شماره: 1371 / ۱۳۹۸ نوزدهم اسفند
تعداد بازدید : 0
رونمایی از سدان بی ام و i4 کانسپت
بی ام و از کانسپت i4 رونمایی کرد که یک سدان تمام برقی جدید تحت زیر برند برقی iNext را نشان می دهد.سدان i4 که وعده داده شده سال آینده به عنوان نسل بعدی گرن کوپه رونمایی شود به شاسی بلند برقی iNext خواهد پیوست.نیروی این گرن کوپه چهار در از نسل پنجم سیستم eDrive بی ام و تامین می شود از ارتقا یافته تا قدرت 530 اسب بخار تولید کند. طیف حرکتی این خودرو 600 کیلومتر است .و شتاب صفر تا صد حدود 4 ثانیه دارد. بیشینه سرعت این خودرو بیش از 200 کیلومتر بر ساعت است.
سال گذشته 4 کانسپت معرفی شد که البته نمایی از نسل بعدی سری 4 را نشان می داد. این مدل عناصر خود را از شاسی بلند ویژن iNext کانسپت معرفی شده در سال 2018 گرفته است. کانسپت i4 با رنگ بدنه مسی یخی دارای دماغه ای بزرگ برای جلویپنجره ای است که با چراغ های جلوی LED ظریف به سبک سری 8 تزئین می شود. سپر برجسته و دماغه کشیده این خودرو ظاهری اسپرت به آن داده اند.در نیم رخ این خودرو خط سقف شیب دار با چهار در جلب توجه می کند. تزئینات شبیه سری 7 نیز در بخش زیرین کناره های این خودرو به چشم می خورند. در قسمت پشت این خودرو چراغ های عقب LED ظریف نشان جدیدی از بی ام و هستند اما دیفیوزرهای متضاد بزرگ در طرفین سپر بیش تر جلب توجه می کنند.کابین i4 نیز مینیمالیستی و آینده نگرانه است. کابینی دیجیتال و فرمان فوق مدرن با ساختار نمایشگر منحنی جدید در این خودرو تعبیه شده است. نوارهای طلایی برنزی در کابین این خودرو در تضاد با روکش سفید و بژ تجهیزات آن هستند. در عین حال، کنترل کننده iDrive و دکمه های صندلی های این خودرو شیشه ای کریستالی هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
صعود قیمت خودرو نتیجه به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا است
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، گفت: نقدینگی سرگردان موجود در جامعه زمینه گرانی خودرو در بازار را فراهم کرده است زیرا مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و از آنجایی که نمیتوان این اعتبار را در تولید جذب کرد، افراد به سراغ خرید خودرو، سکه و ... میروند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین رفته در نتیجه قیمتها صعودی شده است، از دو سال گذشته تقاضای خرید خودرو در بازار از عرضه پیشی گرفت و خودروسازان نتوانستند، عطش بازار را رفع کنند، در نتیجه خودرو هر روز گرانتر شد.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر موجب گرانی بیشتر خودرو شده است، اظهار کرد: تولید خودرو ارزبری دارد در نتیجه خواسته یا ناخواسته قیمت تمام شده تولید پس از گرانی دلار افزایش می یابد و خودروسازان نمیتوانند اقدامی برای کاهش قیمت ها انجام دهند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه پیش فروش خودروسازان، اضافه کرد: از آنجایی که عدهی محدودی می توانند در پیش فروش خودرو ثبت نام کنند، تقاضای بازار از بین نمیرود. برخی افراد از مردم پول دریافت میکنند و با راهکارهای ویژه در طرح های خودروسازان ثبت نام میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شیوه ثبت نام در طرحهای پیش فروش خودروسازان باید اصلاح شود به طور مثال می توان از راهکار قرعه کشی استفاده کرد به گونه ای که تمام متقاضیان ثبت نام کنند و از میان واجدان شرایط قرعه کشی به عمل آید.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس با بیان اینکه مادامی که ساختار صنعت خودروسازی اصلاح نشود نمی توان به بهبود قیمتها امید داشت، ادامه داد: قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش باید رقابت پذیر شود.
