شماره: 897 / ۱۳۹۷ دوم ارديبهشت
رئیس سازمان میراثفرهنگی در بازدید از موزه بانک سپه:
تعداد بازدید : 11
موزه بانک سپه تاریخ ایران را روایت میکند
رئیس سازمان میراثفرهنگی ظهر دیروز شنبه 1 اردیبهشت 97 از بخشهای مختلف موزه بانک سپه واقع در میدان امام خمینی(ره) تهران بازدید کرد.
بهگزارش اخبار صنعت، علیاصغر مونسان رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در حاشیه بازدید از موزه بانک سپه در جمع خبرنگاران گفت: «موزه بانک سپه یکی از زیباترین موزههای کشور است که در بنای بسیار ارزشمندی واقع شده است. حدود 20هزار سکه در این مجموعه نگهداری میشود که تاریخ کشور را بهخوبی به نمایش میگذارد و باید بیشتر از اینها از ظرفیتهای این موزه بهره برد.»
او در پاسخ به سئوال خبرنگاری درخصوص تغییرات نرخ ارز و تأثیرات آن بر حوزه گردشگری افزود: «در دولت دوازدهم مدلی برای کنترل بازار ارز تهیه شده اما چون این مدل در ابتدای راه است هنوز ممکن است با ایراداتی همراه باشد. هفته گذشته وضعیت گردشگران ورودی و خروجی را پس از تغییرات نرخ ارز در هیئت دولت تشریح کردم و قرار شد ملاقاتی با رئیس کل بانک مرکزی ایران در این خصوص داشته باشیم.»
معاون رئیسجمهوری با بیان اینکه تأمین ارز یکی از دغدغههای مهم گردشگران است اضافه کرد: «قرار شد محمد محبخدایی معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی در هفته آینده ملاقاتی با معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز گردشگران داشته باشد.»
او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص زیرساختهای گردشگری در کشور گفت: «موضوع زیرساختهای گردشگری و توسعه آن موضوع بسیار مهمی است. هرچقدر بتوانیم زیرساختهای گردشگری را توسعه دهیم بیشتر میتوانیم موجبات رونق گردشگری را فراهم آوریم.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تأکید کرد: «رابطه مستقیمی میان گردشگران ورودی و خروجی قائل نیستیم، تلاش برای افزایش گردشگران ورودی به کشور به این معنا نیست که باید برای گردشگران خروجی محدودیت ایجاد کرد. برای رونق گردشگری داخلی نیز نباید برای خروج مردم از کشور مانع ایجاد کرد. کشور ما دارای ظرفیتهای بینظیر و بیشماری است و این نیاز وجود ندارد که برای خروج مردم از کشور محدودیت ایجاد کنیم، بلکه باید ظرفیتهای کشور را به مردم بشناسانیم.»
در تلاش برای تصویب تعطیلات زمستانی هستیم
او با اشاره به اینکه در تمام دنیا مردم ابدا با ظرفیتها و جاذبههای کشور خود آشنا میشوند ادامه داد: «از طریق معرفی و تبلیغات میتوان مردم را با این ظرفیتها آشنا کرد. خوشبختانه در نوروز 97 مردم توانستند از طریق سایت ”ویزیت ایران“ با بسیاری از جاذبههای کشور آشنا شوند و در مدت 20 روز شاهد حجم بالایی از سفرهای داخلی باشیم.»
مونسان با اشاره به اینکه معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی برنامهریزی برای تعطیلات تابستانی را آغاز کرده است گفت: «همچنین به دنبال این هستیم که تعطیلات زمستانی را در هیئت دولت به تصویب برسانیم.»
او درباره پروژههای گردشگری در سطح کشور گفت: «در حال حاضر حدود 1700 پروژه در حوزه زیرساختهای گردشگری در کشور در حال اجراست و تا پایان دولت دوازدهم 1250 به بهرهبرداری خواهد رسید. از این میزان 550 پروژه در حوزه اتاق و هتل است که با افتتاح این 550 پروژه 76هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور افزوده خواهد شد.»
