شماره: 1336 / ۱۳۹۸ بيست و چهارم دي
تعداد بازدید : 0
اخبار
عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد؛
صادرات پاییندست نفت باید دغدغه اصلی اقتصاد کشور باشد
نبود یک نهاد دولتی منسجم، انحصاری و عالی رتبه در امر صادرات سبب شده تا عزم جدی برای برطرف کردن چالش های داخلی این موضوع شکل نگیرد.
همانطور که پیش از این هم بارها عنوان شد، موانع داخلی امر صادرات بسیار پُررنگتر از چالشهای خارجی است.
در این رابطه حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: مهم ترین قدمی که می توان برای برطرف کردن چالشهای صادرات در کشور برداشت این است که به صادرات به عنوان یک ضرورت نگاه شود نه به عنوان یک امر فانتزی. برای پیاده سازی این استراتژی نیز همه افراد باید برای تحقق اهداف صادراتی بسیج شوند.
از سوی دیگر به دلیل نبود زیرساختهای صادرات، همچنان درگیر تامین ضروریات این امر مهم هستیم. مهم ترین بخش این زیرساخت ها، وجود یک نهاد دولتی منسجم در حوزه صادرات است کما اینکه الان در میان دستگاههای دولتی نمی توان یک دستگاه مشخص را برای صادرات نام برد که وظیفه آن صرفاً پیش برد اهداف صادراتی باشد. به گفته صالحی در حال حاضر اهداف صادراتی از طریق سازمان توسعه تجارت محقق می شود که البته این سازمان امور واردات را نیز برعهده دارد و یک نهاد تمام صادراتی نیست.
البته یکی دیگر از ضعفها در مقوله صادرات، نگاه عمیق به واردات و در حقیقت وارداتمحور بودن کشور است و این یعنی تاوقتی که عزم جدی در کاهش واردات و رشد صادرات در داخل کشور نباشد، نمیتوان ادعا کرد که گام هایی در جهت برطرف کردن چالشهای صادراتی برداشته شده است.
از این رو برای انتظام و انسجام بخشیدن به روند صادرات محصولات و تولیدات کشور باید یک سازمان مستقل دولتی بلندپایه، مدیریت امور صادرات را برعهده بگیرد.
از سوی دیگر به دلیل اعمال نظرهای سلیقه ای در کشور در خصوص قوانین و مقررات بخش تولید و اقتصاد، بدنه بنگاههای تولیدی کشور نحیف و ناتوان شده و نمیتوانند در بازارهای بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشند. همچنین پایین بودن سطح رقابت پذیری محصولات داخلی و بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی یکی دیگر از عوامل عدم توفیق شرکت های ایرانی در امر صارادات است.البته در این میان نباید کمکاری برخی بنگاه های تولیدی را نیز نادیده گرفت که با بالارفتن قیمت نهادهای تولید ، سعی در کنترل هزینه ها با پایین آوردن کیفیت کالای تولیدی می کنند که این موضوع آسیب جدی به وجه کالای ایرانی در بازارهای صادراتی می زند.در نتیجه به رغم آنکه تصور می کردیم با افزایش نرخ ارز، صادرات در کشور رونق می یابد اما به دلیل همین مواردی که ذکر شد، متاسفانه شاهد آن هستیم که این اتفاق نیافتاده و دلیل اصلی آن هم نبود یک انسجام و وحدت رویه در امر صادرات از سوی ارگانهای دولتی است که وظیفه راهبری آموز صادرات را های کشور است برعهده دارند.اما در عرصه بینالمللی نیز تحریم ها تا حد امکان توان حضور شرکت های داخلی را در بازارهای خارجی گرفته است . برای مثال شرکتهای ایرانی نمی توانند برای حضور در مناقصات و یا حتی پروژه های مهندسی خارج از کشور ضمانت نامه های بانکی اخذ کنند. در حال حاضر یکی از پیشنهاد هایی که برای رفع این چالش خارجی وجود دارد ، وثیقه گذاشتن منابع مالی دولتی خارج از کشور بعنوان ضمانت نامه شرکت های صادراتی است که بازهم این مورد هنوز میسر نشده چراکه نبود یک خواست متحد در زمینه صادرات سبب می شود تا امر صادرات بعنوان دغدغه اصلی کشور لحاظ نشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر نفت در صحن علنی مجلس:
تعداد بازدید : 0
نیاز کشتیهای اقیانوسپیما به سوخت کمسولفور تامین میشود
وزیر نفت با بیان اینکه مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم سبب ایجاد اختلال در کشتیرانی نمیشود، گفت: ما فعلا میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوسپیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.
