شماره: 1329 / ۱۳۹۸ پانزدهم دي
تعداد بازدید : 0
اخبار
حذف سقف سهمیه سوخت وانت بارها
رئیس سازمان راهداری از فعالیت ۲.۳ میلیون وانتبار خبر داد و با بیان «فقط ۷۰ هزار دستگاه کارت هوشمند معتبر دارند،گفت:سهمیه سوخت وانتبارها سقفی ندارد.
سه روز پیش مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره سهمیه سوخت وانتبارها گفته بود:بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جادههای برونشهری نیازمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حملونقل جادهای به منظور سازماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهرهبرداری و تردد وانتبارها در جادههای برونشهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جادههای کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از 2 سال قبل ابلاغ کرده بود.
غلامحسین دغاغله افزود: بر این اساس صاحبان و رانندگان وانتبارها ملزم شدهاند که برای تردد در جادهها باید سند حمل یا همان بارنامه را دریافت کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بحث سهمیه بندی سوخت اجرایی شده است مقرر شده ناوگان وانتبار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت مورد نیاز تخصیص داده شود.
وی تصریح کرد: یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جادهها تردد داشته باشد. بنابراین مطابق اطلاعات بارنامهها، میزان پیمایش وانتبارها در هر ماه محاسبه شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق میگیرد.
مقام مسئول سازمان راهداری بیان کرد:در مرحله اول تخصیص سهمه سوخت شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران برای وانتبارها کم مصرف 300 و برای وانتبارها پر مصرف 400 لیتر به صورت علیالحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن 98) بر اساس اسناد حمل به وانتبارها سوخت تعلق میگیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن 98 کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند. به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت بارها تقاضا میکنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانههای ادارات کل برای ثبت نام مراجعه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانتبار در کشور داریم، اظهار کرد: بر اساس آمار حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه وانتبار در کل کشور داریم که تعدادی از آنها در حوزه درونشهری و برونشهری فعالیت میکنند. حدود 50 درصد (1.1 میلیون دستگاه) وانتبارها برونشهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با این ناوگان برخورد میکند هم اینکه در تخصیص سهمه سوخت دچار مشکل خواهند شد.
وی در پاسخ به این پرسش که از 1.1 میلیون دستگاه وانتبار فعال در حوزه برونشهری چه تعداد کارت هوشمند دارند،گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانتبارها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهمترین دلیل این بوده که نیازی به دریافت کارت هوشمند نمیدیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن اینکه خیلی از رانندگان و صاحبان وانتبار به واسطه آنکه در جادهها اعمال قانون نمی شد و به اصطلاح سختگیری آنچنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود 70 هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبتنام کرده و آنرا دریافت کردهاند.
این در حالی است که رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای امروز با اعلام اینکه 2.3 میلیون دستگاه وانتبار در کشور فعالیت میکنند، گفته است: طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان 70 هزار دستگاه وانتبار و 11هزار راننده دارای کارت هوشمند معتبر هستند. اما اینکه چه تعداد از مجموع وانتبارها در حوزه درون شهری و برونشهری فعالیت میکنند آمار دقیقی در دسترس نیست که با اجرای این طرح ناوگان فعال در بخش برون شهری ساماندهی میشوند.
عبدالهاشم حسننیا تاکید کرد: جداول شاخصهای اندازیگیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانتبار در حال آماده سازی است. در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده میشود.
وی از تخصیص سوخت ناوگان وانتبار بر اساس پیمایش از ابتدای بهمن ماه خبر داد و گفت: لازمه محاسبه سوخت بر اساس پیمایش وانتبارها، دریافت اسناد حمل است تا سازمان بتواند با احصا میزان پیمایش هر وانتبار در بانک اطلاعاتی و ارسال اطلاعات به شرکت ملی نفت، تخصیص سهیمه سوخت این ناوگان را فراهم کند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه شرایط دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان به طور ویژه تسهیل شد گفت: بهرغم اینکه لازمه دریافت بارنامه داشتن کارت هوشمند راننده و ناوگان است، اما موارد مختلفی از جمله شرایط سنی برای ناوگان و مدرک تحصیلی برای راننده برداشته شد و هر شخص برای دریافت هر یک از این دو کارت هوشمند هزینه حداقلی پرداخت میکنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
انرژی های تجدیدپذیر و سهم ناچیز آن در سبد انرژی کشور
ایران با داشتن 300 روز آفتابی و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهرهبرداری از انرژیهای تجدیدپذیر است؛ این در حالی است که همچنان 90 درصد تامین برق کشور را نیروگاههای حرارتی برعهده دارند.
بر اساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (1400- 1396) دولت باید سهم نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند.
ماده 50 قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایهگذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال 1400 ) به حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.