معاون رئیسجمهوری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد آمار گردشگران ورودی به کشور اعلام کرد: «در سال 96 شاهد رشد 8درصدی گردشگران ورودی به کشور بودیم.»
اضافه شدن صنایعدستی به حراجها برای حمایت از کالای ایرانی
او همچنین در این بازدید با اشاره به استقبال خوب از حراج تابلوهای نقاشی که با همکاری بانک پاسارگاد پا گرفته است گفت: «در تلاش هستیم تا بتوانیم پای صنایعدستی را نیز به این حراجها باز کنیم و امیدواریم بتوانیم حمایت بانک سپه را جذب کنیم. این امر علاوه بر ایجاد اشتغال به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی نیز کمک بسیار زیادی میکند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ضمن اشاره به اینکه این موزه تاریخ ایران را روایت میکند به مسئولان و مدیران این موزه پیشنهاد کرد تا با تبلیغات بیشتر و کمک گرفتن از ظرفیتهای سایر موزهها نظیر موزه ملی ایران این موزه را هرچه بهتر معرفی کنند تا بتوانند شاهد حضور گردشگران بیشتر در این موزه باشند.
محمد کاظم چقازردی مدیرعمل بانک سپه، محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی، محمد محبخدایی معاون گردشگری، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزهها و اموال منقول فرهنگیتاریخی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز در این بازدید معاون رئیسجمهوری را همراهی کردند.
موزه سکه بانک سپه، یکی از غنیترین و ارزشمندترین موزههای سکه در سطح خاورمیانه است که در سال 1342 بهدست تیمسار آقاولی مدیرعامل وقت بانک سپه تأسیس شد. این موزه در سال 1393 به ساختمان کنونی واقع در میدان امام خمینی(ره) منتقل و در سال 1395 برای بازدید عموم مردم آماده شد.
مجموعه موزه سکه بانک سپه، شامل 20هزار سکه است که از این تعداد 1925 سکه در معرض دید عموم قرار گرفته و به لحاظ دربرگیری سکههای نادر و شاخص در زمره جامعترین موزههای کشور است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تمام بناهای تاریخی شاخص استان اصفهان در حال مرمت هستند
تعداد بازدید : 8
مسجد تاریخی امام اصفهان (جامع عباسی) پویا و استوار به حیات خود ادامه میدهد
کارگاه مرمت گنبد مسجد امام (ره) هماکنون به یک جاذبه، یک کارگاه آموزشی و نمایشگاهی از معرفی انواع کاشیهای ایرانی تبدیل شده به گونهای که هماینک دانشجویان رشتههای معماری و مرمت با هماهنگی قبلی از این کارگاه بازدید به عمل میآورند.
بهگزارش اخبار صنعت، اداره امور فرهنگی و روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی استان اصفهان در پی انتشار گزارشی در سایت چمدان به نقل از یک استاد معماری که از وضعیت کنونی مسجد تاریخی امام(ره) در طی بازدید نوروزی خود ابراز گلهمندی کرده بود و این گزارش بعدها مورد توجه دوستداران میراثفرهنگی نیز قرار گرفت، در راستای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد.
در گزارش این سایت فرهنگی و خبری تیتری ذکر شده با عنوان «مرگ مسجد امام (شاه) میدان نقش جهان پیش چشم گردشگران خارجی»، در ابتدا لازم است با توجه به لزوم رعایت اصول و ضوابط صحیح اطلاعرسانی، تفکیک لازم میان دو مجموعه میدان نقش جهان و همچنین مسجد امام در بدو امر انجام پذیرد.