بیژن زنگنه دیروز (دوشنبه، 23 دیماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش علیاکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب درخصوص کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم سولفور یادآور شد: این پرسش یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال از سوی آقای ساری، نماینده اهواز مطرح شد و من به آن پاسخ دادم، اما در ظاهر از نظر آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر چند بار پرسشی مطرح شود باید به آن پاسخ داد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2017 میلادی تولید نفت کوره در دنیا روزانه یک میلیون تن بوده که 2 درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد و مطابق استاندارد سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) بوده است، تصریح کرد: در مجموع دوسوم نفت کوره تولیدی جهان که بهعنوان سوخت کشتیها مصرف میشود گوگرد بالای 2.5 درصد دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت اکنون کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته و به اندازه قیمت گازوئیل رسیده است، اظهار کرد: اگر فعالیت پالایشگاههای کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره تولیدی، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و دوباره تصفیه میشود، حدود 20 هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
نفت کوره کم سولفور با بهینهسازی پالایشگاهها
زنگنه با بیان اینکه راهحل اصلی تهیه نفت کوره با سولفور کم، بهینهسازی پالایشگاههاست تا هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش یابد، تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که در شرایط کنونی تامین آن بسیار دشوار است.
وی با اشاره به اینکه بارها گفتهام قیمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا میرود و این واقعیت بازار است، افزود: هماکنون هزینه کشتیرانی هم در دنیا به همین دلیل بالارفته است.
وزیر نفت با بیان اینکه ما راهحلهایی در این زمینه داریم که برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم، ادامه داد: استناد به بند 2 مقرره 18 پیوست ششم کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (مارپل) به کشتیها تکلیف میکند باید از سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند.
وی ادامه داد: اما یک راهکار موقت هم دارد که میگوید اگر کشتی بگوید و گزارش کند امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کسانی اظهار میکنند که ما از بنادر دیگر نمیتوانیم سوخت تامین کنیم میتوانند به این بند استناد کنند. جمهوری اسلامی ایران هم میتواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند، از نظر من حق قانونی و حقوقی ماست.
چرا کشتی ها اسکرابر نصب نکردند؟
وزیر نفت یکی از راهحلهای حل معضل مازوت را تجهیز کشتی به دستگاه پاککننده (Scruber) عنوان کرد و با بیان اینکه نصب این تجهیز با توجه به ظرفیت کشتی، 2 تا 7 میلیون دلار هزینه دارد، افزود: هزینه این طرح حتی از بهینهسازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، اما هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است.
وی یادآور شد: کشتیها از سال 2002 تا 2020 فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند!؟ هیچکدام از نفتکشهای اقیانوسپیمای ما که از سوخت نفت کوره استفاده میکنند، اسکرابر نصب نکردند، آنها حدود یکسالونیم برای اینکه سوخت با قیمت مناسب دریافت کنند با ما مکاتبه میکنند و بهتازگی هم ضمنی میگویند سوخت ارزان و یارانهای به ما بدهید.
زنگنه مخلوط کردن نفتکوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پایین مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد) را راهحلی دیگر برشمرد و با بیان اینکه در این زمینه نشستهای متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب میدهد.
وزیر نفت افزود: موتوری که نفت کوره مصرف میکند نمیتواند نفتگاز مصرف کند، بنابراین سوخت ترکیبی با استاندارد گوگرد زیر نیم درصد تولید شد و اکنون پالایشگاهها ماهانه 40 تا 50 هزار تن از این سوخت را تامین میکنند و به قیمت بینالمللی میفروشند، از نظر قیمت هم به وزارت نفت ارتباطی ندارد.
وی با بیان اینکه ایران حتی میتواند از بیرون کشور هم سوخت تامین کند، افزود: روشهای دیگری هم مانند مخلوط نفت کوره با روشهای شیمیایی وجود دارد که بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است تا نفت کوره با سولفور بالا را از ما بگیرد و با مواد شیمیایی مخلوط کند و سرانجام نفت کوره با سولفور پایین تحویل دهد.
