شماره: 1190 / ۱۳۹۸ بيست و ششم خرداد
تعداد بازدید : 2
خودروسازان به علت کمبود قطعه محکوم نشدند
سخنگوی تعزیرات گفت: هیچ خودروسازی به علت کمبود قطعه محکوم نشده است؛ به شکایتهای دیگری از خودروسازان رسیدگی کرده ایم.
سید یاسر رایگانی درباره اینکه آیا ادعای خودروسازان را مبنی بر اینکه انباشتگی بیش از ۱۷۰ هزار خودرو در کارخانهها به جهت کمبود قطعه است، قبول دارید؟ افزود: ما شکایتهای زیادی از خودروسازان دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه برخی افراد چند سالی از ثبت نام شان برای تحویل خودرو میگذرد، اما خودرویی تحویل نگرفته اند و ما به عنوان سازمان رسیدگی کننده وظیفه پیگیری شکایت مردم را داریم.وی گفت: اگرچه مشکلات مربوط به تحریم خودروسازان را در بحث تامین قطعه با مشکل مواجه کرده است، اما به هر حال مشتری هم حق دارد که تعهداتی که به او شده است عملی شود.
رایگانی افزود: ما در سیاست هایمان در رسیدگی به پروندهها به خودروسازان توجه ویژه داریم که بدون اینکه حکمی صادر کنیم و بار اضافی مالی به خودروسازان تحمیل شود، به مشکلات مردم رسیدگی کنند.
وی گفت: در خصوص اظهار نظرها در بحث کمبود قطعه ما در بازدیدها و گزارشها و گشتهای مشترک تعزیرات به مطالبی رسیده ایم، اما ما هیچ گاه در رسیدگی به پروندههای شکایت از خودروسازان، هیچ خودروسازی را به علت نداشتن قطعه محکوم نکردیم.رایگانی افزود: مشتریان تماسهای بسیار زیادی با تعزیرات میگیرند و از برخورد نامناسب نمایندگیهای خودرو گلایه دارند و ما به عنوان مرجع رسیدگی کننده ضمن تعامل با خودروسازان باید به شکایت مردم هم رسیدگی و حقوق آنها را تامین کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
کاهش تولید خودرو های ناقص :
روزانه 1500 خودرو تحویل مشتریان می شود
گروه صنعتی ایران خودرو در حال حاضر به طور میانگین روازنه یک هزار و500 دستگاه خودرو تحویل مشتریان می دهد و این عدد در هفته های آینده بیش تر خواهد شد. با ادامه این روند، تعداد خودروهای ناقص فعلی به حداقل خواهد رسید. به گزارش ایکوپرس، به منظور پاسخگویی و تامین نیاز بازار، گروه صنعتی ایران خودرو تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه را در اولویت قرار داده و قطعات تامین شده را به این امر اختصاص می دهد.با بهبود شرایط تامین در روزهای اخیر و به دلیل تعهد ایران خودرو به جامعه و لزوم پاسخگویی به نیاز مشتریان، تکمیل خودروهای ناقص در اولویت این خودروساز قرار گرفته و برهمین اساس از تعداد تولید ناقص روزانه که به آمار خودروهای کف می افزود، کاسته شده است. از روز هفتم تا 25 خردادماه حدود 20هزار دستگاه خودرو تکمیل و به بازار عرضه شده است. در همین پیوند، افزایش عرضه سبب ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت خودروها شده است.