در بخش اول این گزارش این استاد معماری که اطلاع چندانی از تخصص و مکان تدریس ایشان در دست نیست، به خشک بودن حوض صحن اصلی مسجد اشاره کرده و این نکته را باعث متروکه شدن بنا میداند. در این رابطه برای آگاهی این استاد محترم و همچنین هموطنان عزیز دوستدار میراثفرهنگی لازم به ذکر است که هم اکنون استان اصفهان از نظر اقلیمی سختترین دوران خود را از نظر خشکسالی در 50 سال اخیر میگذراند، لذا هم اکنون تمام چاههای این مسجد به واسطه خشکی زاینده رود و پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی کارکرد خود را ازدست دادهاند، با این وصف ادارهکل میراثفرهنگی استان اصفهان در راستای صرفه جویی در مصرف آب که وظیفه اخلاقی همه شهروندان است از آبگیری این حوض عظیم و همچنین سایر آب نماهای بناهای تاریخی استان که لزوم آبگیری در آنها احساس نشده و شامل صرف هزاران لیتر آب، آن هم با آب شرب مردم است خودداری کرده است، لذا امیدواریم تا با عبور سلامت از بحران خشکسالی، بتوان طراوت و تازگی را به این مجموعهها، در این خصوص بازگرداند.
در بخش دیگری از این گزارش با توجه به اینکه این مطلب توسط یک استاد دانشگاه و پژوهشگر معماری (براساس گزارش سایت چمدان) تهیه شده، جای بسی تعجب است که این شهروند محترم حداقل از کلیات روند مرمت در بناهای تاریخی به ویژه بخشهای مختلف مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان که یکی از شاخصترین بناهای تاریخی کشور است و حداقل برای ارائه آن به دانشجویان خود به عنوان تکالیف علمی آگاهی ندارند، به گونهایی که در وهله اول، عملیاتهای مرمتی در این مسجد، برخلاف اشاره این گزارش به 10 ساله بودن عملیات مرمت، صرفا در گنبد عظیم این مسجد تاریخی امسال وارد هفتمین سال خود شده است.
در وهله دیگر این پژوهشگر محترم معماری در گزارش خود به پایین آوردن «قطاعی» از گنبد در شبستان و مرمت آن اشاره کردهاند، با این وصف این استاد محترم معماری را به پژوهش و بررسی هر چه بیشتر در روند معماری بناها به ویژه گنبد در بناهای تاریخی در آثار محققان برجستهای همچون استاد پیرنیا ارجاع میدهیم، بر این اساس نه تنها قطاعی از این گنبد به پایین انتقال نیافته، بلکه با توجه به اینکه معماران ایرانی در زمره اولین هنرمندانی بودند که در جهان طراحی و اجرای گنبد را در بناها از پیش از دوران اسلامی ابداع کردهاند، بی شک ابداعاتی ارزشمند نیز برای مرمت این گنبدها در طول تاریخ ارائه کردهاند، بهگونهایی که امر مرمت گنبد در بناهای تاریخی از سابقهایی بیش از چهارسده حداقل در اصفهان برخوردار است.
به این ترتیب که مرمتگران با توجه به عظمت گنبد مساجدی همچون «امام» و «چهارباغ» و قرار داشتن این گنبدها در ارتفاع زیاد و وجود صدها هزار قطعه کاشی معرق و هفت رنگ بر روی آنها(برای تزیین این بناها)، مدلی (قالب) از یک «ترک» (بخش) گنبد را در فضائی سرپوشیده اجرا کرده(می سازند) و پس از مرمت لایههای زیرین گنبد، طرحهای کاشی کاری گنبد را بر روی این قالب اجرا و سپس برای نصب بر روی بدنه گنبد انتقال میدهند، لذا این عملیات در شرایطی بسیار سخت در گرمای شدید بیش از 50 درجه و سرمای شدید چند درجه زیر صفر در زمستان و تابستان هم اکنون به مدت 7 سال است که در ارتفاع 50 متری از سطح زمین برروی گنبد مسجد امام به عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای بناهای تاریخی ایران و جهان در حال اجرا است.
