شماره: 1340 / ۱۳۹۸ سي دي
تعداد بازدید : 0
نقدینگی؛ همچنان چالش اصلی قطعه سازان و صنعت خودرو
دبیر انجمن قطعهسازان میگوید فعالان این صنعت با توجه به طلب بالایی که از خودروسازان دارند، برای ادامه فعالیت نیازمند تامین نقدینگی هستند و در غیر اینصورت نمیتوان انتظار بهبود شرایط را داشت.
محمدرضا نجفی منش درباره چشم انداز صنعت خودرو اظهار داشت: شرط بهبود شرایط صنعت خودرو و قطعه سازان، تامین نقدینگی است. قطعهسازان مطالبات بسیار بالایی از خودروسازان دارند و این موضوع باعث شده تا ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه شود.
وی افزود: شرکتهای بزرگ خودروساز کشور در حال حاضر و به دلیل سیاست اشتباه قیمتگذاری با زیان 43 هزار میلیارد تومانی روبرو هستند و قصد دارند تا با استفاده از تجدید ارزیابی داراییها این زیان را جبران کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: پیشنهاد ما برای اینکه این زیان بار دیگر تکرار نشود این است که همان فرمول قبلی یعنی فروش فوری 5 درصد از تولیدات با قیمت بازار بار دیگر توسط خودروسازان احیا شود.
نجفی منش درباره آزاد شدن دوباره واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار نیز گفت: هر زمانی که کشور با مازاد ارزی روبهرو بوده، عدهای به دنبال واردات خودرو بوده اند. اگر واردکنندگان نتوانند ارز مورد نیاز را برای واردات خودرو تامین کنند، قاعدتا وارداتی نیز انجام نخواهد گرفت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی:
مجلس از قطعهسازان در تعمیق ساخت داخل قطعات حمایت میکند
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت داخلیسازی قطعات «های تک» و جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی صنعت خودروی کشور گفت: مجلس آماده همکاری با قطعهسازان برای تامین منابع مالی در داخلیسازی قطعات است.
ایکوپرس- مسعود پزشکیان درحاشیه بازدید مدیران ارشد ایران خودرو از قطعهسازان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تکنولوژی، قطع وابستگی و قدرت تولید بسترهایی است که نیاز به سرمایهگذاری دارد، گفت: قطع وابستگی در صنعت خودروسازی کشور مستلزم پشتیبانی از صنعت قطعهسازی است.
وی خاطرنشان کرد: بنا به مقتضیات زمانی، تولید خودروهای کم مصرف مورد خواست و تقاضای مشتریان داخلی و دولت به واسطه مصرف سوخت بهینه است و باید صنعت خودرو کشور از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را برده و برای توسعه ظرفیت تولید خودروهای کم مصرف اقدام کند.
پزشکیان تاکید کرد: با توجه به پتانسیلهای بسیار در قطعهسازی آذربایجان شرقی، تلاش میکنیم، قطعهسازی استان را با همدلی و همکاری خودروسازان به روزهای پررونق گذشته بازگردانیم.نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از قطعات مورد نیاز ایران خودرو تبریز در استان آذربایجان شرقی تولید میشود که قرار است این قطعات از داخل استان تامین شود.
مدیرعامل ایران خودرو خراسان خبر داد:
تولید روزانه هایما تا بهمن ماه
به 80 دستگاه می رسد
مدیرعامل ایران خودرو خراسان تاکید کرد: از یک ماه گذشته هدف افزایش تولید هایما اس 5 و 7 در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر تعهدات هایما اس5 به روز بوده و تمامی تعهدات معوق هایما اس7 تا اواسط شهریور ماه سال آینده اجرا و به روز خواهد شد.ایکوپرس- بیژن زاهدی فر افزود: هم اکنون روزانه 60 دستگاه هایما در این شرکت تولید می شود اما از بهمنماه این رقم به 80 دستگاه در روز خواهد رسید.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید و عرضه هایما اس 5 به روز است و هیچ تاخیری در تولید و عرضه به مشتریان نداریم.
