شماره: 1286 / ۱۳۹۸ چهاردهم آبان
تعداد بازدید : 0
دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده صادر شد
بعد از رایزنیهای انجام شده برای ترخیص خودروهای دپو شده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه شده مانده در گمرک را صادر کرد.بعد از پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، حدود ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی، به دلیل پایان مهلت تعیین شده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند.
در چند ماه گذشته رایزنیهایی از سوی گمرک ایران با دستگاههای مربوطه انجام و پیشنهاداتی در رابطه با ترخیص ارائه شده بود که اطلاعات دریافتی ایسنا حاکی از این است که با بررسیهای انجام شده و موافقت دستگاههای ذیربط ، وزیر صمت نیز دستور ترخیص خودروهای پروانه شده را صادر کرده است.
این در حالی است که حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی از دو سال پیش وارد شده بودند که به دلایلی از جمله محدودیتهای ثبت سفارش و ارزی مجوز ترخیص نداشتند تا اینکه از نیمه دوم سال گذشته هیات دولت طی مصوبهای مهلت چهار ماههای را برای ترخیص خودروها صادر کرد که این فرصت در اردیبهشتماه بار دیگر دو ماه تمدید شد در نیمه تیرماه و پایان مهلت تعیین شده در نهایت حدود ۷۰۰۰ دستگاه ترخیص و ۱۰۴۸ دستگاه دیگر با وجود دریافت پروانه گمرکی به دلیل پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند.
در این مدت بحثهای زیادی در این رابطه مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که فعلا زمان را تمدید نمیکند و این در حالی بود که ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی ایران- تاکید کرده بود که از نظر گمرک مشکلی در ترخیص این خودروها وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مدیرعامل ایران خودرو:
تحویل خودروهای فروش فوری ایرانخودرو به روز می شود
مدیرعامل ایران خودرو از روند کاهشی تعهدات معوق این خودروساز با موعد تحویل سال 97 و عرضه خودروهای ثبت نامی خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا دوازدهم آبان ماه حدود 200 هزار دستگاه خودرو از تعهدات معوق تحویل مشتریان شده است.فرشاد مقیمی افزود: البته برخی از تعهدات نیز از سال قبل وجود دارند که به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، خودروی آنها قابل تولید و تحویل نیست که پیشنهاداتی به مشتریان محترم ارائه شده تا در صورت تمایل و رضایت، خودروی مورد نظر تبدیل و با تعیین تکلیف نهایی، خودروی تبدیلی به سرعت در لیست تحویل قرار گیرد.وی افزود: تعهدات معوق در فروش فوری محصولات شرکت در هفته اول مهرماه در حدود 3 هزار و600دستگاه بود که در حال حاضر این شرکت هیچگونه تعهد معوقی برای فروش فوری محصولات خود ندارد.
ایران خودرو برنامه ای برای احداث پایگاه تولیدی در کشور ترکیه ندارد
هیچ گونه مذاکرهای برای راهاندازی پایگاه تولیدی محصولات ایرانخودرو در کشور ترکیه صورت نگرفته است.ایکوپرس- پیرو انتشار خبری مبنی بر مذاکره مدیران ایران خودرو برای راه اندازی سایت تولیدی محصولات در کشور ترکیه در برخی سایتهای خبری و شبکههای اجتماعی فضای مجازی،پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو در اطلاعیهای این خبر را تکذیب کرد.برمبنای این گزارش، در خبر منتشر شده ادعا شده که مذاکرات اولیه برای احداث کارخانه تولید محصولات ایرانخودرو در ترکیه صورت گرفته، در صورتی که هیچ گونه دیدار و یا مذاکرهای توسط مدیران ارشد ایران خودرو با مقامات ترکیهای صورت نگرفته است.یادآور میشود، با توجه به تلاطم های متعددی که صنعت خودرو پشت سرگذاشته است ، ضروری است ،رسانهها از هرگونه شایعه پراکنی پرهیز نمایدوقبل از انتشار چنین اخباری ، از صحت و سقم آن از مراجع رسمی اخبار ایران خودرو، اطمینان حاصل کنند تا خبرهای واقعی و صحیح به جامعه اطلاع رسانی شود.
