اخبار
 هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره آغاز جنگ سرد جدید
آنتونیو گوترش با اشاره به گسترش بحران‌های بین المللی، برقراری آتش بس در سراسر جهان را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه نشست دیروز مجمع عمومی سازمان ملل , درباره شروع جنگ سرد جدید در جهان هشدار داد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین دوره نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار اعلام آتش بس در جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شد و گفت: از جامعه جهانی می‌خواهم تا به تحقق این هدف تا پایان سال کمک کند. ما ۱۰۰ روز فرصت داریم و اگر درگیری رخ دهد، ویروس تنها برنده خواهد بود.
 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین دوره از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: همبستگی به سود همه ماست. اگر نتوانیم این واقعیت را بپذیریم، همه ما شکست خواهیم خورد
موانع بزرگی مانند شک و تردید شدید و عناصر مخرب و میراث جنگ های طولانی، در راه وجود دارد. اگر فرآیند صلح، حضور جوانان و زنان را تضمین کند، صلح پایدارتر خواهد بود. شاهد توافقات آتش بس بودیم که بیشتر از گذشته دوام آورد. در سوریه، آتش بس در ادلب تا حد زیادی پایدار است. در سوریه از همه طرف های درگیر می خواهم، عملیات خصمانه را متوقف کنند. ما تلاش می کنیم نشست آینده کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شود. با آتش بس در نوار غزه و کنار گذاشتن الحاق بخش هایی از کرانه باختری اشغالی، دستکم در شرایط فعلی، سران اسرائیلی و فلسطینی را به بازگشت به مذاکره جدی برای اجرای راهکار تشکیل دو کشوری، مطابق قطعنامه های شورای امنیت و توافقنامه های دوجانبه تشویق می کنم. در لیبی، شدت درگیریها فروکش کرد اما بسیج گسترده مزدوران و سلاح، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است و نشان می دهد احتمال از سرگیری درگیریها وجود دارد. همه ما باید برای دستیابی به توافقنامه کارآمد به منظور آتش بس و از سرگیری گفتگوهای سیاسی بین طرف های لیبیایی تلاش کنیم

 
 
 
 
وزیر اقتصاد: سهامداران بیهوده در صف فروش قرار نگیرند
وزیر اقتصاد: این نگرانی را دارم که عده‌ای با برنامه ریزی می‌خواهند سهامداران را به فروش سهام شان وادار و با فضای روانی ایجاد مشکل کنند.
آقای فرهاد دژپسند پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار ما درباره افت شاخص‌ها در بازار بورس گفت: همواره از کسانی که می‌خواهند به بازار سرمایه وارد و یا از آن خارج شوند خواهش کردم سه عبارت را مدنظر قرار دهند مطالعه، مشاوره و معامله؛ فعالیت در این عرصه دقت عمل نیاز دارد.
وی افزود: اکنون که موضوع خروج از بازار سرمایه مطرح است به سهامداران تاکید می‌کنم که سهامتان دارائی شماست آن را در معرض « بیا بخر» نگذارید، زیرا سبب می‌شود که ارزش واقعی اش بیان نشود، وقتی سهامداران بیهوده در صف فروش قرار می‌گیرند ارزش دارائی شان کاهش می‌یابد.
آقای دژپسند تاکید کرد: البته من هیچ اختیاری ندارم که بگویم بفروشید یا نفروشید؛ بخرید یا نخرید، دارائی خودتان است، اما خواهش می‌کنم درباره فروش دارائی تان حداکثر دقت را کنید، زیرا دارائی شماست و باید با قیمت مناسب به فروشید.
وی خطاب به سهامداران این پرسش را مطرح کرد که اصلا چرا سهام تان را در معرض فروش می‌گذارید که عرضه زیاد شود و خریداران فکر کنند که هنوز موقعیت دارند که در تور بیاندازند.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با رد فضاسازی روانی عده‌ای برای ایجاد مشکل در بازار بورس، افزود: این درحالی است که طبق نظرسنجی‌ها در خیلی جاها، برآورد‌های خیلی خوبی درباره آینده بورس می‌بینیم، اما برخی، نظرسنجی‌های بد را برجسته می‌کنند در حالی که باید دو طرف را دید و طرف خوب را بیشتر مطرح کرد.
آقای دژپسند گفت: سهامداران توجه کنند که ما در جلسه اخیر شورای عالی بورس ابزار‌هایی تعریف کردیم که خیلی موقعیت خوبی فراهم می‌کند، مثلا فروش تبعی که نوعی ضمانت است بنابراین وقتی این تضمین وجود دارد چرا اکنون برخی سهامداران، سهامشان را با قیمت‌های پایین می‌فروشند، فروش اوراق تبعی خیلی خوب است.