بهمنموتور شرایط طرح تبدیل هاوال H2 به مزدا 3 را اعلام کرد
شرکت بهمنموتور که هفته گذشته از طرح تبدیل هاوال H2 به سایر محصولات این شرکت خبر داده بود، بهتازگی از امکان تبدیل این خودرو به مزدا 3 نیز خبر داده است.شرکت بهمنموتور که هفته گذشته از طرح تبدیل هاوال H2 به سایر محصولات این شرکت خبر داده بود، بهتازگی از امکان تبدیل این خودرو به مزدا 3 نیز خبر داده است. بر اساس بخشنامه منتشرشده، مشتریانی که نسبتبه ثبتنام این خودرو اقدام کرده بودند و موعد تحویل خودرو آنها مهر و آبان 98 بوده، میتوانند تا 15بهمن یا تا زمان تکمیل ظرفیت نسبتبه تبدیل خودرویشان به یک دستگاه مزدا 3، دو دستگاه وانت کارا تککابین یا به دو دستگاه وانت کارا دوکابین، یا به یک دستگاه پیکاپ کاپرا یا یک دستگاه بسترن B30 اقدام کنند. شرایط این بخشنامه صرفا بهدلیل بروز محدودیتهای تولید این محصول تعریف شده و به اختیار و درخواست مشتریان قابلاقدام است. بنابراین انصراف از قرارداد قبلی، شرط اساسی تبدیل خواهد بود. در مبالغ قابلپرداخت توسط مشتری، کلیه موارد مرتبط با سود مشارکت و جرایم دیرکرد؛ مطابق ضوابط و آییننامهها محاسبه و منظور شده است. مشتریان برای تبدیل، میتوانند به سازمان فروش شرکت بهمنموتور مراجعه کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
برای نخستینبار با سرمایهگذاری 2 میلیون یورویی
تعداد بازدید : 2
EMS خودروهای پژو 206 و 207 با استاندارد یورو 5 داخلی سازی شد
هرگونه خطای احتمالی در EMS های داخلی با به روزرسانی نرم افزار در نمایندگی های پس از فروش رفع خواهد شد .
نشست بررسی استاندارد یورو 5 و همچنین تولید EMS در یک قطعهسازی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران برگزار شد. طی این مراسم مدیران تحقیق و توسعه، مهندسی و بازرگانی این قطعهسازی از داخلیسازی 80درصدی نرمافزار و صددرصدی سختافزار EMS گروه خودروهای پژو 206 و 207 مطابق با استانداردهای بینالمللی یورو5 خبر دادند؛ سیستمی که ضمن کنترل مصرف سوخت سبب به حداقل رساندن آلایندگی ناشیاز حرکت خودرو و بازدهی حداکثری موتور میشود.
این سیستم که در گذشته از طریق واردات تامین میشد، در صورت مواجهه با خطا مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد میکرد. حبیب هاشمیفرد، مدیر مهندسی این گروه صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای خودرو» درخصوص رفع چنین خطاهایی که اغلب با تعویض قطعاتی همچون سنسورها بروز میکردند، گفت: «سیستم مدیریت موتور بسیار پیچیده است و این احتمال وجود دارد با تغییر در مشخصات الکتریکی یا مکانیکی هر یک از سنسورها چراغ چک برای راننده روشن شود، برای رفع این مشکل نمایندگیهای پس از فروش با بارگیری نرمافزار بهروزرسانیشده ECU، این خطاها را درکوتاهترین زمان ممکن رفع میکنند؛ کاری که در گذشته یا امکانپذیر نبود یا به کندی توسط دیگر تامینکنندهها انجام میشد.»
