شماره: 1281 / ۱۳۹۸ چهارم آبان
تعداد بازدید : 0
اخبار
عراقچی: کشورهای باقیمانده در برجام بدانند که زمان کمی در اختیار دارند
معاون سیاسی وزیر خارجه در دیدار با همتای روس خود، گفت: کشورهای باقیمانده در برجام اگر در اراده خود برای حفظ این توافق جدی هستند، باید بدانند که زمان کمی در اختیار دارند.
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.
در این مذاکرات که قریب به چهار ساعت به طول انجامید طرفین آخرین تحولات در موضوع هستهای و برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این دور از مذاکرات با اشاره به طرح فرانسه و مذاکرات رئیس جمهور در نیویورک تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر ایده و ابتکاری که قادر به حل مسالمتآمیز بحران موجود باشد استقبال میکند اما چنین ابتکاراتی تنها زمانی قابل پذیرش هستند که متعادل و واقع بینانه بوده و تامین کننده منافع ایران در برجام باشند.
عراقچی با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا و ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات خود پس از خروج آن کشور از برجام گفت: در صورت عدم تحقق خواستههای ایران، جمهوری اسلامیبه کاهش تعهدات خود در برجام بر اساس حق خود مندرج در بند ۳۶ این توافق ادامه خواهد داد و هیچ کس نباید اراده ایران در این زمینه را مورد تردید قرار دهد.
وی در عین حال تاکید کرد: مسیر دیپلماسی همچنان باز است اما این مسیر هر روز باریکتر و صعب العبورتر میشود و کشورهای باقی مانده در برجام اگر در اراده خود برای حفظ برجام جدی هستند باید بدانند که زمان کمی در اختیار دارند.
ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوها با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام نقض بیّن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است گفت: کشورش از برجام به عنوان دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی حمایت میکند و به تماس خود با سایر کشورهای مشارکت کننده در برجام برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.در این مذاکرات طرفین مشورت های نزدیک دو کشور در خصوص برجام و دیگر مسائل مهم منطقه ای و بین المللی را ارزشمند دانسته و بر ضرورت تداوم این مشورت ها تاکید کردند.
رایزنیهای عراقچی و ریابکوف به عنوان مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه از ابتدای مذاکرات هستهای به صورت مستمر در تهران و مسکو جریان داشته است.
تاکید بر مقابله با فرار مالیاتی
رئیس مجلس بر مقابله با فرار مالیاتی و معافیت اقشاری همچون کشاورزان و قالیبافان از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد.
به گزارش خانه ملت، آقای علی لاریجانی در دیدار آقای امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی باید به تدریج جایگزین درآمدهای نفتی شده و بودجه کشور براساس درآمدهای مالیاتی تدوین شود.وی با بیان اینکه باید سرمایه گذاری لازم در زمینه هوشمندسازی امور مالیاتی صورت گیرد، افزود: کشورهای پیشرفته جهان، امور مالیاتی خود را هوشمند کرده اند و نیروی انسانی در این امور نقشی ندارد.رئیس مجلس همچنین بر معافیت اقشاری از جامعه مانند کشاورزان و قالیبافان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد.وی با اشاره به لزوم اقدام جدی برای مقابله با فرار مالیاتی گفت: در این زمینه اقدامات فرهنگی به کمک رسانه ملی اهمیت فراوان دارد و همچنین با هوشمندسازی میتوان اعتماد مردم را در مقوله مالیات جلب کرد.آقای لاریجانی با بیان اینکه معافیتهای مالیاتی باید متناسب باشد، ادامه داد: طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، اطلاعات همه دستگاهها باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.وی همچنین بر مقابله با فساد و فرار مالیاتی تاکید کرد.
در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان امور مالیاتی، گزارشی از برنامه ها، عملکردها و سیاستهای سازمان یادشده ارائه کرد.
