شماره: 895 / ۱۳۹۷ سي فروردين
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر کار در جمع فعالان کارگری:
جلوی انزوای تشکلهای کارگری را گرفتیم
ربیعی با بیان اینکه تشکلهای کارگری به صورت کمی 55 درصد رشد کردهاند، گفت: تشکلات تجمعی ما در حال فرو افتادن بود که آنها را در قالب شوراها احیا کردیم و باید به سمت قدرتمند کردن تشکلها پیش برویم. علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در نشست با نمایندگان و اعضای تشکل های عالی کارگری که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: رابطه خوبی با اعضای تشکلها دارم و تحولات جامعه کارگری را به خوبی می دانم. وی با اعلام اینکه در تشکل های کارگری به صورت کمی 55 درصد رشد داشتیم، گفت: تشکلات تجمعی ما در حال فرو افتادن بود که آنها را در قالب شوراها احیا کردیم، چرا که وجود هر نوع تشکلی که در آن کارگران انبوه شرکت داشته باشند برای ما مهم است؛ باید به سمت قدرتمند کردن تشکلها پیش برویم. ربیعی شنیده شدن صدای تشکلها و کیفی کردن فعالیتهای آنها را راهکاری دیگری برای قدرتمند سازی تشکل ها دانست و افزود: برای این منظور پیوند با نخبگان فکری اهمیت دارد، ما باید بتوانیم اشخاصی که صدایشان پژواک دارد، دعوت کنیم و یک نهاد خوب بسازیم؛ تشکلهای قوی با صدای بلند آرمان ماست و خواستگاه جامعه کارگری نهاد گرایی است واین صداها باید بلندتر شنیده شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جامعه کارگری در فرآیندهای اقتصادی سریع پیش آمده از خود صبوری خوبی نشان داد، اظهار داشت: جامعه کارگری در تحولات اخیر و شبه اغتشاشات حضور نداشت و این نشان از آن دارد که جامعه کارگری دیدی دراز مدت و آینده اندیش دارد؛ البته جامعه کارگری همواره خواستار ثبات خواهی همراه با حق طلبی بوده است. ربیعی هم افزایی بین تشکلها را از دیگر عوامل قدرتمندی آنها خواند و گفت: تشکلها باید هم افزایی مشترک داشته باشند، مثل مسئله مزد که گفتوگو پیرامون آن بین تشکل ها تفاهم ایجاد کرده است و ما در این راستا باید بتوانیم، تشکلهای متعدد با هویت واحد را تقویت کنیم.وی در پایان بر لزوم 3 جانبهگرایی در تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: اگر سه جانبه گرایی را حاکم کنیم، فشارها بر سازمان کم میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی:
تعرفههای خدمات بندری و دریایی در سال ۹۷ تغییر یافت
راستاد گفت: تعرفههای خدمات بندری و دریایی با هدف توسعه تجارت از بنادر کشور در سال ۹۷ تغییر یافته است. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تنها مرجع تعیین تعرفههای خدمات بندری و دریایی است، اظهار کرد: تعرفه و هزینههایی که برای کشتی و کالاهایی از مسیر دریا عبور می کنند، در نظر گرفته شده؛ تاثیر بسیار زیادی در افزایش رقابتپذیری دارد.وی تاکید کرد: جایگاه تعرفه در تعیین ارزش و قیمتگذاری خدمات بندری و دریایی نقش کلیدی دارد و اهمیت تعرفه برای کلیه فعالان در این عرصه بسیار حیاتی است. راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با یک نگاه ویژه استراتژیهای کوتاه مدت و میان مدتی را برای بحث تعرفه در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در دوره میان مدت؛ برنامه سازمان بنادر و دریانوردی تدوین تعرفه منعطف و شناور، مناسب با نیاز ذینفعان و در راستای قوانین تسریع، تسهیل تجارت و تبادل کالا از طریق بنادر و جذب سهم بیشتر کالا و کانتینر در منطقه است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: تدوین تعرفههای خاص بنادر با ماهیت و عملکرد متفاوت در برنامه سه ساله طراحی شده است که در آن بنادر با ماهیتهای مشابه در یک گروه و با کتابچه تعرفه خاص، دستهبندی خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین تدوین تفاهمنامههای مورد نیاز جهت تنظیم توافقات بین خطوط کشتیرانی و پورت اپراتورها جهت اعطای تخفیفات ویژه و جذب سهم کالا و کانتینر بیشتر در منطقه در دستور کار است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال؛
تعداد بازدید : 3
به دنبال پولپاشی نیستیم
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه در سال جاری یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در قالب ۱۲ برنامه ایجاد میکنیم گفت: ما به دنبال پولپاشی نیستیم.
محمدباقر نوبخت در جلسه مشترک با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی که در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، افزود: مشوق و مبدع بحث اشتغال، مقام معظم رهبری هستند. ما در جلسهای که در مورد آسیبهای اجتماعی در خدمت ایشان بودیم، فرمودند که اشتغال به عنوان عامل اصلی کاهش آسیبهای اجتماعی تلقی میشود.