کاهش قیمت خودرو روزانه شده است
پس از آنکه از ابتدای امسال قیمتها در بازار خودرو کار خود را افزایشی آغاز کرده بود؛ طی چند مدت اخیر با کاهشهای بعضا روزانه پیش رفته است. به گفته کارشناسان این حوزه روند نزولی قیمت خودرو ادامهدار خواهد بود.روند رو به رشد قیمتها در بازار خودرو که از فروردین ماه سال جاری مجدداً آغاز شد، خودرو را از دسترس مصرفکنندگان واقعی دور و به کالایی سرمایهای تبدیل کرد. دلالان نیز به اصطلاح کارشناسان این حوزه «شیطنت» کرده و با قیمتگذاریهای غیرواقعی، بیشتر بر التهابات بازار خودرو دامن زدند.اما پس از حذف قیمت خودرو و مسکن از آگهیهای خرید و فروش در سایتهای اینترنتی که با هدف کنترل قیمتها در بازار مسکن و خودرو انجام شد، تا چندی افزایش قیمتها ادامه داشت اما پس از آن طی چند هفته اخیر ورق بازار خودرو برگشته و قیمتها سیر نزولی به خود گرفت. این کاهش قیمت خودرو بهگونهای است که در روزهای پایانی هفته گذشته سرعت کاهش قیمت افزایش یافت و قیمتهای بعداز ظهر نسبت به صبح همان روز کمتر شد.در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) قیمت خودروهای داخلی بین دو تا پنج میلیون تومان، مونتاژیها پنج الی ۱۰ میلیون تومان و خودروهای وارداتی ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان از صبح تا بعدازظهر، کاهش داشت.در ماههای گذشته با افزایش قیمت انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما روند کاهشی قیمتها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد؛ اما خبری از خریدار نیست.به گفته فعالان بازار خودرو، این روزها خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمتها روبهرو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمتها را باید در رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو، کمتر مشتری در بازار دیده میشود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدهاند.فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروساز به کندی انجام میشود اما بسته شدن سایتهای فروش خودرو و آگهیهای غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخهای خلاف واقع خودرو در بازار کاهش یابد.
در این میان فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو - معتقد است: « به زودی قیمت خودرو به کف میرسد. کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی است که در کشور وجود دارد و این مورد تأثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. پایداری قیمتها و ادامه روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد».وی افزود: ریشه تمامی این اتفاقات خوشبینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.
همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در آخرین گفتوگوی خود با ایسنا با بیان اینکه قیمتها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی پیش رفته است، از افت بیشتر قیمتها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمتها پایین خواهد آمد، خبر داده است.به گفته سعید مؤتمنی «لازم است که خودروسازان نیز عرضه خود را بیشتر کنند. متأسفانه زمانی که قیمتها کاهشی میشود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین میآورند. چنانچه ۵۰ هزار خودرویی که طبق اعلام وزیر صنعت قرار است به زودی بازار تزریق شود، وارد شود، قیمتها تعادلی خواهند شد».
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
معاون مالی و اقتصادی سایپا: اوراق بهادار سایپا منتشر می شود
معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از عرضه 4 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در سهماهه نخست سال 98 خبرداد و گفت: این اوراق بهمنظور تأمین و پوشش کسری بخشی از نیازهای نقدینگی این گروه در حال انتشار است.
مهدی محمدرضایی گفت: 4 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار مذکور با طول عمر چهارساله و با رکن ضامن بانک ملی و تعهد پذیرهنویسی و بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، عرضه میشود.
وی افزود: این اوراق به عاملیت فروش کارگزاری بانک ملی ایران، نرخ سود سالیانه اوراق 16 درصدی و همچنین با دفعات پرداخت سود هر سهماه یکبار عرضه میشود.
معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا یادآور شد: عرضه اوراق اجاره، سلف موازی استاندارد و مرابحه از سال 1395 در دستورکار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته و تاکنون بالغ بر 28 هزار میلیارد ریال در چندین مرحله با هدف تأمین منابع مالی جهت کمک به رونق تولید و مقابله با محدودیتهای این بخش، عرضه شده است.
محمدرضایی سیاست گروه خودروسازی سایپا را استفاده از منابع و راهکارهای داخلی جهت تأمین مالی تولید دانست و گفت: با اجرای این سیاستها، سرمایه مورد نیاز این گروه جهت هدایت به سمت خطوط تولید و رونق و توسعه اشتغال فراهم میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
دعوتنامههایی که بالاتر از قیمت اعلامی خودرو صادر میشود؛ قیمتگذاری با فرمول حاشیه
اگرچه از همان ابتدای کار، قیمتگذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار مورد نقد جدی قرار داشت و برخی بر این باور بودند که اجرای آن، خود عامل بر هم ریختن بازار خواهد شد،اما با اصرار این طرح اجرا شد.
قیمتگذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار از جمله طرحهایی بود که پیش از اجرا، اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشت. چرا که به دلیل بازار انحصاری خودرو، بسیاری از کارشناسان این صنعت بر این باور بودند که حاشیه بازار را هم خود خودروسازان تعیین میکنند و بنابراین، این فرمول قیمتگذاری چالشهای زیادی را ایجاد خواهد کرد و عملاً به ضرر مصرفکنندگان تمام خواهد شد.
