شماره: 1038 / ۱۳۹۷ بيست و نهم مهر
تعداد بازدید : 0
فروش غیر قانونی خودرو در نمایندگی های مجاز
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش شکایتهای فروش غیر قانونی خودرو های تولید داخل در نمایندگی های مجاز خودرو خبرداد.
سعید موتمنی با اشاره به اینکه فروش شرکتهای داخلی فقط بصورت اینترنتی انجام می شود افزود: برخی از نمایندگی ها شروع به فروش خودروهایی کرده اند که وجود خارجی ندارد که این خلاف قانون است.وی با تاکید برسرعت داشتن جلوگیری از خسارت ناشی از این اتفاق قبل از بروز حوادثی مانند شرکتهای متخلفی که هم اکنون در قوه قضائیه دارای پروندهای سنگین هستند گفت: ما از مردم تقاضا می کنیم بصورت نقدی و واحدهای صنفی دارای پروانه خودروهای خودرا خرید کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه زمزمه های افزایش قیمت خودرو در یکی دو روزآینده وجود دارد ادامه داد: مردم و شرکتها منتظر تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار هستند.
موتمنی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت پراید 111 در بازار به 14 میلیون تومان رسیده است ادامه داد: آیا پس از افزایش قیمت این اختلاف قیمت بازار و کارخانه از بین می رود؟ آیا حجم تحویل خودرو از سوی شرکتها افزایش می یابد؟ آیا ضمانت اجرایی برای ساماندهی شرایط بازار وجود دارد؟ این سوالات متولیان بازار از شرکتهای خودروساز و ستاد تنظیم بازار است که درصورت تحقق آنها بازار به شرایط متعادل و مناسب می رسد.وی درخصوص وضعیت فعلی حاشیه بازار افزود: حاشیه بازار در خودروهای زیر 30 میلیون تومان به 13.5 میلیون تومان، خودروهای 30 تا 45 میلیون تومان به 18 تا 30 میلیون تومان و خودروهای 45 تا 55 میلیون تومان به 50 تا 60 میلیون تومان رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
خبرهای خوش برای کامیونداران
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ثبت سفارش تایر خودروهای سنگین با ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و اعلام کرد که التهاب بازار در این بخش تا یک الی دو ماه آینده فروکش خواهد کرد و در حال حاضر نیز مشکلات مربوط به تامین لاستیک مورد نیاز کامیونداران براساس قیمت رسمی تا حد زیادی کاهش یافته است.
محمدرضا گنجی – رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران – در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با جدیدترین وضعیت عرضه انواع لاستیک در بازار و مسائلی که موجب نابهسامانی در این بخش به ویژه در حوزه تایر خودروهای سنگین شده بود، اظهار کرد: هم اکنون کارخانجات در حال تولید با ظرفیت 100 درصدی هستند و تمامی محصولات تولید شده دراختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار میگیرد و پس از طی مراحل مربوط در اختیار کامیونداران قرار میگیرد.
وی ادامه داد: هماکنون تجار در حال ثبت سفارش هستند و واردات با ارز 4200 تومانی و با تعرفه پنج درصدی موجب خواهد شد تا التهابات بازار طی یک تا دو ماه آینده کاهش یابد.
گنجی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به تامین لاستیک مورد نیاز کامیونداران براساس قیمت رسمی، تا حد زیادی کاهش یافته است، گفت: تا پیش از این با مشکل تامین لاستیک مورد نیاز کامیونداران با قیمت رسمی مواجه بودیم اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و براساس قیمت رسمی، لاستیک در اختیار کامیونداران قرار میگیرد.
گفتنی است به دنبال به وجود آمدن این شرایط به تازگی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد که در صورت اجرای آن اتحادیهها و تعاونیهای کامیونداران میتوانند خود رأسا نسبت به وارد کردن لاستیکهای جدید اقدام کنند و عباس آخوندی این وعده را نیز داد که دولت در این مسیر با تخصیص ارز لازم شرایط را برای کامیونداران تسهیل خواهد کرد.
