شماره: 1242 / ۱۳۹۸ نهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
آخرین وضعیت پروژههای تامین آب تهران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژههای تامین آب تهران از افتتاح فاز دوم تصفیه خانه هفتم در مهر ماه با حضور رئیس جمهوری خبر داد.
محمد رضا بختیاری در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژههای شرکت آب و فاضلاب استان تهران در هفته دولت که امروز با حضور استاندار تهران، فرماندار تهران و برخی از نمایندههای مجلس برگزار شد با بیان این که اعتبار پروژههای مذکور ۱۸۰ میلیارد تومان است اظهار کرد: ۴۰ میلیارد تومان اعتبار پروژههای است که امروز افتتاح میشود و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز به پروژههای اختصاص دارند که کلنگ زنی خواهند شد.
وی با بیان این که ۲۵ درصد آب شرب کل کشور در استان تهران مصرف میشود گفت: از حدود ۶.۷ میلیارد متر مکعب آب شرب کشور یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون متر مکعب در استان تهران مصرف میشود که از این میان یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه فقط در شهر تهران به مصرف میرسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد نحوه تامین آب تهران توضیح داد: آب استان تهران از ۵ سد لار، لتیان، ماملو، امیر کبیر و طالقان تامین میشود و به طور کلی ۷۰ درصد آب شرب شهر تهران از آبهای سطحی و ۳۰ درصد نیز از آبهای زیر زمینی تامین میشود البته این درصدها در برخی از سالها متفاوت است.
بختیاری در ادامه در مورد پروژههای که در دست اجرا هستند گفت: یکی از این پروژهها انتقال آب از سد طالقان به سد امیر کبیر است. پروژه دیگر طراحی تونل ۲۸ کیلومتری است که از سد لار به سمت تهران کشیده میشود. همچنین سد طالقان به صورت مستقیم به تصفیه خانه وصل خواهد شد و چنانچه سد امیر کبیر از دسترس خارج شود آب مورد نیاز از سد طالقان تامین شود.
وی از افتتاح فاز دوم تصفیه خانه هفتم در مهر ماه توسط رئیس جمهوری خبر داد و گفت: ظرفیت فاز دوم این تصفیه خانه ۲.۵ متر مکعب در ثانیه و اعتبار آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران طرح دیگری که در دست اجراست اتصال همه تصفیهخانههای تهران به یکدیگر است تا برای هر کدام از تصفیه خانهها مشکلی ایجاد شد تامین آب مردم با چالش مواجه نشود.
وی از احداث مخازن اضطراری در ۳۷۵ نقطه تهران خبر داد و گفت: این مخازن با هدف تامین آب مردم تهران بعد از وقوع زلزله طراحی شدهاند و میتواند سه تا ۱۰ روز بعد از زلزله آب شرب تهران را تامین کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که تابستان امسال رکورد مصرف آب در تهران زده شد اظهار کرد: تهرانیها در پیک مصرف در یک روز سه میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب مصرف کردند. این در حالی است که استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور از لحاظ منابع آبی است.
به گفته وی آب و فاضلاب استان تهران امسال ۳۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی دارند که سهم دولت تنها ۲۰۰ میلیارد تومان است.
وی در ادامه در مورد آخرین وضعیت پروژههای تصفیه خانههای فاضلاب تهران توضیح داد: تصفیه خانه فیروز بهرام با سرمایه ۱۲۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت بوده و تا پایان سال ۱۳۹۹ به پایان میرسد. همچنین تصفیه خانههای فاضلاب پرند، رباط کریم و پردیس در حال اجرا است و تا پایان سال جاری به اتمام میرسد
بختیاری ادامه داد: همچنین قرار است برای ۱۱.۵ فاز تصفیه خانه تهران به ارزش ۴۶۰۰ میلیارد تومان مناقصه برگزار شود و در عرض دو سال همه تصفیهخانههای فاضلاب تهران کلنگ زنی خواهد شد.
بر اساس این گزارش ۱۳۲ پروژه مختلف در حوزههای بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، بهزیستی، آموزش و پروزش، آبفا و محیط زیست به ارزش ۵۷۳ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
زنگنه: هنوز تصمیمی گرفته نشده است احتمال ۲ نرخی شدن بنزین
وزیر نفت، درباره سهمیه بندی دوباره بنزین گفت: هنوز تصمیمی در زمینه قیمت حاملهای انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است؛ اما در صورت سهمیه بندی، بنزین دونرخی خواهد شد.
به گزارش صدا و سیما، بیژن زنگنه درباره احیای دوباره کارت سوخت گفت: کارت سوخت حدود ۲۰ سال پیش با تکنولوژی آن زمان صادر شد و الان بیش از ۴۰ میلیون کارت سوخت برای خودروهای بنزین سوز و موتورسیکلت ها صادر شده است.
