اخبار
بر اساس تصویب ستاد اقتصادی دولت؛
7میلیون تن کالای رسوبی بدون انتقال ارز ترخیص می‌شود
اخیراً تلاش‌های جدی برای گشایش قفل ترخیص چندین میلیون تن کالای رسوبی در بنادر و گمرکات صورت گرفته است، بر این اساس با تأیید نهایی دولت امکان ترخیص این اقلام با روش بدون انتقال ارز ممکن خواهد شد.
بر اساس اعلام مسئولان گمرک ایران، تا اواخر شهریورماه حدود هشت میلیون تن کالا در بنادر وجود داشته است که نزدیک به یک میلیون تن آن را کالای کانتینری و حدود هفت میلیون تن دیگر را کالای غیرکانتینری تشکیل می‌دهد که 3.5 میلیون تن آن کالای اساسی است، بر این مبنا از  حدود 3.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر  با تسهیلات در نظر گرفته‌شده حدود 2.7 میلیون تن از آنها شامل پنج قلم کالایی امکان ترخیص فوری دارند.
گفتنی است، یکی از مشکلات اصلی  در مسیر ترخیص کالاهای مذکور به فرایند پیچیده ثبت سفارش، تخصیص ارز، تأمین ارز از مسیر بانکی اخذ کد رهگیری، ثبت آماری و... بازمی‌گردد، بر همین مبنا بسیاری از صاحبان کالا حاضرند از روش بدون انتقال ارز کالای خود را از گمرکات ترخیص کنند.
اخیراً بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت بر امکان ترخیص اقلام دپوشده در گمرکات و بنادر کشور از طریق روش بدون انتقال ارز یا ارز اشخاص تأکید شده است.
در همین راستا رئیس‌کل گمرک نیز گفته بود: در خصوص کالاهای غیراساسی (مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید و...) بر اساس تصمیم نهایی دولت اقلامی که تا 20 تیر ماه قبض انبار دریافت کرده  باشند بدون اخذ کد رهگیری و با ارز متقاضی ترخیص خواهند شد. البته این فرایند هنوز عملیاتی نشده است ولی امیدواریم در هفته‌های آینده نتیجه این تصمیم مشخص شود.
معاون فنی گمرک نیز در همین رابطه به این نکته اشاره کرده بود که فرایند تعیین منشأ ارز 60 درصد اقلام دپوشده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام شده است و با تکمیل فرایند مذکور امکان ترخیص اقلام دپویی از طریق بدون انتقال ارز یا ارز اشخاص فراهم می‌شود.
اما در این بین یک سؤال جدی نیز مطرح شده است؛ آیا دادن جواز ترخیص به کالاهایی که بدون انتقال ارز از سیستم بانکی وارد می‌شوند، به‌واقع، دادن پاداش به متخلفین و مجازات بازرگانانی است که با رعایت قوانین کشور، کماکان در صف تأمین ارز توسط بانک مرکزی‌اند؟
به‌تازگی به هر کانال یا گروه اقتصادی در فضای مجازی سر می‌زنید، خبر از دپوی مقادیر زیادی کالا در گمرکات کشور است. رئیس‌کل گمرک ایران در مصاحبه‌ای از دپوی حدود 3.5میلیون تن کالا به‌ارزش تقریبی 6میلیارد دلار گفت.
در آخرین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر هم رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به همین انبار اشاره کرده از استاندار استان تقاضای راهکار کرد، حتی در همین جلسه خبر از دپوی 100کانتینر لاستیک خودرو داده شد. این سروصداها امّاواگرهایی دارد که به‌عمد به آنها اشاره نمی‌شود.
 