با توجه به اینکه این پژوهشگر محترم بر طبق گفته خود 2 سال قبل هم از این مسجد تاریخی بازدید کرده است اگر ایشان با دقت و علاقه بیشتری به این موضوع میپرداخت، نیک در مییافت که هم اکنون 13 بخش (ترک) از 16 بخش این گنبد به پایان رسیده و جالب اینجاست که 9 ترک (بخش) این گنبد اتفاقا با تامین اعتبار و مشقات فراوان در طی همین 2 سال انجام شده و داربستهای دور گنبد تقریبا یک چرخش کامل به دور گنبد داشته است که این نکته نباید از دید یک پژوهشگر معماری (و نه یک گردشگر صرف) پوشیده بماند.
جالب اینکه کارگاه مرمت گنبد مسجد امام هم اکنون به یک جاذبه، یک کارگاه آموزشی و نمایشگاهی از معرفی انواع کاشیهای ایرانی نیز در طی این چند سال تبدیل شده به گونهای که هم اینک دانشجویان رشتههای معماری و مرمت با هماهنگی قبلی از این کارگاه بازدید به عمل میآورند و جالبتر اینکه تاکنون از این کارگاه 5 رئیسجمهوی کشورهای مختلف و دهها نخست وزیر، وزیر و نمایندگان مجالس کشورهای مختلف که میهمان مسئولان اصفهان بودهاند، بازدید کرده و حتی کاشیکاری نفیس اصفهان را نیز از نمایشگاه این کارگاه با خود به یادگار بردهاند.
در این کارگاه، قالبی به طول 28 متر که تنها طول یکی از 16 بخش گنبد از کمربند گنبد تا محور اصلی گنبد است به طرز هنرمندانهایی در مدت 8 ماه توسط مرمتگران ساخته شده و نصب شده است.
با این وصف همانگونه که ذکر شد، این شیوه مرمت از پیشینه زیادی در اصفهان برخوردار است که در این رابطه ذکر یک نکته خالی از لطف نیست و آن اینکه به توصیه استادان مرمتگر، پس از پایان مرمت گنبد مدرسه چهارباغ در سال 1348خورشیدی، قالب تهیه شده توسط مرمتگران در آن سال نگهداری شده و هم اکنون نیز در مرمت کنونی گنبد این مسجدپس از50سال کاربرد خود را همچنان حفظ کرده است.
در خصوص بخش دیگری از انتقادات این پژوهشگر محترم معماری در رابطه با داربستهای نصبشده در این مسجد و قدمت آنها لازم به ذکر است، به غیر از داربستهای نصبشده بر روی گنبد عظیم مسجد امام اصفهان که هم اکنون در حدود هفت سال است برروی این گنبد نصب شده ودرحال حرکت برروی بخشهای گنبد همزمان با اتمام بخشهای پیشین است،(با تمهیدات اندیشیده شده کار مرمت این گنبد عظیم تا پایان سال 1397 به پایان میرسد) بر اساس پروتکلهای جدید تعریف شده در هیچ طرح مرمتی جدید در بناهای تاریخی استان اصفهان، هیچ داربستی بیش از یکسال در بناها نصب نمیشود، به گونهایی که در فاصله 2 سال از بازدید این پژوهشگر محترم ،مرمت سه ایوان عظیم غربی، شمالی و جنوبی (محور گنبد خانه) صورت پذیرفته و این در حالی است این داربستها در ارتفاع 30 متری در این ایوانها نصب شده و حجمی معادل 14456 متر مکعب را به خود اختصاص داده است، لذا در طی کمتر از 8 ماه، مرمت دو ایوان بزرگ غربی و شمالی اتمام یافت و از 3 ماه قبل نیز مرمت سازه و کاشیهای ایوان جنوبی (گنبد خانه) این مسجد آغاز شده است و این در حالی است که مرمت ایوان زیبا و منحصر به فرد سر در اصلی مسجد همراه با مناره های آن و همچنین منارههای گنبد خانه نیز در طی سالهای 1390 – 1389 در کمتر از 2 سال به سرانجام رسید.