ایران توطئههای دشمنان را خنثی کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفت: ایران زیرساختهای قدرتمندی برای مقابله با تهدیدات دشمنان دارد و موفق به شکست توطئههای آنان شده است.سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: ایران زیرساختهای قدرتمندی برای مقابله با حملات سایبری دارد و تمام ادعاهای آمریکا مبنی بر حمله سایبری به ایران در این برهه فقط کذب و ادعاهای پوچ بود.وی در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در مقابله با تهدیدات در زمینه پدافند غیرعامل کجاست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با انواع تهدیدات در منطقه روبروست که پدافند غیرعامل باید با آنها مقابله کند. ما در چندین زمینه از جمله نظامی، امنیتی، سایبری و اقتصادی رویارویی مستقیم با آمریکا داریم.رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: دشمن به دنبال دستیابی به آن چیزی است که میتواند در این سطوح کسب کند؛ اما اگر بخواهیم جایگاه ایران در مقابله این تهدیدات را بدانیم باید میزان تأثیر آن را بررسی کنیم؛ آیا ما اکنون با مشکل نظامی روبرو شدهایم؟ خیر. آیا با بحران امنیتی روبرو شدهایم؟ خیر. آیا در زمینه سایبری مشکلی داریم؟ خیر. در زمینه اقتصادی نیز از نقطه تعادل عبور کردهایم و به نقطه فرصتهای اقتصادی رسیدهایم.سردار جلالی بیان کرد: در زمینه سیاسی نیز شاهد چند دستگی در داخل نیستیم بلکه برعکس، این تهدیدات منجر به تقویت وحدت و همبستگی در کشور بهویژه در زمینه مقاومت و دفاع از کشور شد. تمام این تحولات تأکید میکند که جمهوری اسلامی ایران در شکست توطئههای دشمن موفق بوده و توانسته (قدرت) بازدارندگی در برابر دشمن را تحمیل کند.وی در خاتمه افزود: ایران زیرساختهای قدرتمندی برای مقابله با تهدیدات دشمنان دارد و موفق به شکست توطئههای آنان شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهوری در اجلاس سران عدم تعهد در باکو:
تعداد بازدید : 0
جنبش عدم تعهد، قطب جدیدی از قدرت را در جهان پایهگذاری می کند
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بینالمللی، میتواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایهگذاری کند، اظهار داشت: نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیتهای جدید منطقهای و بینالمللی و بهکارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.
به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در اجلاس سران جنش عدم تعهد در باکو خطاب به رییس جمهوری آذربایجان و دیگر روسای جمهوری و نخست وزیران حاضر در این اجلاس گفت: در آغاز لازم می¬دانم مراتب قدردانی خود را از آقای «الهام علیاف»، رئیسجمهوری کشور همسایه و برادر، جمهوری آذربایجان به خاطر برگزاری شکوهمند این اجلاس و مهماننوازیهای گرم و صمیمانه، ابراز نمایم. همچنین از جمهوری بولیواری ونزوئلا و رئیس جمهوری مادورو، برای تلاشها و اقدامات ارزشمندشان در دوره ریاست، تشکر مینمایم.
وی افزود: با فروپاشی نظام دوقطبی در عرصه بینالمللی، ایالات متحده تلاش کرد با شعار نظم نوین جهانی، یک نظام تکقطبی و سلطهگرایانه را به اتکای قدرت نظامی و اقتصادی و رسانهای خود بر جهان تحمیل کند. در مقابل، جنبش عدمتعهد تلاش مشترک خود را جهت مقابله با یکجانبهگرایی در نظام بینالمللی متمرکز کرد.
رییس جمهوری گفت: ابزارهایی که امریکا برای تحقق نظام تکقطبی بهکار گرفت، عمدتاً به ضدّ آن تبدیل شد. در عرصهاقتصاد، توسعه تجارت آزاد در جهان عملاً زمینه را برای رشد کشورهای درحالتوسعه و ظهور قدرتهای جدید اقتصادی و تکنولوژیک در جهان فراهم کرد؛ بهگونهایکه امروزه، هژمونی آمریکا را در عرصه اقتصاد و تکنولوژی بهطور جدی به چالش کشیده است.
روحانی اظهار کرد: در عرصه نظامی، آمریکا برای ادامه سلطه خود، جنگهای بزرگ و خانمانسوزی در مناطق مختلف جهان، بهویژه غرب آسیا به راه انداخت و صدها هزار کشته و هزاران میلیارد دلار خسارات را به ملّتهای منطقه تحمیل کرد. این جنگها، آتش فرقهگرایی و افراطیگری و تروریسم را در منطقه و جهان برافروخت؛ آتشی که زبانههای آن، تا دهها سال گریبان مردم دنیا را رها نخواهد کرد. با این حال، ناتوانی تجاوزگران در تحقق اهداف خود در کشورهای اشغالشده، سبب شکستهشدن هیمنه نظامی و سیاسی آمریکا در عرصه بینالمللی شده و اعتماد به نفس کشورهای مستقل را، برای پیگیری حقوق و منافع خود افزایش داده است.
رییس جمهوری ادامه داد: طی این دوران، نارضایتی مردم آمریکا از قربانیشدن هزاران جوان آمریکایی و صرف هزاران میلیارد دلار از منابع عمومی در جنگهای بیحاصل، و از میانرفتن صدها هزار شغل و گسترش نابرابری و فقر در اثر موج جهانیسازی اقتصاد، روزبهروز گسترش یافته است. کاهش شدید اعتماد عمومی به نظام سیاسی، احزاب و نخبگان حاکم در این کشور، در نهایت منجر به ظهور عده ای در عرصه سیاسی این کشور شد که سیاستهای آنان، آغاز پایان هژمونی آمریکا، و نظام تکقطبی است.
