شماره: 1388 / ۱۳۹۹ بيست و هفتم فروردين
تعداد بازدید : 1
آغاز تولید ایران خودرو پس از تعطیلات بهاره
رئیس خطوط مونتاژ گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز تولید در این مجموعه پس از تعطیلات بهاره و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد.
علیرضا بخت آزما گفت: در روزهایی که روند تولید در ایران خودرو تعطیل بود مقدمات و هماهنگی برای آغاز تولید البته با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شد به گونهای که در ورودیهای شرکت با نصب تجهیزات جدید، پاشش مواد ضدعفونی کننده روی کارکنان انجام میشود و تب سنجی نیز بر روی همه افراد صورت میگیرد.
وی افزود: در کنار فعالیت برای تحقق جهش تولید، سلامتی کارکنان نیز در اولویت است که با متوازن کردن نیروی انسانی و فاصله گذاری هوشمند ترتیبی اتخاذ کرده که هم تولید انجام و هم سلامتی کارکنان تأمین شود.
بخت آزما گفت: همه کارکنان در خطوط تولید موظف به استفاده از دستکش، ماسک و ژلهای ضدعفونی کننده هستند ضمن این که فاصله گذاریهای مناسبی در سالن غذاخوری کارکنان صورت گرفته و سلامتی کارکنانی که در سالن غذاخوری روبروی یکدیگر قرار میگیرند با جداکننده سلفونی، تأمین میشود.وی افزود: علاوه بر دادن بسته بهداشتی به کارکنان برای خانوادههای کارکنان نیز بستههای بهداشتی و ضدعفونی کننده مجزا در نظر گرفتیم و اهدا کردیم.بخت آزما گفت: با ترتیبات صورت گرفته همچنین ضدعفونی دستگاهها و ابزارهای مورد استفاده خطوط تولید که به طور مداوم انجام میشود کارکنان از اطمینان خاطر در خطوط تولید برخوردارند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
باز هم قیمتگذاری جدید خودرو بینتیجه ماند
با آغاز سال 99 چکش کاری مسئولین برای تعیین دستورالعملی جدید برای خودرو شروع شده است.
بر همین اساس در هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار که دیروز دوشنبه 25 فروردین ماه برگزار شد، گزارش دبیرخانه کمیته تنظیم بازار خودرو از فرآیندها و ضوابط سیاست گذاری این بخش و تعیین دستورالعمل تعیین نرخ خودرو توسط معاونت امور صنایع، مرکز ملی رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خوانده شد. اما بروز اختلافات در میان اعضای حاضر در جلسه باعث شد تا همچنان دستورالعمل قیمت خودرو بلاتکلیف بماند و بررسی آن به جلسات آینده این ستاد موکول شود.
در این جلسه اختلاف نظر بر سر قیمت خودرو به حدی بود که در نهایت قرار شد گزارشات ارائه شده توسط کارشناسان مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند و در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار
تصمیم گیری ها انجام شود.
سخنگوی صنعت برق خبر داد
راه اندازی ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه برقی در کشور
سخنگوی صنعت برق از امضای توافقنامه بین توانیر و یک شرکت داخلی برای احداث ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه برقی خبر داد.
به گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی گفت: با توجه به توانمندی این شرکت ایرانی در احداث ایستگاههای نقلیه برقی شامل موتورسیکلت، خودرو، اتوبوس و آمادگی شرکت توانیر در تأمین برق مورد نیاز و اتصال ایستگاههای شارژ به شبکه سراسری، این توافقنامه به امضای دوطرف رسیده است.
وی افزود: بر اساس این توافقنامه، شرکت توانیر متعهد شده است که شرایط فنی و سازوکارهای مورد نیاز اتصال به شبکه ایستگاههای شارژ را که محل آنها توسط این شرکت ایرانی اعلام میشود، مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به این شرکت اعلام کند.
سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: امیدواریم این توافقنامه منجر به آن شود که در مدت زمانی کوتاهی مکانهای احداث ایستگاههای شارژ به لحاظ فنی و قراردادی مورد بررسی قرار گیرد و باعث اطمینان دارندگان خودروهای برقی از وجود زیرساختهای مورد نیاز برای شارژ این نوع وسایل شود.
رجبی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد محدودی ایستگاه شارژ وسایل برقی در کشور وجود دارد، یادآور شد: با امضای این توافقنامه، همزمان با توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی، سازوکارهای لازم برای احداث بیشتر ایستگاههای شارژ این وسایل فراهم خواهد شد.