وی افزود: کارت سوخت برای همه خودروهایی که شماره شده اند صادر شده است و کارت سوخت بیشتر برای سهمیه بندی است. وزارت نفت برای کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده اند اعلان ثبت نام داد که در این اعلان حدود ۳ و نیم میلیون نفر ثبت نام شد و شماره کارت بانکی نیز ثبت شد. مجلس امسال وزارت نفت را مکلف به فعال کردن کارت سوخت کرد و وزارت نفت نیز کارت سوخت ها را صادر و سعی کرد با استفاده از سیستم بانکی استفاده کند تا بنزین تک نرخی باشد.
زنگنه افزود: در ۹ کلانشهر برای ۹۹ و ۹ دهم درصد از خودروها کارت سوخت صادر شده است. هفته گذشته اعلام شد که باید از کارت سوخت در جایگاه ها استفاده شود ولی زیاد استقبال نشده است.
وزیر نفت درباره سهمیه بندی دوباره بنزین نیز گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه و قیمت حامل های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است اما در صورت سهمیه بندی بنزین ۲ نرخی خواهد شد.
زنگنه با بیان اینکه کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده است بلکه از کارت سوخت جایگاه داران استفاده شده است، افزود: تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت.
وی افزود: در سوخت گیری با کارت سوخت خودرو به جز سیستان و بلوچستان محدودیتی در تعداد دفعات سوخت گیری ۶۰ لیتر بنزین وجود ندارد ولی در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران فقط ۳۰ لیتر در روز می توان بنزین زد.
وزیر نفت: گفت: قیمت فراورده های نفتی مثل: نفت کوره، بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی یارانه ای است که برخی بدون سهمیه و برخی با سهمیه داده می شود.
زنگنه درباره ذخایر مشترک نیز گفت: کشورما تعداد زیادی ذخایر مشترک با عراق، ترکمنستان، عربستان و امارات دارد اما بزرگترین ذخایر ما در پارس جنوبی و غرب کارون است.
وی افزود: اکنون در زمینه برداشت روزانه کشور ما از قطر جلوتر است و در غرب کارون نیز از عراق جلوتریم، با توجه به قرادادهای توسعه نفتی و میادین جنوب غرب ایلام با شرکت های روسی کار جلو نمی رود. از میدان فرزاد a و فرزاد b هنوز برداشتی نکرده ایم اما از ۲۷ فاز پارس جنوبی ۲۵ فاز پالایشگاه های آن کامل شده است و تا اواخر امسال یا اوایل سال دریای تمامی ۲۷ فاز به بهره برداری خواهد رسید.
وی درباره کیفیت بنزین نیز گفت: پالایشگاه خوب است که بنزین خوب تولید می کند در این دولت درباره کمیت و کیفیت بنزین تلاش فراوان شده است و اکنون بنزین تولیدی ما یورو ۴ است. در کلان شهرها از جمله تبریز، بندرعباس، بنزین یورو ۴ توزیع می شود و اکنون تولید بنزین ما به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی برای صادرات نیز ذخیره سازی شده است. از نظر تولید بنزین و ظرفیت پالایشگاه نیز در بین کشروهای اوپک هستیم.
وزیر نفت با بیان اینکه برنامه هایی برای کیفیت بنزین در پالایشگاه های تهران، اصفهان و آبادان داریم گفت: بهبود وضعیت هوا به کیفیت بنزین و گازرسانی بستگی دارد. همچنین کاهش الودگی پالایشگاه ها نیز با استفاده از گاز موجب کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران شده است.
زنگنه درباره توسعه گازرسانی در روستاها گفت: ۸۴ درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی در منازل استفاده می کنند. ۹۹ و ۹ دهم درصد جمعیت شهرها به جز سیستان و بلوچستان از گاز استفاده می کنند و در واقع ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده می کنند. گازرسانی شهرها و روستاها و نیروگاه ها به پشتوانه وارد مدار شدن فازهای پارس جنوبی است.
وزیر نفت گفت: در عسلویه به علت مانع شدن امریکا برای دسترسی به تجهیزات برای بهبود محیط زیست برای جداکردن اتان و سولفور زدایی مشکلاتی داریم.
زنگنه درباره طرح های توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: در سالهای اخیر پتروشیمی های جدیدی ساخته شده است و برخی نیز تکمیل شده است. در سال ۹۲ ارزش تولیدات ما به ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار رسید. در جهش دوم پتروشیمی سال ۱۴۰۰ از مرز صد میلیون تن عبور خواهیم کرد و از نظر ارزشی نیز در سال ۱۴۰۰ تولیدات ما به ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید. جهش سوم پتروشیمی نیز در راه است که تولیدات را تا ۱۵۰ میلیون تن هدف گذاری کرده ایم.
