99 سپری شد
وزیر نیرو گفت: امسال به نقطهای نرسیدیم که رسماً اعلام کنم اوج بار 99 سپری شد اما با احتمال بسیار بالا، امسال هم افزایش اوج بار ما نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد در حالی که به صنایع بزرگ بیش از 10 درصد انرژی بیشتری دادیم. وقتی که صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی ما درخواست انرژی دارند به این معناست که خطهای تولید اضافه شده و واحدها فعال شدهاند.
اردکانیان افزود: امسال 4.3 درصد انرژی بیشتری به بخش کشاورزی داده شده است و به طور متوسط عرضه انرژی رشد 4.5 درصدی داشته است. ما توانستیم هم انرژی بیشتری را عرضه کرده و اوج بار کمتری داشته باشیم که این به دلیل همراهی و همکاریای بوده که صورت گرفته است. در بخش خانگی توانستیم حدود 400 مگاوات را توسط شرکتهای دانشبنیان و استارت آپها مدیریت کنیم و با ارتباط خوبی که با مردم برقرار و اطلاع رسانی خوبی که در مناطق مختلف کردند و مردم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند.
وزیر نیرو با بیان اینکه به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا در سال گذشته و امسال نداشتیم گفت: در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلال میشود و مشکلاتی پیش میآید که سریعاً رفع میشود.
خاموشیها به دلیل صادرات نبوده است
اردکانیان با رد این موضوع که خاموشیها در استانهای جنوبی کشور به دلیل عمل به تعهدات انرژی بوده است اظهار داشت: اولویت ما مصارف داخلی است و بخشی از تعهداتی که برای صادرات داریم از محل واردات تأمین میشود. با تمام کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم، از برخی انرژی میخریم و به برخی دیگر میفروشیم.
وی گفت: اینکه ایران به عنوان کانون اتصال و هاب انرژی منطقه میخواهد ظاهر شود یعنی میخواهد از سرمایهگذاری دهها ساله خود در ایجاد شبکههای انتقال استفاده کند و به هیچ وجه موضوع برخی اختلالهای فنی در شبکه 83 هزار مگاوات کشور به این معنا نیست که به خاطر اقلامی از صادرات انرژی بوده است.
وزیر نیرو با اشاره به میزان بالای بهرهمندی شهری و روستایی از انرژی در کشور گفت: قطعاً مشکل تواناییهای فنی نیست، کشور ما از این حیث توانمند و صنعت برق ما صنعتی متکی به خودش است و به لحاظ علمی و دستاوردها، جزو مجموعههای قابل عرضه در سطح جهان است. ظرفیت وسیعی در کشور برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات وجود دارد.
وی درباره مصرف کنندههای عمده برق در کشور گفت: مشکلی اگرهست بدون تردید در منابع مالی است. باید به سمت برخورد جدی و منصفانه با این مساله رفت.
طلب 45 هزار میلیارد تومانی صنعت برق از دولت
این مقام مسئول اظهار داشت: هر کیلووات ساعت انرژی حدود 140 تومان بدون احتساب قیمت سوخت هزینه میبرد اما آنچه دریافت میشود به طور متوسط 50 درصد قیمت تمام شده است و رقم بسیار بزرگی از محل این تکلیفی که بر ما وارد میشود و آن مابهالتفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده است که حدود 45 هزار میلیارد تومان است و صنعت برق از دولت طلبکار است. همین حدود هم به پیمانکاران، سازندگان و عرضه کنندگان برق در بخش خصوصی بدهکار است.
وی تصریح کرد: مصرف کنندههای عمده ما نباید بیش از این پشت سر بخشهای به لحاظ اقتصادی ضعیف پنهان شوند. واحدهای بزرگی در صنعت کشور داریم که در سال بیش از 20 هزار میلیارد تومان سود دارند و بخش عمدهای از این را از بابت یارانه وسیعی انرژی حاصل میکنند. چرا اینها که محصولات تولیدی خود را در داخل کشور حتی به قیمت جهانی عرضه میکنند نباید به قیمت تمام شده عرضه کنند؟ باید با کمک مقامهای مسئول، قانونگذار و دولت این مساله را برطرف و از منابع حاصل شده به بازسازی شبکه انتقال و توزیع و استفاده از کابلهای خودنگهدار در شهرها، حفظ محیط زیست و قطع نکردن درختان و زیباسازی مبلمان شهری استفاده کنیم.