جهان در حال گذار به سوی نظام چند قطبی است
رییس جمهوری خطاب به حاضران در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار میشود که جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبیاست. در این عرصه پیچیده، خشونت و درگیری در مناطق مختلف رو به گسترش است؛ حاکمیت ملی کشورهای مستقل، به شیوههای گوناگون نقض میشود؛ گرایش به قطببندیهای نظامی، رقابتهای تسلیحاتی، راهاندازی جنگها و تشدید منازعات، و واگرایی قومی و منطقهای افزایش می یابد و قانونگریزی و نقض تعهدات بینالمللی و مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، رو به افزایش است. امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بیپروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملّتهای مستقل استفاده میکند که نمیتوان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.وی افزود: در این شرایطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعهای که بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را در برمیگیرد، می¬تواند به نمایندگی از ملّتهای عضو و جامعه بشری، پیشگامِ یافتن راهحلهایی برای مشکلات کنونی جهان، در چارچوب قانونگرایی، پایبندی به تعهدات بینالمللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطیگری باشد.
جنبش عدم تعهد می تواند برای جهان عاری از خشونت نقش آفرینی کند
رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با درک مخاطرات گروه های تروریستی و افراطی، در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» را مطرح نمود که منجر به تصویب دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال های 2013 و 2015 شد و این موضوع در هفدهمین اجلاس عدم تعهد در ونزوئلا نیز مورد تاکید قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این وضعیت، کشورهای مستقل برای پاسداری از منافع خویش، بیش از پیش نیازمند همفکری و همافزایی و هماهنگی هستند. در این میان، جنبش عدم تعهد به پشتوانه سوابق و تجربیات ارزشمند خود، میتواند متناسب با اقتضائات دنیای جدید، به طور مؤثر برای تحقق منافع اعضاء نقشآفرینی کند.
روحانی با بیان اینکه امروز، شاهد درگیری¬های منطقه¬ای¬ در کانونهایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم، خاطر نشان کرد: تنها راه برون رفت از این بحران¬ها، احترام به حق ملّتها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، ساماندهی به همکاریهای منطقهای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفتگوست.
رییس جمهوری ادامه داد: این چارچوب، بهترین راهِ پایانبخشیدن به منازعات منطقهای است و ما در این راه پیشگام بوده ایم، در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ترکیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشترِ مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیونها آواره را به موطن خود بازگردانده است.
وی با تاکید بر اینکه درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا نیز، از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفتوگو، مذاکره، و احترام متقابل باشد استقبال میکنیم، گفت: در این زمینه پیشقدم بوده ایم. ماه گذشته، اینجانب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح «اقدام صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه را ارائه کردم. هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل و روابط صلحآمیز و دوستانه میان کلیه کشورهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز و اجتناب از مداخله و تهدید است.
روحانی افزود: این طرح حوزههای مختلف همکاری مانند مشارکت منطقهای در تأمین امنیت انتقال انرژی و تضمین آزادی کشتیرانی در حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را با مشارکت کشورهای منطقه دربر میگیرد. ما معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما، ثبات و امنیت ما است و دستیابی به امنیت و توسعه منطقهای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکانپذیر خواهد بود.
رییس جمهوری گفت: سلطه آمریکا بر نظام مالی بینالمللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهههای گذشته و بهویژه در سالهای اخیر، به کرّات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل، که عمدتاً از اعضای جنبش عدم تعهد هستند، سوء استفاده کند و با اعمال تحریم-های مختلف، دسترسی کشورها به سیستم مالی بینالمللی را محدود کند. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادیهای مشروع ملّتهای مستقل است و جنبش عدم تعهد میتواند گامهای مهمی برای بیاثرکردن این ابزار بردارد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: راه خارجکردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بینالمللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمانهای پولی دو و چندجانبه، بهکارگیری ابتکارات مستقل در حوزه خدمات بانکی و توسعه بهرهگیری از رمزارزهاست. البته، این مسیر باید با رعایت قواعد بینالمللی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار دادهاند.
ناامنی سایبری امنیت و استقلال ملت های آزاده را تهدید می کند
روحانی ناامنی در فضای سایبری را از دیگر مخاطرات و تهدیدات برای امنیت و استقلال ملت های آزاده در دنیای امروز عنوان و اظهار کرد: ناامنی در فضای سایبری و بهرهبرداری نامشروع از شبکههای اجتماعی و کلاندادهها برای اثرگذاری بر افکار عمومی جوامع، بهویژه در عرصه سیاسی است.
