شماره: 1188 / ۱۳۹۸ بيست و دوم خرداد
تعداد بازدید : 1
تغییرات بنیادی در نسل جدید کیا اپتیما
رئیس بخش طراحی کمپانی خودروسازی کیا برای نسل جدید کیا اپتیما وعده تغییرات غیرمنتظره داده است.شرکت خودروسازی کیا اخیرا شاسی بلند سایز بزرگ «تلوراید» را در دستور کار خود دارد و علاوه بر این برای بازار اروپا به راه اندازی خودروی جدید «کیا XCeed» فکر می کند. اوایل هفته جاری صحبت از نسل جدید کیا سورنتو شد و علاوه بر این شاهد انتشار تصاویری جاسوسی از نسل جدید «کیا موهاوی» توسط عکاسان بودیم، اما بدون شک مهم ترین خبر را امروز بررسی خواهیم کرد و آن هم تایید تغییرات بسیار زیاد و غیرمنتظره از سوی رئیس بخش طراحی کمپانی خودروسازی کیا برای خودروی سدان «کیا اپتیما» بوده است. همانطور که می دانید، شرکت خودروسازی هیوندای برای طراحی و ساخت نسل جدید «هیوندای سوناتا» تغییرات بسیار زیادی را در نظر گرفته و این خودروی سدان را تبدیل به یک خودروی سدان اسپرت و ظاهری کوپه مانند کرده است. حال از آنجایی که شرکت خودروسازی کیا برای طراحی و ساخت «کیا اپتیما» از پلتفرم مشترک هیوندای سوناتا استفاده می کند، به همین دلیل احتمال می رود که خودروی نسل جدید کیا اپتیما نیز همانند برادر ناتنی خود به یک خودروی سدان اسپرت تبدیل شود و این احتمال زمانی قوی می شود که رئیس بخش طراحی کمپانی خودروسازی کیا وعده تغییرات بسیار زیاد و غیرمنتظره برای خودروی «کیا اپتیما» در نسل جدید خود داده است.
اگرچه خودروی نسل چهارم کیا اپتیما حدود 4 سالی می شود که فعالیت خود را آغاز کرده است، اما منابع محلی کره جنوبی می گویند که نسل جدید این خودرو با پوشش استتار در حال گذراندن تست های خود در خیابان های کره جنوبی است، هرچند برای تایید این موضوع هیچگونه تصویری جاسوسی ارائه نشده است
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دیدگاه شما | 1 نظر
فعالان آینده بازار را پیش بینی می کنند؛
تعداد بازدید : 8
صف طولانی فروشندگان خودرو
در چند ماه گذشته با روند صعودی قیمت خودرو کسی تمایل به فروش خودرو نداشت بلکه موج ورود سرمایه سرگردان در بازار هر روز در حال افزایش بود اما امروز روند کاهش قیمت و تداوم آن در روزهای آتی باعث شده سیر فروشندگان در بازار افزایش یابد.
بازار خودرو این روزها همسو با خواست مردم و نیاز مشتریان واقعی بی وقفه در سراشیبی قیمت قرار گرفته است به طوری که ترس از کاهش ارزش سرمایه، بسیاری از دلالان را نگران و باعث افزایش عرضه خودرو در کف شده است در چنین شرایطی است که هر روز آمار فروشندگان خودرو بیشتر می شود در حالی خریداری در بازار وجود ندارد.
اما در این میان آنچه که موجب تعجب همگان شده علت ریزش میلیونی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار است موضوعی که بنا به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران بخش زیادی از آن ناشی از حذف قیمت از سایت های خرید و فروش است موضوعی که نمی توان منکر تاثیر آن بر افت قیمت خودرو در روزهای اخیر شد.
با این وجود یکی ار فعالان بازار خودرو معتقد است که ماه مبارک رمضان و همزمان کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر و تاکید وزیر صنعت بر تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بر وضع موجود در بازار خودرو تاثیر بسیاری داشته است و ترس از ادامه این شرایط موجب افزایش عرضه خودرو در کف و ریزش قیمت خودرو شده است.این فعال بازار با پیش بینی بر تدوام جریان افت قیمت خودرو در روزهای آتی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورتی که مردم دست نگه داشته و در این بازار خودرو خریداری نکنند بدون شک روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد یافت.