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی نیز، بیان کرد: به طور حتم اجرای این پیشنهاد میتواند به بهبود وضعیت صنعت تایر و تسهیل امور کامیونداران کمک کند.
علاوه بر این اخیرا از سوی معاون اول ریاستجمهوری کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین به گمرکات کشور ابلاغ شد و براساس آن تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین باری و اتوبوسی به پنج درصد کاهش یافت تا شاهد کاهش 21 درصدی تعرفه این این محصولات در بازار باشیم.
ماجرای تایید و تکذیب عرضه اولیه سهام پورشه
به نظر میرسد که شرکت پورشه بعنوان یکی از بزرگترین زیرمجموعههای خودروساز آلمانی فولکس واگن قصد دارد با عرضه اولیه سهام خود در بورس، ارزش این شرکت را افزایش دهد اما بیانیه رسمی این شرکت، خبر مذکور را رد کرده است.
به گزارش وب سایت اتونیوز اروپا، لوتز میشکه، مدیر ارشد مالی شرکت پورشه به تازگی اعلام کرده است که با عرضه اولیه سهام در بورس قادر خواهیم بود ارزش این شرکت را به حدود ۸۰ میلیارد دلار برسانیم و این امر بدون شک برای پورشه بسیار ارزشمند خواهد بود.
پورشه بعنوان یکی از بزرگترین زیرمجموعههای فولکس واگن و از بهترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس در جهان محسوب میشود و بیش از ۳۰ درصد از سهامش نیز در اختیار فولکس واگن قرار دارد.
یکی از روشهای متداول برای افزایش سرمایه عمومی شدن یک شرکت از طریق عرضه اولیه سهام در بورس ( IPO) است و به نظر میرسد که فولکسواگن و زیرمجموعههایش پس از پرونده رسوایی خودروهای دیزلی حالا قصد دارند به جذب بیشتر سرمایهگذاری و افزایش سهام شرکت خود بپردازند و پورشه نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.
با اینکه مدیر مالی پورشه در جریان رویداد خبری برای معرفی خودروی برقی تایکان (Taycan) پورشه از چنین ایدهای سخن گفت، اما مقامات این شرکت در اشتوتگارت آلمان با انتشار بیانیهای اعلام کردند که هنوز هیچ برنامهای برای عرضه اولیه سهام پورشه در بورس وجود ندارد. بنابراین میتوان دریافت که این بیانیه اظهارات و سخنان مدیر ارشد مالی این شرکت را به نوعی تکذیب کرده است.وی در ادامه سخنانش گفته بود جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه سهام قادر خواهد بود توسعه و پیشرفت پورشه را در سالهای آینده تضمین و تامین کند و ارزش این شرکت به چیزی حدود ۶۹.۴ تا ۸۱ میلیارد دلار برسد که دستاورد بزرگی برای این خودروساز به شمار خواهد آمد.
در سال ۲۰۱۵ میلادی (نزدیک به سه سال پیش) رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن آلمان برای نخستین بار در آمریکا افشا شد چرا که پس از آزمایشهای صورت گرفته مشخص شد نرمافزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده بود.
فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت میلیاردها دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان، آمریکا و سراسر جهان مواجه است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل اختصاص داده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.
این خودروساز آلمانی به منظور جبران خسارات وارده تحت تاثیر رسوایی موسوم به دیزلگیت، کارهای بسیاری از جمله تلاش برای توسعه فناوری خودروهای پاک نظیر وسائل نقلیه برقی و خودران انجام داد تا بتواند آوازه از دست رفته خود را باری دیگر به دست آورد و به محبوبیت خود بیافزاید.
فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازان در جهان محسوب میشود که بیشترین سهم فروش خودرو را در بازار اروپا به خود اختصاص داده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
هشدار ایرانخودرو نسبت به فروش غیرقانونی خودرو
گروه صنعتی ایران خودرو اقدام افراد و یا شرکتهای متفرقه مبنی بر داشتن قرارداد با ایران خودرو و فروش خودرو به متقاضیان را غیر قانونی اعلام کرد.
ایران خودرو در اطلاعیهای در این رابطه اعلام کرده است:» برخی از افراد و یا شرکت های سودجو با ادعای داشتن قرارداد با شرکت ایران خودرو اقدام به اخذ مبالغی از هموطنان در ازای عرضه خودرو می کنند.
گروه صنعتی ایران خودرو ضمن غیرقانونی دانستن این اقدام و بی ارتباط بودن آن به این خودروساز نسبت به عواقبی که متوجه هموطنان است هشدار داد.
ایران خودرو تاکید می کند توزیع و فروش خودرو صرفا از طریق سایت رسمی فروش اینترنتی شرکت ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir و یا مراجعه به محل نمایندگی های مجاز این شرکت و ثبت نام در سایت فروش شرکت ایران خودرو بوده و هر روش دیگری غیر از آن از نظر این شرکت غیر قانونی بوده و مسئولیت مشکلات احتمالی پیش آمده به عهده خریداران خواهد بود».
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
استفاده خودروسازان از قطعات بی کیفیت در خطوط تولید تکذیب شد
با وجود تمام مشکلاتی که در صنعت خودرو پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها رخ داد اما صنعتگران با استقامت و ایجاد فضاهای جدید سعی در کاهش اثرات این تحریم ها داشتند که در این بین می توان به صنعت قطعه سازی به عنوان یکی از صنایعی که علاوه بر تحریم های خارجی با تحریم های داخلی نیز دست به گریبان بوده است اشاره داشت.
مسئول کمیسیون کسب و کار انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، در خصوص آخرین وضعیت ترخیص قطعات از گمرک اظهار داشت: بزرگترین معضلی که قطعه سازان در ترخیص مواد اولیه با آن درگیر هستند نقدینگی است. قرار بر این بود که گمرک با وجود همه همکاری هایی که دارند دستورالعملی را تنظیم کنند که چنانچه خودروساز و فرآیند تولید با مشکل مواجه شود با وثایقی که بانک های عامل از قطعه سازان دارند مجوز ترخیص حداقل 80 درصد از این کالاها را بدون پرداخت نقدینگی صادر کنند تا این مواد وارد چرخه تولید شوند و قطعه سازان توان تولید روزانه خود را از دست ندهند.
پیمان یزدان بخش در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت مواد اولیه با ارز بازار ثانویه ترخیص می شود و قرارداد قطعه سازان و فروش آنان هنوز با این عدد و رقم نیست لذا امیدواریم با تسهیلاتی که گمرک و بانک های عامل فراهم می کنند بتوانیم این کسری نقدینگی را جبران کنیم و این همکاری توسط گمرک، بانک مرکزی و بانک های عامل صورت پذیرد تا بتوانیم به صورت موقت مواد اولیه را از گمرک خارج کرده و تولید را بدون توقف ادامه دهیم تا پس از تامین نقدینگی قادر به پرداخت مطالبات گمرک باشیم.
وی در خصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز اظهار داشت: طی بخشنامه ای قطعه سازان متعهد شدند مابه التفاوت 2800 تومانی به ازای هر دلار 4200 تومانی را پرداخت کنند با وجود اینکه قراردادهای آنان هنوز به روز نشده است لذا تعداد قابل توجهی از قطعه سازان از ابتدا با مشکل نقدینگی مواجه شدند و به دلیل عدم پرداخت مبلغ مابه التفاوت قادر به ترخیص کالای خود از گمرک نشدند لذا با وجود همکاری گمرک در ترخیص کالای قطعه سازان ، بزرگترین مشکل آنان تامین نقدینگی است.