تفاهمنامه راهاندازی تماس اضطراری امضا شد
ایرانسل، ماموت دیزل و ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته، تفاهمنامه سه جانبهای را در حوزه سامانه تماس اضطراری یا e-cell امضا کردند.روز 12 آبانماه 1398، تفاهمنامهای برای راهاندازی سامانه تماس اضطراری یا e-cell، با حضور دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته و محمدرضا دزفولیان مدیرعامل شرکت ماموت دیزل، در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران و همزمان با برپایی نمایشگاه «لجستیک، پایانهها و زنجیره تأمین» امضا شد.عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، در این مراسم با اشاره به تمرکز بر ارائه خدمات دیجیتال و پیشرو بودن این اپراتور در این زمینه، از تشکیل معاونت جدید دیجیتال در ساختار ایرانسل خبر داد و هدف از آن را توجه بیشتر به ارائه خدمات به کسبوکارهای دیجیتال عنوان کرد.وی همچنین با تأکید بر «سامانه هوشمند مدیریت ناوگان» که پیش از این توسط ایرانسل به بهرهبرداری رسیده است و با اشاره به تعداد بالای قربانیان سوانح رانندگی در کشور، گفت: «سامانه تماس اضطراری یا e-cell، سامانهای است که در کشورهای پیشرفته، برای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی توسعه پیدا کرده است و ایرانسل این سامانه را به سامانه هوشمند مدیریت ناوگان خود اضافه خواهد کرد.»مدیرعامل ایرانسل همچنین در ادامه با اشاره به همکاری ایرانسل با ماموت دیزل و ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ابراز امیدواری کرد چنین همکاریهایی در جریان اجرایی شدن خدمات دیجیتال در حوزه حمل و نقل تحولی چشمگیر ایجاد کند.سامانه تماس اضطراری (e-cell) متشکل از بخشهای سختافزاری مانند ردیاب خودرو، حسگرهای تشخیص ضربه و دما، دکمه تماس اضطراری و واحد پردازنده مرکزی است که با یکپارچهسازی آنها با نرمافزار مدیریت هوشمند ناوگان، امکان نظارت بر خودرو و نیز تماس خودکار با مراکز اورژانس، پلیس راه و امداد خودرو فراهم میشود. به این ترتیب در صورت بروز سانحه، سامانه به طور خودکار با شمارههای پلیس و اورژانس تماس گرفته و نزدیکترین خودروی امدادی به محل حادثه اعزام خواهد شد.
خودروی تسلا مخروط های ترافیکی را شناسایی می کند
آپدیت جدید سیستم اتوپایلوت تسلا قابلیت شناسایی مخروط های ترافیکی را افزوده است. به این ترتیب خودرو به طور خودکار تغییر لاین می دهد تا از مسیر ساخت و ساز دور شود.سیستم اتوپایلوت تسلا می تواند خودروهای دیگر جاده را شناسایی کند. اما علاوه بر خودروهای دیگر، رانندگان باید هنگام تردد نگران مخروط های ترافیکی باشند که در جاده قرار داده می شوند و نشانگر خطر یا انجام عملیات هستند. درهمین راستا آپدیت سیستم اتوپایلوت تسلا به خودروهای الکتریکی کمک می کند این مخروط را شناسایی کنند. اگر خودرو در وضعیت اتوپایلوت باشد، سیستم با مشاهده این مخروط ها لاین حرکتی خود را تغییر می دهد تا از محل ساخت و ساز دور شود و با آنها برخورد نکند.
البته برخی کاربران هشدار داده اند سیستم مذکور همیشه مخروط های ترافیکی را شناسایی نمی کند و این امر احتمالا خطر ساز می شود. البته تسلا به رانندگان خود هشدار داده باید همیشه مراقب باشند.
