اخبار
مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس خبر داد:
جهش تولید با احیای معادن کوچک مقیاس
روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سیدرضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با بیان این مطلب گفت: فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با جهش تولید مواد معدنی در کشور و هدف گذاری طرح جهت احیای 200 معدن کوچک مقیاس همراه خواهد بود.
وی در ادامه افزود: طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال 98 با عنوان “رونق تولید” موفق شد تا با شناسایی تعداد 4496 معدن کوچک مقیاس در کشور، تعداد 2130 معدن را در قالب 364 پروژه بررسی و ضمن انجام اقدامات کلینیکی بر روی تعداد 970 معدن کوچک، در نهایت در سال 1398 مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، 146 معدن کوچک مقیاس را از 150 معدن هدفگذاری شده در کشور احیا کند.
مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اهمیت معادن طلا در کشور گفت: در آینده نزدیک برنامه های ویژه ای برای مشارکت و سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس طلا در نظر داریم.
عظیمی افزود: یکی از عوامل موفقیت طرح هم افزایی تشکل ها و انجمن هاست که در آغاز سال جدید لازم است تشکر از همکاری صمیمانه و همراستایی آنها با طرح را اعلام کنم. کمیته های مشترک با تشکل ها مخصوصاً صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و طرح زیرساخت ایمیدرو در طرح ایجاد شده که تصمیم گیری های برنامه های مرتبط در این کمیته ها شکل خواهد گرفت.
مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به نام گذاری سال 1399 با عنوان ” جهش تولید” گفت: این نام گذاری که خود نشان دهنده اهمیت و ضرورت تولید و حمایت قاطع تولید کنندگان از نگاه مقام معظم رهبری می باشد، لذا لزوم ایجاد و توسعه بسترهای مناسب حمایتی از تولید کنندگان و به خصوص تولید کنندگان بخش معدن که سربازان جنگ اقتصادی می باشند، بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.
وی گفت: معدن موتور محرک بخش تولید و به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در صنایع معدنی است که با تقویت این بخش قطعاً تولید پایدار، توسعه مناطق محروم و قطع وابستگی به واردات در شرایط تحریم های ظالمانه محقق خواهد شد.
عظیمی در خاتمه افزود: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، با توجه به مهیا بودن زیرساخت های اجرایی و نرم افزاری، روند احیای معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد که ضمن پایش وضعیت معادن احیا شده در سال 98، نسبت به آمایش، بررسی های کلینیکی و انجام پروژه های زیرساخت سایر معادن نیز اقدام خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :
کرونا اشتغال و رکود اقتصادی را هدف گرفته است
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیهنشینها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.
الیاس حضرتی در جلسه علنی دیروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وضعیت کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: نکتهی اول گلایه از هیات رییسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ درست که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسه را نداد، اما میشد با رعایت تمامی اصولی پروتکل بهداشتی جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت باید هر کسی مسئولیت خود را انجام دهد؛ به همین دلیل اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟
این عضو فراکسیون امید با قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی برای تلاشهای شبانهروزی جهت مقابله با کرونا اظهار کرد: آنها در خط مقدم قرار دارند و ایثارگریها خلق کردند. از فداکاری و از جانگذشتگی آنها تشکر میکنیم که فداکاریهای دوران جنگ مقدس را تجدید کردند.
وی همچنین از ستاد مرکزی مقابله با کرونا، رییس جمهور، مسئولان وزارت بهداشت و وزارتخانههای مختلف قدردانی کرد و گفت: قبل از بحران کرونا کشور زیر بار شدیدترین تحریمها بود و توانست در مقابل کشورهایی که ادعای ابرقدرتی و پیشرفتهبودن را دارند دقیق و منسجم عمل کند. ضد انقلاب در روزهای اول تلاش میکند ناکارآمدی حکومت را به رخ جهانیان بکشد با این استدلال که مسئولان ایران مریض شدند اما امروز همه پای کار هستند و یک ذره دل مردم نگران نشد و نگذاشتند کمبود مایحتاج در فروشگاهها باشد.
حضرتی ادامه داد: اما بحث بر سر از این به بعد است. حاشیهنشینها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود میشوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتنخوابها و حاشیهنشینها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاههای کوچک داشتند تعطیل شده و کارگرانشان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانههای 200 نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیونهای تخصصی فعال شوند.
حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر میکنید لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحبنظران میگویند با زدن ماسک میتوان 99 درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.
وی با اشاره به اختصاص تعطیلات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: اینکه دولت تسهیلاتی برای تعدادی از خانوادهها در نظر گرفته خوب است، اما ما از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تاکید کرده و نامه نوشتهایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است؛ از طرف دیگر موضوع درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآوردههای نفتی است که با مشکل مواجه شده است. درآمد دولت به شدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان گرفتن مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ سادهترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار آورده که اوراق منتشر کرده و بخشی از نقدینگی از مردم جذب شود تا دست دولت برای ایجاد خدمات و انجام وظیفه بازتر شود.
خسارت 600 میلیارد تومانی کرونا به حمل و نقل ریلی تا تیر 99
دبیر انجمن شرکتهای ریلی گفت: طبق بررسیهای انجامشده، بخش حمل و نقل ریلی مسافری به دلیل شیوع بیماری کرونا تا پایان خرداد 505 میلیارد تومان و بخش حمل و نقل ریلی بار 100 میلیارد تومان زیان خواهد دید.
