شماره: 1279 / ۱۳۹۸ سي مهر
تعداد بازدید : 1
قطعه سازان از طرف گمرک برای تسویه بروز تحت فشار هستند
نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در نشست خبری مشترک این انجمن و انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: هر ۲ ارز نیما و اشخاص، از نظر قیمت تمام شده برای خودروساز و قطعه ساز تقریبا مطابق با ارز آزاد است، در حال حاضر ارز برای ما سوبسید ندارد اما کنترلها و زمان بر بودن فرآیندها کمر ما را خم کرده است.
شاپور سامعی اظهار داشت: همزمان با تحریم صنعت خودرو مقرر شد بتوانیم از تسهیلات خاصی در گمرک استفاده کنیم، در نتیجه با فشار مسئولین، اندکی امور گمرکی تسهیل شد اما در حال حاضر از طرف گمرک برای تسویه بروز تحت فشار هستیم و درخواست ما از گمرک این است که این موضوع را تمدید کند. نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران گفت: هر 2 ارز نیما و اشخاص، از نظر قیمت تمام شده برای خودروساز و قطعه ساز تقریبا مطابق با ارز آزاد است. در حال حاضر ارز برای ما سوبسید ندارد اما کنترلها و زمان بر بودن کارها کمر ما را خم کرده است.
سامعی تصریح کرد: مدت زمان 1.5 ماه در این فرایند، یک خلل در چرخه تولید به حساب می آید و موجب افت تولید می شود.
نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران گفت: ارزی که به ما تخصیص می یابد یوان چین است که کارمزد و زمان بالایی برای تبدیل ارزها لازم است.سامعی گفت: ارز اشخاص، شرایط سخت تری دارد. زیرا حدود 100 تا 200 تومان از ارز نیمایی گران تر است و ریسک آن نیز بالا است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
زیان 8 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به دلیل سرکوب قیمت
دبیر انجمن خودروسازان ایران در نشست خبری مشترک انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران و انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: به دولت پیشنهاد می کنیم که تعرفه واردات را کاهش دهند اما ما خودروسازان را از قیمت گذاری دستوری معاف کنند.
احمد نعمت بخش در این نشست خبری که پیرامون بررسی موانع و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی برگزار شد، اظهار داشت: در 6 ماه نخست سال جاری کل تولید خودروسازان 35 درصد افت داشته و افت تولید در حوزه خودرو سواری 36 درصد بوده که تمام این مشکلات به سرکوب قیمت بازمی گردد.دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: سرکوب مالی خودروسازان موجب شد که هریک از 2 خودروساز حدود 8 هزار میلیارد تومان زیان ببینند. درصورتیکه در ماده 90 اصل 44 و نیر در تبصره ماده 101 برنامه پنجم توسعه عنوان شده که در صورتیکه دولت نرخ کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کند باید به تولیدکننده کمک زیان بپردازد.نعمت بخش گفت: اخیرا آقای همتی اعلام کرده که خودروسازان هر روز قیمت محصولات را افزایش می دهند؛ جای تاسف است که ایشان که از دولت هستند این مطلب را بیان می کنند؛ آیا ایشان نمی دانند که قیمت خودرو سرکوب می شود؟دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودروسازان زیان ده هستند زیرا قیمت مواد اولیه چند برایر شده و مثلا قیمت حمل کالا در 1.5 سال گذشته 3 برابر شده اما قیمت خودرو سرکوب می شود.نعمت بخش افزود: با این شرایط ما قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نیستیم و در نتیجه، تولید کاهش می یابد و این سرکوب مالی هم بر قیمت و هم بر کیفیت خودرو تاثیر می گذارد.دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: به دولت پیشنهاد می دهیم که تعرفه واردات را کاهش دهند اما ما خودروسازان را از قیمت گذاری دستوری معاف کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تمام راهها برای ترخیص خودروها به اتاق وزیر صنعت ختم می شود!
تعداد بازدید : 1
احتمال تمدید مصوبه ترخیص خودروها
یک مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو از احتمال تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک از سوی معاون اول رئیس جمهوری و یا رئیس هیات دولت خبر داد.
بیش از 3 ماه از اتمام فرصت تمدید مصوبه ترخیص خودروها می گذرد و همچنان چالش توقف هزاران خودرو در گمرکات ادامه دارد این در حالی است که در هفته های اخیر طرح مسائلی در خصوص تحویل این خودروها به سازمان اموال تملیکی ، واکنش هایی را از سوی واردکنندگان و حتی امام جمعه موقت تهران به دنبال داشته است و منجر به اعلام حکم شرعی این تصمیم نیز شده، با این وجود تاکنون هیچ اقدام از سوی وزارت صنعت در خصوص این خودروها صورت نگرفته است.
این واکنش ها و اظهارات نه تنها در این مدت منجر به اقدامی از سوی وزارت صنعت نشده است بلکه وزیر صنعت در جدیدترین اظهارات خود و در پاسخ به تصمیم گیری این وزارتخانه در خصوص خودروهای متوقف در گمرک اعلام کرد « مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک را تمدید نخواهد کرد و به هیچ عنوان چنین پیشنهادی را به هیات دولت ارائه نمی کند و مشکل اشخاصی که در فرصت قبل نسبت به ترخیص خودرویشان اقدام نکردند به بنده ارتباطی ندارد و باید در آن زمان اقدام به ترخیص می کردند. « این اظهارات در حالی است که بر اساس قانون پیگیری تمدید مصوبه یا خروج خودروهای در گمرک مانده از اختیارات وزارت صمت است.