ارائه این ویژگی اهمیت زیادی دارد و در حقیقت یکی از گام ها در مسیر خودران کردن خودرو در آینده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
دلیل افزایش قیمت خودرو از نگاه وزیر صنعت
وزیر صمت گفت: خوشبختانه این روزها فضای سرمایهگذاری در بازار خودرو تصحیح شده است و دیگر آن دسته از خریدها که از سر نیاز نیست و برای انباشت سرمایه است را مشاهده نمیکنیم.رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه این روزها فضای سرمایهگذاری در بازار خودرو تصحیح شده است و دیگر آن دسته از خریدها که از سر نیاز نیست و برای انباشت سرمایه است را مشاهده نمیکنیم.رضا رحمانی، درخصوص گرانی برخی از خودروها و شکایتهای صورت گرفته و نیز تمهیدات وزارت صمت در این مورد گفت: علت گرانی برخی از خودروها مربوط به عرضه و تقاضای آنان در بازار است، هنگامی که ما از یک خودرو یک میلیون دستگاه تولید میکنیم اما بیرون کارخانه چیزی حدود 6 تا 7 میلیون متقاضی وجود دارد بدیهی است که آن محصول گران شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: گاهی متقاضی یک محصول برای نیاز و استفاده نیست افراد از آن به عنوان سرمایه استفاده و با خرید آن به نوعی سرمایهگذاری میکنند. خوشبختانه این روزها فضای سرمایهگذاری تصحیح شده است و دیگر آن دسته از خریدها که از سر نیاز نیست و برای انباشت سرمایه است را مشاهده نمیکنیموی ادامه داد: سعی شد با توجه به نیاز واقعی جامعه تیراژ تولید برخی از محصولات که مصرف کننده واقعی دارد را بالا ببریم که همین امر باعث کاهش قیمت آنان شده است، این نشان میدهد اگر عرضه و تقاضا مدیریت شود میتوان جلو بسیاری از سوء استفادهها را گرفت.
رحمانی خاطر نشان کرد: هنگامی که ما تولید به اندازه نیاز بازار داشته باشیم و بتوانیم آن را حفظ کنیم قطعا میتوانیم جلوی افزایش قیمتها را بگیریم .
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا پیشنهاد خودرویی دیگر غیر از محصول ثبت نام شده از سوی خودروسازان به مشتریان، تخلف محسوب میشود یا خیر؟ گفت: باید دید که اتفاق برای کدام محصولات رخ داده است، آنهایی که تولید میشوند و یا آن دسته از خودروهایی که بر اثر تحریم وارد نمیشوند.وی ادامه داد: این اتفاق بیشتر برای خودروهای خارجی افتاده است که یا وارد نمیشوند و یا این که قطعاتشان برای تولید به کشور نمیآیند.رحمانی گفت: اگر خودرویی تولید میشود اما به جای آن دیگر محصولات را به مشتری پیشنهاد میدهند این کار خلاف است اما اگر خودرو تولید نمیشود تخلف به حساب نمیآید.وی ادامه داد: در صورت اتفاق دوم به خودروسازان پیشنهاد دادیم که با مشتری به تفاهم برسند زیرا در هر صنعتی مشتری مهمترین اصل است و همیشه حق با اوست، بنابراین گفتیم سود و جریمه پرداخت کنند و یا به طریق دیگری اقدام نمایند.
آغاز طرح ضربتی برخورد با خودروهای آلاینده
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز از آغاز اجرای طرح ضربتی برخورد قانونی با خودروها و موتورسیکلت های آلاینده صوتی و دودزا در این استان خبر داد.سرهنگ غلامعلی شرق روز دوشنبه اظهار داشت: با توجه به فصل زمستان و افزایش آلودگی هاکه سبب وارونگی هوا می شود، این طرح به صورت ویژه در شهرستان های این استان اجرایی شده است. خودروهای فاقد معاینه فنی و دارای نقص فنی در اجرای این طرح اعمال قانون می شوند. طرح برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی در همه فصول سال اجرا می شود اما در ۶ ماه دوم سال به دلیل آلودگی بیشتر در کلانشهر ها، این طرح شدت می یابد. وی افزود: چنانچه وسیله نقلیه دارای نقص فنی بوده از ادامه حرکت جلوگیری می شود. سرهنگ شرق خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مذکور با مالکان خودروهایی دارای صدای ناهنجار از ناحیه اگزوز و سامانه صوتی برخورد خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ایده خلاقانه یک نوجوان برای حل مشکل نقطه کور
یک نوجوان 14 ساله از پنسیلوانیا، موفق به طراحی و ساخت راه حلی برای مشکل نقطه کور در اتومبیل شده است.اگر تا به حال پشت فرمان یک اتومبیل بوده اید، احتمال این موضوع بسیار زیاد است که هنگام شروع چرخش در یک تقاطع، ناگهان یک عابرپیاده از گوشه شیشه سروکله اش پیدا می شود و شما را مجبور به توقف می کند. در بهترین حالت شما با یک عذرخواهی مشکل را برطرف می کنید، اما بدترین سناریو برای این شرایط می تواند برخورد با عابرپیاده به دلیل قرار گرفتن او در نقطه کور شما باشد. برای حل این مشکل شرکت های بزرگ خودروسازی روش های گوناگونی ارائه کرده اند که در این موارد می توان به نصب پنجره های کوچک در جلو و یا باریک ساختن ستون A اشاره داشت، اما اخیرا «آلیانا گاسلر» یک نوجوان 14 ساله از پنسیلوانیا موفق به طراحی و ساخت یک ابزار جدید برای حل این مشکل شده است که می توان از آن به عنوان یک سیستم ایمنی جدید یاد کرد!
