اخبار

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی (که طی بخشنامه شماره ۲۸۳۹۶۲‏‏/۰۰ مورخ ۲۹‏‏/۰۹‏‏/۱۴۰۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است) با تلاش‌های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه‌ای و فناورانه و با همکاری بانک‌های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال عملیاتی شد و اولین برات الکترونیکی توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.
در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.
برخی از مزایای برات الکترونیکی عبارتند از:
- قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی
- امکان صدور برات الکترونیکی تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار
- معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی
- امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره
با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره‌های فعالیت آنها فراهم شده است. لازم به ذکر است که بر اساس بخشنامه مورخ ۲۶/۱/۱۴۰۳ بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که می‌تواند در کنار سایر ابزار‌های تامین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش موثری در تحقق اهداف شعار سال ایفا کند.
 
 
 
 
 
اعضای هیأت مدیره بانک ملی ایران:
جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
اعضای هیأت مدیره بانک ملی ایران در همایش ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ و تبیین اهداف سال ۱۴۰۳ بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای جذب منابع پایدار و خدمت‌رسانی شایسته و مطلوب به مشتریان تأکید کردند.
در این همایش که با حضور اعضای هیئت مدیره ، هیئت عامل ، روسای ادارات کل ، روسای ادارات امور شعب استان ها و شعب مستقل بانک برگزار شد ، اعضای هیئت مدیره بانک به بیان نقطه نظرات خود پرداختند: عباس شفیعی رئیس هیأت مدیره بانک ملی ایران با بیان این‌که سال گذشته با تکیه بر اهداف یکپارچه، زمینه نقشه راه دقیق و برنامه‌ریزی منسجم بانک فراهم شد، افزود: همکاران سراسر کشور با تلاش و زحمات بی‌وقفه و بی‌دریغ و با تکیه بر اهداف بانک و نقشه راه موجود، توانستند در سال گذشته کارنامه‌ای درخشان و منحصر به‌فرد را در بانک محقق کنند. 
 وی خدمات‌دهی مطلوب را یک اقدام راهبردی دانست و گفت: رشد و توسعه زیرساخت‌های فناوری یکی از بهترین اقداماتی بود که سال گذشته با دانش و تدبیر متخصصان در بانک رقم خورد.
شفیعی فروش ارز، اعطای تسهیلات غیر حضوری، واگذاری اموال مازاد بانک و ... را از مهمترین عملکردهای بانک در سال گذشته خواند و گفت: در سال جاری برای جذب منابع پایدار و عدم استفاده از سیاست‌های انقباضی باید محصولات مناسبی را طراحی، تولید و عرضه کنیم.
وی حفظ و تثبیت موقعیت کنونی را راهکاری مناسب در راستای موفقیت های پیش‌روی بانک عنوان کرد.
در ادامه این همایش محمود شایان دیگر عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: نامگذاری شعار سال بیانگر توجه به تولید ملی و توسعه کشور است که همه باید برای تحقق این عنوان قدم‌های مناسبی بردارند و ما هم در بانک وظیفه داریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق به تحقق شعار سال کمک کنیم.
وی واگذاری اموال و دارایی‌ها را از اقدامات مهم و مؤثر بانک در سال گذشته دانست و تصریح کرد: واگذاری سهام پتروشیمی شازند به پالایشگاه تهران یکی از مهمترین و بزرگترین واگذاری‌های تاریخ کشور را در حوزه مولدسازی دارایی‌های دولت رقم زد.
شایان در بخش دیگری از این همایش تشکیل شرکت تعاونی مسکن در راستای خانه‌دار شدن همکاران جدید را خواستار شد.
صمد عزیزنژاد عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران در بخش دیگری از این همایش ریسک‌پذیری را برای رقابت در نظام بانکداری با اهمیت دانست و گفت: هر یک از مدیران و رؤسای ادارات امور استان‌ها و شعب مستقل می‌توانند برای رضایت مشتریان خود براساس قوانین و مقررات موجود و مبتنی بر شرایط استان سبد تسهیلاتی خاصی را در نظر بگیرند. 
وی در ادامه دانش‌افزایی کارکنان را یکی از راهکارهای مهم برای موفقیت بانک دانست و افزود: ارائه خدمات ویژه و با کیفیت می‌تواند در حفظ مشتریان و وفاداری آن‌ها موثر باشد.
امیر مسعود رزازان عضو دیگر هیأت مدیره بانک ملی ایران در این همایش استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در سطح بانک ملی ایران را برای موفقیت الزامی دانست و اظهار داشت: با وجود خلاقیت و افزایش بهره‌وری امکان جذب منابع جدید وجود دارد.
وی مدیریت و تناسب دارایی و بدهی را مهم و با اهمیت برشمرد و گفت: ما در مقایسه با سایر بانک‌ها در مقام نخست و رتبه برتر را داریم، اما باید با تلاش مضاعف بانک را به جایگاه قبلی خود بازگردانیم.
رزازان روی گشاده و برخورد مناسب را در جذب منابع و حفظ مشتریان مهم خواند و از برگزاری مجمع عمومی برای ادارات امور شعب استان‌ها در سال جاری خبر داد. 
حسین بهاری دیگر عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران در بخش دیگری از این همایش سه عامل انسجام مدیریتی، اراده جامع و وفاداری سازمانی را عامل اصلی موفقیت بانک در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در پایان سال با تلاش و زحمات کارکنان بانک به موفقیت‌های خوبی دست یافت که این موضوع موجب احیای اعتماد به نفس و قوت قلب برای ادامه راه همکاران شد.
محمد نجف‌زاده ضیاء‌الدین در ادامه این همایش با بیان این که هوش مصنوعی صنعت بانکداری را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: بارزترین روشی که صنعت بانکی از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کند، از طریق چت‌بات‌ها و ربات‌ها است و این موضوع باید در اولویت بانک قرار بگیرد.
وی گفت: باید با طراحی و تولید محصولات و ابزارهای نوین و جدید به سمت بازاریابی هدفمند و هوشمند حرکت کنیم تا شاهد موفقیت‌های چشمگیر بانک ملی ایران باشیم.
عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران با تأکید بر تدوین و طراحی محصولات و خدمات جدید بانکی متناسب با نیاز و خواسته‌های مشتریان خواستار ریل‌گذاری جدید بانک ملی ایران در مسیر تقویت و توسعه همه جانبه بانک شد.
 
