اخبار
ترخیص و توزیع برنج‌های وارداتی تا دو هفته دیگر 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج دلیل افزایش قیمت برنج پاکستانی را عدم واردات در ۵ ماه گذشته عنوان کرد و گفت: قائم مقام وزیر صمت دستور تخصیص ارز برای برنج های مانده در گمرک را صادر کرده است.
مسیح کشاورز، دبیرانجمن وارد کنندگان برنج درباره دلایل گرانی برنج پاکستانی در بازار گفت: دلیل این مساله آن است که در ۵ ماه گذشته ما موفق به واردات این نوع برنج به کشور نشدیم و بخاطر کمبود آن هر کس به هر قیمت که دلش می خواهد این نوع برنج را عرضه می کند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزارتن برنج در گمرک مانده و اجازه ترخیص به آن داده نشده است، افزود: این اتفاق به دلیل عدم تخصیص ارز رخ داده و ربطی به ممنوعیت واردات نداشته چون قبل از ممنوعیت، وارد بنادر شده است.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی دستور تخصیص ارز برای این محموله را صادر کرده و امیدواریم که با انجام این کار طی یک الی دو هفته آینده این برنج ها ترخیص و توزیع شود.
کشاورز با اشاره به افزایش تولید برنج داخلی در سالجاری گفت: در کشور برنج به اندازه کافی داریم اما برنج ایرانی قیمت بالایی دارد و قشر ضعیف جامعه نمی تواند این نوع برنج را تهیه کند ضمن اینکه برنج تولید شده در خوزستان نیز مشکل فرآوری دارد، هنوز به شکل شلتوک است و  به همین دلیل  قابل عرضه به بازار نیست.
وی درباره اینکه آیا با ترخیص برنج های موجود در گمرک، قیمت در بازار کاهش می یابد؟، گفت: این برنج ها با نرخ های مصوب عرضه خواهند شد؛ کسانی که در حال حاضر برنج را گران می فروشند سوپرمارکت ها یا مراکزی هستند که مقداری از این نوع برنج را در اختیار دارند و ربطی به واردکنندگان عمده ندارد.
گزارش ها از بازار برنج حاکی است که قیمت برنج پاکستانی طی ماههای اخیر ۲ برابر شده و نرخ هر کیسه ۱۰ کیلویی آن از حدود ۹۰ هزارتومان به ۱۸۰ هزارتومان رسیده است.
 
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار؛ 
در بندر چابهار هیچ کالای رسوب کرده‌ای نداریم 
مدیرعامل منطقه آزاد چابهارگفت:هیچ کالای رسوب شده در انبارهای چابهار وجود ندارد و برخی آمارها مبنی بر رسوب کالاهای اساسی و برنج در منطقه آزاد چابهار صحت ندارد. در واقع این اعداد و ارقام که از رسوب کالا در این بندر اعلام شد، مبنای منطقی در منطقه آزاد چابهار ندارند. 
عبدالرحیم‌ کردی گفت: چابهار تقریبا بیش از یک دهه است به سر زبان‌ها افتاده است و شروع این مباحث نیز عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب بود که سواحل مکران را به‌عنوان گنج پنهان مورد توجه قرار دادند.
وی با تاکید بر این‌که این نگاه، عنایت هوشمندانه و تیزبین رهبر معظم انقلاب از اصول علم اقتصاد بر می‌آید، ادامه داد: مواد اولیه روزی عامل مهم تعیین کننده بود، در مقطعی نیروی کار در قیمت تمام شده کالای تولیدی تاثیر به سزایی داشت. اما از دو دهه قبل این فضا تغییر کرد و به این معنا که دسترسی به نیروی کار به راحتی امکان پذیر بود و شکاف فناوری به شدت کم شد و فضا برای رقابت آنچنانی وجود نداشت
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به ایجاد زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت: مبنی بر دستور جدید مقام معظم رهبری برای تامین مالی سواحل مکران ۳۰۰میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به دستور ایشان جهت تکمیل راه آهن زاهدان – چابهار اختصاص داده شده و دستگاه‌های ذیربط نیز متعهد شده‌اند، سرعت لازم را در تکمیل مسیر ریلی این منطقه بوجود آورد.
کردی در ادامه گفت: این راه آهن نزدیک ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیمه اول سال ۱۴۰۰ اتصال راه آهن چابهار به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کردی درباره احداث فرودگاه جدید بین المللی چابهار ادامه داد: توافقنامه اجرایی با پیمانکار به امضا رسیده است و عملیات اجرایی این پروژه سه ساله به زودی شروع خواهد شد.
کردی از اخذ تاییدیه دولت چین برای فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری فرودگاه بین المللی چابهار خبر داد و گفت: فاز اول بخش «کارگو» به ظرفیت ۵ میلیون تن نیز طراحی شده است.
مدیرعامل منطقه ازاد چابهار در ادامه صحبت های خود گفت: طرح توسعه چابهار تهیه شده است و دو بندر شهید بهشتی و کلانتری نیز در طرح توسعه جانمایی شده و به منطقه آزاد چابهار اضافه خواهد شد.
کردی در ادامه به نقش آفرینی چابهار در اقتصاد ملی اشاره و خاطرنشان کرد: از دو مسیر فولاد و پتروشیمی نقش آفرینی این منطقه آزاد در اقتصاد ملی را دنبال خواهیم کرد؛ طرح جامع فولاد کشور ۱۰ میلیون تن تولید فولاد را برنامه ریزی کرده که سهم سواحل مکران نیز در آن در نظر گرفته شده است که هم اکنون ۱.۶ میلیون تن را روی خاک داشته و ساخت کوره نیز تمام شده است.
وی گفت: فاینانس از صندوق توسعه ملی به میزان ۱۱۲ میلیون یورو عملیاتی شده که در سال ۱۴۰۰ این طرح فولادی به بهره برداری خواهد رسید؛ ضمن اینکه در فاز دوم نیز برای تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده است.