اختراع این نوجوان 14 ساله که موفق به دریافت جایزه 25 هزار دلاری هم شده است، متشکل از یک وبکم، پروژکتور و یک ماده ویژه است تا بهترین دید ممکن را هنگام رانندگی فراهم سازد. حال این اختراع چگونه به شما میدان دید بیشتری خواهد داد؟ اولین فاکتور تشکیل دهنده این پروژه که در بیرون اتومبیل نصب خواهد شد، یک دوربین کوچک خواهد بود که در بالای آینه و بیرون از اتومبیل و بر روی ستون A نصب می شود و با ضبط ویدیو زنده، آن را برای پخش به یک پروژکتور ارسال می کند.پروژکتور در بالای صندلی راننده نصب شده و فیلم زنده دوربین را بر روی پارچه ای مخصوص با امکان بازتاب، پخش می کند و اینطور می تواند اتفاقات پشت ستون A و نقطه کور راننده را نمایش دهد. از آنجایی که پروژکتور درست بالای سر راننده نصب شده است، به همین دلیل راننده می تواند یک تصویر شفاف از محیط بیرون و نقطه کور خود داشته باشد، درحالی که مسافر جلو تنها شاهد یک پارچه سیاه رنگ خواهد بود که می توانید جزییات آن را در فیلم زیر شاهد باشید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
منوچهر منطقی: ۵ ساله میتوانیم به فناوری تولید خودروهای خودران برسیم
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد که در صورت ایجاد اجماع ملی و حمایت از صنعت خودروسازی نوین بهاندازه فناوری نانو و بایو، در یک افق ۵ ساله میتوانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست پیدا کنیم.
«آیا در ایران توان تولید خودروهای خودران وجود دارد؟»؛ این سؤال و ابهامی است که پس از اعلام دستور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ورود به این عرصه مطرح شد.
چندی پیش بود که آذری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکههای اجتماعی از توسعه خودروهای بدون راننده و ارتقا شبکه اینترنت کشور به 5G در آیندهای نزدیک خبر داد. او دراینباره نوشت:« جوانهای ما همیشه بهترینها را رقم میزنند. به مرکز تحقیقات مخابرات گفتم با همکاری دانشگاهها، توسعه فناوری خودروی بدون رانندهی هوشمند را پیش ببرند. در هوش مصنوعی و دانش کلان دادهها چیزی کم نداریم، الان وقت ساخت محصوله. تا آمدن 5G وقت زیادی نمونده.»
یکی از کسانی که میتوانست دراینباره اظهارنظر کرده و ابهامات موجود را رفع کند «منوچهر منطقی» است؛ کسی نزدیک به یک دهه سکان هدایت یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور را بر عهده داشت. او با این سابقه اکنون بهعنوان دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهبری صنعت خودروسازی نوین در کشور را بر عهده دارد.
منوچهر منطقی، درباره امکان تولید خودروهای خودران در کشور و اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجامگرفته بابیان اینکه هوشمند سازی خودروها شامل چهار حوزه میشود گفت: خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی و خودروهای خودران، جزو چهار حوزه هوشمند سازی خودروها و یا بهنوعی خودروهای آینده هستند.