یارانهها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی شود
وزیر نیرو تاکید کرد: یارانهها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی در مصرف کنندگان شود. مجلس سرحال و برانگیزهای اکنون در کنار دولت است و صحبتهایی با اعضای کمیسیون انرژی داشتیم و فکر میکنم یکی دو ماه آینده که کم کم به سمت تدوین لایحه بودجه 1400 برویم، فرصت خوبی است که با همفکری نزدیک با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ساز و کارهایی برای قانون بودجه 1400 در نظر بگیریم و در آن یکی از جدیترین اولویتها حمایت واقعی از بخشهای ضعیف و نیازمند و رعایت اصول کمک و پرداخت یارانه منطقی به آنها است، اما بخشهایی که جزو صادرکنندگان هستند و وظیفه خودمان میدانیم که انرژی مورد نیاز آنها را تولید کنیم که چرخ تولید و اشتغال کشور متوقف نشود و توسعه هم پیدا کند بپذیرند که باید به فکر پایداری این صنعت هم باشند تا سرمایهگذاری های خودشان در معرض خطر و تهدید قرار نگیرد.
افزایش ظرفیت تولید برق با وجود کاهش درآمد نفتی
وزیر نیرو اظهار داشت: ما با اینکه درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت کاهش پیدا کرده اما تا پایان همین دولت 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار میکنیم. آنچه به عنوان وزیر نیرو و همکارانم مطرح است استفاده از ذره ذره منابع کشور اعم از انسانی و حرکت در جهت کاهشها اعم از کاهش اوج بار، کاهش تلفات شبکه و.. است و این کاهش چه مخالف و چه موافق هر پیمان جهانی باشد به آن وقعی نمیگذاریم و منافع ملی را دنبال میکنیم.
اردکانیان همچنین اظهار داشت: سازمانهای دولتی باید نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند، از مولدهای خودشان استفاده کنند، برای اینکه به بخش خانگی خاموشی ندهیم. بیش از 250 اکیپ در تهران در پایان ساعت اداری به تمام سازمانها مراجعه و اگر دستگاههای سرمایشی روشن باشد آنها را قطع میکنند.
این مقام مسئول درباره وضعیت بارشها اظهار داشت: امسال در سال آبی 99-98 شرایط خوبی حاکم بود و حدود 311 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به متوسط 50 ساله 28 درصد بیشتر است، اما نسبت به سال قبل که سال تری بود حدود 8 درصد کمتر بوده است.
وی افزود: همانگونه که دو سال پیاپی خشکسالی به معنای ورود کشور به خشکسالی نیست دو سال پیاپی ترسالی هم به معنای ورود کشور به دوره ترسالی نیست. به سمت مصرف بهینه آب رفته و کشتهای گلخانهای و کم آببر توسعه یابد که انجام چنین تمهیداتی در سالهای تر و استفاده از فاضلاب تصفیه شده در فضای سبز و صنعت باعث میشود که جامعه ایمنی در مقابله با ورود به دوره خشکسالی داشته باشیم.
وزیر نیرو درباره تمهیدات وزارت نیرو برای مقابله با سیلابها با توجه به پیشینه سیلابها در یکی دو سال اخیر هم گفت: یکی از برنامهها بحث مهندسی رودخانهها و آزادسازی حریم و بستر آنهاست که با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و دستگاه قضائی در استانهای مختلف کارهای فوق العادهای در حال انجام است و هزاران هکتار از حریم و بستر رودخانهها آزاد شده است. امسال در بودجه 1400 رقم قابل توجهی را با کمک نمایندگان و دولت برای این کار در نظر خواهیم گرفت، اما مخازن سدها هم بر اساس مطالعات باید با رعایت جنبههای زیست محیطی و اقتصادی طراحی و ساخته شود.
افتتاح 18 سد در سال جاری
اردکانیان با اشاره به برنامه وزارت نیرو اعم از بهرهبرداری و افتتاح در مجموع 18 سد در سال جاری همچنین گفت: از جمله پروژهها، پروژههای مرزی ماست که سرمایهگذاری قابل توجهی را برای توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور در 12 استان مرزی بویژه در سالهای اخیر با عنایات رهبری و اجازاتی که برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دادند انجام شده است.
وی افزود: تا پایان دولت تعداد سدهای مرزی در مدار بهره برداری به 73 سد در استانهای مرزی خواهد رسید و این بدان معناست که ظرفیت آب تنظیم شده این مناطق با توجه به دو برابر شدن جمعیت اینها حدود 12 برابر خواهد بود.