وی در خصوص طرح شکایت به دیوان عدالت اداری نیز گفت: پروسه اداری این طرح در حال انجام است. واقعیت این است که برای تمام فعالان اقتصادی تصویب قوانینی که به گذشته بسط داده می شود عجیب بوده و در هیچ جای دنیا تصویب قانونی که از گذشته شروع به اجرای آن شود سابقه ندارد و این بزرگترین معضل قطعه سازان است.
یزدان بخش تصریح کرد: الزام پرداخت مابه التفاوت ارزی برای کالاهایی مطرح شده که ترخیص و فروخته شده اند. مانند فولاد مبارکه که کالایی را فروخته و باید مابه التفاوت آن پرداخت شود لذا به صدور و اجرای این بخش نامه های عجیب معترض شده ایم. چنانچه از ابتدا بدانیم با چه مبلغ و مقداری قرار است این مواد خریداری و سفارش گذاری شود در سیستم مدیریت زنجیره تامین تجدید نظر خواهیم کرد اما صدور بخشنامه و تصویب قانونی که از گذشته ملزم به رعایت آن باشیم معضل بزرگی است که قطعه سازان با آن مواجه هستند.
مسئول کمیسیون کسب و کار انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در خصوص وضعیت مطالبات از خودروسازان نیز گفت: میزان مطالبات از خودروسازان روزانه در حال افزایش است اما 7 هزار میلیارد تومان به صورت نقد تا این لحظه بدهکار هستند و تاکنون میزان این بدهکاری نه تنها کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است و با توجه به اینکه هر دو شرکت بزرگ خودروسازی مبالغ هنگفتی بدهکاری دارند نمی توان گفت کدام شرایط بهتری در پرداخت نسبت به دیگری دارد.
وی علت متفاوت بودن ارقام مطالبات را ناشی از اعلام بدهی توامان خودروسازان به قطعه سازان و سیستم بانکی اعلام کرد.
وی با نامطلوب خواندن وضعیت تولیدکنندگان قطعه اذعان داشت: تولید کنندگان اصلا اوضاع خوبی ندارند و اکثر قطعه سازان با یک سوم ظرفیت در حال تولید هستند و حتی اقدام به تعدیل نیرو نیز کرده اند تا جایی که برخی از قطعه سازان هنوز حقوق مرداد ماه را پرداخت نکرده و با معضلات شدید کارگری روبه رو شده اند لذا امیدواریم با اتخاذ راهکار مناسب از این معضلات خارج شویم.
پیمان یزدان بخش در خصوص اصلاح قیمت ها گفت: تا کنون هیچ اقدامی از طرف خودروسازان صورت نگرفته است و تنها یکی از خودروسازان راهکاری برای مبنا قرار دادن مبلغ مابه التفاوت پیشنهاد داده است اما در این شرایط می بایست معضل نقدینگی قطعه سازان را به صورت مسکنی مرتفع کنیم و برگزاری جلسات متعدد برای بررسی راهکارهای برون رفت از این معضل زمان بر است و در صورت عدم درمان سریع این معضل شاهد توقف خطوط تولید خواهیم بود کما اینکه شاهد این اتفاق هستیم که نتیجه کسری نقدینگی است که قطعه سازان با آن مواجه شده اند یعنی فروش کالا بر مبنای دلار 4200 تومانی و خرید بر مبنای ارز بازار آزاد.
وی در ادامه افزود: در گذشته تامین 10 واحد مواد اولیه با 10 واحد نقدینگی صورت می گرفت اما امروز این میزان 4 برابر شده است، و این در حالی است که واریز نقدینگی خودروسازان به کمتر از 10 واحد و به حدود 7 واحد رسیده لذا چگونه با 7 واحد نقدینگی 40 واحد مواد تهیه کنیم؟ این امری غیر ممکن است که توقف تولید خودروسازان را در پی داشته است.