وی افزود: بنابراین در نسل جدید صنعت خودروسازی با این چهار پدیده روبرو هستیم که اگر میخواهیم به این مسئله بپردازیم بهتر است هر چهار مورد آن را مدنظر داشته باشیم و صرفاً پرداختن به یک حوزه، باعث میشود اهمیت سایر حوزهها نادیده گرفته شود.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته ادامه داد: در این زمینه در کشور خودمان و یا حداقل معاونت علمی و فناوری سه مبحث از خودروهای آینده موردتوجه قرارگرفته است که به ترتیب به آنها میپردازیم. نخستین مبحث مربوط میشود به خودروهای الکتریکی که این نوع خودروها از سال 2005 موردتوجه قرارگرفتهاند؛ یعنی مدتزمان زیادی هم از طرح بحث آن در جهان نگذشته است و این خودروها را میتوان جزو فناوریهای نوظهور تلقی کرد.
وی تأکید کرد: فناوریهای نوظهور این فرصت را به ما میدهد که در صورت توجه بتوانیم همگام با سایر کشورها وارد این فضا شویم. یکسری از فناوریها هستند که سالهاست از ظهور و بروز آن میگذرد و ما در این حوزه ناچار به تقلید خواهیم بود؛ اما یک سری از فناوریها مثل نانو و بایو هستند که نوظهور محسوب میشوند و وقتی با کشورهای پیشرفته وارد این عرصه شدیم توانستیم همگام با آنها پیشرفت کنیم.
منطقی با تأکید بر اینکه در بحث خودروهای الکتریکی، خودران و یا متصل، کشور ما استعدادهای فراوانی دارد گفت: تخصص عمده خودروهای الکتریکی از بخشهای مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا میکند که در این بخش کشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار است که متأسفانه پیشازاین کمتر به آن توجه شده بود. این در حالی است که اکنون بازیگران فوقالعاده قدری در بخشهای الکترونیک، کنترل و سیستمهای مخابراتی صنعت خودرو برای تولید محصول وارد عرصه شدهاند.
وی افزود: ما استعدادهایی داشتیم که از آنها کمتر استفاده میشد. برای اینکه بتوانیم بهطور منظم از این استعدادها استفاده کنیم یک برنامهریزی دقیقی انجام دادیم. ابتدا نشستها و هماندیشیهایی در حوزه خودروهای الکتریکی، متصل و خودروان برگزار کردیم که علاوه بر دعوت از صاحبنظران بینالمللی، در عرصه داخلی هم از همه بازیگرانی که میتوانند در صنعت نوین خودروسازی نقشآفرینی کنند ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت نیرو - برای تأمین ایستگاههای شارژ- خودروسازان، قطعه سازان، دانشگاهیان و... دعوت کردیم تا نظرات خود را در این نشستها مطرح کنند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته ادامه داد: بر مبنای این نشستها و نظراتی که از خبرگان این حوزه در عرصه داخلی و بینالمللی اخذ کردیم، چند خروجی حاصل شد که بر مبنای آن در حال برنامهریزی هستیم. برنامهریزی نخست این بود با توجه به وجود استعدادهای فوقالعاده زیادی که در حوزه خودروهای نوین در کشور چند پروژه تعریف کنیم. اولین پروژهای که تعریف شد و اتفاقاً هم خیلی زود به نتیجه رسید موتورسیکلتهای برقی بود.
منطقی تصریح کرد: در همین راستا، سازندههای سنتی موتورسیکلت با دانشگاهیان مجموعهای ایجاد کردند و توانستند با دانش داخلی خیلی زود موتورسیکلتهای برقی را عملیاتی کنند و هماکنون دو و یا سه برند داخلی در حال تولید موتورسیکلتهای برقی هستند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته افزود: دومین برنامهریزی ما در بخش اتوبوس برقی بود. در حال حاضر روی اتوبوسهای برقی مطالعات خیلی زیادی انجامشده و هماکنون یک گروهی متشکل از مجموعهای که پیشازاین کار تحقیق و توسعه روی اتوبوسهای هیبریدی را انجام میداد - اتوبوسهایی که مقدمه ورود به اتوبوسهای برقی محسوب میشوند- به همراه یکسری شرکتهای دانشبنیان فعالشدهاند تا در گام نخست زنجیره تأمین قطعات و اجزای خودروهای برقی را ایجاد کند.