وزیر نیرو ادامه داد: در کشور 20 میلیون و 500 هزار نفر در حدود 60 هزار روستا سکونت دارند که مسئله 90 درصد این جمعیت از حیث بهرهمندی از آب شرب سالم و بهداشتی پایدار برطرف شده است. از این تعداد، 20 میلیون و 200 هزار نفر در 39 هزار روستای بالای 20 خانوار هستند که حدود 17 میلیون نفر آنها زیر پوشش هستند و آنهایی که تحت پوشش نیستند به این معنا نیست که به آب دسترسی ندارند، بلکه اینها هم مانند مناطق شهری باید از آب به صورت 24 ساعته بهرهمند باشند.
هدف؛ دسترسی کامل مناطق روستایی به آب شرب سالم پایدار
وزیر نیرو افزود: هدف ما دسترسی کامل مناطق روستایی به آب شرب سالم و بهداشتی همانند مناطق شهری است. قبل از دولت حدود یک میلیون روستایی به شبکه آب پایدار دسترسی داشتند که تاکنون 7 میلیون و 700 هزار نفر به این تعداد اضافه شدهاند که این رقم تا پایان دولت به حدود 9.5 میلیون نفر خواهد رسید.
اردکانیان درباره حل مشکل آب غیزانیه در استان خوزستان هم گفت: بخشی از مشکلات غیزانیه هم رفع شده و تا پایان تابستان مشکل این منطقه بهطور جدی برطرف خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین درباره مشکل آب در تبریز هم گفت: از فروردین امسال به این سمت به دلیل شرایط کرونایی بین 7 تا 40 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش مصرف آب داشتیم و تبریز جزو شهرهای با مصرف بالا بود که مشکل آن در حال حل شدن است. همکاران من روزهای پنجشنبه و جمعه در منطقه بودند و با مسئولان محلی و مقامات محلی تماسهایی داشتند که منابع ملی برای سرعت دادن به یک پروژه در حال اجرا فراهم شده و در روزهای آینده رفع دغدغه خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
سخنگوی صنعت برق خبر داد: جبران خسارات مشترکین برق با بیمه
سخنگوی صنعت برق گفت: هموطنان میتوانند از طریق سامانه بیمه مشترکان برق، نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهای مالی، جانی و نقص عضو ناشی از حوادث شبکه برق اقدام کنند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: صنعت برق از سال 91 تاکنون در تلاش برای جبران بخشی از خسارتهای وارده به مردم که در اثر اتفاقات شبکه رخ میدهد، بوده است.وی با بیان این که بر اساس قانون رقمی معادل 100 تومان در ماه از مشترکان شهری و 50 تومان در ماه از مشترکان روستایی دریافت میشود، ادامه داد: بر این اساس اگر حادثهای برای وسایل برقی رخ دهد یا خسارت جانی به افراد وارد شود، بیمه تا سقف تعیین شده در دستورالعملها، نسبت به جبران آن اقدام میکند.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعملهای ابلاغی برای خسارت تجهیزات حداکثر 121 میلیون و 280 هزار ریال، آتش سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و 169 میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر 4 میلیارد و 548 میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر 3 میلیارد و 32 میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر 3 میلیارد و 221 میلیون و 500 هزار ریال به آسیب دیدگان تعلق میگیرد.
رجبی مشهدی با اشاره به این که شرکت توانیر به نمایندگی از همه شرکتهای توزیع نیروی برق کشور نسبت به انتخاب شرکت بیمهگر اقدام میکند، افزود: برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه و ترتیبات مناقصه با توجه به حساسیت موضوع که حقوق مردم را در بر میگیرد، پس از تهیه اسناد و جزئیات مناقصه، انجام میشود.وی با بیان اینکه این روند در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، 45 روز به طول میانجامد، گفت: با توجه به شرایط مورد اشاره و زمانی که انتخاب شرکت بیمهگر نیاز دارد که گاه تا نیمه سال نیز به طول میانجامد، صنعت برق به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان، نسبت به راه اندازی سامانه بیمه مشترکان به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام کرده است.
سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: از طریق این سامانه هموطنان میتوانند نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهای مالی، جانی و نقص عضو ناشی از حوادث شبکه برق اقدام کنند که پس از بررسی، ارزیابی و انتخاب بیمه گر در فرایند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شرکت بیمهگر، اقدام میشود.
سخنگوی صنعت برق با بیان این که 98 درصد از خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشی از تجهیزات برقی و بقیه موارد مربوط به نقص عضو و انفجار است، تاکید کرد: نکات ایمنی از سوی مشترکان باید جدی گرفته شود و در صورت فرسودگی شبکه برق، با کمک افراد متخصص نسبت به رفع فرسودگی اقدام و از بروز خسارت و تلفات جانی و مالی جلوگیری کنند.