جالب اینجاست که تمام گزارشهای مرمتی این مجموعه با تفصیل توسط اصحاب محترم رسانه پوشش داده شده که با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است و در عین حال در آرشیو خبر اداره کل به آدرس Isfahancht.ir نیزموجود است.
در بخش دیگری از گزارش این پژوهشگر محترم به وجود گرد و خاک یا میخ بر پیگیر این مسجد تاریخی اشاره شده در این رابطه نیز لازم به ذکر است که در طی دو سالی که این استاد محترم معماری از این مسجد تاریخی 2 بار بازدید نموده اتفاقات جالبی با همکاری ادارهکل میراثفرهنگی استان و تمام عزیزان نهادهای ذی ربط همراه با خرد جمعی در راستای حفاظت از این اثر نفیس تاریخی وقوع یافته که از آن جمله میتوان به انتقال فریضه الهی «نماز جمعه» از این مسجد تاریخی به مصلی بزرگ اصفهان و همچنین محدود شدن برگزاری مراسمهای بزرگ در این مسجد اشاره کرد.
در همین زمینه میتوان به آرشیو اخبار و شبکههای مختلف مجازی مراجعه کرد که در آن تصاویر زیادی از تلنبار شدن فرش، موکت و زیر انداز در شبستانهای مسجد درگذشته و اعتراضات مداوم دوستداران میراثفرهنگی اشاره کرد که همگی آنها با تمهیدات اندیشیده هم اکنون جمع آوری شده و حتی هزاران متر سیم برق و کابل و بیش از 50 بلندگو که بیش از 30 سال بود بر روی کاشیهای این مسجد و یا درصحن اصلی نصب شده بود همگی جمع آوری شد و هم اینک باقیمانده این بلندگوها نیز ساماندهی میشوند.
همچنین در رابطه با وجود گرد و خاک نز که این پژوهشگر محترم در بازدید خود مشاهده کرده که دو دستگاه بالابر هر کدام به ارتفاع 20 و 30 متر در طی همین 2 سال خریداری شده و در صحن مسجد نگهداری میشوند که از آنها در ادوار مختلف سال در راستای پاکسازی کاشیهای مساجد استفاده میشود، لذا آخرین پاکسازی بناهای تاریخی اصفهان در اسفند ماه سال 1396 انجام شد که با همکاری جوانان دوستدار میراثفرهنگی و کارکنان بناهای تاریخی ، تمام بناهای شاخص استان از جمله این مسجد پاکسازی شد، با اینحال وجود خاک بر روی برخی کاشیهای این مسجد به دلیل قدمت آن کاشیها است، بگونه ائی که برخی کاشیهای قدیمی به ویژه در داخل شبستانها دارای خلل و فرجی هستند که به تدریج گرد و غبار همراه با چربی حاصل از سوخت ماشینها (آلودگی هوا) درسالها وحتی دهه های گذشته بر روی کاشیها نشسته که متاسفانه با هیچ اصولی قابل پاک شدن نیستند و با توجه به اینکه این کاشیها با گچ به دیوار متصل شدهاند نمیتوان با فشار آب آنها را پاکسازی کرد، لذا با توجه به قدمت و در عین حال سالم بودن آنها، اساتید مرمت در حال حاضر تعویض این کاشیها را توصیه نمیکند.