وی تأکید کرد: بهموازات آن نیز در حال ساخت پلتفرم جدیدی از خودروهای برقی هستیم که در این زمینه یک کنسرسیومی تشکیلشده با حضور معاونت علمی ریاست جمهوری، مجموعه شهرداری و مجموعه غدیر که اتفاقاً هر گام رو به جلویی که برداشته میشود تعداد اعضای این کنسرسیوم هم بیشتر میشود چون اصل بر این است که ما فناوری را ایجاد کنیم تا همه اتوبوس سازان کشور بتوانند یا از این فناوری یا از پلتفرم جدید برای تولید انبوه استفاده کنند.منطقی با بیان اینکه در خصوص خودروهای الکتریکی (سواری) هم چند پروژه مطرح است گفت: با توجه به اینکه معاونت علمی وظیفهاش انتخاب بهترین پروژهها با در نظر گرفتن تمام شاخصهای موردنظر است بر همین اساس در حال بررسی این پروژهها هستیم که در ماه جاری یکی از آنها قطعی و نهایی میشود.
وی افزود: در این خصوص بر اساس بررسیهایی که انجامشده به این نتیجه رسیدهایم که محققان ما درزمینهٔ خودروهای الکتریکی نسبت به سایر کشورهای دیگر خیلی ازنظر بحثهای نظری و نمونه اولیه عقب نیستند. منتها بحث اصلی مربوط به هزینه تجاریسازی است که معمولاً باید کمکهایی به آنها شود که در این زمینه چند استارتاپ وارد عمل شدهاند و در حال فعالیت هستند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته ادامه داد: برای توسعه پروژه ساخت خودروهای الکتریکی هم شتابدهندهای را ایجاد کردهایم که این شتابدهنده در حال حاضر وظیفهاش شناسایی استارتاپهایی است که روی اجزای خودرو کار میکنند. پس از شناسایی، توسعه فعالیتهای این استارتاپها باهدف ایجاد زنجیره تأمین ساخت خودروهای برقی موردتوجه قرار میگیرد.
منطقی تصریح کرد: اما زمینه دیگری که روی آن تمرکز داریم و کانون آنهم پژوهشگاه فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات است خودروهای متصل است. در این پروژه باید یک بستر دیجیتالی ایجاد شود تا خودروهایی که در این بستر قرار میگیرند هم بتوانند با خودروهای اطراف و هم با محیط ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: برای تحقق پروژه خودروهای متصل تاکنون دو اقدام انجامشده است. نخست آنکه برای این پروژه یک کانون انتخاب کردهایم. بهترین کانون در این زمینه هم پژوهشگاه فناوری اطلاعات بوده و نکته دیگر در این بحث ایجاد یک شتابدهندهای در کنار کانون و مرکز پروژه بود که این شتابدهنده را در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد کردهایم و امیدواریم با همکاریهای مشترک بهزودی شاهد اتفاقات خوب در حوزه خودروهای متصل باشیم.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامهریزی و تحقیقات روی خودروهای خودران با تأکید بر اینکه این نوع خودروها چند نسل دارند گفت: نسل صفر این خودروها، خودروهای معمولی هستند که اکثر مردم در حال استفاده از آن هستند منتها با این تفاوت که یکی یکسری امکانات روی همان خودروها همچون گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل نصب میشود.
وی افزود: نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستمهای بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده میتوانند در مسیر قرار گیرند و بهنوعی این سیستمها حجم درگیری راننده را کمتر میکند و درنتیجه راننده وقت بیشتری دارد که به سایر کارهای خود بهغیراز رانندگی بپردازد و درعینحال از ایمنی هم برخوردار باشد. نسل سوم هم بهطور کامل خودروان است.منطقی ادامه داد: ما در کشور خودمان بهطور نسبی بین نسل اول و دوم هستیم. کشور ما در حوزه رباتیک فوقالعاده پیشرفت کرده منتها هیچوقت رباتیک را با مجموعه خودرویی تلفیق نکردهایم؛ اما همین مجموعه رباتیک را توانستهایم در پهپادها تلفیق کنیم و نتایج خیلی خوبی هم گرفتهایم و توانستهایم کشورمان را بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پهپاد در جهان معرفی کنیم.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته تأکید کرد: بر همین اساس اعتقاد دارم که ما بین نسل اول و دوم خودروهای خودران قرار داریم؛ بنابراین بهطور نسبی فناوریهای مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و میتوانیم آنها را بهخوبی اجرایی کنیم، کافی است با توجه بیشتری آن را در صنعت خودرو اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین برخلاف تصور عمومی که ما در حوزه خودروهای خودران هیچ کاری تاکنون نکردهایم باید بگویم خیلی کارها کردهایم؛ اما نکته اصلی این است که اگر بخواهیم از خودروهای خودران در داخل کشور بهرهمند شویم باید به این حوزه توجه بیشتری شود. در حال حاضر وزارت ارتباطات در راستای تحول دیجیتال به این حوزه توجه دارد و آن را ضروری میداند و اتفاقاً پایکار هم آمده است اما این توجه باید به تمام نهادها و دستگاههای مرتبط با صنعت خودروهای نوین نیز تسری پیدا کند.
