اخبار
شمخانی در چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه:
ظهور جمهوری اسلامی ایران تحولی در تعیین مرزهای نوین قدرت بود
دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه که صبح امروز سه شنبه در تهران برگزار شد آخرین تحولات نوین امنیتی در سطح منطقه و جامعه بین المللی را تشریح کرد.دریابان علی شمخانی با تبیین ریشه های تاریخی تعیین مرزهای نوین قدرت پس از فروپاشی شوروی اظهار داشت: حضرت امام (ره) با پیش‌بینی فروپاشی شوروی و نظام دو قطبی در جهان سنگ بنای پیشتازی و تولید قدرت از سوی جمهوری اسلامی را بر پایه راهبرد نه شرقی و نه غربی پایه گذاری کرد.وی ظهور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردمی و مقتدر در نظام بین الملل را تحولی قابل توجه در تعیین مرزهای نوین قدرت عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در طول چهار دهه گذشته ایجاد ثبات داخلی، تولید توان دفاعی ملی، دستیابی به قدرت عمق راهبردی و پیشرفت در فناوری‌های نو و هسته ای موجب افزایش روز افزون نقش و تاثیرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده است‌.دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی در ناکام سازی راهبردهای آمریکا در غرب و شرق آسیا، حمایت از رژیم صهیونیستی و استقرار نظام تک قطبی در جهان گفت: توان بسیج کنندگی انقلاب اسلامی ضمن به شکست کشاندن راهبرد آمریکا در ایجاد و بهره برداری از فتنه داعش برای جلوگیری از گسترش امواج بیداری اسلامی، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است.شمخانی نقش ‌و جایگاه دستگاه‌های اطلاعاتی بویژه سازمان اطلاعات سپاه در کسب موفقیت‌های شگرف جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم و تعیین کننده عنوان کرد و افزود: خوشبختانه تجربیات جنگ، مقابله با ضدانقلاب داخلی و مواجهه با عملیات پیچیده سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به سطح قابل قبولی از آمادگی و مهارت حرفه ای رسانده است.وی افزود: امروزه حوزه کارکردی اطلاعات فراتر از پشتیبانی از بخش عملیات شده و ایفای نقش مستقل و عملیاتی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی به ضرورتی غیر قابل اجتناب تبدیل شده است.
شمخانی در پایان ضمن تقدیر از فعالیت‌های ارزنده و ارزشمند سازمان اطلاعات سپاه در کشف و خنثی سازی توطئه های خارجی و مقابله با ضد انقلاب داخلی افزود: سپاه نماد غیر قابل تغییر انقلاب بوده و قرابت یا دوری افراد و جریانات خودی از این شجره طیبه شاخص مهم میزان عشق به انقلاب و ارزش‌های جاودان آن است.
 
وقت کشی در عدم تصویب لوایح FATF، خودتحریمی جدید
ادامه از صفحه اول
گروه ویژه اقدام مالی در محورهای سیاستگذاری و همکاری ملی و بین‌المللی، جرم‌انگاری پولشویی و مصادره، تامین مالی تروریسم و تولید تسلیحات کشتار جمعی، شفافیت و چارچوب‌های قانونی و همچنین وظایف نهادهای دولتی، قضایی و مالی ۴۰ «توصیه» دارد. این توصیه‌ها به خودی خود الزام‌آور نیستند، اما با توجه به جایگاه گروه ویژه اقدام مالی و اینکه کشورهای عضو آن و همچنین نهادهایی مانند «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) معیارهای گروه ویژه را برای مبارزه با پولشویی قبول دارند، رعایت یا عدم رعایت آنها مستقیما روی نظام بانکی کشورها تاثیر می‌گذارند.ایران عضو گروه ویژه اقدام مالی نیست. به غیر از این، کشورمان در گروه ویژه اقدام مالی خاورمیانه و آفریقای شمالی هم عضویت ندارد. از ژوئن ۲۰۱۶ ایران به عنوان عضو ناظر در گروه اروپایی - آسیایی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پذیرفته شده است. گروه ویژه اقدام مالی از سال ۲۰۰۸ به این سو همه ساله در گزارش‌های سالیانه خود نسبت به وضعیت ایران از حیث ریسک بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم هشدار داده و از کشورهای عضو خواسته است که تدابیری را علیه ایران اتخاد کنند تا نظام مالی بین‌المللی از ریسک فعالیت‌های پولشویی و تامین تروریسم در امان بماند. تصور می‌شود که پس از توافق هسته‌ای توصیه گروه ویژه به اتخاذ اقدامات علیه ایران، یکی از دلایل احتیاط بانک‌های خارجی در معامله با ایران بوده باشد.گروه ویژه اقدام مالی تاکنون برای پیوستن کامل ایران به FATF شش بار فرصت داده و اعلام کرده است که مهلت جاری آخرین آنهاست و به هیچ وجه فرصت دیگری داده نخواهد شد. هر چند قوای مجریه و مقننه به وظایف خود در تصویب لوایح مربوطه CFT و پالرمو اقدام کرده‌اند و پیوستن کامل به FATF را به منظور دوری از تحریم‌های مالی و پولی جهانی علیه ایران و بهانه‌گیری از قدرت‌های بزرگ برای تحت فشار گذاشتن ایران، لازم و ضروری می‌دانند، ولی این لوایح هنوز نهایی نشده‌اند. گروه ویژه اقدام مالی پولشویی (FATF) همواره یک بیانیه منتشر می کند در آن لیستی از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران‌کننده‌ای دارند، منتشر می‌کند و در آن از اعضای خود و دیگر کشورها می‌خواهد که در فعالیت‌های اقتصادی خود و روابط مالی دوجانبه حداکثر دقت را به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و پول‌شویی به خرج دهند.در لیست منتشرشده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به‌عنوان کشورهای خطرناک شناخته شده‌اند اما بنابر تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام»، اقدامات متقابل علیه ایران در مرحله اول برای مدت یک سال به تعلیق درآمد، اما با ادامه تعلل در پیوستن به این کنوانسیون‌ها این تعلیق برای چندمین بار تمدید شده است که بعید به نظر می‌رسد با پایان این مهلت بار دیگر تمدید شود و اگر چنین شود، بازگشت ایران به لیست سیاه شرایط سختی را بر اقتصاد ما تحمیل خواهد کرد و خودتحریمی را به دنبال خواهد داشت.شایسته این است مراکزی که نهایی‌سازی لوایح دولتی را معطل کرده‌اند، مصالح ملی را در نظر گرفته و زمینه‌ای را فراهم نسازند که دشمنان قسم خورده ایران بهترین بهانه را برای بلوکه کردن کامل ایران اسلامی، به دست آورند. مردم ایران همیشه در مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان ایران، پای نظام ایستاده‌اند و شایسته نیست نسبت به این مردم بی‌مهری صورت گرفته و با دست خود، فشار روی آنها را مضاعف کنیم.