کاظم محمدی نیکخواه همچنین بخشی از وضع کنونی قیمت را اعلام وجود 160 هزار خودروهای ناقص در کف شرکت ایران خودرو دانست و عنوان کرد: وجود 160 هزار خودرو ناقص در کف و اعلام وزیر بر تکمیل فوری آنها ظرف روزهای آتی، بر قیمت خودرو در بازار بی تاثیر نبوده است این در حالی است که همزمان با رفع موانع قانونی و موافقت دولت با ترخیص 14 هزار خودرو دپو در گمرک نیز بازار وارداتی ها را نیز با افت قیمت همراه شده است.
به گفته وی بازار وارداتی ها با توجه به دپوی هزاران خودرو وارداتی در گمرکات و وجود نزدیک به 14 هزار خودرو در نمایشگاههای اتومبیل و در پارکینگ منازل به زودی با ترخیص و شماره گذاری این تعداد و افزایش خودروهای در کف با افت بیشتر قیمت روبه رو خواهد شد.
این فعال بازار خودرو با اشاره به ورود 60 تا 70 هزار خودرو وارداتی پیش از ممنوعیت واردات، تاکید کرد: با وجود ممنوعیت واردات از سال گذشته هم اکنون حدود 50 درصد از این رقم در کف بازار وجود دارد که بدون شک با عرضه آنها و تکمیل و عرضه خودروهای ناقص و افزایش عرضه خودرو در بازار، تعادلی در بازار نسبت به عرضه ایجاد خواهد شد.
نیکخواه در پایان یاد آور شد: با توجه به وجود تعدادی زیادی خودرو در کف و کاهش تقاضا در بازار، روز به روز فروشنده در بازار افزایش می باید در حالی که عملا خریداری در بازار وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: حباب بازار خودرو هنوز تخلیه نشده است
یک عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: آنچه که در طول روزهای گذشته برای قیمتها در بازار خودرو اتفاق افتاده آغاز تخلیه حباب مصنوعی این بازار است و هنوز قیمتها غیرواقعی است و باید کاهش یابد.
محمدرضا نجفیمنش ، اظهار کرد: همانطور که ما پیش از این بارها اعلام کرده بودیم آنچه که در ماههای گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاد نه تحولات واقعی اقتصاد که یک حباب بسیار گسترده بود.
به گفته وی همانطور که پیشبینی میشد سرانجام این حباب به پایان راه خود رسید و کاهش قیمتها از چند روز قبل در بازار خودرو آغاز شده است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان واقعی شدن قیمت خودرو در بازار را محاسبه کرد، توضیح داد: بازار دو مدل قیمت دارد یکی آنکه به شکل ماهوی از سوی خودروساز تعیین میشود و یکی نرخی که در بازار از سوی فروشندهها اعمال شده و در دستور کار قرار میگیرد.
نجفیمنش ادامه داد: به نظر میرسد فاصلهای که میان قیمت اعلام شده از سوی کارخانه تا قیمت بازار وجود دارد، حباب بازار خودرو است و تا زمانی که این دو نرخ به شکل قابل توجهی به هم نزدیک نشوند نمیتوان انتظار داشت که حباب به طور کامل تخلیه شده باشد.
این عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در کنار آن خودروسازان برای تکمیل شدن تعدادی از خودروهایشان که در خط تولید هستند نیز قطعه میخواهند و در صورت رسیدن این قطعات میتوان انتظار داشت نیاز بازار به طور کامل تأمین شود.
وی با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران جبهه اصلی جنگ بهشمار میرود، تاکید کرد: هزینهای که برای به ثمر رساندن یک جنگ نظامی نیاز است بسیار گزاف خواهد بود در شرایطی که میتوان با گسترده کردن جنگ اقتصادی هزینهای کمتر داشت، اما فشار بیشتری نیز وارد کرد. به نظر من شاید بخشی از اتفاقاتی که در ماههای اخیر برای بازار خودرو افتاده، از همین جنس باشد.