خدمات رایگان سایپا برای پزشکان و پرستاران خط مقدم مقابله با کرونا
گروه خودروسازی سایپا با هدف قدردانی از زحمات و تلاشهای جامعه پزشکی و پرستاری در زمینه مقابله با کرونا در سراسر کشور، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفت.به گزارش سایپانیوز، این گروه خودروسازی قصد دارد تسهیلاتی در زمینه خدمات پس از فروش محصولات خود به پزشکان و پرستاران فعال در بخش های مقابله با کرونا ارائه دهد.براین اساس، پزشکان و پرستارانی که در بیمارستانهای ارائهدهنده خدمات درمانی مقابله با کرونا مشغول به خدمت هستند، می توانند با ارائه کارت شناسایی و پرسنلی بیمارستانهای مذکور به نمایندگیهای مجاز سایپا در سراسر کشور نسبت به دریافت خدمات ویژه و رایگان این طرح اقدام کنند.
در ارائه این تسهیلات اجرت انجام سرویسهای دورهای و نیز تعمیرات محصولات گروه خودروسازی سایپا برای مشمولان این طرح رایگان خواهد بود. همچنین با توجه به محدودیتهای زمانی برای این عزیزان، پذیرش و ترخیص در نمایندگیها و ارائه خدمات، بدون تعیین وقت قبلی و با اولویت ویژه انجام خواهد شد.
علاوه بر این، در صورت نیاز به حمل خودرو به نمایندگیهای سایپا نیز خدمات امدادی حمل برای این جهادگران عرصه سلامت، رایگان خواهد بود.
پزشکان و پرستاران فعال در بیمارستانهای ارائه کننده خدمات مقابله با کرونا برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از تسهیلات این طرح میتوانند به نمایندگیهای مجاز گروه خودروسازی سایپا در سراسر کشور مراجعه کنند یا با تلفن سراسری امدادخودرو سایپا به شماره 096550 تماس بگیرند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
هشدار جدی به توقف دست کم 2 ماهه قطعهسازی خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان هشدار داد: با محقق نشدن وعده مسوولان در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی قطعهسازان، از هفته آتی توقف طولانی حداقل دو ماهه و بیکاری گسترده تا 550 هزار نفر در انتظار این صنعت خواهد بود.
آرش محبینژاد با ابراز تاسف شدید از عملی نشدن مصوبه قطعی شورای پول و اعتبار، افزود: با گذشت یک ماه از ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی، اما قطعه سازان همچون توپی مرتب بین بانک مرکزی، بانک های عامل و خودروسازان دست به دست می شوند و خبری از پرداخت ها و تزریق نقدینگی نیست.
در ماههای گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی 10 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسهای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانکمرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانکهای عامل حضور داشتند، اعطای نقدی این مبلغ یعنی 10 هزار میلیارد تومان در کل و پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورتجلسه شد.
در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار 7300 میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد 5000 میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد تا به قطعه سازان بدهند و 2300 میلیارد تومان دیگر خودروسازان اوراق مشارکت مالی منتشر کنند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.
به گفته محبی نژاد، پیشتر نیز هشدار داده بودیم که اگر پرداختی های قطعه سازان عملی نشود، به دلیل مواجهه با انبارهای خالی و نبود پشتوانه مالی لازم، با توقف دست کم دو ماهه خطوط تولید مواجه می شویم و با توجه به اندک زمان باقی مانده تا پایان سال، این صنعت از هفته آینده توانی برای تولید و ارسال قطعه نخواهد داشت.
وی بیان کرد: این صنعت از حدود دو سال قبل با غول تحریم و به تازگی با غول کرونا دست و پنجه نرم می کند، حال تزریق نشدن نقدینگی وعده داده شده به مشکلی دیگر بر تن رنجور این صنعت تبدیل شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان اظهار کرد: اکنون انبارهای قطعه سازان خالی است، کالای در راه وجود ندارد و نیمه تعطیل شدن بانک ها و سخت شدن سفارش گذاری کالا و مواد اولیه از چین و دیگر کشورها، هر روز عرصه را بر فعالان این صنعت تنگ تر کرده است.
وی یادآور شد: در حالی که قطعه سازان در ماه های گذشته دعوت وزیر صنعت و خودروسازان در افزایش تولید، توسعه داخلی سازی و تجاری سازی 200 هزار دستگاه خودروی باقی مانده در کف کارخانجات را لبیک گفتند، اما اکنون و با فرا رسیدن ایام پایانی سال، عمل به وعده از سوی مسوولان بسیار اندک بوده و فقط 15 درصد از آنچه وعده داده شده بود محقق شده است.
محبی نژاد ادامه داد: اگر این بار به وعده عمل نشود، قطعه سازان دیگر به مسوولان اعتماد نخواهند کرد و هر روز تاخیر در پرداخت مبلغ وعده داده شده تاثیر منفی تصاعدی در فعالیت این صنعت خواهد داشت.
کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به رقم 31 هزار میلیارد تومان رسیده که 14 هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است و حتی اگر چک های خرید دین خودروسازان را هم کم کنیم، 8 هزار میلیارد تومان کماکان معوق است و کارشناسان هشدار می دهند که در صورت پرداخت نشدن تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، بحران ملی خودرو گریبانگیر کشور خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبرداد:
تعداد بازدید : 0
خروج سایپا از شمولیت ماده 141 با اخذ مجوز نهایی سازمان بورس
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از نیمه دوم سال جاری کاهش زیان عملیاتی در گروه خودروسازی سایپا شتاب گرفته و مطابق برنامهریزی انجام شده، این روند در ماههای آتی نیز ادامه خواهد داشت.
به گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی افزود: با دریافت گزارش افزایش سرمایه 450 درصدی حسابرسی شده از محل تجدید ارزیابی داراییها، تلاشهای مستمر و هماهنگ ششماهه گروه خودروسازی سایپا بهثمر رسید.
به گفته وی بعد از اخذ مجوز نهایی از سازمان بورس و برگزاری مجمع عمومی، شرکت سایپا از شمولیت ماده 141 خارج شده و بدین ترتیب، اصلیترین مانع برای تامین نقدینگی مناسب فعالیتها مرتفع خواهد شد و تولید در مسیر برنامهریزی شده قرار میگیرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: این برنامه در اجرای ماده 14 قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف افزایش سرمایه شرکت بهاجرا درآمد و زمینه بهبود روند تولید را فراهم خواهد کرد.
سلیمانی گفت: گروه خودروسازی سایپا قصد دارد با مدیریت هزینهها و ادامه عملیات اقتصادی منضبط در سال آتی، چرخه نقدینگی این مجموعه را در مسیر افزایش تولید محصولات خود قرار دهد.
وی افزود: در سال جاری یکی از سختترین و پیچیدهترین دوران در صنعت خودرو کشور را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و با وجود همه موانع و کاستیها در زمینه نقدینگی، توانستیم چند محصول جدید را برای تولید انبوه در سال آینده نهایی کنیم.
سلیمانی با اشاره به برنامه توقف تولید محصولات خانواده پراید در این گروه، تأکید کرد: با آغاز تولید محصولات جدید و بهبود شرایط بازار خودرو، وضعیت اقتصادی سایپا با خروج از شمولیت ماده 141، پایدار خواهد شد و روند روبهرشد این گروه شتاب میگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
لایحه آزاد شدن مشروط واردات خودرو روی میز شورای نگهبان
لایحه بودجه سال آینده که هم اینک به شورای نگهبان ارائه شده، در یکی از بندهای الحاقی خود، واردات خودرو را به صورت مشروط مجاز کرده است.
تیرماه سال گذشته بود که در پی التهاب بازار ارز، وزارت صمت، واردات خودرو را ممنوع کرد. این کار اگر چه دریچه های زیادی را بر واردات خودرو بست، اما مشاهدات عینی از بازار خودرو که در آن، خودروهای لوکس خارجی کماکان به چشم می خورند، این فرضیه را زنده نگه داشت که ممنوعیت واردات، آن چنان هم که گفته می شود، جلوی واردات آن ها را نگرفته است. این در شرایطی است که تولیدکنندگان خودرو در داخل با انواع مسائل مالی و تولید دست و پنجه نرم می کنند و کاهش عرضه خودرو به بازار، تاب آوری آن را تا حد زیادی در برابر تلاطمهای نرخ ارز و خبرهای حاشیه ای کم کرده است.
از سوی دیگر، طرح سامان دهی بازار خودرو که امید می رفت تا حدی بتواند وضعیت بازار خودرو را به رقابت و در نتیجه تعادل نزدیک کند، در پیچ و خم تصویب در مجلس ماند و بعید به نظر می رسد با توجه به اوضاع به وجود آمده، به فرجامی برسد.
در هر حال و در شرایطی که دولت در لایحه ابتدایی خود برای سال آینده، درآمدی از محل واردات خودرو ندیده بود، هم اینک کمیسیون تلفیق در متن لایحه بودجه سال آینده که به شورای نگهبان ارائه کرده، واردات مشروط خودرو را در نظر گرفته است. در بند الحاقی 7 ذیل تبصره ششم این لایحه آمده است: «در سال 1399 واردات خودروهای سبک و سنگین (با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی)» و ماشین آلات معدنی و راه سازی با ارز منشا خارجی، طبق قوانین و مقررات مجاز است». در این باره به نظر می رسد نکات قابل تاملی وجود داشته باشد.
