«لئوپارد CS10» با پلاک گذرموقت در خیابانها دیده شد؛
چینی جدید در آستانه ورود به بازار ایران
این شرکت نخستینبار در سال 2014 میلادی اقدام به معرفی کراساوور لئوپارد CS10 کرد اما پس از مدتی نسخههای بهروزرسانیشده آن را به بازار داخلی چین و برخی دیگر از کشورها معرفی کرد.
پس از توافقات برجام و انعقاد قراردادهای خودرویی متعدد، شاهد ازسرگیری روابط مشترک میان خودروسازان ایرانی و برندهای خارجی بودیم. از اینرو برخی برندهای اروپایی و آسیایی با سرمایهگذاری در ایران قصد داشتند بسیاری از مدلهای روز و پرفروش را در کشور تولید و عرضه کنند. دراینمیان برندهای چینی هم بهرغم سرمایهگذاریهای کلانی که از گذشته داشتند، برنامههای خود را در ایران با جدیت بیشتری دنبال کردند و قصد سهمخواهی بیشتری از بازار کشور را داشتند. اما با برهم خوردن برجام و آغاز دور جدید تحریمهای بینالمللی، بسیاری از برندها، بازار ایران را ترک و شرایط همکاری با شرکای ایرانی خود را بسیار دشوارتر از گذشته کردند.
این رویه حتی شامل برندهای چینی هم شد و بسیاری از آنها از ادامه فعالیت در ایران انصراف دادند.با این وجود چند وقتی است زمزمههای ورود و همکاری برندهای جدید چینی در کشور بهگوش میرسد که غالبا به صورت همکاری مشترک و مونتاژ خودرو در ایران خواهد بود. برخی از این برندهای جدید چینی درواقع زیرمجموعههای برندهای معتبر و نامآشنای چینی هستند که بهواسطه سهمخواهی بیشتر از بازارهای بکر تاسیس شدهاند.
یکی از محصولات جدیدی که بهتازگی بهمنظور ارزیابی و تستهای تطبیقپذیری پیشاز تولید راهی ایران شده است، کراساوور چینی «لئوپارد cs10» است. این محصول پساز اخذ پلاک گذرموقت راهی خیابانها و جادههای کشور شد تا با توجه به شرایط منطقهای و کیفیت سوخت ایران، ارزیابی شود.
پیشاز این نیز اواخر تابستان سال 96 خبرهایی مبنیبر حضور این برند جدید در بازار ایران منتشر شد. در آن زمان چند دستگاه از محصولات این برند چینی توسط یکی از خودروسازان خصوصی به کشور راه یافته بود، اما برنامه تولید و مونتاژ دقیقی برای آنها اعلام نشد.
حال باتوجه به شرایط کنونی و مشکلات فراوانی که بر سر راه تولیدکنندگان خودرو قرار دارد، انتظار میرود طرفین قرارداد همکاری مشترک، تمامی جوانب امر را سنجیده باشند تا بازهم شاهد عرضه ناکام محصولات ناشناخته در بازار کشور نباشیم. زیرا در شرایط حساس کنونی آنچه بیش از تنوعبخشی به سبد محصولات خودروسازان داخلی حائزاهمیت بوده، ارائه خدمات پس از فروش استاندارد و تامین قطعات یدکی اصلی توسط شرکتهای داخلی است.
با اینوجود، تاکنون هیچ اطلاعات کاملی درخصوص عرضه رسمی محصولات لئوپارد به کشور اعلام نشده است و مشخص نیست کدامیک از شرکتهای خودروساز خصوصی قصد دارند این برند تازه چینی را به بازار ایران عرضه کنند. اما از آنجاکه در سال 96 شرکت ریگانخودرو اقدام به برگزاری تستهای تطبیقپذیری چند مدل از محصولات لئوپارد کرده بود، میتوان انتظار داشت اکنون نیز این شرکت برنامههای خود را دنبال کند و مدل CS10 را به خط تولید خود نزدیک کرده باشد.
ویژگیها و مشخصات فنی لئوپارد «CS10»
شرکت خودروسازی چانگفنگ از زیرمجموعههای کمپانی گک (GAC)، عمده فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای کاروتجاری دنبال کرده است. اما این شرکت با معرفی زیربرند لئوپارد توانست پا به دنیای کراساوورها و شاسیبلندها بگذارد و با صرف هزینههای هنگفت، در زمان کوتاه پیشرفت قابلتوجهی داشته باشد.
این شرکت نخستینبار در سال 2014 میلادی اقدام به معرفی کراساوور لئوپارد CS10 کرد اما پس از مدتی نسخههای بهروزرسانیشده آن را به بازار داخلی چین و برخی دیگر از کشورها معرفی کرد. حال نمونهای که در خیابانهای تهران دیده شده از نوع فیسلیفت بوده که از امکانات و ویژگیهای بهروز برخوردار است.
لئوپارد برای این مدل چند نوع پیشرانه درنظر گرفته و نسخه پایه از پیشرانه 1.5لیتری توربوشارژ با توان 150اسببخار برخوردار است. اما براساس تصاویر منتشرشده، لئوپارد CS10 موردنظر از نوع فول آپشن و از پیشرانه چهارسیلندر دولیتری مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ برخوردار است. این موتور میتواند نیرویی معادل 177اسببخار و حداکثر گشتارو 250نیوتونمتری تولید کند.