نجفیمنش ادامه داد: وقتی قیمت کارخانه مشخص است و بازار نیز آمادگی افزایش قیمتها را ندارد، ناگهان برخی دلالها به افزایش قیمت اقدام میکنند و همین مساله حبابی ایجاد کرده که کنار آمدن بازار با آن ماهها زمان خواهد برد. از اینرو امیدواریم که با حفظ ثبات فعلی، حباب تخلیه شده و مردم بتوانند با قیمت واقعی، خودروهای مورد نیازشان را خریداری کنند.
پس از چند ماه افزایش قیمت غیرواقعی در بازار خودرو از چند روز قبل قیمتها در این بازار کاهشی شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
دوکلمه خبر
انتقاد دبیر انجمن خودروسازان به اظهارات مدیرکل تعزیرات
دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران گفت: محدودیت ها و مشکلات اقتصادی پس از بازگشت تحریم های ظالمانه غرب بر هیچکس پوشیده نیست و نتایج آن را در تمام بخش های اقتصادی کشور می توان مشاهده کرد، در چنین شرایطی غیرواقعی خواندن کمبود قطعات صنعت خودرو قابل تامل و تعجب است.
احمد نعمت بخش با اشاره به سخنان رئیس جدید قوه قضائیه که چندی پیش اعلام کرد «از هر فعلی که در جهت رونق تولید باشد، با همه وجود حمایت میکنیم»، افزود: مشی آیت الله رئیسی حمایت از تولید و رونق آن بوده اما سخنان مدیر سازمان تعزیرات، موجب تضعیف خودروسازی به عنوان صنعت پیشران بنگاه های تولیدی کشور است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در هفته های اخیر دو خودروساز بزرگ کشور با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت با راه اندازی پویش ملی و برگزاری همایش ها و نمایشگاه دائمی، کمبود قطعات خود را به صورت رسمی و شفاف اعلام کرده و قطعه سازان، شرکت های دانش بنیان و دانشگاهیان کشور را برای تامین این نیازها فراخواندند که این رویکرد مورد تائید و تمجید رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت. حال پرسش اینجاست که آیا مدیرکل تعزیرات تهران این سطح از تلاش برای تامین قطعات را ندیده، که کمبود آنها را غیرواقعی می داند؟
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: ای کاش آقای اسفنانی بعنوان یکی از مدیران دولت در مجموعه وزارت دادگستری، پیش از این اظهارنظر رسانهای، با معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مشورت میکردند تا اطلاعات دقیقتری به دست آورند، چرا که دکتر مقیمی به صورت هفتگی موضوع تامین قطعات و تولید خودرو کشور را رصد میکنند و ایران خودرو و سایپا نیز به صورت مدوام، کمبود قطعات را به ایشان گزارش میدهند.
نعمت بخش در پایان اعلام کرد: ممکن است مدیرکل تعزیرات تهران مسیرهایی را برای تامین قطعات خودرو در داخل یا خارج از کشور سراغ داشته باشند که براساس آن کمبود قطعات را غیرواقعی خوانده اند، در اینصورت نیز به صورت رسمی از ایشان درخواست می کنیم این مسیرها را به خودروسازان معرفی کنند تا گره ای از مشکلات تولید کشور باز کرده باشند
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دیدگاه شما | 2 نظر
تعداد بازدید : 2
قیمت جدید خودروهای هیبریدی در ایران
اگرچه در مصوبه مجلس تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شده اما در صورت واردات این خودروها با قانون جدید باز هم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به قیمتهای جهانی آنها به دلیل دیگر عوارض مشمول اضافه خواهد شد. البته باز هم در این حالت قیمت این خودروها کمتر از نرخهای فعلی خواهد بود.