نوبخت با اشاره به تسهیل در مراحل پرداخت وامهای اشتغال اظهار داشت: ما به دنبال پولپاشی نیستیم و هدف ما تولید بیکار بدهکار نیست، بلکه هدف اصلی ما این است که در سالجاری بتوانیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در قالب ۱۲ برنامه ایجاد کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که تا سال به نیمه خود نرسیده است، گزارشهای نویدبخشی از اشتغال به استحضار ملت ایران رسانده شود.
پیش از سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت: تا تاریخ بیست وهشتم فروردین ماه سالجاری، حدود ۹۰ درصد اعتباراتی که به کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد اشتغالزایی تخصیص داده شده بود، جذب شده است.
وی افزود: برای حدود ۱۴۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد وام پرداخت شده و خوشبختانه همکاری بانکها با کمیته امداد و مردم متقاضی وام خوب بوده است.
اولویتهای منطقهای اشتغالزا احصاء شده است
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز با ارایه گزارشی از برنامه اشتغال روستایی، اظهار داشت: برنامه اشتغال روستایی از بیستم دیماه سال ۱۳۹۶ شروع شد و ما نزدیک دو ماه فرصت داشتیم تا برنامه ارایه تسهیلات روستایی را آغاز کنیم که طی این مدت فعالیتهای خوبی هم انجام گرفت و دستورالعمل مربوط به آن تهیه و ابلاغ شد.
وی افزود: در چارچوب این دستورالعمل، ثبتنام متقاضیان روستایی در سامانه «کارا» انجام گرفت و پس از بررسی شرایط، فرآیندها را تسهیل کردیم.
نماینده وزارت کار با اشاره به اینکه در برنامه اشتغال روستایی، اولویتهای منطقهای احصاء شده گفت: در این برنامه رستههای اولویت دار در برنامه اشتغال روستایی و عشایر تعریف شد و توانستیم اطلس روستایی را احصاء کنیم.در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ارایه نظرات و دیدگاههای خود در خصوص طرح اشتغال روستایی پرداختند.
غلامرضا نوری رئیس کمسیون مشترک عمران و توسعه روستایی با اشاره به شناسایی زیرساختهای روستایی گفت: باید در کنار تجمیع روستاها، شهرکهای صنعتی را هم دایر کنیم تا شاهد موفقیت بیشتر طرح اشتغال روستایی باشیم.
وی افزود: اگر بتوانیم رفت و آمدهای مردم را کم کنیم، در این صورت به بحث اشتغال هم کمک میکنیم. در کنار این امر باید زیرساختهای روستاها را هم بهتر بشناسیم.
علی کرد، نایب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس هم در این نشست گفت: ضرورت دارد نظارت کاملی از طرف دولت بشود و بهگونهای نباشد که بانک ساز خودش را بزند و دستگاه اجرایی بهگونهای دیگر حرکت کند.
علی بختیار، یکی دیگر از اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: در زمینه توزیع وامهای اشتغال باید بهگونهای مدیریت شود که واحدهای صنعتی مشکلدار شناسایی شود و وامها در مسیر خودش به کار گرفته شود.
عینالله شریفپور،دیگرعضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در ادامه این نشست تصریح کرد: با توجه به اینکه تمهیدات به تسهیلات گیرندگان پرداخت نمیشود، این امر به توسعه اشتغال پایدار کمک میکند. در عین حال باید نظارت هم جدی شود. ما در منطقه خود از عملکرد کمیته امداد و بهزیستی رضایت داریم.
شهباز حسنپور نیز از فراکسیون تولید و اشتغال مجلس به عنوان آخرین سخنران این بخش ادامه داد: دیدگاه ما این است که وامهای اشتغال به کندی پرداخت میشود و در این روند باید سرعت بالا برود تا به موقع دست متقاضی برسد.
بنا به این گزارش در پایان جلسه پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مباحث برنامه اشتغال روستایی و عشایر، غلامرضا کاتب، رئیسفراکسیون تولید و اشتغال با بیان اینکه امیدواریم پرداخت تسهیلات به روستاییان ادامه پیدا کند، گفت: انتظار داریم تا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، تنها یک دستگاه متولی اعطای وام روستایی تعیین شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
۲ میلیون اشتغال ناقص؛
تعداد بازدید : 7
2/3 میلیون بیکار مطلق
۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار مطلق و حدود ۲ میلیون اشتغال ناقص داریم که به دنبال شغل تمام وقت هستند.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۶، نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال کشور ۱۰.۴ درصد بوده است.
امیدعلی پارسا با اشاره به اینکه مرکز آمار تعریف کار را بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار ارائه میدهد، گفت: بر همین اساس بیکار مطلق به کسانی اطلاق میشود که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی کنند. اشتغال ناقص هم بنا بر اعلام مرکز آمار بر همین اساس بین یک تا ۴۴ ساعت در هفته را در بر میگیرد و اشتغال کامل ۴۴ ساعت در هفته یا بیشتر را در بر میگیرد.
پارسا افزود: کسانی هم که گاهی درباره تعداد بیکاران برآوردی بیش از آنچه ما اعلام میکنیم دارند، تلاش می کنند که بیکاری ناقص و مطلق را با هم ترکیب کنند و افراد دارای اشتغال ناقص را هم بیکار قلمداد میکنند که این غلط است و کسی که اشتغال ناقص دارد بیکار نیست، هر چند که باید به فکر اشتغال ناقص هم بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.