منطقی در ادامه درباره اینکه آقای شرکتهای خودروساز کشور آمادگی ورود به مرحله تولید خودروهای نوین را دارند گفت: خوشبختانه شرکتهای خودروساز ما به ساخت خودروهای نوین اهمیت داده و حتی بر اساس آن فعالیتهایی را نیز انجام دادهاند. بهعنوانمثال خودروساز سایپا همزمان با تولید خودرو کوئیک، مدل برقی آن را نیز معرفی کرد؛ بنابراین همینالان کوئیک دو مدل برقی و بنزینی دارد. بنابراین ما میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که یک خودرو برقی ساخت داخل داریم. ایرانخودرو هم در گروه ساپکو - بهعنوان شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو- واحدی تشکیل داده است که روی اجزا و سیستمهای خودروهای نسل آینده کار میکنند. این خودروساز حتی به نمونههایی هم رسیده تا بتوانند آن را طراحی و اجرا کنند.
وی افزود: معتقدم خودروسازان در صورت ورود جدی به این عرصه به دو دلیل خیلی سریع به نتیجه میرسند. نخست آنکه ما درزمینهٔ برق، مخابرات و مکاترونیک استعدادهای بسیار خوبی داریم که کمتر مدنظر بودهاند. دوم هم اینکه امکان تولید سریع خودروهای موسوم به conventional را دارند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته ادامه داد: در حوزه خودروهای الکتریکی دو نوع محصول وجود دارد. یکی اصطلاحاً به آن گفته میشود conventional، به این معنا که سیستم قوای محرکه همین خودروهای موجود برداشته میشود و سیستم قوای الکتریکی جایگزین میشود. صنایع خودروسازی ما در نوع conventional نمونه دارد (که مورد اشاره قرار گرفت). نوع دیگر از محصولات خودروی الکتریکی طراحی کامل پلتفرم برقی است که در این زمینه ما روی اتوبوس برقی وارد عمل شدهایم.
منطقی در ادامه با تأکید بر اینکه این مباحث جدی است و توجه ویژه به آن میتواند آینده کشور را تضمین کند گفت: همانطور که در مورد فناوری نانو و بایو توجهات ویژهای شد و بر اساس آن توانستیم توفیقات جهانی به دست آوریم در حوزههای خودروهای الکتریکی، اتصالپذیری و خودران، استعدادهای فوقالعاده بالایی داریم و در صورت توجه میتوانیم به توفیقات خوبی کسب کنیم، کافی است که در سطح ملی نظر واحدی ایجاد شود که این مباحث مهم است و باید بهعنوان یکی از فناوریهای نوظهور به آن توجه کرد.
وی افزود: مطمئنم در صورت توجه ویژه به این حوزه، میتوانیم بهسرعت با بقیه کشورهای جهان هم گام شویم. منتها یک تهدیدی هم وجود دارد که خیلی باید به آن توجه شود. الان کشورهایی که روی خودروهای الکتریکی کار میکنند، آمریکا، هند و چین هستند. چین در این زمینه با سرعت زیادی پیشرفت میکند و ممکن است باکمی غفلت تا چشمباز کنیم ببینیم که اتوبوسهای برقی چینی خیابانهای کشور را تسخیر کردهاند؛ بنابراین ممکن است استعدادی که در کشور در این زمینه وجود دارد با ورود مجموعههای چینی مثل سالهای قبل بلااستفاده بماند.دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته ادامه داد: بر این اساس یک پنجره فرصتی بازشده است که میتواند خودروسازی ما را دچار تحول کند تا حداقل در بخشهای الکتریکی از سایر کشورهای جهان عقب نماند منتها اگر غفلت کنیم در آینده در حوزه خودروهای الکتریکی و اتوبوسهای الکتریکی، چینیها بازار ما را تسخیر میکنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.