اخیراً مجلس در بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به صفر رساند. البته پس از آن برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که با توجه به جنگ اقتصادی آمریکا بر ضد مردم ایران، فعلاً این مصوبه مجلس اجرایی نشده و همچنان طبق مصوبه سال گذشته دولت، واردات انواع خودرو به کشور ممنوع خواهد بود.
این وضعیت در حالی است که تنوع خودروهای هیبریدی که در چند سال اخیر وارد بازار ایران شدهاند بسیار محدود است، چراکه سایر خودروهای هیبریدی یا مشمول ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش دلاری بیش از ۴۰ هزار دلار بودهاند یا نمایندگی آنها در ایران وجود نداشته است؛ ضمن اینکه اصولاً هم تنوع این دست از خودروها در دنیا بالا نیست.
به طور کلی خودروهای هیبریدی که وارد بازار ایران شدهاند شامل خودروهای تویوتا در مدلهای «کمری» و «پریوس»، هیوندا در مدل «سوناتا»، لکسوس در مدل «NX۳۰۰» و میتسوبیشی در مدل «اوتلندر» هستند.
اگرچه در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه خود مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف شود؛ اما علاوه بر این تعرفه که باید به خزانه دولت واریز شود و اکنون برای خودروهای هیبریدی به صفر رسیده، هزینههای دیگری همچون اسقاط، حق آمبولانس وزارت بهداشت، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و… نیز وجود دارد که در قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی وارداتی در ایران تأثیرگذار خواهد بود.
درواقع علاوه بر تعرفه واردات، ۵ درصد حق وزارت بهداشت برای خودروهای آمبولانس، حدود ۴ درصد برای اسقاط، ۱۰ درصد برای مصرف حدود شش تا هفت لیتری که این خودروها دارند، ۱۰ درصد عوارض شهرداری و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که کماکان باید برای واردات این خودروها پرداخت شود.
بنابراین در کل میتوان گفت که حتی در صورت واردات با تعرفه صفر باز هم حدود ۴۰ درصد به قیمتهای جهانی این خودروها در ایران اضافه میشود که البته این هزینه نهایی نبوده و به آن باید سود واردکننده خودرو را نیز اضافه کرد.
در رابطه با سود واردکنندگان خودرو نیز به گفته فعالان این بازار، از زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، درصد سود واردکنندگان از محل خرید و فروش این محصول نیز بالا رفت. به گفته فعالان بازار، پیش از این به دلیل اینکه صاحب هر کارت بازرگانی مجاز بود خودرو وارد کند، حاشیه سود واردات خودرو پایین بود و در مدلهای پرفروشی همچون خودروهای کرهای و چینی سود واردکنندگان در حدود ۵ تا ۷ درصد بود و در اقلام کم فروش این میزان سود بالاتر رفته و به ۱۰ تا ۱۵ درصد میرسید، اما هماکنون حاشیه سود واردکنندگان این خودروها در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برآورده شده است.
بنابراین به حدود ۴۰ درصد عوارض متفرقه واردات خودروهای هیبریدی به طور میانگین ۲۰ درصد نیز سود واردکننده خودرو اضافه میشود. به این ترتیب در نهایت میتوان گفت حتی در صورت صفر شدن تعرفه واردات، قیمت یک دستگاه خودرو هیبریدی در ایران با فرض ادامه داشتن شرایط فعلی، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نرخهای جهانی آن خواهد بود.
به عنوان مثال در خودروهای هیبریدی که تاکنون وارد ایران شدهاند، قیمت جهانی تویاتا کمری به طور میانگین حدود ۳۵ هزار دلار، تویوتا پریوس بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار یورو، لکسوس NX۳۰۰ معادل ۵۰ هزار یورو، هیوندا سونوتا حدود ۲۴ هزار تا ۳۷ هزار و اوتلندر میتسوبیشی در حدود ۳۵ هزار پوند است.
بنابراین با توجه به نرخ روز ارز در ایران اگر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به نرخهای فوق اضافه کنیم، قیمتهای جدید خودروهای هیبریدی در ایران با فرض اجرا شدن قانون به صفر رسیدن تعرفه واردات این خودروها، به دست میآید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دیدگاه شما | 1 نظر