در چنین شرایطی این سئوال مطرح می شود که آیا تصمیمات و سیاست های وزارت صنعت در بخش تجارت و بازرگانی نگاههای سیاسی و اقتصادی دولت تدبیر و امید را تقویت می کند ؟ و علت مقاومت وزیر صنعت برای تمدید مصوبه ترخیص خودروها چیست ؟
در همین زمینه، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد : در صورت ادامه بلاتکلیفی خودروهای دپو در گمرکات و عدم تمایل وزیر صنعت به طرح پیشنهاد تمدید مصوبه مذکور، این احتمال وجود دارد که معاون اول رئیس جمهوری و یا شخص رئیس جمهوری با توجه به آشنایی از مشکلات موجود ، دستور تمدید مصوبه و ترخیص خودروها را شخصا صادر کنند.
فرایند تصمیمات وزیر صمت در حوزه تجارت باید در راستای نگاه اقتصادی دولت باشد
مهدی دادفر در با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صنعت در خصوص خودروهای مانده در گمرکات ، اظهار داشت : متاسفانه فرایندی که آقای رحمانی وزیر صنعت، در حوزه تجارت و بازرگانی طی می کند فرایندی نیست که مقبول نگاههای سیاسی یا اقتصادی هیات دولت تدبیر و امید باشد با این حال هر تصمیمی از سوی وی گرفته شود، تابع هستیم.
به زودی علت عدم تمدید مصوبه ترخیص خودروها شفاف سازی می شود
وی با توجه به علت عدم تمدید مصوبه ترخیص خودروها از سوی وزیر صمت، عنوان کرد : علت این موضوع برای ما مشخص است و به زودی همه علت مقاومت وزیر صنعت در خصوص عدم تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک را متوجه خواهند شد.
دادفر با طرح این سوال که هدف غایی مدیران و مسئولان کشور چیست ؟ ، تصریح کرد : وظیفه وزرا و مدیران کشور به طور قطع گره گشایی از امورات مردم و حل مشکلات کشور در حوزه وزارتخانه مربوطه است در حالی که در حوزه تجارت و واردات نه تنها در این سالها مشکلی حل نشده بلکه گره بر روی گره انداخته شده و این جریان تنها در مسئولیت وزیر فعلی صورت نگرفته بلکه متاسفانه وزرای قبلی نیز اعتقاد و آشنایی به موضوع تجارت و بازرگانی نداشته اند.
این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در هر حال هر تصمیمی که گرفته شود ما تابع هستیم ، به ذکر یک نکته پرداخت و به خبرنگار پرشین خودرو گفت : نکته مهم آشنایی کامل دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و حتی شخص رئیس جمهور نسبت به مسائل مربوط یه حوزه تجارت و مشکلات واردکنندگان است اما با این احوال و کجی ها و کاستی ها همچنان قائل به این هستند که باید خود وزیر صنعت چنین پیشنهادی را ارائه کند .
دادفر در پایان با اشاره به اینکه مسائل ارزی هیچ تاثیری در توقف این خودروها در گمرک نداشته است ، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی تمام راهها به اتاق وزیر صنعت و تصمیم وی ختم می شود هر چند با ادامه شرایط موجود گمرک نیز به دلیل توقف طولانی این تعداد خودرو در گمرک ، ناگزیر به اجرای قانون و تحویل آنها به سازمان اموال تملیکی خواهد بود.
بر اساس آخرین آمارها در فرصت 2 ماهه تمدید مصوبه ترخیص خودروها حدود 6700 دستگاه از این خودروها ترخیص شده است اما همچنان وضعیت نیمی از این خودروها در گمرک نامشخص است و تا این لحظه دولت هیچ تصمیمی برای اموال و دارایی های مردم نگرفته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
صدور سند 52 هزار خودرو از ابتدای شهریور تا 28 مهرماه
شرکت ایران خودرو تحویل خودروی مشتریان را مطابق با تعداد خودروهای تولید شده در روز انجام می دهد.پایگاه اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو دراطلاعیه ای عنوان کرده است: تمامی خودروهائی که از ابتدای سال تولید شده اند به نام مشتریان فاکتور شده است و هیچ دلیلی برای دپو کردن خودروهای تولید شده در پارکینگ وجود ندارد از طرفی سند خودروهای تولیدی مطابق ضوابط موجود و طبق تولید روزانه درحال صادر شدن است و افزایش قیمت برخی محصولات ایران خودرو در بازار بنا به دلایلی به غیر از فاکتور صورت گرفته است.در این اطلاعیه ضمن رد شایعات مبنی بر عدم صدور فاکتور برخی از خودروها با هدف بالا رفتن قیمت بازار، تاکید شده است ، قیمت برخی از خودروهای تولیدی خودروسازان در بازار در روزهای اخیر افزایش جزئی را تجربه کرده است که بررسی میدانی کارشناسان نشان می دهد جو روانی ایجاد شده توسط سودجویان و واسطه گران سبب افزایش 2 تا 2.5 درصدی قیمت محصولات خودروسازان در بازار شده است و هدف سودجویان از اشاعه شایعات این چنینی بالا بردن قیمت خودروها در بازار و کسب سود بیشتر است . البته شرکت ایران خودرو برای مقابله با پدیده گرانی خودرو در بازار برنامه هایی را از قبیل افزایش میزان تولید، تداوم فروش تنظیم بازار و ... در دست اقدام دارد که با مهیا شدن شرایط اجرا و بکار بستن برنامه های مذکور قطعا از التهاب قیمت ها در بازار کاسته خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.