رجبی مشهدی همچنین با تاکید بر این که نگهداری شبکههای داخلی منازل و ساختمانها به عهده مشترکان است و آنها مالک کنتور و شبکههای داخلی ساختمان هستند، به همه مشترکان برق توصیه کرد: نسبت به رسیدگی و بررسی شبکههای داخلی ساختمان توسط متخصصان و کارشناسان خبره اقدام و همچنین از دستگاههای محافظ برای وسایل برقی استفاده کنند.
وی در عین حال برخی اتفاقات شبکه را نیز ناشی از استفادههای غیرمجاز از برق عنوان کرد و گفت: استفادههای غیرمجاز از برق (برق دزدی) باعث ایجاد نوسان در شبکههای برق میشود و همین امر ممکن است به وسایل مشترکان آسیب وارد کند که در این زمینه از همه مردم درخواست داریم در صورت مشاهده چنین مواردی، از طریق شماره تلفن 121 اداره برق منطقه خود را در جریان قرار دهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مخالفت نهادهای نظارتی با طرح قیر رایگان؛
تعداد بازدید : 0
احداث 400 واحد قیرسازی برای دریافت رانت قیر
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حواله قیر به جای تخصیص به پروژههای عمرانی، صرف تسویه بدهی شهرداریها شده و در نهایت با قیمت پایین به دست قیرسازها میرسد. رانت بزرگ طرح قیر رایگان باعث احداث 400 کارخانه قیرسازی در کشور شده است.
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به بررسی جزئیات طرح قیر رایگان در روز یکشنبه در صحن علنی مجلس گفت: هدف از این طرح محرومیتزدایی و احداث راههای روستایی و مواردی از این دست است. این اهداف دغدغه همه نمایندگان است و کسی با این هدف مشکلی ندارد. اما نکته بنده این است که متاسفانه اجرای طرح قیر رایگان ما را به این اهداف نمیرساند.
وی ادامه داد: در این راستا دستگاههای نظارتی نیز با توجه به تجربه سالهای گذشته با اجرای این طرح موافق نیستند. گزارشهای متعددی از تخلف در این حوزه وجود دارد و پروندههای قضایی برای برخی از مدیران تشکیل شده است. این گزارشها حاکی از این است که تصویب طرح قیر رایگان دردی از مشکلات کشور دوا نمیکند و باید به دنبال راهکارهای جایگزین برای محرومیت زدایی و کمک به احداث راههای روستایی بود.
طغیانی گفت: با اجرای این طرح انواع و اقسام فساد و حواله فروشی و زدوبند اتفاق میافتد و در عمل این حوالهها برای بازپرداخت بدهی به پیمانکاران دیگری داده شده و صرف آسفالت جادههای روستایی نمیشود. تجربه نشان داده که دستگاههای اجرایی مستقر در شهرها و روستا از حوالههای قیر برای بازپرداخت بدهیهایشان استفاده میکنند و اصلا این حوالهها در اختیار پروژههای مرتبط به راههای روستایی قرار نمیگیرد. به بیان دیگر حوالههای قیر در اختیار کسانی قرار میگیرد که هدف قانونگذار نیستند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در سالهای گذشته شاهد بودیم که با اعطای قیر تهاتری، خرید و فروش قیر در بازار آزاد بیداد میکرد و نرخ قیر در بازاری غیر از بورس کالا تعیین میشد. شما فرض کنید حوالههای قیر را در اختیار شهرداری یک شهر قرار میدهید و پیمانکاری برای این شهرداری ساختمانی احداث کرده است. در این بین شهرداری چون پولی برای پرداخت به پیمانکار نداشت ما به ازای بدهی خود، به پیمانکار حوالههای قیر میداد. طبیعتا چون حواله قیر نقد نبود به قیمت پایینتری به پیمانکار داده میشد تا خود او این حواله را در بازار نقد کند.
وی اظهار داشت: در مرحله بعدی که پیمانکار میخواست حواله قیر را نقد کند مجبور بود این حواله را به شرکتهای قیرساز بفروشد که در این مرحله نیز دوباره در قیمت فروش حواله تنزیل صورت میگرفت. به بیان دیگر در فرآیندی که توضیح دادم در دو مرحله با تنزیل قیمت حواله به بیتالمال خسارت وارد میشد. در نهایت این قیر اصلا وارد پروژههای عمرانی نمیشد معلوم نیست که در کجا مصرف میشود.