همچنین بر اساس تصویبنامه هیات وزیران درسال 95 و با استناد به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانهها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل 20 درصد از برق مصرفی ساختمانهای خود را از انرژیهای تجدیدپذیر تعیین کنند.
تاکیدات قانونی در عمل چقدر محقق شده است؟
انرژی تجدیدپذیر چیست؟ بر اساس تعاریف، انرژی تجدیدپذیر انرژیای است که از منابع تجدیدپذیر یا بازگشتپذیرمانند نور خورشید، باد، باران موج، جزر و مد و گرمای حرارتی زمین به دست میآید و میتوان آن را در مدت زمان کوتاهی توسط منابع طبیعی جایگزین کرد.
استفاده از این نوع انرژی میتواند علاوه بر تولید برق پاک مانع از انتشار آلاینده های زیست محیطی شود.
مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق ایران در این باره میگوید: برنامه ششم توسعه که شروع آن از سال 96 بوده و تا پایان سال1400 ادامه دارد بندی دارد که براساس آن 5 درصد ظرفیت کل نیروگاههای کشور باید نیروگاه تجدید پذیرباشد.
«رضا صمدی» اضافه کرد: برآوردها نشان میدهد حدود 85 هزار مگاوات ظرفیت کل نیروگاههای کشور است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه می بایست، حدود چهار هزار مگاوات از نیروگاه ها تبدیل به نیروگاه تجدیدپذیر میشد اما اکنون چیزی بیش از 800 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: روند فعلی بیانگر آن است که یک عقب ماندگی زیادی در این بخش وجود دارد و جبران آن نیازمند حمایت های دولتی است گرچه این حمایت ها هم نمی تواند تا ابد تداوم یابد بلکه باید خود این نیروگاه ها دارای توجیه اقتصادی بیشتری شوند تا توسعه یابند.
صمدی معتقد است : اکنون سوخت نیروگاه های حرارتی تا حدودی رایگان است و علاوه بر آن، این نیروگاه ها هزینه آلوده ساختن محیط زیست را هم پرداخت نمی کنند بنابراین می توانند به راحتی در برابر نیروگاه های تجدیدپذیر عرض اندام کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان ساتبا ادامه داد: برای کشورمان که نفت خیز است و اقتصاد نفتی دارد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر سخت است.
وی گفت: علاوه بر این نوسان های اخیر ارزی که قیمت تجهیزات مورد نیاز انرژی های تجدیدپذیر را افزایش داد، عاملی شد تا این نوع از انرژی جایگاهی که باید داشته باشد را پیدا نکند.
صمدی افزود: توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیاز به حمایت های ویژه دولتی دارد زیرا اگر کسی بخواهد با سرمایه شخصی خود اقدام به راه اندازی این نوع نیروگاه ها کرده و برق تولیدی را به همان نرخی که برق تولیدی با سوخت های فسیلی دارند به فروش رساند نمی تواند در این رقابت نابرابر به جایی برسد.
«محمدتقی زعفرانچی زاده» معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) وزارت نیرو 27 آذرماه امسال در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک افزود: با افزایش نرخ ارز، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت نیروگاههای تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر که بیشترشان تولید داخل کشور است، افزایش چندانی نداشته است در نتیجه هزینه سرمایه گذاری در این بخش بشدت کم شده است.
وی توضیح داد: در یک سال اخیر نرخ ارز تا سه برابر افزایش یافت در حالی که در محاسبه با نرخ جدید ارز، ما شاهد ارزان شدن دستکم 2.5 برابری هزینه سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر نسبت به گذشته هستیم و این وضعیت سرمایه گذاری را به صرفه کرده است.
زعفرانچی زاده یکی از مزیت های سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر را خرید تضمینی برق تولیدی آنها از سوی دولت با ضمانت 20 ساله دانست و گفت که این موضوع یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران است.
وی البته پیشنهاد کرد که هزینه خرید تضمینی انرژی برق از نیروگاه های تجدید پذیر باید از مشترکان پرمصرف در قالب عوارض و مالیات دریافت شود.
زعفرانچی زاده توضیح داد: دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی ارزان بودن قیمت برق بوده است که در صورت دریافت آن از مشترکان پرمصرف این مشکل هم رفع می شود.
وی فرایند خرید تضمینی برق را برای توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر اجتناب ناپذیر دانست و گفت: سه سال اخیر با اجرای خرید تضمینی جهش بسیار مناسبی در مشارکت بخش خصوصی به منظور راهاندازی نیروگاههای تجدیدپذیر ایجاد شده است.