وی همچنین با تاکید بر این که بنگاه‌ها موضوع «سهام خزانه» را جدی بگیرند، افزود: ما در پی این موضوع هستیم، بنابراین از دارندگان سهام می‌خواهم که حتما در باره خرید و فروش سهام شان دقت کنند و حیف است که دارائی خودشان را کمتر از ارزش واقعی آن عرضه کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارائی همچنین درباره موضوعات مطرح در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که چند نماینده درباره آن پرسش داشتند، مشکلات مربوط به روانی تجارت خارجی و ترخیص کالا‌ها از گمرکات بود.
آقای دژپسند افزود: خوشبختانه، چون برخی پرسش‌ها را قبلا برای ما ارسال کرده بودند، جلسه‌ای را در گمرک برگزار کردیم که در آن جلسه گزارش دادند که در خصوص الکترونیکی کردن امور و هوشمندسازی گمرک، اقداماتی را انجام داده اند.
وی گفت: خوشبختانه نمایندگانی که در این زمینه پرسش داشتند قانع شدند و ادامه ندادند.
آقای دژپسند موضوع مطرح دیگر در نشست این کمیسیون را مربوط به ترخیص کالا‌ها از گمرک دانست و افزود: در این باره هم توضیح دادم که بخشی از کالا‌هایی که هنوز اظهارنشده نمی‌توانیم به عنوان رسوب تلقی کنیم، چون در بنادر وجود دارند یا حتی هنوز برخی شان تخلیه نشده و یا برخی به گمرک اظهار شده، اما ترخیص نشده است.
وی یکی از علل این موضوع را مربوط به تائید منشاء ارز دانست که باید از جانب بانک مرکزی انجام شود که طبعا تابع قوانین و مقرراتی است که هنوز کارهایش انجام نشده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: خوشبختانه اخیرا بانک مرکزی تسهیلاتی برای ترخیص کالا‌های اساسی در گمرکات ایجاد کرده است و واردکنندگان باید بیایند و کالا‌ها را ترخیص کنند وگرنه از نظر گمرک کاملا زمینه آماده است که این کار انجام شود.
آقای دژپسند افزود: مقرر شد گزارش کامل کتبی مربوط به این موضوع را بفرستیم.
وی بخش دیگری از پرسش نمایندگان را مربوط به نظام بانکداری به ویژه درباره عملکرد بانک‌های خصوصی دانست و گفت: به عبارتی این پرسش مربوط به تقاضای تحقیق و تفحص شماری از نمایندگان در باره این موضوع است که در این باره گفتگو کردیم و مقرر شد وزارت اقتصاد تا ۱۰ روز آینده نظر کتبی اش را در این باره ارائه کند.
آقای دژپسند افزود: در مجموع، جلسه کمیسیون اقتصاد، جلسه خیلی خوبی بود و بسیاری موضوعات مطرح نیازمند این است که ما جلساتی را به طور مشترک در وزارتخانه یا دستگاه تابعه داشته باشیم و مقرر شد مهلتی تعیین شود تا معاون پارلمانی وزارت اقتصاد موضوع را پیگیری کند تا مسائل با کمال رفاقت حل شود.
 
 
 
اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت و گو با «اخبار صنعت»؛ 
رشد نقدینگی با اصلاح ساختار بودجه کنترل می شود
اقتصاددانان معتقدند بخش بزرگی از دلایل رکود و تورم و ناکارآمدی های اقتصادی کشور که روز به روز بردامنه آن افزوده می شود ناشی از عدم اصلاح ساختار بودجه و پول پاشی های بی دلیلی است که به جرات می توان گفت درکمتر بودجه ای در دنیا این چنین به نهادهای مختلف بودجه داده می شود، لذا کارشناسان سالهاست بر این موضوع تاکید دارند حتما باید بودجه اصلاح شود، موضوعی که مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده اند و آن را از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه کرده اند ما دراین موضوع با حسن حیدری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به این نکته پرداخته ایم که چرا اصلاح ساختار بودجه ضرورت دارد؟!
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت : نمایندگان مجلس باید به ساختار بندی درست بودجه به شدت حساس باشند چرا که در جنگ تحریمی و اقتصادی اگر از این موضوع باز هم ضربه بخوریم، لطمات وارده در کوتاه مدت و میان مدت غیر قابل جبران است.