نکته حائز اهمیت این است که بازار خودروی ایران شکل و شمایل خاص خود را دارد و این مصرفکنندگان نیستند که در آن، صاحب حق هستند، بلکه به بهانه حمایت از این صنعت، همواره اجحاف زیادی به مصرف کنندگان شده و در نهایت، کار به نحوی پیش رفته که خواسته خودروسازان به کرسی نشسته است و خریداران خودرو مکلف بوده و هستند هر آنچه را که خودروسازان و البته سیاستگذار تصمیم میگیرد و تحمیل میکند، بپذیرند.
تداوم حاشیهسازی فرمول قیمتگذاری
داستان قیمتگذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار نیز از جمله طرحهایی است که علیرغم مخالفتهای شدید کارشناسی که در برابر اجرای آن وجود داشت، به خواست خودروسازان و به اصرار وزارت صنعت به کرسی نشست. وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تنه مقابل مخالفتهای کارشناسی ایستاد و تلاش کرد تا این خواسته خودروسازان مبنی بر خروج قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت عملیاتی شود و خودروسازان خودشان نرخ را تعیین کنند. به عبارت دیگر، خواسته خودروسازان این بود که بتوانند قیمت خودرو را آزاد کنند؛ البته قولهایی هم داده بودند مبنی بر اینکه با آزادسازی، قیمت بازار متعادل خواهد شد و سود ناشی از افزایش احتمالی قیمت، به چرخه تولید باز خواهد گشت؛ وعدههایی که مردم و کارشناسان میگویند محقق نشده است.
نکته حائز اهمیت در این میان، مقاومت شدید وزارت صنعت و خودروسازان با بازگشت قیمتگذاری به شورای رقابت است که طبق طرح مجلس قرار است که دوباره همان مکانیزم قبلی فعال شده و جلوی اجحاف بیش از پیش به مصرفکنندگان گرفته شود. در این میان حتی برخی از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن قدر در این حوزه به خودروسازان باج داده است که باید به نوعی مدیریت وزارت صنعت را به خودروسازان داد تا بلکه خیال همه راحت شود.
فروشهای سال گذشته خودروسازان نیز همچنان حاشیهساز است و علیرغم اینکه نرخ چندباره افزایش یافته، اما باز هم سودای افزایش قیمت در سر خودروسازان وجود دارد و البته بازار هم همچنان یله و رها بدون نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به راه خود ادامه میدهد.
در عین حال، خودروسازان هر روز پرتوقعتر از دیروز روانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و از معاونت تولید تقاضا دارند تا خواستههای آنها را برآورده سازد، اما در بخش بازار خودرو، همچنان آشفتگیها برقرار است و این مصرفکنندگان هستند که باید خود را با هر سازی که خودروسازان کوک میکنند، تطبیق دهند. نمونه آن هم بی سامانی و اعمال سلیقه در واگذاری خودروهایی است که سال ۹۷ پیش فروش شد و اکنون موعد تحویل آنها فرارسیده است.
ماجرای دعوتنامههایی که نرخی بالاتر از قیمت اعلامی روزانه خودروسازان دارند
برخی خریداران خودرو عنوان میکنند که قیمتی که هم اکنون در دعوتنامههای تکمیل وجه برای آنها از سوی شرکتهای خودروساز تعیین شده است، بالاتر از نرخی است که حتی خودروسازان به صورت قیمت روزانه فروش خود اعلام میکنند.
نکته دیگری که نمایندگان فروش خودروسازان با خریداران مطرح میکنند؛ فشار برای تکمیل هر چه سریعتر وجه به بهانه دریافت با اولویت خودروها است؛ به نحوی که هر خریداری که زودتر تکمیل وجه کند در اولویت قرار میگیرد؛ اما در مقابل تاریخ مشخصی به خریدار ارائه نمیشود که به صورت قطعی، چه زمانی قرار است خودرو تحویل گردد.
یکی دیگر از خریداران خودرو گفت: برای خرید ساینا، مهرماه سال گذشته ثبت نام کردم، موعد تحویل آخر خردادماه امسال است. با احتساب افزایش قیمت کارخانه، خودرو در دی ماه پارسال ۴٥ میلیون تومان بوده است؛ اما چند روز پیش با ارسال دعوتنامه متوجه شدم که علیرغم اینکه می گویند برایم سود مشارکت محاسبه کرده اند، با تکمیل وجه باید سرجمع، ۵۵ میلیون تومان واریزی داشته باشم و موعد تحویل هم ۶۰ روز کاری دیگر است.