اختلالی در کشتیرانی وجود ندارد
زنگنه با اشاره به اینکه موضوع ایجاد اختلال در کشتیرانی به دلیل سوخت با سولفور کم صحیح نیست، افزود: مهمترین بخش کشتیرانی نفتکش است که قاطع میگویم هیچ اختلالی در آن ایجاد نمیشود. همین امروز در مذاکراتی که با شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده است، میگوید سوختش تامین میشود.
وی با تاکید بر اینکه سوخت مورد نیاز نفتکش و کشتیرانی در حال تامین است، یادآور شد: کشتیهای کوچک و لنجها از سوخت نفتگاز استفاده میکنند، بنابراین اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیشود.
زنگنه، افزایش قیمت حملونقل را به دلیل افزایش قیمتهای بینالمللی عنوان کرد و گفت: فکر نمیکنم هیچکدام از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در شرایطی که قیمت خارج از ایران آزاد است دنبال این باشند از منابع محدود بودجه یارانهای برای سوخت نفتکش اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: من اجازه ندارم به تولیدکنندگان بگویم تولیدتان را به قیمت پایینتر از قیمت جهانی بفروشید، مگر اینکه شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و 2، 3 هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت با بیان اینکه در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید میتوانید خریداری کنید، اما قیمتش متفاوت است، تاکید کرد: ما اکنون میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوسپیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فاز دوم پتروشیمی تختجمشید آماده افتتاح است؛
تعداد بازدید : 1
بهرهبرداری از 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان سال
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر خبر داد و گفت: نزدیک به 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان سال 98 به بهرهبرداری میرسد.
بهزاد محمدی با اعلام این خبر گفت: فردا (سهشنبه، 24 دیماه) فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده ماده اولیه لاستیک (پلی بوتادین رابر) که کاربرد بسیاری در صنایع پاییندستی دارد به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه با بهرهبرداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید سالانه 55 هزار تن محصول خاص پلیمری (پیبیآر) تولید خواهد شد، افزود: این محصول در صنایع تکمیلی پتروشیمی بهویژه صنایع تولید تایر و لاستیک دارای کاربردهای متعددی است و کشور را از واردات برخی از انواع (گریدهای) خاص پلیمری بینیاز خواهد کرد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام اینکه از امروز تا پایان سال 99 بهطور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی در کشور به بهرهبرداری میرسد، ادامه داد: در سه ماه باقیمانده از سال 98 افزون بر فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر، طرح متانول کاوه بهعنوان بزرگترین طرح پتروشیمی متانول جهان با ظرفیت سالانه 2 میلیون و 300 هزار تن و طرح شیرینسازی، جداسازی و تولید متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن به بهرهبرداری میرسد.
محمدی با بیان اینکه نزدیک به 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان سال 98 به بهرهبرداری میرسد، اظهار کرد: در جهش دوم صنعت پتروشیمی که بهرهبرداری از طرحهای آن تا آخر سال 1400 ادامه دارد در مجموع ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور از 66 میلیون تن کنونی به 100 میلیون تن خواهد رسید و درآمد کشور از 17 میلیارد دلار کنونی به 25 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1404 افزود: با تکمیل این گام ظرفیت این صنعت به بیش از 130 میلیون تن خواهد رسید و درآمد کشور 37 میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی خواهد بود که عدد قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تنوع محصولات صنعت پتروشیمی کشور گفت: گسترش دایره محصولات پتروشیمی یکی از برنامههایی است که آن را دنبال میکنیم و با پایان جهش سوم صنعت پتروشیمی 16 محصول جدید برای نخستین بار به سبد محصولات پتروشیمی ایران اضافه خواهد شد.
فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده ماده اولیه تایر و لاستیک، فردا با حضور بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ماهشهر افتتاح خواهد شد. این واحد، ظرفیت تولید سالانه 55 هزار تن ماده اولیه لاستیک و تایر (پلی بوتادین رابر)، 20 هزار تن لاتکس، 5 هزار تن استیپی و 18 هزار تن ویبیآر گرید اچآیپیاس را خواهد داشت و یکی از طرحهای پتروشیمی کشور است که با دانش بومی و به همت متخصصان داخلی در دوران تحریم در مدار بهرهبرداری قرار میگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.