در خصوص بخش دیگر از انتقاد این پژوهشگر محترم معماری در مورد تعطیلی کارگاههای مرمت باید عنوان کرد که ایشان به عنوان یک استاد پژوهشگر معماری نیک میدانند که مرمت در آثار تاریخی به دلیل قدمت بناها هیچگاه تعطیل نمیشود و این در حالی است که در طی سال 1396 با برنامهریزیهای به عمل آمده، 14 کارگاه بزرگ مرمتی در سطح مجموعه میدان امام (ره) و به ویژه مسجد تاریخی امام در حال اجرا بوده است که از آن جمله میتوان به طرح عظیم رطوبت زدائی از این مسجد با وسعتی در حدود 17 هزار متر مربع شامل: لایروبی، مرمت و بازگشایی تمامی راه آبههای زیر زمینی این مسجد پس از یکصد سال اشاره کرد که در این طرح مرمتگران راه آبههای مسجد را در حدود 200 متر در زیر زمین در طی همین 2 سال مرمت کرده و شبکهایی عظیم از راه آبههای زیر زمینی را با لوله های پلی اتیلن، از جمله سیستم آبرسانی به حوض مرکزی را اصلاح کردهاند و درعین حال در طرحی جداگانه با همکاری نهادهای ذی ربط، بازنگری و اصلاح شبکه فاضلاب شهری در محلات اطراف مسجد همراه با شبکه فاضلاب بازار عظیم و تاریخی میدان در دستور کار قرار گرفت که این طرحها درکنار طرحهایی و همچون ایجاد سرویسهای جدید بهداشتی، جدای از بدنه تاریخی مسجد و همچنین تعویض بیش از 100 ناودان سنگی این مسجد پس از گذشت چهارصد سال از ساخت این مسجد تاریخی با همان کیفیت، مرمت ماذنه اصلی مسجد در کنار نصب دوربینهای الکترونیک حفاظتی بوده دردوسال گذشته انجام پذیرفته است.
با اینحال کشف تونلهای زیر زمینی این مسجد در ضلع شمال غربی در سال گذشته در جریان ادامه برنامههای مرمتهای موضعی اعم از مرمت کاشیها و بندکشی دیوارها در این مسجد بوده که بسیاری از آنها توسط همکاران زحمتکش بخش امانی این سازمان به سرانجام رسیده است. با این وصف و با توجه به این حجم عظیم عملیاتهای مرمتی، همزمان با فرارسیدن نوروز و فعال شدن ستادهای نوروزی و پیش بینی بازدید میلیونها گردشگر از بناهای تاریخی اصفهان، همانند سالهای گذشته دبیرخانه ستاد اجرائی خدمات سفر استان اصفهان مقرر کرد تا تمام فعالیتهای مرمتی در بناهای تاریخی استان در طول ایام نوروز برای رفاه حال و همچنین برای امنیت گردشگران تعطیل شوند، بنابراین بیش از 560 طرح مرمتی این ادارهکل در سطح استان(درسال1396)یا همانند ایوان کاخ عالیقاپو ، پیش از فرارسیدن نوروز اتمام یافت و یا اینکه تمامی این کارگاهها موقتا درطول ایام عید نوروز تعطیل شدند و این در حالی است که آمارها نشان میدهد که در طی ایام تعطیلات 94600نفر گردشگر داخلی و خارجی با امنیت کامل از مسجد تاریخی امام بازدید کردهاند.
با این حال از روز 14 فروردین 3 طرح مرمتی شامل ادامه مرمت گنبد مسجد امام که هم اکنون مرمت ترک سیزدهم آن (از مجموع 16 ترک) آغاز شده، همچنین ادامه مرمت ایوان گنبد خانه و همچنین مرمت کاشیهای کف ایوان شمالی در دست اجرا است.
در پایان اداره امور فرهنگی و روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی استان اصفهان با ادای احترام به تمام دوستداران میراثفرهنگی این سرزمین و پذیرش تمام و کمال دغدغههای این فرهیختگان که بهراستی چراغ راه خادمان آنان در ادامه روند فعالیتهای ادارهکل میراثفرهنگی استان اصفهان بهشمار میرود، امید دارد که این استاد معزز و ارجمند و پژوهشگر رشته معماری با دریافت آگاهیهای ارائه شده در این گزارش و همچنین ارجاعاتی که عنوان شد و با ارائه آن در دانشگاه متبوع خود، حداقل دانشجویان محترم خود را که آینده سازان میهن عزیز اسلامیمان هستند را با این اطلاعات به سوی آگاهی رهنمون شوند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 8
اخبار
زنجان میزبان 13 کشور در چهارمین جشنواره بینالمللی غذای اکو
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری زنجان گفت: «چهارمین جشنواره بینالمللی غذای اکو ـ جاده ابریشم 11 تا 13 اردیبهشت 97 در زنجان برگزار میشود.»