وی ادامه داد: امنیت فضای سایبری و سلامت شبکههای اجتماعی، لازمه استقلال و آزادی ملّتهای مستقل در قرن بیستویکم است. جنبش میتواند پیشگام اتخاذ راهبردی منسجم و تدوین تفاهمی بینالمللی در حوزه مسائل مرتبط با امنیت سایبری باشد و آسیبپذیری ملّتهای مستقل را در برابر حملات سایبری و سوءاستفاده از فضای مجازی کاهش دهد.
روحانی گفت: من بر این باورم که جنبش عدم تعهد به پشتوانه جمعیت فراوان و مساحت سرزمینی گسترده و قلمرو وسیع خود و با توجه به آراء خود در مجامع بین¬ المللی، میتواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایهگذاری کند. نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت¬های جدید منطقه¬ای و بین¬المللی و بهکارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، از هیچ کمکی برای سربلندی جنبش عدم تعهد و نیل به اهداف والای آن فروگذار نخواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ابوترابیفرد: دوران روزمرگی و ندانمکاری و فرصتسوزی به پایان رسیده است
امام جمعه موقت تهران گفت: دوران روزمرگی و ندانم کاری و فرصت سوزی به پایان رسیده است، نیازمند وحدت ملی برای تحول هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: نظام اسلامی نمیتواند در برابر امت اسلام بیتفاوت باشد. خیرخواهی از شاخصهای کلیدی یک نظام اسلامی است
وی خاطرنشان کرد: ملک را بدون نصیحت نمیتوان نگاه داشت و زمامداران و حاکمان باید به این اصل کلیدی توجه ویژه کنند. پیامبر اکرم در حجالوداع میفرمایند سه خصلت را باید هر انسانی داشته باشند؛ خالص کردن عمل برای خدا، نصیحت پیشوایان مسلمان و همراه بودن با جماعت مسلمانان. اینها وحدت آفرین است و سرمایه نظام اسلامی وحدت و انسجام ملی و اسلامی است. رابطه زمامداران و مردم باید بر اساس نصیحت و انتقاد متقابل استوار شود و مردم از سر خیرخواهی زمامداران را نصیحت کنند و معایب آنها را گوشزد کنند و زمامداران پذیرای نصیحت و انتقاد باشند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردمی که اهل نقد عالمانه و منصفانه نیستند و نصیحت کنندگان و منتقدان را دوست نمیدارند راه به سعادت نمیبرند.
ابوترابی فرد در ادامه در خطبههای دوم نماز جمعه این هفته تهران یاد و خاطره مرحوم آیتالله مهدوی کنی را گرامی داشت و اظهار کرد: برای فرزند برومند امام، فقیه بصیر و زاهد و شجاع حضرت آیتالله مصطفی خمینی علو درجات را مسئلت دارم.
وی از ملت عراق و دولتمردان برآمده از اراده ملت عراق که در مدیریت شایسته مراسم انسانساز و اقتدارآفرین اربعین حسینی تلاش کردند، کمال تشکر را اعلام کرد و گفت: امیدوارم این حرکت انقلابی، الهی، سیاسی و عبادی راه را برای وحدت امت اسلام در مسیر تحقق اهداف عاشورا در سراسر دنیای اسلام هموار بکند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی و با تاکید بر استفاده از جامعه دانشگاهی در مدیریت کشور گفت: باید صدای دانشگاهیان به ویژه دانشجویان شنیده شود و اجازه دهیم تشکلهای دانشجویی نقطه نظرات خود را در مورد مسایل کشور در حضور روسای محترم قوا مطرح کنند. این درسی است که از آغاز انقلاب آموختهایم.
وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که سیاستهای اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه علمی و دانشگاهی است اما بعضی از تصمیمات اقتصادی دولت مورد نقد جامعه دانشگاهی و علمی است و باید به آن توجه داشت و نصیحت برآمده از عقل را به عنوان نقشه راه در نظر گرفت.
ابوترابیفرد گفت: این سخن که عدهای بر تعامل سازنده با دنیا و عدهای بر تقابل مستمر با جهان تاکید دارند قرین انصاف نیست. اینجانب یک چهره عالم و متعهد و سیاستمدار نمیشناسم که معتقد به تعامل مستمر با جهان در مقابل با نگاه تعامل سازنده با جهان باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است؟ در چشمانداز 20 ساله کشور در حوزه سیاست خارجی و تقویت روابط خارجی بر گسترش همکاریهای دوجانبه منطقهای و بینالمللی و ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها تاکید شده است. کدام سیاستمدار مقابل این تفکر اعتقاد به تقابل مستمر با جهان دارد در حالی که راهبرد ما ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورهاست.