چرا اصلاح ساختار بودجه مهم است و آیا ظرف یکی دو سال می توان به نتیجه دلخواه رسید؟
اقتصاد تا زمانی درگیر تبعات و مسائل سخت خواهد بود که بودچه به صورت کامل اصلاح نشده باشد. هر چند ایجاد تغییرات اساسی و اصلاحی عمیق در ساختار بودجه کار یکی دو سال نیست و در مدت زمان کوتاه به سرانجام نمی رسد، اما به دلیل زمان بر بودن این موضوع نباید اصلاحات لازم بودجه ای را کنار گذاشت، چرا که به صورت حتمی باید تغییرات جدی در اصلاح ساختار بودجه انجام شود در غیر این صورت مشکلات آنچنان اقتصاد را می گیرد که ابرتورم و فشارهای دیگر رمقی برای مردم و رشد و توسعه اقتصادی باقی نمی گذارد. 
بهترین  شیوه برای اصلاح ساختار بودجه چیست و چه بودجه  ای بودجه اصلاح شده است؟
اصلاح ساختار بودجه باید براساس حرکت به سمت بودچه ریزی عملیاتی باشد، یعنی زمانی می توان بر ایجاد اصلاحات لازم در بودجه تاکید کرد و از آن به عنوان یک دستاورد برای دولت و مجلس نام برد که بودجه ریزی عملیاتی دنبال شود، دولت و مجلس تا جای ممکن و لازم برای ایجاد شفافیت در بودجه همه ی موضوعات و پیش نیازها و نیازها را در نظر بگیرند و لحاظ کنند. اگر دولت و مجلس قصد ساماندهی به اقتصاد کشور را دارند باید به این موضوع مهم توجه کنند که شفاف سازی بر این اساس باید لحاظ شود که مشخص شود به چه نهادی بودجه تعلق می گیرد، هر نهاد در مقابل و برای انجام چه کاری بودجه دریافت می کند، لذا انتظار می رود مجلس نسبت به سند اصلاح ساختاری بودجه ارایه شده از سوی دولت، حساسیت لازم را به خرج دهد. نمایندگان مجلس باید به ساختار بندی درست بودجه به شدت حساس باشند چرا که در جنگ تحریمی و اقتصادی اگر از این موضوع باز هم ضربه بخوریم، لطمات وارده در کوتاه مدت و میان مدت غیر قابل جبران است.
درخصوص بودجه شرکت های دولتی تا چه اندازه ورود نمایندگان به بحث اصلاحی این ردیف بزرگ بودجه جایز است؟
مساله ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به شدت بر روی آن حساس باشند مساله بودجه شرکت‌های دولتی است که برابر یه بیشتر از بودجه عمومی کشور است، با اینکه این موضوع بسیار مهمی است اما تا کنون در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار نگرفته و نمایندگان با بی تفاوتی از بار هزینه ای که به کشور وارد می شود از کنار این مساله عبور کرده اند. مثلا چه ضرورتی وجود دارد که دولت صاحب باشگاه پرسپولیس و استقلال باشد؟ چرا دولت باید این دو باشگاه را اداره کند و هر بار با مدیریت‌های غلطی که در این باشگاه ها روی کار می آیند  بار مالی زیادی به بیت‌المال تحمیل می‌شود؟! اما  معمولاً نمایندگان به بودجه شرکت‌های دولتی حساسیتی نشان نمی دهند و بدان توجه نمی کنند، این موارد مشکلات بزرگی به شمار می روند که اگر از لیست بودجه های کشور خارج نشود به شدت دردسرها و فشارهای اقتصادی را افزایش می دهند. قطعه بسیاری از شرکت های دولتی باید واگذار شوند، قطعا دولت  اولویت بالاتری از اداره باشگاه فوتبال در اقتصاد دارد، ضمن اینکه واگذاری ها نیز باید به درستی صورت بگیرد، ما با مشکلاتی مثل هپکو و هفت‌تپه مواجه نمی شویم، مشکلاتی که نه تنها منجر به بهره بردای های اقتصادی از خصوصی سازی نشد، بلکه اینگونه خصوصی سازی ها هزینه های زیادی را به بودجه اقتصاد و در نهایت به معیشت مردم تحمیل می کند، لذا واگذاریها باید درست و اصولی باشد یعنی از دوش دولت بار بردارد، نه اینکه بار درآمدی به دولت افزوده شود. خصوصی سازی از این جهت حائز اهمیت است که دولت با اخذ مالیات درآمدی برای خود کسب کند نه اینکه فشار مالی دیگری هم متحمل شود. اصلاحات ساختاری. 