بهگزارش اخبار صنعت، یحیی رحمتی مدیرکل میراثفرهنگی استان با اعلام خبر فوق، اظهار کرد: «زنجان از 11 تا 13 اردیبهشت ماه سال 97 میزبان 13 کشور در چهارمین جشنواره بینالمللی غذای اکو جاده ابریشم خواهد بود.»
او ادامه داد: «البته در زمان باقی مانده تا جشنواره امکان افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده وجود دارد.»
این مسئول در خصوص کشورهای شرکت کننده افزود: «آذربایجان، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، چین، افغانستان، تاجیکستان، بحرین، ترکیه و بلغارستان برای شرکت در این دوره از جشنواره بینالمللی غذای اکو-جاده ابریشم اعلام آمادگی کردهاند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری زنجان در خصوص هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد: «غذا بهعنوان یک جاذبه گردشگری ذائقه گردشگران را به مردم محلی نزدیک میکند، همچنین غذا ریشه در تمدن و باورهای مردم هر منطقهای دارد و در واقع به نوعی احیا سنتهای دیرین در حوزههای مختلف است به ویژه در حوزه جاده ابریشم که امیدواریم بتوانیم این سنتها را احیا کنیم.»
رحمتی در خصوص برنامههای چهارمین دوره جشنواره بینالمللی غذای اکو-جاده ابریشم بیان کرد: «غذا محوریت جشنواره است و در کنار آن نمایشگاه صنایعدستی متشکل از 30 غرفه با حضور صنعتگران از اقصی نقاط کشور برپا خواهد شد.»
او افزود: «بحث معرفی و فروش صنایعدستی مرتبط با غذا بهعنوان اصیلترین کالای ایرانی یکی از برنامههای جنبی این جشنواره است.»
نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو ـ جاده ابریشم در سال 1394 همراه با دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار شد.
رئیس کمیته ملی موزههای ایران:
توسعه موزهها با هدف رشد فرهنگ، اولویت دارد
رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) با بیان اینکه حافظان میراث فرهنگی به گذشته متصل نیستند، افزود: رشد فرهنگ اصیل کشور همان میراث فرهنگی است و در این راستا توسعه موزهها با هدف رشد فرهنگ، اولویت دارد.
به گزارش اخبار صنعت، سید احمد محیط طباطبایی در حاشیه گشایش موزه فرهنگ فارس در شیراز گفت: کتابخانههای ملی و سازمان اسناد به تعریف شورای بینالمللی موزهها بهگونهای موزهاند زیرا از بخشی از میراث فرهنگی، ادبی و هنری حفاظت میکنند و گشایش این موزه به معنای افتتاح موزه در موزه است.
وی با بیان اینکه این موزه ازلحاظ استاندارد موزهای ایران از بهترین امکانات برخوردار است افزود:در این موزه آثاری از دوران قرن نهم تا دوران قاجار که دوران شکوفایی و رونق کتابآرایی است و نگاهی به هنرمندان خطه فارس نیز در آن لحاظ شده است.
رئیس ایکوم ایران همچنین بیان داشت: ایران به لحاظ کمیت و تنوع طی سالهای گذشته گامهای مثبتی را در حوزه توسعه موزهها برداشته است.