 
 
 
 
امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان بانک شهر و شرکت کاله
در حاشیه بازدید مدیرعامل بانک شهر از بزرگترین شرکت تولید کننده فراورده های لبنی، تفاهمنامه همکاری مشترک میان این بانک و شرکت کاله به امضاء رسید.
دکتر سیدمحمدمهدی احمدی در این بازدید که به همراه جمعی از معاونان و مدیران ارشد بانک شهر انجام شد، به تشریح نقش حمایتی این بانک از صنایع مختلف پرداخت.
دکتر احمدی با اشاره به آمادگی بانک شهر برای حمایت از شرکت کاله به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ فراورده های لبنی در کشور، گفت: می توانیم با ارائه خدمات برتر بانکی این شرکت را در تولید محصولات باکیفیت، افزایش صادرات، کاهش واردات، ارز آوری، ایجاد اشتغال و ... همراهی کنیم.
وی با تاکید بر توانمندی بانک شهر در تامین اعتبار ارزی و ریالی پروژه های تولیدی و دارای توجیه اقتصادی، خاطرنشان ساخت: تامین مالی پروژه های بزرگ به صورت مرحله ای و در قالب تسهیلات و تعهدات ارزی و ریالی صورت می پذیرد.
مدیرعامل بانک شهر افزود: با تکیه بر خدمات متمایز خود، قطعا خواهیم توانست از گسترش و توسعه فراورده های لبنی در کشور حمایت ویژه داشته باشیم.
در ادامه غلامحسین سلیمانی مدیرعامل شرکت کاله از حضور مدیرعامل بانک شهر در این شرکت و توجه ویژه این بانک به دغدغه های واحدهای تولیدی قدردانی کرد.
وی تصریح کرد: شرکت کاله در حوزه صنایع غذایی و محصولات مختلف لبنی و غذایی در بیش از ۱۰ کشور فعالیت دارد و رسالت خود را تولید محصولات با کیفیت بالا و با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان می داند.
سلیمانی با اشاره به اینکه گروه تولیدی کاله توانسته در تولید تعدادی از محصولات درسطح دنیا به صورت انحصاری فعالیت کند، گفت: برنامه حال حاضر گروه به دنبال تکمیل پروژه پالایشگاه شیر، تولید شیرخشک و قهوه می‌باشد که در این خصوص بانک شهر می تواند نقش حمایتی مهمی داشته باشد.
 