وی ادامه داد: تقویت روابط سازنده با کشورهای غیرمتخاصم، بهرهگیری از روابط برای افزایش توان ملی و مقابله با افزون خواهی و اقدام متجاوزانه در روابط خارجی، تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانگان و آمریکا که موجب ارتقای امنیت و اقتدار ملت ایران و ملت اسلام است، از دیگر اهداف این چشمانداز در روابط خارجی است. از این رو با صراحت میتوان گفت راهبرد جمهوری اسلامی ایران که مورد حمایت آحاد ملت و جریانهای سیاسی است، تعامل سازنده با جامعه جهانی است.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی این بوده است که از آغاز حرکت انقلابی ملت ایران و شکلگیری نظام اسلامی به جنگ افروزی و تقابل مستمر با جمهوری اسلامی ایران بپردازند و میبینیم که امروز به راهبرد رییس جمهور آمریکا در برابر جامعه جهانی تبدیل شده است و تقابل مستمر با جهان راهبرد آمریکاست. ملت عزیز ما و جریانهای سیاسی از هر گروه و جناح از این فکر مبرا هستند.
وی تاکید کرد: عامل بازدارنده آمریکا از جنگافروزی علیه ایران که او را از تعرض به جغرافیای ایران اسلامی بازداشت، قدرت دفاعی و جبهه مقتدر مقاومت اسلامی، وحدت ملت ایران است که آن هم از اندیشه سیاسی الهی، امام و منطق عقلانی و علمی و وحیانی رهبر معظم انقلاب الهام گرفته است. به گمان من آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای همسو با آنها یک زبان بیشتر نمیفهمند و آن زبان قدرت است. کشورهایی که میخواهند از منافع ملی خود در برابر این زیاده خواهان دفاع کنند باید به قدرت سیاسی، علمی و دفاعی و اقتصادی آراسته گردند و باز زبان برآمده از اقتدار حافظ منافع خویش باشند. ملت ایران با زبان منطق و اقتدار برآمده از ایمان و متکی بر تواناییهای علمی، سیاسی، دفاعی با قدرتهای جهان گفتوگو میکند.
ابوترابیفرد تصریح کرد: اگر میخواهیم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و آنان را برای پاسخ به مسایل کلیدی و اساسی فرا بخوانیم باید برخی سوالات را از خود بپرسیم: اینکه چگونه با کمترین استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی دوران تحریم را به دوران شکوفایی تبدیل کرد؟ چگونه با یک برنامه میان مدت رشد نقدینگی سرسام آور را مهار کرد؟ چگونه میتوان از این حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق ثروت، رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی بهره گرفت؟
وی با اشاره به اینکه در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 1399 هستیم و تاکید رهبری بر اصلاح ساختاری بودجه با تاکید بر قطع وابستگی بوجه به نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی نمودن این مهم که گامی ارزشمند و تحسینبرانگیز است خاطرنشان کرد: شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطعی قطع وابستگی نفت، بودجه تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز گردد. در گام دیگر کسری واقعی بودجه را با تحلیل دقیق هزینههای واقعی کشور تبیین کنیم. برای تامین کسری بودجه مجلس به دولت اجازه فروش اوراق را بدهد و هر مقدار که اوراق در بازار به فروش رفت برای تامین کسری بودجه به کار بسته شود و اوراق باقی مانده را صندوق توسعه ملی خریداری کند و منابع آن را بدون سود در اختیار دولت قرار دهد.
امام جمعه موقت تهران گفت: بودجه کشور تراز نیست و با فروش سرمایه آن را تراز میکنیم. کسری واقعی بودجه باید شفاف شود و دولت و نمایندگان با شفافیت به میزان تعهداتی که به صندوق توسعه ملی دارند وقوف پیدا میکنند با این کار در مدیریت هزینهها و برای دستیابی به درآمدهای پایدار قدم برمیدارند.وی بر درآمدزایی پایدار تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش فروش نفت و مشکلاتی که به واسطه تحریمها با آن همواره مواجه هستیم باید برای افزایش درآمدهای مالیاتی اقدام کنیم، البته تاکید میکنم که منظور مالیاتهایی است که باید صاحبان ثروت و درآمد انبوه پرداخت کنند و باید مراقب باشیم این مساله به حوزه اشتغال و تولید صدمه نزند. برای رسیدن به این مهم لازم است از فرار مالیاتی جلوگیری شود. اصلاح پایه و نرخهای پوشش مالیاتی، کاهش معافیتهای مالیاتی مانند حذف معافیت بر درآمد حاصل از فروش مواد خام، یا حذف معافیت مالیاتی از فعالیـتهای هنری و فرهنگی که مالیات تجاری دارند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ساختارها را تغییر دهید نه مدیران را
امیر فلاح- روزنامه نگار: سالها است که نظام بانکی کشور دچار معضلات بزرگی است که نیازمند تغییر ساختار و قوانین بانکداری کشور است اما متولیان امر همواره به جای تصحیح مسئله با جابه جایی پی در پی مدیران در صدد رفع معضلات بانکها هستند اما آنچه واضح و مبرهن است مشکلات نظام بانکداری کشور بیش از آنکه ارتباطی به مدیران داشته باشد از ساختار معیوب نشات گرفته است .