 
 
 
 
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:
دردسرهای مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان
یکی از مهمترین دلایلی که تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید می‌دانند، بلوکه شدن بخش قابل توجهی از سرمایه در گردش تولیدکنندگان به صورت اعتبار نزد سازمان امور مالیاتی است.
مالیات‌های درآمدی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزایی دولت‌ها هستند. اکثر کشورهای دنیا برای رفع نیازهای دولت‌ها به اخذ مالیات روی می‌آورند. یکی از مهم‌ترین مالیات‌های درآمدی در ایران مالیات بر ارزش افزوده است.
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف چند مرحله‌‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع بر اساس درصدی از ارزش کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌گردد، البته مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا در نهایت توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت گردد؛ عملا هدف این مالیات اخذ مالیات از خریدار نهایی است. این مالیات در کشورهای مختلف برای محصولات مختلف دارای نرخ‌های شناور و متنوع است اما در ایران نرخ این مالیات 9 درصد به صورت ثابت است. این پایه مالیاتی از سال‌ها قبل در کشورهای اروپای غربی مانند فرانسه و آلمان مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه در اواخر دهه 70 میلادی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته اجرایی شد.
از دیدگاه سازمان امور مالیاتی، مهم‌ترین کارکردهای مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از: تامین درآمد پایدار برای دولت، شفاف‌سازی مبادلات و جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی و کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت‌های مولد.
با این وجود، مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصلی‌ترین موانع تولید از دیدگاه تولیدکنندگان است. این موضوع نشان می دهد که مالیات بر ارزش افزوده که از بهترین پایه های مالیاتی محسوب می شود، بسیار پرایراد اجرایی شده است.
مالیات بر ارزش افزوده چه مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد می کند؟
یکی از مهمترین دلایلی که تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید می‌دانند، بلوکه شدن بخش قابل توجهی از سرمایه در گردش تولیدکنندگان به صورت اعتبار نزد سازمان امور مالیاتی است.حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی درباره این موضوع گفت: «یکی از اصلی‌ترین دلایل اخذ مالیات بر ارزش افزوده، شفافیت جریان کالا و خدمات است، با این وجود اکثر تولیدی‌ها با اخذ مجوز، زیر ذره بین سازمان مالیاتی می‌ایند پس جریان کالا تقریبا مشخص است؛ اما خریداران محصول و فروشندگان مواد اولیه به این شرکت‌ها غیرشفاف هستند و عملا با اخذ مالیات بر ارزش افزوده و امکان بدون فاکتور خریدن محصولات، حلقه‌های پسین و پیشین تولیدی‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سر باز می‌زنند و معمولا تنها تولیدکننده است که مالیات را می‌پردازد.»