در حال حاضر برای برداشتن اولین گام برای نجات اقتصادی چه باید کرد؟
قطعا برای عبور از بخشی از مشکلات کنونی حتما باید اصلاح ساختاری بودجه را با دقت، شفافیت در اولویت بگذاریم، هیچ نهادی نباید اولویتی غیر از این موضوع داشته باشد، مجلس هم باید در همه ی امور به اصلاح ساختاری اقتصاد کمک کند، موضوع اعطای قیر به صورت دولتی یکی از رانت هایی بود که به هیچ وجه از مجلس انقلابی انتظار نمی رفت که چنین مصوبه و تصمیم گیری در ابتدای کار خود داشته باشد. اگر به فکر اصلاحات اقتصادی هستیم هر گونه رانتی باید پایان بگیرد. این موضوع اولین اولویت کشور است، مجلس باید به دنبال اصلاح بودجه باشد نه اعطای قیر یا رانت های دیگر. اگر مجلس به دنبال اصلاح واقعی ساختار بودجه باشد قطعا دولت نمی تواند در برابر این موضوع مقاومت کند، اگر دولت روی بحث اصلاحات ساختاری کار کند حتما در آینده ای نه چندان دور شاهد تحول در سطوح مختلف اقتصادی خواهیم بود. مجلس باید دولت را به این مساله مهم و تاثیرگذار اقتصادی موظف کند که بودجه را ساختاری و عملیاتی کند و اصلاحات لازم را  انجام دهد. اصلاح ساختار مالی آنقدر مهم است که در صدها سال پیش هم که مجالس اولیه ای مثل مجلس مشروطه شکل گرفت اولین مباحث مطرح شده  بحث بودجه و ساختار مالی کشور بوده است، لذا این مسئله مربوط به اکنون ایران نیست، بلکه چند صد سال پیش نیز بودجه مسئله مهمی در  مباحث حکمرانان بوده چرا که می دانستند مسائل مالیه در پیشبرد خواسته های اقتصادی و توسعه ای تا چه اندازه موثر است. بنابراین بودجه می تواند منشاء خیر یا شر باشد، بنابراین اصلاح ساختار بودجه در کنار  خصوصی‌سازی  واقعی یک ضرورت برای اقتصاد است که اگر اینها انجام شود بودجه ای در دسترس خواهد بود که کاملا کارآمد است و اگر خصوصی سازی واقعی هم دنبال شود، نه تنها به  شرکت‌های زیانده نباید اداره شوند، بلکه با واگذاری به بخش خصوصی و مدیریت درست آنها مالیاتی نیز از این طریق عاید دولت می شود، آن زمان دولت کمتر برای استقراض به سراغ بانک مرکزی می رود و این همه نقدینگی کشور را در معرض خطر قرار نمی دهد. 
بخش مهمی که در بودجه نباید حذف شود و اتفاقا بر روی آن باید مانور داده شود بودجه عمرانی است برای این بخش در اصلاحات ساختاری بودجه چه جایی باید لحاظ شود؟
 اصل مطلب همین است یعنی بر این موضوع باید تاکید کنیم که اگر قرار بر گسترش بودجه است،  بودجه عمرانی باید گسترش داده شود، چرا که بودجه عمرانی سالهاست تعطیل شده است. دولت می تواند از طریق عرضه شرکت‌های خود در بورس بخشی از سرمایه عمرانی کشور را تامین کند، لذا تا زمانی که ساختار بودجه تغییر نکند، هر چند سال یک بار شاهد شوک ارزی و تورمی خواهیم بود و تحریم ها در کنار خود تحریمی های داخلی وضعیت اقتصادی را روز به روز وخیم تر می کند در آینده ای نه چندان دور به یک بحران جدی تبدیل می شود. قطعا منشاء تبعات نقدینگی موجود را هم می توان به عدم اصلاح  ساختار مالی و بودجه ای دولت ربط داد، بنابراین تا زمانی که بودجه اصلاح نشود رشد نقدینگی نیز کنترل نمی شود. اگر قرار است به نهاد یا سازمان یا فرد یا پروژه‌ای، بودجه داده شود، بودجه اختصاص داده شده باید در قبال منافع عمومی آن طرح و پروژه داده شود تا نه تنها برای دولت بار مالی ایجاد نکند بلکه با قرار گرفتن در مسیر توسعه اقتصادی و ایجاد شفافیت اقتصادی به رشد و توسعه اقتصاد کشور کمک کند.