اولین نکته، قید منشا ارز خارجی برای واردات خودرو است. به گزارش دنیای اقتصاد، محسن کوهکن عضو کمیسیون تلفیق و همچنین از اعضای کمیسیون صنایع مجلس این قید را این گونه شرح داده است که ارز منشا خارجی ارزی است که از منابع ارزی داخلی تامین نشده باشد. همچنین ارز حاصل از صادرات محصولاتی نباشد که در داخل کشور با استفاده از منابع داخلی مانند برق، گاز و ... تولید شده اند. به گفته وی، سابقه مخالفت بانک مرکزی در مخالفت با مصوبه ای مشابه در جریان لایحه بودجه 98 نیز بیانگر این است که این بند الحاقی با رویکرد بانک مرکزی در خصوص بازار ارز یعنی مشخص بودن منشا ارز هزینه شده برای واردات مغایرت دارد، چرا که استفاده از ارز با منشا خارجی این امکان را فراهم خواهد کرد تا واردکننده، بدون مشخص شدن کانال تهیه ارز، واردات خود را انجام دهد.اما از سوی دیگر باید تبعات اجرای این بند در امکان ایجاد فشار بر بازار ارز کشور در نتیجه تقاضا برای واردات خودرو را در نظر داشت. بدین ترتیب معلوم نیست بازار تا چه میزان کشش تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان را خواهد داشت.
البته باید گفت که تحول بازار و صنعت خودرو می تواند یکی از موضوعات کاری مجلس بعد و دولت باشد. در آن صورت به نظر می رسد جانمایی صنعت خودرو، واردات خودرو، قوانین حمایت از مصرف کنندگان خودروی داخلی و خارجی و نیز فرایند توسعه صنعت خودرو از جمله دستور کارهای مهم برای ترمیم این گوشه از بازار و صنعت کشور باشد. در هر حال باید منتظر رای و نظر شورای نگهبان درباره تصویب این لایحه و بند مذکور بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با مشارکت معاونت علمی و فنآوری رئیس جمهوری به انجام رسید؛
تعداد بازدید : 0
امضای تفاهمنامه مشارکت در حوزه حمل و نقل پیشرفته با شرکت تام
تفاهمنامه مشارکت در تعاملات علمی و فنآورانه در حوزه حمل و نقل پیشرفته با حضور معاون علمی و فنآوری رئیس جمهوری، در شرکت تام ایرانخودرو به امضا رسید.
ایکوپرس- سورنا ستاری در نشست امضای این تفاهم نامه، با تاکید بر لزوم مشارکت تام با استارتاپهای موفق، خاطرنشان کرد: شرکت تام میتواند پلتفرم تاماسکادا را با مشارکت ایدههای نو در این استارتاپها پیش ببرد و ما نیز حاضر هستیم این مشارکت و حلقه اتصال را ایجاد کنیم تا بهتر بتوان از این محصول مهندسی در صنایع استفاده کرد.
وی افزود: هم اکنون پتانسیلهای خیلی بزرگی در حوزههایی مثل کاهش مصرف برق و حاملهای انرژی، هوشمندسازی مدیریت ساختمانها، موتورخانهها و کنترل گلخانهها وجود دارد و تام میتواند به عنوان پلتفرم دانشی عمل کرده و با سرمایهگذاری در استارت آپهای پیشرو در اختیار قرار دادن زیرساختهای دانشی خود مانند TAM SCADA به ایشان، هدایتگر حرکتهای اقتصادی متنوع در پروژه های هوشمندسازی اینچنینی باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز با بیان اینکه تام نه فقط برای ایرانخودرو که برای کشور یک سرمایه محسوب میشود، گفت: باید بتوانیم از ظرفیتهای این شرکت به بهترین نحو بهره ببریم و ایده استفاده از تکنوسنتر در گروه صنعتی نیز در راستای استفاده از بازوان اجرایی قوی مثل تام است.
مظفر اعوانی مدیرعامل شرکت تام نیز با بیان این که تام جزو شرکتهای همواره سود ده گروه صنعتی بوده است، خاطرنشان کرد: هماکنون یکی از بزرگترین پروژههای بزرگ IoT را تام در ایرانخودرو اجرا کرده که در حوزه هوشمندسازی حاملهای انرژی بوده است . اکنون این امکان وجود دارد که از پتانسیلهای دانشبنیانی تام ، به عنوان یک مرکز نوآوری هوشمندسازی بهره برد.