جایگزین کردن انرژی های تجدیدپذیر با انرژی های فسیلی نه تنها از نظر اشتغال آفرینی برای کشور بسیار سودمند است بلکه از عوامل مهمی درکاهش روز افزودن آلودگی های محیط زیست هم به حساب میآید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
بررسی ابعاد تاثیرانتقام ایران بر قیمت نفت؛ پتانسیل رشد دو برابری قیمت طلای سیاه
ایران گزینه های متعددی برای انتقام از رفتار خصمانه آمریکا دارد که انتخاب هریک از این گزینه ها به رشد حداقل 10 دلاری قیمت نفت ختم خواهد شد.
قیمت نفت روز گذشته به واسطه شوک خبری ترور سردار سلیمانی به فرمان رئیس جمهور آمریکا با جهش نزدیک 5 درصدی روبرو شد. هرچند امریکا اعلام کرد که هدفش شروع جنگ نبوده، اما از منظر تحلیلگران سیاسی، این عمل غیرمنطقی کاخ سفید، نوعی تحریک نظامی ایران به شمار می رود.
از سویی دیگر باید در نظر داشت که خاورمیانه و جهان منتظر قصاص ایران برای انتقام جویی از خون به ناحق ریخته شده سردار بزرگ کشور هستند. با اینکه هیچ یک از حوزه های نفتی در حمله آمریکا مورد هدف قرار نگرفتهاند اما این ترور پیام بزرگی به بازارهای جهانی نفت داد. چراکه اغلب منافع آمریکا در خاورمیانه و در حوزه های نفت خیز قرار دارند و ماجرای انتقام جویی از این عمل آمریکا، به احتمال زیاد در نزدیکی یکی از مناطق نفتی تحت حفاظت آمریکا باشد.
اما به دلیل اینکه زمان و مکان این انتقام جویی از سوی ایران مشخص نیست، تحلیلگران در هاله ای از بیم نسبت به آینده نفت صحبت می کنند. ولی موردی که به وضوح مشخص است، افزایش ریسک سیستماتیک شرکت های نفتی و خطوط انتقال نفت واقع در خاورمیانه است.
برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که انتقام ایران از عراق آغاز خواهد شد چراکه آمریکا از عراق بعنوان سپر دفاعی و منطقه جنگی خود یاد می کند و البته حضور شرکتهای نفتی آمریکایی در عراق نیز بیشتر از سایر کشورها است. ولی باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که به دلیل بالا بودن ضریب نفوذ شرکت های آمریکایی در صنعت نفت عراق، آمریکا همچون سفارت خانه خود، از مناطق نفتی این کشور نیز حفاظت خواهد کرد. در این بین برخی منابع خبری گزارش کردند که شرکت های نفتی امریکایی مستقر در عراق، چند روز پیش از این، اقدام به خارج کردن نیروهای خود از این کشور نمودند.
در این بین نیز برخی تحلیلگران بر این باورند که ایران می تواند با اقدامات خود، هزینه انتقال نفت از خاورمیانه و به ویژه بندر فجیره را افزایش دهد. گفتنی است یکی از مالکان شرکت های دریانوردی مستقر در آمریکا خبر از افزایش 120 درصدی قیمت حمل نفت خام در محدوده خاورمیانه داد. این در حالی است که به عقیده تحلیلگران مسائل نفتی، هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران در حوزه منافع امریکا می تواند حداقل قیمت نفت را 15 درصد افزایش دهد.
از سویی دیگر، تنگه هرمز بعنوان شاهراه عبور نفتکشها، می تواند یکی دیگر از گزینه های در دسترس ایران برای انتقام باشد. گفتنی است 20 درصد از حجم نفت جابهجا شده در دنیا از این تنگه عبور می کند که هرگونه حادثه ای در این منطقه، قیمت نفت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اما گزینه نهایی که دنیا از آن واهمه دارد رخ دادن یک جنگ تمام عیار میان ایران و ایالات متحده است. البته تاریخ گواه آن است که ایران هیچگاه آغاز کننده جنگی نبوده ولی به گواه همان تاریخ، آمریکا دست کم 45 بار به خاک کشورهای دیگر تعرض کرده اند. در نتیجه با وجود ترامپ و تصمیمات خلق الاساعه این تاجر، در صورت بروز هرگونه جنگی، قیمت نفت پتانسیل دو برابر شدن را دارد.
با این تفاسیر اما قیمت نفت برنت روز گذشته تنها برای لحظاتی سقف قیمتی 100 روز خود را شکست و در محدوده 69 دلار قرار گرفت. این در حالی است که با فروکش کردن هیجانات، روند اصلاحی قیمت نفت آغاز شد و سرانجام در محدوده 68 دلار و 60 سنت به کار خود در اولین هفته از سال جدید میلادی پایان داد. این طور به نظر می رسد که پیام ایران در خصوص معین نبودن زمان انتقام جویی، معامله گران نفتی را تا حدی مجاب کرده که حادثه هولناکی در روزهای نزدیک در کمین نفت نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.