بانک یک مفهوم اقتصادی ساخته و پرداخته دوران پس از رنساس است و بر اساس آنچه در تبیین و تاسیس این نهاد در غرب صورت بندی شده است ، بانک در ابتدا محلی برای نگهداری و سپس تسریع در امر تجارت و تامین مالی بود .
اما با رشد روز افزون جوامع و توسعه روز افزون اقتصاد به عنوان بستر محرک زیست بشر این مفهوم نیز در کنار مفاهیم دیگر دچار دگرگونیهایی گردید .
هرچه زیست بشر توسعه یافت و نیاز هایش برای بهزیستی افزایش یافت اقتصاد نیز توسعه و عمق روز افزونی را به خود دید و برای حل مشکلهای پیش روی بشر دست به ابتکارات جدیدی زد که حاصل آن ابزار ها و روشهای مختلف برای نیل به اقتصادی پویاتر بود .
در این بین بانک باز هم حکم محوری را برای تعیین ساختار مالی و مبادلات پولی ایفا میکرد اما روشها دیگر به سیاق قبل نبود و بانک محلی برای تامین مالی پروژههای بلند مدت با منابع وسیع نبود و این بال دیگر ساختار های مالی یعنی بورس بود که تامین مالی را با توسعه ابزار های مالی تعمیق بخشید .
همانطور که بالاتر گفته شد بانک به صورت آنچه امروز به عنوان نهاد مالی برای واسطهگری و تضمین سرمایه شناخته میشود با رنسانس ایجاد شد و مانند هر پدیده دیگری که از اواخر قرن شانزدهم مولود گردید همراه با مدرنیته و بعد از آن روشنگری تعمیق یافت .
اگر بپذیریم که شروع تمدن با توسعه بازارها بعد از حمله دوریها به یونان آغاز شد و اگر بپذیریم که مفهوم شهر با ایجاد بازار رونق گرفت و اگر بپذیریم که توسعه بازار که محور پولیس یونانی را در برمیگرفت بر اساس بازار بود ، این بازار بر اساس داد و ستد کالا به کالا مفهوم نیافت بلکه با اختراع پول و امکان داده ستد بر اساس نیاز و خلق ارزش افزوده بود که شهر که محور تمدن بشری محسوب میشود شکل گرفت و حال اگر بپذیریم که مفهوم پول و بازار مولود تمدن بود ، در اواخر سده شانزدهم محور مدرنیته و تمدن جدید نیز نیازمند بخش اقتصادی بود تا در کنار اندیشهورزی بتواند زیست مردم را نیز بهبود بخشد زیرا بشر به صرافت فهمیده بود که برای هر تغییری آنچه ایجاد اجماع خواد کرد بهزیستی نوع بشر است لذا مفهوم بانک یکی از مفاهیم مهم و حیاتی در بهزیستی بشر در گرانیکای مهمی از تاریخ یعنی رنسانس بود .
در ایران نیز همچنان که ابزار آلات جدید وارد و مورد مصرف قرار میگرفت از بعد از مشروطه مفهوم بانک به یک الزام تبدیل شد زیرا کشور برای تامین مایحتاج خود نیازمند نهاد داد و ستدی بود تا بتواند از این رهگذر نیاز های خود را مرتفع کند .
اما همانطور که دیگر محصولات منبعث از فرهنگ غربی به صورت ناقص به ایران وارد شد و تنها ابزار آن وارد و افکار آن مغفول ماند از مفهوم بانک نیز چیزی جز پوسته وارد ایران نشد .
اگر در غرب بانک را یک نام سیستماتیک برای تعمیق مبادلات و شفافیت مدنظر داشتند ایران این مهم را قلب کرده و بانک را صندوقی برای انباشت داراییها ترجمان کرده و نتیجه آن عدم تناسب قدرت در نظام بانکی کشور بود .
با توسعه اقتصاد کشور در اواسط دهه ۴۰ شمسی مفهوم بانکداری نیز مورد بازبینی قرار گرفت و از آنجا که عنصر مذهب نیز یکی از عناصر حیاتی زیست انسان ایران مورد تاکید بوده و هست و مورد قبول اجماع مردمان این جغرافیا است مفهومی ضرب شد به نام بانکداری اسلامی!