یزدان بخش در خصوص درخواست قطعه سازان برای اصلاح قیمت قراردادها گفت: رویکردی توسط یکی از خودروسازان در حال تدوین است که بر اساس آن پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز مواد وارداتی مبنا قرار داده شود که به تبع این اقدام زمان بر است در حالی که ما روزانه با معضل نقدینگی دست به گریبان هستیم لذا باید هرچه سریعتر راهکار ویژه ای ارائه شود زیرا با ادامه این روند توقف خطوط اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وی در خصوص استفاده خودروسازان از قطعات خارجی غیر اصل به دلیل عدم دسترسی به قطعات اصل گفت: این مطلب صحت ندارد و اکثر خودروسازانی که اقدام به تولید خودروهای CBU و CKD از کشورهای آسیای شرقی می کنند تمام قطعات را با همان کیفیت وارد می کنند و این طور نیست که با کیفیت پایین تولید کنند لذا چنانچه قطعه نداشته باشند اقدام به تولید نخواهند کرد زیرا عملا قادر به این کار نیستند و چنانچه با قطعات بی کیفیت توان تولید داشتند شاهد کاهش تولید نبودیم و قادر به جبران افت تولید می شدیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
تبدیل نقدینگی به خودرو چندان سودآور نیست
با نخستین تکانه های قیمت ارز شاهد سرازیر شدن نقدینگی به بازارهایی مانند دلار، سکه و البته خودرو به منظور حفظ ارزش سرمایه ها شدیم اما به راستی تبدیل نقدینگی به خودرو چه میزان سودآوری را برای سرمایه گذاران در پی داشته است؟
یکی از فعالان بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، در خصوص آخرین وضعیت بازار اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رکود در بازار خودرو هستیم و معاملات چندانی صورت نمی گیرد زیرا خودروسازان محصولی به بازار نحویل نمی دهند و خودروهای موجود در بازار پلاک شده اند که فروشندگان با قیمت های بالا این خودرو ها را عرضه می کنند لذا خریداران از خرید خودرو اجتناب کرده و منتظر مشاهده و بررسی تغییرات آینده در بازار خودرو هستند.محمدی نیکخواه تبدیل نقدینگی به خودرو را چندان سودآور ندانست و گفت: افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند ممکن است 20 درصد خودرو را گران تر به فروش برسانند اما نسبت به ارزش ریالی سود چندانی نصیبشان نخواهد شد زیرا ارزش سرمایه آن ها به یک سوم کاهش یافته است همچنین افرادی که در شرایط بحرانی و پس از افزایش نرخ ارز اقدام به خرید خودرو کرده اند نیز سودی عایدشان نشده است اما چنانچه پیش از افزایش قیمت دلار اقدام به خرید کرده باشند سود برده اند.این فعال بازار خودرو در خصوص تاثیر اصلاح قیمت خودرو بر بازار اظهار داشت: عدم اعتماد مردم به گفته های مدیران ، عدم تاثیر پذیری بازار از این گفته ها را در پی دارد لذا تا زمانیکه این تصمیم و رقم آن قطعی نشود بازار عکس العملی نخواهد داشت و چنانچه اصلاح 10 تا 20 درصدی قیمت ها را شاهد باشیم ممکن است بر بازار اثرگذار باشد اما در نهایت تنها عامل موثر بر بازار خودرو میزان عرضه است که تعیین کننده جو حاکم بر بازار خواهد بود.وی اذعان داشت: توزیع خودرو در کشورمان سیستماتیک نیست و هیچ روند خاصی برای آن وجود ندارد و هر روز با روشی جدید توزیع می شود لذا تنها روندی که بتوان آن را سیستماتیک خواند طرح های پیش فروش خودروسازان است که مانند سال های گذشته در جریان بوده و خریداران یک سال پس از ثبت نام خودروی خود را تحویل می گیرند لذا تا زمانیکه این روند ادامه داشته باشد و خودرو به صورت تحویل فوری و ظرف 5 یا 6 روز تحویل داده نشود شاهد تغییر خاصی در بازار نخواهیم بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.