مهرداد تقیزاده با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا موجب شد مسافران حمل و نقل ریلی در نوروز امسال 94 درصد نسبت به نوروز 98 کاهش یابد، گفت: اغلب مسافرانی که بلیتهای خود را پس دادهاند و بسیاری از مردم هم تصمیم گرفتند به دلیل شیوع کرونا سفر نکنند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: با شیوع کرونا و تقاضای مردم برای استرداد بلیتهای قطار، ناوگان حمل و نقل ریلی همکاری مناسبی داشت و در این مدت 300 هزار بلیت قطار کنسل شد.
وی بیان کرد: در این مدت 91 میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شد.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: بخش حمل و نقل ریلی مسافری طبق پیشبینیهای ما تا پایان خرداد 505 میلیارد تومان و بخش حمل و نقل ریلی بار تا پایان خرداد 99 رقم 100 میلیارد تومان از کرونا آسیب میبیند.
تقیزاده با بیان اینکه بخش حمل و نقل و گردشگری زیان بسیاری از شیوع کرونا در دنیا دیده است، اظهار داشت: حمل و نقل ریلی نیز به عنوان یکی از مهمترین مدلهای حمل و نقلی در کشور ما در این مدت آسیب زیادی دیده است. در این راستا طی مکاتبهای با دولت، تصمیم داریم درخواستها و پیشنهادات خود را بابت حمایت از شرکتهای ریلی، بار و مسافر در دوران کرونا ادامه دهیم.
وی گفت: شرکتهای ریلی در شرایط عادی نیز در برخی مواقع از نظر سود و زیان سربهسر بودند، اما در شرایط کرونا کاملاً وارد زیان شدند و باید دولت در این حوزه به این مدل حمل و نقلی استراتژیک کمک کند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی اظهار داشت: در این راستا چندین موضوع را پیشنهاد دادهایم که یکی از آنها کمک بلاعوض 200 میلیارد تومانی برای شرکتهای ریلی بار و مسافر است.
تقیزاده افزود: از سوی دیگر درخواست ارائه تسهیلات به شرکتهای ریلی با نرخ سود 4 درصد ارائه شده است. از آنجا که دولت تسهیلات 12 درصدی برای حمایت از کسب و کارها در کرونا درنظر گرفته است، طی بررسیهای ما مشخص شد که این میزان سود برای شرکتهای ریلی مشکلآفرین است و امیدواریم دولت تسهیلات با نرخ سود 4 درصد در اختیار شرکتهای ریلی قرار دهد.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: همچنین در نامهای که به دولت نوشتهایم و به زودی برای آنها فرستاده میشود، در مورد ورود قطعات اضطراری ناوگان ریلی است که دولت هزینههای گمرکی تخفیفدار اعمال کند، ضمن آنکه ارز نیمایی به آن اختصاص یابد.
* درخواست نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده برای حمل و نقل مسافری
تقیزاده بیان کرد: همچنین درخواست دادهایم در بخش حمل و نقل مسافری نظیر حمل و نقل باری حداقل برای دو سال نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود.
وی بیان کرد: ما این نامه را به زودی به دفتر معاون اقتصادی رئیسجمهور میفرستیم.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی گفت: مشخص نیست کرونا تا چه زمان در کشور شیوع دارد، اما پیشبینی ما این است که اگر تا اوایل تیرماه هم به پایان رسید، چند ماه پس از این تاریخ، شرکتهای ریلی زیان خواهند داد، بنابراین درخواست دادهایم این بستههای حمایتی در نیمه اول امسال به صورت جدی از سوی دولت دنبال شوند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: در انجمن این طراحی در حال انجام است تا پروتکلهای جابجایی مسافر با فرض به طول انجامیدن شیوع کرونا طراحی شود، امیدواریم که به زودی این ویروس ریشهکن شود، اما ما برنامهریزی کردهایم که اگر در کشور ادامهدار بود، حمل و نقل ریلی براساس چه پروتکلهایی عمل کند.
ترخیص 10 هزار تن موز و آناناس وارداتی در ایام نوروز
سخنگوی گمرک ایران گفت: از اول فروردین تاکنون تعداد دو فروند کشتی حامل موز و آناناس از مبدا جنوب شرق آسیا وارد بندر بوشهر شد که مراحل ترخیص آن طی شده است.
سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: از اول فروردین تاکنون تعداد دو فروند کشتی حامل موز و آناناس از مبدا جنوب شرق آسیا وارد بندر بوشهر شد که مراحل ترخیص آن طی شده است.
وی افزود: کشتی اول حامل موز و آناناس به وزن حدود 4 هزار تن در تاریخ دوم فروردین تشریفات گمرکی آن آغاز و با خدمات شبانه روزی کارکنان گمرک تا تاریخ پنجم فروردین از گمرک بوشهر ترخیص و وارد کشور شد. همچنین کشتی دوم نیز در تاریخ 15 فروردین از مبدا فیلیپین که حامل حدود 6 هزار تن موز و آناناس بود وارد گمرک بوشهرشده و تشریفات گمرکی آن انجام شده و که با خدمات شبانه روزی گمرک عملیات ترخیص و خروج کالا از امروز به پایان می رسد.
لطیفی در پایان افزود: علاوه بر ورود موز از طریق دریایی به کشور، روزانه نزدیک به 20 واگن نیز از مسیر ریلی رازی از ترکیه وارد کشور شده است.