وی افزود: با این حساب، کاملاً شبیه شرایط فروش فوری قیمت را با من محاسبه کرده اند و در عمل، خبری از پرداخت جریمه دیرکرد بابت ۶۰ روز کاری و محاسبه سود مشارکت وجود ندارد.
حتی خودروهای جایگزین هم ممکن است تغییر کنند
در عین حال نکته دیگری که در مورد فروشهای خودرو به چشم میخورد، تبدیل قراردادهای فروش با خودروهای جایگزین است؛ نمونه آخر آن هم خودروی برلیانس بود که افراد در طرح جایگزین میتوانستند خودروهای دیگر را خریداری نمایند. در این میان اکنون مراجعات خریداران برای جایگزینی خودروی برلیانس خود با سایر خودروها هم با این سخن از سوی نمایندگیها مواجه میشود که برخی خودروهای جایگزین اعلامی موجود نیستند و باز هم افراد باید سایر خودروها را خریداری نمایند.
به هر حال این اوضاعی است که قیمتگذاری بر اساس حاشیه بازار برای مصرف کنندگان ایجاد کرده و علاوه بر قیمتهایی که پایه و اساس نرخگذاری آنها مشخص نیست و ملاک حاشیه بازار است، اما خریدارانی که سال گذشته اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند، اکنون برای تکمیل وجه جهت دریافت خودرو، با قیمتی در برگه های دعوتنامه مواجه شده اند که بالاتر از نرخ فروش های فوری است.
بر همین اساس بهتر است یک بار برای همیشه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان فرمول قیمتگذاری خود را اعلام کرده و به صراحت توضیح دهند که حاشیه بازار را چه کسی تعیین میکند که آنها باید نرخی ۵ درصد پایینتر از قیمت حاشیه بازار را ملاک نرخگذاری روزانه خود قرار دهند.
علیرغم پیگیریهای چندین باره و چند روزه برای دریافت توضیح از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اما پاسخ به ابهامات وضعیت کنونی بازار خودرو همچنان از سوی این سازمان بدون نتیجه باقی مانده است و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در جلسات مکرر به سر میبرد، جلساتی که نتیجه آن، در بازار ملموس نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
صنعت قطعه سازی موتورسیکلت نفس های آخر را می کشد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو هیات رئیسه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اعلام می کند که شرایط خوبی برای صنعت موتورسیکلت وجود ندارد؛ از یک طرف تحریم مشکلاتی را ایجاد نموده و از طرف دیگر دستورالعمل ها، بخشنامه ها و دیگر مشکلات داخلی در حال نابودی این صنف است.
ابوالفضل حجازی درخصوص وضعیت فعلی صنعت موتورسیکلت کشور اظهار داشت: صنعت موتورسیکلت از سال 95 در معرض چالشها، دستورالعمل ها و بخشنامه های متفاوتی قرار گرفته و می توان گفت قطعه سازی موتورسیکلت اگر نگوییم کاملا اما به نابودی 90 درصدی رسیده است.
عضو هیات رئیسه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: موتورسیکلت سازان از 60 کارخانه به 20 کارخانه کاهش پیدا کرده اند که این 20 کارخانه نیز با 20 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.
حجازی افزود: متاسفانه شرایط خوبی برای صنعت موتورسیکلت وجود ندارد؛ از یک طرف تحریم مشکلاتی را ایجاد نموده و از طرف دیگر دستورالعمل ها، بخشنامه ها و گزارش های غیر واقعی بعضی از سازمان های دولتی -که منفعت افراد خاص در آن تاثیرگذار است- در حال نابودی این صنف است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: افرادی وجود دارند که در این شرایط مشغول موج سواری هستند و می توان گفت 90 درصد صنعت موتورسیکلت کشور در حال نابودی است و 10 درصد افرادی هستند که در سازمان های مربوطه نفوذ دارند و از تحریم ها و بخشنامه ها منفعت میلیاردی می برند.
حجازی گفت: در حال حاضر خریداری برای موتورسیکلت وجود ندارد و با اینکه تولید موتورسیکلت در 3 سال گذشته به 20 درصد کاهش پیدا کرده اما متاسفانه بازار خوبی وجود ندارد و خریداری در این بازار نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.