امین الله کرمانپور، مدیر تحقیق و توسعه : سرمایهگذاری 15میلیونیورویی برای داخلیسازی EMS
مجموعه متعددی از قطعات خودرو را که شامل قطعات ریختهگری، آلومینیوم و آهن است، تولید میکنیم. مجموعهسازی این قطعات و تحویل آنها به مجموعههایی همچون شاسی خودروهای مختلف، تولید مجموعه تجهیزات و سامانه دوگانهسوز خودروهای داخلی و همچنین تامین مجموعه کامل EMS (سیستم مدیریت کنترل موتور) ازجمله اقداماتی است که این گروه صنعتی برای خط تولید خودروسازان بر عهده دارد.
در سال 82 که با سیاست خودروسازان برای دوگانهسوز کردن خودروها وارد مرحله جدیدی شدیم، بهدلیل نبود دانش فنی برای طراحی و تولید سیستمهای مورد نیاز خودروهای دوگانهسوز اقدام به تاسیس شرکتی در یکی از کشورهای اروپایی کردیم که نتیجه آن کسب این علوم از شرکتهای اروپایی و اعمال آنها در داخل بود.
در کنار این اقدامات با توسعه گسترش صنعت الکترونیک خودرو، به بحث تامین کیتهای الکترونیکی خودروهای گازسوز ورود کردیم و منجر به طراحی سیستم مدیریت مصرف سوخت موتورهای درونسوز یا مجموعهای شد که به آن EMS یا ECU گفته میشود. مطالعات اولیه این طرح از سال 85 آغاز و بعد از یک وقفه در سال 88 از اواخر سال 89 مجددا با ساختار تجاری و جدید شروع شد.
بعد از سهسال این طرح با سرمایهگذاری 15میلیونیورویی و همکاری چندصد هزار مهندس در سال 94 به مرحله تولید رسید و محصولات آن بهصورت مستقیم در خط تولید گروه ایرانخودرو مورد استفاده قرار گرفت. البته این مجموعه از سال 95 به بعد حدود چهار پروژه دیگر را هم به سرانجام رساند و آخرین طرحی که انجام داده و توسط ایرانخودرو هم مورداستفاده قرار گرفته، ارتقای سطح استاندارد آلایندگی از یورو چهار به یورو 5 است که چند هفته گذشته توسط ایرانخودرو رونمایی شد.
مجموعه فعالیتهای طراحی و توسعه و انجام کالیبراسیون و تستهای تاییدیه محصول EMS منطبق بر استاندارد یورو پنج نیز در داخل انجام شده است.
نکته حائز اهمیت در انجام تمام این فعالیتها آن است که همگی با انتقال دانش فنی از خارج به کشور و ایجاد بستر برای نوآوری انجام شده است. از همین رو، تمام دانشفنی و مالکیت معنوی این سبد کالا متعلق به قطعهساز داخلی است و این دانش نیز در اختیار مهندسهایی قرار دارد که در بخشهای مختلف فعالیت میکنند و هرگونه تغییر یا درخواست جدید خودروسازان را بهسادگی میتوانند به مرحله اجرا در بیاورند.
حبیب هاشمیفرد، مدیر مهندسی: داخلیسازی صد درصدی سخت افزار EMS
سیستم مدیریت موتور 16 قطعه دارد که مهمترین آن ECU یا کامپیوتر موتور و سیستم ضدسرقت است که ایموبیلایزر نام دارد. خوشبختانه موفق شدیم با تلاش متخصصهای داخلی، جوانان نخبه و همکاری با دانشگاههای مختلف، قسمت بزرگی از طراحی ECU را داخلیسازی کنیم، بهطوریکه در سال 98 نسل چهارم ECU بالای 80درصد داخلیسازی شده است.
در این رابطه، نکته حائز اهمیت این است که ECU را خودمان با همکاری شرکتهای معتبر اروپایی طراحی کردیم و رقیبی برای شرکتهای بوش، ولئو و زیمنس است. ECU تولیدشده در داخل، نمونه کپیشده نیست، بنابراین هر تغییری را بخواهیم روی آن اعمال کنیم توسط متخصصان داخلی خودمان اعمال خواهیم کرد و نیاز به اجازه گرفتن از شرکت خاصی نیست.