افزایش دو برابرى زیان خودروسازان با ادامه قیمتگذاری دستوری
یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تحقق شعار جهش تولید صرفا به منظور افزایش تیراژ خودرو نیست بلکه امسال باید بر روى ارتقای کیفیت محصولات تمرکز کنیم.
امیرحسین کاکایى با اشاره به وضعیت تولید خودرو در سال98 اظهار کرد: خوشبختانه به رغم افت تولید خودرو در اوایل سال گذشته، خودروسازان توانستند طى ماههاى پایانى سال تیراژ خودرو را به میزان سال97 برسانند که این موضوع در شرایط سخت تحریمى به معناى رونق تولید است.
کاکایى رونق تولید خودرو در سال98 را نتیجه اقدامات مثبت خودروسازان و قطعهسازان دانست و گفت: نهضت ساخت داخل یکى از عوامل مهم تاثیرگذار بر رشد تولید خودرو در ماههاى پایانى سال گذشته است؛ البته این میزان تولید مطلوب نیست اما نسبت به شرایط موجود، خودروسازان موفقیت خوبى کسب کردند.
کاکایى درباره چگونگى تحقق شعار امسال توسط خودروسازان توضیح داد: به عقیده من جهش تولید بیش از آنکه به معناى افزایش تیراژ باشد، به معناى ارتقای کیفیت محصولات است؛ به این منظور که اگر حجم تولید فعلى خودرو حفظ و تمرکز خودروسازان بر رشد کیفیت خودروها باشد، جهش تولید محقق خواهد شد.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: البته یکى از اقدامات اساسى براى تحقق این شعار، اصلاح قیمت خودرو و حذف سیاست قیمتگذاری دستورى است؛ خودروسازان طی سال گذشته در نتیجه این سیاست بیش از 30 هزار میلیارد تومان زیان کردهاند که اگر این روند در سال 99 نیز ادامه داشته باشد، رقم زیان دو برابر خواهد شد.
پلیس ناجا به خریداران خودرو با پلاک گذر موقت هشدار داد
سرهنگ شهاب امینی با اشاره به سوءاستفاده برخی کلاهبرداران در فروش چند باره خودروهای پلاک گذر موقت به متقاضیان اظهار داشت: شهروندان نباید فریب وعده های پوچ و وسوسه انگیز شرکت های بدون مجوز و افراد ناشناس مبنی بر تحویل خودرو با شرایط ویژه و استثنایی را بخورند.
وی افزود: شیادان در این روش خودروهای پلاک موقت را با ثبت قرارداد و به شرط تحویل همزمان با پلاک ملی بعد از یک ماه از پرداخت وجه به خریداران فروخته و با این ترفند که لازم است خودروها برای اخذ پلاک و بازدید فنی به پلیس راهور منتقل شوند، اقدام به تحویل خودرو و فروش مجدد آن ها به سایر متقاضیان می کنند.
امینی با بیان اینکه کلاهبرداران معمولا طعمه های خود را از بین افرادی انتخاب می کنند که آشنایی کافی با فرآیندهای قانونی ندارند، تصریح کرد: ارائه رسید با سر برگ شرکت و تحویل هرگونه چک (فاقد اصالت و جعلی) معادل با میزان ارزش خودرو نیز نمی تواند مجوزی برای اعتماد و پرداخت وجه به این گونه افراد باشد.
رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: هرگونه نقل و انتقال خودروهای دارای پلاک گذر موقت ممنوع بوده و هموطنان لازم است در برخورد با شرکت های اجاره ای و فاقد مجوز دقت لازم را به عمل آورده و موارد مشکوک را در اسرع وقت با مرکز فوریت های پلیسی 110 درمیان بگذارند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
عرفی قویترین مدل از سری 7 شرکت BMW
لوکسترین مدل بامو از سال 2022 موتور دوازده سیلندر را کنار گذاشته و با قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد.
ساخت بامو سری 7 الکتریکی، چند هفته پیش توسط مدیر بامو تایید شده بود. اولیور زیپسه در نشست سالانه خود با خبرنگاران گفت که مدل لوکس بامو علاوه بر موتورهای بنزینی، دیزل و هیبرید با قوای محرکه الکتریکی هم ساخته میشود.
آقای زیپسه جزییات بیشتری از این مدل جدید منتشر نکرد، اما هفته گذشته رسانهها از قول منابعی در داخل کارخانه خبر دادند که قویترین مدل سری7 به جای موتور دوازده سیلندر، با موتور الکتریکی ساخته میشود.