محیط طباطبایی با بیان اینکه در سال گذشته 44 موزه خصوصی در ایران افتتاح شده است، اضافه کرد:توسعه موزهها توسط بخش خصوصی باوجود برخوردار نبودن از کیفیتهای فنی و مادی موزههای دولتی شایان توجه نیست اما به لحاظ توسعه مدنی و حضور مردم ارزش والایی دارد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز درباره موزه فرهنگ فارس گفت: بیشتر آثار به نمایش درآمده در این موزه بیشتر مربوط به دوره صفویه، زندیه و قاجاریه است برای نمونه اثری از ملاصدرا به خط خود او و آثاری از خاندان وصال شیرازی و حجاب شیرازی نگاهداری میشود.
کوروش کمالی سروستانی افزود: آثار گردآوری شده در این موزه طی سالها خریداری شده و در گنجینه کتابخانه ملی نگاهداری میشد که تصمیم بر نمایش آنها در محیط موزهای گرفته شد.
وی با بیان اینکه استانداردهای این موزه با شاخصههای ایکوم منطبق است، بیان داشت: تاکنون چنین مجموعهای بعد از انقلاب راهاندازی نشده است و الگوی بسیار خوبی برای توسعه موزههای کوچک شهری شیراز به شمار میرود.
این رویداد در روز نخست اردیبهشت در حاشیه مراسم بزرگداشت سعدی با حضور فرهنگوران گشایش یافت.
موزه فرهنگ فارس واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، همه روزه در ساعات اداری برای بازدید مردم آزاد و رایگان است.
پایان پروژه حفاظت و مرمت
مجموعهای از آثار در سعدآباد
پروژه حفاظت و مرمت مجموعهای از آثار مختلف موجود در یکی از مخازن مجموعه فرهنگیتاریخی سعدآباد در کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت این مجموعه به پایان رسید.
بهگزارش اخبار صنعت، این آثار شامل گلدان چینی شیر و خورشید، بافته (روکش کوسن)، مدال یادبود فلزی، پایه نقره و قاب معرق چرمی است که پس از مرمت به مخزن نگهداری قبلی خود عودت داده شدند.
عملیات حفاظت و مرمت انجام شده بر روی بافته شامل پاکسازی، استحکام بخشی، وصالی و موزون سازی الیافی و بر روی مدال فلزی شامل پاکسازی دوده، جرم، برچسبهای نامناسب و خوردگی فلزی، وصالی، موزون سازی رنگی و استحکام بخشی است.
در این عملیات پایه نقره پاکسازی و وصّالی شد و عملیاتی نظیر پاکسازی، استحکام بخشی، بازسازی و موزون سازی رنگی نیز بر روی قاب معرق چرمی صورت پذیرفت.
دیگر قطعه این مجموعه گلدان چینی شیر و خورشید است که جرم و برچسبهای نامناسب آن پاکسازی شدند و عملیاتی نظیر وصالی، بازسازی بخش کمبود، موزونسازی رنگی و اجرای روکش استحکام بخش بر روی آن انجام گرفت.
رونمایی دو اثر نفیس «سعدی»
در کاخ نیاوران
موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه اجرای نمایشگاههای دورهای این مجموعه فرهنگی تاریخی، همزمان با روز بزرگداشت سعدی در اول اردیبهشت «بوستان سعدی» و «گلستان سعدی» دو نسخه خطی نفیس این موزه را برای نخستینبار رونمایی کرد.
نسخه نفیس «بوستان سعدی» اثر کاتب «محمد ابن مهدی ابن محمد» ملقب به علیاکبر و به خط نستعلیق و با درجه استادی به رشته تحریر در آمده است. این اثر در قطع وزیری در تاریخ ۱۲۸۲ هجری قمری کتابت شده و تذهیب آن نیز اثر میرزا عبدالوهاب مذهبباشی است.
نسخه «گلستان سعدی» نیز اثر استاد «حاجی محمد ابن محمد ابراهیم» و به خط نستعلیق با درجه ممتاز در سال ۱۲۱۹ هجری قمری در قطع نیمربعی کتابت شده و تذهیب این اثر، کار محمد هادی زرکش است.
به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، بازدید از این دو اثر نفیس خطی تا دهم اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران امکانپذیر است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.