برای این کار نیز از سال 95 به بعد شروع به داخلیسازی فرایند طراحی و تولید کردیم و موفق به انجام کارهای مختلفی را انجام شدیم. برای نمونه ECU سه بخش مشخص سختافزار، نرمافزار و کالیبراسیون دارد که طراحی سختافزار آن را بهصورت صد درصدی داخلیسازی کردیم. همچنین در بخش کالیبراسیون که نیاز به دانش بسیار بالای نرمافزاری، موتوری و خودرویی داشت نیز موفق به داخلیسازی صد درصد شدیم.
علاوه بر این موارد درحالحاضر پروژههای مختلف را در ایران ازجمله کالیبراسیون موتور و کالیبراسیون خودرو را با همراهی نیروهای متخصص ایرانی انجام میدهیم. در کنار این اقدامات، اکنون داخلیسازی طراحی نرم افزار نیز به بیش از 80درصد رسیده است که طبق برنامهای که داریم تا پایان سال 99 این 20درصد را هم تکمیل خواهیم کرد.
درخصوص پروژههایی که بهتازگی در دوران تحریم انجام دادهایم نیز یکی از مهمترین طرحهای اجراشده پروژه ارتقا سیستم EMS از یورو4 به یورو5 است که توانستیم به عنوان اولین و تنها شرکت تولیدکننده EMS خودروهای گروه پژو 206 و 207 را به استاندارد یورو پنج ارتقا دهیم.
برای انجام این کار نیز 2میلیون دلار سرمایهگذاری شد. البته تمام ECUهای تولید این شرکت قابلیت ارتقا به استاندارد یورو5 را دارند. استاندارد یورو5 دو وظیفه دارد که شامل کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی میشود.
طبق استاندارد کاهش مصرف سوخت در خودروهای گروه 206 حدود 8درصد و کاهش مصرف سوخت آن نیز بهطور میانگین 30درصد است. پروژه بعدی نیز طرح کروزکنترل است که بهعنوان سامانه تثبیت سرعت خودرو شناخته میشود، هدف آن نیز ایجاد راحتی برای راننده و کاهش مصرف سوخت است.
دو خودرو ایرانخودرو که شامل دنا و پژو207 میشود، مجهز به این سامانه بودند اما در زمان تحریم به این علت که تامینکنندهها نتوانستند ECUهایی را که قادر به این سیستم باشد، وارد کشور کنند این خودروها دیگر با سامانه کروزکنترل تولید نشدند.
از همین رو، پروژهای تعریف شد که توانستیم در 9 ماه و با سرمایهگذاری 1.2میلیارد تومانی و با استفاده از تجربه مهندسان داخلی این سامانه را با برنامهریزی و گسترش توابع آن و صحهگذاری توسط مهندسان ایرانخودرو بهطور کامل داخلیسازی کنیم.
درحالحاضر قادر به تحویل سامانه کروزکنترل برای 207 هستیم. پروژه بعدی هم که در دست داریم طراحی ECU و EMS موتور ملی برای سه خودرو سمند، دنا و دنا پلاس هست که تا الان 85درصد پیشرفت داشته است و تا خرداد 99 تحویل به خودروساز خواهد شد.
این امر در دو فاز برای موتور ملی تکسوز بنزینی و برای موتور دوگانهسوز یا بنزینی-گازسوز انجام خواهد شد.