اساس بانکداری آنچنان که در غرب معنا مییافت بر ضرورت ایجاد فعالیتی به منظور خلق پول مازاد صورتبندی میگردید و بانکدار به عنوان واسط خود نیز منتفع مهمی بود تا بتواند خدمات خود را توسعه دهد اما با توجه به صراحت دین اسلام به جز یک نوع قرض آن هم قرضالحسنه که مبایی برای انتفاع سود در نهاد بانک بر آن متصور نبود و نوعی مضاربه که مبنای آن اشتراک در سود بود راهکار دیگری متصور نبود لذا بانکها از اواخر دهه شصت شمسی و پس از جنگ تحمیلی روشی را برگزیدند که ساختار ها را همزمان با رفتار ها تغییر داد .
بانک مفهومی مشخص با کارکردی مشخص است و از آنجا که دارای سرمایه کلان و آن هم به صورت نقد است طبیعتا دارای قدرت بیشتری است زیرا دنیای پس از جنگ جهانی دوم نشان داده است که هرجا سرمایه تجمیع شده باشد قدرت نیز در آنجا ساخته خواهد شد لذا در ایران با راهاندازی بانکهای خصوصی مفهوم بانک نیز از نهاد واسطه بنگاهها به مدیریت بنگاهی کوچ کرد !
بانک که اساساش بر سرمایهگذاری و تامین مالی و نه بنگاهداری بود به یکباره تغییر مسیر داده و بانکها دارایی خود را برای انتفاع سود بیشتر در آینده در بازارهایی همچون ملک ،پارک کرده تا با پول امروز آیندهای بهینه را برای بنگاه خود رقم زنند و وقتی اساس رقابت بانکها دارایی منقول به جای دارایی نقد شد رقابت برای جذب سرمایههای سرگردان نیز توسعه یافت .
بانکها با تبلیغات وسیع و پیشنهاد سودهای شگفتآور در آینده ،چنان پول مردم را با خود همراه کردند که هیچ بنگاه اقتصادی توانایی رقابت با سودهای نجومی را نداشت و نهاد ناظر که بانک مرکزی بود نیز بر این اساس غلط، دامن زد و ساختار بانکداری در ایران به کلی قلب شد .
از سوی دیگر دولت نیز چون اولین بانکدار کشور بود و بسیاری از بانکهای مهم و بزرگ را در دست داشت برخی اقدامات را از طریق بانکهای تحت تملک خود انجام داده و بحران بدهی دولتی همزمان با رشد فزاینده بنگاهداری بانکها آفت نظام پولی کشور شد .
خریدهای تضمینی و تسویههای دولتی از طریق بانکهای دولتی و رقابت تنگاتنگ بانکهای خصوصی برای پرداخت سود بیشتر کار را به جایی رساند که دیگر نه اقتصاد کشور توانایی تضمین سود را داشت و نه دیگر بانکها توانایی پرداخت سودهای تضمین داده شده را داشتند و بعضا با زیان مجبور به پرداخت سود شدند .
نتیجه افسارگسیختگی در پرداخت سود و بنگهداری روز افزون بانکها باعث ایجاد اعوجاج در نظام اقتصادی کشور شد زیرا سرمایه بانکها نه در شعب و نه برای توسعه کسب و کار که تبدیل به پول پر قدرت جاری شده در بازار مخصوصا بازار ملک بود و از آنجا که خروج سرمایه از بانک رشد نقدینگی را از پی خواهد داشت توام با پدیده تحریم که عارضه اقتصاد کشور شده بود ، روند تورمی را نیز فزایند کرد .
با ورود بازار مسکن و ملک به رکود، پدیدهای عارضه نظام پولی شد که بیش از پیش نمایه بحران را عیان ساخت و آن هم عدم توان پرداخت سودها و یا مطالبات مردم بود و وقتی بانکها نتوانستند تضمینهای خود را وصول کنند بحران عمیق و عمیقتر شد و در این میان بیمسئولیتی و عدم نظارت دقیق باعث شد بانکها برای آن که در پایان سال خود را سودده نشان دهند دست به ابتکار تجدید ارزیابی پی در پی زنند و از آنجا که اموال بانکها تبدیل به ملک و یا کارخانه شده بود روز به روز قیمتها را بالا برده اما هیچگاه مشتری برای قیمتهای سر به فلک کشیده دارایی بانکها یافت نشد تا آنکه در ابتدای دولت یازدهم این حقیقت برای همه عریان و بانکها وارد فاز تازهای شدند و نمادهای بورسی بانکهای خصوصی برای ماههای زیادی بسته شد که دلیل آن مشخص بود ؛ عدم تناسب در منابع و بدهی و ساختار کاذب صورتهای مالی بانکهای کشور .