این کارشناس اقتصادی درباره بلوکه شدن سرمایه در گردش تولیدی‌ها به صورت اعتبار نزد سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: «در قانون مالیات بر ارزش افزوده مقررشده است درصورتی‌که صورت‌حساب‌ها کاملاً شفاف باشند، اعتبارات مالیاتی به تولیدکنندگان برمی‌گردد اما درواقع این‌طور نیست. اعتبارات مالیاتی به دو طریق برگشت داده می‌شود. اول اینکه همان اعتبار با مالیات ارزش‌افزوده فصل بعدی تسویه شود و دوم اینکه به‌صورت نقدی به مؤدی برگردد. مؤدی اگر روش اول را انتخاب کند تائید می‌شود ولی اگر روش دوم را انتخاب کند و طلب پول نقد کند، ممیز برای اینکه به هر طریقی ایراد و اشکالی پیدا کند حکم رسیدگی مالیات بر درآمد مشاغل برایش می‌زند. عملا برای تسویه حساب اعتبار تولیدکننده حداقل سه ماه هیچ پولی نصیبش نخواهد شد که سبب کاهش بخش مهمی از سرمایه در گردش تولید خواهد شد».
ایجاد رقابت بر سر عدم شفافیت
یکی از مهم‌ترین مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌دار کردن شفافیت برای بخش مولد اقتصاد است. بعد از اجرای مالیات بر ارزش افزوده، خریدار نهایی یا حلقه بعدی برای اینکه این مالیات را نپردازد، به سراغ فروشنده‌ای می‌رود که فاکتور صادر نکند. مالیات بر ارزش افزوده، شفافیت را هزینه دار کرده است و با این نحوه پیاده سازی، برخلاف هدفش عمل می‌کند. عملا تا زمانی که مسیرهای فعالیت بدون شفافیت باز است و در صورت شفافیت، باید مالیات اضافی پرداخت شود، فروشندگان برای فروش محصولات بدون فاکتور و بدون شفافیت، رقابت خواهند کرد. عملا با توجه به فرآیندهای ایجاد شده در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکنندگان مجبور به فروش بدون فاکتور محصولات خود هستند، زیرا خریداران محصول بدون مالیات را می‌خواهند و برای اینکه محصول به فروش برسد، تولیدکنندگان مجبور به عرضه محصول بدون ارائه فاکتور است.
در کشورهای پیشرفته هم اخذ مالیات بر ارزش افزوده این مشکلات را ایجاد کرده است و این کشورها با شفافیت تراکنش‌ها و اطلاق یک کد اقتصادی مشخص به هر فرد، تا حدودی این مشکلات را حل کردهاند. اما این راهکار در کشورمان اجرایی نشده است.
ایجاد مشکلاتی مانند عدم توانایی در شناسایی خریدار نهایی و هزینه بالای تجهیزات فنی و نیروی انسانی بابت کنترل و نظارت در کشورهایی مانند آمریکا سبب شده است که این کشورها تمایل به حذف مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند.
در مجموع و با توجه به مشکلات فراوان اخذ مالیات بر ارزش افزوده که علاوه بر هزینه بالای تجهیزات فنی و نیروی انسانی، تولیدکننده را نیز متحمل هزینه برای دفاتر مالیاتی می‌کند، ضرورت دارد دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد نظامات جدید مالیات درآمدی که هم هزینه عملیاتی کمتری داشته باشد و هم شفافیت را هزینه‌دار نمی کند، حرکت کند.
 