امید یادگاری، مدیر بازرگانی : ظرفیت تامین 30درصدی؛ نیاز خط تولید ایران خودرو
همانطور که گفته شد حدود 5 سال است که بحث تامین سیستم EMS را شروع کردیم. تولید انبوه این سیستم از بهمن 94 آغاز شد. در این سال از مجموع 651هزار دستگاه تولید شده توسط گروه ایرانخودرو توانستیم EMS 20هزار دستگاه خودرو را تامین کنیم که حدود 3 درصد از تولیدات کل این خودروساز بوده، این تامین قطعات برای موتور TU5 پژو206 صندوقدار انجام شده است.
همچنین از سال 96، تامین این قطعه روی موتور دوم TU3 پژو 206 هاچبک شروع کردیم که در پایان این سال با 5.5درصد از تولیدات ایرانخودرو نزدیک به 40هزار دستگاه از EMS این خودروساز را تامین کردیم. در سال 97 نیز با وجود کاهش تولیدات ایرانخودرو به دلیل تحریم بیسابقه صنعت قطعه کشور، توانستیم به رشد قابلتوجهی در تولیداتمان برسیم و EMS نزدیک به 53هزار دستگاه را تامین کردیم و سهممان از تولیدات ایرانخودرو را به حدود 13درصد رساندیم که نشاندهنده ظرفیت بالای شرکت است.
تمام این موفقیتها، نتیجه این است که از سالها قبل با پیشبینی تحریمها و ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت قطعه برنامهریزی کردیم و توانستیم ظرفیت بیشتری را از ایرانخودرو برای تولید بگیریم.
در سال 98 با توجه به کاهش تیراژ شدید مجموعه صنعت خودرو در کشور باز هم توانستیم سهم خود در تولید را تا 14.5 درصد افزایش دهیم. البته اگر تولید ادامه مییافت، سهم بیشتری میگرفتیم. بهتازگی هم با توجه به اینکه تولید ایرانخودرو حدود 2 تا 2.5 برابر افزایش یافته است، امکان افزایش تولید را داریم. البته تمام این فعالیتها زمانی انجام شده است که مشکلات بسیاری ازجمله کمبود نقدینگی از ابتدای سال 98 بر صنعت قطعه سایه انداخت و باعث شد خیلی از سازندهها با مشکل تامین نقدینگی مجبور به تعطیلی خطوط و حتی تعدیل نیرو شوند.
ما هم از این موضوع مستثنی نبودیم، اما خوشبختانه طی چندماه اخیر بهخصوص یکماه گذشته با افزایش تولید این مشکلات را کاهش دادیم و نیروهای بسیاری را دوباره بهکار برگردانیم. اکنون هم باتوجه به شرایط موجود پیشبینی میکنیم تا پایان سال98 بتوانیم حدود 16 درصد نیاز ایران خودرو در سیستم EMS را تامین کنیم. البته در حال حاضر EMS دو موتور را تامین خواهیم کرد و با اضافهشدن خودروهای جدید احتمالا سهم ما بیشتر خواهد شد.اکنون آمادگی این را داریم که تا 30درصد تولید ایرانخودرو را بر عهده بگیریم. البته این امر مستلزم حمایت و دریافت تسهیلات موردنیاز است؛ موضوعی که با توجه به استقبال گروه ایرانخودرو به نظر میرسد در مسیر تحقق است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
برای افزایش تولید داخلی و رفع تحریم نیازمند مساعدت گمرک و وزارت صمت هستیم
هرگونه اقدامات سختگیرانه و ایجاد محدودیت و یا دامن زدن به موضوعاتی که صرفاً این روزها توسط برخی افراد و برخلاف دستور مقام معظم رهبری در تسهیل و برطرف نمودن موانع کسب و کار؛عمل میکند.نتیجه ی جز ایجاد دلسردی و عدم اطمینان در فضای روانی افکار عمومی صورت نخواهد داشت.