وی افزود: تا پایان سال در فاز ۴ مجازی ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت خلیج فارس افزوده خواهد شد و به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید.
زنگنه به تایید واردات برخی محصولات پتروشیمی پرداخت و افزود: به برخی از محصولات پتروشیمی مانند گرید های»پروپیلین»، به واردات مختلف آن با کیفیت های متفاوت نیاز داریم و تولیدات داخلی جوابگو ما نیست.
وی درباره علت تبدیل نفت به محصولات پتروشیمی افزود: تمام نفت قابل تبدیل به پتروشیمی نیست، تقریبا کمتر از ۱۰ درصد از فرآورده های نفتی و گازی قابل تبدیل به پتروشیمی است. روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمی «بوعلی» و «نوری» داده می شود. تمام نفت به محصولات پتروشیمی تبدیل نمی شود.
زنگنه با بیان اینکه قیمت فرآورده های پتروشیمی در بورس تعیین می شود و دولت دخالتی در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی ندارد، گفت: در گذشته بخاطر اختلاف قیمت ارز محصول ۱۵۰ هزار تن «پرت» تولید شده متقاضی زیادی داشت که خرید از پتروشیمی ارزانتر بود اما با ارائه محصولات پتروشیمی به فروش در بورس جلوی فساد هم گرفته شده است.
وی درباره بخش پالایش، تامین مالی پالایشگاه های تهران، اصفهان و آبادن را مهمترین کار اعلام کرد و گفت: مهمترین کار در دست اقدام تامین منابع مالی ریالی و دلاری از طریق بورس اوراق بهادار برای این پالایشگاه ها است و باید تا ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق بورس و تامین ارز به کمک بانک مرکزی تامین شود.
زنگنه از طرح های بزرگ دیگری مانند پالایشگاه «بید بلند» و پتروشیمی «گچساران» نام برد و گفت: طرح تولید «اولفین» در منطقه عسلویه که تامین کننده ماده اولیه پلاستیک است و طرحی در جنوب دریای خزر که برای اجرای آن به آب نیاز دارند در آینده اجرایی می شود.
وزیر نفت درباره استفاده از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت در یک منطقه ۲۰ هکتاری در جنوب تهران و نزدیک پالایشگاه تهران خبر داد و گفت: تا ۱۰ روز آینده با جمع ۴۰ نفری از شرکت های استارت آپ ها جلسه ای خواهیم داشت و تصمیم بر این است قسمتی از کار در انبار ری به آنها سپرده شود.
زنگنه گفت: اگر بتوانیم یک اکوسیستم و پارک فناوری در حوزه نفت به کمک آنها در جنوب تهران نیز ساخته خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ضرورت اعمال محدودیتهای بیشتر برای استفاده از کارت سوخت جایگاهها
نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت معتقد است که تغییر و تحولات ایجاد شده در کارت سوخت نه تنها مردم را به استفاده از آن تشویق نکرده بلکه چالشهایی را نیز در مباحث دیگر به همراه داشته است.
اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کات سوخت شخصی منتشر شد و تاکنون نیز برای فراهم شدن زیرساختهای آن اقدامات متعددی انجام شده است. آنطور که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده قرار بر این بود که ابتدا این طرح در چهار کلانشهر و سپس در کل کشور اجرایی شود. در چنین شرایطی از ۲۲ مردادماه که این طرح به طور رسمی آغاز بهکار کرد تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم؛ چراکه کارت سوخت جایگاهداران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت. البته از آن زمان زمزمههایی برای محدودیت در لیتراژ کارت جایگاهداران مطرح شد و سرانجام از اول شهریورماه میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها در کل کشور در هر بار سوختگیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت.
در این باره عطاپور - نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت - به ایسنا گفت: علیرغم اجرای این طرح، متقاضیان سوخت همچنان از کارت سوخت جایگاهداران استفاده میکنند و میتوان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوختگیری استفاده میکنند، چون هنوز زیرساختهای اجرای این طرح عملیاتی نشده است.
وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت جایگاهداران گفت: این مساله موجب شده تا مالکان وسائل نقلیه برای دریافت سوخت بیشتر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آنها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوختگیری مجدد از جایگاههای سوخت است.
نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت تصریح کرد: این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای جایگاهها به دنبال دارد، از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته است و به همین دلیل به نظر میرسد که باید این طرح مورد ارزیابی دقیقتر قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیتهایی در استفاده از کارت سوخت جایگاهها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوختگیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حقالزحمه استفاده از کارت سوخت جایگاهها ایجاد شود. به زعم آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزامآور نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.