 
 
 
مجمع عمومی عادی سال 98 ایدرو برگزار شد
مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 1398با، حضور نمایندگان وزارتخانه های صمت، نیرو، دفاع، اقتصاد و دارایی، تعاون و سازمان برنامه و بودجه همچنین نمایندگان سازمان حسابرسی برگزار شد. به گزارش ایدرونیوز؛ امیر بیات معاون وزیر و سرپرست هیئت عامل ایدرو با بیان گزارشی از عملکرد سازمان گسترش در سال 98 اظهار داشت: ایدرو پیشبرد 23 پروژه سرمایه گذاری با مبلغ براوردی حدود 300هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی نهایی بالغ بر 9500 نفر را در دست اجرا دارد.
بیات تحقق پیشرفت 7/87 درصدی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی، نصب و راه اندازی دو سکوی باقیمانده از 4 سکوی فاز 14 پارس جنوبی و تولید 2 میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش را از اهم اقدامات ایدرو در حوزه صنایع نفت و گاز در سال 98 برشمرد.
ادامه ساخت 15 فروند انواع شناور فلزی متوسط و کوچک، تعمیر 55 فروند انواع شناور به ویژه شناورهای پهن پیکر، ساخت، بارگیری، ساخت و به آب اندازی شناور پشتیبان صیادی از مهمترین دستاورهای سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران در صنعت دریایی در سال 1398 است.
سرپرست ایدرو در بخش دیگری از این گزارش برگزاری 3 میز تخصصی برای 98 پروژه با ارزش قراردادی 3 هزار و 384 میلیارد تومان و کاهش ارزبری 275 میلیون یورو را از اقدامات مهم ایدرو در حوزه صنعت خودرو عنوان کرد.
بیات درباره فعالیت های ایدرو در بخش صنایع نوین گفت: تکمیل و بهره برداری از فازهای اولیه دو مرکز تولید انواع بیو ایمپلنت های استخوانی ، قلبی و عروقی، لیگمان، زردپی و رباط در استان های کرمانشاه و تهران، پیشبرد طرح تولید فیلترهای تصفیه آب در ایلام و بهم رسانی بیش از 89 مورد شرکت دانش بنیان و شرکت های صنعتی متقاضی فناوری با ارزش 7000 میلیارد ریال بخشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
بهره برداری از خط ریسندگی جدید شرکت گسترش صنایع بلوچ و همچنین اقدامات مقدماتی برای اجرای فاز دوم طرح بازسازی ونوسازی شرکت گسترش صنایع بلوچ مهتمرین اقدام ایدرو در حوزه نوسازی صنایع در سال 98 بود.
به گفته معاون وزیر صمت توسعه مناطق محروم وکمتر برخوردار یکی از ماموریت ایدرو به شمار می رود که طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین در خراسان شمالی، تولید بیو اتانول سوختی در استان کرمانشاه و همچنین پیگیری پیشبرد اقدامات 6 پروژه توسعه صنعتی از مهمترین اقدامات سازمان گسترش در این حوزه است.
امیر بیات با اشاره اینکه ایدرو نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید را با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل در سال 98 برگزار کرد گفت: مبادله 202 تفاهم نامه در 6 گروه صنعتی از نتایج برگزاری این نمایشگاه بود.
وی همچنین تعامل پرشتاب تر ایدرو و بخش دانشگاهی و فناور کشور در کنار رویکردهای نوین تامین سرمایه برای پروژه های صنعتی از محل مشارکت ها و جذب از بخش های غیر دولتی را به عنوان نکات مهم مد نظر ایدرو برشمارد.
در این نشست همچنین گزارش سازمان حسابرسی کشور به عنوان بازرس قانونی حسابرس مستقل قرائت و پاسخ های لازم از سوی هیات عامل ایدرو مطرح گردید.
در این نشست حمید امانی رئیس امور صنعت ، معدن ، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه ، محسن بخیتار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، امیر منصور شهلایی معاون سرمایه انسانی وزارت دفاع ، گرامی سرپرست دفتر هماهنگی و برنامه ریزی وزارت تعاون و نائیجی رئیس گروه تولیدی دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دستگاه های متبوع به عنوان اعضای مجمع ایدرو حضور داشتند.
 
 
 
 
گواهینامه فولاد خراسان برای صدور محصول به کشورهای مشترک المنافع تمدید شد
گواهینامه بین المللی انطباق محصولات فولاد خراسان با الزامات استاندارد «گوست» (GOST) برای سومین دوره تمدید شد. این گواهینامه استاندارد منطقهای، قابلیت صدور محصولات تولیدی به بازارهای هدف در کشورهای مشترک المنافع را تایید می کند.
به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان، که بزرگترین تولید کننده انواع مقاطع سبک فولادهای ساختمانی در شرق کشور است، با توجه به کیفیت بالای محصولات خود و مزیت نزدیکی به مرز کشورهای مشترک المنافع،  صادرات محصولات و افزایش سهم خود را در بازار این کشورها برنامه ریزی  و در همین راستا اخذ گواهی انطباق محصولات شرکت با الزامات این استاندارد روسی را پیاده سازی کرده است.
در آخرین ارزیابی های صورت گرفته توسط ممیزان و نمایندگان موسسه گوست، برای سومین دوره، انطباق محصولات فولاد خراسان با معیارها و الزامات استاندارد مذکور تایید و گواهینامه صدور محصولات به کشورهای آسیای میانه و روسیه برای یک دوره سه ساله دیگر (سال های 2023-2020 میلادی) به نام این مجتمع صادر شد. 
به گزارش روابط عمومی، داشتن این گواهینامه استاندارد، علاوه بر الزامی بودن برای محصولات خود کشورهای مشترک المنافع، یک ضرورت برای صادرات کالا به آن کشورها به شمار می رود. 
گواهینامه«GOST» به عنوان یک استاندارد منطقه ای، شاخص کیفیت محصول، انطباق محصول با استانداردها و یا مشخصات سفارش داده شده و انطباق محصول با الزامات ایمنی را تایید می کند.