از سوی دیگر با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی عملا روند اقتصاد کشور به دلالی و واسطهگری به جای تولید محوری سوق یافت لذا دولت برای جلوگیری از ادامه این روند دست به کار تنظیم روابط بانکی شد و در حالی که معضلات بانک بیش از تصور هر تحلیلگری نشان میداد دولت به یکبار نرخ تکلیفی برای سود را کاهش داد تا از ادامه روند بحران زا جلوگیری کند .
هرچند این اتفاق در ابتدا به زیان بانکها بود و برخی از بانکها از این دستورالعمل تخطی کردند اما در مجموع میتوان گفت ماحصل آن رفتار آینده پرمخاطره را کمی به تعویق یا بهتر بگوییم جلوی روند فزاینده آن را گرفت .
در مرحله بعد تمام مقامات کشور از لزوم خروج بانکها از بنگاهداری سخن به میان آوردند هرچند این مهم همچنان مغفول مانده اما باید توجه داشت که بانکهای کشور از سویی آلوده مدیریت کلان بنگاهها شدهاند و از سوی دیگر با بحران نقدینگی مواجه هستند که اساس و ساختار آنها را با تردیدهای مهمی روبرو کرده است .
هرچه هست ایراد نظام بانکی در قوانین بالادستی و عدم تعین وظایف در اقتصاد است اما انگارهای که همواره مورد غفلت قرار گرفته است تغییر این ساختار معیوب در مهمترین بخش نظام پولی کشور است اما نهاد بالادستی و ناظر به جای ترمیم این معضل همواره با تغییر مدیریت بانکها و نهادهای مالی در صدد رفع این نقیصه است .
باید توجه داشت که مدیریت یک بنگاه در نهایت بیش از ۱۰ درصد از روند فعالیتی را نمیتواند تغییر دهد زیرا او نیز باید پاسخگوی سهامداران باشد و تنها راه برای رفع معضلات تغییر ساختار است و نه مدیریت کلان .
برای مثال دو بانک خصوصی بزرگ و مطرح در کشور را اگر در نظر گیریم اولی با مدیریت ثابت طی سالها و دومی با تغییر پی در پی مدیرعامل طی ۱۰ سال اخیر مواجه بوده است اما اگر به صورتهای مالی و روند درآمدی آنها توجه کنیم تفاوت محسوسی قابل مشاهده نیست زیرا مشکل بیش از آنکه در افراد باشد در ساختار معیوب نظام مالی کشور است .
آنچه واضح و مبرهن است نظام بانکی کشور از تسهیلات محوری و بنگاهداری باید به سمت ایجاد خدمات بانکی تغییر مسیر دهد و از این رهگذر وظیفه تامین مالی نیز به سمت بازار سرمایه سوق یابد و دولت نیز برای کاستن از بار فشار از روی بانکها بهتر است تسهیلات تکلیفی و خریدهای تضمینی را در ساختار دیگر و از محل ابزارآلات مالی نهفته در بورس جست و جو کند تا بانکها بتوانند کمی نفس بکشند .
در کنار این روش ضروری است بانک ها هرچه سریعتر با واگذاری اموال غیربانکی خود پول را بار دیگر به چرخه بانکداری بازگردانند تا بتوانند خدمات را بهینهتر و دقیقتر انجام و سرمایه را دقیقتر توزیع کنند .
آنچه ما حصل رفتار بانکی امروز کشور است نظامی معیوب با ایرادات فراوان است که هر از گاهی صدای آن به بیرون و در راهروهای قوه قضائیه عیان میشود و نتیجه عدم تطابق فعالیت ،ساختار و ماموریت بانکها آن شده است که بزرگترین فسادهای اقتصادی کشور از بانکها سر بیرون آورده است از فساد فاضل خداد گرفته تا پدیده بانک سرمایه که همه و همه از ساختار معیوب این بنگاهها و نبود قوانین متقن منتج شده است .
نبود قوانین دقیق نتیجهاش آن شده است که هر شخص و نهاد غیر متخصصی برای انتفاع سود مقطعی ، دست به راهاندازی نهاد پولی مانند موسسات مالی زند که امروز بر همگان نتایج آن روشن شده است .
دولت به عنوان متولی بخش نظارت و پولی کشور به نظر میرسد باید یکبار برای همیشه برای رفع بحران و نقیصه در روند اقتصادی کشور فکری به حال نظام بانکی کشور کند و باید گفت تا بانکداری کشور رونق نگیرید نظام اقتصادی ایران با معضل بزرگی مواجه است و دولت به جای تغییر رفتار و اشخاص باید به سمت تغییر ساختارها رود و تا ساختاری دقیق و بهینه نشود هیچ رفتاری درست نخواهد شد .
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.