 
 
 
 
راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی
کشاورز در این نشست که با حضور مدیران کل استانها به صورت برخط همراه بود به تبیین راهبرد سال ۱۴۰۳ در پنج محور الکترونیکی کردن فرآیندهای بیمه گری با اولویت حوزه خسارت، رشد و توسعه بیمه های زندگی با رویکردی نوآورانه در حوزه سرمایه گزاری، طراحی و معرفی محصولات جدید بیمه ای به بازار، افزایش توانمندی و قابلیتهای نمایندگان از طریق تعریف بسته های آموزشی، رفاهی و تسهیلاتی و معرفی بهتر  دست‌آوردها و خدمات بیمه ایران از طریق رسانه های جمعی پرداخت.
وی گفت: بیمه ایران دارای تمدن سازمانی است و این تمدن سازمانی نتیجه تلاش بسیاری از همکاران و نمایندگان از قدیم تا به الان بوده و همه ما موظفیم این امانت را به خوبی حفظ، تقویت و به آیندگان منتقل کنیم. معتقدم قانونٱ و اخلاقٱ و شرعٱ باید از نگاه تمام ذینفعان برای حفظ این تمدن سازمانی، کوشش کنیم.
همه خودمان را مدیون شرکت میدانیم و به نظر من برای اداره شرکت بزرگ بیمه ایران باید روی چند موضوع توافق کنیم. برقراری نظم و انضباط در همه امور، تعامل و برقراری ارتباط با همه ذینفعان با رعایت احترام و سرعت بخشی توام با کیفیت در انجام امور. همه همکاران در سطوح حکمرانی، مدیریتی و عملیاتی باید به دنبال نهادینه کردن این مولفه های رفتاری باشیم.
مدیرعامل بیمه ایران افزود: بهترین جلسات من دیدار با مدیران استانها و همکاران محترم شبکه نمایندگی است چون کار اصلی و اجرایی را همکاران من در شعب  و نمایندگی ها انجام می دهند. هدف از تشکیل نشست، دریافت نقطه نظرات و دیدگاه های مدیران استانها است و همه دغدغه های مطرح شده را صحیح میدانم و از معاونین توقع دارم موضوعات را در حوزه خودشان اولویت بندی کنند و از مدیران ستادی نیز  انتظار دارم انتظارات و درخواست‌های استانها را سریع پاسخ دهند چرا که مشتری در شعبه منتظر تصمیم گیری ما نخواهد ماند. کسب و کار ما بیمه گری است و همه واحدها باید به یکدیگر کمک کنند.
 رئیس هیات مدیره با اشاره به نظرات مدیران کل استانی تاکید کرد: نباید تصمیمات در اجرا با وقفه روبرو شود و حدود اختیارات باید با توجه به شرایط رقابت بازار بهینه گردد. باید چابک تر تصمیم بگیریم و با تغییرات بروز شویم. تشکیل کمیته از افرادی که دل در گرو موفقیت شرکت دارند میتواند به دستیابی به اهداف کمک کند و من هم بنا دارم از همه سلائق که به شرکت علاقه دارند استفاده کنم.
وی در پایان گفت: بیمه ایران علیرغم نقش حاکمیتی اما یک بنگاه تجاری و اقتصادی است و اعتقاد دارم نظام حقوق و دستمزد آن باید با این نگاه بهینه شود به همین جهت با توجه به مقررات دولتی به دنبال تحقق تغییراتی در این خصوص هستیم.
در ابتدای این نشست نعمت الهی سرپرست معاونت حقوقی و هماهنگی اموراستانها، شعب و نمایندگیها با اشاره به تاکید مدیرعامل در تشکیل این جلسه به توضیح اجمالی برنامه حوزه مربوط پرداخت و از برگزاری گردهمایی حضوری سراسری مدیران در آینده نزدیک خبر داد.