گفته میشود این ماشین با دو موتور الکتریکی بیش از 650 اسب بخاری نیرو تولید کرده و با هر بار شارژ تا 640 کیلومتر حرکت میکند. قدرت موتور سری 7 با موتور دوازده سیلندر 600 اسب بخار است.
سری 7 الکتریکی علاوه بر تسلا مدل S با مرسدس-بنز الکتریکی EQS رقابت میکند که قرار است در سال 2022 به بازار عرضه شود.
سدانهای بزرگ شرکتهایی مانند بامو و بنز به طور سنتی ویترینی از توانایی این کارخانهها در ارائه پیشرفتهترین فنآوریها در صنعت خودرو بوده است. اما با رونقگرفتن مدلهای شاسیبلند، تقاضا برای این مدلها رو به کاهش است و سرمایهگذاری زیاد برای ساخت این ماشینها توجیه اقتصادی ندارد.به همین دلیل، آئودی از ساخت مدل A8 الکتریکی منصرف شده و تصمیم گرفته تا در ساخت شاسیبلندهای الکتریکی سرمایهگذاری کند. برای عقب نماندن از رقابت با بنز و بامو، آئودی قرار است در مدل هیبرید-الکتریکی سدان لوکس خود تغییراتی ایجاد کند تا این ماشین بتواند با باتری مسافتی طولانیتر از 47 کیلومتر طی کند.
رشد 5 درصدی تولید تایر، تیوب و فلپ در سال 98
بررسی آمار کارخانجات تایرسازی کشور حاکی از تولید 259 هزار و 429 تن تایر، تیوب و فلپ (روبان لاستیکی دور چرخ) در سال 98 و رشد پنج درصدی آن در مقایسه با سال 97 است.این میزان تولید، معادل 41 میلیون و 193 هزار و 816 حلقه تایر، تیوب و فلپ است که در مقایسه با سال 97 رشد چهار درصدی داشته است.
در سالی که گذشت کارخانجات تایرسازی موفق شدند 131 هزار و 843 تن لاستیک سواری (رشد 15 درصدی در مقایسه با سال 97)، 23 هزار و 694 تن لاستیک وانتی (افت چهار درصدی در مقایسه با سال 97) و 51 هزار و 213 تن لاستیک باری و اتوبوسی (افت 13 درصدی در مقایسه با سال 97) تولید کنند.همچنین میزان تولید لاستیک های کشاورزی سبک و سنگین در این سال به ترتیب دو هزار و 873 تن (افت دو درصدی) و 16 هزار و 859 تن (رشد 21 درصدی ) به ثبت رسید.برپایه این گزارش، پارسال کارخانجات تایرسازی 56 هزار و 903 تن لاستیک ماشین آلات راهسازی و صنعتی (رشد 18 درصدی ) تولید کردند.همچنین یکهزار و 23 تن تایر دوچرخه (افت 37 درصدی )، 10 هزار و 769 تن تایر موتور سیکلت (کاهش 11 درصدی )، سه هزار و 342 تن تیوب خودرو (افت هشت درصدی)، 318 تن تیوب دوچرخه (رشد 16 درصدی ) و سه هزار و 646 تن تیوب موتور سیکلت (رشد 16 درصدی ) در این کارخانجات تولید شد.در سال 97 نیز در مجموع 247 هزار و 673 تن معادل 39 میلیون و 701 هزار و 461 حلقه تایر، تیوب و فلپ توسط کارخانجات تایرسازی کشور تولید شده بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
داخلی سازی قطعات خودرو نتیجه بخش بوده اما رضایت بخش نبوده است
با توجه به ادامه روند تحریم ها در سال 98، وزارت صمت با همکاری قطعه سازان و خودروسازان تصمیم به تشکیل میزهای تعمیق داخلی سازی قطعات خودرو گرفت که این تصمیم مبتنی بر برنامه ریزی برای برگزاری 5 میز بود که از این تعداد سه میز تشکیل شد و میز چهارم که قرار بود در اسفند ماه برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.
آرش محبی نژاد در رابطه با نتایج برگزاری میزهای تعمیق تشریح کرد: در میزهای اول و دوم مقرر شد تعدادی از قطعات به تولید انبوه برسند، میز سوم نیز نیاز به حجم سرمایه گذاری بیشتری داشت که قرار بر این شد که این سرمایه گذاری را قطعه سازان انجام دهند و در نتیجه تعداد زیادی از قطعات وابسته داخلی سازی شوند.
