شماره: 1289 / ۱۳۹۸ بيست آبان
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر نفت عراق:
تولید و صادرات نفت باثبات مانده است
وزیر نفت عراق در بحبوحه ناآرامیهای داخلی اعلام کرد نرخ تولید و صادرات نفت این کشور باثبات ماندهاست.
ثامر غضبان به ثبات نرخ تولید و صادرات نفت اشاره کرد و گفت بخش استخراج هم وضعیت مطلوبی دارد.
بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت عراق گفت که کشورش به سهمیه تولید که از سوی اوپک مقرر شده، پایبند مانده است.
وزارت نفت عراق روز جمعه اعلام کرد این کشور بیش از ۱۰۶ میلیون بشکه نفت خام در اکتبر صادر کرد که بیش از شش میلیارد دلار درآمد به همراه داشت.
مجموع صادرات نفت عراق در اکتبر بیش از ۱۰۶.۸ میلیون بشکه معادل ۳.۴۴۵ میلیون بشکه در روز بود. حدود ۱۰۳.۵ میلیون بشکه از میادین مرکزی و جنوبی عراق و حدود ۲.۵۷ میلیون بشکه از میادین نفتی کرکوک در شمال عراق و ۴۳۱ هزار و ۴۸۶ بشکه از استان شمالی نینوا صادر شد. عراق همچنین در اکتبر ۳۰۷ هزار و ۲۹۲ بشکه نفت خام به اردن صادر کرد.
اقتصاد عراق به شدت به صادرات نفت خام وابسته است که بیش از ۹۰ درصد از درآمد این کشور را تشکیل میدهد.
قیمت سهام آرامکو ماه آینده اعلام میشود
شرکت آرامکوی سعودی که بزرگترین شرکت نفتی جهان است در اقدام دیگری در مسیر عرضه اولیه عمومی سهام خود، اعلام کرد قیمت نهایی سهام این شرکت در پنجم دسامبر اعلام شده و معامله آن در اواسط ماه میلادی آینده آغاز میشود.
بروشور ۶۵۸ صفحه ای آرامکو یک هفته پس از این که این شرکت رسما برنامه فروش سهام در بازار بورس داخلی را اعلام کرد، منتشر شد.
ممکن است آرامکو رکورد بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام جهان را به نام خود ثبت کند و از رکورد قبلی ۲۲ میلیارد دلار فروش شرکت تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در یک روز در سال ۲۰۱۴، فراتر رود. اما سرمایه گذاران احتمالا ارزش آرامکو را ۱.۵ تریلیون دلار ارزش گذاری میکنند که کمتر از دو تریلیون دلار مورد نظر دولتمردان سعودی خواهد بود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی زمانی که در سال ۲۰۱۶ برنامه فروش سهام آرامکو را اعلام کرد، گفته بود این شرکت حدود دو تریلیون دلار ارزش خواهد داشت و عرضه سهام تا سال ۲۰۱۷ انجام میگیرد و سهام این شرکت علاوه بر بازار داخلی، در بازارهای بین المللی مانند نیویورک، لندن یا نیویورک معامله خواهد شد. شرکت تحقیقاتی برن اشتاین در وال استریت، ارزش آرامکو را ۱.۲ تا ۱.۵ تریلیون دلار تخمین زده است.
در سند منتشره به میزان سهامی که آرامکو خواهد فروخت اشاره نشده است. در حالی که گفته شده ۰.۵ درصد سهام آرامکو برای سرمایه گذاری شخصی اختصاص داده شده است اما میزان در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران موسسهای که ممکن است شامل شرکتهای نفت از چین و کشورهای دیگر باشند، به توافق شاهزاده محمد بن سلمان و مشاورانش با آنها بستگی دارد.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اکنون نگرانیهای عمیقی درباره این که تا چه میزان منافع سرمایه گذاران جدید در این شرکت حمایت خواهد شد، وجود دارد. با توجه به این که میزان اندکی از سهام آرامکو در بورس عرضه میشود، دولت سعودی همچنان بزرگترین سهامدار آرامکو خواهد بود.عرضه سهام آرامکو در سه سال گذشته چندین بار بر سر پیچیدگی آماده سازی فاینانس و عملیاتش که مدتها محرمانه نگه داشته شده بود، به تاخیر افتاد. و در حالی که محمد بن سلمان تمایل داشت معامله سهام آرامکو علاوه بر بازار داخلی، در یک بازار سهام برجستهتر انجام گیرد. به نظر میرسد فعلا چنین برنامهای از دستور خارج شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
معاون وزیر نفت خبر داد ساخت ۱۷۷۰ کیلومتر خط لوله جدید گاز در جنوب شرق ایران
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به راه اندازی اولین ایستگاه «TBS» و گازرسانی به جایگاه سی ان جی زاهدان، از احداث حدود ۱۷۷۰ کیلومتر خط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اعلام کرد: همه واحدهای نیروگاه برق زاهدان به شبکه گاز متصل و مصرف سوخت مایع در این نیروگاه متوقف شده است.