بر کسی پوشیده نیست که در این مقطع حساس و تاریخی، تحریم های ظالمانه بین المللی،کمبود نقدینگی و نوسانات نرخ ارز، زنجیره صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور را همانند سایر صنایع و فعالیت های اقتصادی دچار مشکلات عدیده ای نموده بطوریکه این مهم بیش از هر زمان دیگری نیازمند هماهنگی و مشارکت و تسهیل فضای کسب و کار از سوی سازمان ها و ارگانهای دخیل می باشد تا بتوان با محدودیت ها و شرایط موجود در راستای حفظ و افزایش تولیدات داخلی خودرو و کاهش زیان انباشته خودروسازان و میزان بدهی آنها و النهایه رضایت مشتریان گرامی قدمی بسیار جدی برداشت.امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن خودروی استان تهران با ایراد این مطالب گفت: هرگونه اقدامات سختگیرانه و ایجاد محدودیت و یا دامن زدن به موضوعاتی که صرفاً این روزها توسط برخی افراد و برخلاف دستور مقام معظم رهبری در تسهیل و برطرف نمودن موانع کسب و کار؛عمل میکند.نتیجه ی جز ایجاد دلسردی و عدم اطمینان در فضای روانی افکار عمومی صورت نخواهد داشت و نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه با بهانه دادن دست بهانه جویان ، صنعت خودروسازی را در این جنگ اقتصادی با بحران عظیمی مواجه خواهد نمود.جلالی با اشاره به اقدام اخیر گمرگات کشور در مخدوش نمودن علامت تجاری قطعات مجاز خودرو که در داخل تولید نمی شود گفت : اخیراً عده ای با دامن زدن به این موضوع که برخی از شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز اقدام به وارد کردن قطعات می نمایند که روی قطعات نام و یا علامت تجاری آنها درج شده است و این موضوع موجب شده تا گمرکات کشور مانع ترخیص و ورود این قطعات به چرخه تولید صنعت قطعه سازی و خودرو سازی شود و به عبارتی این عمل را اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده یا محل ساخت یا مشخصات اصلی آن کالا دانسته و جرم تلقی می نمایند!! و این در حالی که سالهای متمادی است شرکت های قطعه ساز و مجموعه خودروسازی (و حتی سایر تولیدکنندگان در صنایع دیگر) که تولید یک مجموعه را بر عهده دارند، از مجموع قطعات یک کالا و محصول، یک یا چند قطعه را – که در داخل ایران ساخته نمی شوند- از خارج کشور وارد می نمایند. به عبارتی اقدام به واردات مواد اولیه و قطعات واسطه ای قسمت تولید محصول نهایی و مصرف در خط تولید شرکت های خودرو سازی می نمایند.نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران افزود: سالهاست که بر حسب توافق شرکت های خودروساز و قطعه ساز داخلی مقرر شده است که به دلیل ایمن بودن قطعه و رعایت الزامات ردیابی ، قطعات ارسالی از سوی شرکت های خارجی با نام شرکت های سفارش دهنده و بعضاً علامت تجاری آنها (مطابق نقشه جاری قطعات در سیستم شرکت های خودروساز) ارسال گردد. تا در فرآیند کنترل کیفیت و خدمات پس از فروش، قابلیت کنترل و ردیابی را داشته باشند. به گونه ای که اگر بر حسب مورد، قطعات مورد نظر از لحاظ فنی یا ایمنی دچار هر نوع نقص یا عیبی گردند، بتوان از طریق درج نام شرکت ایرانی و کد رهگیری بر روی قطعات نسبت به اعلام خسارت علیه آنان اقدام نمود تا شرکت های قطعه ساز مطابق “قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو“، پاسخگوی خودروسازان و مشتریان باشند.این نحو واردات سالهاست بدون هیچگونه سوء نیت، اغفال ، فریب و تقلب مشتریان در صنایع مختلف قطعه سازی، خودروسازی، داروسازی، صوتی و تصویری و… مرسوم و عرف مسلم در گمرکات کشور بوده و این کالاها به همین نحو بدون هیچگونه کتمان و قلب حقیقتی، ترخیص و وارد کشور می شوند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.