وی با اشاره به نتایجی که میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو داشته است، بیان کرد: برگزاری این میزها تا حد زیادی میزان وابستگی صنعت خودرو را به نرخ ارز و واردات قطعات کاهش داده است و با استمرار داخلی سازی و به خصوص حمایت دولت مردان میزهای تعمیق به سرانجام مثبتی خواهد رسید.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو در ادامه افزود: داخلی سازی قطعات خودرو نتیجه بخش بوده است اما رضایت بخش نبوده است زیرا قطعه سازان در این زمینه به حمایت دولت نیاز دارند که متأسفانه دولت در این زمینه همکاری نکرده است و بسیاری از سرمایه گذاری ها از سوی خود قطعه سازان انجام می شود.
مهدی مطلب زاده نیز در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در این رابطه خاطرنشان کرد: جزئیات نتایج عملکرد میزهای تعمیق در قالب گزارشی در دست تهیه است که طی روزهای آینده از سوی انجمن همگن قطعه سازی کشور گزارش خواهد شد.
وی در رابطه با تأثیر داخلی سازی قطعات خودرو در کاهش قیمت خودرو عنوان کرد: قیمت خودرو را عوامل متعددی تعیین می کند که یکی از آنها داخلی سازی قطعات است. همچنین عدم تناسب بین ورودی و خروجی در صنعت خودرو دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران است؛ زیرا دولت مواد اولیه (ورودی) را با قیمت بالا در دسترس قطعه ساز قرار می دهد و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو (خروجی) برای خودروساز نیز بالا خواهد بود.
نائب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در پایان با انتقاد از عدم حمایت های دولت اظهار داشت: لازمه کاهش قیمت خودرو در کشور، حمایت های دولت به ویژه تأمین مواد اولیه و حمایت های مالی قطعه سازان است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
آغاز فصل جدید قیمتگذاری خودرو
زمزمههای ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو جدی شده است؛ ورودی که شاید بتواند پایانی بر تاخت و تاز یکسال و نیمه دو خودروساز در بازار باشد.
زمزمههای ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، دوباره به گوش میرسد. شورایی که بر اساس قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به وجود آمده بود تا مصادیق انحصار و شبهانحصار را شناسایی کرده و با آن مقابله کند؛ هر چند که در دوران فعالیتش، بیشترین عمر کاری خود را صرف حوزه قیمت گذاری خودرو نمود و گاهی هم، به شیوه فروش و نرخ گذاری محصولات فولادی ورود پیدا کرد.
بازخوانی پروندهای تلخ از فشار ذینفعان برای رهاسازی قیمت خودرو
روزهایی بود که شورای رقابت با ورود به عرصه نرخ گذاری خودرو، نقشآفرین بازار بود و به راحتی به خودروسازان اجازه نمیداد که در بازار جولان دهند و هر طور که میخواهند نرخ بگذارند و به هر نحوی، خودرو پیشفروش کنند. آن روزها، اگرچه انتقادات زیادی به شیوه عملکرد و دستورالعملهای مرتبط با قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت وارد میشد، اما خودروسازان برای ریال به ریال افزایش قیمت خود، باید صفحههای زیادی را از مستندات قابل قبول برای شورای رقابت پر میکردند تا بلکه بتوانند ده درصد افزایش قیمت بگیرند؛ به همین خاطر، هر آنچه را که در توان داشتند به کار میگرفتند تا تصمیمات شورا را تحت تأثیر خود قرار دهند.
آن روزها شورای رقابت کجدار و مریز با خودروسازان پیش میرفت و گاهی هم به دلیل ترس از بیکاری کارگران این صنعت، اندکی از مواضع خود کوتاه میآمد؛ اما داستان هر آنچه که بود، بازار خودرو تا حدود نسبتاً زیادی نسبت به سالهای خروج این شورا از نرخ گذاری خودرو، سر و سامان داشت. در تمامی این سالها، خودروسازانی که اتفاقاً مدیران عامل بلامنازعی را به خود میدیدند و کسی یارای تغییر آنها را نداشت، بر این باور بودند که اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، حتماً بازار سامان پیدا خواهد کرد و نرخ بر اساس رقابت تعیین خواهد شد؛ موضوعی که حداقل اکنون دیگر برای آن ادعایی نمیتوانند داشته باشند؛ چراکه ظرف حدود دوسال گذشته، در این امتحان بارها شرکت کردند و هر بار با نمره بدتری مردود شدند.