مشعل گازرسانی به زاهدان در آخرینماه سال ۱۳۹۵ روشن شد و آمار و ارقام حاکی از آن است، پیشبینی شده است درصورتی که همه کارها مطابق برنامه و بدون مشکل پیش برود تا اواسط سال ۱۳۹۹ همه امور مربوط به گازرسانی به زاهدان اجرا و تکمیل شود. در واقع گازرسانی به شهر زاهدان، با بهرهبرداری از پروژه خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر و با سرمایهگذاری ۷۵۰ میلیارد تومانی آغاز شده بود. در این راستا، مهمترین هدف دولت گازرسانی به سیستان و بلوچستان بود به طوریکه اسحاق جهانگیری، سال گذشته در نشست بررسی مشکلات سیستان و بلوچستان اعلام کرد گازرسانی به همه شهرها و نقاط استان سیستان و بلوچستان به صورت اولویتبندی و به نوبت در دستور کار قرار دارد تا همه شهرستانهای این استان از نعمت گاز برخوردار شوند و قطعا هیچ منطقهای از استان از برنامه گازرسانی حذف نشده است.
اما حسن منتظر تربتی، به تازگی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح های گازرسانی استان سیستان و بلوچستان گفته است: در بخش اجرا، پروژهها نسبت به گذشته از پیشرفت خوبی برخوردارند و تعدادی از ایستگاههای TBS و شبکه گاز شهر زاهدان آماده بهرهبرداری شده است، همچنین ایستگاه اصلی CGS دوم زاهدان آماده بهره برداری شده و تا سه روز دیگر آماده تزریق و راهاندازی میشود و باید گفت پروژههایی که در سطح شهر زاهدان برعهده شرکتهای گاز استانی معین بوده به خوبی انجام شده و تقریبا پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و پیشبینی میکنیم بخش زیادی از شبکه تا اوایل زمستان امسال گازدار شود و امیدواریم بتوانند علمکها را هم نصب کنند.
پیگیری وزیر نفت برای تسریع در گازرسانی
وی با اشاره پیگیری شخص وزیر نفت برای تسریع در اجرای طرحهای گازرسانی در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: هم اکنون پروژهها طبق روال انجام میشود و مشکلی نیست، به گونهای که اگر کارهای مشابه در استانهای دیگر در مدت حدود ۱۰ سال انجام شده، در شهر زاهدان در بازه زمانی سه ساله انجام و تکمیل میشود.
معاون وزیر نفت در ادامه درباره دیگر پروژههای گازرسانی که در استان سیستان و بلوچستان تعریف شده نیز، توضیح داد: قسمت اول خط لوله زاهدان به زابل در حال اجراست و در قسمت دوم نیز پیمانکار اجرایی تجهیز کارگاه را انجام داده و بخشی از لولهها را تامین کرده است.تربتی ادامه داد: درخصوص جنوب استان، بحث ایرانشهر به چابهار جزو پروژه های استراتژیک است و زیرساختهای خوبی را برای توسعه استان ایجاد میکند که پیمان سپاری آن انجام گرفته و چهار پیمانکار قوی برای انجام آن انتخاب شدهاند که تجهیز کارگاه انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
آغاز پیمانسپاری شهر میرجاوه
معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: در بخش شرق استان سیستان و بلوچستان نیز پیمانکار خط لوله گاز خاش به میرجاوه، لوله مورد نیاز را تامین کرده و در حال کار است. شبکه گذاری شهر خاش هم شروع شده و میرجاوه به زودی وارد پیمان سپاری می شود. عملیات اجرایی گازرسانی به شهر دلگان نیز آغاز شده است.
به گفته این مقام مسئول، اقدامات مرتبط با تامین گاز استان سیستان و بلوچستان حجم بسیار زیادی از کار را شامل میشود که برای خطوط لوله فشار قوی حدود ۱۷۷۰ کیلومتر خط لوله تامین کردهایم که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر آن پیمانکار اجرایی دارد و برای باقی خط نیز، طراحیها در حال انجام است.
توسعه شبکه گاز دیار مهربانی تا ۲ سال آینده
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این پروژه ها براساس برنامه زمان بندی تعریف شده تکمیل خواهند شد، ادامه داد: چنین حجمی از کار در هیچ استان دیگری نبوده و این استان در اولویت کاری ما قرار دارد که امیدواریم تا دو سال آینده عملیات گازرسانی به سراسر این استان تکمیل شود.
طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، وی تاکید کرد: امیدواریم با زیرساختهای در حال انجام در حوزه گاز، طی چهار تا پنج سال آینده شاهد رشد صنایع گازسوز در استان و سیستان و بلوچستان باشیم که محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند.
جایگزینی گاز با سوخت های مایع در نیروگاه ها
وی همچنین درباره آخرین وضعیت گازرسانی به نیروگاههای برق این استان نیز بیان کرد: بر اساس بند «ق» و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، توجیه اقتصادی پروژه های گازرسانی مبنی بر سوخت جایگزین بود که در شهر زاهدان و ایرانشهر هم اکنون همه واحدهای نیروگاه زاهدان از سوخت گاز استفاده میکنند و صرفهجویی خوبی از این محل ایجاد شده است.
معاون وزیر نفت، اعلام کرد: دو نیروگاه در چابهار و مکران وجود دارد که با احداث خط لوله ایرانشهر به چابهار به گاز متصل میشوند و مصارف اقتصادی این طرح از محل صرفهجویی تامین میشود زیرا سوختی که هم اکنون در این دو نیروگاه مصرف می شود، هزینه بر است و البته منافع بیشتری نیز تولید خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است
پس از اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، زمزمههایی مبنی بر سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین به گوش رسید، اما آنطور که مسوولان دولتی اعلام کردهاند فعلا خبری از سهمیهبندی و اصلاح قیمت این فرآورده نفتی نیست و هنوز دولت تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ نکرده است.
ساماندهی مصرف و قاچاق بنزین فکر احیای کارت سوخت را در دولت ایجاد کرد تا شاید از این طریق وضعیت سوخت در کشور سر و سامان یابد که برای این مساله نیز برنامههای متعددی در نظر گرفته شد و درنهایت میزان سهمیه کارت سوخت جایگاهداران به ۲۰ لیتر در هر بار سوختگیری کاهش یافت. در این بین، صحبتهای زنگنه در ماه گذشته درباره احتمال سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال جاری این شائبه را به وجود آورد که دولت برنامههایی در این راستا داشته باشد؛ چراکه وی رخدادن هر اتفاقی در این باره را ممکن دانست.
اما در آخرین اظهار نظرها در این باره، فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی - در این باره به ایسنا گفت: تاکنون مصوبهای در این باره ابلاغ نشده است و اطلاعی نیز از برنامه دولت و مجلس در اینباره نداریم.
به گفته وی، شرکت پخش فرآوردههای نفتی مجری اجرای این طرح است و اگر برنامهای از سمت دولت و مجلس مصوب و به ما ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد اما تاکنون مصوبهای ابلاغ نشده است.
چندی پیش هم علی ربیعی - سخنگوی دولت - ضمن اشاره به اینکه هنوز هیچ سناریویی برای سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین تعیین نشده است، گفت: چند سناریوی مختلف در این زمینه در دولت مطرح است که سعی کردیم نظر اقتصاددانها، کارشناسان و جامعهشناسان را هم بگیریم.
به گفته وی، دیدگاههای کارشناسان اقتصادی و اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای اقتصادی اعلام شده است. چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
این صحبتها در شرایطی است که در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است. از سوی دیگر سرانه خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، مصرف بنزین طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ کمی کمتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است.
علاوهبر این، سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیشتر کرده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین میتوان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور میتواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاستهای قیمتی نیز میتواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین باشد.
فرید عامری - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش - هم در اینباره به ایسنا گفت: در سطح کلان این مساله باید به سیاستهای قیمتی توجه شود چرا که تنها این مساله میتواند مشکلات موجود در عرضه بنزین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط فعلی افزایش مضاعفی را به خانوادهها وارد میکند.
وی با بیان اینکه میتوان از کارت سوخت برای اجرای سیاستهایی که زمانی قرار بود اجرایی شود اما اکنون به دستور مجلس شورای اسلامی متوقف شده است، استفاده کرد، اظهار کرد: اگر زمانی بخواهیم به سمت دو نرخی شدن پیش برویم، کارت هوشمند ابزاری است که میتوان برای اعمال این سیاست از آن استفاده کرد.
به گفته عامری، سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین در شرایط فعلی بسیار مناسب است؛ چرا که میتوان با سازوکارهایی قیمت را به گونهای افزایش داد که به تمام اقشار فشار وارد نشود و این مساله نه تنها عدالت اجتماعی است بلکه موجب افزایش درآمدهای دولتی نیز میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.