وی افزود: تام همچنین میتواند در حوزه ارایه خدمات اینترنتی تاکسیرانی و تعمیر و نگهداری به صورت پایلوت به ارایه خدمات بپردازد.
در حاشیه نشست این تفاهم نامه که منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فنآوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و نایب رئیس هیات مدیره ایران خودرو، اعضای هیات مدیره شرکت تام ایرانخودرو نیز حضور داشتند، شرکت تام آمادگی خود را در حوزههای جمعآوری، مانیتورینگ، تحلیل دادهها و کنترل فرآیندهای تولید، طراحی و اجرای خطوط تولید رباتیک هوشمند، سیستمهای ردیابی در خطوط تولید، تعریف شبکه اتصال هوشمند و اپلیکیشنهای کاربردی حوزه خودرو و نوسازی و ارتقای سطح اتوماسیون کارخانهها با هدف افزایش کیفیت و بهرهوری اعلام کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ادامه ممنوعیت درج قیمت خودرو در بازار در سایتهای اینترنتی
در حالی که گفته میشود قیمت خودروهای داخلی به دلیل کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، افت کرده، سایتهای اصلی قیمت خودرو چند روزی است قیمت بازار آزاد خودروها را روی خروجی خود قرار نمیدهند.بررسیها نشان میدهد طی چند روز اخیر، قیمت بازار آزاد خودروهای داخلی به شکلی محسوس از روی خروجی خبرگزاریها و سایتها حذف شده و در مواردی تنها نرخ کارخانهای محصولات قابل مشاهده است. البته تا لحظه تنظیم این خبر، حذف قیمتها شامل حال سایتهای آگهیدهنده نشده و باید منتظر ماند و دید دامنه این اتفاق به سایتهای موردنظر نیز میرسد یا در مرحله فعلی متوقف میماند. البته نشانههایی از محدود شدن قیمتگذاری در سایتهای موردنظر نیز به چشم میآید، اما به نظر میرسد فعلا ممنوع نشده است.از چند هفته پیش که قیمت خودرو در بازار دوباره اوج گرفت، زمزمههایی مبنی بر محدود شدن اعلام قیمتها مطرح شد. به دلایل مختلفی از جمله تورم انتظاری، رشد قیمت در بازار ارز و سکه و کمبود عرضه، منحنی قیمت خودروهای داخلی از چند هفته پیش روندی صعودی به خود گرفت و رکوردهایی جدید به ثبت رسید.در این مدت البته توفان بازار خودرو دو مقطع آرامش را به خود دید، که اولی کوتاه بود و دیگری فعلا ادامه دارد.در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافته و از آن سو، شهروندان بسیار کمتر از گذشته در بازار حضور پیدا میکنند. این کاهش تقاضا و حضور کمرنگ سبب شده منحنی قیمت رو به نزول برود.
در مورد سایر خودروها نیز اخبار حکایت از افت قیمت آنها دارد و به نظر میرسد تا پایان بحران کرونا، بازار افزایش قیمتی شدید را به خود نبیند، مگر آنکه اتفاقات دیگری رخ بدهد و تقاضا برای خودرو دوباره رشد کند.
بازار خودرو معمولا در این مقطع از سال با افزایش تقاضا و به تبع آن، بالا رفتن قیمت مواجه میشود، اما امسال کرونا روال عادی را بر هم زده و شهروندان فعلا میلی به خرید و فروش نشان نمیدهند.در این شرایط اما گویا سیاست حذف قیمت بازار خودروها به جریان افتاده فعلا دامان خبرگزاریها و سایتهای غیر آگهیدهنده را گرفته است. چندی پیش و در دوران اوجگیری قیمت، زمزمههایی مبنی بر محدودیت و حتی ممنوعیت درج قیمت خودرو شنیده شد که البته انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.
آنها تاکید کردند که افزایش قیمت خودرو ریشه در مسائل اقتصادی و نااطمینانی شهروندان به آینده دارد و نمیتوان با اقداماتی مانند ممنوع کردن درج قیمت، جلوی آن را گرفت. این روش چند ماه پیش و پس از آنکه قیمت خودرو اوج گرفت، به اجرا درآمد و حتی سایتهای آگهیدهنده نیز اجازه درج قیمتهای پیشنهادی از سوی مشتریان را نداشتند. گفته میشود برخی اقدام به قیمتسازی میکردند و از همین رو جلوی درج قیمت خودروها گرفته شد. با این حال چندی بعد، این ممنوعیت برداشته شد و قیمت خودروهای داخلی به سایتها و خبرگزاریها برگشت و حالا دوباره محدود و در مواردی ممنوع شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.