اکنون سیاست آزادسازی قیمت خودرو در بازار ایران یک سیاست کاملاً شکستخورده است و مردم هم به خوبی میدانند که منافع ناشی از پز آزادسازی قیمت خودرو، تنها به جیب عدهای میرود و این دلالان هستند که سود نهایی آن را خواهند برد؛ نه مصرفکنندگان. چه آنکه گواه این ادعا هم، دستگیری تعداد کثیری از مدیران صنعت خودرو ظرف یکسال و نیم گذشته است و هنوز هم تکلیف پروندههای مرتبط با آنها مشخص نیست؛ به خصوص اینکه مردم هم از این دستگیریها و تشکیل پروندهها هنوز اطلاعاتی ندارند؛ ولی مطمئن هستند که قوه قضائیه با رویکرد جدیدی که اتخاذ کرده، حتماً نگاه دقیقی را به تخلفات سالهای گذشته خودروسازان و مدیران و مقامات ارشد آنها خواهد داشت.
داستان خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو چه بود؟
موضوع تا حدودی از یک درخواست شروع شد. وزارت صنعت به دولت پیشنهاد داد تا برای ساماندهی بازار خودرو، امور مرتبط با قیمت گذاری را از شورای رقابت سلب کرده و به ستاد تنظیم بازار بدهد. آن روزها محمد شریعتمداری، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. در واقع، در سال 97 وی از شورای اقتصادی سران قوا درخواست کرد تا شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو حذف شده و دخل و تصرفی در قیمت گذاری خودرو نداشته باشد، بلکه فقط نقشش به یک پیشنهاد دهنده تغییر کرده و کار اصلی را ستاد تنظیم بازار انجام دهد.
شورای اقتصادی نیز با رایزنیهای گستردهای که از سوی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، با این درخواست موافقت کرد؛ اما این پایانی بر حذف شورای رقابت از این گردونه نبود؛ بلکه مجدد با تغییری که وزارت صنعت، معدن و تجارت در شیوه قیمت گذاری خودرو به عمل آورد، شورای رقابت حتی دیگر نقش پیشنهاد دهنده هم نداشت. اینجا بود که شورای رقابت دست به کار شد و به سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت برد. اما نکته حائز اهمیت آن بود که در تمام این مدت، نه تنها وزارت صنعت شورای رقابت را به صورت کامل حذف کرده بود، بلکه مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی را هم زیر پا گذاشت که در آن، نکاتی در خصوص قیمت گذاری در حاشیه بازار ذکر شده بود؛ در واقع در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مصوب شده بود تا 20 درصد از محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ، خارج از قیمتهای مصوب و به صورت عرضه مستقیم به بازار تزریق شده و طبق حاشیه بازار به فروش برسد؛ در حالیکه آنچه که به خودروسازان ابلاغ شد، این روش هم تغییر کرد و فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار برای تعیین قیمت به خودروسازان ابلاغ شد.
حال دوباره زمزمههای بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو مطرح شده است. هم اینکه در طول یکسال، بازار خودرو از آنچه که پیش از آن بوده، آشفتهتر شده و قیمت هیچگونه سر و سامانی نداشته است و به دلخواه و مطابق با میل خودروسازان تعیین شده و از همه بدتر اینکه، خودروسازان تنها در طول یکسال گذشته، عطش پیشفروش خودرو و جذب نقدینگی بیشتر از بازار را داشتند و آنگونه که دستگاههای نظارتی میگویند، هنوز برخی از تعهدات آنها از سال 1397 به مشتریان باقی و تعیین تکلیف نشده است.
آن روزها روش قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، بر اساس یک فرمول خاص تعیین میشد که در آن، از دو بخش بازدارنده استفاده میشد که یکی بهرهوری و دومی کیفیت بود که اجازه نمیداد خودروسازان هر قیمتی را برای خودروهای خود لحاظ کنند؛ یعنی سنجش کیفیت و نیز بهرهوری بر اساس فرمول شورای رقابت، از افزایش لجام گسیخته و مطابق با میل خودروسازان جلوگیری میکرد.
به هر حال، اکنون مدت قانونی یکساله مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی برای سپردن قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار رو به پایان بوده و حال رایزنیها برای بازگشت دوباره نرخ گذاری به شورای رقابت در حال انجام است.
دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو در راه است
محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تمامی بنگاهها موظف هستند هر شش ماه یکبار، گزارشی از سهم خود در بازار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شورای رقابت ارائه دهند؛ ضمن اینکه شورای رقابت هم اجازه شکلگیری انحصار و شبهانحصار را نمیدهد.
وی افزود: با تشخیص شورای رقابت به ویژه بعد از منع واردات خودرو از سوی دولت به دلیل مسائل ارزی کشور، اگرچه در گذشته چند نمونه از خودروهای داخلی، مشمول انحصار بودند، اما امروز به اعتقاد شورای رقابت، همه انواع خودرو مشمول انحصار است و از این جهت، موضوع قیمت گذاری و تنظیم دستورالعمل قیمتی و تشخیص انواع خودروهای انحصاری، متعلق به شورای رقابت است؛ پس قرار است که موضوع قیمت گذاری را مطرح کنیم.
بهرامی ارض اقدس گفت: به دلیل شرایط اقتصادی سال گذشته، موضوع قیمتگذاری خودرو در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و مقرر شد ستاد تنظیم بازار، قیمتها را تعیین کند؛ اما برای سال 99، هنوز تداوم این مسیر مورد توافق واقع نشده و بر این اساس، شورای رقابت قصد دارد تا با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، دستورالعملی را تدوین کند که از آن طریق، قیمتهای مشخصی برای خودرو داشته و شرایط دسترسی به خودرو را برای مصرفکنندگان تسهیل نماید.
وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که اگر تفاوت قیمت زیاد بین نرخ بازار و کارخانههای خودروسازی وجود داشته باشد، بازار به هم میریزد؛ به همین دلیل قرار است که تمامی سازمانها و دستگاههایی که نظری در رابطه با دستورالعمل قیمت خودرو دارند، آن را به شورای رقابت ارائه دهند.
حال به نظر میرسد که قیمتگذاری خودرو وارد فصل جدیدی خواهد شد که بر اساس آن، چنانچه حرکت درستی مبنی بر تدوین دستورالعمل نرخگذاری در بازار خودرو شکل گیرد و آئین نامهها و ضوابط آن به درستی تدوین و تبیین گردد، آنگاه بازار خودرو نیز از این آشفته بازار و حضور پررنگ دلالان نجات خواهد یافت و مصرفکنندگان واقعی خواهند توانست نیاز خود را به موقع و مطابق با ضوابط تعیین شده، تأمین نمایند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
معرفی رسمی تویوتا هریر در ژاپن
نسل بعدی تویوتا هریر به طور رسمی در ژاپن رونمایی شد.
این شاسی بلند کوپه اواخر سال جاری در بازارهای جهانی به فروش خواهد رسید. هریر کاملا جدید اساس مدل نسل جدید لکسوس RX نیز خواهد بود.
نسل چهارم هریر همچون مدل های جدیدتر تویوتا از پلتفرم مدولار TNGA بهره می برد. با این به روز رسانی، هریر جدید دارای عناصر طراحی ظریف تر و نیم رخی کوپه شکل است که با کاپوتی کشیده و ستون C شیب دار کامل می شود. این خودرو از چراغ های جلوی پروژکتوری LED با LEDهای دید در روز J شکل و چراغ های عقب LED باریک بهره می برد.
معرفی رسمی تویوتا هریر در ژاپن
کابین این خودرو با روکش چرمی دو رنگ مشکی و برنزی و نمایشگر لمسی 12.3 اینچی بزرگ در مرکز و کنترل های تهویه هوای حساس به لمس در زیر آن شاخص می شود. هریر با سانروف پانورامیک الکتروکروماتیک، سیستم صوتی JBL و آینه دید پشت دیجیتال ارائه می شود.
نسل جدید تویوتا هریر با نیرومحرکه های بنزینی و هیبریدی ارائه می شود. این خودرو از موتور 2.0 لیتری تزریق مستقیم توربوی بنزینی با قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 207 نیوتون متر بهره می برد. این موتور به گیربکس Direct-Shift CVT متصل می شود. مدل هیبریدی این خودرو از موتور 2.5 لیتری بنزینی با قدرت 175 اسب بخار و گشتاور 221 نیوتون متر به همراه یک موتور برقی 88 کیلووات روی محور جلو بهره می برد. هم چنین، مدل چهار چرخ فعال این خودرو از موتور 40 کیلووات روی محور عقب بهره می برد که توان کلی سیستم را به 220 اسب بخار می رساند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.