طغیانی با اشاره به نظارتپذیر نبودن طرح قیر رایگان گفت: شواهد نشان میدهد که در موارد متعددی به دلیل نبود نظارت بر نحوه مصرف قیر، پیمانکاران از قیرهای بیکیفیت در پروژهها استفاده میکنند و در عوض قیر تهاتری که کیفیت بالایی هم دارد را در بازار آزاد میفروشند. بدین صورت کیفیت راهها و جادههای احداثی نیز کاهش مییابد. دستگاههای نظارتی همچون وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گزارشات متعددی در مخالفت با طرح قیر رایگان ارائه کردهاند که معتقدند اجرای این طرح به نفع کشور نیست.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی از موافقین طرح میگویند در طرح جدید ابزارهای نظارتی لازم ایجاد شده است، در حالی که این طور نیست. در طرح جدید فقط یک کمیتهای متشکل از نمایندهها و مدیران دولتی برای تخصیص حواله قیر ایجاد شده است. یعنی میخواهم بگویم دستگاه نظارتی جدیدی که ما نمیتوانیم ایجاد کنیم بلکه باید از ظرفیت همین دستگاههای نظارتی فعلی استفاده کنیم که آنها میگویند امکان نظارت بر اجرای این طرح وجود ندارد و اصلا نظارتپذیر نیست.وی افزود: اینکه ما طرحی را تصویب کنیم که منافذ فساد در آن فراوان است و بعد بگوییم دستگاه نظارتی بر اجرای طرح نظارت کند حرف درستی نیست. مثل این است که یک فرد درِ ماشین خود را قفل نکند، بعد بگوید پلیس نظارت کند تا ماشین من دزدیده نشود. این حرف غیرمنطقی است. ما باید به گونهای قانون گذاری کنیم که منافذ فساد را پوشش دهیم و بعد دستگاه نظارتی هم بر اجرای آن نظارت کند.
طغیانی درباره راهکارهای جایگزین طرح قیر رایگان گفت: پیشنهاد ما این است که به جای طرح قیر رایگان، بودجه به پروژههای عمرانی تخصیص یابد. یعنی برای انجام پروژهها به جای قیر، ریال تخصیص دهیم و این تخصیص نیز صد در صد باشد. یعنی اجازه ندهیم که مثلا سازمان مدیریت این بودجه را 10 درصد به پروژههای عمرانی تخصیص دهد بلکه موظف کنیم که 100 درصد تخصیص داده شود. ابزارهای نظارتی موجود امکان نظارت کامل بر منابع مالی که به پروژهها داده میشود را دارند. چون این منابع جز بودجه محسوب میشوند در نتیجه نظارتپذیر هستند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر 400 شرکت قیرسازی در ایران وجود دارد. هر جایی رانتی را ایجاد کنیم مطمئن باشید رانتخوار هم پیدا میشود. همانطور که توضیح دادم با انحراف حوالههای قیر از مسیر اصلی برای این حوالهها در دو مرحله تنزیل قیمت صورت میگیرد و سپس به دست شرکتهای قیرسازی میرسد. در نتیجه سود زیادی نصیب این شرکتها میشود.
وی در ادامه اظهار داشت: از طرفی این شرکتها از مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف هستند. همچنین چون نظارتی بر عملکرد آنها نیست این شرکتها میتوانند کیفیت قیر را نیز پایین بیاورند و سود خود را چند برابر کنند. همه اینها به علاوه حق العمل این شرکتها، سود فراوانی را به جیب شرکتهای قیرسازی سرازیر میکند. در نتیجه در ازای رانت بزرگی که به آنها داده میشود رشد قارچگونه شرکتهای قیرسازی امری طبیعی است.
طغیانی گفت: شما اگر یک جستجوی ساده در اینترنت کنید متوجه میشوید که تعداد شرکتهای قیرساز چقدر زیاد است. تعداد این شرکتها به 400 عدد میرسد. از طرفی حواله قیر را میتوان به هر قیرسازی فروخت و الزامی به فروش حواله به قیرسازهای رسمی نیست. در نتیجه پیمانکاری که حواله را از شهرداری دریافت کرده است آن را در بازار آزاد به قیرسازهای کوچک و غیررسمی هم میتواند بفروشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر پالایشگاه نسبت به حواله تعهد دارد نه نسبت به فردی که حواله در دستش هست. در نتیجه هر فردی، از هر شرکت قیرسازی رسمی یا غیررسمی که حواله قیر در اختیار داشته باشد میتواند مواد اولیه قیر را از پالایشگاه دریافت کند. به بیان دیگر در صورت اجرای طرح قیر رایگان فضا برای مانور رانتخواران باز است و امکان نظارت بر آنها نیز وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.